چرا تحریم انتخابات را بی فایده می دانم؟

* من آدمیم که نمیتونم نسبت به اطرافم و اتفاقاتش بی تاثیر باشم. منظورم اینه که نمیتونم خودم رو به ندیدن بزنم و فکر کنم من نمیتونم بر محیط اطراف خودم تاثیر بذارم. چندوقت پیش یکی از دوستانم میگفت اگه الان دوره شاه بود تو حتما دستگیر میشدی، چون حجم کارهایی که برای تبلیغ چیزهایی که قبول داری انجام میدی، خیلی بالاست. البته این به معنای این نیست که نظام حاکم رو صد در صد قبول دارم. نه از قضا انتقادهای زیادی بهش دارم، منتها شرایط ایجاب میکنه که در بعضی موارد سکوت کنیم. اگه کشور در برابر اینهمه تهدید به جنگ داخلی و خارجی نبود، اگه تحریمهای زیاد نبود و اگه شرایط واقعا آرامتر بود و اینقدر رادیکال نبود، خیلی از ما ارزشی ها منتقدان جدی تری بودیم منتها نمیشه وقتی اون شرایط برقراره شما هم زیر فشار بذاری، اگه بخوام نپیچونم ساده ترش اینه که نمیخوام منبع اون تهدیدها و تحریمها سوء استفاده کنه که البته نمیشه هم گفت که نمیکنه. وقتی یک فید ساده یا پست وبلاگی فلان آدم ارزشی میره زیر ذره بین و با آب و تاب درباره اش حرف زده میشه، طبعا آدمهای اون کالت کم کم انتقادهای خودشون رو سانسور میکنن. تقیه/سکوت به معنی عدم وجود نیست.

* این مقدمه رو گفتم فقط برای اینکه بنویسم چرا میخوام تو انتخابات شرکت کنم. همه ما میدونیم که چه جمهوری اسلامی و چه دشمنانش همیشه سعی کردن انتخابات رو نوعی رفراندوم فرض کنن و از روی تعداد مشارکت کنندگان و کسانی که رای بالا آوردن نتیجه بگیرن که آیا مردم راضی هستند یا دنبال تغییر هستند. پس تا اینجا یکیش میشه همون آمار مشارکت که به زعم من دلیل مهمی نیست (چون همیشه هست و همیشه هرکس تفسیر به رای میکنه)

* میمونه ساختار و چینش آدمهایی که رای میارن که برام خیلی مهمه. برای من خیلی مهمه که افرادی که اصلحش میدونم حتما رای بالایی بیاره، چون سعی میکنم آدمهایی رو انتخاب کنم که فقط یه آدم نیستن، برای خودشون یه جریانن. ممکنه بگید تو یک رای بیشتر نداری. نه اصلا اینطوری فکر نمیکنم چون فعالیتهای خودم رو محدود به روز انتخابات نمیکنم که فقط همون یک رای  باشه. من از قبل از برگزاری انتخابات، شده یک ماه قبلش حتی برای دوستانم، همکارانم، جمع فامیل یا هرجایی که هستم چیزی رو که میگم تبلیغ میکنم. شده حتی در یک جمع بیربط و شده حتی اگه تنها آدمی باشم که اینطوری فکر میکنم و حتی شده خودم رو ضایع کرده باشم که در یک چنان جمعی اون حرفو زده باشم و شده حتی بهم گفته باشن اصلا بهت نمیاد ولی خوب من دلایل خودم رو برای تغییر اطرافم دارم و برای این تغییر دادنه معتقدم آدم باید هزینه بده.

* اگه بخوایم رو راست باشیم ساختار قدرت تو کشور ما واقعا بسته و سفت و سخت هست. علاوه بر دلایلی که تو مقدمه نوشتم، واقعا تو بدنه قدرت انعطاف چندانی نسبت به مخالفین یا منتقدین دیده نمیشه، ممکنه قدرت دلایل خودش رو داشته باشه، مثل همون دخالت خارجی اما در هرصورت به نظرم این یک نقطه ضعف هست. اگه شما به مخالف آزادی عمل بدی و از دور برش ناظر باشی بهتر از بگیر و ببندی هست که باعث میشه مخالف به فعالیت زیرزمینی روی بیاره و از دید شما پنهان. حالا اصلا نمیخوام خیلی این مسئله رو باز کنم یعنی خیلی هم ربطی به این پست نداره.

* بیشتر میخوام بگم در چنین ساختاری تنها راه تغییر یا اعتدال اینه که روی جایی که دستتون بازه مانور بدید که یکیش همین انتخاباته. علیرغم همه موانع موجود اینجا جاییه که افراد میتونن نظرشون رو بگن و اگه کاری کنن که تعداد زیادی با اونا هم نظر باشن اونوقت دیده میشن. یکی از اشتباهات تحریم کننده ها اینه که انتخابات رو روز انتخابات میبینن، درست برخلاف خود جمهوری اسلامی که از مدتها قبل تمام زمینه ها رو براش فراهم میاره ولی مخالفینش توجهی ندارن و فقط میگن تحریم که نتیجه اش بی عملی و انفعاله. صادقانه ها شما حتی اگه در انتخابات شرکت نکنید، جمهوری اسلامی اونقدر زرنگ هست که برای خودش اپوزوسیون سازی کنه، چون همیشه یه تعداد هستن که خودشون رو اصولگراتر میدونن و هرکی تو اون دایره نبود طبعا میشه اپوزوسیون:دی ممکنه بگید بی نظر بودن هم خودش یه نظره ولی خوب شنیده نمیشه! شما میخواید شنیده بشه و تغییری رخ بده، در اونصورت اگه کاری نکنید یعنی به وضعیت فعلی راضی هستید.

* انتخابات فقط روز رای گیری نیست که رای شما یک نفر تاثیر داشته باشه. از هر انتخابات باید برای دوره بعد درس بگیرید و فکر کنید که باید چیکار کنید و این دفعه چطوری تبلیغ کنید که ذهنها به طرف شما متمایل بشه، در اونصورت شما یک رای نیستید. شما تونستید تعداد زیادی رو متقاعد کنید که مثل شما و به آدمهای شما رای بده. دلایل فرعی دیگه ام خود قوانینه که مجلس تصویب میکنه. نظارش بر عملکرد وزرا، رییس جمهور و امثالهم. (تغییر در این پست هر نوع تغییریه که تو ذهن شماست منظورم چه ارزشی چه سبز و غیره)

۶۸ نظر

  1. arash ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱:۰۵ ب.ظ

    mootasefaam inghadr khariiiii

  2. freeman ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱:۳۲ ب.ظ

    “اینجا جاییه که افراد میتونن نظرشون رو بگن و اگه کاری کنن که تعداد زیادی با اونا هم نظر باشن اونوقت دیده میشن.”

