“برخی” مداحان و تحریف تاریخ صدر اسلام!

* به نظر من مداحها همونقدر که در بازگویی داستانهای صدر اسلام نقش موثری دارن، همونقدرم میتونن نقش مخربی داشته باشن، مخصوصا اگه اهل مطالعه نباشن که متاسفانه بعضیاشون اینطورین. از اونجائی که مداحی تخصص خاصی نمیخواد و اکثرا به واسطه قابلیت اعتماد مردم اون محله مداح میشه، این میشه که گاهی اوقات چیزهایی از زبان اونها می شنویم که برای کسی که ۴ تا کتاب راجع به حوادث عاشورا و نحوه شهادت حضرت علی (این ۲ داستان معمولا در مساجد بیشتر بیان میشه، شاید من بیشتر شنیدم) خونده باشه، عجیب به نظر میاد. احساس میکنم رقابت بین همدیگه بر سر اینکه من بیشتر میتونم مردم رو به گریه در بیارم باعث بعضی از این دروغها میشه. میشه کم سوادی رو هم علت دیگه ای دونست.

* مثلا من و خواهرم دیشب مراسم قدر به مسجدی رفته بودیم که تقریبا شلوغترین مسجد این منطقه است چون جز معدود جاهایی هست که اون نماز ۱۰۰ رکعتی رو به صورت جماعت میخونن. برای همین هم مسجد بسیار شلوغ بود. قبل از نماز مداح نوحه خوند و من تقریبا داشتم از عصبانیت گر می گرفتم چون چیزهایی به واقعه عاشورا اضافه کرده بود که در افراطی ترین کتابها هم نبود! جالب اینجاست که عامه مردم اینها رو باور میکنن و متاسفانه این داستانها سینه به سینه نقل میشه. من و خواهرم هی با هم بحث می کردیم ولی دورو بر ما همه خانمها به شدت متاثر شده بودند و اشک میریختند، حتی یکیشون بیهوش شد… اونم سر شاخ و بال غلطی که مداح اضافه کرده بود. حالا اصلا اخلاقی نیست من اینجا ذکر کنم که چیا میگفت. مسئله اینجاست که داستانهایی مثل شهادت حضرت علی و امام حسین به خودی خود اونقدر تلخ هستن که اگه همون اصل داستان رو بازگو کنیم، ممکنه افراد زیادی متاثر بشن، دیگه واقعا نیازی به خالی بندی نیست.

* حالا بدش رو گفتم خوبش رو هم بگم. من بهترین خاطرات شب قدرم مربوط به مراسم کوی هست. این مراسم که در مسجد کوی پسران برگزار میشد، در نوع خودش بی نظیرترین بود. سخنرانیهای آقای امجد، مداحان خوبی که انتخاب می کردن (شاید به واسطه اینکه محیط آکادمیک بود و شایدم بخاطر پوشش تصویری صدا و سیما). اما به هرحال سعی میکردن رعایت کنند. بیشتر مواقع مداحها داستان خاصی رو نقل نمیکردن اما ادعیه رو طوری میخوندند که اکثرا متاثر میشدن طوریکه حتی من که سر این چیزها اشکم در نمیاد، اونجا حسابی گریه میکردم! یادمه که سالن پسرها مجزا بود ولی چون تمام اجرا کنندگان (غیر از روحانی ای که سمت خانمها می اومد که نماز رو به جماعت اجرا کنه) سمت آقایون برنامه اجرا میکردن و خب منبر هم سمت پسرها بود، از اونجا پوشش تصویری برای خانمها پخش میکردن و برای من جالب بود این پسرهای با تیپهای خاص رو میدیدم که اومدن نشستن و منقلب شدند و اشک میریزن.

* یه چیز بامزه هم سر این بزرگنمایی های مداحها بگم. یکی از همکاران سابق ما میگفت که هم اتاقی اردبیلیش آخر محرم میخواست بره خونه و هم اتاقیهاش رو دعوت کرده بود. میگفت اونها یه شهر کوچیک اطراف اردبیل زندگی میکردن. شب تاسوعا طبیعتا تمامی نوحه ها به زبان ترکی بود و ما چیزی نمی فهمیدیم که یکباره دیدیم مردم با صدای بلند های های گریه میکردن ولی دوست ما از شدت خنده شکمش رو گرفت و رفت بیرون. رفتم بهش گفتم فلانی قضیه چیه؟ میگه مداحه برگشته گفته: یزید برای سر امام حسین ۳۰۰ هزار تومن جایزه گذاشته بود!

