بحثی درباره کمپین چادرم را لگد نکنید

* چادرم را لگد نکنید پستی هست که گلدختر نوشته و توش از منم دعوت کرده که درباره شکستن حرمت چادر بنویسم. هرچند در حال حاضر پوشش من چادر نیست اما حجاب انتخاب من و یکی از دغدغه های من هست. به این ماجرا از جوانب زیادی میشه نقد کرد اما این پست در پاسخ به این دعوت خاص است. (سری دیگر لینکها)

* خلاصه ماجرا: سکینه آشتیانی رو حتما می شناسید. در هفته های اخیر اگه اخبار گوگل رو راجع به ایران نگاه کنید و یا تگهای توئیتر رو این اسم رو به کرات می شنوید. جرم خانم آشتیانی قتل همسرش و زنا هست و ایشون چند سالی بود که در زندان بودند تا اینکه به دلیل زنا محکوم به سنگسار شدند و سروصداش بلند شد و باعث شد مجازاتش فعلا متوقف بشه. اما محمد مصطفایی که ظاهرا وکیل ایشون بوده، بعد از دستگیری همسرش به طور غیرقانونی و بدلیل اونچه که “ترس از بازداشت” نامیده، از ایران فرار میکنه و توسط پلیس ترکیه دستگیر میشه و تقاضای پناهندگی میکنن و الان هم نروژ هستن و مصاحبه های زیادی هم با اینور و اونور انجام دادن. اینها باعث شده که جمهوری اسلامی خانم آشتیانی رو وادار به اعترافات تلویزیونی بکنه و خانم آشتیانی هم در این اعترافات علاوه بر تائید جرمهاش میگه که تا به حال آقای مصطفایی رو ندیده و … (ویدئوی کامل)  و اما این اعتراضات از جایی شروع شد که خانم آشتیانی در اعترافات تلویزیونی چادر پوشیده بودند و دوستان چادری ما اعتراض کردند که چرا صدا و سیما سر یک زن قاتل و زناکار چادر سر کرده!

۱) چادر به منزله هویت: چند روز پیش با یکی از دوستانم درباره یک دختر یک شخصیت سیاسی بحث می کردیم که رسید به همسرش. همسر این آدم چادری هست ولی در پروفایل فیس بوکش عکسی از خودش با فول میک آپ گذاشته با اینکه روسری هم سرش هست ولی دوست من میگفت که در شان یک زن چادری نیست که عکسی از خودش با آرایش اینطوری بذاره آواتارش. این دوست من معتقد بود که چادر هویت یک زن چادری هست ، یعنی طرف وقتی این پوشش سخت رو انتخاب کرده “همه” ازش انتظار دارن که همه جا مقید بهش باشه.

۲) حلقه بی پایان: هفته پیش در وبلاگ شادی صدر خوندم که همونقدر که باید ارزشهای زنان مذهبی توسط سکولارها به رسمیت شناخته بشه (و البته ایشون نوشتن که در ایران مجبوریم بشناسیم) همونقدر هم باید زنان مذهبی ارزشهای زنان سکولار رو بهش احترام بذارن و البته خانم صدر حتی زحمت نکشید لحن تلخ و تندش رو در این نوشته نسبت به حجاب و چادر تعدیل کنه. چون در همون پست نوشتن: ((این پست را نوشتم برای اینکه از چند روز پیش به این طرف مدام به یاد آن زنان گمنام و ایستادگی شان برای اینکه همانی که هستند، باشند می افتم و نیز به این جمله صدیقه دولت آبادی در وصیتنامه اش فکر می کنم که : “زنانی را که با چادر به مزارم بیایند نخواهم بخشید.” )) و البته چند پاراگراف پائینتر دلیل سطحی ای از یه خانمی که چادر رو کنار گذاشته آوردن. من با کنار گذاری مشکلی ندارم دلیلی که آورده بهانه است بیشتر، چون این لباس نیست که به کسی ظلم میکنه این آدمها هستن! و در پایان نوشتن کاش زنهای چادری اینطوری بیشتر بودند یعنی به همین دلیل کشف حجاب کنند. آدم یاد دلایل خنده دار فریبا داوودی مهاجر در کشف حجابش می افته. اینطور میشه سکولارها از محجبه ها انتظار احترام دارن و بالعکس!

۳) اولین شوک: دانشجو بودم. صبح ساعت ۸ رسیده بودیم لاهیجان. چند روز تعطیلی پشت سر هم بود و اتوبوس برای اینکه به سرویس بعدی برسه توی راه هیچ نگه نداشت. برای همین به محض اینکه پیاده شدم دنبال WC بودم. منتها اون موقع صبح پارک لاهیجان (همونی که نزدیک استخره) خیلی خلوت بود. یه خانم چادری قوی هیکل آرام توی پارک قدم میزد. دویدم و بهش رسیدم که ازش بپرسم نزدیکترین WC گذاشت؟ وقتی خانمه برگشت خیلی جا خوردم. آرایش خیلی غلیظی داشت، ابروهاش رو تتو کرده بود و سایه عجیبی هم پشت چشماش داشت. با تظاهر به مهربانی و انگار که من بهش کد داده باشم، به ۲ تا ماشینی که کنار خیابون پارک بودن اشاره کرد و گفت: هر کدوم رو که میخوای انتخاب کن. اینها توی چالوس و رامسر ویلا دارن. ما … گروهی هم داریم و داشت ادامه میداد که من با همه توانم دویدم که ازش دور بشم. هیچوقت توی زندگیم یادم نیست که اونقدر سریع دویده باشم که هم از این زن چادری دور بشم و هم از اون ۲ تا ماشین. تا مدتها برام سوال بود این چرا چادر سرش کرده بود؟

* این تضادها رو گفتم که بگم ما تو ایران چند نوع چادر-پوشی داریم. زهرا مینایی در این مورد خیلی خوب نوشته. اما من میخوام یه کم ریزترش کنم: یک دسته کسانین که واقعا چادر رو بعنوان حجاب برتر قبول دارن و در همه حال سعی میکنن بهش مقید باشن، یک عده به زور خانواده و یا دولت (منظورم برخی ادارات) چادرین. اینها خیلی مقید نیستن و هرجا که بتونن نقضش میکنن و از بدصحبت کردن درباره اش حتی زمانی که چادر سرشون هست ابایی ندارن. دسته آخر که ممکنه قاطی هم داشته باشه کسانین که به خاطر عرف چادرین. مثلا در یک محله سنتی زندگی میکنن و ممکنه خانوادتا حتی مذهبی نباشن ولی مجبورن مقید باشن.

