مانتوی مناسب امروزی-پسند؟

* ۳-۴ سال پیش، یه مانتوی قهوه ای داشتم که خیلی ازش خوشم می اومد ولی یکی از دگمه هاش در اومده بود. دیشب نشستم دگمه اش رو دوختم و بعد داشتم فکر میکردم که به شلوارم جدیدم میخوره یا نه؟ همینکه مانتو رو پوشیدم فوری در آوردم. یه لحظه احساس کردم این چقدر گشاده. انگار که آدم مانتو خانواده پوشیده باشه، در حالیکه همون موقع که داشتم میخریدم به نظرم می اومد بازم تنگه!

* یکی از چیزهایی که همیشه برای من سوال بود که این خانمهایی که تپل یا کمی تپل هستند، از کجا مانتو میخرن؟ چون اصلا مانتو درست و حسابی برای سایزهای معمولی هم نیست چه برسه به سایزهای بزرگ. اگه دقت کرده باشید، این چند ساله سایزها هی کوچک و کوچکتر شدن. انگار که مثلا به زور میخوان همه خودشون رو لاغر کنن و مد جامعه این بشه که لباس فروشها میخوان. از اونجائیکه مد به این سمت میره، طبیعتا هیچ فروشنده ای نمیخواد جنسش رو دستش بمونه برای همین سایزها تقریبا اکثرا به اصطلاح چینی شدن. یعنی مثلا شما مانتوی سایز ۱ رو میپوشی و میبینی چسبانه، بعد فکر میکنی شاید سایز ۲ کمی گشادتر باشه، وقتی اونم میپوشی میبینی چندان فرقی نکرد، بعد سایز ۳ و ۴ رو هم که اصلا نمیشه پوشید! چون نه آستینش مناسب هست و نه دوخت سایر قسمتها به آدم میخوره و نه ارتفاع مانتو.

* اینها رو گفتم که بگم گاهی اوقات بازار شما رو مجبور میکنه که چیزی رو که خیلی دوست ندارید، اجبارا انتخاب کنید چون گزینه ی دیگه ای ندارید و همین روند اگه ادامه پیدا کنه، سلیقه شخصی تون هم تغییر میکنه. مثلا مانتوی قهوه ای من واقعا خیلی گشاد نبود، ولی من اینقدر مانتوی اون سبک نپوشیدم، که دیشب فکر میکردم انگار که گونی پوشیده باشم! در حالیکه چند سال پیش نه تنها من که شاید خیلی از دخترهای هم سن و سال من خیلی راحت این مانتو و مدل اون رو می پوشیدند.

* الان تنوع لباس به شدت پائین هست، حالا برای ماهایی که نوعا میریم دانشگاه و یا محل کارمون (که به گمان من درصد بالایی  از دخترها الان اینطورین) اونوقت لباس مناسب واقعا نیست. برای همین همه مجبورن مثل هم لباس بپوشن. من نمیگم از روی مد نیستها، چرا اتفاقا اونم تاثیر داره، ولی وقتی انتخاب دیگه ای نیست مجبوری همینی که هست رو بپوشی. یا اینکه اگه خوشت نمیاد، حالا باید اول پارچه بخری و بعد دنبال مدل دوخت باشی و سرآخر خیاط مطمئن رو پیدا کنی که لابد ۲ برابر قیمت یه مانتوی آماده برات بدوزه و خوب طبیعتا تو زمانی هم که میخوای مانتو به دستت نمیرسه. برای همین به اتلاف وقتش اصلا نمی ارزه.

* حالا اینکه تو کشور ما تنوع پوشش نیست (مثلا در خیابون همه باید مانتو رو لزوما بپوشن) یه بحثه، اینکه بین خود مانتوها هم تنوع زیادی نیست یه دردسر دیگه است. با فرا رسیدن فصل تابستون که مشکل چند برابر میشه! در این مورد وضع چادریها خیلی بهتر از ماهاست، چون زیر چادر راحت میتونن همه چیز بپوشن، حتی شده بلوز و شلوار و روسری. یه زمانی یه سری مانتوی ها جدید اومده بود که یه کم گشاد و بلند بودن و چین دار؟ نمیدونم یادتون هست یا نه؟ یه طرحهای مثل اون دست خیلی خوب بودن ولی خوب نمیدونم چرا نمیگیرن. اگه دقت کرده باشین، اتفاقا دخترها خیلی هم از اون مانتوها استقبال کرده بودن. بعضی از این طرحهای جدیدی هم که میان، بدک نیستن ولی اصلا اسپرت نیستن و فقط به درد مانتوی مجلسی و یا بیرون میخورن و خیلی نمیشه بعنوان یه پوشش متداول پوشید. خلاصه اینکه اینهمه تبلیغ حجاب میکنن، هنوز لباس مناسب توی بازار نیست!!

۶۳ نظر

  1. تاکاشی ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۵:۱۷ ق.ظ

    جالبه که مهمترین پوشش خانم ها در جامعه یراش تنوعی نیست!!
    برام جالب بود که به جای واژه ی چاق از تپل استفاده کردید!!