۴۷ نظر

  1. نازنین ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱۰:۱۵ ق.ظ

    من فکر میکنم متاسفانه بیشتر آدمهایی که تو این مراسم از شدت گریه به حال غش می افتن نه بخاطر امام حسین که بخاطر گرفتاریهای خودشون این جور به حال ضعف می افتن. وگرنه بهتره که آدم در احوال ائمه تدبر کنه تا اینکه فکر کنه خیلی بدبخت و مظلوم بودن و زندگی و مرگ بدی داشتن

  2. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱۰:۳۲ ق.ظ

    چرا برای حسن و حسین و علی … بر سر و صورت بزنیم در حالیکه الله از قبل از روز ازل سرنوشت آنها رو اینطور رقم زده ؟
    ما به تقدیری که خدا برای اینها در نظر گرفته احترام میذاریم و گریه زاری رو برای ملت مظلوم خودمون حفظ میکنیم.

  3. سید علیرضا ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱۰:۴۶ ق.ظ

    سلام با مطالب قسمت دوم شما شدیدا موافقم، برای اهل مطالعه اینجوری در بابا آقا اباعبدالله الحسین(ع) و دیگر ائمه(ع) حرف های ناجور شنیدن سخته! شما خوبه درگیری لفظی باهاشون پیدا نمیکنید! اما من توی اصفهان متاسفانه از این داستانها رو زیاد می بینم و شاید گوشه گیری از این مجالس و محروم شدن از مجلس ها…یادمه دوستی تعریف می کرد یک جایی رفته بودن تعزیه! وقتی نوبت به غارت اموال امام حسین(ع) شد! کسی که نقش آقا رو بازی میکردن ساعت مچی دستشون بوده! بعد طرف که یاقی بوده تلاش میکرده جلوی خلق الله ساعت مچی رو بیاره بیرون! اون دوستمون میگفت برای ما و ما میخندیدیم! به هر حال وقتی عوامانه نگاه کردن به دین پاشو به خواست استعمار باز میکنه توی کشور ما و متولی فرهنگی درست و حسابی نداریم بهتر از این نمیشه!البته همه این هم از خواست دشمن نیست! گاهی خود ما با بزرگ کردن یک مداح و یا یک روحانی ناآگاه میشیم دشمن!

  4. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱۱:۴۴ ق.ظ

    با سلام
    به نظر من مداخی رو رژیم شاه برای تخته کردن دکان روحانیون راه انداخت و حمایت کرد و آن رو هم برخی بدون توجه گسترش دادند و و زمانی که رضا خان مساجد را به تویله تبدیل کردند این قشر به صورت زیر زمینی توسعه یافتند و همین طور بعد از انقلاب هم بعضی بدون توجه به تبعات رشد این قشر به زیاد شدن انها توجه نکرد و تقریبا حوزه هم به این موضوع حساسیت نشان نمی دهد و همین طور این قشر باقی مانده های مراسم های تعزیه زمان صفویه هستند
    باید قشر مداح و مداح بازی جمع و اصلاح شود و وظایف این قشر به حوزه ها محول شود هم علم دارند و هم صدا
    این که یک عده در جامعه با خواندن چند کتاب دست چندم می توانند در مراسم های مهم حاضر و عنصر اصلی آن باشند خیلی با عقل جور در نمی اید تازه اخیرا این اقایان اگر نباشند هیچ مجلسی جوانها جمع نمی شوند یعنی شده اند محور اصلی مراسم ها و اجتماعات اسلامی !

  5. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱۱:۴۷ ق.ظ

    جواب به این نظر کامنت ها تون کار نمی کنه ! درست کنید !!!!!!!!!!!

  6. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱۱:۴۹ ق.ظ

    بیسواد به نرخ روز تبدیل کرده است متوجه نشدید !؟ نرخ ارز دینار دراون زمان رو به امروز تبدیل کرده !

