نژاد پرستی از انسانیت به دور هست!

* نمیدونم برخی از ما ایرانیها چرا اینطوری هستیم؟ براحتی میایم افراد دیگه رو فقط به خاطر افغانی و یا عرب بودنشون تحقیر میکنیم. امروز سوار یه ماشین شدم که البته شخصی بود. یعنی مسافرکش نبود و راننده اونطوری که خودش میگفت تو بخش اورژانس بیمارستان میلاد کار میکرد. ظاهرا قبل از اینکه من سوار بشم بحثشون شروع شده بود. چون یه دختر و یه آقای دیگه هم سوار شده بودن.
آقاهه با چه افتخاری برگشت گفت که «گفتم نه من خون نمیدم. حیف خون من هست که بره تو رگ این عربهای کثافت»!! راننده هم ضمن تائید گفت «به نظر من تا جایی که ممکنه باید از کار دادن و آموزش عربها و افغانیها جلوگیری بشه، اینطوری مجبورن گورشون رو گم کنن و برن کشور خودشون»! تازه یه جا هم وسط حرفش برگشت گفت «ای کاش اسرائیل همه فلسطین رو میزد میکشت تا پولهای کشور ما داخل صندوق ارزی خودمون بمونه و به جیب عربهای عیاش مفت خور نره»!
این وسط من همینطوری متعجب مونده بودم که خدایا مباد این بشر کار مهمی تو اورژانش داشته باشه! خدا نکنه یه عربی، افغانی ای چیزی بخواد بیاد زیر دست این. با این حجم نژادپرستی معلوم نیست با اون بدبخت مصدوم چه برخوردی خواهد داشت.

* اصلا من درک نمیکنم که چطور به واسطه متولد شدن تو یه جغرافیای خاص کسی میتونه به کسی دیگه برتری داشته باشه؟! باور کنید از مسلمانی هم به دور هست! مگه سلمان فارسی یکی از یاران پیامبر نبود که غیر عرب بود؟ و یا بلال حبشی مگه سیاه پوست نبود؟ اگه اون میخواستن ملاک برتری رو عرب قرار بدن که هیچی دیگه!
بیایم یه طور دیگه حرف بزنیم. چرا اون افغانی نباید کار داشته باشه یا بچه اش بره مدرسه؟ مگه اون یک انسان نیست؟ یه پدر و مادر نیست؟ مگه اون پدره یا مادره آرزو نداره بچه اش درس بخونه و کاره ای بشه؟! فقط به خاطر اینکه تو افغانستان دنیا اومده، ما باید این برخورد رو باهاش بکنیم؟ یا از این حق محرومش کنیم؟

* من فقط میدونم همون افغانی یا عرب یا ترک یا فارس یا اصلا هرکس دیگه ای که ما تحقیرش می کنیم، از ته قلب دلش نمیخواسته تو یه کشور دیگه غریب باشه و پیش خانواده اش نباشه و اینجا بهش توهین بشه، اونم از بد سرنوشت، از بد روزگار زندگیش اینطوری شده و سرنوشت به یه کشور غریب دیگه کشوندتش. وگرنه کی بدش میاد تو مملکت خودش باشه و پیشرفت کنه؟ از رسم انسانیت به دوره ما اینقدر راحت احساسات آدمها رو نادیده میگیریم و فقط به خاطر خارجی بودن، بهشون بی احترامی میکنیم. اصلا مگه دوستای خودمون الان خارج نیستن؟ حدود ۶۰-۷۰ درصد بچه های کلاس ما تو همین مدت کوتاه رفتن کانادا یا آمریکا. فکر کن ۲ روز دیگه تو این کشورها یه قانون بذارن که به اتباع بیگانه یا بچه هاشون اجازه تحصیل یا کار ندن، ما خوشمون میاد از این وضعیت؟

* ارزش یه آدم به نژادش نیست. به جایی که دنیا اومده نیست. به شغلش نیست، به خانواده اش نیست، ارزش یک آدم، فقط از روی نوع کاربریش از مغز و از قلبش معلوم میشه.

۱۱۱ نظر

  1. محمد ... ۱۳۸۷-۱۱-۱۸، ۹:۳۲ ب.ظ

    صد در صد !!!

  2. default ۱۳۸۷-۱۱-۱۸، ۱۰:۲۵ ب.ظ

    سلام
    زهرا خانوم
    به هیچ آدمی نباید اهانت بشه
    تازه
    اگه یک نفر به خاطر نجات خانواده اش از کشورش مهاجرت کرده و به کشوری دیگه رفته کار خیلی خوبی کرده
    اگه البته در راه خدا باشه
    که اگه اینطور باشه خدا خیلی دوستش داره

  3. default ۱۳۸۷-۱۱-۱۸، ۱۰:۲۵ ب.ظ

    راستی
    یه سر بیا پیشم
    البته اگه دوست داشتی

  4. موسیو گلابی ۱۳۸۷-۱۱-۱۸، ۱۱:۲۳ ب.ظ

    نه اینکه خیلی آدم خوبی باشم ها اما همیشه فکر می کنم اون افغانی ای که از سر ناچاری اینجا کار می کنن و خیلی ها اجازه میدن راحت بهشون توهین کنن شب ها پدر بچه ای هستند … کاش می فهمیدم!

  5. hamid ۱۳۸۷-۱۱-۱۸، ۱۱:۳۸ ب.ظ

    اولا اون افغانی یا هر پدرسوخته ی دیگه ای که اومده تو ایران مگه تو کشور خودش نمی تونسته وایسته. دوما وقتی نیروهای خارجی میان تو کشور و بازار کار رو به گند میکشونن حقشونه که همینتوری باهاشون برخورد بشه. سوما اون اشغالهایی که همکلاس شما بودن فقط خائنن وگرنه وامیستادن تو همین مملکت و خدمت میکردن. چهارما تو یعنی می خواهی بگی که تو هم از نخبه ها هستی؟ تو اگه خیلی سرت میشه برو شوهر کن. پنجما خاک تو سر اون پسری که می خواد با دختری با این افکار و طرز دید مفتضحانه ای ازدواج کنه. ششما دیگه از این مطالب و حرفهای مفت ننویس.
    حمید کارشناس ارشد مدیریتMBA ، کارمند رسمی وزارت خارجه(یکی از زیرشاخه ها) و ۲۷ ساله.

    خر شناس Reply:

    بابا ۲۷ ساله خر بودی باز هم به خریتت ادامه بده گوسفند !!!

    یه افغانی که Hamid رو دوست داره Reply:

    حیف خر نیست

    میگن پیدا نمیشه . آقا !!!! Hamid یکی از اونهاست .

    این حرفهاش رو نشنیده بگیرید , خر خوبیه تو توالت یکی از زیر شاخه های وزارت خارجه !!!داره کار میکنه . به سلامتی داره MBA میخونه شاید خدا قسمت کنه بره توالت افغانیها رو لیسسسسسسسس بزنه !!!

    ای ول بخون شاید تو هم یه …. بشی !!!!

    راستی خر فکر نکنم ۲۷ سال عمر کنه !!! میکنه ؟؟؟؟

    ضمناً ابله , دیگه نگو کارشناس مدیریت MBA , ام اولش همون مدیریته بی سواد ( خریت خودتو باز هم ثابت کردی )

    aardwolf Reply:

    Master of Business Administration
    نه افغانی باسواد

    عادل Reply:

    حق با تو هستش

    ولی اگه تو هم جای اون بنده خدا بودی احتمالاً M رو ربط میدادی به Monkey

    ناشناس Reply:

    تو خیال کردی کی هستی که درباره یک ناسیونالیست واقعی این طور حرف می زنی.تو این کشور که تمام سیاستمداراش دزدند و میان میلیارد میلیارد دلار دزدی می کنند.به آدم های به بهی مثل تو احتیاج دارند که بتونند راحت دزدی کنند

    حمید آبی Reply:

    ببین تو که نمی تونی صحبت کنی واسه چی نظر میدی بدبخت دنیا داره رو به هماهنگی میره نه دعوا و جنگ مگه تو ایرانی نیستی پس این حرفا چیه پس ایرانی های ما که تو خارج زندگی و کار میکنن چیکار کنن اوناهم باید مسخره بشن ک و س خول ؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. فرهود ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۲:۴۹ ق.ظ

    سلام
    هم مطلب رو خوندم هم نظر هارو…هم مخالف هم موافق
    حرفی رو که زدی درسته و با فطرت هیچ آدمی جور در نمیاد بخواد خودش رو از یکی دیگه برتر بدونه یا بهش توهین کنه یا هر چیز دیگه ای خصوصا اگر مهاجر از کشور یا دیار دیگه ای باشه …ولی یه چیز رو جا انداختی و اون اینه که این پست رو با احساست نوشتی از این جهت میگم که تو آرمانشهری که تو یا خیلیا مثل من و تو, تو ذهنشون دارن دوست ندارن هیچ تبعیضی باشه و هر ادمی جدا از رنگ و نژادش بتونه زندگیش رو بکنه…
    ولی دنیای امروز با اون آرمانشهری که خیلییا تو خیالشون دارن فرق میکنه ..دنیاییه که همین عربهای فلسطینی که تو دم ازشون میزنی میرن تو جنگ ۸ ساله ما طرف عراق رو میگیرن و اماراتی ها میان میگن ما مالک آب و خاک شماییم (جزایر ۳ گانه) …
    پس ببین یه عرب که حس ناسیونالیستی داره هیچ وقت نمیاد طرف نسل خودش رو به یه مجوس ایرانی بده چون جز این طور طور دیگه ای بلد نیست زندگی کنه و تا حالا حتی اسم آرمانشهر یا سرزمینی که با واقعیت امروز فرسنگها تفاوت داره رو نشنیده…
    ولی حالا چرا زهرا خانم دوست داره این طوری و با یه طبع لطیف تو این مورد فکر کنه رو نمی دونم؟…سعی کن واقع گرا تر در عین حال با احساس باشی…
    بقولی میگه:تصور کن حتی اگه تصور کردنش سخته , جهانی……بخونش تا فرق تصور تا واقعیت رو درک کنی…
    عذر میخوام اگه شما رو تو خطاب کردم….و امیدوارم از کل مطلبم فرق دنیای آرمانی با زندگی واقعی رو متوجه بشی…
    http://weblog.delphi4we.com

    فرهود Reply:

    اگر اومدم و اینجا مثال یه عرب رو زدم برای اینه که عربها یه نمونه از خروارها هستن که میشه درباره اونها هم نوشت و امیدوارم فکر نکنی که از روی غرض نوشتم عربها…ممکن بود جای عربها یه … باشه که با هر جایی که تو بخوای بتونی پرش کنی…
    این رو گفتم و حالام میگم :
    هر جای دنیا آدم خوب هست , بد هم هست و به کسی میگن آدم که همه فاکتورها رو با هم داشته باشه…چه خوب چه بد فارق از هر چیزی که باعث تفاوت میشه..