  2. عکاسخانۀ نصفه نیمه ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۹:۱۲ ق.ظ

    آره راس میگی. من خودم کمی چاقم و برای خرید مانتو مشکل دارم و این باعث میشه که اگه جایی مانتو ببینم حتی ۳ تا، اگه اون لحظه هم نیاز نداشته باشم برای بعد بخرم چون هیچ اطمینانی نیست که بعدا بشه مانتو پیدا کنم. اما خب از طرف دیگه کسی رو میشناسم که هیکلش کاملا هم روی فرمه ولی بازم موقع خرید وقتی مانتوها رو میپوشه بهش نمیخورن و اونم کلی باید بگرده. این مساله واقعا مشکل سازه. از طرف دیگه سایزهای روی مانتوها اصلا سایز واقعی نیست…
    از اون طرف من شلوار یه کارخونه ای رو با یه سایز به خصوص از مثلا ۷ سال پیش داشتم و نو بود. رفتم تا یکی دیگه از همون شلوارها رو که خیلی هم خوش برش بود بخرم اما تا ۴ سایز بزرگ ترش بهم نخورد در حالی که من همون لحظه همون مارکو با ۴ سایز کوچیکتر داشتم و اندازم بود!! تازه اونی هم که در نهایت بهم خورد یه کوپ افتضاح داشت و در نهایت خریدمش که توی خونه بپوشم به عنوان دم دستی!! همه چی خیلی عوض شده و متاسفانه این تغییرات نه حساب شده و علمی بوده و نه توی مسیر درست.

  3. زهرا قدیانی ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۰:۳۷ ق.ظ

    اینکه گفتی چادری ها راحت ترن موافقم. چون خودم خیلی وقتا شلوار و تونیک آستین بلند می پوشم با چادر جلو بسته البته!

    بعدم، این مانتوهای راحتی که اومده به بازار با قیمت خیلی ارزون (۱۰ تومن) رو دیدی؟ البته فکر کنم زیاد به درد محل کار و دانشگاه نخوره چون زیاد رسمی نیست..ولی هم به نظر من قشنگه و هم راحت … تو اون فروشگاه های بالای پارک لاله انواع و اقسامش هست. ما چادریا که راحت از اونا می پوشیم :)

    در کل این پستتون خیلی خوب بود:) مخصوصا اینجاش: اینها رو گفتم که بگم گاهی اوقات بازار شما رو مجبور میکنه که چیزی رو که خیلی دوست ندارید، اجبارا انتخاب کنید چون گزینه ی دیگه ای ندارید …

  4. Meta ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۰:۴۱ ق.ظ

    سلام
    من با شما کاملا موافق هستم
    این مشکل در مورد کفش و سایر پوشاک زنان هم کم و بیش وجود داره
    توصیه می کنم مانتوهای ترکیه ای رو هم تست کنید
    برش و طرح بهتری دارن و تو تن خیلی راحت هستن
    کاملا درسته مردم مجبور میشن پوشاکی رو بپوشن که نمیخوان و بعد بهش عادت می کنن.
    ورزش هم فراموش نشه چون اگه آدم گونی هم بپوشه بهش میاد

  5. آتوسا ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۰:۵۲ ق.ظ

    مملکت کجاش حساب کتاب داره که این یکی داشته باشه، اصلا میدونستید که دیگه قدرت انتخاب لباس پوشیدن را از خانومهای ایرانی گرفتند؟ یعنی فقط مجبوریم مانتو بپوشیم!! اصلا طرز لباس پوشیدن یادمون رفته!! اگه مثل کشورهای مسلمون دیگه اجازه میدادن که هر طور دلمون می خواد لباس بپوشیم(البته با رعایت حجاب اسلامی) اونوقت ملت اینقدر حریص نمیشدند و این مدل مانتوهای عجیب و غریب که اصولا پوشیدنش هیچ نوع حجابی را تداعی نمیکنه،به تن نمی کردند. مثلا چی میشد تو ایران هم خانومها کت و دامن و روسری می پوشیدند یا مثلا بلوز ودامن می پوشیدند.تو کشورهای دیگه خانومهای مسلمون هر چی دلشون می خواد می پوشند و یک تار موی اونها هم معلوم نیست، ولی ایرانی ها هر جا برن، از طرز لباس پوشیدن و روسری سرکردن شناخته میشن!!

    زهرا Reply:

    سلام آتوسا خانم
    حجاب تنها به پنهان کردن مو و طورت و سفیدی دست و رون و ساق پا نیست که تز پوشیدن کتدامن و .. میدی
    حجاب شامل برجستگی های اندام هم می شه که البته آقایون ظاهراً بیشتر از این مورد خوششون میاید و علاقه خاصی به نگاه به بدن زنی که پوشش داشته باشه دارن تا خوب بتونن تخیل خودشون رو به کار بندازن
    اگز اون نوع پوششی کهشما گفتید خوب بود همون کشورهای به ظاهر مسلمونی که گفتید اینقدر شاهد دختران و بانوانی که به دنبال چادر اصلی ایرانی هستند نبود مثل لبنان و ترکیه و مالزی و …
    موق باشی

  6. شپش پر رو ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۲:۱۴ ب.ظ

    حالا انگار همین چند تا مانتویی هم که هست راحت اجازه می دن بپوشیم

  7. پیروز ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۲:۲۴ ب.ظ

    خدا رو شکر! خدایا خیلی با مرامی که اگرم ما رو تو این کشور به دنیا آوردی، مرد به دنیا آوردی! ما مردا که خیلی راحتیم.خوداییش…

    hamed Reply:

    bahat movafegham ajib

  8. بیانی ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۲:۴۶ ب.ظ

    سلام خواهر گرامی این مطلب من باب مطلب گذشته شما می نویسم:

    لا اکراه فی الدین یعنی چه؟

    اگر معنای این بخش از آیه‌ی مبارکه این بود که در دین هیچ اجباری نیست و مردم آزاد و مجازند که هر اعتقادی داشته باشند و هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند، دیگر خداوند متعال نه تنها پیامبر، کتاب و احکامی ارسال و انزال نمی‌نمود، بلکه بهشت و جهنمی نیز نمی‌آفرید و آن وقت تازه این سؤال مطرح می‌شد که اصلاً نتیجه‌ی این آفرینش و سفر به دنیا و گذر از آن چیست؟ پس چه فرقی بین عالم و جاهل، مؤمن و کافر، ظالم و مظلوم و … وجود دارد و مگر خداوند حکیم انسان را بیهوده آفریده و یله رها کرده است و مگر عادل نیست [العیاذ بالله]. وانگهی مگر می‌شود که انسان در باور یا انجام عملی آزاد و مجاز باشد، اما در نهایت محاکمه گردد که چرا چنین کردی و چرا چنان نکردی؟ پس با رجوع به «عقل» و هم چنین آیات قرآن کریم و احکام و بشارت‌ها و انذارها و احکام و حدودی که باید در دنیا اجرا شود و جزا و عقابی که در آخرت داده می‌شود، معلوم می‌گردد که منظور از آیه، اعطای چنین آزادی و مجوز ارتکاب به هر عملی نیست. باید دقت شود که اگر چه آیه مبارکه به «اجباری در دین نیست ترجمه می‌شود) و این معنا صحیح هم هست، اما هر دو واژه‌ی «اکراه» و «اجبار» عربی است. پس اگر اراده‌ی خداوند بر این تعلق می‌گرفت که در گرایش به دین و انجام اوامر الهی هیچ اجباری نباشد، می‌فرمود: «لا اجبار فی‌الدین»! ولی فرمود: «لا اکراه فی‌الدین» یعنی اکراهی در دین وجود ندارد. و معنای اکراه بسیار وسیع‌تر از اجبار است. هر چند که «اجبار» را نیز حمل می‌کند. واژه‌ی «اکراه» یعنی چیزی که نزد انسان ناخوشایند باشد و شاید از آن جهت در مورد اجبار نیز به کار می‌رود که انسان از «اجبار» و کار اجباری که قبولش ندارد، خوشش نمی‌آید. پس، از این بخش آیه‌ی مبارکه قبل از آن که معنای اجبار را اخذ کنیم، می‌فهمیم که در دین خدا هیچ مطلب یا دستوری که فطرت و عقل انسان آن را نپسندد و نسبت به آن اکراه داشته باشد، وجود ندارد و به همین دلیل هم «دین» اجباری نیست.

    اما در خصوص حمل واژه به معنای «اجبار» نیز باید دقت شود که فرمود: «اجباری در دین نیست». چرا که دین یک مسئله‌ی اعتقادی و قلبی است و هیچ انسانی نمی‌تواند با جبر و زور اعتقادی را بر دیگری القاء نماید. لذا دین اجباری نفی می‌شود. چنین دینی نه واقعاً دین است و نه مقبول می‌افتد. و اگر دقت شود در اسلام [تشیع] قید شده است که «اصول دین» تحقیقی است و تقلید در اصول جایز نیست. یعنی انسان باید با عقل و قلب بدان برسد نه با تقلید از دیگران. و این مهم یکی از معانی روشن «در دین اجباری نیست» می‌باشد. مرحوم علامه‌ طباطبایی در ذیل این آیه می‌فرماید: «در جمله:” لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ”، دین اجبارى نفى شده است، چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمى که معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از” اعتقادات”، و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبى است که اکراه‏ و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهرى است، که عبارت است از حرکاتى مادى و بدنى (مکانیکى)، و اما اعتقاد قلبى براى خود، علل و اسباب دیگرى از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلاً جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمى، تصدیقى علمى را بزاید.» المیزان (ترجمه)، جلد ۲، ص ۵۲۳)

    نکته‌ی مهم دیگری که برای فهم بهتر منظور آیه‌ی کریمه باید بدان دقت نمود، ترفند دشمنان در نیمه خواندن آیه و حکم به آن است(؟!) در صورتی که این آیه ادامه‌ای دارد که هم علت اجباری نبودن دین را توضیح می‌دهد و هم نتیجه‌ی اعتقاد و عمل به دین مؤمنان را که عکس‌اش برای کفار ثابت است بیان می‌نماید. آیه چنین است: لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقى‏ لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (البقره – ۲۵۶) در دین هیچ اجبارى نیست. (چرا که راه) هدایت از گمراهى مشخص شده است. پس هر کس که به طاغوت کفر ورزد و به خداى ایمان آورد، به چنان رشته استوارى چنگ زده که هیچ‌گاه گسسته نگردد. خدا شنوا و داناست‏. و در آیه‌ی بعد نیز نتیجه‌ی عدم ایمان و عمل به دین را که خلود در جهنم و عذاب آتش قید می‌نماید: اللَّهُ وَلىِ‏ُّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ وَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلىَ الظُّلُمَاتِ أُوْلَئکَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ(البقره – ۲۵۷) خدا ولیّ مؤمنان است. ایشان را از تاریکی‌ها به روشنى مى‏برد. و آنان که کافر شده‏اند، طاغوت ولیّ آنهاست، که آنها را از روشنى به تاریکی‌ها مى‏کشد. اینان جهنمیانند و همواره در آن خواهند بود. پس، یک معنای «در دین اجباری نیست» همین است که خداوند متعال: انسان را (مانند ملائک یا حیوانات یا سایر موجودات) مجبور نیافریده است و به رغم این که اعتقاد به خداوند و انجام دستورات دینی را بر او واجب ساخته‌، او را مجبور و بی‌اختیار نیافریده است، بلکه با اعطای عقل و اختیار، او را اشرف قرار داده و سپس با ارسال انبیاء راه را نیز برای او روشن نموده و عواقب هر راهی را نیز با صراحت و روشنی بیان نموده است. پس بدیهی است که انسان عاقل و سالم، راه رشد را بر گمراهی ترجیح می‌دهد و بر می‌گزیند و اگر چنین ننمود، مجازات و عذاب دنیوی و اخروی حق اوست. نه این که مجاز است هر راهی خواست برود و هر کاری خواست انجام دهد. حال که دانستیم «اجبار» فقط بر بدن و اعمال فیزیکی ممکن است نه بر باورهای قلبی و اعتقادی، ممکن است این سؤال پیش آید که پس چرا نظام اسلامی ما را در اموری مجبور می‌کند و در صورت نافرمانی عقاب هم می‌شویم، در صورتی که ما باوری نداریم و اگر کاری را هم انجام دهیم، از روی اجبار است. باید دقت شود که «مجبور نیستید» به معنای «مجاز هستید» نمی‌باشد و عقاب دنیوی و اخروی نیز برای همین منظور وضع شده است. به عنوان مثال: «مجبور نیستی نماز بخوانی یا روزه بگیری» یعنی به تو اختیار اطاعت یا تخلف داده‌ام، نه این که مجازی دلت خواست بخوان و دلت خواست نخوان! مضافاً بر این که اسلام اجازه نمی‌دهد به بهانه‌ی آزادی، حقوق دیگران پایمال گردیده و اقشار متفاوت مورد ظلم واقع شوند. لذا هر کسی آزاد است که در خلوت خود گناه کند و راه جهنم را بپیماید. اما اگر گناه و فساد خود را علنی و فرافکنی کرد و حقوق و امنیت دیگران را به مخاطره انداخت، معلوم است که جلوی او را می‌گیرند و مجازاتش هم می‌کنند.