* من اعتراض این کمپین رو بعنوان یک نقد درون گفتمانی قبول دارم. منظورم اینه که این حرف درستی هست که چرا جمهوری اسلامی که در طی این ۳۰ سال مدام میگه چادر حجاب برتر هست، میاد اجباریش میکنه که هرکسی بپوشه؟ چرا برخی ادارات یا دانشگاهها چادر اجباری هست؟ چرا در زندانها چادر اجباری هست که لابد همه مجرمان بالاجبار چادر بپوشن؟ آیا بهتر نیست فقط کسانی که حقیقتا انتخابش کردن بپوشنش و از اجباری کردن چادر حذر کنیم؟

* اما یک نقد بزرگ هم به این حرکت دارم (علاوه بر این ایراد که در شهرهای سنتی زنها فارغ از اینکه مذهبی باشن یا نه به دلیل حاکمیت عرف چادر میپوشن و اینرو ما نمیتونیم از کسی بگیریم) اما ایراد مهمتر مقدس نمایی چادر و چادری هاست که نتیجه اش نگاه از بالا به سایر محجبه ها و حتی پوشش هاست. ببینید اون چیزی که برای ما مهمه “حجاب” هست. اگه الان بیایم همه دخترها رو چادری کنیم ولی در رفتارشون مقید به عفاف نباشن، فایده اش چیه؟ مگه میتونیم محدود کنیم که چادر رو فقط خوبان بپوشن؟ آیا این حرکت شما یه نوع نگاه از بالا به سایر زنها نیست که حتی منِ نوعی غیرچادری هم علیرغم محجبه بودن توش هستم؟ مگه اینهمون دیدگاهی نیست که ما داریم نقد میکنیم؟ ما از زنهای سکولار دلخوریم به خاطر شعار: نه روسری نه توسری، که به این ترتیب میخوان زنهای محجبه رو تحقیر کنند. آیا به این ترتیب خودمونم در جهت مخالف اسیر همین شعار نشدیم؟ ما اینهمه زور میزنیم که بگیم آقاجان این نگاه از بالا به آدمها رو از بین ببرید، چه بهتره دقت کنیم خودمون تو این دام نیفتیم.

۶۵ نظر

  1. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۲:۰۶ ب.ظ

    اونایی که دغدغه ی حجاب دارند و این کمپین را راه انداختند چرا به اجباری شدن چادر در مدارس یه شهرستان توجه نمی کنند و کمپین براش راه نمی ندازند؟

  2. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۳:۱۰ ب.ظ

    عالی :)

  3. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۳:۱۷ ب.ظ

    با وجود اینکه با بعضی قسمت ها موافقم (چادر نمی تواند حجاب برتر باشه اگه اجباری شده باشه) ولی فکر می کنم که نظرت راجع به اون شعار اشتباهه. ممکنه یه بی حجاب روسریٍ اجباری رو تو سری ببینه ولی این روسریٍ اختیاری رو توسری نمی کنه.
    اون مثال تو پارک با حال بود. تو خوابگاه که بودیم به روسری سر کردنمون گیر می دادند. یه چند تا دختر خلاف داشتیم که تو خلاف های خوابگاهی لنگه نداشتند. مثلا اینکه آخر هفته ها با دوست پسرهایشان میرفتند شمال بدون اینکه خوابگاه بفهمه. اگه کسی می گفت که اینا بابت کارهاشون پول می گیرند من باور می کردم. با وجود پوست تن گرفته و آرایش آنچنانی توی خوابگاه چادر سر می کردند!
    تا وقتی چادر ارزش محسوب بشه و افرادی که قدرت آزار دادن مردم رو دارند بین چادری و غیر چادری تفاوت بگذارند, یکسری هم ازش سو استفاده می کنند.
    این بحث و کمپین به هیچ جا نمیرسه. ما باید یاد بگیریم که آدم ها رو با ظاهرشون نسنجیم ولی متاسفانه کل جمهوری اسلامی بر پایه ظاهره!
    اگه من بسیجی باشم, کسی بهم گیر میده که چرا زن خرابی ام؟؟؟ ؛)

  4. پری ناز ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۳:۲۵ ب.ظ

    فقط یه چیزی. ببین شعار نه روسری نه تو سری فقط و فقط در جواب یا روسری یا تو سری بوده

  5. مهدی.ه ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۳:۳۶ ب.ظ

    زهرا خانم نویسنده محترم وبلگ برای چندمین باره که داری کامنتامو به طور کلی حذف می کنی !خواهشا بحث حثیتیه…حذف نکن خواهرجان…هرچی بگن خودم هست که جوابشون رو بدم

  6. آقای رگبار ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۳:۴۷ ب.ظ

    از نوع نگاهت و دقتت ممنونم .

