مسجد رسانه ای بسیار قوی، با مخاطبین بسیار

* یک مدتی هست که مسافرت زیاد میرم. یعنی واقعیتش اصلا نمیتونم آخر هفته ها تنهایی تهران بمونم. حالا میتونه نتیجه دنیا اومدن برادرزاده ام و شوق دیدن اون باشه، میتونه دلتنگی و عدم تحمل تنهایی باشه. این مدتی که میرم قزوین با زن داداشم خیلی اینور و اونور میریم. اونها به نسبت خانواده ما خیلی مذهبی محسوب میشن. خانواده ما مثل همه شمالیها مذهبی بودنشون معمولیه. وضعیت پوشش، رفت و آمد، مهمونی و مسجد رفتن و اینها. مثلا اینطور نیست که هر ظهر و شب برای نماز جماعت برند مسجد. ولی خانواده عروسمون اینطوری هستن. من هروقت میرم اونجا، طبیعیه که باهاشون میرم مسجد. البته من در ایام دیگه سال خیلی کم میرم مسجد به نسبت سابق. سابقا خیلی میرفتم.

* به نظر من در شهرستانها به نسبت تهران مردم وقت بیشتری برای مناسک مذهبی و مسجد رفتن میذارن. حتی در همون شمال هم اینطوری هست. در تهران فقط در ایام مذهبی سال مثلا ماه رمضان و ماه محرم مساجد بسیار شلوغ میشه، اما در شهرها و روستاها، مسجد اغلب جایی هست که مردم اونجا جمع میشن، همدیگه رو میبینن، هرروز احوالپرسی و شده حل مشکلات یکی از اهالی و به نظر من جو صمیمیتری در شهرهای دیگه نسبت به تهران حاکمه. مثلا شما وقتی میری مسجد میبینی، اکثر خانمها همدیگه رو میشناسن و از نزدیکان همدیگه سوال میپرسن، حتی میدونن کی، چه زمانهایی میاد مسجد و عروسش مثلا امروز نیومده و الخ.

* من فکر میکنم عموم مردم ایران از هر طیفی که باشند، اغلب به مقدسات مذهبی احترام میگذارند. اینرو میتونید زمانی متوجه بشید که مثلا یک توک پا همین الان برین امام زاده صالح و در همین تجریش خودمان و تیپهای مختلف دختران رو ببینید که تکیه دادن به ضریح و از امامزاده حاجت میخوان. اما مسجد وجه زیارتی نداره و برای همین شاید در ایام مذهبی سال مثل ماه رمضان که نماز جماعت برگزار میشه و یا ادعیه مخصوص و همینطور ماه محرم که خوب ماه عزاداری هست و خیلی ها فارغ از تیپ و قشری از جامعه که درش هستن، مشارکت دارن.

* همه اینها رو گفتم که بگم روی حساب حرفهای بالا من فکر میکنم مسجد یکی از مهمترین رسانه ها در ایران هست که اتفاقا مخاطبین بسیار زیادی داره. حالا اینهمه روی اینترنت سرمایه گذاری می کنن، ولی همین اینترنتی ها هم اگه دقت کرده باشید، در ایام مذهبی سال از خاطره هاشون توی مساجد و تکایا مینویسن، یا عکسهایی که به حال ماها میبینم. منظورم اینه که حتی اگه همه مردم ایران رو فرض کنیم به اینترنت دسترسی داشته باشند، بازهم چیزهایی که در مساجد خواهند شنید، براشون از قداست بیشتری برخورداره. همین هم نشینی های مردم سر نمازهای یومیه خودش بهترین فرصت برای کسانی هست که بخوان سرمایه گذاری ای چیزی بکنن. از طرفی مساجد ما بسیار سیاسی هستند، چه مداحها و چه روحانیونی که سخنرانی میکنند، مسائل سیاسی روز رو میگن، اینرو حتی در شهرهای کوچک هم اگه رفته باشید می شنوید.

* به نظر من بدنه عمومی مردم ایران اصلا فارغ از این دعواهای سیاسی ما هستند و اصلا به طور کلی میشه گفت خیلی خبر نمیخونن، حتی اخبار صدا و سیما رو هم بعید میدونم حوصله کنند گوش کنند، اما همینها پای حرفهای روحانی های مساجد می نشینند، چون اون مکان و اون عمل رو مقدس میدونند و اینه که به نظر من هر حزبی که روی اینها سرمایه گذاری کنه، موفقتره.