  7. خودش ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱۱:۵۸ ق.ظ

    تا وقتی کسایی باشن که پای صحبت شیخ و مداح بشینن، شیخ و مداح هم خواهند بود. زیادم فرقی بینشون نیست. یک مشت اراجیف با ادبیات مختلف میگن

  8. علی وو ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱:۲۰ ب.ظ

    مراسم شب قبل کوی که اصلا خوب نبود، شاید به خاطر تعطیلی نصفه و نیمه تابستون باشه
    من از بهترین مراسمی که رفتم همون حسینیه رهپویان وصال شیرازه
    البته اونجا هم مداحی شون یه خورده مشکل داره به نظر من

  9. محمد ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۱:۵۵ ب.ظ

    نماز مستحبی رو که نمیشه به جماعت خوند!!!!!!؟؟؟؟؟؟

  10. po0ya ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۲:۱۲ ب.ظ

    یه شاعر شهرضایی به اسم پریش توی یکی از اشعار محلیش میگه :

    عِلِتی گیریه منام ملا محله رامبَرد روضه ما دربه درا اکبرا اصغر ندَرِد

    ( رامبرد یعنی میدونه )

    اونم همینو می خواد بگه که هر کی برا خودش گریه میکنه و به حال خودش .

    واقعا هم همینطوره مردن هیچ شخصی ناراحتی نداره چه برسه به شهادت !!!

    بالاخره هر انسانی یه روزی میمیره دیکه :-(

    تازه ما داریم خیلی بیش از حد زیاده روی می کنیم هرگز برای حضرت محمد اینچنین اتفاقاتی نمی افته

    شاید هم یه سریش خصوصا بین بعضی از زنها چشم و هم چشمی باشه مثل قش کردن و …
    البته توهین نشه ها ببخشید .

  11. غزاله ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۴:۳۸ ب.ظ

    خب وقتی هدف اصلی مداح این باشه که اشک ملت رو دربیاره همین میشه دیگه.
    فکر می کنم حتی خیلی از مردم هم دوست دارن فقط یه اشکی بریزن این شبا…
    اما دیگه کسی از شجاعت یا افکار و صحبت های این امامان چیزی نمی گه. از فلسفه زندگیشون و این که چه جوری می تونن برای بقیه الگو باشن. این که چه درس هایی می شه ازشون گرفت.

  12. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۴:۴۶ ب.ظ

    مرده شور توی بی همه چیز و رژیم مداح پرورت

    http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/08/100830_u01_neda.shtml

    .,.,,

  13. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۴:۴۷ ب.ظ

    امشب همون شبیه که نفرین میشی از ته قلب نفرینت میکنم که بلند نشی

  14. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۵:۲۳ ب.ظ

    راستشو بخواین من تا قبل این که دانشگاه قبول شم یه شیعه سر سخت بودم ام تو دانشگاه با چند تا بچه کرد که اکثرا کردها رو سنی می شناسیم آشنا شدم اما اونا واقعا اهل تحقیق بودن و نظرم کاملا در موردچیزایی که به دروغ ازشون شنیده بودم تغییر کرد الانم خوشبختانه مثل اونا هر چیزو تا تحقیق نکنم قبول نمکم و خودمو نه شیعه نه سنی می دونم و بعد یه تحقیق حسابی فهمیدم اکثر دروغ هایی که تو شیعه بود همین مداحا ساختن حتی چند نفر که تو مراسم قمه زنی می کردن بعد دستگیری معلوم شد جاسوس اسرایل هستن ازتون می خوام که تو رو خدا تحقیق کنین

  15. قطره باران ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۵:۳۹ ب.ظ

    بیایید دعا کنیم در این شب ها برای بالاتر رفتن فهم و درک عموم مسلمین برای شناخت بیشتر ائمه معصومین
    التماس دعا
    یاعلی

  16. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۶:۱۵ ب.ظ

    man rastesh nazare khasi nadaram vali ghabul daram 2 ye seri az majlesa taraf faghat mikhune ke ashk darare dg be mohtavash kari nadare va injur majales raftanesh vaght talaf kardane

  17. sayeh ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۶:۲۶ ب.ظ

    rasti balayi nazare man bud
    sayeh

  18. saman ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۷:۵۳ ب.ظ

    مصرف مواد در ایران، برابر با مصرف در چین و هند
    http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=69559

  19. saman ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۷:۵۷ ب.ظ

    جوان ایرانی سمبل تناقض رفتاری و عملی
    از اون ور سوسول بازیو نقد و انتقاد به مملکت و حکومت.
    از این ورم شب قدر را به پا داشتن.