  7. بابک ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۴:۰۱ ب.ظ

    شما حقیقت را وارونه جلوه داده اید. بعد از انقلاب تحقیر و توهین به بی حجاب ها و کسانی که اعتقادی به حجاب ندارند شروع شد و در تمام این سالها کم و بیش ادامه داشته است. این شعار نه روسری نه توسری هم در واقع نسخه عوض شده “یا روسری یا توسری” است که تا چندین سال بعد از انقلاب به بی حجاب ها یا بد حجاب ها گفته می شد اگر شما بچه بودید یا به دنیا نیامده بودید از دیگران بپرسید یا بخوانید. حالا که گروه مقابل دارد مقابله به مثل می کند خیلی ها خوششان نمی آید که باید گفت خود کرده را تدبیر نیست! اصل مشکل زورگویی یک گروه به گروه دیگری از آدمهاست! این هم مثال امروزی توهین:

    http://www.asriran.com/view.php?id=50835

  8. زهرا قدیانی ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۴:۲۶ ب.ظ

    زهرا خانوم

    ببین
    مثلا لباس روحانیت هم لباس پیامبر و مقدسه اما شخص روحانی به صرف اینکه اون لباس رو تن می کنه مقدس نیست. همچنین اگر روحانی ای فاسد تشخیص داده شد باید خلع لباس بشه.
    چادر هم همینه. خود چادر به علت اینکه پوشش کامل زن مسلمانه مقدسه اما چادری ها مقدس نیستند. از طرفی نباید بگذاریم یک فرد فاسد هم از اون استفاده کنه.

  9. ساره ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۵:۰۷ ب.ظ

    خوب بود:)

  10. یه دوست ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۵:۱۵ ب.ظ

    سلام
    ببینید خانم زهرا چند نکته در مورد فرمایش شما باید بگم:

    ۱- حجاب رو چه به صورت چادر و چه روسری و چه کت دامن و … جمهوری اسلامی اجبار نمی کنه(در حال حاضر) فقط گفتن حجاب و پوششی که مردم در جامعه تحریک جنسی نشن و جامعه دیگی نباشه که در اون شهوت و تحریکات نادرست دائم غلیان کنه.
    ۲-چادر یا جلباب رو بهش میگن حجاب فاطمی البته خودش بحث داره که چادر چیه چون الان در جامعه ایران چادر ملی و خفاشی و سوسکی و … داریم که برخی از اونها از مانتو روسری به مراتب بدتره.حالا شما اصلا به جمهوری اسلامی چیکار داری که زور کرده یا هر چی شما اگر مسلمان هستی و حضرت فاطمه سلام الله علیها رو قبول دارید بسم الله.بحثی هم در این مورد نمیشه کرد که ایشون چادری بوده یا مانتوئی یا …. چون کاملا واضح هست داستان چیه.
    ۳-عفاف باید درونی هم باشه ولی براساس مضمونی از حدیثی از امام معصوم و متفکرین “دین از جلد به درون رسوخ میکنه و در این مورد ظواهر خیلی مهمه” و کلا باید اول ظاهری مناسب داشته باشیم و بعد تلاش کنیم در جهت اصلاح “بیشتر” درون.نمیشه بگیم چون من درون خیلی خوبی ندارم پس اگه ظاهرم رو خوب کنم ریا کردم.ریا یعنی شما ظاهر رو درست کنی برای فریب مردم ولی وقتی شما تلاشت در جهت اطلاح امور هست مشکلی نیست. برای من خیلی جالبه تو جامعه بین مردم خیلی معمول شده که مثلا میگن:فلام فرد چادری ریا کاره و یا … و باید نقدش کرد ولی کسی حق نداره اون خانم مانتوئی رو نقد کنه چون تا نقد کنی می گن باطنش صافه.
    حالا ما باطن این دو نفر رو که نمی بینیم ولی حداقل اون خانم ظاهر خوبی داره ولی بای دیفالت ریا کاره ولی اون یکی قطعا باطن خوبی داره !!! می بینی چقدر مسخره است؟
    ما نمی تونیم بگیم من مسلمان هستم ولی فکر می کنم که همین پوششی که داریم خیلی هم خوبه و به کسی هم ربطی نداره و کسی هم حق نداره منو نقد کنه و من دین رو همه بهتر می فهمم.
    من برادر کوچک شما به عنوان یه فرد سراپا تقصیر و گنه کار به عقل ناقصم این مطلب میرسه که آقا وقتی اون خانم چادری آرایش کرده یا اون راننده تاکسی شما رو میبینه و به شما پیشنهاد میده شک نکنید که پوشش شما مشکل داره.چرا به یه فرد محجبه چنین پیشنهاد هائی خیلی کم داده میشه و چرا پسرها وقتی یه دختر مانتوئی رو میبیننن سریع تحریک میشن ولی به یه فرد محجبه کاری ندارن ؟
    ۴- برای رعایت دستورات شرعی نباید از کسی یا چیزی ترسید و یا نگران مسخره این و اون بود
    ۵-جمهوری اسلامی فعلی در حقیقت حکومتی است که در اون مسلمان ها حکومت می کنن نه مکتب اسلام البته جهت درسته ولی خیلی با هدف فاصله داریم ما از یه حکومت طاغوتی به شرایطی رسیدیم که فقط وضعیت برای ظهور منجی مناسب تر شده. همین . هدف هم همین بوده نباید خیلی به حکومت گیر داد و منتظر باشیم تا اونها همه چیز رو درست کنن باید بنده حقیر و سرکار عالی که قلم خوبی دارید و مشخص هست که فردی هستید با فکر و البته دقدقه، دست به کار بشیم.

  11. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۶:۰۹ ب.ظ

    خوب وقتی حکوممت در جهت ایدولوژی تو هست. معلومه افتخار میکنی به عنوان یه آدم مذهبی با دید مذهبی حرف بزنی.
    اونوقت سکولارا و اونایی که نمیخواند اعتقادی داشته باشند میتونند افتخار کنند و از دید خودشون به مسائل نگاه کنند به این راحتی؟
    بر فرض تو که افتخار میکنی محجبه ای و مذهبی منم دلم میخواد افتخار کنم مثلا فاشیسمیم و صلیب شکسته به بازو هام بزنم و راه برم تو خیابون.
    این حق و بهم میدی؟یا باید صبر کنم حکومت که عوض شد و تبدیل شد به اونچه که به موازات عقاید منه این کارا بکنم؟

  12. من ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۶:۳۳ ب.ظ

    چررررررررررررررررررررت

  13. امین ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۸:۴۳ ب.ظ

    این جمله‌اش خیلی خوب است که «این لباس نیست که به کسی ظلم میکنه این آدمها هستن!»
    اما به دلیل نداشتن دید تاریخی است که ایشان می‌فرمایند «ما از زنهای سکولار دلخوریم به خاطر شعار: نه روسری نه توسری» چون امت حزب‌الله بود که اول شعار «یا روسری یا توسری» را اختراع کرد و شعاری که سکولار می‌پندارند در پاسخ آن گفته شد و نفی اجبار در آن هست و نه نفی روسری فی نفسه.
    در ضمن آدم می‌تواند مذهبی باشد و سکولار هم باشد و دو واژه‌ی مذهبی و سکولار با هم متضاد نیستند. متضاد مذهبی غیرمذهبی است یا ضدمذهبی و متضاد سکولار، دینی است یا مکتبی.