* یک چیزی هم که دلم میخواد بگم اینه که ماها در دعواهای خودمون مردم “مسجدرو” رو در نظر نمی گیریم، البته شایدم نمیخوایم بگیریم! اما به هرحال به نظر من میشه گفت اینها از عظیم ترین اقشار این مملکت هستند. مثلا شما سر ظهر برین نمازخونه دانشکده فنی دانشگاه تهران و یه ۲-۳ ساعتی اونجا بنشینید، بهتون قول میدم متعجب میشید از تیپهایی که میان و نماز میخونن. من نمیتونم آمار دقیقی بدم، اما به نظر من مدرنیته و بعبارتی مدرن شدن شهرها و روابط، آنقدرها در مسجد رفتن مردم تاثیر منفی ای نداشته، شاید فقط باعث شده در همه ایام سال نرن ولی در ایام مذهبی همینها خواهند رفت و یک شور همگانی عجیبی به وجود میاد این زمانها صرفا.

* من خوش بین هستم؟ نمیدونم. اینها صرفا تجربیات شخصی من بوده. راستی عکسها رو هم مخصوصا انتخاب کردم. از سری عکسهای شب‌های راز و نیاز مال فرارو و گزارش تصویری/ احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در مصلای امام خمینی-۱ مال خبرگزاری مهر که به نظر من عکسهاش خیلی جالب بودن و خوبه ببینید.

۲۱ نظر

  1. وب نویس ۱۳۸۹-۰۸-۱، ۵:۱۰ ب.ظ

    سلام با نظر شما موافقم..مسجد به عنوان بهترین رسانه و هیئت به عنوان بهترین شبکه اجتماعی …. من فکر میکنم اگر تا امروز خدشه جدیی به نظام، انقلاب و اسلام وارد نشده استفاده از این رسانه و شبکه اجتماعی هستش.البته ذات پاک هم خیلی مهمه

  2. امیر ۱۳۸۹-۰۸-۱، ۵:۳۴ ب.ظ

    سلام
    شما درست میگی اما به طور کلی
    الان کم کم داره این فضا از دست میره
    علی الخصوص در مورد نفوذ ائمه جماعات مساجد
    یعنی بیشتر نمازگراران الان فقط پشت روحانی مسجد نماز میخونن و حرف شنوی خاصی ازش ندارن اگر هم دارن ظاهریه یا به حساب شان حاج آقاست چون مساجد هم از اون حالت سنتی و سابق خارج شدن و دارن شبیه موسسه میشن که بخش های مختلف داره و ادمهای زیادی داره که برای کارشون هم پول میگیرن مثلا کتابخانه و درمانگاه و صندوق و …….
    به ویژه نسل جوان که اگر مسجد هم میان با قرائت خاص خودشون از مسائل مذهبی میان
    استفاده های حکومتی از مساجد اگر چه به نظام کمک کرده ولی تا حدودی اعتماد بعضی اقشار رو سلب کرده مثالش همین که بعضی خانواده ها نمیزارن بچه هاشون بیان مسجد یا اگر میزارن فقط برای نماز.
    البته شاید رسانه خوبی هم نیست چون هر پیامی نمیشه ازش صادر شه
    اگر این کار رو بکنید یا از شان مسجد کم کردید یا پیام رو خراب کردید
    مثالش همین که به خاطر این جور استفاده ها الان بعضی مساجد شدن کاروانسرا و محل کاسبی بعضی اقشار
    شده محل فرمانروایی بعضی ادمها
    مثلا شما مساجدی رو میبینید که تو یه محله نه چندان پولداره ولی خرج مسجد حدود ۲ الی ۳ میلیارد شده و برای همین هم همیشه کاسه گداییشون رو به مردم درازه و بنای مسجد مثلا بیست سالی طول میکشه و هنوز هم کامل نیست
    همین فضای استفاده رسانه ای (به معنای ابزاریش نه به معنای سنتی و صحیحش) از مساجد هم باعث شده همه روحانی های مساجد هیئت امنا دوست داشته باشن از این مسجدها داشته باشن که همه چی داره مثلا آموزشگاه داره ، نهار خوری داره ، کتابخونه داره، سالن ورزشی داره، صندوق قرض الحسنه داره، سالن اجتماعات داره، و هزار تا چیز دیگه که خودتون بهتر میدونید و البته کلی هم باعث برو بیای این آقایون میشه
    اون هم بی دلیل!
    به نظر من هر چیزی کارکرد خودش رو داره مدرسه مدرسه است، ورزشگاه ورزشگاه است، سینما هم سینماست، مسجد هم مسجده و نباید با به هم زدن تعاریف اصیلش اون رو از کارکرد صحیحش خارج کرد.
    البته من همه اینهایی رو که گفتم از نزدیک لمس کردم و هنوز هم با این مسائل سر و کار دارم و همینجوری از خودم درنیاوردم
    از اینکه همچین موضوعی رو طرح کردی خیلی خوشحالم و این حسن سلیقه رو بهت تبریک میگم
    ولی هنوز موندم که چرا اون نظر من رو پاک کردی ولی اون نظرات مزخرف رو پاک نکردی
    یه نکته دیگه هم این که کلا یه مدتیه به هیچ نظری جواب نمیدی چرا؟
    واقعا نظر دهننده ها رو بی ارزش میدونی؟
    اگر اینجوریه بگو دیگه نظر ندیم
    موفق باشی

