نقدی بر استدلال مالکیت بر بدن خویش

* خوب بحمدالله سوژه جدید فضای مجازی هم جور شده و در کسری از ثانیه کل فضای مجازی رو در بر گرفت و خوب طبعا مخالفین و موافقین زیادی هم داشت و بازهم طبعا قابل پیش بینی بود که چه کسانی موافق حرکت هستن و چه کسانی مخالف این حرکت. و بازهم قابل پیش بینیه که منه نوعی واکنشم به این ماجرا چیه.

* به نظر من از اونجائیکه حرکت یک حرکت عمومی و فرد انجام دهنده یک چهره عمومی هست، این حق رو داریم که درباره اش حرف بزنیم و نظر بدیم و نظر دادن هم همیشه موافق بودن نیست که موافقین محترم طبق معمول تو سر ما میکوبن که زن مالک بدن خودش هست و شما نمیتونی درباره اش حرف بزنی و خودش هست و راضیه و شما هم باش. من اتفاقا مشکلم دقیقا با همین استدلال نخ نمای زن مالک بدن خویش هست، هستش. فرضا گیریم صحیح باشه، مگه به لحاظ اخلاقی بازم انسان مختاره هرکاری با بدن خودش بکنه و کسی چیزی نگه؟

* واضحه که من یه آدم با بک گراند مذهبی هستم بنابراین اصل مخالفت من با این قضیه یک مخالفت بر مبنای استدلال دینی هست اما به نظر من برهنگی چیزی نیست که فقط بشه از منظر دینی نقدش کرد و اونو بیشرمانه دونست بلکه عرف هم همینو میگه و از اون مهمتر اخلاق. این عرف هم فقط مخصوص شرق نیست. اگه الان یه هنرپیشه غربی هم تماما لخت بشه، واکنشها همینقدر شوکه خواهد بود. منظور اینجا واکنشهای عمومی و عامه مردمه واضحه که روشنفکران طبق معمول براشون پدیده ای عادی هست و از مام خواهند خواست که باکلاس باشیم و با این پدیده  کاملا عادی برخورد کنیم! حالا منظر تکلیف گرایی اخلاقی به کنار که به ما میگه محجوب باشیم و من نمیدونم چطوری میشه از منظر اخلاق که طبیعتا نسبی نیست و جهان شمول هست اینکارو توجیه کرد!

* فکر کنم قبلا هم گفتم که استدلال زن مالک بدن خویش هست و اینکه حجاب در حوزه شخصی معنا داره چقدر کلیشه ای و پارادکسیکال هست. جایی که همین روشنفکران از قانون منع نقاب و حجاب در مجامع عمومی و مدارس غرب دفاع میکنن؛ و یاد شون میره که زن محجبه و نقابدار هم مالک بدن و چهره خودش هست؛ معنی نداره دربرابر لخت شدن همین استدلال رو بپذیریم. گویا یکسری عزیزان فقط وقتی زنها لخت میشن یادشون میاد که زن مالک بدن خودش هست و زن محجبه مالک بدن خودش نیست و بلکه باید تابع قوانین اجتماعی کشور تابعش باشه! در این زمینه برای اینکه کمیت توجیهشون هم بالا باشه از امنیت هم نام میبرن و گویا فقط حجاب هست که امنیت روانی، اجتماعی کشورها رو به خطر میندازه و لخت شدن چنین کارکردی نداره! در نظر اینها زن محجبه باید تاوان تمامی اشتباهات اینور و اونوری ها رو بده چون انتخابش این بوده. انگار که مثلا اختراع جمهوری اسلامی ایران هست یا واقعا حجاب امنیت یه کشوری رو به خطر میندازه!

* من نمیدونم از کی برهنگی و دفاع از اون شد نماد مدرنیت و روشنفکری. به این ترتیب نه تنها انسانهای اولیه مدرنتر از ما بودن که ما برای روشنفکر به نظر اومدن و مدرن بودن، هی باید لختتر و بی حیاتر بشیم. لااقل اگه نمیشیم، باید در برابر حرکات اینطوری و اون دختر مصری واکنش مدافعانه و موافق بگیریم. به شخصه اصلا کاری با عمل انجام شده ندارم و بعید میدونم غیر از همون وجه بیزینسی (تبلیغاتی) طرف هدف دیگه ای داشته باشه. به هرحال ایشون در حالیکه به اوج موفقیت هنری در ایران رسیده بود و بالاترین جوایز رو از جشنواره های دولتی هم برده بود برای اونچه که پیشرفت! نامید از کشور خارج شد و طبعا زندگی در اونجا خرجش بیشتر از اینجاست. بیشتر نحوه استدلال موافقین برام عجیبه. یه عده طوری حرف میزنن که انگار ایشون عضو بسیج یا سپاه قدس جمهوری اسلامی بوده که حالا این حرکتش تو دهنی به نظام باشه! یا چمیدونم ایشون ایران که بود ادعا کرده بود فاطمه زهرا الگوش هست که حالا نقض قرض کنه.

* از اون خنده دارتر استدلال کسانی هست که فکر میکنن اینطور روشهای انقلابی و رادیکال در عصر حاضر جواب بده و از اون به عنوان تابوشکنی و شیرزن هم نام میبرن. یه زمانی برای شیرزن بودن باید در جبهه میجنگیدی ولی گویا الان در نظر روشنفکران وطنی به درآوردن لباس در انظار عمومی تقلیل پیدا کرده! فراموش نکنیم که دقیقا چند روز بعد از لخت شدن دختر مصری، اخوان المسلمین یا همون سلفی های مصری (اسلام گرایان افراطی) در مصر به قدرت رسیدن و غیر از اینکه اون حرکت یه شوک بود، و در همون حد ارزیابی میشه، دستاورد دیگه ای نداشت (البته غیر از برای سوژه که مطمئنا الان زندگی بهتری از دید غرب-گرایانه و شهرت داره).

* منظورم اینه که چنین حرکتی هیچ نقشی در تابوشکنی نداره. همونقدر که در شکستن حجاب اجباری نخواهد داشت و همونقدر که هیچ آزادی ای برای زنی در داخل کشور به وجود نمیاره! و همونقدر هم تاثیری در وااسلاما سر دادن کسی نداره. یعنی لخت شدن یکی در یه کشور آزاد، اساسا غیر از شوکه کردن، هیچ تاثیری به حال زنان وطنیش نخواهد داشت، که اگه در داخل هم بود هم نداشت. حالا شما فرض کنید چند نفر دیگه هم به تقلید لخت شدن، آیا از منظر عمومی لخت شدن یه عده به آزادی و احقاق حقوق بقیه کمکی میکنه؟ اونم در جامعه ای که مبنایی مذهبی داره و خیلیا هستن کسانی که محجبه بودن براشون انتخاب و آزادی محسوب میشه.

* جنبه استراتژیکی این حرکت به کنار که راحت زمینه دمونایز کردن رو فراهم میاره. بعبارتی جایی که فرد در فیلمی بازی کرده که کارگردانش (به گفته خودشون) در حال حاضر زیر ذره بین نظام هست و تازه هم جایزه گرفتن، و خانه سینماش در شرف تعطیلیه، غیر از داغ کردن این شعله و تاثیر منفی، تاثیر دیگه ای نداره. حالا سوژه معتقده که حامی جنبش اجتماعی ضد دولتی هم هست. خوب الان با این حرکت چه کمکی به این جنبش میکنه که اعضاش در داخل کشور از راه امام و مردم سالاری دینی حرف میزنن؟ غیر از دادن بهانه بیشتر به مخالفین؟

* و در پایان اینکه خواهشا هی نیاین اینجور مواقع تا یکی مخالفت کرد، متحجر بخونیدش، با برچسب زدن کاری درست نمیشه که هیچ، الان کلاهتون رو قاضی کنید، چند درصد به اشتراک گذارندگان و بینندگان این عکس واقعا خواهان آزادی زنان و دارای خواسته های فمنیستی هستن؟ انگیزه واقعی درصد بالایی از اینها که در حال حاضر این بدن لخت براشون سوژه شده فکر می کنین چی باشه؟ اصلا فکر میکنین چنین عکسی واقعا چه پیامی داره؟ و فکر میکنین چند درصد با نگاه خریدارانه عکس رو سوژه کردن؟

۱۴۵ نظر

  1. saei ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۳:۵۹ ب.ظ

    بسیار عالی
    کاملا با حرفهاتون موافقم

  2. پریزاد ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۴:۳۴ ب.ظ

    جز اون دختر مصری دیگه کی چنین حرکتی کرده؟
    با حرفات موافقم. لایک!

  3. پژواک ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۴:۴۸ ب.ظ

    خفه بابا…

  4. صدرا مجد ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۴:۵۵ ب.ظ

    قبل‌ها تو مصاحبه با BBC گفته بود:
    « رفتاری که با من شد و بی اعتمادی ای که از یک سری مسئولین دیدم که در واقع پوست من را قلفتی کندند، باعث شد که دلم چنان بشکند که نتوان جمعش کرد »
    .
    صبح تالا دارم با خودم فکر می‌کنم این بود نتیجه‌ی دل شکسته!؟

  5. علی ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۵:۰۴ ب.ظ

    حدود ۱۰۰ بار گفتی لخت شدن!
    فکر کنم از چند روز دیگه تاپ ریزالت گوگل بشی توی کلمه لخت

  6. جام نیوز ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۵:۳۸ ب.ظ

    با سلام.مطلب شما در سرویس جام بلاگ سایت جام نیوز منتشر گردید.
    کد لینک خبر :
    http://jamnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=51384&Serv=37

  7. علیرضا ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۵:۵۰ ب.ظ

    اولن که این یه عکس هنری هست و معمول توضیحات بیشتر درباره عکس ویدیو
    https://balatarin.com/permlink/2012/1/18/2885460
    بعدش حجاب واسه خیلیا انتخابه؟ حتمن حجاب اجباری و گشت ارشاد هم شایعه کفار مخالف ج.اسلامیه :))
    بهانه ای لازم نیست کسی درست کنه، نگران نباش ح.اسلامی با بهونه/بی بهونه کار استبداد اسلامی خودش میکنه، همونطور که شما بابت نوشتن این متن مزخرف از من مخالفت اجازه نمیگیری، من نوعی چه دلیلی داره ازت اجازه بگیرم یا نگران فیدبک تو بچه مسلمون باشم؟ حرفا میزنیا :))
    در آخر اینکه من به عنوان آزادیخواه از این حرکت به عنوان یه کار حرفه ای و معمول استقبال میکنم و اینکه هرکسی مالک تن خودشه، چه کسیکه میخواد تو پارچه و چادر و برقع و روبنده و گونی خودشو خفه کنه چه کسیکه میخواد لخت باشه، فقط لخت مادرزاد و کسیکه کامل خودش میپوشونه، احتمالن بیماری روانی هم دارن مثلن کاملپوش از سندرم نگاه تماشاگر عذاب میکشه و باید درمان شه
    خوش باشی بچه شیعه :)

    زهرا Reply:

    حالا از اینهمه استریوتایپ برای تحقیر استفاده کردی؟ به طور خلاصه بنویس چی میخواستی بگی؟ :دی

  8. ناشناس ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۷:۰۰ ب.ظ

    in kare golshifte kheili baraye ye honarmand to france adie. onam age iran bod in karo nemikard .hame chi ro ba zehne baste khodeton ghezavat nakonin. in ke on iranie dalil nemishe nakhad ye honarmand herfee to france bashe

  9. مخالف علی رضا ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۷:۰۹ ب.ظ

    این علیرضا چه با ادب تشریف داره . با دلیل صحبت کردن هم خیلی خوبه علی رضا جان . نه با فحش کاری و توهین به خانم های با حجاب

  10. مهدی ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۷:۲۳ ب.ظ

    با سلام

    پیدایش حجاب
    آغاز و پیدایش حجاب و پوشش مربوط می‌شود به دوران زندگانی حضرت آدم و حوا علیهم السلام. هنگامی که آن دو بزرگوار مرتکب آن خطا شدند و از درختی که خداوند میوه‌اش را ممنوع نموده بود تناول کردند.
    «فَلمّا ذاتا الشَجرة بدت لهما سواتهما و طفقا یخصفان علیما من ورق الجنه …؛ چون از آن درخت تناول کردند زشتی‌هایشان آشکار شد و بر آن شدند تا از برگ درختان بهشت ، خود را بپوشانند…» (سوره اعراف _ ۲۲)

    در تفسیر آیه فوق آمده است که آدم و حوا علیه‌السلام ، قبل از ارتکاب این خلاف ، برهنه نبودند بلکه پوششی داشتند که در قرآن ، نامی از چگونگی این پوشش برده نشده ، اما هر چه بوده نشانه‌ای بر شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب می‌شده که با نافرمانی ، از اندامشان فرو ریخته است.

    به این ترتیب خوردن از میوه ممنوعه توسط آدم و حوا علیه‌السلام صرف نظر از فلسفه و حکمت آن در نظام آفرینش ، نخستین تحولی که در آنها بوجود آورد، این بود که آنها در حریم «ستر» و عفاف با حقیقت برهنگی روبرو کرد و بلافاصله با برگ درختان بهشت خود را پوشاندند. این واقعیت تاریخی به سادگی نشان می‌دهد که حجاب و پوشش بعنوان یکی از مظاهر حیا و عفت ، امری فطری و طبیعی بوده و برای تامین سلامت روح و روان فرد و جامعه از کمال اهمیت برخوردار است.
    فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن کریم
    قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می‌گوید می‌فرماید : حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید و جنبه حیوانی ننگرند و این حرمت را مخصوص زنان مسلمان دانسته ، لذا نظر کردن به زنان غیر مسلمان را ، بدون قصد تباهی جایز می‌داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت بی‌بهره‌اند.

    قرآن کریم وقتی مسئله لزوم حجاب را بازگو می‌کند علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‌فرماید: «ذلک اَدنی اَن یَعرِفنَ فَلا یُوذین» (سوره احزاب _ ۵۹) برای اینکه شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند» چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند.
    حجاب حق الهی
    شبهه‌ای که در ذهنیت بعضی افراد هست این است که خیال می‌کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده برای او بوجود آورده و بنابراین حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است. راه حل این شبهه در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم همچنین مربوط به مرد هم نیست تا مرد بگوید من راضییم ، و همینطور مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت دهند، حجاب زن حق الهی است.