    عزیزم منظورت از “اونوقت دیده میشن” چیه؟
    حرفاتون رو اگه مثلا ۱۰ سال پیش میزدید قابل قبول بود یا حرفاتون رو اگه یه جوون ۱۸-۱۹ ساله میزد بازم قابل انتظار بود.ولی تو این شرایط …

    آخه عزیزم بهتر نبود می‌نوشتی: اونوقت تهدید می‌شن، اونوقت بی‌بصیرت می‌شن، اونوقت متهم می‌شن، اونوقت رد صلاحیت می‌شن، اونوقت زندانی می‌شن، اونوقت حبس خانگی می‌شن، اونوقت تبعید می‌شن، اونوقت مهاجرت می‌کنن، و متاسفانه اونوقت کشته می‌شن…

  3. پرتو ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱:۳۷ ب.ظ

    فقط شما وسط این بازی با کلماتتون و بریم تغییر بدیم و اینا شورای نگهبانو بوووووق فرض کردی دیگه؟هان؟
    با نظر اولی موافقم…ما چه رای بدیم یا ندیم آمار آماده ست.ولی اگه رای ندیم حداقل خود نظام میفهمه که تعداد مخالفان چقدره،یه تجدید نظری میکنه،یکم شاید به خودش بیاد…دست از این اعتماد به نفس کاذب ورداره.
    هر سال هم موقع رای دادن شد اینا چند ماه قبلش شروع کردن که کشور در خطره و اینا مردم بیاین رای بدین.
    اه…
    حالمو بهم میزنین…

  4. آرمان ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱:۴۴ ب.ظ

    اولین بار هست که وبلاگتون رو می‌خونم. از طریق وبلاگ دیوانه‌سرا با این‌جا آشنا شدم.

    در مورد این‌که تحریم انفعال هست، تنها این رو بگم که شما «تحریم» و رای «ندادن» رو می‌بینید اما کنش‌ها و بحث‌ها و سخنانی که رد و بدل می‌شه و دلایلی که آورده می‌شه برای تحریم رو نمی‌بینید.
    بهتر بگم، شما تحریم رو تنها، رای ندادن می‌بینید و نه در کنش و انرژی‌ای که صرف متقاعد کردن و متقاعد شدن برای رای ندادن می‌شه. اگه ما این روی سکه (که فکر کنم بشه پشت سکه ;) ) رو ببینیم، تحریم انفعال نیست. تحریم (یا حالا اون‌ اصطلاحی که سعی در ترویج کلامی و عملی اون می‌شه؛ تحریم فعال) یک نوع مبارزه‌ی سیاسی دیده خواهد شد.

    یک انتقاد بسیار بسیار بسیار بزرگ هم دارم که بحث مفصلی می‌طلبه، و اون سکوت (تقیه) و مطرح نکردن انتقاد در شرایط سخت و فشار است. در این حد بگم که شما با این کار و در پیش گرفتن این رفتار، در حق ممکلت و حتا نظام سیاسی‌ای که معتقد به آن هستید، نه لطف، که بزرگ‌ترین جنایت رو می‌کنید.

  5. امیر آقا گل باغا ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۲:۲۴ ب.ظ

    بله ۳۳ سال است که در “موقعیت حساس کنونی” قرار داریم!
    بنده تا دوره قبل که ۲۲ خرداد ۸۸ بود در تمامی انتخابات ها شرکت کردم اما از این به بعد هرگز مگر که شخص اول مملکت بیاد بگه اشتباه کردم

  6. رهگذر ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۲:۴۰ ب.ظ

    رای میدم. رای که ناقابله. جون باید داد…

  7. Man!!! ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۴:۰۰ ب.ظ

    این حز…بل چند خط نوشت با ۱۷ “من” به پایان برد.

    ۱۷ بار استفاده از “من” نشانه خودخوlهی محض است در عبارتی چند خطی

  8. سید حسین ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۵:۱۸ ب.ظ

    بعد میشه بفرمایید یک نظام سیاسی اونوقت باید چه کار کنه که بشه انتخاباتش تحریم کرد؟
    شما اگه الان در مسکوی ۱۹۳۵ استالینم بودی که در انتخابات شرکت می کردی!

  9. مریم ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۶:۵۰ ب.ظ

    “من آدمیم که …”
    تو اصلا آدم نیستی

  10. آراد ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۷:۳۵ ب.ظ

    من رای نمیدم.. نه نه و من نه خانواده م. من و خیلی های دیگه هم برای خودمون دلایلی داریم و معتقدیم که بلاترین مقام مسئول در جواب سوتالات بی شمارمان پاسخی نداده که هیچ به زندانمان می اندازند.. این دقیقا چه فرقی داره با استالین و بقیه حکومتهای ایدئولوگ؟ من وقتی این و بفهمم می رم دوباره رای میدم. ۸ سال هست که به اندازه ۸۰ سال کشور رو به ویرانی رفته و عقب گرد داشتیم با یک عالمه فساد اداری و مالی که پرونده آن هی جا به جا می شه. این همه سال مردم پیچوندن.. پدر بزرگ بیچاره من قربانی خشکسالی استان فارس هست چه کسی یک بار حال و روزشون پرسیده؟ چرا باید رای بدم وقتی که مدرک وزیر علوم و برادرش پر از ابهام هست و خویشاوند سالاری در هرم بالای قدرت داده بیداد می کنه/ چرا باید رای بدم وقتی که کسی به همین قانون نمی بند هم اهمیت نمی ده و هر وقت عشقشون کشید عوضش می کنن.. این چه نظامی هست که با باربی به خطر می افته راه حل حفظ نظام پارازیت میبینه؟ اگر این همه ضعف در رویارویی با اندیشه های دیگر هست چرا باید دنباله رو آن باشم و تاییدش کنم؟ نه خانم من رای نمیدم .. گاهی فکر میکنم دشمنی امریکا و اسراییل صد شرف داره به این که از درون داریم ایران ویران میکنیم . اندیشه های طالبانی مصباح پیاده می کنیم و اسمش می زاریم اسلام ناب محمدی.. من به حاکم شدن اندیشه طالبان به ایران رای نمیدم..

  11. ناشناس ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۸:۴۲ ب.ظ

    man fekr mikonam ke shoma ba in estedlalha, daghighan kari o anjam midin ke khasteye hokoomate. chon estedlalhaye shoma, hamin estedlalhaye hokoomate ke az daro divar pakhsh mishe. az nazare man ray dadan e shoma, yani be behtarin vajh aroosake kheime shab bazi shodan e khodetoon, makhsoosan ke daliletoon hamoon dalayeli hast ke hokoomat mikhad dar maghze shoma bekone. aslahi vojood nadare alan, beine chand ta kaftaar, lotf kardan o behetoon hagh dadan ke bidandoon tarin o zeperti tarineshoon o entekhab konin. age dar in bein aslahi mibinin, besmellah!

  12. تاریخ ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۹:۳۶ ب.ظ

    آیا خا–….–م…—..ن…–..ای در شوروی تحصیل نموده؟

    در دانشگاه دوستی خلق شوروی (پاتریس لوممبا)

    تاسیس ۱۹۶۰ میلادی

    منابع:
    .
    .
    .
    .
    .

    —————————————————————-
    فایل تصویری Russia Today رسانه روسیه

    در دقیقه ۱:۴۳ به اسم یاد میشه:

    youtube.com/watch?v=oAsmJ7RPBvA

    ——————————————————————————————
    مقاله روسی درباره فارغ التحصیلان دانشگاه ” دوستی مردم شوروی” – به زبان روسی قابل ترجمه در گوگل

    kommersant.ru/doc/430705

    ——————————————————————————————-
    کتاب تروریسم از دیدگاه آمریکا، صفحه ۲۹۹، سال ۱۹۷۹

    books.google.com/books?id=Xe7cAAAAIAAJ&q=Patrice+Lumumba+khamenei&dq=Patrice+Lumumba+khamenei&hl=en&sa=X&ei=yGZFT5HnLo200QG-3bXqAw&redir_esc=y

    ————————————————————-
    مجله نگاهی به ترکیه، صفحه ۶۲، سال ۱۹۹۹

    books.google.com/books?id=858sAQAAIAAJ&q=Patrice+Lumumba+khamenei&dq=Patrice+Lumumba+khamenei&hl=en&sa=X&ei=yGZFT5HnLo200QG-3bXqAw&redir_esc=y

    ——————————————————————————————-
    Search در مجله روابط خارجی دانشگاه Brown

    books.google.com/books?id=Pao-AQAAIAAJ&q=Patrice+Lumumba+khamenei&dq=Patrice+Lumumba+khamenei&hl=en&sa=X&ei=yGZFT5HnLo200QG-3bXqAw&redir_esc=y

  13. تاریخ 2 ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۹:۵۳ ب.ظ

    عذر میخوام باید دنبال لینک باشم آن لینک متنی بود که خلاصه است.