  14. آرش کمانگیر ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۹:۰۰ ب.ظ

    فکر می کنم تبلیغات یه طرفه و مسموم و افراطی که تمام هویت و شخصیت زن رو در یک تکه پارچه سیاه به نام چادر میدونه جوابی بهتر از رفتارهای یه طرفه و مسموم و افراطی پیدا نکنه. نمیدونم یه پوشش خاص چرا اینقدر اهمیت پیدا می کنه و چطوری تبدیل به نماد شخصیت و فرهنگ میشه؟ مخصوصا اونجایی که چادر و یا هر پوشش دیگه و یا یه حکم مثل مجازات زنا میدانگاه و جولانگاه دیدگاههای سیاسی موقتی و منفعت طلبانه باشه . چه از این طرف و چه از اون طرف

  15. ش..ر.م. .بر حامیان س.ن.گ.س.ار ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۹:۵۳ ب.ظ

    واقعا فکر میکنی همه این متن طولانی شما رو میخونند؟

  16. ش..ر.م. .بر حامیان س.ن.گ.س.ار ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۹:۵۳ ب.ظ

    من البته خوندم و میخوام بهت بگم این همونی نیست که گل دخترا ازت انتظار داشتن اونا میخوان تو از س.ن.گ.س.ا.ر هم حمایت علنی کنی و با روحیاتی که از شما سراغ داریم دفاع پنهان شما از س.ن.گ.س.ا.ر اصلا تعجب آور نیست می دونید چرا ؟

  17. aram ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۹:۵۶ ب.ظ

    تنتون این بار بسیار منطقی‌ تر است. تنها انتقاد من به این متن قسمت “نه روسری نه توسری” است که امیدوارم در اثر نا‌ گاهی باشد. چون همانطور که دوستان گفتند شعار نه روسری نه توسری در توهین به با حجابها نبوده تنها جوابی‌ برای نفی شعار یا روسری یا توسری اوایل انقلاب بوده است.

  18. aram ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۹:۵۶ ب.ظ

    متنتون این بار بسیار منطقی‌ تر است. تنها انتقاد من به این متن قسمت “نه روسری نه توسری” است که امیدوارم در اثر نا‌ گاهی باشد. چون همانطور که دوستان گفتند شعار نه روسری نه توسری در توهین به با حجابها نبوده تنها جوابی‌ برای نفی شعار یا روسری یا توسری اوایل انقلاب بوده است.

  19. ش..رم.. بر حامیان ...ت.و.ح.ش. ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۹:۵۸ ب.ظ

    این همه ه.ی.ا.ه.و برای چا.در خانم آشتیانی ؟؟!! اما دریغ از ۲ کلام در نفی س.ن.گ…س.ا.ر

    ش..ر..م.. آ.و.ر.ه برای شما

  20. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۱۰:۵۲ ب.ظ

    بابک جان انتظار دارید اونی که نه از تاریخ سیاسی مملکتش چیزی می دونه و نه از تاریخ مذهبی ، واقعیات رو وارونه جلوه نده؟

  21. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۱۰:۵۴ ب.ظ

    خیلی وقته حنای وب شما رنگی نداره خانم بسیار سنتی
    فقط جایی شده برای تمسخرتون و نوعی سرگرمی برای اهالی وب

  22. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۱۱:۰۱ ب.ظ

    حاضرم قسم بخورم اگه بر فرض محال در آمریکا شخصی رو محکوم به سنگسار میکردن همین خانم وبلاگ نویس بسیجی خودش رو … میکرد که عمل آمریکایی ها رو غیر اخلاقی نشون بده ولی در چند قدمی اشخاص رو با سنگ به شکل مشمئز کننده ای اعدام میکنند اما لام تا کام حرفی نمیزنه
    نفرت انگیز تر از تو پیدا نمیشه دختر
    خودت رو به یک موجود منفی در وبلاگستان بدل کردی

  23. ناشناس ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۱۱:۰۷ ب.ظ

    یعنی موضوعی مهم تر از چ.ا.د.ر اشتیانی نبود ؟

    این موضوع مهم نیست که در هزاره سوم بعد از میلاد فردی رو هرچند جرم سنگینی مرتکب شده با سنگ تکه تکه کنند ؟

    شرم آور نیست که چ.ا.د.ر موضوع اول وبلاگی باشه و عمل وحشیانه ای که ح.ی.و.ا.ن هم با ح.ی.و.ا.ن انجام نمی ده مسکوت بمونه ؟

  24. L ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۱۱:۳۶ ب.ظ

    “ما از زنهای سکولار دلخوریم به خاطر شعار: نه روسری نه توسری، که به این ترتیب میخوان زنهای محجبه رو تحقیر کنند.”
    تحقیر رو ابتدا آیت الله خمینی شروع کرد با دسته بندی ملت ایران
    اونی که حکم شلاق برای بی حجابی میده تحقیر رو شروع کرد

  25. L ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۱۱:۳۶ ب.ظ

    چیزی که عوض داره گله نداره

  26. اشکـ+ـان ۱۳۸۹-۰۵-۳۱، ۱۱:۴۰ ب.ظ

    متاسفانه چادر جدیداً تبدیل شده به یک وسیله برای مسخره کردن یا تظاهر به پاک بودن.
    اون زنی که گفتین چادر داشت واسه اینه که اگه یه زن مانتویی تو خیابون ۲ ساعت یه جا بشینه ۱۰۰ نفر بوق میزنن. ۲۰۰ نفر میخوان شماره بدن. ۳۰۰ نفر متلک میگن. بعد از همه اینها هم پلیس بهش گیر میده.
    ولی اگه یه زن چادری ۱ روز کامل هم وسط میدون وایسه کسی بهش چیزی نمیگه! مهمتر از همه پلیس!