    حرمت زن اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه خانواده ، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود چون حرمت زن به عنوان حق الله مطرح است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلم رقت باشد و پیام عاطفه بیاورد و اگر جامعه‌ای این درس رقت و عاطفه را ترک نمودند و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادی مبتلا می‌شود که در غرب ظهور کرده. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم.

    زن به عنوان امین حق الله از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده و فرموده این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن آنگاه جامعه به صورتی در می آید که قرآن در آن حاکم است. جامعه‌ای که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرش این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آنها مادران هستند و ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رافت و رقت می‌دهد و رافت و رقت در همه مسائل کارساز است.
    http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87+%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8+%D8%A7%D8%B2+%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87+%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86&SSOReturnPage=Check&Rand=0

    شهید سید مرتضی آوینی
    « آن آزادی که غرب می گوید “رهایی از هر تقید و تعهد” است و این آزادی که ما می گوییم “رهایی از هر تعلقی”»

    یاعلی(علیه السلام)

  11. مصطفی ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۷:۵۷ ب.ظ

    با عرض سلام

    گلشیفته فراهانی دنبال هوس ها و شهوات خودشه. اون برای ارضاء این هوس ها تن به هر کاری داده و به شرف و آبروی خودش که مهم ترین دارایی یک انسانه چوب حراج زده. کشف حجاب، همخواب شدن با مرد نامحرم، و بالاخره عکس برهنه. این سیر نزولی تا کجا میخواد ادامه پیدا کنه خدا عالمه. گلشیفته دیگه از ما نیست. اون دیگه نماینده زن ایرانی که به پاکدامنی، شرافت و پرهیزگاری شهره است نخواهد بود. گلشیفته مغلوب شیطان شده. ای کاش خدا رو دریابه و توبه کنه. چون داره خودش رو در دنیا و آخرت رسوا میکنه. و چه هول انگیز و دردناکه رسوایی پیش پروردگار متعال! و چه حیف که انسانی که می تواند همنشین ملائک شود و حتی بالاتر، راه پستی و شقاوت را به خاطر هوسهای دنیایی انتخاب کند.«دنیا گوشت مردار است، و جویندگان آن سگان!» علی اعلاء امیرالمومنین (ع)

  12. محسن ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۸:۲۱ ب.ظ

    در جواب علیرضا و پژواک : بعضیا وقتی مقابل حرفای منطقی کم می آرن شروع می کنن به فحش و ناسزا گفتن… شمایی که مدعی آزادی بیان و طرفدار حقوق زن هستین حداقلش اینه که به عقیده ی دیگران راجع به حجاب هم احترام بذارین.

  13. azadie.ir ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۸:۳۰ ب.ظ

    توضیح جالبی بود؛ هرچند به نظرم قضیه چندان هم پیچیده نیست!!

  14. دوست قدیمی ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۸:۳۷ ب.ظ

    سلام عزیز
    فقط لایک

  15. آریا ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۹:۳۹ ب.ظ

    من اصلا آدم مذهبی به هیچ نوعی از آن نیستم ولی با بخش اعظم نوشته های شما موافقم و استدلال شما را کاملا منطقی و به دور از ذهنیت های از پیش ساخته ارزیابی می‌کنم. همیشه دختر های فراری وقتی به شهر های بزرگتر وارد می‌شوند قبل از هر چیز سر و شکل خود را تغییر می‌دهند و در مرحله اول سعی می‌کنند هر چه بیشتر به شکل و شمایل دختر های شهری درآیند غافل از اینکه در خیلی از موارد راه افراط را در پیش گرفته و دست به کاهایی می‌زنند که فکر می‌کنند آنان را در جامعه جدید شاخص تر می‌کند و یا حتی فکر می‌کنند دختران آن جامعه چنین رفتاری را از قبل انجام داده و اگر اینان از روش آنان پیروی نکنند عقب افتادگی و امل بودنشان بیشتر به رخ کشیده می‌شود از اینرو دست به انجام رفتاری که نه در مذهب و نه در عرف پذیرفته شده است می‌زنند و معمولا از طرف عده ای که تنها منتظر سوئ استفاده کردن از چنین موقعیتی هستند مورد تشویق قرار گرفته و حتی حمایت می‌شوند و چه بسا توسط افرادی خاص به اموری‌خاص تر که همان سوء استفاده های جنسی است هدایت شده و یا گمارده می‌شوند زیرا اینان نه درک درستی از جامعه ای که به آن وارد شده دارند و نه دارای تخصص و دانش خاصی برای جذب در این جامعه جدید هستند. گلشیفته هم حکم همان دختر دهاتی را دارد که تا وارد شهر شده و زرق و برق انرا دیده فکر می‌کند با یک دست لاک ناخن و ماتیک می‌تواند خود را همرنگ جماعت کرده و یا حتی از آن پیشی گیرد.

  16. مهم نیست ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۹:۴۸ ب.ظ

    نمی دانم چه اصراری داری از لغات انگلیسی درست و غاط در متن استفاده کنی. این هم خودش یک مشکل فرهنگی است.

  17. ناشناس ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۹:۵۵ ب.ظ

    like be commente “nashenas”. Zahra jan az yek panjerey koochik (i.e. dakhele iran) dari be ghazie negah mikoni… manam ta vaghti too Iran boodam hamchin kar haee taboo bood… vali vaghti miaim biroon va taboo shekano haye ziadi ro mibini oon vaghte ke be in natije miresi che brain washi shode boodi…

  18. زندان بان ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۱۰:۰۲ ب.ظ

    واضحه که سوال اصلی اینه:
    ” آیا اصول و ارزش‌های اخلاقی بین الاذهانی هستند یا خیر؟”
    یعنی اینکه آیا با حداقلی از پیش فرض‌های بدیهی میشه به یک مجموعه از گزاره‌های اخلاقی رسید که به بقیه صحت شون رو نشون داد؟

    اگر پاسختون به این سوال بله هست لطفاً پیش فرض‌هاتون رو بفرمایید.
    ممنون

  19. عمارنامه ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۱۰:۲۱ ب.ظ

    سلام و درود؛
    دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/link/7231
    ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
    یا علی

  20. بهروز ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۱۰:۳۶ ب.ظ

    گفتی این حرکت خلاف شرع و بک گراند مذهبیه توئه، قبول
    گفتی این حرکت خلاف عرف فعلی ایرانه، قبول

    اما بر چه اساسی گفتی این کار خلاف اخلافیاته؟
    چطور به خودت اجازه میدی راجع به چیزی که هیج ازش اطلاعات نداری حرف بزنی؟
    آره منظورم “اخلاقیات”ه
    تو اصلا میدونی اخلاقیات یعنی چی؟ چهارچوبهای اخلاقی کجاس؟ فرق اخلاقیات و شرعیات در چیه؟ فرق اخلاقیات و عرف جامعه در چیه؟
    به خدا اگه بدونی
    خودت رو فهمیده تر از خیلی ها میدونی اما تموم چیزی که در این مورد میدونی به اندازه اون خبرنویسای احمق سایتهای ورزشیه که وقتی اون بازیکن آفریقایی لیگ برتر از روی اجبار مجبور شده بود گوشه ورزشگاه ادرار کنه نوشتن : حرکت غـــــــــــــــــــــــیر اخلاقی فلان بازیکن!!
    بدون اینکه کوچکترین سوادی و درکی در مورد اخلاقیات داشته باشن.

  21. بهنام ۱۳۹۰-۱۰-۲۸، ۱۰:۵۸ ب.ظ

    مردد هستم در اینکه ملاک درستی یا غلط عمل چیه.

    خب یک ملاک ظاهرا عرف هست. اما آیا اگر عملی مخالف عرف باشه آدم نباید آنرا انجام بده؟ حداقل از دیدگاه دینداران این ملاک صحیح نیست چرا که در صورت تناقض بین عرف و وظیفه دینی فرد دیندار خود را ملزم به پیروی از دین میشمارد. برای بسیاری از کسانی که دیندار نیستند هم این دقیقا صدق میکند. حتی میشود گفت که در بسیاری موارد ایستادگی در برابر عرف (مثلا عرفی چون تبعیض مبتنی بر نژاد پرستی) خلوص و شهامت اخلاقی فرد را میرساند.

    آیا دین ملاک درستی عمل هست؟ در این مورد هم ابهاماتی وجود دارد. یکی اینکه احکام دینی در دراز مدت خودشان دستخوش تغییر میشوند. مثلا یک قرن پیش در شهرها زنان از خانه بیرون نمیامدند و چهره خویش را کاملا میپوشاندند. در سال هزار و سیصد و چهل و دو آقای خمینی از دادن حق رای به زنان بر آشفتند. در این مساله تنها نبودند بلکه اکثریت علما بکل مخالف حضور زن در سیاست بودند. ولی فقط پانزده سال بعد شرکت زنان از طرف ایشان کاملا پذیرفته شد و در طی زمان برای علمای دیگر هم جا افتاد و بدیهی شد. ابهام دیگر اینکه وقتی میگوییم دین منظورمان کدام قراءت از دین هست.

    من شخصا نمتونم حکم به غیر اخلاقی بودن کار خانم فراهانی بدهم. ولی در این حال آنرا یک کار جالب یا مفید رو هم نمی دونم. آنچه این کار نشون میده اینه که ایشان با فرهنگ و هویت ایرانی قطع رابطه کرده اند گرچه اینرا هم محکوم نمی کنم چون به همان دلایل قبلی التزام به فرهنگ و هویت ایرانی رو به به نفس خود نه خوب و نه بد میشمارم.

    بهنام

  22. پدرام ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۲:۱۴ ق.ظ

    چرا فکر می‌کنید دیگران باید مثل شما فکر کنند و حتی وقتی خارج کشور هستند از قوانین حاکم در ایران پیروزی نمایند؟

    قضیه اصلی این است که کار گلشیفته نه سیاسی بود و نه می‌خواست تابوی اسلامی را بشکند و نه اصلا در شرایط حاضر این کارها ثمری دارد. او می‌ خواست لحطه‌ای کاری را که دوست داشت انجام بدهد.
    حجاب داشتن یا برهنه شدن و مدل شدن، هیچ کدام ارزش نیستند، ملاک پاکی دل است که و ذهنیت و ایده و مرام می باشد.
    از این لحاظ بانویی که صورت خود را هم می پوشاند می‌ تواند برای من قدیس باشد همانطور که بازیگر فیلم پورن هم که دلسوز جامعه خود باشد برای من ارزشی بیشتر از کسانی دارد که به جز کمک به تحدید آزادی با ژست مقدس‌مآبی کار دیگر نکرده‌اند.

    اما چرا ما آقایان ایرانی که هاردهایمان پر است از فیلم‌های پورن و مثل بقیه آقایان تمناها و تصورات جنسی جزئی از زندگیمان است باید شهامت نداشته باشیم که تابوی بی اعتنا بودن به انگاره های جنسی را بشکنیم و بگوییم که میل به برهنه دیدن هم جزئی از نهاد ما می باشد.

    گلشیفته را به خاطر ضمیر پاکش دوست داریم و لایه به زعم شما تاریک ذهنمان هم ظاهرش را می جوید.

    چیزی که مهم است این است که ما را در آزادی های کلانمان مثل حق آزادی بیان ، حق اعتراض و در آزادی خردمان مثل حق کامجویی حق مالکیت بدن حق برهنه شدن و برهنه دیدن آزاد بگذارید.

    چاره درد ما کمی آزادی است.

  23. رضا روزگار ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱:۰۴ ق.ظ

    عالی
    کجایی بانو؟
    جای خالی شما سخت پر ناشدنی میباشه :)

  24. رسا ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۳:۰۸ ق.ظ

    سلام
    به غیر از “بحمدالله” اولی که البته می دانم برای تلطیف فضا فرمودید ، بقیه صحبت ها خوب بودن
    بیشتر از همه دلم برای خودش می سوزد که این طور پرپر شد

    یا علی

  25. علیرضا ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۳:۵۱ ق.ظ

    من هدفم تحقیرت نبود ولی از اینکه از کامنتم احساس حقارت کردی ناراحت نیستم :)
    یه متن طولانی مزخرف (این توهین بی اساس نیست، درکل متن مزخرفیه) نوشتی توقع جواب توغیتری داری؟
    حرفم این که همه به معیارهای تو عه بچه مسلمون نیستن و نمیخوان باشن (تصور کن اگه بودن چه دنیای مزخرفی میشد)
    جلوتر از دماغت چیزایی هست که اگه تو دوس نداری من دوست دارم ببینم
    روز خوش بچه شیعه :)

  26. محمد ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۴:۰۷ ق.ظ

    خودشیفته در یک مسیر قهقرایی افتاده و داره با سرعت تمام میره….

  27. بهنام ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۶:۳۲ ق.ظ

    یک توضیح درباره نوشته قبل ام: من شخصا شیفته تفکر و سنت اسلامی هستم و بنابراین مخالفتی با اینکه کسی با پیش فرض های اسلامی با قضیه ای مواجه بشود ندارم. ولی سوالی که پیش می آید اینه که چطور میشه فردی را که رویکرد عقلانی دارد ولی دارای پیش فرضهای من نیست قانع کرد. به نظرم میرسه که در حیطه اخلاق هیچ کس نمیتواند از طریق برهان و منطق فرد دیگری رو قانع کنه. من یک تعلق عاطفی به یک سری پیش فرض دارم که ممکن است حاوی قرائت من از دین باشند. یک مسیحی روسی هم تعلق عاطفی به گزاره های دیگری دارد. یک اباحی گر هم باز علایق عاطفی دیگری دارد. هر سه ما میتوانیم در یک مکان جمع شویم و ابراز احساسات کنیم بگوییم من درست میگم و شما غلط. ولی هیچکدام از طریق برهان قادر به اثبات یا ابطال پیش فرضهایمان نیستیم.