  7. arusak ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱:۲۰ ق.ظ

    salam
    hameye ma , che fars ,che arab , che afghan, che ……….. hame o hame ensanim va khaleghe hamey ma yekiye …. tafavote ma faghat dar zaher o nejademone ! onam ziyad mohem nist ! in vasat tanha chizi ke moheme ensaniyate ke onghadr sakht shode ke kheili tol mikeshe ta bazi az maha betonim yadesh begirim
    vase agha hamidam moteasefam ke ba tohin be to khodesh va shakhsiyatesho zire soal borde !
    movafagh bashi azizam

  8. سعید ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱:۵۱ ق.ظ

    حیف کارشناس و ام بی ای که به اسم حمید مربوط شده واقعا خجالت داره که اینطور صحبت کنی تو یا مسلمانی یا کافر اگر مسلمانی که باید قبول کنی که خدا میگه هیچ کسی از دیگری برتر نیست مگر بواسطه تقوا. در ضمن فراموش نکینم که خیلی از ایرانی ها همین الان در افغانستان کار میکنند افغانیها هم میتوانند ما را در انجا مسخره کنند بنابراین خاک بر سر هر کسی که دیگران را بخاطر ملیتشان مسخره میکند

  9. آزمان ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۴:۰۸ ق.ظ

    آره کاملا بات موافقم , باید جلو مذهبی بودن و نژاد پرست بودن رو گرفت که واقعا این دو تا باعث بیشتر جنگ ها دنیا هستن

  10. یه خر شناس دیگه ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۷:۵۷ ق.ظ

    در حمایت از خر شناس من هم باید اعلام کنم که حق با توئه دوست من

    تا اینجور کارشناسایی !!! توی مملکت ما هست وضع ما بهتر از این نمیشه

    بذار یه کم درسشو بخونه شاید آدم شد !!!

    ای خدا این آقا اگه یه سفر بره افغانستان چی میشه !!!

  11. من ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۸:۰۹ ق.ظ

    آره تو راست میگی اما ! تو احمق هم نژاد پرستی که فکر میکنی یه یهودی کشته بشه مهم نیست اما یه عرب کشته بشه مهمه ! اونا نژاد پرستی جغرافیایی دارن که حداقل میتونی بگی دلیلش حس ناسیوتالیستیه که به این اشتباه افتادن اما امثال تو چی ؟ مذهب پرستی دارید ! تو اگه اینو پذیرفتی هیچ انسانی با دیگری فرق نمیکنه اونوقت بیا ادعا کن

    زهرا Reply:

    جناب آقای من
    تا جایی که من یادمه هیچوقت از کشتار دفاع نکردم حالا چه مسلمان چه یهود چه مسیحی! اولش دقیق بخون و بعدا نظر بده!
    من هیچ مشکلی با دین یهود ندارم چون یکی از ادیان الهی هست

    علی Reply:

    زهرا خانم مهم اینه که روحتون آزاد باشه من همه نوشته هاتون درباره جنگ ۲۲ روزه خوندم تو اون نوشته ها جز تعصب ونفرت نمیشد چیز دیگه ای پیدا کرد بهتره خودتون هم یه بار دیگه دقیق بخونین در ضمن چیزی از ماجرای بنی قریضه میدونی اگه نمیدونی بهتره از این به بعد هم چیزی در بارش ندونی

    زهرا Reply:

    جناب آقای علی
    نفرت من از جنگ به خاطر این نبود که یکطرف قضیه یک گروه یهودی بودن! آقای محترم اگه یک مسلمان هم یکجا یک عده بی گناه رو به کشتن بده من ازش اظهار نفرت میکنم!
    قضیه رو قومی قبیله ای نکنید آقای محترم
    کشتار در هر حالت نفرت انگیزه چه طرف کشنده مسلمان باشه چه یهود چه بی دین و …

  12. علی ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۹:۴۴ ق.ظ

    جناب آقای من عالی بود دقیقا زدی به هدف اگه این طور نبود زهرا جوابتو نمیداد

  13. saeed ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۰:۲۴ ق.ظ

    اگه عربها و افغانیها معرفت داشتن یا با منطق بودن وقتی که اوضاع ایران رو میبینن خودشون باید برگردن کشورشون . با این همه جوان بیکار توی کشورمون واقعا جایی واسه افغانیها عربها و…. نمیمونه.
    اون راننده ها هم منظورشو درست بیان نکرده شاید هم به زبان کوچه بازاری گفته.

    یه پشت میز نشین Reply:

    اگه اونا نبودن حتماً تو میرفتی چاه کن میشدی !!! نه !!!

  14. ناشناس ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۰:۵۶ ق.ظ

    متاسفم زهرا خانوم که این تنها زندگی کردن و دائما توی تاکسی حرف اینو اونو گوش گردن و … خوندن و چاپ شدن تبلیغ وبلاگت توی روزنامه جام جم! داره کم کم مغزتو به همون سمتی می بره که .. رفت.
    … هم همین طوری بود، یواش یواش جو گرفتش، تو رو هم یواش یواش داره جو می گیره.

  15. آقای رگبار ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۱:۱۹ ق.ظ

    زهرا خانوم
    می دونی این فکر بلند و درخشانت چقدر کم طرفداره ؟

    ناشناس Reply:

    یعنی طرز فکر شما نسبت مستقیم با طرفدار داره؟ متاسفم

    saeed Reply:

    زهرا خانم عزیز مگه کار عیبه
    والا اگه بیکار بمونیم چاه کنی هم میکنیم
    چرا جای اینکه پولمون و ارزمون از ایران خارج بشه توی جیب خودمون نره؟؟؟؟

  16. مهناز ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۱:۲۵ ق.ظ

    ببین من فکر می کنم کل حرف دل ماها اینه که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.اینه که یه دفعه یه انزجار بی جهتی از ماها نسبت به نژادهای دیگه برمیاد.

  17. مهدی ج ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۱:۳۱ ق.ظ

    این بحث در ابعاد کوچکترش برای قومیتهای داخل کشور نیز می تواند تکرار شود. کثافت دانستن یک افغانی یا عرب هیچ فرقی با کثافت دانستن یک ترک و لر و فارس و بلوچ و تهرانی و اصفهانی و … ندارد. خطوطی مجازی به نام نقشه انسانها را عرب و افغانی و ترک و تهرانی و اصفهانی می کند.

  18. عبدالله ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۲:۲۰ ب.ظ

    سلام
    ۱٫ لازم نیست این نوشته را منتشر(پابلیش) کنید.
    ۲٫بجای هست می بایستی از است استفاده کنید. این دو باهم فرق دارند.
    نژاد پرستی از انسانیت به دور است!

  19. نارگل ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱:۱۱ ب.ظ

    خصیصه های بد نژادی رو نمیشه نادیده گرفت. مثلا خود ایرانی ها اکثرا تنبل هستن و دوست ندارن زحمت بکشن. اصطلاح بی ادبانه شو که رایج تره به کار نمیبرم!
    تو جنگ بین ما و عراق که هر دو مسلمون بودیم رفتار ما با اسرای عراقی و رفتار عراقی ها با اسرای ایرانی کاملا متفاوت بود. و این رفتار ها سوای فشار رژیم صدام بیشتر به خوی وحشیگری و قساوت قلبشون برمی گشت. پای حرف رزمنده ها و آزاده ها که بشینی کاملا متوجه می‌شی.
    اونایی که با نژادشون فخر می‌فروشن در واقع تمام افتخارشون به خاطر خصایص خوب نژادیشونه. منم موافق نژاد پرستی نیستم چون هر نژادی هم خصیصه های خوب داره و هم بد.