  3. سامان ۱۳۸۹-۰۸-۱، ۵:۴۷ ب.ظ

    بله. مردم همه جای دنیا حتی آمریکا مذهبی هستن. ولی کسی از ناآگاهی مردم تو اون کشورها برای مطامع شخصیش استفاده نمی‌کنه. ولی یه نفر تو ایران که تا پنجم ابتدایی مغز علمیش کار می‌کنه با سوء استفاده از آنها داره حکومت می‌کنه و کشور رو به سمت ورشکستگی می‌بره.

  4. نمک ۱۳۸۹-۰۸-۱، ۵:۵۴ ب.ظ

    یعنی فردا اگه این تیپ‌ها توی مسجد نیاند دیگه مسجد رسانه‌ی خوبی نیست؟

    زهرا Reply:

    مسجد باید یک رسانه همه گیر باشه که هست
    از متن من چطور عکسش رو برداشت کردید؟:)

  5. زهرا ۱۳۸۹-۰۸-۱، ۱۱:۰۱ ب.ظ

    نمیدونم نظرتون چی بود
    اما اگه یکی فحش داده باشه روی آی پیش کلیک میکنم و همه نظرهایی که داده رو پاک میکنم

  6. حسین ۱۳۸۹-۰۸-۱، ۱۱:۱۷ ب.ظ

    با سلام
    مسجد هنوز هم کارکردی داره ولی بعید بنظر میرسه این موضوع چندان دوامی داشته باشه روحانیت شیعه اگه تا قبل از انقلاب با توجه به عدم حضور در قدرت از طرف مردم یک پناه از ظلم زرگوها شناخته می شد ولی بعد از انقلاب با حکومتی شدن اونها بعلت اینکه وارد حکومت شدن همه خرابکاریها بی لیاقتیها و دزدیهای انجام شده به پای اونها ودر گل قشر مسجدیس نوشته میشه قسمت عمده روحانیها هم ترجیح دادن که در ساقه سار دولت یک نونی گیرشون بیاد و انتقاد هم نمی کنن تا از نون خوردن بیفتن پس باید انتظار منتقی داشت تا اونها هم به همون سرنوشت مفتیهای دولتی عربستانی دچارشن و با این حساب دو دو تا چهارتای ساده مسجدها از اینی که هست خالی تر بشه شلوغ تر بودن مساجد شهرستان رو هم تا حدی میشه به حساب بیکار بودن و عدم وجود سرگرمی گذاشت البته مخالفت ائمه جمعه با سینما به صورت اعم و اکران فیلم از افطار تا سحر که امسال ماه رمضون تا حدی سر وصدا کرد و تعدادی از روحانیون رو شاکی کرد نشون میده اونها هم خودشون مسجد اومدن مردم رو نه سر اعتقاد بلکه از سر بیکاری میدونن البته من بشخصه فکر می کنم بی دین ترین قشر مردم خود روحانیون باشن که به شغلشون صرفا ب بعنوان یک ممر درآمد ونه کاری برای رضایت خدا نگاه می کنن و باز بودن سینما و یا هر کار دیگر رو بخاطر اون که باعث کسادی بازارشون میشه خوش ندارن والا آگه کسی حتی به اندازه یک ارزن به خدا و دینش اعتقاد داشته باشه راضی نمیشه که مردم صرفا از سر بی کاری و وقت گذرونی سرکارشون به مسجد و بارگاه باریتعالی بیفته و این نوع مسجد اومدن رو بایستی یک نوع بی احترامی به خدا بدونن و نه بر عکس من که این طور فکر می کنم ایکاش اینقدر از کیسه اسلام خرج این حکومت نمی کردن ” ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی این ره که تو می روی به ترکستان است”