    مصرف مواد در ایران، برابر با مصرف در چین و هند
    http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=69559

  20. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۸:۰۰ ب.ظ

    خدا بده برکت saman جان
    مدینه فاضله رو ۳۲ ساله که به چشم دیدیم

  21. اصغر ۱۳۸۹-۰۶-۹، ۹:۰۲ ب.ظ

    اوووووفففففف یعنی راست میگی؟
    پخش مستقیم پسر خوشگلا رو نشون میدادن؟؟؟؟ کلوزآپ یعنی؟؟؟؟

  22. آزاده ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۱:۲۲ ق.ظ

    تو طرفدار سنگسار یه آدم دیگه هستی، از کشته شدن و شکنجه اون همه آدم بعد از انتخابات ناراحت نشدی بعد میشینی برای یه داستانی که میگن ۱۴۰۰ سال پیش اتفاق افتاده گریه میکنی؟ تا امثال تو هستن وضع ایران از این بهتر نمیشه

  23. محمد تنگسیر ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۲:۱۰ ق.ظ

    ساعت ۲:۳۰ شب ۲۱ ماه رمضان است
    تا صبح بر اینشب سلام

    التماس دعا

  24. هکر ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۳:۲۶ ق.ظ

    اگر استاد نبودی کاری بکارت نداشتم
    حال که استاد ی
    خواهرم واقعه عاشورا ??
    شما محیط آکادمیک را چند سال دیده اید
    واقعا
    من آن نون مقدسم که پیش از قلم است
    نونی که نون قل بدستان مزدور را آجر میکند

    * به نظر من پستهای شما همونقدر که در بازگویی روز مره نویسی نقش مخربی داشته مخصوصا اگه خوانده اش اهل مطالعه نباشد که متاسفانه بعضیاشون اینطورین. از اونجائی که وبلاگ نویسی تخصص خاصی نمی خواهد و اکثرا به واسطه قابلیت اعتماد خوانده اون وبلاگ نویس می شه، این می شه که گاهی اوقات چیزهایی از زبان شما می خوانیم که برای کسی که ۴ تا کتاب خوانده عجیب به نظر میاد.

  25. میترا ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۱۱:۲۶ ق.ظ

    وقتی که تو آمریکا بودم دلم برای شبهایی که نوجوون بودیمو تو مهدیه تهران با خواهرم ودختر عموم اینا قرآن به سر می گرفتیم ضعف میرفت اما دنیا چقدر تغییر کرد الان دختر عمو هام با شوهر های فرنگیشون تبدیل به آدمهایی دیگه ای شدن و من هم موجودی که برای خودم ناشناختم ..اما هنوز دوست دارم این شبا تو حسینیه ای جایی باشم.. این موردی رو هم که در باره بعضی مداح ها می گی کاملا درسته یعنی برای کسی که عشق و احساسش به ائمه ریشه ای و از سر درد و تفکر عمیقه اینجور حرف زدن بعضی از این مداح ها که کاملا معلومه هیچ سواد و مطالعه ای هم در مورد تاریخ اسلام ندارن دردناک هست مثلا یادمه پارسال ظهر تاسوعا تو خونه نشسته بودم به صدای مداحی که داشت برای دسته عزاداری که از جلوی خونمون رد میشد و مداحی می کرد گوش میدادم که یهو برق از سه فازم پرید طرف داشت شعر وهن آلودی رو به حضرت عباس نسبت میداد در مورد لحظه ای که حضرت می خندند و وصف حال حوری های بهشتی در این حال نسبت به اون حضرت! البته اینجا هم بعضی اظهار نظرها معلومه از سر کینه نسبت به ائمه نوشته شده خدا به همه ما رحم کنه..