  14. مهرزاد ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱۰:۰۷ ب.ظ

    بوی گول مالیدن سر عوام از سر و روی مطلبت بلند شده غافل از اینکه دیگه عوام اون تعدادی که بشه روشون حساب کرد نیست

  15. سکوت ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱۰:۱۲ ب.ظ

    اینقدر وضعیت پلیسی هست که اینجا نظر دادن هم ترس داره !!!
    ولی مطمئن باشین که اگر ۱۰ درصد هم رای بدن ۹۹ درصد از صندوقا در میان !!!! ما هم عادت کردیم به دشمن و اینا

  16. اصلا مهم نیست ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱۱:۱۳ ب.ظ

    ای جماعت کفار!

    این خانمک واسه شما اصلاح طلبان، کقار، محاربین و معاندین از خدا بی خبر دعوتنامه انتخاباتی نفرستاده بلکه برای طیف خودش نوشته

    واسه برادران و خواهران Sandis خورش نوشته اونهایی که دیگه ساندیس خودشون هم زده زیر دلشون و گفتن بخاطر رد صلاحیت طیف احمدی نژادی ها در انتخابات شرکت نمیکنند! البته نه همشون واسه اینکه این جماعت به این راحتی دست از ساندیس دل نمیکنه!!

    خلاصه کنم چه ۱۰ % چه ۹۰ % شرکت کنند مهم نیست، بعد از انتخابات نوامبر ریاست جمهوری امریکا میان بمباران مون میکنند به لطف سیاست خارجی گردن کلفتی که داریم و خیلی ادعا داریم!!

  17. مهم نیست ۱۳۹۰-۱۲-۱۱، ۱۱:۴۶ ب.ظ

    اول برای خودت یه کاری بکن، بعد به فکر ملت باش. وقتی خودت مشکل داری، چطور میخوای به بقیه کمک کنی. اول باید بدونی چه هدفی داری، میخوای به کجا برسی. تا حالا چند دفعه نشستی و رک و راست با خودت حرف زدی. دنبال هدفت برو. به جای اینکه به فکر مردم و کشور باشی ، محض رضای خدا یکم به خودت فکر کن. یه غلطی واسه خودت بکن. تمام حرف من همینه.

  18. بسیج قبل از 88 ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۳:۱۲ ق.ظ

    جمهوری اسلامی یک شخص هست.این شخص عملکردش در این ۳۳ سال بد بوده و هر چی صبر کریدیم درست نشد و بدتر هم شد.پس قهر تا روز قیامت

  19. عدل ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۴:۱۵ ق.ظ

    دشمن اصلى انقلاب،زالو وزالوزادگانى هستند که به یمن خونهاى به زمین ریخته،خود را پروار نموده وجهت دیدن درس سیاست به کشور استعمارپیر مى روند که مردم را به استسمار کشندوهرگاه از مضرات وآلودگى یک زالو به حرفى،!بین زالوها اخوت پیدا مى شود وخونت را مى مکند،شما ما را از دست زالوها برهان،ما پدر امریکا را در مى آوریم همانطور که رهبر فقیدمان گفت آمریکا هیچ غلطى نمى کند ولى زالوها جام زهر به اونوشاندند،حالا با راى به گله اکثریت گوسفند،راه را براى زالو ها وگرگ ها بازتر نمى نماییم.؟پاى صندوق مى بینمتان.

  20. م ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۴:۲۲ ق.ظ

    شما خیالت راحت! ما اگر رای ندیم هم رایمان شمرده میشود! ناسلامتی آقا از حالا پیشبینی کرده انتخابات پرشور خواهد بود! مگر عزیزان مرده اند که پیشبینی آقا غلط از آب دربیاید؟!!

  21. امیرعلی ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۴:۲۶ ق.ظ

    ممنونم که نوشتید و به صراحت هم نوشتید.
    می دانم که میدانید این روزها “نوشتن، نقل کردن یا حتی لایک کردن مطالب ضد نظام” چقدر در فضای مجازی پرطرفدار است.
    مطمئنم وقتی این پست را می نوشته اید، از حجم کامنتهای بی ادبانه ای که ارسال می شده است مطمئن بوده اید، می دانم که کامنهایی که اینجا تایید شده تازه مودبانه ترین کامنتها بوده اند.
    ممنونم که با دانستن همه اینها، حرفتان را صادقانه و صریح زدید.
    من هم رای می دهم. با دلایلی مشابه دلایل شما و البته دلایلی متفاوت.

  22. امید ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۶:۰۷ ق.ظ

    برایم خیلی جالب است که چطور در یک نظام دیکتاتوری بسته یک عده برای خودشان راحت وبلاگ می نویسند. چقدر راحته وقتی کسانی که باحات مخالفن نمی تونن حرف بزنن تو بشینی برای خودت حرف بزنی و وبلاگ بنویسی. خوش به حال شما. حسودیم شد. این همه آدم در ایران باید خفه بمانند ولی شما چون بیشتر عقایدت را خامنه ای تحمل می کنه اجازه داری تا دلت می خواهد حرف بزنی. اشکالی ندارد، آن روزی که دوره خامنه ای ها به سر رسید و دموکراسی در ایران برقرار شد ما نه تنها شما را خفه نمی کنیم بلکه با چنگ و دندان از آزادی بیان شما دفاع می کنیم. بنویس دوست من، بنویس.

  23. امید ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۹:۲۶ ق.ظ

    سلام
    بازم متنت قشنگه ولی حیف که محتواش پوچه و بی معنا(البته از دیدگاه من)
    برای دیده شدن، برای همراه شدن با مردم، باید همراه مردم بود
    داری نشون میدی یا جزء مردم نیستی یا همراه مردم نیستی
    یکم متاسف شدم از طرز تفکرت ولی تفکر هرکس محترمه
    کاش احترام به مخالفو یاد میگرفتیم و میدونستیم وجود مخالف باعث پیشرفته نه مانعش
    چیزی که برای آینده احتیاج داریم، نگاه به گذشته است
    از نوشته هات برمیاد که یا آگاهانه به گذشته بیتوجهی یا …………
    طرفداراتو ناامید نکن
    منتظرم

  24. alireza12113 ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱۱:۵۵ ق.ظ

    به به خودتون میگید ارزشی !
    خوب کار میکنید رای میدید

  25. حزب‌ا... ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱۱:۵۸ ق.ظ

    خدا قوّت به همهٔ بچه های حزب‌ا…

  26. محمد ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱۲:۱۱ ب.ظ

    @arash ؛ ادبیاتِ شما نشان‌دهنده‌ی شعور شماست.
    @م ؛ دقیقاً مشکل همین توهم‌هاست! از خودتون بپرسید منشأ این توهم‌ها کجاست؟
    @بسیج قبل از ۸۸ ؛ همین الان معلومه، اصلاً تحقیقی هم نکردید، آخه کی می‌خواهید بفهمید از رو هوا نمیشه حرف زد؟! خیلی جالبه که خودتون رو بسیجی می‌دونستید!!