    علی Reply:

    ۱-این که ایرانی ها از نظر نزادی تنبل هستن رو از جایی خوندین یا از نظر زنتیکی بررسی کردین(از شانس من چقدر حرف “ز” تو این موضوع وجود داره)

  20. سایه ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱:۲۱ ب.ظ

    با سلام….عجب مطلب بحث برانگیزی رو مطرح کردی….من هم تا حدودی با شما موافقم…هم با فرهود…
    ما انسانیم و به حکم انسان بودن باید روابط مناسب و در خور انسان با بقیه داشته باشیم… اما نه به این قیمت که چراغ خونه خودمون رو خاموش کنیم به بقیه بدیم…در ضمن روابط ایرانیها با همون کاناداییها و اروپاییهایی که به ایران میان و یا حتی چینی ها و زاپنی ها به طور میانگین این طوری که شما گفتی نیست…به نظر من این به شخصیت انسانی اونایی که وارد مملکت ما می شن هم بر می گرده…مثلا همین افقانیها بیشتر تو ایران اسمشون بد در رفته…به خصوص در مورد دزدی خیلی معروف شدن…اما خوب از حق نگذریم خیلی هاشون هم انسانهای خوب و با شخصیتی هستن…ویک ویژگی مشخصشون هم اینه که هوای هموطناشونو خیلی خوب دارن…برعکس ما ایرونی ها….به هرحال اینا تو عوام جا افتاده بدجوری….و اونایی هم که این حرفها رو زدن عوام بودن…و عوام هم تو جامعه ما انقدر باید بدوند دنبال بدبختی هاشون و انقدر مشکلات تو زندگیشون دارند…که همه این ها رو سیاسی می بینن… اینم ببین که جنگ غزه که پیش اومد خیلی از همون عوام پاشدن رفتن فرودگاه اعلام آمادگی کردن برن از فلسطینی ها طرفداری کنند…آدما مختلفند…همون دور از احساسات ،و در عین حال عاقلانه و انسان منشانه زندگی کنیم بهتره…
    موید باشی

  21. فائزه ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱:۴۴ ب.ظ

    به نظر منم انسانیت یک انسان حکم میکنه که از نژاد پرستی یه دور باشه

    aardwolf Reply:

    یه دور یا دو دور؟

  22. فرهود ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱:۵۱ ب.ظ

    کی اینو گفته؟
    میشه منبع رو ذکر کنید؟
    پس اگه این طوره که میگی کدوم افغانی الصلی به اسم محمود افغان اومد و به ایران حمله کرد ؟
    اگه این طوری باشه که تو میگی اومد سرزمین خودشو و مردم خودش رو زجر داد و کشت …
    اومد به داشته های خودش تجاوز کرد…….
    فکر نکنم تو سواد داشته باشی…

  23. من ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۲:۴۴ ب.ظ

    الکی نیست که ازت بدم میاد دیگه…از بس خری….فکرت هم در حد یه جلبلک دریاییه

    مهدی Reply:

    می گن درزمان قدیم یه پسر بچه بود که از هیچ کار زشتی ابای نداشت
    یک روز ملانصرالدین داشت از کوچه می گذشت و این پسره میاد و از پشت ناخنی به ملا می زنه مردم می خوان پسره رو ادب کنن اما ملا نمیزاره و بعد هم یک سکه به پسره میده برای مزد بی ادبیش

    اما پسر بچه خوشجال می شه و پیش خودش میگه م اینکار رو با ملا کردم یک سکه گرفتم حالا اگر با پادشاه بکنم حتما کلی بهم انعام می ده

    چند روز بعد پادشاه از کوچه می گذشت و پسر بچه هم اینکار رو با پادشاه میکنه
    و پادشاه هم دستور میده سر پسره رو بزنن

    اینم از حکایت ملا و پسر بی ادب

    اما در مورد شما و امثال شما
    زهرا خانوم مثل ملا هست و بهتون پاداش می ده برای هر بی ادبی

    اما اگر مواظب نباشید حتما روزی سرتون رو از دست خواهید داد

  24. ناشناس ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۳:۳۱ ب.ظ

    اون وقت قضیه پول مملکت که میره تو جیب اونا یا تحریمایی که به خاطر اینها و حماقت سیاستمدارانمون متحمل میشیم کشک؟

  25. موسیو گلابی ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۴:۳۶ ب.ظ

    چقدر مخالف داشت این مطلب … چرا؟ چرا همه کسایی که مخالف بودن لینکی نداشتن؟!

    فرهود Reply:

    موسیو اهم……
    اهم….
    یه ذره این ور اون ورو ببینی میبینی…………

  26. محمّد ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۸:۳۲ ب.ظ

    یاد گرفتیم که از همه ایراد بگیریم! حتی اگه همشهریمون باشه!!! چه برسه طرف مقابل مال یه شهر دیگه یا حتی کشور دیگه باشه! باید طرد بشه، چپ چپ نگاه کننش! یه سری از همون افغانیها مگه اون مدت که توی ساختمون سازی ها کمک میکردن، کار ما ایرانی ها راه نمیفتاد؟ اون کار میکنه، پولی میگیره بابت زحمتی که میکشه و یه قسمتی از کار مملکت خودمون پیش میره!
    باید واقع بین بود و هر کسی رو همون جوری که هست، یعنی یه انسان، باور داشت… ولی یاد گرفتیم عیب و ایراد بذاریم و نژادپرست باشیم

  27. علی ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۸:۴۸ ب.ظ

    کامنتت رو توی وبلاگ آهستان دیدم و خیلی متاسف شدم…شما واقعا چه صنمی داری با این جماعت؟ …نه واقعا کجای شما به این جماعت تمامیت خواه با آن فکرهای منجمد، میخوره که اینطوری میری و به به و چه چه میکنی؟ … شما اگه واقعا اینقدر بسیجی و حزب اللهی هستی چرا ظاهرت رو هم مثل اونا نمی کنی؟ چرا چادر سرت نمی کنی …مگه نمیدونی اونا چادر رو حجاب برتر میدونن؟ چرا طرز نوشتنت و طرز صحبت کردنت رو مثل اونا نمی کنی؟…از قدیم گفتن یا رومی روم یا زنگی زنگ…بالاخره یه جا باید تکلیف خودتو با اعتقادت روشن کنی…اگه واقعا طرفدار اونها هستی باید به لوازمش هم تن بدی….

  28. حامد «آسمان نقره ای» ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۹:۴۱ ب.ظ

    من در حال حاظر از دست افغانی ها خیلی عصبیم.
    یه سری موجودات کثیف که به زور خودشون رو به کشور ما وارد کردن و دیگه نمیرن.
    یادتون نیست؟ همین چند وقت پیش بود که ۲۰ نفرشون یه دختر عقب مانده ذهنی رو دزدیدن و تو اون مدتی که دختر پیششون بود به هر شکلی اذیت و آزار و تجاوز بهش شد. دختر بدبخت رو که حتی درست نمیتونست حرف بزنه و میفروختن به هم دیگه.

    عرب ها هم از اونا بدتر.
    من نژاد پرست نیستم اما خوب جنایت هایی که از این دو قوم چه در حق خودشون و چه در حق مردم کشورمون دیدم باعث میشه متنفر بشم.

    فرهود Reply:

    ملتی که به خودش رحم نمی کنه مطمئا باش زهرا اچ بی به من و تو هم رحم نمی کنه……..
    این رو با نژاد پرستی قاطی نکن ….

    ناشناس Reply:

    باسلام به همه دوستان.
    جلیل هستم مدت ۵ سال در ایران بودم و درسال ۲۰۰۴ برگشتم افغانستان آشنایی کامل با فرهنگ و عنعنات مردم ایران دارم از همه نژاد یا اقوامی که در ایران زندگی می کند شناخت کامل دارم باید به جواب حامد عزیز و فرهود جان بنویسم عزیزان شما یکبار فقط یکبار از اونهای که در دوران انقلاب(جنگ ایران وعراق) در سنگر ها مشغول جنگ بود سوال کنید خط دوم جنگ را کیها تشکیل می دادند همین افغانهای بدبخت بودند نه کسی دیگه در پادگان ها و انبار های سلاح کیها بودند بازم همین افغانها از کسای که اینارو میداند سوال کنید چی تعداد از افغانها در دوران انقلاب شهید شدند و کیها بود که نیروی کار ایران را در دوران انقلاب تشکیل می دادند اگه خود شما نمیدانید از کسی که میداند سوال کنید راجع به این ۲۰ نفری که شما ذکر کردین اولا که صحت ندارد یک تبلیغ بیجاست و دوما اگر حقیقت هم داشته باشد گناهکار صرف همین یک نفر یا بیست نفر هست نه اون افغانهای بیچاره که هر روز در کار های سخت نذیر ساختمان سازی سنگبری و یا کارخانه پلاستیک و غیره کارها مشغول اند چرا گناه این ۱۰ و یا بیست نفرو همه این بیچاره هابکشند؟
    مملکت قانون داره و هرکس نظر به گناه ایشان مجازات میشود حتی خود ایرانیها ثانیا فرض کنید ایرانیهای که تو کشورای اروپای و یا امریکا و استرالیا زندگی می کند آیا ایرانیها در انجا کار های خلاف و زشتی انجام نمی دهد؟ ایا تا حالا شنیده اید که امریکاییها و یا اروپاییها تبلیغ کرده باشد که این ایرانیهاست که این قد خلافکار و یا بدکار هست مطمینا نشنیده اید!!!!!!!!!!!!! فقط کسی که گناه کرده مجازات شده نه بقیه ایرانیها با و جود اینکه می اونارا کافر می دانیم اما اینقد انسانیت را دارند که به گناه کسی افراد دیگه ای را عذاب نمیدند. در حالیکه ما خود را پیروان رسول اکرم (ص) میدنیم اما کوچکترین اثری از راه و رسم این بزرگوار را در وجود خود نمی بینیم فرض کنید خدای نخواسته رژیم صدام بر ایران مسلط میشد آیا شما مجبور نمیشدین جای دیگه مهاجر شوین بدون شک میشدین حتی در افغانستان آیا این مردم باید به شما طوری رفتار می کرد که شما الان با افغانیها می کنین؟
    من به همه اقوام ایران فارس و ترک بلوچ و لور کرد و عرب ر شتی و مشهدی تهرانی و اصفهانی بندری و کرمانی ادای احترام دارم امیدوارم از حرفای من دلخور نشده باشد و حقیقتی که و جود دارد انرا بپزیرد به امید روزیکه همه ما بتونیم حقیقت را ببنیم و همدیگه رو درک کنیم . یا علی مدد خداوند نگهدار همه شما

    فرهود Reply:

    سلام برادر…
    همه جا آدم خوب هست و بد هم هست که اینو اگه دقت کرده باشی گفتم….
    هیچ وقت هم ۵ تا انگشت مثل هم نیست…بحث هم بحث افغانی نیست….
    باز اگه کسایی باشن که یک ذره بیشتر و بیشتر به فرهنگ و زبان ما نزدیک باشن همین افغانی ها هستن…..
    آهای ملت…………………………این درست یا نه؟>؟؟؟؟؟؟
    ولی همیشه یکی که یه جا مهمانه زشتیاش بیشتر به چشم صاحب خونه میاد تا خوبیهاش………..
    ولی برادر شمام تو این مملکت هر کاری خواستین کردین……
    از لحاظ اقتصادی بررسیش کنی هم اومدین فرصت های شغلی رو و کارهای سطح پایین رو گرفتین و هم ارز بری از این مملکت انجام دادین……
    از لحاظ اجتماعی هم کلی وجهه خودتون رو با بعضی از کارهاتون خراب کردید….
    ولی اینکه شما میگی در زمان جنگ همین افقانها بودن که پشت خط جبهه بودن باید بگم حرف شما درست نیست چون نه جایی من همچین مطلبی رو خوندم و نه شنیدم و دیدم….
    پس اگر حرفی زده میشه بهتر با دلیل و مدرک زده بشه…اگه منبعی هست بفرمایید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ولی این بحت در مورد اعراب بوده نه افغانیها……و بحث اصلی هم در مورد نژاد پرستی بوده …..عیب بعضی از مسائل اینه که وقتی شروع میشه به جاهای دیگه هم کشیده میشه………
    احفظکم الله……..دامت افاضات

    ناشناس Reply:

    با سلام مجدد.
    اینکه ندیدیم و یا نشنیدیم دلیل نمیشود که این کار صورت نگرفته و یا حقیقت نداشته اما اگر کمی تحقیق کنید به آسانی به نتیجه خواهید رسید.
    منبع: اگر خواستی از کسی تحقیق کنید مشاوره من اینه از کساییکه از دوران انقلاب بخصوص سپاه پاسداران باقی مانده سوال کنید.

    فرهود Reply:

    برادر اگه منبعی نیست با اینکه چندین سال هم بیشتر از جنگ نگذشته یعنی نیست دیگه….
    مال جنگ جهانی اوا یا ان هزار سال پیش که نیست…..
    تازه یه نکته ای که جا انداختی این بود که این بابایی که من replay براش نوشتم دوران جنگ رو میگفت …حالا گویا شما دوران انقلاب و سپاه پاسدارانم بهش اضافه کردی….
    تو همونش شک بود که اصلا همچین چیزی نیست حالا شما اومدی قبل ترم بردیش ها…..
    تقبل الله….:d

    حامد «آسمان نقره ای» Reply:

    دوست عزیز من مدت ها تو سپاه بودم اما تو آرشیو و تو هیچ منبعی اسمی از افغانی ها ندیدم.
    شما هم برای خودت یه چیزی گفتی!
    حتی یه شهید ندارن.
    تو سپاه ما حتی از عراق هم که دشمنمون بوده افراد داریم اما از اینوریا هیچی.
    البته اون عراقی بدبختی هم که اینجا بود آخرش به خاطر اینکه تبعه ایران نبود بازخرید کردن.
    ولی مطمئن باش اگر اسمی بود من پیدا می کردم.
    چطوری که تو لیست های زخمی ها زمان جنگ هم هیچ اسمی ازشون نیست؟
    لطفا حرفتون رو با منبع بزنید. اگر هم خواستید براتون از تمام دفترا کپی میگیرم تا ببینید.
    حدود دوسال پیش تمام این لیستا رو من با دستای خودم وارد نرم افزار کردم.
    دیگه حرفی ندارم.

    فرهود Reply:

    تقبل الله برادر حامد…….
    اینه ……………
    ایرانی برای ایران دل میسوزونه نه افغانی و نه عرب و یا حتی آمریکایی…….
    اینه که برادر گفتم با منبع حرف یزنه….
    تکبیر…..

    ناشناس Reply:

    برادر محترم اگه خیلی به حرف ما شک دارید یک دفعه برو بهشت زهرا بعد متوجه خواهد شد که افغانها شهید دارند یا نه !!! بشکنه دستی که نمک نداره

  29. کفش منتظر الزیدی ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۰:۰۷ ب.ظ

    …………_____________________………………………………………………
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|………
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    ………………………………………………|……………………………………..|………
    ………………………………………………|……………………………………..|……..
    …………_____________________|______________________|…….
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|……………………………………………..
    …………|…………………………………..|__________________________…….

    HI HB *HI HB* HI HB* HI HB* HI HB* HI HB* HI HB* HI HB* HI HB* HI HB

    صفحه حوادث Reply:

    صفحه حوادث روزنامه کیهان :
    « مکرو و مکرالله »
    یک راننده سواری که در پوشش کارمند بیمارستان میلاد و به قول خودش به خاطر تامین مخارج سنگین زندگی روی ماشین کار میکرده بر اثر پرتاب کفش یک مسافر که در صندلی عقب نشسته بود مجروح و به بیمارستان منتقل شد .
    پس از تحقیقات به عمل آمده از سوی بازپرس آگاهی تهران بزرگ و تحقیقات محلی ضارب با گذاشتن کاغذی خود را « منتظر الاچ بی » معرفی و از محل گریخته است .
    تحقیقات محلی نشان از آن دارد که فرد راننده عضو موصاد بوده و قصد براندازی نرم داشته است . پرونده این راننده جاسوس پس از تحقیقات اولیه به مراجع زیربط ارجاع خواهد گردید .
    جای دارد از طرف مدیر مسئول , هیئت تحریریه , سردبیر و کارکنان کیهان و مردم غیور و همیشه در صحنه ایران اسلامی دست این سرباز گمنام آقا (عج) را فشرده و قدرانی نماییم .

  30. مهدی ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۰:۴۲ ب.ظ

    سلام
    من فکر نکنم صحبتهای اون افراد ربطی به ن‍ژاد پرستی داشته باشه!
    مطمئنا اگه رفتار این عربها رو توی کشورهاشون با ایرانی ها دیده باشی و یا چیزی از اون رفتارها شنیده و یا خونده باشی، از همین امارات و دبی گرفته که برای ایرانی ها شده آرزو تا مکه و مدینه، و خیلی موارد دیگه شاید نظرت عوض می شد
    در مورد فلسطین، قبول مردمش بی گناهن! اسرائیل بده ! ولی همین مردم خوب و اون سرانشون از اون وهابیونی هستند که اگه قدرت داشتن به اولین جایی که حمله میکردند ایران بود (چون ایرانی ها شیعه هستند و خون شیعه مباح) ، همونها وقتی دارن با اسرائیل می جنگند، خودشون رو با یزید (حق) و اسرائیل رو با امام حسین (باطل) مقایسه می کنن و این رو افتخار و عامل پیروزی می دونن
    در مورد افغانی های عزیز، فقط همین رو بگم که من اونها رو چند میلیون آدم می بینم که در ازای مالیات و عوارض و خیلی چیزهای دیگه ای که پرداخت نمی کنن، دارن از امکانات یه کشور پوکیده و جهان سومی و بدبخت (ایران) استفاده می کنن ، فرصتهای کاری رو پر کردن، هر چند وقت یکبار هم با کلی پول این ملت و دولت، تا کشور خودشون برده می شن، کمتر از یک هفته بعد می بینی که دوباره توی همین شهر دارن قدم می زنن ….!
    نه ! ما نژاد پرست نیستیم، اتفاقا زیادی هم خوبیم! هر ظلمی که به ما شد می پذیریم و بعد برای اینکه وجهه خوبی داشته باشیم اونها رو برادر خطاب می کنیم و …

    فرهود Reply:

    موافقم……..

    حامد «آسمان نقره ای» Reply:

    من هم موافقم شنیدم تو بعضی جاها خون ایرانی رو تو بیمارستان هاشون قبول نمیکنن می گن نجسه! بعد ملت ما…
    اون دسته ای که این طرز فکرو دارن هرچی سرشون بیاد حقشونه.

  31. vaxiti ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۱:۰۸ ب.ظ

    راستش به نظر من شما یکمی زیاده روی کردی اینرو بدون که مردم ایران همیشه اهل غلو کردن هستند و وقتی که پای عمل میرسه جزو مهربون ترین آدمها هستند به خصوص نسبت به غریبه ها وگرنه در طول تاریخ اینهمه ضربه از طرف همون غریبه ها تحمل نمیکردن

    راستش من در مورد عربها نظری ندارم این بعدا مشخص میشه آیا اونها به خدمتهایی که ایران بهشون میکنه جواب میدن یا مثل بوسنی هرزگوین بی چشم و رو هستند

    ولی در مورد افغانیها چونکه من با هاشون زیاد برخورد کردم اینروو میگم که اولا همونهایی که میگن افغانیها باعث بیکاری شدن حاضرند یک ساعت فقط یک ساعت مثل یه افغانی برن بیل و کلنگ بزنند یا اینکه توی معادن سنگ و سنگ بری های کشور وایسن کار کنن؟
    به خدا یک دقیقه هم حاضر نیستند.
    هر چند که همین ما ایرانی ها روی افغانیها هم تاثیر گذاشتیم و اونها هم دارن کمکم تنبل شدن.

    به هر حال همیشه باید عادلانه قضاوت کرد

    فرهود Reply:

    بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند
    ***************** *******************
    اگه بیامرزی زنده بود شاید برای این دوران چیز دیگه ای میگفت…
    ملتی می بره که به فکر منافع خودش باشه نه به فکر منافع دیگران ولی همیشه آدم یه نیم نگاهی هم به اطرافش داشته باشه بد نیست….