    نمیدونم دیدین یا نه. اینجا جدیداً شبهای پنج شنبه که پلیس زیاده و ترس دختر پسرا بالا میره دخترا یه چادر میکنن سرشون و میان بیرون با جناب BFشون. خیلی برام عجیبه که عمراً پلیس بهشون گیر نمیده!!!!!!!!!!!!!!!
    هر غلتی هم که دلشون بخواد میکنن.

    من که واقعاً متاسفم واسه همچین مردمی :|

  27. ایلیا عبدالماشع ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱:۴۸ ق.ظ

    ممنون از متن جالبت
    با بعضیا در مورد طولانی بودن موافقم ولی خسته کننده نبود
    راستی همینجوری حرف میزنی ؟تند تند و مختلف؟
    با اینکه وبلاگ های صورتی و رمانتیک و دستنوشته به مذاق من خوش نمیا ولی این یکی جالب بودش!
    تونستی سر بزن
    تی منتظر ایسم !

  28. رامیان ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۹:۲۸ ق.ظ

    سلام

    نماز روزه تون قبول باشه.
    در راستای این حرکت وبلاگی:

    با موضوع:” افسوس که رسانه ی ملی تلاش هایم را بر باد میدهد” بروزم.

    منتظرم
    یاعلی

  29. Ela ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۹:۳۳ ق.ظ

    miduni zahra man ba asle in harf moshkel daram vase inke hame midunan ke chador bar sare zendani az har no bashe (ghatel, siasi, dozd,….) jozve ghanune zendanhaye mast,,,age mikhad kasi eteraz koneh bayad be in mozu eteraz koneh na be inke oun khanum ro ba chador avordan vase mosahebeh.

    in daghighan mesle pijame pushidane aghayune zendanieh….ke khob maskhare ast ke yeki ro ba pijam ebiaran dadgah be vije zendani siasiro ke dige hichi….hala

    hala in goldokhtara be ja inke be asle mozu gir bedan age ham mikhan gir bedan oumadan be in zirmajmue ke shamele in khanum mishe gir dadan….pas eshkal dare bahseshun

  30. سید محمد امین تقوی ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱۱:۱۴ ق.ظ

    سلام
    چرا اینقدر این سایت جیگره؟
    چرا اون لوگوی بالا دخمل کوچولوی اینقدر نازو جیگره؟
    چرا من این سایتو دوست دارم؟
    چرا شماها اینقدر خوبین؟
    چرا اینقدر اسمونی هستین؟
    چرا دفعه پیش کامنت گذاشتم هیچکی نیگاه نکرد؟

    چرا گوشتو گربه برده؟:)

  31. حوری ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱۱:۵۸ ق.ظ

    یلام مطلب جالبی داری به ویژه قسمت روشن کردن حقایق با یک مطلب جالب به روزم بیا سر بزن

  32. زنجبیل ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱۲:۰۷ ب.ظ

    من با متن شما کاملا موافقم و البته این یه دردیه که تو جامعه ما خیلی زیاد شده .درد من از همه بهتر میفهمم .و همون اشاره شما به شادی صدر .و فریبا داوودی.
    درسته چادر اونقدر به ادم ازادی نمیده .دست و پا گیره .گاهی بعضی کارها باهاش خیلی سخته اما وقتی انتخابه منه یا اونه چه اهمیتی داره که دیگران قبول دارن .اگر دوست دارن مقبول باشه حرفشون خوب قبول کنن باور دیگری رو
    .ببین این فقط درد جوامعی مثل ماست ها.مثلا اینجا که من زندگی میکنم یکبار گفتیم ما اهل ا ل ک ل نیستیم و گوشت حلال میخوریم.این المانیهای به ظاهر بی دین اینقدر به ما کمک کردن برای پیدا کردن مطلوبمون که ایرانیهای هم وطن سرزنش کردند و توهین که هنوز عقب افتاده این و چرا و چون .
    درد ما اینه که میگیم من درست میگم و غیر من هرکی فکر کنه و هرچی فکر کنه تا وقتی درسته که مثل من باشه .به عبارتی یا با منن یا رو در روی من. با من باشن احترام میبینن .رو در رو باشن با زبون و عمل و چشم و ابرو خوردشون میکنم.
    یلدم میاد قبل اومدن به اینجا از کسانی که سابقه زندگی تو المان رو داشتن پرسیدم از چگونگی زندگی اینجا .به قدری با توهین با من حرف میزدند که تو با این حجاب میخوای بری اونجا ؟اگر چادر سر کنی مثل دزد بهت نگاه میکنن و … دلم شکست از حرف زدنشون و اخر به یکیشون گفتم این روش درست نیست . جالب همون دیگری اصلا تحمل انتقاد معلم کلاس زبان سر رعایت زمان مقرر حضور تو کلاس و اون هم طبق قانون المان رو نداشت!!!!!!!

    زیاده حرفی شد.

  33. خودش ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱۲:۲۳ ب.ظ

    هر چیز که اجباری شد و آزادی انسان توش لحاظ نشد بعد از یه مدت پس زده میشه. چه چادر چه خود حجاب.

  34. helen ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱۲:۵۷ ب.ظ

    waqhan nemidonam chi begam?akhe khodaye man baraye zane bichare hokme sangsaro dadan yani shekanje ta marg onam az noee qhanoni ,yani wahshigari onam at noe qhanonosh .baad shoma ya baziyaye dige sare chadoresh bahs mikonin !!!!!!man waqhan nemifahmam shoma deleton be hale on felestiniha misoze albatte manam delam misoze wali taajob mikonam chetor to inhame zolmo jenayat daqhdaqhaton chadore sare on zane badbakhte?yani chize digeyi dele siyahetono be dar nayoeorde ella chadore ?