    بهنام

  28. سمیرا ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۹:۰۸ ق.ظ

    کاملا موافقم

  29. رهگذر ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۹:۴۰ ق.ظ

    چون مطلب خوبی است و با کلیت آن موافقم ( از همان نوع موافقت های قابل پیش بینی) چند نکته رو می نویسم:
    اخلاق را جدا از مذهب میشه دید؟ مذهب رو بذاریم کنار معیار فعل اخلاقی چیه و چه چیز انسان رو به رعایت آن وادار میکنه؟ نمی خوام بحث کنما فقط پیشنهاد میکنم سرش تأمل کنید.
    برهنگی از همان اول هم با مدرنیته بود. اومانیسم به عنوان جانمایه مدرنیسم در ادبیات و هنر ابتدا خودشو نشون داد اونم با نقاشی های برهنه، مجسمه های برهنه، و … عکسهای یه کتاب تاریخ هنر یا ازین چیزا ورق بزنید متوجه عرضم میشید.
    نقض غرض رو هم غلط املایی دارید :)

  30. سلمان ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۰:۰۸ ق.ظ

    با سلام
    هنوز کامل نخوندم. اگر می‌شه اشکال تایپی «نقض غرض» رو تصحیح کنید و این کامنت بنده رو حذف
    یاعلی

  31. جوادزاده ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۰:۲۰ ق.ظ

    سلام بهنام جان

    شما میتوانی هروئین کشیدن مادر یا برادر یا فرزند خودتو بقول خودت با عبارت ” کار جالب یا مفید نمیدونم ” توصیف کنی اما همه میدانند که برخی رفتار ها انسان را تبدیل به حیوان بلکه پست تر هم میکند.

    تفکر پفک نمکی (هر کی هر چی گفت یا کرد برای خودش محترمه ) لزوما یک تفکر انسانی نیست ! این تفکر ، یک تخدیر مدرن و سم مهلک بشریت با بسته بندی مدرن غربی است.

    دقت کنید!

  32. دختر شیرازی ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۱:۰۴ ق.ظ

    من خودم شخصا کاری به این ندارم که یه نفر چادر بپوشه یا اینکه اصلا چیزی تنش نباشه … به عقیده همه هم احترام می زارم همونطور که دوست دارم بقیه هم به من و عقایدم احترام بزارن …

  33. ان شرلی ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۱:۱۴ ق.ظ

    همین بحث کردن درباره کار گلشیفته خودش کار اشتباهیه! اخه اون عددی نیست که بخوایم در موردش حرف بزنیم و وقتمونو تلف کنیم!

  34. علیرضا ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۲:۰۰ ب.ظ

    من بعد از انتخابات فید وبلاگ تو رو پاک کردم(‌اونجا که ما داشتیم می سوختیم و تو از معلم رانندگی و شوخی هلو بودن وزیر می گفتی )‌ولی گهگاهی به وبلاگت سر می زنم. با بخشی از گفتارت که این رفتار الان بدترین موقع هست و کمک خاصی به مخالفان نمی کنه خیلی موافقم.
    ولی همیشه یک سوال برای من باقی می مونه و اینکه چرا تو و وبلاگ های شبیه تو محض رضای خدا یک دفعه نقد حاکمان را نمی کنید؟ چرا یک پست برای جدایی نادر از سیمین نمی زنی و اون موفقیت اش نمی زنی؟ چرا شما ها همیشه سلبی هستید؟من مطمئن بودم بعد از این واقعه تو یک پست می نویسی. ولی در مواقعی که زجر و بی گناهی بقیه را می بینی ساکتی. (‌چرا یک دفعه دلت واسه فاطمه شمس و همسر بی گناه اش محمد رضا جلایی پور دانشجوی آکسفورد،نفر اول کنکور که ۳ عموی شهید داره و قاری قرآنه نمی سوزه و براشون چیزی نمی نویسی؟) خجالت نمی کشی که تمام وبلاگ های مخالفان فیلتره و صداشون به هیچ جایی نمی رسه و تمام وبلاگ های شما بازه؟ یادت باشه مخالفان و شما اصلا اصلا در موقعیت یکسانی نیستید. اونها باید از ترس و وحشت مطلب بنویسن و یا از فضای ایران دور باشن ولی تو یکبار محض رضای خداوند یکبار از این مطالب چیزی نمی نویسی. منتظر روزی می مانم که خداوند در مورد ما و شما قضاوت کنه. تا اون روز من از صابران خواهم بود.

  35. رضا ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۲:۱۰ ب.ظ

    سلام مطالب خوبی دارن استفاده کردیم.یا علی

  36. ب ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱:۲۲ ب.ظ

    به خانم زهرا و نیز صدرا مجد:
    اگه واقعاً این خانم این کار رو کرده باشه، برای من خیلی جای تأسفه، خیلی.
    با اشارۀ شما در مورد دوگانگی در مورد دفاع از حق پوشش/عدم پوشش هم موافقم.
    اما از طرف دیگه، اگر کسی کوچک‌ترین نقشی در روندنش از ایران داشته باشه، در مورد این اتفاق ناراحت‌کننده هم مقصره. اینکه یه نفر رو در شرایطی که می‌دونیم اگه بره ممکنه دچار همچین چیزهایی بشه هل بدیم تا بره خارج از کشور، کار غلطیه.

    به مصطفی:
    زیادی دارین تند قضاوت می‌کنین. نظر دادن دربارۀ جایگاه معنوی دیگران اصلاً کار سهلی نیست. برای حفظ سلامت معنوی خودتون هم که شده، احتیاط کنین. ضمناً شما یه چیزایی رو به این خانم نسبت دادین که نمی‌تونین ثابتش کنین.
    شما نسبت به کسی که دروغ بگه، غیبت بکنه، تهمت بزنه، مال مردم بخوره هم همین‌طور شدید قضاوت می‌کنین؟ آیا این گناه‌ها – که هم اثرات فردی دارن و هم اجتماعی – هم به اندازۀ گرفتن یه همچین عکسی، شما رو حساس می‌کنه؟

  37. نظر 1 ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱:۵۷ ب.ظ

    ۱٫ برهنگی نماد روشنفکری و مدرنیته نیست آنچه شما ادعا میکنید! برهنگی در غرب و غیر غرب وجود داره اما این دلیل بر نماد بودن نیست! نحله هایی از فمینیست ها و غیر فمینیست ها هستند که قائل به مبارزه با برهنگی زنان هستند. چه در سینما چه در جامعه

  38. نظر 1 ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱:۵۹ ب.ظ

    ۱٫ برهنگی نماد روشنفکری و مدرنیته نیست آنچه شما ادعا میکنید! برهنگی در غرب و غیر غرب وجود داره اما این دلیل بر نماد بودن نیست! نحله هایی از فمینیست ها و غیر فمینیست ها هستند که قائل به مبارزه با برهنگی زنان هستند. چه در سینما چه در جامعه.

  39. نظر 2 ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۲:۰۰ ب.ظ

    ۲ .بر خلاف ادعای شما، جریان مبارز علیه حکومت یکپارچه از این خانم حمایت نکرده، عده ای مخالفند عده ای موافق، ولی شما همچنان ۰ و ۱ سیاه و سفید تصور میکنید هر آنکه با ج.ا.ا مخالفه از این حرکت شرم آور گلشیفته حمایت کرده؟!

  40. نظر 4 ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۲:۰۶ ب.ظ

    ۴٫ همه این رفتار شرم آور یک طرف، سکوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مقابل موفقیت بی نظیر فیلم اصغر فرهادی یک طرف

  41. مژده ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۳:۰۶ ب.ظ

    لایک :)

  42. p ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۴:۵۱ ب.ظ

    خلاف اخلاقیات؟
    اخلاقیات چیه؟
    دیدت چقد شهرستانیه

  43. میشکا ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۵:۳۴ ب.ظ

    سلام…
    مطلبتونو خوندم…نظرات بقیه رو هم همینطور…
    من از کار خانم گلشیفته دفاع نمیکنم،ولی جبهه هم نمیگیرم…چرا باید هرکسی که ایرانی هست و خواسته یا ناخواسته توی شناسنامه ش مهر مسلمونی خورده رو قضاوت کنیم؟ ما توی مملکتی زندگی میکنیم که حق انتخابی برای حجاب وجود نداره خانم زهرا.اینو قبول کنین لطفا! اگه این خانم این کارو کرده به خودش مربوطه.هنرمند ایرانی بوده؟سوپراستار بوده؟(که نبوده!) خب باشه….چه آبرویی آخه از ما ریخته؟همینجوریش هم به کسی بگی ایرانی هستی یا اصلا نمیدونه ایران کجاس یا اخماش میره تو هم و فک میکنه بمب اتمی توی جیبمون اینور اونور میبریم! روزی هزار تا فیلم پ*و*ر*ن ساخته میشه،روزی صدتا دختر ایرانی قاچاق میشن،روزی هزارتا فاجعه توی این مملکت اتفاق میفته،حالا چه اهمیتی داره فلانی رفته توی “یه کشور دیگه” و توی یه محیط اجتماعی دیگه با یه فرهنگ دیگه همچین کاری کرده؟واقعا مهمه؟ چرا باید مهم باشه؟چون ایران به دنیا اومده و مملکت ما یه به اصطلاح جمهوری اسلامیه؟ کار گلشیفته از نظر “من” غلط بوده،ولی این نظر منه،و نظر من روی بیس اخلاقی و مذهبی ای که دارم هست…چرا باید این دیدگاه و نظرمو تحمیل کنم به بقیه؟
    من از کار گلشیفته کمتر از رفتن آقای رییس جمهور به سازمان ملل و توهماتشون راجب هاله نور و هذیان گفتن راجب مملکت امام زمان خجالت می کشم…
    از این روشنفکر نما بودن و کمپین حمایت واسش زدن هم بدم میاد.ولی به نظرم جبهه گرفتن هم نداره!یه کاری کرده و به خودش هم مربوطه! نگران نباشین! الان تو دنیا بگین ایرانی هستیم یاد گلشیفته نمی افتن و فک نمیکنن ما ف*ا*حشه ایم!

  44. ب ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۵:۵۸ ب.ظ

    سلام خانم زهرا.
    نظر من چی شد؟ حدود ساعت ۱ بعد از ظهر امروز گذاشتمش.

  45. .بانو ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۷:۰۲ ب.ظ

    تا اون جایی که می دونیم خانواده فراهانی اعلام کردند که گلشیفته این عکس رو نگرفته.
    می تونید سرچ کنید و پاسخ خانواده گلشیفته رو بخونید.
    چرا مردم این همه عجولند؟؟؟؟

  46. نقل قول ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۷:۳۵ ب.ظ

    به قول بنده خدایی:

    “الان اصغر فرهادی داره میره برای اسکار / ایران داره همه جوره تحریم میشه / هنوز تکلیف ۳ هزار میلیارد معلوم نشده / خبر اعتیاد و قتل و گرانی ارز ودارو و …. دیگه عادی شده الان رژیم دقیقا به یک همچین بمب خبری نیازداشت”

    و ما هم باور میکنیم شما خواهر روحانی قدیسه هستی

  47. عظمت فرفر ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۷:۴۱ ب.ظ

    دیدگاه تو یک دیدگاه اجتماعیه، ولی یک چیزی که در بعد حجاب و عفاف آدمهای ذهن بسته و محدود در شعارها یادشون میره بعد حقیقی، فیزیکی و بهتر بگم بیلوژیکیه این قضیه مالکیت بر بدنه،

    این یک حقیقته، و هر مردی قطعا اون رو حس کرده که بر خلاف جنس مونث، در جنس مذکر ( نه تنها در انسان بلکه تمام گونه های خلقت) احساسات جنسی قابلیت تغییر و تبدیل دارند، در مرد ها تحریک یا حتی کوچکترین کشش جنسی مثل یک انرژی پتانسیل عمل می کنه که می تونه تبدیل به انواع انرژیهای دیگه یا احساسات دیگه بشه،

    فوران آدرنالین، تمایل شدید به مالکیت، خشونت، غلبه، میل به دیدن خون، صداهای بلند و خیلی چیزهای دیگه از جمله برون ریزهای معمول احساس یا بهتره بگیم انرژی جنسی هستند؛ این چیزی نیست که دست یک مرد باشه، کاملا غریزی و کاملا غیر قابل مهاره،

    نمونه این تغییرات رو به صورت عمده میشه در سریال کیلر های امریکایی دید، برای مثال یکی از معروف ترین این قاتلان به نام تد باندی، بعد از جدا شدن از دوست دخترش و از دست دادن منبع ارضای جنسیش به دخترانی مثل دوست دخترش حمله می کرده و با توجه به ترکیب خشمش، با کشتن اونها به ارضای جنسی می رسیده،

    این یک رفتار تکست بوک بین خیلی از سریال کیلرهاست که بعضی هاشون با بریدن بدن قربیانی هاشون، بعضی هاشون با دست و پا زدن قربانی در حین خفه شدن و بعضی از فریادها و جیغهای قربانیانشون به انزال و ارضای جنسی می رسیدن،

    سریال کیلر ها حد بالای احساسی هستند، یعنی کسانی که وقایعشون و یش زمینه هاشون خیلی شدید بوده و به همین دلیل باید دست به قتل میزدن تا به ارضا برسن این درحالیه که تو خیلی موارد این به قتل نمیرسه و با رفتارهای مثل آلت نمایی، ادرار روی وسائل و متعلقات همسر یا هر جنس مونث و یا در مراحل عمومی تر و شایع تر با کتک زدن، زورگویی و یک دندگی به نوع پائین تری از ارضای جنسی یا بهتره بگیم رضایت تند، جنسی می رسن،
    ادعای مالکیت بر بدن از این لحاظ خنده داره که تمام مدعیانش این واقعیت اثبات شده و غیر قابل انکار رو ندیده می گیرن، آیا میشه به یک آدم مست اجازه رانندگی داد به خاطر اینکه حقوق شهروندی یا حق اختیار یا از اینجور چرت و پرتها بهش اجاز میده؟ یه زن نمی تونه مالک حق نمایش بدنش باشه چون این نمایش دادن موجب تاثیراتی میشه که “قطعی”، “غیر قابل اجتناب” هستند، و عموما به خود زن آسیب می رسونن چون هدف تغییر احساس جنسی به خشونت یا مالکیت یا موفقیت هستند

  48. حسین ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۸:۱۰ ب.ظ

    کاملا موافقم

  49. عبدخدا ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۸:۴۹ ب.ظ

    سلام خسته نباشید

    وقتی می خوام یه خانم اندیشه گر را مثال بزنم به وبلاگ شما اشاره می کنم

  50. فایزاحمدی ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۹:۱۴ ب.ظ

    سلام
    ۱٫بی تردیدازمنظردینی یابه تعبیردقیق ترشریعت وفقه این کارناپسنده اما احتجاج های درون دینی مقبولیت عمومی نداره.
    ۲٫به نظرمیرسه شما دربخشی ازنوشته تون دونظریه هنجاری اخلاق مبتنی برفضیلت روبااخلاق مبتنی برتکلیف خلط کرده اید.نقدشما ترکیبی است ازاخلاق مبتنی برغایت واخلاق مبتنی برفضیلت-که به ساختاراخلاق های ادیان سامی نزدیکتره.
    ۳٫توجه داشته باشیدکه متاثر ازتفکیک پروتستانی بین ایمان -که ضامن رستگاری درآخرت است -واخلاق-که ضامن رفاه دردنیاست اخلاق دردنیای مدرن به حقوق تبدیل میشه .
    ۴٫من هم برهنه شدن زن مسلمان روناپسندمیدونم ولی فکرمی کنم برپایه حق ناحق بودن-که مبنای تسامح وتساهله-وباتوجه به شرایط رخداداون خانم فراهانی حق انجام اینکارودارن.