  7. علی لرستانی ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۴:۱۲ ق.ظ

    خیلی حال کردم مرسی یه سر به من بزنی خوشحال میشم

  8. حمید ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۸:۵۳ ق.ظ

    زهرا خانم . من گاهی با همکارام مسجد می رم ولی برای نماز حرف های امامش رو اصلا گوش نمی دم . اکثرا هم که می شناسن همین طوری هستن . چون اکثر افردای که سخنرانی می کنن افراطی هستن بخصوص در شهرستان ها که شدیدتر هست و اصلا ارزش گوش دادن نداره…

  9. اکباتان ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۱۱:۵۸ ق.ظ

    هر چه روحانیت از حکومت دوری کند و دعواهای سیاسی را به مساجد نکشاند و از مسجد برای امتیازهای سیاسی و جناحی استفاده نشود این پایگاه بزرگ اجتماعی همیشه برای مردم حفظ خواهد شد متاسفانه اوضاع آنگونه که شما می بینید نیست .ولی ای کاش بود. البته هنوز جا دارد که روحانیت به خود آید و به تحکیم پایه های مردمی مساجد بیندیشد هر چند بودجه های دولتی اغواء کننده است اما نباید مساجد تریبونی برای بیان نظرات حکومت باشد طبیعی است بعد از مدتی کارکرد مسجد عوض خواهد شد و مردم از آن دور می شود. این بلا بر سر نمازهای جمعه آمده است. بله درست است که دین از سیاست جدا نیست اما این به معنی حکومتی شدن و دولتی شدن همه دین نیست

  10. امین ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۳:۰۶ ب.ظ

    ازاونجاکه مسجدمحلی برای رازونیازباخداوعبادت هست نبایدفضای معنوی اونوبه سمت های دیگه بردوازاون حالت خارج کرد ومسولان دقت بیشتری د انتخاب امام وپیشوای مسجدبه خرج بدن وبایدسوادش به روزباشه تاازمسهیل امروزی بیشتر برداشت کنه

  11. nazi ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۶:۰۷ ب.ظ

    تو هنوز زنده ای فاطی ترشیده ، برو درت و بذار کم زر بزن ، شماها یک عده دزدید

  12. متین ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۶:۵۹ ب.ظ

    من با این بخشها از سخنان شما موافق نیستم.

    گفتید در شهرستانها، مردم وقت بیشتری برای مناسک مذهبی، مسجد و … میذارن.
    به وضع ظاهری اونهایی که به امامزاده و اینها میرن پرداختید و نتیجه گرفتید از هر گروهی به اینگونه مکانها میرن.

    به نظر من شما کل جامعه را ندیده اید.

  13. po0ya ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۸:۱۸ ب.ظ

    اما این شلوغی مساجد تهرون تو ماه رمضون و … به خاطر اینه که اکثر اوقات تو این ماه ها شامی ، نهاری چیزی میدن .

  14. ugly ۱۳۸۹-۰۸-۲، ۱۱:۴۷ ب.ظ

    سلام
    این جماعتی که ازشون عکش گذاشتید هم با اومدن و هم با نیومدنشون خون به دل اهل دل می کنن.

  15. شیرفروش محل ۱۳۸۹-۰۸-۳، ۶:۵۵ ب.ظ

    ولی من اینطور برداشت می کنم که بعضی کارها تبدیل به کلاس اجتماعی شده !
    مثلا همین شب قدر که میشه شما میتونی آدم های گوناگونی رو ببینی جالبه که بعضیا اصلا اعتقاد ندارند ولی بازم میرن مسجد
    شاید مصداق اینکه خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو ( شاید )
    یا مثلا تو اون روز خاص پاتوق تفریحشون تعطیله ناچارا ! پا میشن میرن مسجد

  16. حسین ۱۳۸۹-۰۸-۳، ۱۱:۰۷ ب.ظ

    خدمت حسین دومی از حسین اولی
    همه جی آرومه جدا خدا اونائی که قرص اکس رو ساختن
    نیامرزه به بعضیها جهتوهمی میده

    شلوارا کوتاهه، مانتوها چسبونه
    دوهزارتا لیلی واسه هر مجنونه

    من چه*قد خوشبختم همه*چی آرومه
    مانتوها چسبونن، همه*چی معلومه!

    بگو این آرایش تا ابد پابرجاس
    حالا که خط*چشم تو نگاهت پیداس!

    من چه*قد خوشبختم زندگی آسونه
    زندگی شیرینه همه*چی ارزونه

    همه*چی آرومه غصه*ها خوابیدن
    پول خوبی می*دن واسه*ی زاییدن!

    ما چه*قد خوشبختیم همه*چی آرومه
    چه*کسی بیکاره؟ چه کسی محرومه؟

    غول بدبختی رو غول خوشبختی خورد
    هرچی که مشکل بود همه رو لولو برد!