  35. ...... ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱:۰۶ ب.ظ

    منم قبول دارم این Jange Zargarie تهوع آوری که گل دخترای سیاه پرست راه انداختن

    ج.م.ا.ع.ت وبلاگی حزبل (همان حزبلک ها) برای دور کردن اذهان از اصل مترقی Sang..Sar ترجیح دادن بحث چ.ا.د.ر رو طرح کنن تا پس نیفتن

  36. ...... ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱:۰۷ ب.ظ

    می تونی حذف کنی تا دوباره ببینیش حروم لقمه مزدور :)

  37. احسان حضرتی ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱:۳۴ ب.ظ

    انا شریک!

  38. maryam ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱:۴۳ ب.ظ

    man poste goldokhtar ! ro khoondam. jalebesh inja bood ke dar pasokh be yek comment ke gofte bood on zajre mogheye sangsar ro che tori tojih mikoni, gofte bood oon darde ravani ke shoharesh mogheye khianate oon keshide bood az darde jesmani ke oon mogeheye shekastane jomjomash ba sang mikeshe bishtare. alave bar in ke in kheili maskharas chetor fekr oon zajri ke khanevadeye oon mottaham mogeyhe didane sangsare oon mikeshan ro chera nemigi ?
    vaghti pesare bozorge oon madesresho bakhshide va nemikhad alave bar pedaresh, maderesho ham be oon tarze fajih az dast bede dige shomaha chikarein? agar dast dashtanesh dar ghatl sabet shode be habs ya edam mahkoomesh konin.
    dar morede chador ham man fekr mikonam poosheshe kasi nemitoone neshoongare afkare oon bashe. ham chadorie ensan darim ham bihejabe moghaddas. alave bar oon in lebase zendan boode mikhastin ba manto kootah o arayesh biarenesh oonja?

  39. رضات ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱:۵۲ ب.ظ

    اولا باید بگم که صدا و سیما سر اون زن چادر نکرده. اون زن با توجه به شرایط فرهنگی محلش خودش چادریه. نکنه انتظار دارید حالا که یه زن متهم به زنا چادریه باید اول چادر رو از سرش درآورد و بعد باهاش مصاحبه کرد؟ تا علاوه بر اینکه دامن چادریها پاک بمونه به طور ضمنی هم ابن حس به بیننده منتقل بشه که نتیجه چادر سر نکردن زناکاریه؟!!!!!!!!

    ضمنا باعث خورسندیه زهرا خانم اگه برای ما بگید که شما چگونه و چرا چادر رو کنار گذاشتید؟
    وقتی به این سوال جواب دادی متوجه میشی که نوع و شکل لباس و پوشش و حجاب و این حرفا کاملا شخصیه و به هیچکس ربطی نداره و بهتر بود راجع به سنگسار اون زن بیدفاع مینوشتی نه راجع به چادرش!

  40. شکیبا ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۳:۲۹ ب.ظ

    زیادی شلوغش کردید . چادر رو محترم می دونم برای اونایی که بهش اعتقاد دارند . دیگه اینقدر سر و صدا کردن نداره .

  41. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۳:۳۱ ب.ظ

    احمق الآغ شعار نه روسری نه توسری در جواب شعار یا روسری یا توسری بود عوضی

  42. ناشناس ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۵:۱۰ ب.ظ

    enghad khodetoona jer nadid.mamlekat daste gol dokhtaro zahra o zahrahast.
    az ghaare tarikh umadand byrun.hala ham jory harf mizanand engar to khiaboona chadorya darand kotak mikhorand o mamlekat daste by hejabast.

  43. سارا ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۵:۱۷ ب.ظ

    عالی بود. مخصوصا بند آخر و جمله ی آخرت …
    مرسی!

  44. زنجبیل ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۵:۱۸ ب.ظ

    چرا اینقدر توهین؟؟
    کسی از توهین به دیگری استفاده میکنه که از قوه منطق تهی باشه .چه فرق میکنه که به ظاهر مسلمون باشه یا مسیحی یا یهودی یا بی دین

  45. مجید ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۵:۳۶ ب.ظ

    به نظر شما کدام مهمتر است: دیدگاههای مختلف نسبت به چادر است یا بلایی که می خواهند سر سکینه آشتیانی بیاورند؟ کدامیک بیشتر چهره ایران و اسلام را تخریب می کند؟

  46. maryam ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۵:۴۱ ب.ظ

    zahra age mishe ye bahs ham dar morde sangsar bezar

  47. Davoud Victor ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۶:۳۲ ب.ظ

    حجاب باید داشت تو ایران باید با چادر یا مانتو داشت.اما من خیلی از چادری ها را دیدم که مثلا دارن از ماشین میان پایین تمام جونتون پیدا میشه(اکثرا زیرش چیز ÷.شیده نمیپوشند چادر دست و پا گیره باید فقط بشینی و هیچ کاری نکنی .رفتم سوریه دیدم یا یه جای مقدس مذهبی دیدم چادر کرایه میدن بعد دیدم چادر را دم دهن نگه میدارن .خوب حالا مهم اینه که با مانتو نره یا اینکه نفر بعدی هم چادر دم دهن بگیره و کثافت و مریضی شیوع پیدا کنه.البته بعضی هام مانتو میپوشن که اگه لخت بیان بیرون کمتر تو چشم میزنند.دیشب دیم یه زنی مانتو (کاری به کوتاهیش نداریم)اما سوتینش آبی و سفید بود.من یه مرد هستم و به قول آخوندا معصوم ۱۴ تا بوده پس معصوم نیستم و طبق غریضه و یا هیزی نگام می افته و تا جونشو زیرو رو میکنم و آیا اون شوهر اینو نمیفهمه اینجا ایرانه و این آقا خره که زنش مورد نظر اطرافیانه؟البته خارج از کشورم همینه این دروغه که نه اصلا نگاه نمیکنند اونا به یه زن بلیز شلوار مثل یه آدم عادی میگزرن اما وقتی شلوارش خیلی نازک باشه اوناهم نگاه میکنند پس در هر شرایط با اون شرایط حجاب داشته باشید.حجاب یعنی پوشیده بودن و بدن نما نبودن.