  27. نفرین ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱۲:۳۴ ب.ظ

    سعید مرتضوی متهم اصلی پرونده کهریزک صاف صاف در خیابان راه میره و به ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شده و به ریش همه میخنده و تو میگی در انتصابات شرکت کنیم؟

    بله چشم

  28. نفرین ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱۲:۳۶ ب.ظ

    روزی میاد که نفرین داغ دیدگان دامان تو رو هم میگیره، خواهی دید. و عجب سخت است آه مظلوم

  29. الهه ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱۲:۳۷ ب.ظ

    خاک بر سر هر کی بره رای بده / تو هم خودت خوب میدونی رای دادن حماقته ولی بایدم این چیزا رو بنویسی چون داری از این راه نون میخوری

  30. امیرعلی ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱:۰۰ ب.ظ

    واقعا چرا ما نمی تونیم بدون توهین کردن حرفهامون رو بزنیم؟! این خیلی بده. خب طبیعیه که هر کس نظری داشته باشه و باز طبیعیه که این نظرات گاهی ۱۸۰ درجه با هم اختلاف داشته باشه. اما اصلا طبیعی نیست که ما وقتی میخواهیم بگیم نطرمون با نظر طرف مقابل مخالفه، بهش توهین کنیم و برچسب بزنیم و …! کاش همیشه منطقی باشیم.

  31. زمانه ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۱:۳۰ ب.ظ

    جالبه که همون چند خطی که درباره ساختار قدرت نوشتید مورد سو استفاده قرار گرفته الان. علی رغم اون توضیحات اولیه!
    طنز جالبی داشت این ماجرا!
    دگربان یه جوری نوشته و گزارش “طنزیم” (=تنظیم) کرده که فکر کردم زهرا اچ بی زده ترکونده نظام رو!!!!

    همه عاقبت به خیر بشیم ایشالا!
    اعم از دیگربان و دگربان و زهرا اچ بی و زمانه و …

  32. یکی ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۲:۰۸ ب.ظ

    خییییییلی باحالی به خدا. بابا این همه آسمون ریسمون بافتن نداره. ما در هر صورت رایمون حساب شده. میزان مشارکت از همین حالا از من به شما قول ۶۰ تا ۶۵ درصد. لازم نیست حالا ژست منتقد بگیرین که “بله من باوجود انتقاد هایی که دارم بازم شر کت می کنم” اصلا بهتون نمیاد! شما وظیفتونه شرکت کنید برید… ما هم هیچ رقمه دیگه پای صندوق نمیایم

  33. عجیبه ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۵:۳۸ ب.ظ

    عجیبه که از هر کی می پرسن چرا رای میدی ؟ میگه به خاطر اینکه مشت محکمی باشه بر دهان آمریکاو بقیه دشمنا !!!!!
    دلیلشون واسه رای دادن عجیبه واقعا !

  34. هومن ظریف ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۵:۴۸ ب.ظ

    سلام با نظرت موافقم…اما….

  35. صبا ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۷:۴۸ ب.ظ

    من هم مثل شما فکر میکردم. دوره های قبلی رای میدادم و سعی میکردم دلایلم رو برای تشویق دیگران بیان کنم. ولی وقتی مجلسی فقط با یک تلفن از دفتر رهبری تصمیمش رو در باره استیضاح و…تغییر میده، برای چی باید رای داد؟
    رای ندادن ما یک سود خیلی بزرگ داره و اون هم دادن یک فیدبک به کس و یا کسانی داره که در این چند سال با تصمیم های بسیار غلطشان فاجعه ها آفریده اند و اعتماد به نفسشان به طرز خیلی احمقانه ای بالاست.
    شما هم نگران خطرات خارجی نباشید. رای را بالا اعلام میکنند. ولی وظیفه ایرانی هاست که آخرین کاری را که برای نجات مملکت میشود کرد انجام دهند. امیدوارم که آقایون پیام رو بگیرند و دست از ظلم و نادیده گرفتن حقوق مردم که نتیجه ای جز سرنگونی نخواهد داشت بردارند.

  36. زارع ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۸:۲۸ ب.ظ

    ای نام تو بهترین سرآغاز !
    سلام .
    - برخی افراد خام خیال می کنند که رأی آنها یکی است و تأثیری در سرنوشت انتخابات ندارد . درحالی که اندک اندک جمع گردد وانگهی دریا شود . شرکت نکردن در انتخابات پشت پا زدن به همه چیز است .
    - در بین کاندیداها افرادی شجاع و مردمی و منتقدی وجود دارند که با رای دادن به آنان خوب است در سرنوشت کشورمان شرکت داشته باشیم .
    - امام خمینی (ره) در اتخاذ تصمیمات ، ملاکی اساسی به همه داده است به این مضمون : ” هر کجا دیدید امریکا و صهیونیسم و دشمنان ایران و اسلام می خواهند شما کاری را انجام ندهید حتماً آن را انجام دهید . و هرجا از شما تعریف و تمجید کردند ، بدانید که راهی که می روید ، اشتباه است . ”
    - شرکت در انتخابات چون موجب خشم دشمنان اسلام می گردد ، بنا به آیه ی قرآن ” سوره ی فتح آیه ی ۲۹ ” عمل صالح است .

  37. کوخ نشین ۱۳۹۰-۱۲-۱۲، ۹:۰۵ ب.ظ

    مردم سربلند ایران اسلامی یک بار دیگه با لبیک به فراخوان رهبر عزیزمون حضوری حماسی رو رقم زدند. این حضور انچنان محکم، گسترده و تاثیرگذار بود که باعث شد افرادی مثل هاشمی رفسنجانی، خاتمی، انصاری، سید حسن خمینی و… هم سعی کنن به نحوی در این جریان مشارکت کنن که مثلا بگن ما هم بودیم!!
    دل ادم به حال فریب‌خورده‌های اینها میخوره که واسه برآورده شدن امیال نفسانی و سیاسی چه جور ادمایی زندگی‌شون رو به باد دادن و حالا باید بشینن و ضمن تحمل افسردگی سیاسی تو شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها به اینها فحش بدن!!!!

  38. nazanin ۱۳۹۰-۱۲-۱۳، ۲:۲۸ ق.ظ

    Jeddan to hanooz fek mikoni ina raye mardom barashoon mohemme? Vaghti “agha” az koli ghabl hozoore por shoore mardom ro pishbini karde fek kardi.ina mian amaare asli ro revesl konan?? Kheili khosh khiali baba!!!!!

  39. نیما ۱۳۹۰-۱۲-۱۳، ۲:۵۱ ق.ظ

    سید محمد خاتمی به همراه برادر خود در ساعت ۱۳ روز ۱۲ اسفند در حوزه انتخابیه دماوند رای خود را به صندوق انداخت.