  32. علی ۱۳۸۷-۱۱-۱۹، ۱۱:۲۹ ب.ظ

    با این که می دونم اکثر افرادی که اینجا میان آدمای مذهبی هستن و همینطور میدونم که از نظر اونا من کافر هستم ولی تو قرآن آیه ای هست مربوط به افرادی که تو اون دنیا بهانه میارن که تو کشور خودشون مستضعف واقع شدن بعد هم به اونها گفته میشه که مگر زمین خدا وسیع نبود . در حقیقت یه جورایی به مهاجرت اشاره میکنه اگه منصفانه هم بررسی کنیم کسی که برای بهتر شدن زندگی خودش یا خانوادش مهاجرت میکنه شایسته احترامه حالا چه افغانی باشه یا ایرانی

  33. کریم ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۱۲:۲۵ ق.ظ

    افغانی ها بدون جنگ ایران رو تصرف کرده اند.

  34. مهدی ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۱۲:۵۸ ق.ظ

    زهرای عزیز سلام
    خسته نباشید
    یا حق

  35. admin ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۸:۴۳ ق.ظ

    سلام
    مشتری خوندن مطالب وبلاگت هستم
    اما در نظر دهی بسیار تنبل
    امروز هم اومدم تولدت رو تبریک بگم
    امیدوارم صدها سال زنده باشی و وبلاگ بنویسی

  36. وحید ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۸:۵۵ ق.ظ

    به نظرم یه ایرونی نبایستی اینطور درمورد دیگران فکر کنه،چه برسه به اینکه نظر هم بده.هر قومی یا مردم هر کشوری مطابق با شعور و یا شان خودشون رفتار می کنن،منظورم اینکه ما ایرونیا که جدمون کورش کبیره،بایستی همانند اون رفتار کنیم حتی اگر طرفمون هم شایسته اون رفتار نباشه(منظورم کس خاصی نیست).در رابطه با اینکه پول ما توی جیب اونها میره در حالی که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است،میشه این رو گفت که اشکال از خودمونه نه اونها،ممنون.

    فرهود Reply:

    حرف درستیه ولی همیشه با حلوا حلوا کفتن دهن شیرین نمیشه….
    ملتی که بخواد با گذشتش زندگی کنه به جایی نمی رسه….
    به قول ما چه بودم چه بودم دیگه نیست چی هستم چی هستم مهمه……
    ولی و اما ولی ملتی میبره که با پیشینه گذشتش و دیدن عظمت و قدرت نیاکان و اجدادش قدم جای پای اونا بزاره و با نگاه به آینده پیش به بره …..
    یعنی هم گذشته رو داشته باشه هم آینده…………………..
    من الله توفیق

  37. حامد ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۹:۳۴ ق.ظ

    درود بر راننده تاکسی و فردی که در اورژانس کار میکرد. من حالم از عرب و افغانی به هم میخوره. من کانادا زندگی میکنم. اینا هم حالشون از ما به هم میخوره.

    Anyway, everybody is kind of hostile to strangers.

    XXL Reply:

    احسنت به این شجاعتت
    خوب بیا تو کوکا زندگی کن

  38. aydin ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۱۰:۰۸ ق.ظ

    انسان اشرف مخلوقاته و ما باید به انسان به خاطر انسان بودنش احترام بگذاریم نه به خاطر نژاد .
    برابری و برادری

  39. زندگی ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۱۰:۱۷ ق.ظ

    همه چی رو با هم قاطی کردی فقط خواستی یه حرفی زده باشی ، همین!

  40. اریا ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۱۰:۳۳ ق.ظ

    اگر تو هم وطن پرست بودی همین حرفها را میزدی.این حرفها نژاد پرستانه نبوده بلکه ملی گرایانه بوده و این ملیت وحیثیت ما است که قرنها زیر چکمه و شمشیر اعراب بیابانگرد وحشی له گشته.

    علی Reply:

    درسته این حرفها نزاد پرستانه نیست اصلا کشوری که قوم اصلی( فارس) فقط ۴۷ در صد جمعیت کشور رو تشکیل میده و ترک و کرد و گیلک و لر و بلوچ و ترکمن صد ها سال کنار هم زندگی کردن نمی تونه نزاد پرست باشه مردم ایران فقط از عربها کینه دارن حق هم دارن این طور قضاوت کنن هر ملتی هم جای ایرانی ها بود همین طور رفتار می کرد

  41. مریم ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۱۱:۰۱ ق.ظ

    زهرا جان کامنت های این پستت نشون میده فقط راننده تاکسی ها و آدم های عادی هم از این مدل طرز تفکر ها ندارن بلکه توی اینترنت و دنیای مجازی هم خیلی ها دارای این طرز تفکرند!من که میگم هرچقدر هم آدم تحصیلات داشته باشه و فوق لیسانس و دکترا تو رشته های خفن و هی هم بگه من روشنفکرم باز براش شعور نمیشه

  42. ناشناس ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۱۱:۵۸ ق.ظ

    سلام.من با نژاد پرستی مخالفم،ولی این عرب ها خیلی کثیف هستند.این فلسطینی ها حتی حاظر نشدند خون ما ایرانی ها را که شیعه هستیم قبول کنند!!!!

  43. بهنام ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۲:۲۳ ب.ظ

    سلام زهرا.

    به گمان من تنها کشوری که مردمش از ایرانیان نژاد پرست تر هستند باید اسراییل باشد.

    طبق نظر سنجی ها چهل در صد اسراییلیها مایلند که دولتشون عربهای ساکن اسراییل رو ترغیب به مهاجرت از وطنشون کنه.

    بهنام

  44. بهنام ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۲:۳۰ ب.ظ

    راستش من بخاطر همین نژاد پرستان ایرانی (که اسم خودشون رو ملی گرا گذاشته اند) و شامل اکثریت مردم هم میشن نه تنها هیچ افتخاری به ایرانی بودن خودم نمیکنم بلکه بیشتر خودم رو از هموطنانم دور نگه داشته ام. در خارج ایران زندگی میکنم و با اینکه اینجا ایرانی زیاد هست من حتی الامکان باهاشون کاری ندارم به استثنای تعداد کمی که دیدشون بازتر هست.

    بهنام

  45. علی ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۳:۴۵ ب.ظ

    این بحث رو تموم کنید یه خبر خوش دارم واسه زهرا و یک پیروزی دیگه برای نظام بعد از پرتاب موفقیت آمیز موشک و رفتن به فضا ، دختر دانشجوی دانشگاه زنجان هم به ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد خوشحال باش.
    راستی یه نفر اینجا هست که با اسم علی کامنت میذاره ما دو تا هستیم ایشون از اسم من بدون اجازه استفاده کرده

  46. مجتبی ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۴:۱۹ ب.ظ

    بابا آخه ما ایرانیها چقدر بدبختیم که باید برای همه دل بسورونیم ؟

    اخه مگه خودمون کم مشکل داریم ؟ آخه پس کی می خواد به فکر ما باشه ؟

    واقعا مسخره است .

    مرگ بر عرب و اسلام و هر چی که این عربا برا ما هدیه آوردن .

  47. sina ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۴:۳۵ ب.ظ

    اقا راست میگه .من دارم یه جا کار میکنم با حقوق ۱۷۰ تومن و ۶۰ تومن قسط بانک و ۵۰ تومن کرایه خونه حالا دولت می گه ما می خواهیم چندهزار خونه و مدرسه و…. برای غزه بسازیم . حالا من موندم که مگه عربها کم پول دارند که باید از استخوان لخت ما بکنند و بدن به اونا ( من نژاد پرست و سیاسی و از این حرفها که شما میگید نیستم ولی خیلی دلم می سوزه ) توی ۸ سال جنگ ما کدام کشور عربی به ما کمک کرد ؟ اینا همش خایه مالی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ببخشید

  48. هانی ۱۳۸۷-۱۱-۲۰، ۷:۰۸ ب.ظ

    جو عرعر طویله

    Yek nafar Reply:

    adbo shoor ham khoob chizie!!!neshane shakhsiate newisandas!

  49. هالی ۱۳۸۷-۱۱-۲۱، ۱۲:۳۰ ق.ظ

    ای کاش اسرائیل همه فلسطین رو میزد میکشت تا پولهای کشور ما داخل صندوق ارزی خودمون بمونه و به جیب عربهای عیاش مفت خور
    منم تایید میکنم این حرف عربها واقعا مفت خورند

  50. ناشناس ۱۳۸۷-۱۱-۲۱، ۸:۳۰ ق.ظ

    مهدی جان من از شما سوال دارم آیا ایرانیهای که تو کشورای دیگه مثلا امریکا اروپا و استرالیا مهاجر شدند اونا طبق کدام قانون از همه امکانات اون مملکت ها دارند استفاده می کنند در حالیکه همه کشورای لایک و به قول ما کافر هست تا حالا همچون برخوردی با مهاجران داشته الحمدلله کشور شما داد از مسلمانیت انسانیت میزند چطور میشه این اجازه را بخود داد که با یک برادر مسلمان خود چنین رفتاری داشته باشید ایا اسلام چنین چیزی را قبول دارد؟ به نظر من امروز اسلام هم سیاسی شده و هیچ اسلامیتی در جهان وجود ندارد هر کسی به بهانه اسلام منفعت سیاسی خود را دنبال می کند اگر شرق است یا غرب اگر امریکاست یا ایران .
    چرا اینقد کوتاه فکر می کنی عزیز اخه این بدبختا مجبور بودند مهاجر شدند و گر نه هیچ کسی دوست ندارد منت هر جور ادمی همچو شما را بکشد هیچ کسی دوست ندارد از خانه و زادگاه اصلی خود بیزار باشد.
    راجع به اون نفرای که شما عرض کردین شما کسای را گیر اورده بودید همچو شخصیت خود شما که از حتی از خود شناخت کامل نداشته بوده چطور میشه که جواب شما را منطقی بده.
    در ضمن امروزه خیلی از ایرانیها در افغانستان کار میکنه ازش سوال کنید آیا افغانها اینطوری رفتار دارند که شما با افغانهادارید ؟ خسته نباشی