  51. سمانه ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۹:۱۶ ب.ظ

    نظر مثبتمان را اعلام می نماییم
    جسور واقعی تویی دختر جان

  52. زد ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۰:۴۳ ب.ظ

    دقیقا همین تازگی یاهو یه مطلب داشت با این تیتر:چرا هنرپیشه ها لخت میشند؟
    جمله ابتداش هم اینه:این قضیه خیلی ناراحت کننده است و بعد آخرش گفته همفری بوگارت این کار را نمی کرد!
    بامزه اش اینه که اصلا قضیه را به زنها تخصیص نزده، برiنگی مردها هم به نظر طرف مسئله حساب شده که یحتمل از ما خارجی تره! خوندنش را به همه توصیه می کنم.
    این غرب فاسق فاجر حداقل مثل ما عقده ای بازی درنمیاره.در یه شرایطی با یه مبانی به اینجا رسیده.ما هم شاداب!می ریم تا ته خط و یکی نیست جمعمان کند.
    از بحثتان استفاده کردم.احسنت به این رو بازی کردن و صراحت.

  53. انتقاد از طرف یک روشنفکر ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۰:۴۵ ب.ظ

    هر گردی؛ گردو نیست، هر روشنفکری مگر برهنه پرسته؟ شما میفرمایید برچسب بهت نزنیم، ولی خودت به همه روشنفکران بدون اطلاع از ماهیت و اقسام مختلف روشنفکری برچسب میزنی؟!! حاضرم شرط ببندم حتی جرات انتشار این کامنت رو نداری،

    اون شخصیکه گفته ما استدلال پاسخ به شما رو نداریم، ببخشید اول از شما بپرسه چرا اجازه نشر نظرات مخالفت رو (اونهایی که با متانت بیان میشه) نمیدی؟ دلیلش واضحه ، تو نظرات فحاشی رو منتشر میکنی که وانمود کنی روشنفکر یعنی این… ولی قول میدم اگه نظر منطقی علیه خودت بیان بشه تحمل انتشارش رو نداری

    یک نگاه به Alexa.com بنداز طی ۱ ماه گذشته ۲۰ % افت بازدید داشتی باید خدارو شکر کنی این دخترک برهنه شد تا یک post بزنی و آمار بازدیدت رو ببری بالا

  54. انتقاد از طرف یک روشنفکر ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۰:۵۲ ب.ظ

    در خود شبکه های اجتماعی چه جوانهای تحصیل کرده و از طبقه روشنفکری که علیه گلشیفته موضع گرفتن اما خوب این دخترک برای شما بهانه تراشید که همه روشنفکران رو با ۱ چوب بزنید! سخت در اشتباهی ، چه آن قلیلی که از برهنگی گلشیفته حمایت کردن و چه مخالفینش در یک چیز مشترک هستیم: مشاهده سقوط رژیم بدست خودش

    تحریم نفتی پله پله نزدیک میشه وضعیت اقتصادی و اجتماعی از داخل ایران آنقدر وخیمه که نیازی به اقدام ما هم نیست تنها نشسته ایم و شاهدیم بر سقوط حکومت مقدس شما

  55. سید حسین ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۱:۰۵ ب.ظ

    سلام
    با بخش اعظم نظراتتان مخالفم که فعلا مجال بحث آن نیست.
    اما اینکه فرموده اید که این کار مخالف اخلاق است دیگر مرا شگفت زده کرد.
    من به سرکار عالی که ظاهرا تحصیلاتتان در رشته مهندسی بوده است حق می دهم که در همه موارد اظهار نظر بفرمایید.
    اما خواهشا اندکی نیز تئورهای مهم علم اخلاق را نیز مطالعه بفرمایید و بعد بگویید این حرکت مخالف اخلاق است.
    اساسا چه ربطی به اخلاق دارد؟!!!!!

  56. mishka ۱۳۹۰-۱۰-۲۹، ۱۱:۵۶ ب.ظ

    من با اسم و آدرس کامنت میذارم تایید نمیشه؟ عجیبه واقعا. . .شایدم اشتباهی شده.

  57. رهگذر ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۲:۰۴ ق.ظ

    با سلام
    ضمن احترام به نظراتتان ، معتقدم که کمی تند رفته اید. حرکت این فرد میتواند پایه های دینی را که عده ای ندانسته نماد آن را حجاب معرفی کرده اند بلرزاند. آیا اسلام تنها حجاب است؟ حرکت وی غیر شرعی، غیر دینی و غیر عرفی است. اما چنین حقی ندارید که بگویید غیر اخلاقی است. برای روشن شدنتان بهتر است داستان زیر را بخوانید…
    همسر دوک کاونتری انگلیس زنی خیلی محبوب و محترم… بود.

    وقتی ظلم شوهر و مالیات سنگینی که باعث بدبختی مردم شده بود ،را مشاهده کرد . اصرار زیادی کرد به شوهرش که مالیات رو کم کنه ولی شوهرش از این کار سرباز می زد.
    بالاخره شوهرش یه شرط گذاشت، گفت اگر برهنه دور تا دور شهر بگردی من مالیات رو کم می کنم .
    گودیوا قبول می کنه، خبرش در شهر می پیچد، گودیوا سوار یک اسب در حالی که همه ی پوشش بدنش موهای ریخته شده روی سینه اش بود در شهر چرخید، ولی مردم شهر به احترامش اون روز، هیچکدوم از خانه بیرون نیامدند و تمام درها و پنجره ها رو هم بستند.

  58. کیناز ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۲:۱۷ ق.ظ

    سلام

    ۱- تا حد بسیار زیادی بامطلبتان موافقم.

    ۲- اگر از اسلامیت و ایرانیت بگذریم سوژه مورد نظر انسانیت را لگدمال کردند.
    (اگر کسی این موضوع برایش ثقیل است یک حیوان که لباس می پوشد پیدا کند دقت کنید لطفا ، حجاب را تا لباس تخفیف دادیم)

    ۳- با نظر « یک روشنفکر» تا حدی موافقم ولی علتش را خود روشنفکر های عزیز می دانم که الآن مد شده هر کس با هر چیزی از جمهوری اسلامی مخالف است می شود روشنفکر حالا کار ندارند در آن مورد جمهوری اسلامی درست میگه یا نه ( خلاصه حرفم : تعریف روشنفکری در حال حاضر یعنی مخالفت با هر چیز جمهوری اسلامی)

    ۴- کلی از حرف هایم هم بماند برای وقت دیگر…

  59. م. نجوا ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۲:۴۳ ق.ظ

    * نقض غرض

  60. پریا ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱:۲۹ ق.ظ

    از باغ می برند چراغانیت کنند
    تا کاج جشنهای زمستانیت کنند
    پوشانده اند صبح تو را ابرهای تار
    با این بهانه که بارانیت کنند
    ای گل گمان مکن به شب جشن می روی
    شاید به خاک مرده ای ارزانیت کنند
    یک نقطه بیش فرق رحیم و رجیم نیست
    از نقطه ای بترس که شیطانیت کنند
    آب طلب نکرده همیشه مراد نیست
    گاهی بهانه ای است که قربانیت کنند

    یک نفر این نظر را این جا نوشته بود
    http://www.jahannews.com/vdch6kniw23nvqd.tft2.html

    خیلی هماهنگی داشت گفتم شما هم فیضی ببرید

  61. زهرا ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱:۵۰ ق.ظ

    توی قرآن بر حجاب تاکید شده و به همین دلیل هیچ شکی نیست که رعایتش ضروریه .با این هم که برهنگی مخالف اخلاقیاته موافقم و اصلا دید شهرستانی و … نیست .از هر آدم عاقل و تحصیلکرده و روشنفکر واقعی (تهرانی اصل!!!) هم بپرسین بهتون خواهد گفت که این کار سلامت روانی و روحی جامعه رو به خطر میندازه پس غیر اخلاقیه.

    ولی نهایتا خود شخصه که تصمیم میگیره و با اینکه هرکسی مالک تن خودشه موافقم و انسان مختاره که اخلاقیات رو رعایت کنه یا نکنه به کسی هم ربط نداره.

    مسئله خیلی سادست چرا انقد همه اصرار دارن روی این موضوع مانور بدن و پیچیدش کنن؟!

  62. زنان‌پرس ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۳:۱۵ ق.ظ

    سلام
    مطلب شما در سرویس فضای مجازی زنان‌پرس منتشر شد.
    موفق باشید

  63. مونا ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۶:۰۷ ق.ظ

    به هر دلیلی کسی لخت بشه به دیگران ربطی نداره..انسان آزاده .. هرکی خوشش نمیاد نگاه نکنه خوب. اونی که باید پیامش رو بگیره.. میگیره

  64. ابراهیم ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۷:۰۱ ق.ظ

    اخلاق در قرآن جلد اول، مکارم شیرازی ، ناصر؛
    در این جا لازم است قبل از هر چیز به سراغ تعریف اخلاق برویم; «اخلاق » جمع «خلق » (بر وزن قفل) و «خلق ». (بر وزن افق) می باشد، به گفته «راغب » در کتاب «مفردات »، این دو واژه در اصل به یک ریشه باز می گردد، خلق به معنی هیئت و شکل و صورتی است که انسان با چشم می بیند و خلق به معنی قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده می شود.
    بنابراین می توان گفت: «اخلاق مجموعه صفات روحی و باطنی انسان است » و به گفته بعضی از دانشمندان، گاه به بعضی از اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی می شود، نیز اخلاق گفته می شود (اولی اخلاق صفاتی است و دومی اخلاق رفتاری).
    «اخلاق » را از طریق آثارش نیز می توان تعریف کرد، و آن این که «گاه فعلی که از انسان سر می زند، شکل مستمری ندارد; ولی هنگامی که کاری بطور مستمر از کسی سر می زند (مانند امساک در بذل و بخشش و کمک به دیگران) دلیل به این است که یک ریشه درونی و باطنی در اعماق جان و روح او دارد، آن ریشه را خلق و اخلاق می نامند.
    اینجاست که «ابن مسکویه » در کتاب «تهذیب الاخلاق وتطهیر الاعراق »، می گوید: «خلق همان حالت نفسانی است که انسان را به انجام کارهایی دعوت می کند بی آن که نیاز به تفکر و اندیشه داشته باشد.» (۱)
    همین معنی را مرحوم فیض کاشانی در کتاب «حقایق » آورده است، آنجا که می گوید: «بدان که خوی عبارت است از هیئتی استوار با نفس که افعال به آسانی و بدون نیاز به فکر و اندیشه از آن صادر می شود.» (۲)
    و به همین دلیل اخلاق را به دو بخش تقسیم می کنند: «ملکاتی که سرچشمه پدیدآمدن کارهای نیکو است و اخلاق خوب و ملکات فضیله نامیده می شود، و آنها که منشا اعمال بد است و به آن اخلاق بد و ملکات رذیله می گویند.
    و نیز از همین جا می توان علم اخلاق را چنین تعریف کرد: «اخلاق علمی است که از ملکات و صفات خوب و بد و ریشه ها و آثار آن سخن می گوید» و به تعبیر دیگر، «سرچشمه های اکتساب این صفات نیک و راه مبارزه با صفات بد و آثار هر یک را در فرد و جامعه مورد بررسی قرار می دهد».
    البته همانطور که گفته شد، گاه به آثار عملی و افعال ناشی از این صفات نیز واژه «اخلاق » اطلاق می شود; مثلا، اگر کسی پیوسته آثار خشم و عصبانیت نشان می دهد به او می گویند: این اخلاق بدی است، و بعکس هنگامی که بذل و بخشش می کند می گویند: این اخلاق خوبی است که فلان کس دارد; در واقع این دو، علت و معلول یکدیگرند که نام یکی بر دیگری اطلاق می شود.
    بعضی از غربیها نیز علم اخلاق را چنان تعریف کرده اند که از نظر نتیجه با تعریفهایی که ما می کنیم یکسان است، از جمله در کتاب «فلسفه اخلاق » از یکی از فلاسفه غرب به نام «ژکس » می خوانیم که می گوید: «علم اخلاق عبارت است از تحقیق در رفتار آدمی به آن گونه که باید باشد.» (۳)
    در حالی که بعضی دیگر که بینشهای متفاوتی دارند (مانند فولکیه) در تعریف علم اخلاق می گوید: «مجموع قوانین رفتار که انسان به واسطه مراعات آن می تواند به هدفش برسد، علم اخلاق است.» (۴)
    پی نوشتها

  65. ابراهیم ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۷:۰۱ ق.ظ

    ترجمه تفسیر المیزان جلد ۱ ، سید محمد حسین، طبا طبا ئی؛

    علم اخلاق عبارت است از فنی که پیرامون ملکات انسانی بحث می کند، ملکاتی که مربوطبه قوای نباتی و حیوانی و انسانی اوست، به این غرض بحث میکند که فضائل آنها را از رذائلش جدا سازد و معلوم کند کدام یک از ملکات نفسانی انسان خوب و فضیلت و مایه کمال اوست، وکدامیک بد و رذیله و مایه نقص اوست، تا آدمی بعد از شناسائی آنها خود را با فضائل بیاراید، واز رذائل دور کند و در نتیجه اعمال نیکی که مقتضای فضائل درونی است، انجام دهد تا دراجتماع انسانی ستایش عموم و ثنای جمیل جامعه را بخود جلب نموده، سعادت علمی و عملی خود را به کمال برساند

  66. rohollah ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۸:۵۶ ق.ظ

    در دویچه وله، گزیده ای از مطلبت رو خوندم زهرا :)

  67. علی ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۱:۳۶ ق.ظ

    جدا” من هم نفهمیدم که کار این خانم چه ربطی به اخلاق دارد.
    دوم اینکه مساله اصلی حجاب اجباری است و نه بی حجابی اجباری. یعنی تا اندازه ای فرافکنی.
    سوم اینکه سری به نظریه اشوب بزن. تنها بکار بردن واژه شوک دردی را درمان نمیکند.