  40. بختیاری ۱۳۹۰-۱۲-۱۳، ۱۰:۵۵ ق.ظ

    من نمی خواستم شرکت کنم میدونی چرا؟
    این چند روز اینقدر ایجاد شور کردن که شعور از مردم گرفته شد به بهانه ایجاد نشاط هر آهنگی که خواستن پخش کردن بدون توجه به اینکه غنا ست.
    فقط بخاطر آمار رفتم رای دادم .
    برخی از دوستان هم فقط بخاطر مهری که کوبیده میشه تو شناسنامه رفتن رای دادن چرا که یکی از معیار های مهم در استخدام شدن محسوب میشه.
    متاسفانه یکی از هفت خان استخدام شدن برای انجام کار روئیت مهر انتخاباتنی است……
    بهم سر بزن و انتقاد کن یا پیشنهاد بده
    شجاعت انتقاد شجاعت بودن است دوست من

  41. dmx ۱۳۹۰-۱۲-۱۳، ۱۲:۰۸ ب.ظ

    این مملکت فقط یک راه در پیش داره … حمله نظامی …. مرگ یکدفعه شیون یکدفعه … چند روز قبل از حمله آمریکا به عراق هم صدام تو خیابانهای بغداد با طرفداراش راه میرفت اما بعد از حمله آمریکا همه دیدن مردم چطوری با لگد از مجسمه صدام استقبال کردن … ما همون مسیری رو میریم که عراق رفت … این خط و این نشون …. بعد از حمله و سرنگونی این سیستم اونوقت میزان مشارکت مردم را خواهید فهمید….

  42. علیرضا ۱۳۹۰-۱۲-۱۳، ۱۲:۳۶ ب.ظ

    سلام
    منطقی بود!اما نه واسه ما :
    چرا همیشه تو انتخابات کشور میشه برهه حساس؟؟؟
    چرا همیشه انتخاباتی که قراره برگزار بشه میشه حساستریت انتخابات کل دوران؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ما رای نمیدیم اما اگه کشور هم خطری متوجهش بشه صف اولیم!
    رای نمیدم چون منطقی نیست یه نفر کتک بخوره هر روز و بهش بگن صدات درنیاد چون یه عده صدات رو بشنون سوء استفاده میکنن!!!!!!
    رای نمیدم و خیالم هم راحته که هر اتفاقی بیفته بعدش حرص و جوش نخورم!!!
    اما ازتون تشکر میکنم که به جای اینکه به من و امثال من فحش بدین که چرا شرکت نمیکنیم دلایل و منطق خودتون رو نوشتین!!!
    موفق باشید

  43. hichkas ۱۳۹۰-۱۲-۱۴، ۱۰:۵۸ ق.ظ

    بابا خودتو راحت کن بگو من کارمند همین دولتم و مجبورم برم رای بدم از ترس اخراج

  44. جنبش وال‌استریت ۱۳۹۰-۱۲-۱۴، ۲:۱۰ ب.ظ

    روایت یک استاد دانشگاه آمریکا از همایش جنبش وال‌استریت در تهران :

    عصر ایران : یک استاد دانشگاه در آمریکا که هفته گذشته برای شرکت در همایشی درباره جنبش اشغال وال استریت به تهران سفر کرده بود، پس از بازگشت به آمریکا نتایج مشاهدات خود از این همایش را بیان کرد.

    به گزارش عصر ایران، خانم ” هیثر گاوتنی ” استاد جامعه شناسی در دانشگاه فوردهام نیویورک که هفته گذشته به همراه ۳ استاد دیگر آمریکایی برای شرکت در همایش دو روزه “واکاوی جنبش فتح وال استریت” به تهران سفر کرده بود پس از بازگشت به آمریکا اظهار داشت که در این همایش سخنانی شنیده است که برایش عجیب بود و مغایر با واقعیت های جامعه آمریکا و جنبش وال استریت بوده است .

    این استاد دانشگاه که خود نیز از فعالان جنبش اشغال است، به فاکس نیوز گفت: “وقتی در ابتدا دعوت نامه دریافت کردیم درباره انگیزه‌ها و اهداف برگزار کنندگان این همایش شک و تردید داشتیم اما وقتی ۳۰ سوال اصلی این همایش را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که برگزار کنندگان یک پروژه مشروع و معقول برای بررسی این پدیده دارند و دعوت به شرکت در این همایش را پذیرفتیم.”

    با این حال این استاد دانشگاه آمریکایی می افزاید که در جریان همایش سخنرانی هایی شنیده است که از نظر او کاملا با آنچه که در جامعه آمریکا می گذرد مغایر است و حاکی از عدم شناخت و سوء برداشت عمیق برخی اساتید و صاحب نظران ایرانی از وضعیت و اهداف جنبش اشغال وال استریت در آمریکاست .

    وی در ادامه با اشاره به برخی برداشت ها از ایران درباره اینکه این جنبش “پایانی برای آمریکا” و یا “پایانی برای نظام سرمایه داری” است افزود: این جنبش بر ضد آمریکا نیست بلکه بر ضد نابرابری های اقتصادی و سیاسی است و در پی براندازی نظام لیبرال سرمایه داری نیست بلکه در پی اصلاح نابرابری ها است .

    وی گفت : “من فکر نمی کنم هیچ کدام از ما فعالان این جنبش بر این باور باشیم که این جنبش برای نابودی نظام سرمایه داری است اما قطعا این جنبش می تواند نشانگر وجود برخی مشکلات درون این سیستم باشد … ما یک نابرابری عمیق سیاسی و اجتماعی داریم . ”

    خانم گاوتنی افزود: برگزار کنندگان همایش تلاش داشتند تا تایید برداشت های خود از جنبش اشغال وال استریت را از زبان ما بگیرند .

    این استاد دانشگاه آمریکایی در پاسخ به سوال فاکس نیوز درباره اینکه وقتی چنین شرایطی برای این همایش برقرار بوده چرا این دعوت را پذیرفته، گفت : کمترین فایده حضور ما در این همایش این بود که تلاش کردیم با ارایه اطلاعات صحیح سوء برداشت آنها را برطرف کنیم.

    وی افزود: یکی از سوء برداشت های ایرانیان از این جنبش این است که رسانه های آمریکایی به این جنبش بسیار دید منفی دارند و حتی رسانه های آمریکایی قادر به پوشش واقعی آنچه که درون این جنبش می گذرد ، نیستند.

  45. بهنام جعفری ۱۳۹۰-۱۲-۱۴، ۸:۴۶ ب.ظ

    “ب
    ………
    اما صدای آدمی این نیست
    با نظم هوش ربایی من آوازهای آدمیان را شنیده ام
    در گردش شبانی سنگین، ز اندوه های من سنگین تر
    و آوازهای آدمیان را یک سر، من دارم از بر
    یک شب درونِ قایق دلتنگ خواندند آنچنان
    که من هنوز هیبت دریا را
    در خواب می بینم.
    …/…
    سلام. احوال شما؟ خوبید؟ کاندید مسابقه چهره ۹۰ شدم. اگه ممکنه لطف کنید ثبت نام کنید و بعد تو یکی از پنج وبلاگی که معرفی می کنید اطلاعات پنج دیواری رو هم وارد کنید.
    آدرس وبلاگ:http://rocpina.persianblog.ir
    نویسنده: بهنام جعفری
    موضوع: یادداشت
    شهر: قم
    لینک محل ثبت نام: http://chehreblog.com/register
    از حالا از زحمتتون متشکرم. به امید دیدار.