  26. salehi ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۱۲:۵۳ ب.ظ

    با سلام
    اگر موافق باشید خوشحال می شوم با هم تبادل لینک داشته باشیم
    در صورت موافقت بفرمایید تا با هم تبادل لینک کنیم
    http://www.takro.net

  27. بهنام ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۴:۵۶ ب.ظ

    سلام زهرا. البته همانطور که مداحان به داستانهایی که در کتب تاریخ هست پر و بال میدهند روایتهای کتب تاریخ هم به حقایق پر و بال داده اند. اکثر این کتب حداقل یک قرن بعد از وقایعی که روایت میکنند نوشته شدند. یعنی یک قرن تمام داستانها بصورت شفاهی منتقل شدند تا این که نوشته شدند.

    شما ببینید امروزه وقتی یک اتفاق میفته چند نوع روایت ازش در میاد. حتا روایت دو شاهد اغلب با هم جور در نمیاد. و خیل عظیمی از مردم حاضرند هر شایعه ای رو که با خواسته ها و دیدگاه هایشان همانگ بود قبول کنند و برای دیگران نقل کنند. حالا حساب کنید یک قرن تمام فرصت هست که واقعه ای در حافظه یک جامعه یا فرقه مرور شه. و حساب کنید که این واقعه پیوند عمیقی با هویت آن جامعه داره و اینکه این واقعه چگونه روایت شه برای آن جامعه یا فرقه جنبه حیاتی داره. در تحت این شرایطی اعتماد به جزییات روایات خیلی سخت میشه. بدون برو برگرد میشه اطمینان کامل داشت که واقعه آنطور بیاد خواهد آمد که اصول هویت آن جامعه رو تایید و تقویت میکنه.

    بهنام

  28. فرشاد ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۵:۴۶ ب.ظ

    آینده مذهب سیاسی …

  29. sayeh ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۵:۵۵ ب.ظ

    وبلاگ خودشه هرچی بخواد مینویسه!اونایی که می خوان گیر بدن مثل آزاده خوب نیان مگه مجبورن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  30. me ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۵:۵۷ ب.ظ

    این که این قدر نوشتن نداره! کامنت ها رو بخونی نتیجه می گیری که اولاً باید تحقیق کنی و پای صحبت مداحایی بری که فهمیده ترند. و دوماً دیگه هم از این پست ها رو تو وبلاگت نذاری!

  31. نرجس ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۷:۳۴ ب.ظ

    تا آدمای مثه آزاده هستن ….
    خاک بر سر ما ……..

  32. Rasoul ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۹:۱۷ ب.ظ

    با سلام

    من امروز بطور کاملا” اتفاقی وبلاگ شما رو دیدم لازم دونستم که من هم مثل بقیه دوستان نظر خودمو بنویسم .

    امام حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود
    اما افسوس که
    به جای
    افکارش
    زخمهای تنش
    را نشانمان دادند
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند!
    http://shariati.nimeharf.com

    با نظر تون موافقم ، مداحی امروز کاملا” رقابتی شده و واسه همینه که بعضی مواقع یکسری چرندیاتو از خودشون در میارن تحویل مردم میدن

    فکر میکنین یک مداح بقول خودشون درجه یک چند میگیره (دستمزد)

    چیزی حدود ۲ میلیون تومن ناقابل ، تازه با کلی منت
    بقیه هم از ۲ تومن به پایین تا ۵۰۰ هزار تومن
    اره

    صحبت زیاده ،به بقیه حرفا کاری ندارم ولی پشتکار تو تحسین می کنم

  33. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۹:۵۵ ب.ظ

    فعلا که شما ها هستید…
    امثال آزاده نه اهرم قدرتی دارند نه کاره ایند…
    شماها ر ا داریم میبینم چه بهشت و حکومت عدل علی برای مردم ایران به پا کرده اید.