  68. جوان ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۲:۰۳ ب.ظ

    با سلام

    لینک مطلب شما در جوان آنلاین

    http://www.javanonline.ir/vdchk6nkm23nmkd.tft2.html

    برقرار باشید

  69. عون ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۲:۰۹ ب.ظ

    لطفا یکی به داد کلمه آزادی برسه…هر کی از هرجا کم میاره یه راست میره از بانک آزادی قرض می گیره….
    ایهالناس: انسان مختار هست اما آزاد نیست…
    ایهالناس: شما مختاری چراغ قرمز رو رد کنی اما آزاد نیستی چون پلیس جریمه می کنه….
    ایهالناس: اختیار نعمت خداست برای رشد و تعالی…
    ایهالناس: استفاده بد از اختیار نقض کننده آزادی است….
    ایهالناس: غربیها سر همه رو کلاه گذاشتن با جابجا کردن معنی….
    ایهالناس: اگه بدونید که آزادی فرق داره با اختیار می فهمید که عواقب هر عملی به عهده خودتونه…
    ایهالناس: خدا هم گفته ما اختیار دادیم اما راه رشد رو از گمراهی جدا کردیم یعنی آزادی ندادیم هر غلطی خواستی بکنی…
    ایهالناس: ما بچه حزبا للهی ها هم بنابر اختیار الهی آزاد نیستیم هر کجی رو که در جماعه می بینیم تحمل کنیم….
    در پایان: اچ بی جان مقاله شما خیلی خوب بود….

  70. ناشناس ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۲:۱۷ ب.ظ

    سلام مطلب شما بسیار به جا بود. یکی از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان نیز شعری رو با همین مضمون گفته بود که جا داره شما هم در وبلاگتون قرار بدید

    آزاده تر که بود ز زن های این جهان؟

    آن کس که کرد پیکر عریان خود عیان؟

    گر این بُوَد رهایی انسان که ای گلی!

    هر تن فروش گشته رها طبق این گمان

    نشنیده ای تو ناله ی مردم ز خاک خود؟

    ای گل! تو “مثل مادر”معصوممان بمان

    رحمی اگر به پاکی روحت نمیکنی

    بر حرمت “به نام پدر” کن تنت نهان

    عریانی تو عین اسیری برای توست

    آزادی اش برای هوس های هرزه شان

    ما را هزار امید به بازیگری چو گل

    تو گرم بازی سیه زشت دیگران

    ما در سماع ساز تو مدهوش و گشته ای

    رقّاصه ای به نغمه ی دشمن در این میان

    مال خود تو هست تن و جان تو ولی

    ترسم براو ز سیلی ویران گر خزان

    دیدم پس دو دیده ی عصیان گرت که بود

    از ترس کودکانه ی تنهاییت نشان

    ترسم که نام گل صفتت همچو لکه ای

    ممتد شود به ننگ به پیشانی زمان

    بودی عزیز بین کسانت چه حیف شد

    گشتی عروسک ید پنهان ناکسان

    شاعر: س.ن

  71. سورنا ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱:۵۸ ب.ظ

    کاری که این خانم بازیگر به اسم اعتراض انجام داد خوش به حال کسانی شد که دنباله سوژه میگردن تا حال کنن
    انسانی که بنام اعتراض پشت پا به ۷۰۰۰ سال تمدن با اصیل وبا حیا میزنه و فقط به بهانه زندگی در عصر برهنه حاضر و استدلال خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو مستحق یک توجه و دلسوزی بخاطر عقده ای که در دل داره
    خانم گلشیفته بازیگری که هنر رو بین المللی میدونه پس منتظر تصاویر شنیع تر از این از اون باشین چون هنر بین المللی از دید اون یعنی لخت تر شدن
    اما اونایی که به هر بهانه ای از درد داشتن تا سوزش از این حرکت حمایت میکنن باید ببینن عکس ناموس شون رو به بهانه اعتراض میتونن برهنه بزارن تو صفحات شبکه های اجتماعی یا وبلاگ و وبسایت هاشون تا ما ببینیم این اعتراض تا چه اندازه جدیه

  72. سعید ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۲:۲۲ ب.ظ

    زهرا خانوم … از خدا میخوام بهترینارو هم تو این دنیا هم اون دنیا نصیبت بکنه …. ممنون بابت مطلب قشنگتون…
    روشنفکری برای انتخاب راه درست همینه..
    اگه یه منافق مث علیرضا اومد بهت گفت بچه شیعه یا یکی اومد گفت دیدت شهرستانیه تعجب نکن چون دارن میسوزن از اینکه یه نفر رو انقدر مسمم توی راه درست میبینن .. اونا اصن غیرت ندارن … کسایی هستن که فریب خوردن دیگه مرد نیستن ….
    من سعید ۲۳ از اراک مث شیر با بچه محلام طرفدار پرو پا قرص شما شدیم …
    مث شیر هم کمکت میکنیم جواب چهارتا مث اینارو بدی از هیشکی نترس ماهم بچه شیعه ایم
    Give me five :)

  73. ناشناس ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۳:۱۲ ب.ظ

    اینکه در غرب نمی گذارند زنان محجبه حجاب سرشون کنند همانقدر نادرست هست که در کشور ما من مجبورم پوششی را که قبول ندارم به زور استفاده کنم
    حدود مورد قبول پوشش در جوامع یک مسئله نسبی هست و مسلما برهنگی در فضای عمومی که هر روز در آن هستیم در ۹۹ در صد جوامع مورد قبول نیست پوشش یک مسئله عرفی هست

    در ضمن گلشیفته در فیلم کارگردانهای دیگر هم بازی کرده چرا حرکتش فیلمهای کسان دیگر را زیر سئوال نمی بره مگر یک کارگردان کسئول همه حرکات آتی بازیگرانش هست ما آدمها خیلی از نقایصی که خودمون داریم را نمی توتیم برطرف کنیم اونوقت چطور انتظار داری که فرهادی بعد از ۲ سال مسئول کار گلشیفته باشد حتی پدر و مادر ش هم مسئول نیستند چون انسان بالغ و داری اختیاری هست پس خودش پاسخگوی عملش باید باشد نه فرهادی

  74. نازبانو ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۵:۲۵ ب.ظ

    سلام. فقط خواستم موضوعی را متذکر شوم:
    برای اثبات حرفت و یا محکم کردن استدلالت لازم نیست “جبهه مقابل” را سیاه و سفید نشان بدهی. در متن نوشته ای که آنهازن را مالک بر بدن خویش می دانند با ممنوعیت حجاب در کشورهایی همچون فرانسه موافقند و این پارادکسیکال است. اینطور نیست. این کار نادیده گرفتن طیف وسیعی از فمینیست هایی است که به لخاظ تئوریک هم با حجاب اجباری مخالفند و هم با وضعیتی که در فرانسه یا ترکیه حاکم است. این نوع برخورد با فمینیسم یا روشنفکری درست مثل همان برخوردی است که بعضی با مذهبی ها و سنتی ها می کنند یعنی برای اثبات حقانیتشان به کاریکاتوری که از مذهب یا سنت ساخته اند حمله می کنند.
    دوم اینکه من هم با بحث شما موافقم و هم مخالف. در واقع به نظرم این موضوع را در دو سطح می توان بررسی کرد:
    در سطح فردی: که من با آنانکه زن را یا انسان را مالک بر بدن خود می دانند موافقم.
    در سطح اجتماعی با حرف های شما در مورد عرف و غیره موافقم.
    دز سطح سیاسی هم همینطور. این کار هیچ کمکی به جنبش مخالف حکومت نمی کند.
    حتی به لحاظ فمینیستی هم این روش را مناسب نمی دانم به دلیل اینکه “لحت شدن” آن روی همان تفکری است که زن را به بدن او و بدن او را به کالا تقلیل می دهد.
    اما تحلیل و قضاوتم در هیچ یک از این سطوح ربطی به انتخاب فردی این هنرپیشه ندارد.
    موفق باشی…

  75. بابک ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۶:۱۶ ب.ظ

    از آخر به اول
    ۱- شما متحجری- انگیزه همه معلومه -و ایشون شغلش اینه
    ۲- بالاخره این یه کار برا پول در آوردن بوده یا یه حرکت که جنبه های استذاتژیک هم داشته؟
    شما ارزش کارو با نتیجش می سنجی؟ من به عنوان مخالف نظام و یک جنبش سبزی به هیچ وجه به دوران طلایی امام باور ندارم. هر چند به ضرر این حرکت باشه. یک بار کمونیستا و سکولار و … بنا به مصالح استراتژیک “امام” دار شدن برا هفت پشتمون بسه
    ۳-البته این عمل تابو شکن هست. و اما بیشتر نشانه ای از اینکه این تابو قبلا شکسته شده- کشور آزاد و خوب اومدی
    ۴- این حرکت ایشون شاید تو دهنی به نظام نباشه ولی یه دهن کجی اساسی به حجاب اجباری هست
    ۵- اخلاق مسلما نسبی است. و ضمنا خیلی از هنرپیشه های حتی معروف غربی لخت شدن.

  76. babak ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۸:۴۶ ب.ظ

    اعصابم خرد میشه وقتی میبینم ملت اینقدر خاله زنک هستند! هر دو طرف موافق و مخالف را میگم! الان این حرکت نه سودی برای ما داره نه ضرری نه اصلا به ما مربوط میشه که اینقدر در موردش بحث میکنی.. تازه یک عده هم که میان این حرکت تبلیغاتی و حرفه ای این خانوم را به مسائلی مثل حقوق زنان و … ربط میدند! نه بابا! طرف اونجا مجبوره این کارا را بکنه تا از بورس خارج نشه! دلیل ناراحتی شما را هم نمیفهمم الان چه ضرری برای شما داشته حرکت ایشون؟!

  77. سید محسن ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۹:۰۱ ب.ظ

    کاش در مواردی که سواد به اندازه کافی نداریم وارد نمیشدیم. این مقاله ب جز سفسطه و مغلطه چیز دیگه ای نداشت. بعلاوه دها بار استفاده از لغت لخت! همه چیز مملکت از دست رفته. درد ما اینه که یک زن با پوشش کامل اسلامی و در کشور اسلامی داره روسپیگری میکنه. دوست دارم ی روز این فشار وحشتناک برای حجاب اجباری برداشته بشه تا اونوقت بفهمی که دنیا دست کیه. سی و اندی ساله که فریاد رو در گلوی زنان و دختران ایران خفه کردیم و با ماست مالی کردن مشکلات و چپوندنشون تو پوشش اجباری خواستیم نشون بدیم همه چیز بر وفق مراده. لا اکره فی الدین… هر کسی اختیار زندگی و بدن خودش رو داره به شرطی که باعث آزار دیگران نباشه، و اگه این حرکت گلشیفته باعث ناراحتی بعضیهاست نرن عکساشو نیگاه کنن.هرچند این جماعت که همه بیماری های حاد جنسی دارن ب چاک دیوار هم نظر سوء دارن. عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت. من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت

  78. ناشناس ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۹:۵۴ ب.ظ

    من همیشه فکر می کردم شما آدمی هستید در عین حالی که مذهبی و معتقد هستید به حرف طرف مقابلتان گوش می کنید و سانسور نمی کنید و به همین خاطر با وجودیکه بعضی از نظراتتون رو قبول ندارم همیشه وبلاگت رو می خونم و براتون احترام قائل بوده ام چون به نظرم شما اهل استدلال هستید و حذف نمی کنید
    امروز نظری گذاشتم و چاپ نشد امیدوارم که مشکل از نرسیدن پیام بوده باشد و نه حذف اون
    می تونم درک کنم که طرف شدن با کاریران خشمگینی که گاه همه سرخوردگی هاشون رو می آرن تو وبلاگت گاهی فرساینده هست ولی توقع دارم منی که در نظرم به کسی توهین نکردم (جداقل از نظر خودم) نظرم حذف نشه

  79. مهدی ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۰:۵۲ ب.ظ

    سلام دوست عزیز
    با مطالب جدید بروزم
    خوشحال میشم نظرتون رو بدونم.
    منتظر حضور گرمتون هستم

  80. ب ۱۳۹۰-۱۰-۳۰، ۱۱:۴۰ ب.ظ

    سلام خانم زهرا.
    خوشحال می‎شم بدونم مشکل کامنت من چیه که منتشر نمی‌شه.
    ممنون.

  81. پریا ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۳:۱۲ ق.ظ

    برایتان متاسفم که ۸ الی ۹ تا نظر چرت و پرت که هیچ ربطی به مطلبتان ندارد را تایید کرده اید ولی نظر بنده را نه

  82. حالا ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۳:۳۲ ق.ظ

    پریا جان
    h-b دچار شیزوفرنی هست و نباید از تایید نظرات چرت و پرت و عدم تایید نظرات خودتون تعجب کنی

  83. کاظمی ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۴:۴۰ ق.ظ

    چرا این وسط از نقشی که حجاب اجباری توی یه همچین واکنشهایی داشته غفلت میشه؟

  84. سامان ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۴:۵۹ ق.ظ

    سلام
    متن شما در عین زیبایی مطالبی قابل بحث دارد که با وجود عادت نداشتن به نوشتن در فضای مجازی تنها به بخشی از آن ها اشاره میکنم
    چرا به صرف چهره عمومی فردی که الان در داخل کشور نیست خودمان را صاحب اختیار به نظر دادن و حتی توهین به اعمالش میدانیم
    هنر پیشه غربی کاملا برهنه هیچ گونه شوکی را به وجود نمی آورد کما اینکه بارها هنرپیشگان غربی علاوه بر عریان شدن به اعمال جنسی در فیلم هایشان دست میزنند که امری کاملا معمولی است و هیچ واکنشی در غرب رادر پی ندارد و این نقض روح نسبی نبودن عرف در متن شماست.
    اگر شما مخالف محدود کردن حجاب هستید که امری کاملا درست است پس نباید در حیطه اعتقادی افراد دخول کرده و بر اساس اعتقادات خودتان که مربوط به حیطه ذهنی و عقیدتی و عرفی شماست محکومشان کنید صرف اینکه زمانی در کشور شما چهره عمومی داشته اند
    و اگر این عمل این فرد تا این حد برای شما با اهمیت است باید قبل از فکر کردن به آن و به علتش به این فکر کنید که این شخص چرا به قول خودتان در اوج موفقیت هنری از کشور خارج شد و چرا دیگر اجازه ورود پیدا نکرد.
    و نکات بسیاری دیگر که در این مجال نمیگنجد.