  46. علی ۱۳۹۰-۱۲-۱۵، ۱۱:۱۲ ق.ظ

    جمله ای مسخره تر از “من نمی تونم بی تفاوت باشم” ندیدم. تو نمی تونی نسبت به انتخاباتی که دیگه سال ۸۸ کاملا ثابت شد نه تنها کاندیدا هاش از همه تفکر ها نیستند بلکه حتی با همون کاندیدا ها هم اجازه رقابت عادلانه نمی دن و نتایجش ساختگی هست، بی تفاوت باشی اما می تونی نسبت به کشته شدن صد ها نفر که فقط راهپیمایی سکوت کردند به اعتراض خورده شدن رای بی تفاوت باشی؟ تحریم انتخابات بی تفاوتی نیست دقیقا عین بی تفاوت نبودنه. آدمی مثل تو بی تفاوت هست که تو سرش میزنن و هر بلایی سرش میارن باز میره رای میده. میگی تو سرت نمی زنن؟ آها پس از دسته خودی ها هستی که دیگه خیلی هم کم پیدا میشن! حرفای تو رو دو دسته میزنند. کسانی که خیلی هم خوب میدونند چه خبره و فقط به دلایل نفعی که داره بهشون میرسه دوست داند طرفداری حکومت رو کنند اما خوب برای عذاب وجدانی که دارن اینقدر از این حرفا میزنند تا بلکه خودشون هم باور کنند کارشون درسته. دسته دوم افراد بسیاری بسیار بسیار و بعد از سال ۸۸ بسیار نادان تری هستند که اینقدر تنبل هستند حال تفکر مختصری ندارند تا به حقایق پی ببرند. دیگه وقت ندارم بیشتر از این جواب چرندیاتت رو بدم.

  47. دوست قدیمی ۱۳۹۰-۱۲-۱۵، ۱۱:۳۸ ب.ظ

    سلام
    بی خیال زهرا. بعضی ها اصلا جنبه ندارن. منتظرن تو یه چیزی بنویسی بیان عقده هاشونو خالی کنن. یه جا بذار به اسم عقده نامه که بنده های خدا خودشونو خالی کنن.

  48. دریا ۱۳۹۰-۱۲-۱۶، ۱:۲۱ ق.ظ

    هی روزگار…قدر ما رو بدون…
    ما که رفتیم رای رو دادیم و ناراحت هم نیستیم…تحریم انتخابات شاید حاوی پیامی برا مملکت باشه ولی خب ما مخالفین نریم عده ای هستن میرن و کاندیداهایی که مدنظرمون نیست رو انتخاب میکنن و سر ما و کاندیداهای اصلحمون بی کلاه میمونه…
    واقعا بد روزگاری شده…تو این مملکت نمیشه دو کلمه حرف زد…هم اینوری و هم اونوری بهت انگ میزنن…
    امیدوارم این مملکت به سمت و سویی بره که نیاز به تحریم و این همه حرف زدن نباشه…
    به این امیر آقا گل باغا هم بگم بشین تا بیاد ازت عذرخواهی کنه…فکر کردی نیای رای بدی چی میشه…نیا…

  49. دریا ۱۳۹۰-۱۲-۱۶، ۲:۱۴ ق.ظ

    سلام آپ کردم…
    حتما بیا،حتما همه اشون رو بخون و حتما نظرت رو بگو

  50. سارا ۱۳۹۰-۱۲-۱۶، ۱۱:۳۸ ق.ظ

    زهرا جان عزیزم شما میتونی بی تفاوت باشی نسبت به اتفاقات اطرافت
    همونجور که نسبت به خیلی چیزا نشون دادی بی تفاوتی و چیزی ازش نگفتی
    پس این جمله شروع خوبی برای بیان باورها و حرفات نبود
    من واسم سواله چرا همچین بحثایی که یه سرش به دولت ربط داره رو زودی میای تحلیل میکنی

  51. مینا ۱۳۹۰-۱۲-۱۶، ۱:۱۷ ب.ظ

    (( اگه کشور در برابر اینهمه تهدید به جنگ داخلی و خارجی نبود، اگه تحریمهای زیاد نبود و اگه شرایط واقعا آرامتر بود و اینقدر رادیکال نبود، خیلی از ما ارزشی ها منتقدان جدی تری بودیم منتها نمیشه وقتی اون شرایط برقراره شما هم زیر فشار بذاری ))

    مثل این هست که همسرت تو موقعیت مالی بدی گیر افتاده باشه. در کنار این قضیه بهت خیانت بکنه.
    بعد آدم بگه: خوب… حالا چون وضع مالیش خوب نیست و اعصابش خورده، بهش حرفی نمی‌زنم. بعداً که موقعیت مالیش خوب شد، بهش می‌گم که نباید بهم خیانت می‌کردی.

    چه حرفیه خواهر من. دولت دوست داره دشمن‌تراشی کنه تا بتونه مشکلاتش را گردن کس دیگه بندازه. اصلا بگو آره. دشمن خونی داریم. هووووارتام داریم. دلیل بر عمل نکردن به وظایف و خوردن حق ملت و تحقیر و تو سرشون زدن و بت ساختن از آدم‌ها و خفه کردن هرگونه انتقاد و… که نمیشه.

  52. مهدی نوریان ۱۳۹۰-۱۲-۱۷، ۱۲:۳۱ ب.ظ

    سلام
    اول از همه اجازه بدهید تا کمی ابراز تاسف کنم از برخی از کامنت هایی که خواندم. متاسفم از این که افرادی که به قول خود به دنبال ایجاد فضایی می گردند که همه در آن آزادانه به ایراد سخنانشان بپردازند و کسانی که دم از وجود خفقان یا جامعه ی پلیسی می زنند و یا در آرزوی روزی هستند که دموکراسی داشته باشیم، خود بدون پرداختن به مسئله و یا ارائه ی دلایل خود (اگر دلیلی وجود داشته باشد) فحاشی می کنند و بد و بی راه می گویند. و اما بعد، در یکی از کامنت ها که آن را “جنبش وال استریت” نوشته بود از قول استاد آمریکایی یعنی “هیثر گاوتنی” حرف هایی زده شده بود که واقعیت ندارد. منبع اصلی این خبر فاکس نیوز است و نویسنده ی این کامنت آن را از “عصر ایران” کپی کرده است یعنی این جا:
    لینک خبر عصر ایران
    http://www.asriran.com/fa/news/204035/روایت-استاد-دانشگاه-آمریکا-از-همایش-جنبش-وال-استریت-در-تهران-ایرانی-ها-در-سوء-برداشت-عمیقی-هستند
    حال آن که با نگاهی به تصل خبر متوجه می شوید که تفاوت بسیار زیادی با اصی خبر دارد و نویسنده با سوء گیری این مطلب را نوشته است.
    لینک فاکس نیوز
    http://www.foxnews.com/world/2012/03/01/us-professors-travel-to-iran-to-discuss-occupy-wall-street-movement/
    از طرفی چون من خود از نزدیک با این استاد آمریکایی در مدتی که در ایران بود رفت و آمد داشتم کاملا در جریان هستم که به هیچ وجه نظر وی این نبوده است.
    از این مطالب که بگذریم
    باید به این مسئله اشاره کنم که من هر چه گشتم ودلایلی که دوستان مخالف شرکت در انتخابات آورده بودند را نگاه کردم دلیل قانع کننده ای نیافتم. دوستان من، این که فردی در انتخابات شرکت می کند بدین معنا نیست که او کارمند دولت است. جواب این که چرا انتخابات برهه ی حساسه خیلی ساده است چون انتخابات یعنی جایی که مشروعیت نظام در آن رقم می خوره و چشم همگان به مشارکت مردم دوخته شده تا نتیجه ی تحریم ها، تهدید ها، فشارها، تبلیغات و … را ببینند. به اوضاع منطقه اگر کمی دقت کنید و از روابط بین الملل و ژئوپلیتیک هم کمی سر در بیارید مثل روز روشن می شود که چرا این انتخابات جزء مهمترین و حساس ترین انتخابات ها بود. من نمی گویم که “خاک بر سر” کسی که رای نمی دهد مثل برخی که می گویند “خاک بر سر” کسی که رای می دهد چرا که او به هر دلیلی نمی خواهد در فرایند تصمیم سازی کشورش سهیم باشد. در انتخاب های درون حزبی حزب جمهوری خواه آمریکا که در جریان است در ایالت مین ۰٫۶ درصد شرکت کرده اند. قابل توجه افرادی که آمریکا را مهد دموکراسی می دانند. دوستان من، چشم خود را روی واقعیات نبندید. مردم ایران مردمی مسلمانند و مردمی هستند که دین برایشان بسیار مهم است. فقط به دور و بر خود و دوستان خود نگاه نکنید و ایده و افکار آن ها را به کل کشور تعمیم دهید. این یک اشتباه استراتژیک است. در یک نظر سنجی که توسط دانشگاه مریلند آمریکا انجام شد بیش از ۶۰ درصد مردم ایران قبل از آنی که خود را ایرانی و یا بر اساس قومیت خود بشناسند خود را مسلمان می دانند و برای حفظ دین تلاش می کنند. از رهبر خود که یک شخصیت دینی است حرف شنوی دارند. فلذا اصلا تعجبی ندارد که رهبری انتخابات را پرشور پیش بینی می کند چون این را می داند که مردم مسلمان در این انتخابات شرکت می کنند و با توجه به شرایط خاص (اوضاع منطقه و اولین انتخابات بعد از جریانات سال ۸۸) پرشور هم شرکت می کنند.
    ضمنا من هم رای دادم تا در فرایند تصمیم سازی کشورم سهیم باشم.
    متشکرم