    دقت شود که طرح این گونه شبهات برای بی‌رنگ کردن دینداری مسلمانان و در نهایت دعوت و آلوده نمودن آنها به گناه است. و گرنه همین بشر، حتی در مقابل قوانینی که خودش وضع می‌کند (چه صحیح باشد و چه غلط) اجبار و ضمانت اجرایی در نظر می‌گیرد و سر پیچی از آنها را مستوجب پرداخت جریمه، تحمل زندان، حبس ابد و حتی اعدام می‌داند، اما نوبت به اطاعت اوامر الهی که می‌رسد، مدعی می‌شود که خدا خود فرموده: در دین اجباری نیست(؟!) تأمل در این نکته لازم است که «اجبار» در مقابل «اختیار» است. پس تا وقتی انسان اختیار دارد که گناه نکند یا بکند، جبری بر او تحمیل نگردیده است و انسان (عاقل و سالم) تا وقتی زنده است دارای اختیار است و می‌تواند گناه بکند و یا نکند – نه این که مجاز است. البته ممکن است که رعایت برخی از قوانین فردی یا اجتماعی (مانند همه قوانین فردی و اجتماعی موجود در جهان) تا حدّی محدود بر او (اصطلاحاً) اجبار گردد تا موظف و مجبور شود حقوق دیگران را ضایع ننماید، ولی این اجبار دلیل بر سلب اختیار ذاتی او نیست و می‌تواند مرتکب جرم شود.

    چنان چه بر اساس قانون هیچ کس حق قاچاق مواد مخدر را ندارد و اگر کشف شود محاکمه و مجازات می‌شود، اما بسیاری به آن مرتکب می‌گردند، چون اختیار دارند. پس اگر گفته شد: «در خودداری از قاچاق مواد مخدر اجباری نیست، اما اگر کسی مرتکب این جرم شد اعدام می‌شود»، آیا کسی می‌گوید که ما آزاد و مجازیم تا قاچاق کنیم؟! در نتیجه، (به غیر از خداوند متعال) کسی نمی‌تواند انسان را به بندگی خدا و عبادت مجبور کند، هم چنان که کسی نمی‌تواند انسان را به کفر یا شرک مجبور نماید و خداوندی که به این امر قادر است نیز انسان را تا وقتی زنده است مجبور ننموده است، ولی انسان باید عاقلانه عمل کند و اگر مرتکب خطا شد، حتماً مجازات می‌شود و برای این که نه تنها به مجازات محکوم نگردد، بلکه در نعمت دائمی زندگی کند، باید اوامر الهی را اطاعت نماید. و هم چنین اگر حقوق و امنیت دیگران را به مخاطره اندازد، او را با ارشاد و سپس مجازات مجبور می‌کنند تا رعایت کند.

    هکر Reply:

    لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

    مفسر معروف اسلامى طبرسى در مجمع البیان در شان نزول آیه نقل مى کند: مردى از اهل مدینه بنام ابو حصین دو پسر داشت برخى از بازرگانانى که به مدینه کالا وارد مى کردند هنگام برخورد با این دو پسر آنان را به عقیده و آیین مسیح دعوت کردند، آنان هم سخت تحت تاثیر قرار گرفته و به این کیش وارد شدند و هنگام مراجعت نیز به اتفاق بازرگانان به شام رهسپار گردیدند. ابو حصین از این جریان سخت ناراحت شد و به پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) اطلاع داد و از حضرت خواست که آنان را به مذهب خود برگرداند و سوال کرد آیا مى تواند آنان را با اجبار به مذهب خویش باز گرداند؟ آیه فوق نازل گردید و این حقیقت را بیان داشت که : در گرایش به مذهب اجبار و اکراهى نیست . در تفسیر المنار نقل شده که ابو حصین خواست دو فرزند خود را با اجبار به اسلام باز گرداند، آنان به عنوان شکایت نزد پیغمبر آمدند ابو حصین به پیامبر عرض کرد من چگونه به خود اجازه دهم که فرزندانم وارد آتش ‍ گردند و من ناظر آن باشم آیه مورد بحث به همین منظور نازل شد. دین اجبارى نیست آیه الکرسى در واقع مجموعهاى از توحید و صفات جمال و جلال خدا بود که اساس دین را تشکیل مى دهد، و چون در تمام مراحل با دلیل عقل قابل استدلال است و نیازى به اجبار و اکراه نیست ، در این آیه مى فرماید: در قبول دین هیچ اکراهى نیست (زیرا) راه درست از بیراهه آشکار شده است (لا اکراه فى الدین قد تبین الرشد من الغى ). رشد از نظر لغت عبارت است از راهیابى و رسیدن به واقع ، در برابر غى که به معنى انحراف از حقیقت و دور شدن از واقع است . از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و اساس و شالوده اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى تواند داشته باشد و جمله لا اکراه فى الدین در واقع اشارهاى به همین است . به علاوه همانگونه که از شان نزول آیه استفاده مى شود، بعضى از ناآگاهان از پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى خواستند
    که او همچون حکام جبار با زور و فشار اقدام به تغییر عقیده مردم (هر چند در ظاهر) کند، آیه فوق صریحا به آنها پاسخ داد که دین و آیین چیزى نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ گردد،