  34. لیلی ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۱۱:۳۴ ب.ظ

    اوه اوه چه بحثی گرفته اینجا.
    صاحب وبلاگ یه خاطره گفت و برداشت خودش از این ماجرا.این بنده خدا نه صاحب حکومته نه مداح که حالا باید جواب همه رو بده

  35. ابک ۱۳۸۹-۰۶-۱۱، ۶:۵۵ ق.ظ

    فایل صوتی سخنرانی استاد مطهری رو با عنوان تحریف در واقعه عاشورا از اینجا http://www.audiobook.blogfa.com/post-77.aspx میتونید دانلود کنید

    پیشنهاد میکنم قبل از اظهار نظر در این مورد حتما به این سخنرانی گوش کنین
    خیلی از حرفهایی که موافقین و مخالفین مداحی میزنن رو بررسی کرده

    درضمن تا اونجایی که من خبر دارم زهرا نماینده جمهوری اسلامی نیست که شما طلبکارش شدین
    هرکسی حق داره توی وبلاگش نظر شخصیش در مورد هر چیزی رو بنویسه

  36. طاهر ۱۳۸۹-۰۶-۱۱، ۷:۴۰ ق.ظ

    اینکه صنعت اصلی مداحا اغراقه شکی درش نیست.متاسفانه خیلی از حقایق صدر اسلام رو تحریف می کنن، بطوریکه تمام دشمنای ائمه رو نادون و نفهم می انگارن و به چشم دون بهشون نگا می کنن، و این اصلاً خوب نیست. با مطالعه کتابای خوب تاریخی می بینیم که خیلی از این دشمنا آدمای با سیاستی بودن و در مسائل ظریفی با ائمه مطهر به مشکل بر خوردن.اگه واسه مردم و جونای ساده ما این حقایق خوب بازگو بشه میتونن الگوی خوبی واسه ما برای مقابله با دشمنای حال حاضر ما باشن.

  37. مهرداد ۱۳۸۹-۰۶-۱۱، ۵:۱۲ ب.ظ

    سلام

    هر کسی نظری می دهد و برای خود مجتهد ود انشمندی شده است!

    مگر شما دانشمند تاریخ و دین هستید که به خودت اجازه میدهی در مورد آقا اباعبدا…صلوات ا…وسلامه علیه نظر دهی؟!

    آنکسانی که عزاداری و قرن ۲۱ … را مطرح می کنند و به استهزاء می گیرند بهتر است کاری با مراسم عزاداری خلق خدا نداشته باشند و خود بروند به کلوب های تعویض زنی قرن بیست و یکشان برسند چکار دارند بهخ محافل انسان ساز؟!

    همان بهتر که سرتان را در ازدواج های دسته جمعی قرن بیست و یکتان گرم کنید!

    بدبختی را ببینید که فکر می کند چون قرن ۲۱ است دیگر نباید مراسم تکریم و عزاداری بزرگان انسانیت و شرف و عدل و ووو را برگزار کرد تا راهشان باقی بماند!

    چه بلایی سر دین آمده است خدایا برسان فرج را….

  38. من ۱۳۸۹-۰۶-۱۲، ۱۰:۲۵ ب.ظ

    از خوندن بعضی نظرات واقعا تعجب کردم فکر نمی کردم افرادی هم وجود داشته باشن که به عزاداری برای امام حسین هم ایراد بگیرن!!!!!!!!!!!!

    خدایا عاقبت هممون رو بخیر کن

  39. مسعود ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۱:۱۶ ق.ظ

    اگر عزاداری برای امام حسین نتیجه ای نداشته باشه نگیرم سنگین تره . حالا هی خودتو

    بکوب به در و دیوار راجبه مداح هم ای تک و توک دیدم به فکر شهرت نیستن هر سال

    واقعه عا شورا داره عوض می شه به سلیقه آقایون .

    خدا یه عقلی به همون بده که راه درست تشخیص بدیم.

  40. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۱:۲۳ ب.ظ

    تعجب می کنم خودتو روشنفکر حساب می کنی بعد می گی رفتیم جلسه مداحی و بعد مداح ها رو می کوبی
    خودت خوب می دونی اصلا یکی از دلایل عقب موندگی جامعه ایران همین منبری ها هستن

    افکار و عقایدی کاملا متضاد داری

    من که آخرنفهمیدم دلیل ارائه مطالبت چیه؟؟

  41. آیت ا... العظمی ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۲:۱۵ ب.ظ

    السلام العلیکم
    نظام شکوهمند جمهوری اسلامی بعد از بیرون کردن شاه خائن از صدقه سری امثال من به این شکوه و جلال و پیشرفت و مطرح شدن در صدر اخبار جهانی! نائل شده. همین مداحانی که ما پرورش دادیم (روش پرورش مداح: کود حیوانی به میزان لازم ، قفس ، زنجیر و.. ) کمکهای شایانی برای پیشرفت مملکت کردند. شما ها نمیفهمید حکم همتون قصاص نفس می باشد. (برای نمونه حاج آقا هلالی و گلستانی رو خودم شخصا تو قفس پرورش دادم)
    ما ها کارمون درسته ولی ملت ایران نمیفهمن.