    فرهود Reply:

    با سلام
    اولا آقای ناشناس شما اگر هویتی برای خودت قائل بودی و برای شخصیتت و مردمت اینجا بی هویت نبودی……………..حد اقل اسمت رو مینوشتی ……
    ******************************************************
    ******************************************************
    دوما اگر یه ایرانی یا هر ملیتی میره یه کشور دیگه با ویزا و پاس و ۹۰% قانونی وارد یه کشور میشه…و ۱۰ % هم از طیق های غیر قانونی؟؟؟درسته؟؟؟؟
    اگر غیر قانونی بره و دستگیر بشه میبرنش یه سری کمپ ها که مربوط به مهاجرینه و اونجا میمونه تا یا کارش درست شه یا اینکه دیپورتش کنن؟درسته؟؟؟؟
    ولی شما چی برادر ؟
    نه پاس دارین و نه ویزا و نه هیچ چیز قانونی که بشه بهش اکتفا کرد….
    این از قانون….
    غیر قانونیشم میشه اینقدر کشور ما راه در رو داره که شما رو از هر جا بیرون کنند باز هم از جای دیگه وارد میشید…..درسته……..؟
    ولی و اما ولی برادر اینجا نه بحث افغانیه و هیچ چیز متعلق به افغانستان…
    افغانیهام مثل هر کس دیگه ای انسانن….
    برو مطلبی رو که زهرا نوشته بخون .اگر ربطی به افغانی یا افغانستان درش بود بیا هر چی خواستی بگو………بحث بحث چیز دیگست

    ناشناس Reply:

    جناب فرهود جان از همه چی بی خبر!
    معاهده که بین ایران ، افغانستان و سازمان ملل به امضارسیده که افغانها میتواند برای مدتی موقتی به ایران بمونه را اصلا خبر دارید؟ ندارید نه. که ایران در مقابل هر نفر افغان ساکن ایران مبلغ هنگفتی دالر را به جیب میزند !
    در ضمن اکثر افغانهای ساکن ایران برگ تردد موقتی و بعضی هم پاسپورت که بعد از چند وقتی تمدید میشود که در مقابل هر تمدید از افغانها پول اخذ میشود که باز شما بی خبرید نه؟ بگو اری.
    ایا اینا اسناد نیست اگر خبر نداری برو به وزارت مهاجرین خود را آگاه کن بعدش حرف بزن.
    به خدای که شما می پرستین هیچ نوع تاسبی در مقابل ایرانیان ندارم و همه ایرانیها رو دوست دارم و به ایشان احترام میگذارم اما حرفای من به خاطر کسایست که در حقش ظلم میشود و شاید توانسته باشم حرفای اونا را به گوش شما برسانم و شاید توانسته باشم از مظلومان دفاع کرده باشم و هیچ منظوری غلطی درین موضوع ندارم. و دعایم همیشه این خواهد بود خدایا روزی بشه که همه ای افغانها بیاد تو مملکت خودشان تا همه ایرانیها در کشور خود شان و افغانها تو کشور خودشان با صفاو صمیمیت زندگی کنند و هیچ بدوبیراه در مقابل همدیگه نگن! آمین یا ربالعالمین
    مخلص همه شما: جلیل از افغانستان

    دوست فرهود Reply:

    دوست عزیز افغانی
    سلام
    آخه می خوام بدونم که این افغانها چند بار و چقدر می تونن حضورشون رو تمدید کنن و تو ایران بمونن
    همه عمر !؟
    تا اونجایی که من می دونم هر چند وقت یکبار اعلام میشه که تا چند وقت (مثلا تا ۶ ماه) دیگه همه اتباع خارجی به کشورشون برمیگردند
    اما پس چی !؟
    خب معلومه
    من زیاد رفتم طرف زاهدان و دیدم
    سربازی هم کرمون بودم (دفتر سردار آجودان بودم) و اونجا هم دیدم
    مرتب این افغانی ها رو سوار می کردند می بردند لب مرز و تحویل مسئولین مربوطه می دادند و بعد با کلی پول اونها رو راهی شهر و روستاشون می کردند
    فرداش میدی دوباره قاچاقی اومدند اینور
    آخه مگه اونها چقدر زاد و ولد می کنن که هیچ وقت تموم نمی شن!؟
    مطمئن باش اگه ایران از بابت اونها پولی میگره، یک درصد اون هزینه و خرجی که روی دست این دولت و این کشور جهان سومی می ذارن نیست
    پس یه موقع به خودت مغرور نشی که برای این کشور مفیدی !؟
    شما اگه می تونستین مفید باشین برای افغانستان مفید می بودین

    ناشناس Reply:

    من دیگه نمیتوانم با شما بحث کنم چون سرتا پات همه پر از انزجار و نفرت در مقابل افغانهاست نمیتوانی حرفای منا درک کنی!
    در ضمن من هیچ وقت طرفدار این حرف نیستم که افغانها در ایران بماند امیدوارم هر چی زودتر افغانها بتواند به کشور خودشان بر گردد و هدف اصلی من کمک برادران مسلمان ایرانی به افغانهاست نه چیزی دیگه! اون هم در حد توان و امکان.

    بنی ادم اعضای یک دیگر اند ………… که در افرینش ز یک گوهرند
    چو عضوی به درد اورد روزگار ………… دیگر عضوها را نماند قرار
    تو کز محنت دیگران بیغمی ……………. نشاید که نامد نهند آدمی

    همونی که گفت دوست فرهوده (بالاتر با نام مهدی نظر دادم) Reply:

    آقای ناشناس عزیز
    من از اون آدمهایی هستم که زیاد از این جمله استفاده می کنم : عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
    با افغانها تا حدودی سر و کار داشتم و اونها رو آدمهای خوبی می بینم (خیلی خیلی خیلی خوبتر از عربها)
    من از هیچ قوم و ملتی متنفر نیستم
    نه مشکل از این نیست
    مشکل از چیز دیگه ای هست

  51. بهنام ۱۳۸۷-۱۱-۲۱، ۳:۵۳ ب.ظ

    این هایی که اینچنین به افعانها توهین میکنن مثل اینکه نمی فهمند که ایرانی و افغانها یک زبان و یک فرهنگ و یک مرام و یک تاریخ دارند. تنها فرقشان یک خط مرزی هست که بر حسب تصادفی تاریخی بینشان جدایی انداخته و باعث شده که پول نفت در این طرف مرز بماند و چکمه های سربازان روس و آمریکایی در آن طرف.

    اینجور که به افغانها که درست مثل خودشان هستند ناسزا میگویند خوب معلوم هست که به عرب هم میگویند سوسمار خور و به ترک میگویند خر. فقط از نژاد سفید پوست اروپایی خوششان می آید و آن هم با چنان عقده حقارتی.

    من به عنوان یک ایرانی از هموطنان ایرانی ام بخاطر نژادپرستی شان کاملا بیزار شده ام و کوچکترین افتخاری به ایرانی بودنم نمیکنم بلکه به حماقت و خود بزرگ بینی اکثر ایرانیان افسوس میخورم.

    نژاد پرستی و ملی گرایی پوچ یگانه موضوعی هست که ایرانیان را متحد میکند. نمونه اش تکاپویی که راجع به اسم خلیج فارس راه میاندازند.

    علی Reply:

    خیلی جالبه از نظر شما این که به تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی بی تفاوت باشیم حتما اسمش میشه تمدن با فرهنگ بودن نگاه سطحی به مسائل نداشتن درسته اگه این به نظر شما این رفتار ملی گرایی پوچ هست پس خواهش میکنم یه نمونه ملی گرایی تو پر به من نشون بدین

    ناشناس Reply:

    بنازم به تربیتت کاش همه با شما هم فکر بود تا اینقد بدبختی نبود.

    ارمان Reply:

    من با این قسمت از نوشته هایتان موافقم (من به عنوان یک ایرانی از هموطنان ایرانی ام بخاطر نژادپرستی شان کاملا بیزار شده ام و کوچکترین افتخاری به ایرانی بودنم نمیکنم بلکه به حماقت و خود بزرگ بینی اکثر ایرانیان افسوس میخورم.

    نژاد پرستی و ملی گرایی پوچ یگانه موضوعی هست که ایرانیان را متحد میکند. نمونه اش تکاپویی که راجع به اسم خلیج فارس راه میاندازند.)

    بهنام Reply:

    فرهود:

    من فارس هستم. معنی آن اینه که بر حسب اتفاق زبانم فارسی هست. همین. این فقط یک اتفاق هست. نه من رو آدم بهتری میکنه نه بد تر.

    فرقم با شما اینه که نه ملی گرا هستم نه نژاد پرست. اگر اسم این “بی غیرتی” هست خیلی خوب باشد گرچه فکر کنم “بی تعصب” مناسبتر باشد. با خوشحالی تمام ترجیح میدهم بی غیرت باشم تا اینکه تعصب نژادی یا ملی داشته باشم.

    از اینکه به خلیج فارس کسی بگوید خلیج عرب هم اصلا ناراحت نمیشم. برام اصلا هیچ فرقی نمیکنه. فقط یک اسم هست همین.