  9. sepide ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۲:۴۸ ب.ظ

    جالبه در مورد من بر عکسه. کوچیکترین سایزم که میپوشم انگار مانتو خانواده پوشیدم!

  10. عليرضا ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱:۱۶ ب.ظ

    خدایا شکر که ما مرد هستیم و دغدغه لباس نداریم با زیر پیراهنی هم هر جا بریم زیاد برامون فرقی نداره! یه چیزی باشه ما رو بپوشونه اینکه دیگه چیه مهم نیست !!!

    حسین سیبیل Reply:

    اگر دنبال یه چیزی می گردی که خودتو باهاش بپوشونی پیشنهاد می دم برگ درخت رو هم یه امتحانی بکن.هم هزینه نداره هم خودتو راحت باهاش می تونی بپوشونی!!!دوتاش هم کافیه.

    زن Reply:

    مردای ایرانی خیلی جالبن هر جا باشن آدم میخواد بالا بیاره

    کفتار Reply:

    برای همینه که دنبالشون له له می زنند؟ حالا خوبه که بد هستند.

    مرد Reply:

    معلومه تحویلت نگرفتن که اینطور مینویسی…

  11. ستاره ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۲:۲۱ ب.ظ

    سلام
    من اگه مامانم و نداشتم که برام لباس بدوزه چیکار باید می کردم:دی قربونش برم که هر چی دارم از مامان جونم دارم :دی خودم انقده تنبلم که حوصله خیاطی کردن رو ندارم از مانتو فروشی هم حالم بهم می خوره چون هیچ وقت یک مانتو که مناسب آدمیزاد باشه ها یافت نمی شه:دی

  12. ح.ش ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۳:۰۶ ب.ظ

    ای وای!
    من نمی‌دونستم شما دوست «مازیار ناظمی» [رفیق فابریک «عزت‌الله ضرغامی] هستید!
    باز هم ؛ ای وای!

  13. بهروز ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۳:۴۳ ب.ظ

    بهروز بخش ۱

    در مورد این مطلب باید بگویم بر خلاف ادعاها در مطلب قبلی شما در مورد حجاب رژیم مقدس جمهوری اسلامی حجاب را از اولین ساعت های تاسیس خودش اجباری کرده .ولی در جامعه ای که تا قبل از انقلاب در مدارس حجاب ممنوع بوده وهیچ اجباری نه تنها نبوده بلکه با وجود افراد غربزده ای مانند شهبانو فرح پهلوی بی حجابی رواج هم داده می شده است در چنین فضایی جا افتادن حجاب خیلی طول می کشد . حتی اگر فیلمهای موجود در بایگانی صدا وسیما از سالهای ۵۸ تا ۶۲ و۶۳ که گاهی از این رسانه پخش می شود نگاه کنید می بینید حجاب اجباری است اما هنوز بسیاری زنان مانند قبل انقلاب هستند .
    در سالهای اولیه بعد انقلاب متاسفانه به دلیل افراطی بودن عناصر تصمیم گیرنده در نظام با افراد بی حجاب برخوردهای بدی می شده که خود موجب دلخوری زنان می شده است . حتی بسیاری از همین آقایان(موسوی و خاتمی و…) بسیار خشن وافراطی بودند . اما با گذشت زمان اندکی نوع مواجهه مردمان با حجاب فرق کرده است. . و حجاب به فرهنگ تبدیل شده است.
    بنده مدعی هستم با وجود تمام حرفها حجاب اجباری در طول این ۳۰ سال کار خودش را کرده .من به عنوان برای زنانی که حجاب خود را کامل رعایت می کنند احترام ویژه ای قایل هستم و خودم نیز برای ازدواج زنی را انتخاب خواهم کرد که حجاب را خوب رعایت کند.
    بنده به جرات می گویم اگر فرض کنیم در سال ۵۷ حدود ۳۰ درصد زنان جامعه ایران حجاب را با علاقه شخصی داشتند در سال ۸۹ این به ۸۰ درصد قطعا رسیده.۲۰ درصد باقیمانده نیز اگر با کارهای فرهنگی درست هدایت شوند خود با علاقه پوشیده خواهند شد.
    امروزه مردان جوان بسیار نسبت به حجاب زنانشان حساس هستند که در دوران پیش انقلاب اینطور نبوده .

    hamed Reply:

    shoma in amaro az koja avordi.manam be jorat migam ke in harfa hamash cherte chon hich ensane azade hich chizi ro be zor ghabol nemikone