  48. Gloria ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۷:۳۵ ب.ظ

    مرگ یر فاطی کوماندو

  49. رضا ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۷:۳۸ ب.ظ

    مرگ بر حکومت جهل و فساد

  50. به او پناه می برم ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱۱:۱۲ ب.ظ

    کاملا یک طرف و تحریف کننده تاریخ بود.
    شعار برادران حزب اللهی شما در اول انقلاب: یا روسری یا تو سری…
    در مقابل این رفتار، تعدادی از زن ها گفتند نه این و نه آن. البته زور حکومت شما بیشتر از تن یک لاقبای زن های “سکولار” بود که برای شما همانند دشمن هستند. نتیجه این شد که الان هست. این است که خاطر شما مکدر می شود که کسی به چادر بد نگاه کند، اما برایت اهمیتی ندارد که ظالمانه ترین قانون، قانون حجاب اجباری است. دقت کن، من از کل حجاب می گویم نه فقط از چادر

  51. ...... ۱۳۸۹-۰۶-۱، ۱۱:۴۹ ب.ظ

    حالا تو چرا اینقدر با احترام ازش صحبت کردی؟
    متوجه نمیشم یعنی این زنه بی گناهه ؟
    اصلا قضیه ی دقیقش رو کسی هست برام بگه؟
    این کیه چی کاره است؟

  52. احسان ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۲:۲۷ ق.ظ

    در مورد ظاهرسازی آدم ها:
    حقیقت اینه که جمهوری اسلامی شدیدا آدمها رو ظاهر بین و طبیعتا ریاکار بار آورده. آشنایی داریم که مربی پرورشی و بعد ناظم مدرسه بود. تعریف میکرد برای برادرش تصمیم میگیرن دختر مدیر مدرسه (یک خانم چادری محجبه) رو خواستگاری کنن. اونجا که میرن خانم مدیر با یک لباسی تو مایه های مینی ژوپ در رو باز میکنه و بعد که میبینه اینا اعتقادی محجبه هستن میفهمه سوتی داده! یعنی طرف فقط برای حفظ ظاهر و به قصد پیشرفت در محیط کار محجبه بوده.
    اجباری کردن حجاب به طور عام و حجاب به قول آقایان برتر به طور خاص نتیجه ای بهتر از این نداره. وقتی حد قانونی حجاب از حد شرعی حجاب سختگیرانه تر باشه، و وقتی حجاب نه به عنوان مشخصه زن مومن که بصورت یک اجبار مطرح بشه نتیجه چیزی بهتر از این نیست.
    تو جامعه هم که مثال زیاده. همین امروز در پارک آقای نیروی انتظامی به خانم و آقایی گیر داد. اما به من و نامزدم نه. حتی طرفمون هم نیامد. صرفا به خاطر ظاهر من (نوع لباس و محاسن صورتم). گر چه به خاطر علاقه محاسن رو نگه داشتم در عمل دیدم انگار نوعی مصونیت برام ایجاد کرده. نوعی تبعیض.
    البته وقتی یاد نگیریم به عقاید هم احترام بذاریم همه اینجوری بار میایم. چه شادی صدر سکولار چه رحیم پور ازغدی معتقد به اسلام سیاسی.

  53. قائم مقام ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۴:۵۲ ق.ظ

    با سلام و تحیت

    (( تقریاً یک سال گذشت ! پرسش فراموش شده و پاسخ ِ اجرا نشده ))

    در وبلاگ بخوانید

  54. زهرا ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۵:۴۷ ق.ظ

    سلام
    بعضی از مطالبتون جالب و درست بود چون در هر لباسی آدم خوب و بد هست.
    همانطور که روحانی خوب داریم روحانی بد هم داریم.
    همانطور که چادری خوب داریم چادری بد هم داریم.

    ولی بعضی از کارها یعنی سوء استفاده:
    نشون دادن این زن با چادر(کاری به سنگسار و غیر سنگسارش ندارم)،نشون دادن افراد فقیر و بیچاره با چادر،نشان دادن افرادی که از حزب سیاسی خاصی طرفداری می کنند با چادر و…. یعنی سوء استفاده از چادر و بد جلوه دادن چادر.

    دفعه اول بود که به وبتون آمدم

  55. maryam ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۶:۴۴ ق.ظ

    salam parmida jan. moafegham. iran jaye khoobi baraye ye zan nist. manam bekhatere hamin oomadam biroon.