    دامم برکاته
    صلوات ختم کن

  42. مهرداد ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۲:۵۶ ب.ظ

    سلام

    جناب آیت الشیطان الحقیر و ناشناس خان!

    منظورتان از پیشرفت همان پیشرفت غرب در حوزه ی انسانیت است که شاهد جامعه ای هستیم که در آن ازدواج های دسته جمعیش رسمیت یافته اند؟!
    یا رسمیت یافتن کلوب های تعویض زن؟!
    وووواین ها پیشرفت است!!!
    خب بلی شما اگر دنبال اینچنین پیشرفتی هستید بدانید که اولین مخالفین شما همین منبری ها خواهند بود!
    نظام یا برخی مسلمان و منبری نمایان هر غلطی کردند به خودشان مربوط است اما اصل در جای خود قوتش بیشتر و بیشتر می شود که کم نمی شود!

    البته عقل شما و امثال شما انقدر تحلیل رفته است که یک قاعده ی واضح عقلی را حق دارید نفهمید!

    البته ناشناس خان این عبارتت خوب بود: افکار و عقایدی کاملا متضاد داری


    واقعا خانم زهرا باید درد اصلیش را دریابد!

    والسلام.

  43. مهرداد ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۳:۰۲ ب.ظ

    جناب مسعود خان و امثال شما که به برکت ولی خدا و حجت خدا بر خلایق خانم زهرا خانم , مجتهده ی عصر دانشمند ووووو در این پست فراوان نظر داده اند و سبب شده اند خانم زهرا خانم فراوان ثواب کسب کنند:

    یکبار عرض شد حضرات اول کمی تحصیل علم بفرمایید بعد در مورد شعائر دین خدا نظر دهید.

    والسلام.

  44. آیت ا... العظمی ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۳:۳۳ ب.ظ

    جناب مهرداد خان با دقت بیشتری کامنت من رو بخون

  45. حسین الصادق ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۳:۳۹ ب.ظ

    بسم الله
    یه سوال اون نماز صد رکعتی رو که به جماعت میخونن کدوم هست؟ اگر منظور نماز شب قدر هست که اصلا شرعا نمیشه جماعت خونده بشه چون نماز مستحبی به جز نماز عید دیگه هیچ نماز مستحبی رو نمیشه جماعت خوند
    اگر چیز دیگه ایه یه توضیحی بدید که روشن باشه قضیه
    متشکر
    کسانی هم که اینقدر بد و بیراه به مادحین اهل بیت میگن ان شاءالله برای افعال و صحبتهاشون حجت شرعی دارن
    انتقاد یه چیزه اینکه همه اونها رو آدمها بد بدونیم و مرتبط به ساواک و … و … و تهمتهای عجیب و غریب یه چیز دیگه
    در ضمن پاسخ به نظراتتون کار نمیکنه
    یا علی

  46. آیت ا... العظمی ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۸:۴۳ ب.ظ

    السلام علیکم یا مهرداد
    کسی اینجا نگفته انحراف اخلاقی باعث پیشرفته اینها خودش از مشکلات غربی هاست.
    ولی ولایت مداری و ملا محوری و حکومت دینی هم باعث پسرفته در این هم شکی نیست.
    نمیدونم چرا شما ها تا کم میارید بحث انحرافات اخلاقی غربی ها رو پیش می کشید. گوزن چه ربطی به شقیقه داره مهرداد جان

    دامم برکاته

  47. آیت ا... العظمی ۱۳۸۹-۰۶-۱۴، ۸:۴۵ ب.ظ

    مهرداد جان اینم یه نمونه اصغرش

    http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=118301