  14. بهروز ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۴:۰۰ ب.ظ

    بهروز بخش ۳

    برای دوستان یک داستانی تعریف می کنم که قدر حجاب را بدانند
    یک از دوستانم که استاد دانشگاه است تعریف می کرد برای مسافرت به کانادا می رفتند اوایل که برهنگی زنان را می دیدند نسبت به حجاب بی تفاوت می شدند و آن را چیز بیخودی می دانستند اما یکی دیگر از دوستان که ساکن آنجا بوده و مدتی در خانه اش ساکن بوده حرف هایی می زده که شنیدن آن نیز برای یک ایرانی تعجب آور و شرمناک است .
    از جمله یک موضوعی که به چشم خود دیده اند این بوده که روزی به اتفاق این دوستشان در منزل مشغول تلویزیون دیدن بوده اند که در حال پخش یک برنامه روانپزشکی با حضور متخصصان بوده است . موقعی که نوبت به تماس شنوندگان رسیده یک بابایی تماس گرفته بوده از وی مشکلش را پرسیدند. وی گفته که ((مشکل)) آنچنانی ندارد وفقط یک موضوع کوچولویی پیش آمده که امیدوار است با تماس با این برنامه و راهنمایی گرفتن حل شود.
    وی سپس مشکلش را این طور بیان می کند که سه فرزند دارد که آخرینشان همین اواخر به دنیا آمده منتها آن ((مشکل کوچولو)) ای که ایشان پیدا کرده این است که متوجه شده است که این فرزند سومی فرزند خودشان نیست و محصول مشترک خانم و همکار ایشان در اداره است!!!!!!!و تنها از این ناراحتند که چگونه این فرزند نازنین که خیلی دوست داشتنی هم هست به آن همکار خانم بدهند !!! و خانم را نیز خیلی دوست دارند و شاید در آینده با خانم در فکر تولید یکی دیگر باشند!
    مشکلی ((کوچولو)) فقط در همین حد!!!!!

    زن Reply:

    چه اشکالی داره به غیرت شما چرا بر میخوره ؟۱۴۰۰ساله که مردهای مسلمون با مجوز شرعی این بلا رو سر زنها آووردن و ندیدم به غیرت هیچ امامزاده ای برخورده باشه؟

    مرد Reply:

    جناب زن، اگه به این که مرد ها ی مسلمون چند همسر میتونن داشته باشن حسودیتون میشه، مشکلی نیست شما هم مثل خیلی خانومای مثل خودت میتونی بطور غیر رسمی چند همسر داشته باشی (حتی تو ایران) ولی این که چند همسری فقط در اسلام باشه، قبل از اسلام هم در ایران و خیلی کشور های دیگه چنین رسمی رو داشتن و الان هم در خیلی کشور ها این رسم هست-برعکس چند شوهری که در هیچ جایی سابقه نداره- و این شایر بخاطر روحیات و روانشناسی مرد و زن باشه .دوم اینکه اگه خداوند چنین اجازه ای رو به انسان بده شما چه کاره هستی که بخوای مخالفت کنی؟ شما فقط اختیار خودت رو داری و میتونی همسر یه مرد زن دار بشی و یا نشی. ولی اینکه بدون دلیل – یا به دلیل احساسات شخصی- بخوای خیلی چیز ها رو مسخره کنی، نشان از عقده شخصی شما داره…

    ناشناس Reply:

    برو گم شو لطفا

    ناشناس Reply:

    حرف حق تلخه؟

  15. عادل ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۴:۰۳ ب.ظ

    خوب … این قضیه در مورد لباسهای مردونه کمتر هست؛ دردسر ما هم کمتره؛ ولی مشکل من تغییر وزنه؛ الآن کت و شلوار دو سال پیشم رو که میپوشم رسماً به تنم گریه میکنه! اگه مواظب نباشم (با عرض معذرت!) شلوارم شایداز پام بیفته! به زور کمربند و … نگهش میدارم …. این هم معضلی شده واسه من!

  16. اميد ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۴:۰۶ ب.ظ

    احتمالا شما لاغر شدین – و الا مانتو که گشاد نمیشه

  17. نازي ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۴:۱۶ ب.ظ

    سلام زهرا جون
    وای چه موضوع جالبی رو پیش کشیدی عزیزم!
    همه حرفات درسته عزیزم منم همین مشکل رو دارم
    حرفای اون دوست عزیزی هم که میگه باید ورزش کرد درست ولی مادرهای ما که همه سن و سالی دارن و اندامشون باربی نیست باید چیکار کنن؟!
    مانتوها و کفشها همه سایز چینی هاست
    در صورتی که ایرانیها قدبلند و درشت اندام و چهارشانه هستن
    توی اروپا و آمریکا خیلی تنوع لباس هست من خودم هلند و کانادا رفتم و دیدم
    اصلاً اینجوری مثل ایران نیست
    همه آدمها چه چاق چه لاغر چه کوتاه چه هیکلی لباس گیرشون میاد

  18. شبکه خبری زمان ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۷:۲۸ ب.ظ

    مطلب وزین حضرتعالی در مورد حجاب در شبکه خبری زمان مورد استفاده قرار گرفت:

    http://zamannews.ir/View.aspx?ID=890309076
    خوشحال خواهیم شد چنانچه از مطالب بعدی شما نیز در شبکه استفاده نماییم

    یاعلی

  19. کفتار ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۸:۴۰ ب.ظ

    کاملا صحیح است و باید کننده ها زیاد بشن که وقت مردم گرفته و تلف نشود.