  56. maryam ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۱۱:۵۵ ق.ظ

    manam. doost dari idto bede behem

  57. maryam ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۱۱:۵۵ ق.ظ

    ya bede be zahra

  58. فاطمه سادات ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۲:۵۸ ب.ظ

    من چادری هستم. به زور چادر سر نمی کنم. یا به خاطر عرف. البته خیلی هم رو چادر حساسیت ندارم.فکر می کنم حجاب ذاتی آدمها یعنی حجابی که تو رفتارشون حرف زدنشون و زندگیشون دارند خیلی مهم تر از حجاب ظاهری است. اما دلیل من برای چادر پوشیدن به خاطر امنیت نسبیش هست و قتی می بینم که زمانی که چادر سر نمی کنم از ۵ تا ماشین که جلوی پام ترمز می کنند ۲ تاش تاکسی و با چادر از ۵ تا میشه ۴ تا سعی می کنم علی رغم همه سختی هایی که چادر سر کردن داره(گرما محدودیت حرکت سختی کنترلش و ….) چادر سرم کنم.من اگه تو کشوری زندگی می کردم که اینقدر مردهای …….. تو جامعه اش نریخته بود حجابم میشد یه بلوز شلوار آزاد و رو سری. اما در مورد امتیازاتی که گفتی زنای چادر ی دارند والا من که ندیدم.تازه من بیچاره باید جواب همه رو هم بدم. از دکتر و استاد دانشگاه و ………. همه وقتی باهات برخورد میکنن یه جوری که انگار من دختر خ.ر هستم و باید جواب همه کثافت کاری های ۳۰ ساله اینها رو من بدم.حالا من چه جوری به این افراد بگم که بابا من وقتی اون بسیجی های کثافت تو دانشگاه مارو میزدن همین چادر سرم بود وقتی یکیشون سر دعوت شیرین عبادی به دانشگاه همچین کوبوند تو دهنم که خون دهنم رو همین چادر ریخت. فردای انتخابات همین چادر سرم بود که یه عوضی تا خوردم منو زد. اون پسری که ۵ دقیقه قبلش بهم گفته بود سوسک جاسوس وایساد و فقط نگاه کرد و اون بسیجی آشغال هرچه لایق مادرش بود رو نثارم کرد که معنی بعضی از فحشاشو هنوز نمی دونم.و بعد تا ۱ هفته نه می تونستم بشینم نه تکیه بدم. و خیلی چیزهای دیگه. چادر برای من جز امنیت نسبی که داشته هیچ چیز دیگه ای نداشته.بعد حالا وقتی میبینم که بعضی ها راحت میان و به من و امثال من فحش میدن دلم میشکنه. بی حجابی رو نمیدونم اما دل شکستن گناه کبیره است.

  59. سطلیات ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۴:۱۶ ب.ظ

    مطلب کاملی بود به آن لینک دادم
    کمی به مسئله چادر باید بیشتر فکر کرد. مسئله اجباری یا غیر اجباری کردن ان را از ذهنمان دور کنیم و یک راه حل دیگر پیدا کنیم.
    اجباری کردن حجاب کار کسانی بود که در چند سال اخیر زیر آب همه اعتقادات خودشان را هم زده اند ولی حالا هم وقت تغییر این قانون نیست چون به پای عقب نشینی نوشته میشود
    باید یک راه حل اجتماعی و پسندیده طراحی کرد.

  60. شهاب ۱۳۸۹-۰۶-۲، ۹:۴۶ ب.ظ

    هیچ لباسی مقدس نیست. به امید روزی که هیچ کس هیچ کس را لگد نکند.

  61. شیخ معصومه ۱۳۸۹-۰۶-۳، ۶:۳۳ ب.ظ

    سلام.
    با این اعتقاد که چادر سقف حجاب است و بدون چادر هم می توان حجاب را حفظ کرد و هیچ قصد از بالا نگاه کردنی وجود ندارد:

    با مطلب
    پنج متر پارچه مشکی
    به روزم.

    مضاعف باشید…
    یا علی

  62. لیلا ۱۳۸۹-۰۶-۱۰، ۳:۵۷ ب.ظ

    شما که دست به محاسبه تون خوبه حجم توهینی که در شعار “یا روسری یا توسری” برای همه زنان وجود دارد را محاسبه کنید. اگر نسخه معکوسش به نظر شما توهین به زنان چادری است نسخه اصلی توهین به همه زنان است.

  63. ندا ۱۳۸۹-۰۶-۱۵، ۱۲:۵۷ ب.ظ

    با شرکوک هلمز و ناشناس اولی موافقم.
    من ۲۲ ساله تو قم هستم و هر بار که از خونه در میام با نفرت و انزجار در میام بیرون مخصوصا تابستونا.چاره ای ندارم جز اینکه در همه حال این کاکتوس کذایی سیاه رو بندازم تو سرم.شما یه دمپایی سفید و یه دمپایی سیاه رو ۱ ساعت بزار تو آفتاب بعدش بیا ببین کدومشو میتونی پات کنی؟من بی حجاب یا بد حجاب نیستم اما واقعا از جو مزخرف شهرم بیزارم.وقتی هم که از خونه در میام بیرون ۲ عده هستن که نگاهاشون حال آدم رو به هم میزنه ۱- آقایان متاهل ۲-بانوان محترمه تقزیبا مسن! سر تا پای آدمو ورانداز میکنن.انگار یه مشکلی وجود داره.

  64. soosan ۱۳۸۹-۰۶-۱۶، ۱:۳۲ ق.ظ

    بابا بی خیال زیاد غصه نخورید یک روزی همه قناریها ازاد میش

  65. زری ۱۳۸۹-۰۶-۱۹، ۸:۰۹ ق.ظ

    تا اونجایی که میتونستم نظراتو خوندم.هر کسی یک سری ارزشهاو عقایدی داره که باید محکم و با اطلاعات دقیق باشه.مشکل بزرگ ما قضاوت از روی ظاهر ادمهاست.همه دخترها چه چادری باشه چه چادری نباشه قابل احترامه.خیلی از جوونای ما اگاهی و شناخت درست و دقیقی ندارن و همین هم باعث شده که به دخترهای چادری توهین بشه.بیشتر ما الگوی تقلیدیمون کشورهای غربیه اما درک درستی از کارها و عقایدشون نداریم.ماها فقط عادت کردیم چهره های خاصی از زنای غربی ببینیم که تو عالم خودمون میگیم زن ازاد و مدرن همینه!جنبه های دیگر عقاید افراد رو ببینیم وسعی کنیم بهش احترام بذاریم.یه دختر میتونه هر مانتویی که دوست داره ببوشه کوتاه و تنگ و شال یا روسری یا مقنعه سرش کنه و به اندازه مناسب ارایش کنه و به ظاهر خودش برسه و عطر و ادکلن هم بزنه و در اخر هم میتمنه چادر سرش کنه و هم میتونه سرش نکنه.هیچ تفاوتی بین دختر چادری و غیر چادری نیست مگر از لحاظ عقاید و طرز فکر.بهترین چهره زن اینه که زن بودن و ظرافت خودشو حفظ کنه در همه حالت چه چادری باشه چه نباشه.ممنون