    قاضیا بیکارن زندونا تعطیله
    پایه*ی میز کسی نیست کلی میله

    شیشه*ی نوشابه جز واسه خوردن نیست
    کار وانت غیر از پرتقال بردن نیست!

    تو خیابون غیر از لیلی و مجنون نیست
    روی هیچ دیواری قطره*های خون نیست

    نیست اصلا سانسور سایتها فیلتر نیست
    توی میزگردا پشت هم زرزر نیست!

    اونقَدَر خوشبختم اونقَدَر خوشحالم
    که به بعضی*جاها وازلین می*مالم!

    زده زیر دلمون خوشی ِ افراطی…
    من نخوردم چیزی یا نکردم قاطی!

    این ترانه*ی قشنگ(همه*چی آرومه)
    اثری از من نیست، اثر باتومه!

  17. joje ۱۳۸۹-۰۸-۴، ۱۲:۴۵ ب.ظ

    عهدنامه ترکمانچای امسال به اتمام میرسه و قانونا آذربایجان شوروی دیگه مال ایرانه چون طبق این عهدنامه آذربایجان شمالی یا ایران شمالی رو به مدت ۱۰۰ سال به روسیه دادن که امسال آخرین سالشه!!! اما کجاست کسی که بخواد دنباله این کارو بگیره ???!!

  18. زرگل ۱۳۸۹-۰۸-۴، ۸:۳۶ ب.ظ

    من اصلا تاپریشب مسجدنرفته بودم خانواده ی مذهبی ایم شاید داشته باشم شایدم

    چون تاشهریورامسال تومشهدبودم مسجدودرست نمیشناسم ولی میدونم توی حرم که فکرمیکنم یعنی تمام نوشته های شماهاوتمام عکساالبته قشنگتروعمیقتردیده میشه

    که این احساس به خاطرنیازهمه ی اقشاربه یه قدرت بالاتراز خودمون درعین بخشندگی واحساس نیاز به امنیت از همه ی جوانبه که مارو به مقدسات نزدیک میکنه ولی میدونم

    که مثل من زیادن یعنی آدمهایی که حرفهای روحانیون مخصوصا درعصرجدید رو قبول ندارن واصطلاحا معتقدیم نشستن پای حرفهای عالمان بی عمل دین وایمون آدم رو به

    بادمیده این اعتقاد در اثر سالها اعتمادبزرگترهام وخودم وعواقبش که همون به باد دادن

    دین وایمون بود حاصل شده تصمیم آخرم این بود بخونم قبول کنم ببینم ولی فقط اصل رو یعنی خوندن فقط قران وکتابهای خطی واصل اعتقاد فقط به خداوکسانی که بارها درتحقیقاتم درست بودنشون اثابت شده اونایی که واقعا اهل دلن توی دنیای ما شعارزیاده به نظرم روحانیون مساجد فقط شعار میدن پس همه ی همه هم روحانیون

    روقبول ندارن وپای حرفاشون نمیشینن من چیزهایی از کسانی که همه به سرش قسم میخوردن دیدم که ماهها باخودم کلنجاررفتم تابه خودم بقبولونم بابا این آدما زا این راه نون میخورن باید یه جوری حرف بزنن تا مردم بهشون اعتمادکنن اصلاتوحرفه ی اونا میزان

    موفقیتو تعداد ماهایی که پای منبراشون میشینیم معلوم میکنه خلاصه که:ماجرااین

    است آری ماجراتکراری است زخم ماکهنه است امابی نهایت کاری است توفکرکن:علی،محمد،حسین،رضا،و…چی کشیدن واقعالایق حضرت بودنن لایق امام وجایگاهشونن.ماکه تومسجدجزسادگی وصداقت امثال خودمونو ندیدیم

  19. زرگل ۱۳۸۹-۰۸-۴، ۸:۴۶ ب.ظ

    راستی بابت اشکالات نگارشی متاسفم ولازم به ذکره بزرگترام اصلا خم به ابرو نیووردن من اولین نفربودم که دادم اشک همه رو در آورد ولی متاسفانه بازم کاری ازشون ساخته نبود من قربانیه همین خودخواهیام همین سکوت نابه جا سکوتی که تودبیرستان تو کتابامون که اگه درست باشه باسخن حضرت علی سرزنش شده بود نمیدونم اطرافیانم منو فراموش کردن یا ظلمی که در حقم شد (منظورم من نوعی بود)

  20. علیرضا ۱۳۸۹-۰۸-۵، ۶:۰۱ ب.ظ

    سلام مطالب جالب بود امید است به من سر بزنی