  20. چماق به دستها(بی نشونه ها) ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۱:۵۰ ب.ظ

    سلام، برایتان دو فایل صوتی آماده کردم که واقعا” آدم گوش میده، اون وقت میفهمه که این سران فتنه و اطرافیانشون چه آدمای پست و عوضی هستند، این سخنرانی یک افشاگری هست، آن را با تحلیل اشتباه نگیرید، یعنی تمام صحبت های گفته شده بر اساس مستندات و اعترافات و کارهای انجام شده است، این شما و این هم افشاگری آقای مشفق.
    پست: سخنرانی/افشاگری

  21. نورا ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۱:۲۳ ق.ظ

    شرمنده مال پست قبلیه . واقعا از پیشنهادش ممنون. عالی ی بود ایشا ا.. عروسیای خودامون :D

  22. کابوس ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۲:۱۶ ق.ظ

    هیچ حکومتی حق نداره حجاب رو اجباری کنه.هیچ نظامی هم نمی تونه مقدس باشه.من واقعا نمی دونم مسئولان این حکومت به چه حقی این حکومت رو مقدس الهی می دونن؟
    ایران تنها کشور جهان و البته در طول تاریخه که حجاب رو اجباری کرده و این جز استبدادی بودن تظام چیز دیگه ای رو نشون نمیده.

  23. نقطه+ ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۹:۱۹ ق.ظ

    http://www.golagha.ir/uploads/news/kashkul/89-03/finalradan98746.jpg

    عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
    من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت
    همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت
    سر تسلیم من و خشت در میکده‌ها مدعی گر نکند فهم سخن گو سر و خشت
    ناامیدم مکن از سابقه لطف ازل تو پس پرده چه دانی که که خوب است و که زشت
    نه من از پرده تقوا به درافتادم و بس پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
    حافظا روز اجل گر به کف آری جامی یک سر از کوی خرابات برندت به بهشت

    حافظ

  24. ناشناس ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۱۰:۳۷ ق.ظ

    زهرا ظاهرا ۷۰-۸۰ درصد کامنت ها مال یه نفره !!! این چه جوریاس؟

  25. پريزاد ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۱۲:۱۱ ب.ظ

    جانا سخن از زبان ما می گویی….من مخصوصا با زیر بغل های مانتوهای این روزها عمیقا مشکل دارم.چون خیلی تنگند…

  26. بهروز ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۱۲:۵۴ ب.ظ

    آقایی خاتمی تحویل بگیرد مشاور ریاست جمهوری خانم فریبا داودی مهاجر!!!!!!!

    روسری برداشتن خانم مهاجر بنا به علاقه مجری صدای آمریکا!!!

    فیلم:
    http://www.jahannews.com/vdcjmaevmuqevvz.fsfu.html

    حكيم Reply:

    من این فیلم را دیدم مخصوصا صحنه آخری من رو به وجد آورد!
    ای کاش ما هم همچین مشاورایی داشتیم !

  27. حوری ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۴:۰۶ ب.ظ

    سلام

    واقعا بحث جالبی بود

    راست می گی هر وقت می رم خرید هیچ مانتوی درست و حسابی که اندازم باشه

    پیدا نمی کنم. گاهی اوقات بازار سلیقه ما رو تغییر می ده.

    http://harimemamnooe.blogfa.com/post-17.aspx با مطلب موسوی لاریجانی به روزم و منتظر نظراتت. :)

  28. متعجب!!! ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۴:۰۷ ب.ظ

    بهروز بابا … بی کاری ؟!!!

    برو به زندگیت برس…. یه خاتمی آدم بود که اونم پکوندید… رفت بیچاره!!!

    برو بذار …باد بیاد

  29. خانومه سیب ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۷:۲۴ ب.ظ

    اتفاقا ذهنم درگیر این موضوع بود زهرا! راستش تنگ بودن مانتو ها واسم مهم نیس … مهم همون تنوعه ! که اصلا وجود نداره …
    ۳ روز تمام وقت گذاشتم واسه خریدن مانتو… اخرشم یِ جنس آشغال و به درد نخور خریدم …
    دیشب هم سر این قضیه با خانواده بحثم شد !
    نمی دونم چی بگم … این دست مانتوها ارزون هستن و تو خیابون که میری تقریبا همه از همین مدل پوشیدن ! قیمتشم حدود ۲۰ تومن تا ۳۰ تومن …
    ولی مدل هایی که طرح دار و شیک هستن که خیلی کم هم میبینم اتفاقا … قیمتهای زیادی دارن …یعنی یه چیزی حدود ۶۰ ۸۰ تومن به بالا … که فکر نمیکنم کسی بخره با این قیمت …

  30. سمانه ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۹:۲۴ ب.ظ

    چادری ها تابستون راحتن!!
    عزیزم فکر کردی ما چادر سفید سر میکنیم؟
    این یه حرفو تا حالا نشنیده بودم

  31. سعید ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۱۲:۱۹ ق.ظ

    زهرا خانم ، واقعا مطالبتون خوندنی هستش ، از این مطلب مانتو بگیر تا اون مطلبی که راجع به تیکه ی کارگرهای شهرداری و نظرتون که راجع به این قضیه که من واقعا لذت بردم از این طرز فکر ، آفرین واقعا ، تبریک
    از اون دخترهایی هستین که آدم لذت میبره واقعا از طرز فکرشون ( دخترهایی که اصلا خودشون رو نمیگیرن ، با شخصیت هستن ، جلف نیستن ، خشک و حوصله سر بر هم نیستن ) من برداشتم از شما اینه
    خیلی وقته که مطالبتون رو هر از گاهی میخونم ، منم یه وبلاگ جدیدا راه انداختم ، خوشحال میشم باهم تبادل لینک داشته باشیم ، هرچند که بعید میدونم منو لینک کنی :دی تو فرندفید هم فیدهاتون رو معمولا دنبال میکنم ;)
    در هر صورت تبریک ، من لینکتون کردم

  32. مرمر ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۱:۵۸ ق.ظ

    والا ما عمری وقتی خیلی چاق بودیم مانتو سایز ۴۰ می پوشیدیم. حالا که لاغر تر شده م مانتو سایز ۴۴ بهم چسبون چسبونه!!