    بهنام

    فرهود Reply:

    با سلام برادر فارسی…….
    معنی این این نیست که تو بر حسب اتفاق فارس شدی…..معنیش چیز دیگست…
    برادر یه حرفی بهت میزنم ناراحت نشی :
    تویی که بقول خودت بی تعصبی و بقول من بی غیرتی و برات هم مهم نیست چه کسی به خلیج فارس بگه خلیج عرب یا هر چی و کلا نسبت به همه چیز بی تفاوتی کی به تو اجازه داده بیای اینجا نظراتت رو بگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اینجا فقط کسایی میان و نظر خودشون رو میدن که چیزی به اسم تعصب و غیرت نسبت به خاکشون داشته باشن نه توی بی تفاوت ……
    آخه بی تفاوتها باید بشینن تو خونشون و طبق اسمی که روی خودشون گذاشتن اظهار نظر نکنن………

    ولی من فکر نکنم تو بی تفاوت باشی……مطمئنم تو برات مهم بوده و بهت نسبت به یه حرف فشار اومده که اینا رو نوشتی…….

  52. علی ۱۳۸۷-۱۱-۲۱، ۴:۱۹ ب.ظ

    جناب بهنام جدایی افغانستان اتفاق تصادفی نبود عزیزم روزی که محمود افغان ایران رو تصرف کرد جنایت کرد به غیر از کشتار ، پستان زنان ایرانی رو در حالی که زنده بودند برید این یعنی نفرت باور نمی کنی تو کتاب های تاریخی هست تو به این میگی فرهنگ و مرام مشترک. بخدا ایرانی ها مهربون ترین آدمهای دنیا هستن کجاشون به نزاد پرستی می خوره وقتی یه آمریکایی یا اروپایی نزاد پرست میشه براش سیاه پوست و مکزیکی و عرب فرقی نمی کنه ولی تو کجا دیدی یه ایرانی نسبت به یه پاکستانی یا ترک یا حتی افغانی همون احساسی رو داشته باشه که نسبت به عربها داره

    بهنام Reply:

    علی آقای عزیز. اولا رژیم محمود غزنوی کاملا ایرانی بود. ثانیا شما فکر میکنید که سایر سلاطین ایران چطور سیطره شون رو حفظ میکردن؟ از امپراتوری ساسانی قبل از اسلام گرفته تا ساسانیان و آل بویه در دوره اسلام؟ شما فکر میکنید این سلسله ها از طریق دمکراسی به قدرت می آمدند و از رعایا مالیات میگرفتند تا خرج سربازانشان را بدهند؟ نخیر . نه تنها در ایران بلکه در سایر نقاط دنیا این از طریق زور و جنگ انجام میشد. از طریق لشکر و سرباز حد اکثر مالیات ممکن رو از کشاورزان میگرفتند و همیشه در پی گسترش سیطره شان بودند تا مالیات بیشتری جمع کنند . محمود غزنوی در این مورد با سایر سلاطین ایرانی (و غیر ایرانی) هیچ فرقی نداشت.

    البته یک فرق وجود دارد و آن هم این هست که ایرانی ها خشونت ایرانی ها را فراموش کرده و فقط خشونت اقوام دیگر را به یاد دارند و بالعکس.

  53. مسعود ۱۳۸۷-۱۱-۲۱، ۸:۴۴ ب.ظ

    به اعتقادات توهین نکنین
    ملاکِ انسانیت، اندیشه نیک، گفتار نیک، کردار نیکه

    ما مولوی رو داریم:
    از نفیرم(بعضیا میگن در نفیرم) مرد و زن نالیده اند
    ما تو این دنیا با عمر کوتاهمون چه قدر خود پسندیم!
    اونایی که به خدا اعتقاد دارن خودشونو بذارن جای اونو دیدن این همه اندیشه بنده هاش ضد همدیگه! چقدر غریبه خدا .اوناییم که اعتقاد به خدا ندارن خودشونو جای قربانیای مظلومیت تو همیشۀ تاریخ بذارن

    عرب اگه ضد ایرانی حرف بزنه مسلمونی نکرده انسانیتم انداخته دور
    ایرانی هم تو موقعیت بر عکس
    تو یه جاخوندم نمیدونم آیه است یا حدیث اومده:
    من اصابک من الحسنات فمن الله و من اصابک من السیئات ففی نفسک
    خوبیهای این دنیا مال خدا و بدیهاش از خود ماست

    کوروش انسانی بود که به همه احترم میذاشت
    مطمئن باشید پیغمبر ما هم دلش نمی خواست ایران با زور و شمشیر فتح بشه

    الهی سینه ای ده آتش افروز
    آتشی که با آن یادت را زنده نکهدارم!

    اگر حکومتی به فکر مردمش یاشه خود به خود احترام اون ملت حفظ میشه
    اینم واسه کسایی که ول می کنن میرن خارج:
    یکی از دوستای من تخم گل از هلند براش میار هر شاخه رز شیشه ایشو به انگلیسیا میفروشه ۵ یورو(منبع هم میدم اگه خواستین) تحصیلاتشم پزشکی با معدل ۱۸ هست
    پروانه مطبشو به خاطر سیاست باطل کردن!
    اگه خدایی و انسانی قدم برداری فیدبک مساوی می گیری

  54. reza ۱۳۸۷-۱۱-۲۳، ۱۲:۱۹ ق.ظ

    زهنرا جون می دونی چرا حرفهای اون آقاهه توی ماشین رو قبول دارم؟ چون افغان ها مثل انگل چسبیدن به تنه ی مملکت ما و دارن جوونای ما رو معتاد می کنند، آدم می دزدند، و کلآ دارن واسه ی مملکت مشکل ساز می شن. من هم حرفت رو قبول دارم که آدم ها همه حق زندگی کردن دارند ،ولی چرا باید قومی رو توی مملکتمون بپذیریم که این همه واسه ی ما مشکل سازه؟

    زهرا جان در مورد عربها هم کم ندیدیم که دخترای ایرانی رو می برند اونجا و بهشون تجاوز می کنند.عرب های کثیفِ احمق! باور کن اعراب همیشه خر و احمق باقی خواهند ماند وبرن قربون اون چاههای نفتشون برن که دارند باهاش عیاشی می کنند بو به دخترای ما تجاوز می کنند.

    من شدیدآ حرف تو رو قبول دارم ولی یک استثنا برای حرفت باید قائل شد و اون هم اینه که در یک کشور خارجی هایی که برای مردم اون کشور مشکل ساز هستند ، نباید از امکانات اون کشور استفاده کنند

  55. reza ۱۳۸۷-۱۱-۲۳، ۱۲:۲۰ ق.ظ

    زهنرا جون می دونی چرا حرفهای اون آقاهه توی ماشین رو قبول دارم؟ چون افغان ها مثل انگل چسبیدن به تنه ی مملکت ما و دارن جوونای ما رو معتاد می کنند، آدم می دزدند، و کلآ دارن واسه ی مملکت مشکل ساز می شن. من هم حرفت رو قبول دارم که آدم ها همه حق زندگی کردن دارند ،ولی چرا باید قومی رو توی مملکتمون بپذیریم که این همه واسه ی ما مشکل سازه؟
    و
    زهرا جان در مورد عربها هم کم ندیدیم که دخترای ایرانی رو می برند اونجا و بهشون تجاوز می کنند.عرب های کثیفِ احمق! باور کن اعراب همیشه خر و احمق باقی خواهند ماند وبرن قربون اون چاههای نفتشون برن که دارند باهاش عیاشی می کنند بو به دخترای ما تجاوز می کنند.

    من شدیدآ حرف تو رو قبول دارم ولی یک استثنا برای حرفت باید قائل شد و اون هم اینه که در یک کشور خارجی هایی که برای مردم اون کشور مشکل ساز هستند ، نباید از امکانات اون کشور استفاده کنند

    ali Reply:

    سلام آقا رضا !

    اتفاقا الآن اون دست از افغانی های که بعد از چند سال از ایران برگشتند , معتاد بودند و الآن شدن مشکل جامعه خودشون که اون های که تو افغانستان هستند به متلک به بیماران اعتیاد به مواد مخدر میگن که این سوغات ایران هست ! حالا کاری ندارم که تو قندهر تریاک کشت میکنند !البته اون هم کم کم به نابودی میره و جاش زعفران کشت میکنند.

    حالا روزنامهای ایران که معروف هستند به چرت گفتند و . . . . که تیتراژ فروششون رو با خبر های که بیشتریشون ساختگی و دروغ هست رو ببرند بالا البته اون جور خبرها هم به درد شما فقط میخوره آقا رضا , اگه باور نداریند از رفیقاتون بپرسیند که در اروپا هستند که خود شماها که در ایناج زندگی میکنید روزنامه های خود تون رو مسخره میکنی و قبول دارید که ۸۰ درصد مطالبشون دروغ هست ! !

  56. ali ۱۳۸۷-۱۱-۲۴، ۱۲:۱۱ ق.ظ

    سلام به همه !

    من خودم در ایران بزرگ شدم و خوب ایرانی ها و فرهنگشون رو میشناسم !

    من خودم صاحب یه تولید قطعات برقی بودم ولی حالا در ایران زندگی نمیکنم , ولی با همه ی خاطرات تلخ و شیرین ایران که با دوستانم داشتم را هرگز فراموش نمیکنم !

    من چند تا دوست صمیمی ایرانی داشتم که با اونها بزرگ شده بودم و رفت و آمد خانوادگی داشتیم , خلاصه من بعد از مدتی , یکی از دوستان ایرانیم بیکار بود , بردمش سر کار خودم , تا هفته‌ی اول که صاحب شرکت نفهمیده بود که ایرانی خودت کار میکنه که هیچ اتفاقی نیفتاد تا اینکه یه روز فهمید و به من گفت که بیرونش کنم , من با کلی وساطت چند ماهی گذاشتم که کار کنه ولی متاسفانه آخرش مجبور شدم که از کار بی کارش کنم ؟ ؟ به نظرت شما ها صاحب شرکت خودش ایرانی بود ! چه را یه افغانی رو به ایرانی ترجیح میده , چون کار گر های خودم همه افغانی بودند ؟ ؟از همه خواهش می کنم که مودب باشندو درست وعقلانی نظرهای خودشان را ابراز کنند.