  85. سهیل ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۹:۲۳ ق.ظ

    چیزی که وجود دارد این است که آن ها حیا را در کشور مورد هدف قرار داده اند. کشوری که نه تنها بعد از اسلام بلکه قبل از آن به آن توجه داشته و بواسطه ی همین حیا و غیرت ۷۰۰۰ سال سر پا مانده است . این حرکت غیر اخلاقی بسیار حرکت خطرناکی بود ، بازیگری که در بیش از ۱۰ فیلم استراتژیک و تاثیر گذار در زمینه ی دفاع مقدس بازی کرده و حالا با چنین حرکتی مطمئنا قصد در از بین بردن حیا دارد که بسیار باید بدان توجه کرد و مواظب می بود.

  86. سامان ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۱۰:۲۷ ق.ظ

    کی گفته اخلاق طبیعتن نسبی نیست و جهان‌شموله؟ پس اون قبیله‌ای که تو آفریقا شب اول عروسی باید بکارت عروس رو جادوگر قبیله برداره و تحویل داماد خوش‌بخت بده با اون قبیله‌ای که تو ایران اگه از رو بوم اتاق دختر یه کلاغ نر رد بشه دختره رو به سلابه می‌کشن با اون قبیله‌ای که تو سوئد مساله ارتباط دختر و پسر حتا اولویت صدم دغدغه‌های زندگیشون هم نیست اخلاقشون یکی و مطلقه؟
    چشمت رو باز کن خانوم. هر چی آخوند مسجد و پیشنماز محل کار و کتاب دینی‌ مدرسه بهت دیکته می‌کنه رو حداقل با محک واقعیت دور و برت بسنج بعد قبول کن.
    اون قدر این فشارهای جنسیتی تو ایران به من و شما فشار آورده که تو و گلشیفته هردو مریضین. شماها دو روی یک سکه‌اید. یکی از این ور بوم افتاده و خودش رو توی گونی مشکی می‌پیچه یکی هم مثل اون خودش رو برهنه می‌کنه و با این کارش تو روی تو و امثال تو گه می‌پاچه. هر دو بیمار سیستمی هستین که از بنیان آلوده به هزار جور درد و مرضه به اسم مذهب و تعصب مذهبی.

  87. سامان ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۱:۴۶ ب.ظ

    http://www.bbc.co.uk/blogs/persian/viewpoints/2012/01/post-34.html
    شرم‌آور بودن عریانی با سلطه ادیان ابراهیمی آغاز شد. این ادیان جسم و خواهش‌هایش را در برابر الوهیت قرار دادند. باید از جسم فاصله گرفت تا به خدا نزدیک شد. جسم ماشین تولید گناه است. در اسلام جسم زن به مراتب بیشتر از جسم مرد تولید گناه می‌کند. جسم زن تنها هنگاهی می‌تواند جنبه‌ای الوهی پیدا کند که به تملک مرد مسلمان دربیاید. ایده تضاد جسم و الوهیت در قرون میانه به وجود آمد و گسترش یافت.

    تا پیش از این و در دنیای باستان و خصوصا در فرهنگ‌های یونانی و رمی چنین تضادی وجود نداشت. بلکه بر عکس جسم در راستای الوهیت قرار داشت. … در قرون میانه مسیحی بر اساس این تضاد الاهیات و در اسلام دستگاه شرعی مفصلی به وجود آمد. به عبارتی دیگر این تضاد به نظریه‌ای خدا ـ انسان‌شناسانه بدل شد…

    اگر در فرهنگ‌های باستانی جسم در راستای الوهیت است و در ادیان ابرهیمی بدن در برابر خدا ست، در فرهنگ و هنر مدرن جسم خود محل تعالی ست. جسم نه با سرکوب خواهش‌ها و ژست‌های خود بلکه با گسترش، والایش و تند و تیز کردن آنها خود را متعالی می‌کند.

    فرهنگ مدرن می‌خواهد به بدن تعالی و زیبایی ببخشد و نه آن که آن را به مهار قانون نیرویی ماورائی درآورد. اروتیسم مدرن خود وجهی الوهی دارد. این الوهیت اما در آسمان رخ نمی‌دهد بلکه در خود بدن، در پستی و بلندی‌ها و در پس و پیش‌اش روی می‌دهد. در فرهنگ مدرن تمام ویژگی‌هایی را که پیشتر به روح نسبت می‌دادیم مانند تعالی، والایی، شکوه و خلوص اینک به جسم نسبت می‌دهیم. … بدن خود تعالی ست. جسم در فرهنگ مدرن خودآئین و خودمختار است. او خود، خود را متعالی می‌کند و والا می‌کند. خواهش‌های جنسی تن نه چیزی شرم‌آور که دقیقا به وسیله‌ای برای تعالی و گسترش و پرواز او بدل می‌شود. تن هر چه بیشتر خواهش‌های خود را بپروراند بیشتر تعالی می‌یابد.

    مشکل ذهنیتی سنتی که در فرهنگی اسلامی بار آمده است با بدن نیست. او در اندرونی با جسم و به خصوص جسم زن آشنا ست. او جسم را می‌شناسد. مشکل او با درهم شکسته شدن دوگانه جسم ـ تعالی ست. او عادت کرده است که روح را جایگاه تعالی و جسم را جایگاه سقوط به حیوانیت بداند. مشکل او جسم متعالی‌شده مدرن است. جسمی که با گسترش و ژرف‌تر کردن خواهش‌های خود وجهی الوهی و روحانی می‌یابد. روحانیتی که در منظر او بی‌شرم است. این معنویت بی‌شرم تن است که او را می‌آزارد و نه خود تن.

    برای ذهن سنتی برهنگی فاحشه پدیده‌ای آشناست. چرا که این نوع برهنگی دوگانه جسم ـ تعالی را بر هم نمی‌زند. زنی که جسم‌اش را به اختیار اسلام درآورده و پاک و معنوی شده در برابر زنی که حیوانیت خود را آشکار کرده قرار می‌گیرد. اما زن مدرن از قواعد زیبایی‌شناسانه دیگری پیروی می‌کند. جسم او خود به اثری هنری و روحانی بدل شده است. این نوع زیبایی‌شناسی برای ذهن سنتی ناشناخته، غریب و گاه ترسناک است. جسمی خودمختار که با سرشار کردن و عمیق‌تر کردن جسمانیت خود، خود را متعالی می‌کند.

  88. دی نیوز ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۴:۰۷ ب.ظ

    با سلام مطلب شما در سایت “دی نیوز” منتشر شدو
    http://daynews.ir/news/17330

  89. علی ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۴:۳۴ ب.ظ

    سلام نام خداست…
    اول اینکه اینکار اون اونقدربی ارزش هست که لازم نباشه اینقدر در موردش نظر بدید. به نظر من حرف نویسنده هم در مورد اون خانوم نبود در مورد این بود که چرا یه عده ای برای موافقت و به اسم ازادی به حجاب ایراد می گیرن و این حرف هم کاملا منطقی هست که اگه هرکسی تو غرب اختیار بدن خودش رو داره دیگه نباید به حجاب هم تو همون کشور ازاد فرانسه گیر بدن و ممنوعیت حجاب داشته باشن.
    دوم تمامی بدی اینکار اینه که دیروز یاهو هم از این خانوم نوشت و همینطور از اینکه این خانوم نماد ایرانه و نماد بازیگرایه ایرانی.
    کشور من در تمام تاریخش اونقدر زنهای نجیب داشته که امام علی ع یک شاهزاده ی دختر رو به عقد پسرشون در بیارن این خودش پس بهترین دلیل می تونه باشه برای نجابت تمامی زنهایی ایرانی از قبل از اسلام و از بعد از اسلام….

  90. پریزاد ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۵:۰۰ ب.ظ

    اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

  91. زهرا ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۵:۴۷ ب.ظ

    بسیار عای ومثمر ثمر است موفق باشی به وبلاگ منهم سربزن متشکرم

  92. امیرعلی ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۷:۰۲ ب.ظ

    سلام.
    کلا اتفاقهایی که این روزها میفته خیلی جالبه، میخواستم در توضیحش پستی بنویسم در وبلاگم (که البته حتما مینویسم) که شما هم نوشتید.
    به نظرم به شکل عجیبی این روزها ۲ سر طیف همدیگرو ساپرت می کنند. مثلا اینجا سلحشور میگه که به نظرش خانمهای سینما “فا…” هستند و سینما یک “فا.. خانه”. از آنطرف اون بازیگر یک مصداق عینی برای این گزاره جور میکنه. شاید در غرب این یک مصداق عینی برای این استدلال نباشه، اما به نظرم توی فرهنگ فعلی ایرانی هست اتفاقا!
    حالا شما اشاره کردید به خانه سینما و …! هر چیزی همینجوریه، حتی از نظر اقتصادی. یک عده در غرب اصرار دارند که نظام اقتصادی اسلام به شدت ناکارآمده و غیرقابل پیاده سازی. توی ایران یک عده با تصمیمات واضحا ابلهانه دلار و طلا را به این روز می اندازند.
    فضای عجیبیه! ۲ سر طیف بدجوری به کمک هم آمده اند و ظاهرا تنها پیامد ممکن صفر و یکی شدن همه چیزه!

  93. برهنگی ریال در مقابل دلlر ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۷:۲۰ ب.ظ

    tabnak.ir/fa/news/221410

    برهنگی Riaaal

    19000 ریال = ۱ دلار

    ۳۰۰۰۰ ریال = ۱ پوند

  94. زیمبابوه خاورمیانه ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۷:۲۸ ب.ظ

    این است عدالت، رفاه، و اقتصاد پر افتخار نظام اسلlمی

    asriran.com/fa/news/197730

  95. مصاحبه کیومرث پوراحمد ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۷:۳۱ ب.ظ

    ” اصغر فرهادی را شلاق بزنید دل بعضی ها خنک میشود”

    .
    .
    .

    asriran.com/fa/news/197659

  96. برهنگی این روزهای ریال ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۷:۳۳ ب.ظ

    tabnak.ir/fa/news/221410

    .
    .
    .

    19000 ریال = ۱ دلار

    ۳۰۰۰۰ ریال = ۱ پوند

  97. 999 ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۱۰:۳۴ ب.ظ

    mosalaman fekr ,mikonin estedlalhaton kamelan manteghie ama intor nist avalan residan be oje movafaghiat honari dar iran vojod nadare chon tarif ma az honar besiar mahdod va ahmaghanast va mosalaman dar kharej az iran jaye pishrafte bishtari hastba moghaieseie janbehae mokhtalefe honarie iran va digar keshvar ha be in natje khahid resid*estesnaat mesle jodaie ra hesab nakonid* dar edame bayad begam bale zan ekhtiar badane khodra dare be sharte vojod meydan ke dar iran intor nist mosalaman berahnegi neshane roshanfekri nis ama vaziate posheshe golshifte az kheili az khanom haie ke dar iran be kenare darya miravand*kish* behtar ham hast va ba vojod masomiate chehre golshiifte mosalaman janbeie arzei nadashte va khoshhalam ke be janbeie mali ham negah kardid man az on dokhtare mesri ham defa mikonam garche harekatesh javab nadad ama dar noe khodesh harekat bozorgi bod va vaghean tabo shekani dar zemn harekate golshifte ba dide azad tasire manfi nadash ke bakhahad enhelale najavanmardaneiie khane cinama va bord e bejaie asghare farhadi ra tahte taasir gharar dahad. mamnoon

  98. علی ۱۳۹۰-۱۱-۱، ۱۰:۴۱ ب.ظ

    از کمباور کابلی

    گل سپید تنت را به شب رها کردی
    هزار وسوسه در خانه خدا کری

    فقیه و آل و تبارش ، فگنده ای در عسر
    جهان به فطرت ایرانی آشنا کردی

    نتیجه قفس و زور گویی و زنجیر
    همین بود که توکردی و بس بجا کردی!

    چرا ولایت اوهام ، قیم تن ماست
    تو این فسانه ء بی پایه زیر پا کردی !

    هنر ، بدون جسارت ، چراغی لرزان است
    بمان همیشه که آیینه را صدا کردی !

  99. ناشناس ۱۳۹۰-۱۱-۲، ۱۱:۰۵ ق.ظ

    اگه گلشیفته ایران بود الان کشته شده بود ولی الن هیچ کاری نمیتونید انجام بدید هر کاری دلش میخواد میکنه

  100. مهدی ۱۳۹۰-۱۱-۲، ۱۲:۰۹ ب.ظ

    همونطور که شما حجاب رو انتخاب کردی، گلشیفته هم برهنگی رو انتخاب کرده! آدم های مسئول عمل خودشون هستند. آزادی فردی هم تا جایی که به کسی آسیب نرسونه حق هر انسانیه، اگه شما با برهنگی گلشیفته آسیب می بینی باید دنبال عیبی در درون خودت باشی.

  101. بهنام ۱۳۹۰-۱۱-۲، ۱۲:۲۴ ب.ظ

    در یکی از کامنتهای بالا اشاره ای هست به آیات قرآن مجید درباره پوشش. دو نکته اینجا مطرح است.

    اولا اگر کسی مسلمان نبود استناد به قرآن مجید برایش قانع کننده نخواهد بود. من نمی دانم خانم فراهانی خود را مسلمان میداند یا خیر. اگر گفت خیر آنوقت برای قانع کردن ایشان نمیشود به قرآن استناد کرد. فقط اگر گفت آری میشود در صحبت با ایشان به قرآن استناد کرد و درباره تفسیر ایشان را از آیات خداوند پرسش کرد.