  53. عون ۱۳۹۰-۱۲-۱۷، ۱:۳۹ ب.ظ

    غزه از دید یک جوان امریکائی: چرا دنیا به این نقطه کشیده شده است؟ چرا غزه باید برای یک جوان امریکائی یک سئوال باشد؟(این عکس دارد یک سئوال می پرسد)….چرا یک جوان فلسطینی بعد از این همه سال اشغال سرزمینش و با این همه حمله نظامی و اقتصادی و راسنه ای هنوز سرپا ایستاده است؟
    این سئوالات ذهن را قلقلک می دهد……خدا رحمت کند امام و شهدای ما را….

  54. امیر ۱۳۹۰-۱۲-۱۸، ۷:۳۱ ب.ظ

    آنها که وطن را به چند دلار ناقابل می فروشند، نظرشان در مورد کشور و عدم شرکت در انتخابات از ارزش زیادی برخوردار نیست.

  55. fatemeh-z ۱۳۹۰-۱۲-۱۹، ۱۱:۱۴ ق.ظ

    سلام
    من هنوز سنم به انتخابات و این حرفا قطع نمیده … و خدا رو شکر میکنم که اینجوریه
    اگرم به سن قانونی برسم چیزی که ازش مطمئنم اینه که هیچ وقت رای نخواهم داد !!
    چون فکر میکنم دقیقا برعکس چیزی گفتی شرکت کردن تو انتخابات نشونه ی رضایت فعلی از نظام و وضع موجوده … چون شرکت تو انتخابات چیزیه که اونا از مردم میخوان
    و اینکه چه فایده ای داره که من رای بدم ؟؟!! مگه تاثیری داره ؟؟!! اونا هر کسی رو که بخوان انتخاب میکنن و ربزی به رای من و تو نداره …. فقط میخوان از سادگی مردم برای حفظ منافع خودشون استفاده کنن …

  56. aseman ۱۳۹۰-۱۲-۱۹، ۱:۲۹ ب.ظ

    سلام زهرا جون وبت جالبه ها
    کمتر از این وبا دیده بودم

  57. dr medad ۱۳۹۰-۱۲-۱۹، ۴:۳۲ ب.ظ

  58. دلار؟ ۱۳۹۰-۱۲-۱۹، ۸:۱۳ ب.ظ

    بله آقا امیر، آنهایی که برای انتخابات مجلس میلیارد ها تومان هزینه میکنند، تا به مجلس بروند و به خلق خدا لابد خدمت کنند در بهشت جای دارند و از ملائک مقرب هستند.

    خدا عجب صبری داره

  59. جل الخالق! ۱۳۹۰-۱۲-۲۰، ۱:۱۶ ق.ظ

    دمش گرم، نمی دونستم twitter داره! بابا ای ول مقام معظم و Twitter ؟ !
    .
    .
    .
    .

    twitter.com/khamenei_ir

    .
    .

    جل الخالق

  60. باران ۱۳۹۰-۱۲-۲۰، ۵:۲۴ ب.ظ

    چرا شماها فکر می کنید رای ما اهمیت داره اینطور نیست واقعا فکر می کنید رای ما شمارش می شه و بر اساس اون فرد مورد نظر انتخاب می شه … با این همه کج روی های دولت به ذهنتون خطور نکرده که خیلی راحت کسی رو که بخوان اون صدر می شونن همه چیز از پیش تایین شده ست و انتخابات فقط سوری هست …

  61. rouzbeh ۱۳۹۰-۱۲-۲۱، ۱۲:۴۷ ب.ظ

    نظر من چرا نیست؟

  62. ناشناس ۱۳۹۰-۱۲-۲۱، ۲:۲۴ ب.ظ

    هیچ دقت کردی چند تا نظر موافق و چند تا نظر مخالف داری؟ برو بشمر ببین چقدر مردم باهات هم عقیده هستند.

  63. Ashkan ۱۳۹۰-۱۲-۲۲، ۵:۳۵ ب.ظ

    عرض خاصی نیست چون هرچه لازم بود را دوستان گفتند،فقط یه سوال از چند تا از این اقایون و خانومهای محترمی که گفتند به خاطر شرکت در فرایند تصمیمی گیری کشور رای دادند،دارم.
    عزیزان من چطور ممکنه در مملکتی که توش لباس پوشیدن آزاد نیست،موسیقی و آهنگ آزاد نیست،نشریه و روزنامه و مجله ازاد نداریم،حزب آزاد نداریم،از هر ۱۰ تا سایت و وبلاگ ۹ تاش فیلتره،صدای مخالف رو در نفطه خفه میکنند و … یک پروسه مهم و سرنوشت سازی مثل انتخابات ازاد باشه؟ یعنی ممکنه وقتی ما ساده ترین ازادی های فردی و اجتماعی رو نداریم،انتخابات مجلس ازاد باشه که شماها برای تعیین سرنوشت خودتون برین رای بدید؟
    نه جدا با خودتون فکر کنید،واقعا ممکنه؟اصلا انتخابات بدون حزب و تشکل معنی نداره اخه عزیزان من. همش یه عده دزد و قاتل و خائن بی وجدان هستند که از فیلترهای حکومتی رد شدند،در بینشون شما اگر ادم اصلح و صادقی سراغ داشتید به ما هم بگید ترا به خدا.
    وقتی کسی مثل حداد عادل میاد جزو بیشترین کسب کنندگان آراء میشه که به طور مستقیم از آبشخور خامنه ای تقضیه میشه و با اون نسبت فامیلی داره،دیگه شما تا ته داستان رو بخونید.
    کسانی که در این انتخابات شرکت کردند،نه فقط به جمهوری اسلامی رای دادند،بلکه به ۳۳ سال فقر و بی آبرویی،عقب افتادگی،خیانت،جنایت و آدمکشی،تجاوز،دزدی،مال مردم خوری و هر چیز ناشایست دیگه ای که فرض کنید رای دادند.
    شماها با این عمل،تنها به جهالت و نادانی خودتون رای دادید،وگرنه حکومت برای رای شماها تره هم خرد نمیکنه!