  33. احمد ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۳:۴۲ ق.ظ

    چرا سایت رجانیوز به شما لینک میده

  34. رضا ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۴:۵۶ ق.ظ

    تو قرآن آمده روزی می شود که زنها مثل مردان و مردان مثل زنها می شوند

    حالا خداوکیلی با اوضاع و احوال ایران ما شباهتی نداره؟

    ناشناس Reply:

    کجای قرآن نوشته؟!!!

  35. رضا ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۴:۵۷ ق.ظ

    مردهایی که ازمدلهای موی دخترونه و تا بی غیرتیهاشون و زنهایی که به آزادی پوشش یه مرد لباس می پوشند

  36. رضا ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۶:۳۹ ق.ظ

    واقعا این سران فتنه چه خرسواری از این جوونهای خام کردند و ۱۳ میلیون جمع کردند

  37. رضا ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۶:۴۳ ق.ظ

    به خدا اگه من از طرفدارهای سران فتنه بودم و به آرشیو تابستون ۸۸ همین سایت نگاه می کردم از خجالت آب می شدم
    واقعا این موسوی و کروبی و خاتمی و بچه های هاشمی چه جوای پیش خدا دارند ؟

  38. علیرضا ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۱۰:۴۶ ق.ظ

    سلام ، مطلبی با عنوان « فرهنگ سازان بی فرهنگ » در
    وبلاگ قرار دادم ، منتظردیدار شما در وبلاگم هستم

  39. شيرماهي ۱۳۸۹-۰۳-۱۱، ۴:۴۷ ب.ظ

    آیا نمیشه خانمهایی که مانتوی مناسبی پیدانمیکنن چادر بپوشن؟ البته میدونم که شایداین حرف منطقی نباشه .

  40. مختاري ۱۳۸۹-۰۳-۱۲، ۳:۳۶ ب.ظ

    شاید به عمین علت بود که چادر حجاب برتر است. البته از نظر من دیگر مانتو را نمی تواند با ضرس قاطع حجاب نامید چرا که باعث می شود قسمتهای برجسته بدن مشخص باشد مخصوصا مانتوهای فعلی . به نظر من حجاب الان فقط چادر است و مانتوهای کمی هستند که بدن نما نباشند.

  41. اكبر ۱۳۸۹-۰۳-۱۲، ۶:۲۱ ب.ظ

    من معتقدم نظام اسلامی نباید کسی را به خاطر بی حجابی اذیت کند و گشت ارشاد که اختراع احمدی نژاد بوده باید جمع شود. فقط کار فرهنگی .
    اما شخصا دوست دارم زن آینده ام باحجاب باشد ونماز روزه برای او مهم باشد

    hamed Reply:

    shoma age senet paine az babat beporse hamin mosavi ba javona chi kar kard mesle inke nemidoni zamane nokhost vazirish astin kotaharo migerefto rang mi zad vaghti az chizi etelah nadari harf nazan ino bedon dore ahmadi nejad dore azadie va agar yek ensane karamad to nezam vojod dashte bashe onam ahmadie .

  42. مصطفی ۱۳۸۹-۰۳-۱۲، ۸:۲۵ ب.ظ

    آبجی حداقل این نظرات بی ادبانه رو حذف کن
    این داستان مانتو یه جورایی برای کفش هم هست… به راحتی نمیشه کفش زیبایی که جلوش بلند نباشه (نوک تیز) پیدا کرد….
    من فکر می کنم بهترین شکل حجاب چادره… مابقی حتی مانتو پوشیده مخصوصا تو شهرهای کوچک تر بعضی ها رو قلقلک می کنه.
    موفق باشی و پر بازدید…

  43. رضا ۱۳۸۹-۰۳-۱۴، ۱۰:۳۳ ب.ظ

    این مشکل پسرا هم هست. من چهار ماه پیش رفته بودم جمهوری که شلوار جین بخرم (برای دانشگاه). لامصبا همشون فاق کوتاه بودن. هر چی به فروشنده ها میگفتم بابا اینا رو نمی شه پوشید و رفت ۱٫۵ ساعت سر کلاس نشست، میگفتن همه از اینا می خرن. خودتون می دونین با این شلوارا وقتی رو صندلی میشینی تا ته کلاس همه می تونن اعماق وجودتو رصد کنن. من آدم مذهبی ای نیستم ولی دوست ندارم عین احمقا لباس بپوشم. خلاصه اون شب بین اون همه آشغال تو مغازه های جمهوری، یکی رو که وضعش بهتر بود رو خریدم. هنوزم وقتی پام می کنم تا وقتی برگردم خونه تو عذابم !
    ( آقایون متوجه هستن درباره چی میگم دیگه ؟! )

  44. ناشناس ۱۳۸۹-۰۳-۱۵، ۴:۵۶ ق.ظ

    man fekr mikardam to chadory hasty

  45. الهه ۱۳۸۹-۰۳-۱۶، ۵:۱۴ ق.ظ

    kisssssssssssssss

    hamed Reply:

    elahe jon kisssssssssssssssssssssssssssssssssssssss me

  46. hamed ۱۳۸۹-۰۳-۲۰، ۲:۰۹ ب.ظ

    age on moghe mamad reza yavashaki in kararo mikard hala sarane ma sighe mikonan va ba din va dianat kesafat karishono miposhonan behroz jan

  47. hamed ۱۳۸۹-۰۳-۲۰، ۲:۳۳ ب.ظ

    rasti ta yadam narafte dar javabe on sohbataye behroz dar rabete ba cinema ghadim begam ke ishon sakht dar eshtebahan chon filmaye ghable enghelabe khob bish az alan bode masalan shoma nazir filmaye farzan deljo ba ilin vigen ro peida nemikonin (boye ghandom- mahiha dar khak mimirand…) in filma neshon mide ma bade enghelab dar arse cinema hich pishrafti mnakardim