    ثانیا گرچه خودم شخصا با قراءت نویسنده کامنت موافقم — به این معنی که معتدقم تبرج و برهنگی در حیطه عمومی با روح قرآن سازگار نیست — در عین حال به این هم معتقدم که ممکن است فرد دیگری تفسیر دیگری از قرآن داشته باشد. صرفا گفتن اینکه گزاره ای در قرآن هست برای تشخیص حکم خدا کافی نیست. مثلا در قرآن مجید از برده داری به عنوان یک واقعیت شناخته شده نام برده شده و گرچه قرآن سعی در تخفیف و محدود کردن آن کرده هیچ گاه آنرا غیر قانونی و منسوخ اعلام نکرده. ظاهر کلام خدا اینرا میرساند که برده داری قانونی هست. اما امروزه خیلی ها معتقدند که حکم خداوند این است که نبودن برده داری بهتر است. نمونه های متعدد دیگری هم میشود آورد. خب نظر شخصی خودم این است که امروزه حکم برهنگی در انظار عمومی همان است که در قبل بوده ولی اگر کسی با من مخالفت کرد میتوانم بگویم با او مخالفم ولی نمیتوانم بگویم که نظر خودم صد در صد اثبات شده است.

    بهنام

  102. ناشناس ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۲:۱۶ ق.ظ

    سلام.
    من چرا باید کاری کنم که بازارد پشیمانی..
    من هیچ کاری رو دوس ندارم..
    من نمیدونم باید کدوم مسیر رو انتخاب کنم.
    من واسه حرفام دلیل ندارم..
    من اشتباه کردم.من خودم رو فراموش کردم..
    من بعضی وقتا واسه خوشحال کردن بقیه از خودم مایه گذاشتم.خودمو نادیده گرفتم.
    من واسه اینکه با مشکلم روبرو نشم دست به کارا و حرفایی زدم که دردرون دوسشون نداشتم.
    من خیلی واسه بقیه مرام گذاشتم. نتیجه اش رو هم دیدم.
    من دیگه نمیخوام این وضعیت رو تحمل کنم. من رلضی نیستم.
    من صلا نمیخوام دور از بقیه باشم. فقط میخوام خودم باشم.
    من برای اینکه بتونم خودم باشم، باید بدونم خودم چی میخوام.چرا اونو میخوام.
    من نیاز به فک کردن دارم. من حدود ۳ساله که از فکرم استفاده نکردم.
    فففففککککرررر

  103. رند تبریزی ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۴:۲۴ ق.ظ

    با حرفاتون موافق نیستم… چرا که نه گلشیفته با عملش میخواسته خودشو روشنفکر جلوه بده و نه کسایی که ازش دفاع می کنن میخوان خودشونو روشنفکر نشون بدن. همونقدر که برای شما قابل هضم نیست اینگونه مسائل برای بعضی ها هم بر عکسش صادقه. یعنی بعضیا دوست دارن چنین حرکتهایی رو و فکرشون اینه که اتفاق زیاد مهمی هم نیفتاده. لا اقل اینقدر مهم نیست که بخوان براش مثل شما دو سه صفحه مطلب بنویسن … تمام

  104. مهرداد ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۴:۵۴ ق.ظ

    مطلب کاملا بیطرفانه نوشته شده بود . بخاطر تیز بینی و توجه به واقعیات تبریک می گم . نکته جالب در مورد نقد این نوشته واکنش توهین آمیز اونایی که فکر می کنند واگن اول قطار فکر و اندیشه هستند . در مورد این افراد میشه اینو گفت :

    آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند

    اونایی که باید بگیرند، گرفنتد چی گفتم.

  105. علیرضا ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۱:۰۸ ب.ظ

    سلام
    من تو خانواده مذهبی و سنتی بزرگ شدم و از دیدگاه سیاسی هم کاملا با شما مخالفم!
    و اما بعد:نقد خوبی بود ولی خانم زهرا من بسیار بسیار از اینکه از اسلام برای هر کاری و برای هر چیزی مایه گذاشته میشه متاسفم!
    شما از دریچه خودتون کار اون خانم رو نمیپسندین و تقبیح میکنین!کاری که خیلیها همین نظر رو دارن اما متاسفانه تو جامعه سیاست زده ما که سیاستمون عین دیانتمون هست عده ای راه مبارزه سیاسی رو مبارزه با دیانت میدونن و البته هم خودشون رو توجیه میکنن هم میخوان بقیه رو توجیه کنن!
    کامنتهای شما به نوعی حرفم رو اثبات میکنه!!!
    خواهشم اینه از دیانت کمتر مایه بزارین و اگر هم میخواین مایه بزارین اول سمت و سوی سیاسیتون رو مشخص کنین و اثبات کنین این متن ارتباطی به دیدگاه سیاسیتون نداره و …..
    موفق باشید

  106. اینجا هیچ جا نیست ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۶:۳۱ ب.ظ

    یه بار خودت بخون ببین اصلن چیزی به اسم استدلال تو نوشته ات دیده میشه! با چارچوب مذهبی که دارید اصلن نباید در مورد استدلال صحبت کنید. چون اگه واقعن اهل استدلال بودی قطعن چارچوب مذهبی رو تا الان رها کرده بودی.

  107. وب سایت آنتی لوسیفر ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۶:۴۱ ب.ظ

    سلام زهرا خانم و خسته نباشید

    غرض از مزاحمت این بود که میخواستم اگه میشه با ما در سایت مرصوص همکاری کنید .
    لینکش را برایتان گذاشتم . بسیار خوشحال میشم که همراه ما باشید .

    زهرایی باشید . یا حق

  108. لیلی ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۷:۱۸ ب.ظ

    سلام زهرا جان
    ببین من موندم با این همه بدبختی که سرمون ریخته یکی مثل گلشیفته مگه چقدر مهمه که بخوایم اصلا در موردش فکر کنیم چه برسه به بحث
    راستی سلفی ها با اخوان المسلمین فرق دارندا

  109. ناشناس ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۸:۳۳ ب.ظ

    همن اینا از کم غیرتی مرداست(مردان دلگیر نشن چو واقعیت محضه)اگه ما مردا با زنها (چه غریبه چه آشنا)اونطور که باید رفتار میکردیم.این موجود ذاتا گناه آور این کارهارو نمیکرد.آزادی و تساوی حقوق زن و مرد فرمالیته و چرته.چون اگه به این موجود راه بدی کل جاده رو به گند میکشه.یاحق

  110. سید علی ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۸:۳۹ ب.ظ

    آخه حروم زاده های بسیجی به شما چه
    دوس داشته
    شما که ریدم به اون دینی که با عریان شدن به گا بره

  111. ناشناس ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۸:۴۱ ب.ظ

    بی حیایی نه تو دین ما توصیه شده و نه در فرهنگ ۲۵۰۰ ساله ایران ما!
    البته که کسی که وطن خود را می فروشد ارزان تر عفت خود را می فروشد

  112. ناشناس ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۸:۴۶ ب.ظ

    هر کسی یه نظری داره…که محترمه…اما اینی که میگن به خودش مربوطه بحثش جداس…اگه برا خودش اینکارو میکرد بحثش جدا بود
    اون نه الگوی من به عنوان یه دختر مسلمانه و نه نیازی به اعتراض اون دارم
    اگه علاقه زیادی به نمایش خودش و رسیدن به شهرت داره نیازی نیست اسم من و امثال من رو خراب کنه…من اونو نفرستادم تا بره و از من دفاع کنه…من هیچوقت مثل اون فکر نمیکنم که ازادی و تمدن تو تن فروشیه و برهنگیه….اگه اینطور باشه حیون ها ازاد ترین و متمدن ترین موجودات هستن…اگه هر کسی قران رو بخونه میفهمه که حتی ادم و حوا هم پوشش داشتن و با برگ قسمتی از بدن خودشونو میپوشوندن…حتی انسان های اولیه وبدوی…بعضی ها عقیده دارن باید به دید هنری بهش نگاه کرد
    من ترجیح میدم قبل از نگاه هنری و عکاسی به دید یه انسان بهش نگاه کنم….چون مطمئنا خدا اون رو یه کالا نیافریده!فرمایش شما کاملا متین با این کارشخودشو تبدیل به کالایی کرده که هر کس با هر دیدی میتونه بهش نگاه کنه…دید خنری…دید عکاسی…دید یه وکیل…دید یه مهندس…دید یه ادم هیز…دید….ولی ما چون اول انسان هستیم و بعد یه عکاس یا وکیل یا هر چیز دیگه ترجیح میدیم تو نگاه اول انسانانه و به دید یه انسان بهش نگاه کنیم
    کاش قبل از کارش پدر و مادرشو اماده میکرد که اینطور شوک زده نشن

  113. بنده ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۸:۴۷ ب.ظ

    این درست نیست که چون تن خودشه پس به خودش مربوطه…پس من چون انگشت خودمه دوس دارم تو چشم شما فرو کنم؟این درسته؟؟یا چون دست خودمه دوس دارم یکیو خفه کنم و بکشم…چون دهن خودمه دوس دارم رو هر کسی که دلم خواست اب دهن پرت کنم….اصلا اینطور نیست!!!!ما حیوون نیستسم که قانون جنگل برامون صدق
    کنه…از مطالبتون بسیار ممنونم….تو این مورد سکوت جایز نیست…چه بسیجی باشه ادم چه نباشه
    در پناه خدا
    خدا حافظتون باشه

  114. بنده ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۸:۵۰ ب.ظ

    سلام
    هر کسی یه نظری داره…که محترمه…اما اینی که میگن به خودش مربوطه بحثش جداس
    اگه برای خودش رفته بود اینکارو کرده بود به ما ربطی نداشت
    ..ولی برای اعتراض رفته اینکارو کرده

    اون نه الگوی من به عنوان یه دختر مسلمانه و نه نیازی به اعتراض اون دارم
    اگه علاقه زیادی به نمایش خودش و رسیدن به شهرت داره نیازی نیست اسم من و امثال من رو خراب کنه…من اونو نفرستادم تا بره و از من دفاع کنه…من هیچوقت مثل اون فکر نمیکنم که ازادی و تمدن تو تن فروشیه و برهنگیه….اگه اینطور باشه حیون ها ازاد ترین و متمدن ترین موجودات هستن…اگه هر کسی قران رو بخونه میفهمه که حتی ادم و حوا هم پوشش داشتن و با برگ قسمتی از بدن خودشونو میپوشوندن…حتی انسان های اولیه وبدوی…

  115. بنده ۱۳۹۰-۱۱-۳، ۸:۵۱ ب.ظ

    بعضی ها عقیده دارن باید به دید هنری ببینیمش
    من ترجیح میدم قبل از نگاه هنری و عکاسی به دید یه انسان بهش نگاه کنم….چون مطمئنا خدا اون رو یه کالا نیافریده! با این کارش خودشو تبدیل به کالایی کرده که هر کس با هر دیدی میتونه بهش نگاه کنه…دید خنری…دید عکاسی…دید یه وکیل…دید یه مهندس…دید یه ادم هیز…دید….ولی ما چون اول انسان هستیم و بعد یه عکاس یا وکیل یا هر چیز دیگه ترجیح میدیم تو نگاه اول انسانانه و به دید یه انسان بهش نگاه کنیم
    کاش قبل از کارش پدر و مادرشو اماده میکرد که اینطور شوک زده نشن

  116. جدایی نادر از سیمین؟! ۱۳۹۰-۱۱-۴، ۳:۱۲ ب.ظ

    جدایی نادر از سیمین؟؟؟؟؟؟
    چقدرم جای تشکر داره….فیلمی که فقط و فقط خواسته اسلام و ایران رو بد نشون بده….
    شما ها نفمیدین ولی اونایی که یهو اومدن یه همچین جایزه ای رو به یه کارگردان ایرانی دادن خوب اینو فهمیدن و برای همین اینکارو کردن….
    حالا چطور میشه جدایی نادر از سیمین رو ببینیم و گلشیفته رو نبینیم که دوستان میگن اشون باید در این مورد پست بذارن/؟؟؟
    لعنت به هر وطن فروش و دین فروش….لعنت به هر بی حیا ….
    اون اگه دوس داشت لخت شه خب میرفت لخت میشد دیگه چیکار با دخترا و زنای ما دارهههه؟؟؟؟یعنی همه دخترا و زنا و خواهرا و مادرای ما دوس دارن لخت شن که این رفته برای حقوق اینا لخت شده؟؟؟؟؟لعــــــــــــــــــــــــــــــــــــنت بر تو گل!!!!شیفته

  117. کیانا ۱۳۹۰-۱۱-۴، ۶:۲۸ ب.ظ

    سلام…….. وقت بخیر
    به نظر من این حق ی ایرانی یا حتی ی مسلمون که راجع به این موضوع بحث داشته باشه ..من به عنوان ی بچه مسلمون نباید اجازه بدم یکی دیگه اینطور با اعتقادم و دینم بازی کنه .. سکوت ما نشانه رضایت ماست و نباید به یکی چنین اجازه ای بدیم که دینمونو به بازی بگیره. ما باید بدونیم که سال ها ی گذسته ی عده ادم از زن و فرزند خودشون گذشتن از خوشی ها از دانشگاه از خیلی از ارزو هاشون گذشتن تا من و شما امروز با خیال راحت زندگی کنیم اونوقت از امثال گلشیفته ها نه تنها قدر دان نبودن بلکه اسلامو زیر سوال بردن؟!….. بودن تو این کشور و هنرمند ماندن لیاقت می خواست ک امثال گلشیفته ها لیاقت این مملکتو نداشتن…. ما باید به ارمان های بلند فک کنیم … انسانی ک حیای خود را از دست داده حتی فک کردن ب او و کارش بی فایده است…. و کلام اخرم حجاب همچون صدفیست که از مروارید خود محافظت می کند.در پناه حق

  118. رررررررر ۱۳۹۰-۱۱-۴، ۷:۱۰ ب.ظ

    سید علی عجب استدلال قوی داره

  119. کیانا ۱۳۹۰-۱۱-۴، ۸:۳۵ ب.ظ

    نظر همه مورد احترامه … اما ما باید با فکر باز ب این موضوع نگاه کنیم ….علیا المهدی تو وبلاگ شخصیش از این اقدام گلشیفته طرفداری کرده و گفته مصر نه عربی است نه اسلامی این یعنی چی؟!… یعنی گلشیفته با این کارش اسلامو زیر سوال برده ؟!… چرا ما باید سکوت کنیم؟!……….. تنها امید اقامون به بچه مسلموناست حالا ما سکوت کنیم و نگاه کنیم دینمون زیر سوال رفته ! دنیارو میبینی یکی تویه ی کشور ضد اسلامی به هر دری میزنه تا حجابش حفظ بشه اما یکی مثل…………
    گلشیفته! هشت سال امام و شهدا جونشونو فدا کردن تا امروز ما با خیال آسوده زندگی کنیم؟! اما تو امروز با این کارت بی لیاقتی خودت رو ثابت کردی تو لیاقت این مملکت و این مردمو نداری لیاقت تو و امثال تو همینه که از شما به عنوان ی کالا استفاده بشه آدمی که اینطور کشورشو میفروشه لیاقت این کشورو مردماشو نداره ! .. واقعا خجالت آوره که بگیم تو هموطن مایی! حیف اون اسم مادری که تو فیلم روت گذاشتن … مادر کسیه ک حیا داشته باشه …نه بی حیایی مثل تو…. دل امام زمانو شکوندی … اما ی روزی باید جواب این کاراتو بدی؟!