  64. m ۱۳۹۰-۱۲-۲۲، ۷:۳۰ ب.ظ

    اول از همه تبریک می گم به خاطر داشتن سایتی که باعث شده یه عده با سلایق مختلف بتوتن باهم حرف برنن.قشنگه…به قول دوستم خوشمان می آید!
    اما بعد…!
    درکل هر کسی عقاید خودش رو داره . و چون عقاید هر کسی برای خودش محترمه معلومه که باید طبق اونا(البته اگه فکر می کنه درسته) عمل کنه.
    اما در باره موضوع در انتخابات (هر انتخاباتی) من فکر می کنم که شرکت در اون به نفع “نظام جمهوری اسلامی” است و چون من این نظام رو با ساختار و کارکرد فعلی قبول ندارم طبعا در هیچ اتخاباتی شرکت نمی کنم.
    در واقع به نظر من شرکت در انتخابات کمک به “نظام جمهوری اسلامی” است نه کشور ایران!

  65. مهدی نوریان ۱۳۹۰-۱۲-۲۳، ۱۱:۲۱ ق.ظ

    اقا یا خانم ناشناس
    واقعن فکر می کنی که نظر دهندگان به این مطلب نمونه ای هستند که قابل تعمیم به کل جامعه اند؟
    کمی از آمار سر در میووردی اصلن چنین چیزی به ذهنت خطور نمی کرد.
    ممنون

  66. مهدی نوریان ۱۳۹۰-۱۲-۲۵، ۱۱:۱۰ ق.ظ

    اشکان عزیز
    می خواستم چند نکته را متذکر شوم
    اولن این که می گویید چون در این کشور هر جوری که بخواهید نمی توانید زندگی کنید، مثلن هر لباسی نمی توانید بپوشید یا هر موسیقی ای گوش کنید یا هر مجلات و نشریات هر چیزی را نمی توانند بنویسند، پس انتخابات معنایی نمی دهد، حرف درستی نیست. این محدودیت ها در هر کشوری به نحوی وجود دارد و بر اساس هنجارهای موجود در آن جامعه قوانینی وضع می شود که شهروندان باید آن ها را رعایت کنند و این هنجارها ریشه های تاریخی و فرهنگی و غیره دارد.
    چطور فرانسه که “مهد آزادی” و به قول خودشان لیبقته است، مانع از تحصیل دختران محجبه می کند و شما شرکت در انتخابات فرانسه را شرکت در فرایند تصمیم سازی می گیرید حال آن که در این جا چنین چیزی را بر نمی تابید؟
    چطور وجود نظام دو حزبی ایالات متحده که سالیان دراز است که اجازه ی ورود حزب سومی در آن داده نمی شود (البته نه بطور رسمی) نشان از آزادی احزاب است و کسی که پول نداشته باشد محال است که در انتخابات بتواند موفق شود را نمونه ی آزادی احزاب می دانید و شرکت در انتخابات کنگره ی آمریکا را شرکت در فرایند تصمیم سازی ولی در مورد ایران چنین نظری ندارید؟
    چطور تحقیق و پژوهش علمی و دانشگاهی که یک تحلیل تاریخی ساده خواهد بود و بار ها و بار ها راجع به هرچیزی که فکرش را بکنید (مثلن نابود شدن یک نسل از پشه ها در آفریقا) انجام شده است در مورد هولوکاست اجازه داده نمی شود و در تمام کشورهای اروپایی و ایالات متحده صحبت از آن نیز جرم تلقی می شود و “ارزش جان این همه انسان بی گناه که کشته شدند” از آن پشه های آفریقایی نیز کمتر است. مجلات و روزنامه ها که سهل است شما حتی نمی توانید نامی که یادآور هلوکاست باشد را مثلن برای فروشگاه خود انتخاب کنید. این آزادی است؟
    تعداد این مثال ها بسیار زیاد است. که از حوصله ی بحث خارج است.
    من منکر این نیستم که محدودیت هایی وجود دارد. من معتقدم که این محدودیت ها کم و بیش همه جای جهان وجود دارند و این به معنای این نیست که ما آزادی فردی و اجتماعی نداریم. این آزادی محدود شده است همان طور که در دیگر کشورها نیز بر اساس موازین و قواعد و هنجارهای موجود و برآمده از تاریخ و فرهنگشان این محدودیت وجود دارد. این ها اصلن به این معنا نیست که پس چون این گونه است همه چیز زیر سوال است و شرکت در انتخابات بی معناست.
    مسئله ی دیگر این است که: دوست عزیز آیا واقعن تو به این حرفی که می زنی اعتقاد داری؟ یعنی همه ی این افرادی که در نماینده ی مجلس هستند یا کاندیدای نمایندگی مجلس شدند، همه و همه دزد و قاتل و بی وجدان و خائنند؟ به نظر من این بی انصافی است و مطمئنم که خود تو نیز به آن قائل نیستی.
    ممنون

  67. Ashkan ۱۳۹۰-۱۲-۲۵، ۶:۰۰ ب.ظ

    جناب مهدی عزیز،مثالهایی که من زدم جمله ابتدایی ترین حقوق شهروندی است که یک انسان باید از ان برخوردار باشد و به غیر از ایران و یکی دو تا کشور فلک زده کمونیستی(مثل کره شمالی)در مابقی دنیا وجود دارند.پس این موضوع را قاطی مباحث سیاسی امریکا و غرب نکنید چرا که خود بحث جدایی را میطلبند.
    در مورد مسئله حجاب در فرانسه هم،مطمئن باشید که دیر یا زود این مسئله در ان کشور هم ازاد خواهد شد.این مسائل دامنه وسیع تری نسبت به انچه که در ظاهر دیده میشوند دارند و مربوط به بنیادگرایی هراسی(مشابه کمونیسم هراسی قرن گذشته) است که به طور نسبی امریکا و غرب را درگیر خود کرده.اما مهم تر انکه،زنان مسلمان فرانسه و سایر کشورها در نشریات،خیابانها،اینترنت و … از طرق گوناگون،بارها و بارها اعتراض خودشان را نسبت به این مسئله و عدم ازادی حجاب نشان داده اند اما در ایران ایا بانوان غیر محجبه(غیر محجبه نیم بند در واقع)میتوانند اعتراض خود را نشان دهند؟
    چطور وقتی پای شاه و مجلس فرمایشی اش و ارتش سابق شاهنشاهی و یا ساواک وسط کشیده میشود شما مجازید یک سره همه انها را خائن و قاتل و بی وجدان و بیشرافت خطاب میکنید اما در اینجا که با حکومت مطبوع و مطلوب خود طرفید،نمی توان این مسئله را پذیرفت که در یک نظام استبدادی مشابه جمهوری اسلامی تنها افراد جنایت کار و خردباخته در مجلس و سایر ارکان حکومتی سهم و حضور دارند؟
    در پایان هم بگویم که یکی از شرایط مهم و اصلی یک انتخابات ازاد،سالم و نتیجه بخش وجود تشکلات و تحزب است اگر نه، اینکه عده ای با این سیستم مضحک صلاحیت و رد صلاحیت شورای نگهبان(!) بیایند وسط و بعد هم که با تقلبات گسترده وارد مجلس و یا جاهای دیگر شوند،به طور کل از گردانه سیاست ورزی های مدرن و آزاد خارج است.

  68. Ashkan ۱۳۹۰-۱۲-۲۷، ۴:۰۴ ب.ظ

    فیلتر شدی که!
    حالا باز برو رای بده…