  57. ali ۱۳۸۷-۱۱-۲۴، ۱۲:۱۸ ق.ظ

    سلام آقا رضا ! ! انگل خودت عزیزم که مثل انگل ها فکر میکنی ! صد رحمت به انگل به تو میگن گلابی ! !

    وقتی خان دای خودت مشکل داره به افغانی ها توهین نکن چون من خودم هم که زمانی مجبور بودم کارگر ایرانی بگیرم با اون ها کار کردم و نمیگم همی ایرانی ها , ولی در کل اگه ایرانی اهل کار باشه هیچ وقت یه صاحب شرکت که خودش ایرانی هست نمیاد جاش افغانی رو بگیره ! !

  58. فرهود ۱۳۸۷-۱۱-۲۴، ۱:۴۴ ق.ظ

    *********زهرا اچ بی اصلا از این کاری که کردی خوشم نیومد**********
    ********************************************************
    **********************************************************
    من یه کامنت دادم که دیگه کامنتی نمیدم و از اونچه باورم بود به سهم خودم دفاع کردم…
    ولی نمی دونم چرا کامنت من نمایش داده نشده…………..و هدفت چی بوده…

    ولی برای بار آخر جواب برادر افغانی رو که در بالا چیزی رو مطرح کردن میدم و تمام ….
    —————————————
    جناب فرهود جان از همه چی بی خبر!–
    *برای دونستن برادرم بگم من هر روز اخبار رو از سایتهای مختلف مطالعه می کنم و جز اخبار ساعت ۲ و ۹ و ۷:۳۰ که خوراکم هستن باقی اخبار ها رو هم میبینم…
    به بی بی سی و صدای آمریکا هم , هم گوش میدم هم میبینم…و ضمنا مطالعه تاریخی هم زیاد دارم….این یک…پس نمی تونم بی خبر باشم
    ———————————–
    معاهده که بین ایران ، افغانستان و سازمان ملل به امضارسیده که افغانها میتواند برای مدتی موقتی به ایران بمونه را اصلا خبر دارید؟ ندارید نه. که ایران در مقابل هر نفر افغان ساکن ایران مبلغ هنگفتی دالر را به جیب میزند !
    *در جواب برادر افغان باید بگم که تمام کشورها در برابر مهاجرین مطابق به اعلامیه جهانی حقوق بشر، معاهده ۱۹۵۱ ژنو و منشور سازمان ملل متحد مسئولیت دارد تا نهایت احتیاط را در رعایت حقوق مهاجرین بنمایند…این از قانونش اگر نمی دونی …

    بعدشم هزینه ای که سازمان ملل به ازای مهاجرت هر افغان پرداخت میکنه به هر افغان حدود ۳۰ تا ۵۰ دلاره که این میون شماها بیشتر از ایران پول به جیب می زنید….
    دوما به این دقت کن که:
    توجه به این که ایجاد هر فرصت شغلی در کشورمان ۲۰ میلیون تومان هزینه دربردارد، زیان فعالیت و اشتغال بیش از یک میلیون افغانی در بازار کار ایران به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد…. پس هر چقدر هم دولت ما سود ببره که نمی بره حتی جوابگوی ضرر هاشم نیست …
    پس دیگه به من نگو نمی دونی …این وسط شمایی که نمی دونی و حرف میزنی

    ————————————————–

    در ضمن اکثر افغانهای ساکن ایران برگ تردد موقتی و بعضی هم پاسپورت که بعد از چند وقتی تمدید میشود که در مقابل هر تمدید از افغانها پول اخذ میشود که باز شما بی خبرید نه؟ بگو اری.
    *برادر بنده از همه اینا خبر دارم و می دونم …
    ولی شما انگار خبر نداری که همونهایی که به طریق غیر قانونی وارد میشن به طریق قانونی خارج میشن و این اینقدر تکرار میشه که یا خودشون خسته بشن یا تو راه اتفاقی بیوفته…
    ولی بهتر سایتهای هم وطنهای خودت یعنی افغانیهایی که از داخل افغانستان مطلب مینویسن رو بخونی تا متوجه خیلی چیزای دیگه بشی…
    ————————————————————
    ایا اینا اسناد نیست اگر خبر نداری برو به وزارت مهاجرین خود را آگاه کن بعدش حرف بزن.
    *برادر امیدوارم به جمع بندی رسیده باشی ولی اگه فکر کنم کسی حرفی رو بصورت گترهای زده باشه اون تویی نه من……….
    من االه توفیق….
    برادر بازم میگم بحث بحث افغان نیست….بحث چیز دیگست….رجوع بشه به مطلب اصلی……..
    بنی آدم اعضای یکدیگرند…….
    خداحافظ همه گی و انتقادی باشه از زهرا که نظر قبلی من رو منعکس نکرد…….
    با تشکر از دوست خودم تو اون پست……..

    جلیل Reply:

    من از همه اونها که تو میگی اگاهم و لی در امدی که افغانها برای ایران دارد خیلی بالاتر ازون حرفاست که تو فکر میکنی!
    درضمن کدام یک ازین معاهدات را دولت ایران رعایت نموده یکشو نام ببرید؟

    فرهود Reply:

    سلام جلیل
    من رو به نادانی و نا آگاهی متهم کردی و داری میکنی در صورتی که من با عدد و ارقام با تو صحبت می کنم …..
    *******************************************************
    من طبق آماری که هست و منتشر میشه جواب سوالت رو دادم….
    ولی اگر شما هم میتونی مثل من با آمار و ذکر منبع درستی حرفت رو اثبات بکنی بکن…
    تا من قانع شم و حرف شما رو به عنوان حرف منطقی و درست قبول کنم…بسم االه
    …………………………….
    *******************
    ———————————
    نه اینجا تبعیضی هست نه چیزی….بسم الله
    در مورد معاهدات هم باید بگم که شما کدومش رو رعایت میکنید تا برسه به ما…
    شما از یه طرف از ایران تعهد میدید و خارج میشید و از اون طرف و به طریق غیر قانونی دوباره وارد میشید…پس نمی تونید ما رو به رعایت نکردن متهم کنید هر چند که من تایید نمی کنم و تکذیبم نمی کنم….
    ولی برادر چرا عاقل کند کاری که بقیه جورشو بکشن….من نمی گم همه هم وطنای خوب تو این کار رو میکنن ولی همون قدر و همون اقلیت باعث خیلی چیزها میشن که از چشم ایرانیا نباید دید……..
    ز که نالیم که از ماست که بر ماست……
    لطفا دیگه بحثی در این مورد نکن….چون بحث بحث افغانی ها نبود…….******

  59. مرتضی ۱۳۸۷-۱۱-۲۴، ۷:۵۲ ب.ظ

    سلام

    اقا جلیل من همه حرفاتونو قبول دارم من این رو بسیار منطقی میپذیرم که ما ایرانی ها بسیار نژاد پرست هستیم و نمیخواهیم این حقیقت تلخ رو بپذیریم. من دانشجوی BBA
    در کشور هند هستم و همراه ما از کشور افغانستان نیز هستند که فرهنگ و استعدادشون از ما بهتر است. من به ملت افغان بسیار زیاد احترام میگذارم.

    دوما هموطنان عزیزم همیشه حرفها و نظرهای منطقی بزنید چون وقتی که ما این نظریات شما را در کشورهای دیگه همراه دوستان خارجی مخصوصا افغانیهای عزیز میبینیم بسیار خجالت میکشیم.

    مرتضی
    هندوستان
    دانشجو

  60. Hossen ۱۳۸۷-۱۱-۲۹، ۱۰:۱۱ ب.ظ

    سلام !

    آقا حرفتون کاملا درست ! ولی این رو هم بدونید که هم ما و هم شما مشکلات عمیق تری داریم چون دولت های من و شما مشکل ریشه‌ی دارند و فقط به فکر خود و خانواده خود شان هست !

    مثلا با این در آمد و نفتی که ایران دارد و منابعی که افغانستان دارد نباید به همچین مشکلاتی برخورد کنند !

    به هر حال من آرزو میکنم که هر چه زود تر همشهری های من هم از ایران برگردند به افغانستان تا بلکه همه ی ما ها نفس راحتی بکشیم . آمین

  61. hossein ۱۳۸۷-۱۲-۷، ۸:۰۱ ب.ظ

    کشور نژاد پرست کانادا هم چنان انسان های زیادی را فریب داده و طعمه خویش می گرداند تا زنجیر فقر و بدبختی و اسارت و توهین و تحقیر و نا امنی و فساد و مواد مخدر و طلاق هم جنس بازی و ..همه بدی های دنیا اینجا دور هم جمع شده بهتر است آرزوی مرگ کنید نه مهاجرت به چنین مکانی و دیدن چنین مردمی .

    you right Canada is a racist country,

  62. شهاب ۱۳۸۸-۰۹-۲۹، ۱۰:۱۱ ب.ظ

    سلام همه نسلا خوبن غیر از عرب ما خانوادگی ضد عربیم پدرم ۱۱ سال پیش ۳تا عربو کشت اعدامش کردن منم تنها ارزوم اینه که بتونم عرب بکشم

  63. ناشناس ۱۳۸۸-۱۰-۲۳، ۱۱:۲۸ ب.ظ

    خدایا ما را از این همه چند گانگی نجات بده

  64. ناشناس ۱۳۸۹-۰۱-۳۱، ۲:۲۲ ب.ظ

    من یک افغانی هستم ولی هین را میدانم که اگر کشورمان امنیت داشت دیگر ما هم این جا نمی ماندیم زیرا اینجا بعداز اماکن متبرکه امنیت داردولی من ناراحتیم از زخم زبان بعضی از مردم این کشورم ازحق خورییشان مثل صاحب کار سابق من که پولم رو نمی ده و من دستم جائی بند نیست زیرا او زور می گوید