  120. ساسان ۱۳۹۰-۱۱-۴، ۸:۳۹ ب.ظ

    خوب بود.

  121. e.sh ۱۳۹۰-۱۱-۴، ۸:۵۰ ب.ظ

    خیلی بدیهی بود که این کارو میکنه یه بازیگر که میخواد حرفه ای بشه توغرب راهی جز این نداره!

  122. بنده خدا ۱۳۹۰-۱۱-۵، ۱۱:۴۲ ق.ظ

    عمو شما چقدر بیکاریدا!!!
    به منو شما چه ربطی داره.خودش بهتر میدونه چکار میکنه.
    دست بذارید رو کلاه خودتون باد نبرتش.خیلی از شما ها از این بدترشو انجام میدین ولی کسی نمیفهمه!!!!!

  123. عماد شریعتی ۱۳۹۰-۱۱-۵، ۱۲:۱۷ ب.ظ

    به نکات جالبی اشاره کردی. جالب بود.

  124. Mohammad ۱۳۹۰-۱۱-۵، ۱:۲۰ ب.ظ

    من به طور کاملا اتفاقی وبلاگ شما را دیدم و واقعا لذت بردم! هم قلم خوبی دارین هم من خوشم اومد چون دیدگاهتون به مسائل جالب بود.
    سر فرصت بشینم بخونم بقیه پستارو ;)
    ———–
    من انتظار داشتم حرکت گلشیفته با مخالفان زیادی روبرو بشه، اما متاسفانه تو فیس بوک به نظرم آمار موافقین بیشتر اومد. و به نظر من هم هرچه قدر هم روشن فکربازی در بیاربم، لخت شدن اونم در این ابعاد، چیز عادی ای نیست و این مسایل هیچ وقت عادی نمیشه!
    من مطمئنم خیلی از کسایی که دم از عادی شدن این مسائل میزنن، در حقیقت براشون عادی نیست! (در تایید حرفای شما)
    خیلی از این آدمایی که ادعای روشن فکری و آزادنگریشون میشه، وقتی داری نظرتو خیلی ساده بیان می کنی، میان ۱۰۰ تا چیز دیگر را می چسبونن بهت! خدا رحم کنه عشق به ایجاد خفقانی که من تو اینا می بینم، از هر چیزی که تا به حال دیدم بدتره.
    موفق باشین

  125. سیدمحمد موسوی ۱۳۹۰-۱۱-۵، ۲:۱۵ ب.ظ

    بعد از مدت ها اومدیم اینجا.
    خدا خیرتون بده.

  126. ان شرلی ۱۳۹۰-۱۱-۵، ۳:۰۴ ب.ظ

    ما منتظر پست های جدید از شماییم خانوم خانوما!

  127. آریو ۱۳۹۰-۱۱-۵، ۸:۰۶ ب.ظ

    من فکر می کنم دچار افسردگی شدیدی شده آخرش به پوچی می رسه احتمالا و بعدش تیمارستان . حیف توی ایران بازیگر عالی بود . خدایش بیامرزد.

  128. مجتبی ۱۳۹۰-۱۱-۵، ۱۱:۰۸ ب.ظ

    سلام
    تبریک میگم سایت جذابی داری
    میشه منو با نام داروغه لینک کنی؟
    مرسی
    من هم شما را لینک می کنم
    منتظرم

  129. amir ۱۳۹۰-۱۱-۷، ۷:۰۲ ق.ظ

    اول بگم که جواب اون علیرضا را خوب دادی … البته اون بنده خدا هم تقصیر نداره ها فشار زیادی را تحمل می کنه و با دیدن این تصویر و کلیپ جو گیر شده و داره الکی دفاع میکنه
    من خودم نوشتم که اگر کسی احساس میکنه که برهنگی دلیل بر روشنفکری است همین الان روشنفکر بشه ، یعنی یه عکس از خودش یا اگر پسره از مادر و خواهرش تهیه کنه و بذاره تو فیس بوک …
    با بیشتر استدلال های شما موافقم و کلام آخر اینکه … بیشتر نوشته هاتونو میخونم اما کمتر پیش میاد که نظر بذارم

  130. سیاه قلم ۱۳۹۰-۱۱-۷، ۵:۴۱ ب.ظ

    من زیاد تو فضاهای روشنفکری و هنری بودم…اینا همش یه جور ژسته….انقدر از اول تاریخ هنر و هنرمندایی بزرگش(!) رو تو ذهن هنرجوی بدبخت میکنن که چه بخواد و چه نخواد از روش های اونا برا بیان حرفاش استفاده میکنه.
    مانه یه نقاش معروفه . اون یه اثر داره با نام ناهار در چمنزار. تو این اثر یه پیکره برهنه هست. این تابلو رو به نمایشگاه راه ندادن و اون اثرش رو سردر گالری نصب کرد به نشانه اعتراض و بعد کلی جار و جنجال پیش اومد…
    جنس هر دو کار یکیه! برهنگی به نشانه اعتراض!
    ……

    یاعلی

  131. سبزواری ۱۳۹۰-۱۱-۷، ۷:۲۵ ب.ظ

    یادداشت من سانسورشد؟ ‏

    چرا؟

  132. علی ۱۳۹۰-۱۱-۸، ۱۲:۲۶ ب.ظ

    به نام خدا: با سلام ، من نمیدانم چرا اینقدر به این هرجایی توجه میشود. به خدا این زن هرجایی اصلا” قابل نقد نیست .آیا بهتر نیست که کلا” این موضوع را فراموش کرده وانگار که این زن اصلا” وجود ندارد این همه نقد نشود.؟ اصلا” هدف این زن همین بود که شما دارید انجام میدهید. چرا اینقدر دارید موضوع یک هرجایی را در رسانه های نظام مقدس پرو بال می دهید؟

  133. عطش ۱۳۹۰-۱۱-۸، ۹:۳۴ ب.ظ

    دوست خوبم سلام
    وبازم سلام
    ویه خیلی سلام دیگه
    اتاق خوب و پر باری داری بهت تبریک میگم و خوشحال شدم که با اتاق پذیرایی شما آشنا شدم . موفق و موفق و یه خیییییییییلی موفق باشی .
    در صورت تمایل و داشتن فرصت با ۲۱ عدد وبلاگم آشنا بشید امیدوارم خوب پذیرایی بشید . ضمنا بدون اجازه و سئوال لینگ شدید .

  134. شیرین ۱۳۹۰-۱۱-۸، ۱۰:۱۸ ب.ظ

    همه باید به هم احترام بزاریم چه با حجاب چه بی حجاب . متاسفانه تو ایران خیلی همه چی بستس وقتی میری خارج از ایران خیلی رفتارا متفاوت اونجا به دلیل آزادی که هست از نظر پوشش کسی که حجاب داره واقعا اون قبول داره چون هیچ اجباری نیست و خودش اونو انتخاب کرده ولی متاسفانه اینجا به حجاب خیلی بی احترامی میشه چون اجباره تازه خودم دیدم به اون هایی که محجبه هستن زیاد احترام نمی زارن چون بی حجابی براشون فرهنگ یا کلاس جا افتاده . اصلا قضیه از پایه و اساس مشکل داره اینجوریم حل نمیشه من خودم موافق حجاب هستم ولی با اجباری بودن مخالف چون ارزشش از بین میره

  135. دیوانه ۱۳۹۰-۱۱-۹، ۲:۲۶ ق.ظ

    همه با هم میمیریم میبینیم اون وقت کی خوبه انقد دعوا نکنین!!

  136. بنیامین ۱۳۹۰-۱۱-۹، ۹:۵۹ ق.ظ

    با سلام
    به وبلاگ حامیان دولت ولایی نیز سر بزنید. مطالب ما را با دقت بخوانید و نظر دهید. در صورت تمایل به همکاری و حمایت سایبری از گفتمان دولت ولایت شناس، به ما اطلاع دهید. به امید پیروزی حق بر باطل
    آن قسمت مطلبتان جالب بود که نوشته بودید: فقط بی حجابهای ملک بدن خویش هستند و باحجابها چنین حقی را ندارند.
    به اعتقاد بنده ما قشر حزب اللهی در تحقیر چهره بانوان با حجاب ناخواسته نقش داشتیم. زنان با حجاب باید خود را در جامع اثبات کنند و بتوانند اهمیت روانی و اجتماعی حجاب را تشریح کنند. حجاب یعنی تداوم جریان عشق و عاشقی در یک مملکت و تداوم شیدایی و عشقهای پاک و سوزان

  137. شیرین ۱۳۹۰-۱۱-۹، ۸:۴۰ ب.ظ

    چرا نظر منو ثبت نکردی؟

  138. یوسفٍ سلطانى ۱۳۹۰-۱۱-۱۰، ۱:۱۴ ب.ظ

    سلام.
    ببخشید، “در کسری از ثانیه” را به چه معنایی در کار آورده اید؟
    لطفاً، اگر ممکن است، پاسخ را به ایمیلم بفرستید.

    شاد باشید.
    یوسفِ سلطانى.

  139. مصطفی نصیری ۱۳۹۰-۱۱-۱۱، ۴:۴۶ ب.ظ

    سلام زهرا خانوم
    من با حرفهای شما کاملا موافقم ..یعنی بخوام راستشو بگم توی این دنیای مجازی اولین کسی هستی که داره حرف دله منو میزنه از حرفات خیلی چیزا یاد گرفتم با اینکه بار اول به پیشنهاد پسر خاله ام میام وبسایتت ولی خیلی از متنهایی که نوشتی خوشم اومد..باید تموم نوشته هاتو بخونم….روشنفکرایی مث تو حیف حرفاشون خونده نشه…امیدوارم به وب منم سری بزنی..دوست داشتی منو لینک کن من سریعا لینکت میکنم..مصطفی

  140. رها ۱۳۹۰-۱۱-۱۲، ۳:۱۷ ق.ظ

    دوستان عزیز سلام
    آقای علیرضای عزیز مشکل شما با مذهب چیه واقعا؟؟؟؟ جز اینه که دین و مذهب انسان رو از بعد حیوانی دور می کنه و به بعد انسانی نزدیک می کنه؟؟
    یعنی واقعا مشکل شما با این قضیه هست که دین اسلام به بعد حیوانی که بارزتترین مصداقش شهوته کمتر از بعد روحانی توجه کرده!!!!
    از اینکه خواسته برای روحانی تر شدن کمتر با هوس هاتون همراه بشین ناراحت هستین؟؟؟
    برای شما متاسفم که نه درکی از اصالت و فرهنگ دارید نه درکی از حقایق ناب اسلامی، که اگر غیر از این بود اینطور گستاخانه صحبت نمی کردید!
    کاش اونقدر دانشمند و عالم می بودید و می تونستید درک کنید که چقدر احکام اسلامی مستدل و علمی هستن و چقدر قرآن ما کامل همه جزئیات را بررسی کرده که همین غربی هایی که فریاد مدرنیزه بودنشون گوش فلک رو کر کرده در بهترین آزمایشگاه های خود از کتاب قرآن استفاده می کنند.
    کاش متوجه می شدین که چادر گونی نیست، چادر سپریست برای زن از تیر نگاه های مسموم مردان هرزه!!!!!!!!
    کاش می فهمیدین که اسلام دین تعادله، حتی برای بعد حیوانی که شما اینقدر شیفته اش هستی چه احکام دقیقی صادر کرده، چه روایت ها و احادیثی از ائمه به دست ما رسیده مبنی بر آداب قبل از نزدیکی!!!!
    کاش یک تحقیق ساده برای شناخت دین می کردین و بعد به کسی که پایبند به اصول اسلامیه به حالت تحقیر می گفتین توعه بچه مسلمون!!!!!!!!
    خداوندا توفیق شناخت و درک معارف عمیق و ناب اسلامی را به همه ما عطا بفرما!

  141. بهبود فکرآزاد ۱۳۹۰-۱۱-۱۴، ۷:۲۸ ب.ظ

    موافقم.عالی بود.

  142. زندان بان ۱۳۹۰-۱۱-۱۷، ۱:۵۶ ق.ظ

    از اونجایی که ۱۸ روز از زمان انتشار این متن میگذره و شما چند پست دیگه در این مدت داشتید ولی جواب سوال من رو ندادید من دیگه وبلاگتون رو چک نخواهم کرد.

    کار راحتیه که آدم وقتی از یک موضوعی ناراحته چهار تا جمله رو بذاره بغل هم و به خودش بقبولونه که من یه “استدلال” رو “نقد” کردم و راحت از کنار سوالهای جدی رد بشه.

    شما یا میتونستید بگید که متخصص در این مسائل نیستید که در این صورت این پستتون بی معنی هستش یا متخصص هستید و جواب نمیدید که اونوقت از شما که انقدر راجع به اصول اخلاق کامنت میدید چنین برخوردی جالب هستش!

    در کل موفق باشید!

    زهرا Reply:

    کامنتهای اون گست زیاد بود و سر فرصت درباره اش مینویسم. نمیشه فقط به یه کامنت جواب بدم.

  143. زندان بان ۱۳۹۰-۱۱-۱۸، ۳:۳۱ ق.ظ

    فعلا که کس دیگه ای از شما جواب نخواسته. در ضمن اگر شما جواب من رو دادید من قول میدم جواب همه رو بدم