این مردم نازنین!

* به نظر من مردم ایران خیلی عجیب هستند. من البته هیچوقت خارج از کشور نرفتم و یا با یک خارجی مدت زیادی زندگی نکردم، شاید واقعا همه مردم دنیا اینطوری باشند. یعنی بلد باشند چطور به هنگامه سختیها و مشکلات هنوز زندگی کنند، خوش باشند و خوش بگذرونند. ولی اینم میدونم که خیلی از بلاهایی که سر مردم ایران میاد، به جرم اینه که ایرانی هستن و در ایران زندگی می کنن و (به هر دلیلی که الان فکر می کنید درسته یا غلطه و موضوع پست من نیست) باید تحت فشار باشند. مثلا همین تحریمها رو در نظر بگیرید. هدفش فشار آوردن بر مردم ایران هست ولی به نظر من اونقدرها که باید تاثیر گذار نیستن.

* میدونیم که اوباما اخیرا تحریم جدید رو هم علیه ایران امضا کرد. این چند روزه تعظیلات شمال بودم، کافی بود این چند روزه شمال باشید تا با حجم مسافرتهای مردم آشنا بشید. از مسیر و راه بگیر تا خود خیابانها و پارکها و جنگلهای شمال و لب ساحل و دریا پر از مسافرانی بود که در حال خوشگذرانی بودند. اصلا تابستونا کافیه کنار رودخانه ها و درختای شمال برید و حجم مردمی که اومدن مسافرت رو ببینید. مسافرت هم خرج و مخارج داره. منظور من این نیست که تحریمها به مردم فشار نمیاره، منظور من اصلا چیز دیگه ایه و اونم اینه که مردم ایران آبدیده شدن. من زمان جنگ تحمیلی بچه بودم و بنابراین فشاری، چیزی یادم نمیاد، اما احساس میکنم هرچی که بوده اون ۸ سال مردم ایران رو ساخته. از یه طرف تبعات یک انقلاب و حکومت جدید، از طرفی جنگ تمام عیار زودهنگام، همه اینها مردم ما رو مقاوم ساخته. در حالیکه ماها (من) اینطوری نیستم مثلا سر همین تحریمهای تکنولوژیک (فیس بوک و یا بلوهاست) کلی غر زدم در همین وبلاگ!

* زمانی که بحث سهمیه بندی بنزین شد، به شخصه فکر میکردم حتما مسافرتها خیلی کم میشه، یا اعتراضات شدیدی در کشور رخ میده، مخصوصا اینکه اگه یادتون باشه همون اوایل چند تا پمپ بنزین رو به نشانه اعتراض آتش زده بودند (یادمه این پست رو هم برای همین نوشته بودم بیشتر خود-دلداری بود تا پرسش!) اما دوام زیادی نداشت و مردم ما باز هم عادت کردند و اگه آمارها رو هم ببینید، یا حتی موقع یه تعطیلی کوچک چشمی استانهای پربازدید رو نگاه کنین، از مسافرتها چیزی کم نشده. یا مثلا همین انتخابات و وقایع بعدش رو نگاه کنین و حجم طنزهایی که از این ماجراها  ساخته شد.

* خیلی ها اینطوری توجیه میکنن که مردم ایران به استانداردهای زندگیشون توجهی ندارن. در حالیکه برعکس هست. نمیدونم اگه این حد از فشار و تحریم و انزوای اقتصادی روی ملت دیگری بود، واکنشش چی بود؟ به نظر من این بیشتر از اینکه اهتمام دولتی باشه، خاصیتی هست در خود مردم ایران. اگه ایدئولوژیکی بخوایم به قضیه نگاه کنیم، به نظر من تحریمهای اقتصادی روی مردم تاثیر چندانی نداره. برای اینکه مردم ایران کار خودشون رو می کنن و میدونن خودشون رو در شرایط جدید چطور وفق بدن. این تحریمها بیشتر مردم رو مقاوم میکنه تا نتیجه دیگه ای داشته باشه! یاد یه جمله از امام خمینی افتادم که در یکی از کتابهای درسی ما بود: «ما نان و پنیر خود را می خوریم و روی پای خود می ایستیم».

۱۰۱ نظر

  1. سیدعلی ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۳:۳۷ ب.ظ

    اساس حرف درسته ولی خوب این تحریم های جدید در بعضی جاها مردم رو اذیت خواهد کرد. اون قشری که بیشتر تحصیل کرده باشه، بیشتر هم اذیت می شه.

    زهرا Reply:

    اینو صد در صد موافقم

    پیروز Reply:

    یادمه اون اوایل مردم بدون استثنا با برنامه اتمی ایران موافق بودند(تا آنجا که من یادمه)اما امروز این موافقت فقط در محافل رسمی وجود داره و بین خود مردم مدام این سوالهاست که مگه ما کیک زرد می خواهیم بخوریم؟ مگه ما نیروگاه داریم که بخواهیم اورانیوم غنی کنیم و از این حرف ها که جدیدا باب شده. و من فکر می کنم با جدی تر شدن تحریم ها واکنش مردم هم جدی تر بشود. شبیه همین اعتصابات بی سابقه بازار(بعد انقلاب)پس فکر نکنم مردم خیلی راحت به همه چیز عادت کنند
    دوم- اینکه بیشتر مردم ما همسن نویسنده بلاگند(توی همون مایه ها). این نسل جدید دیگر آرمان زیادی ندارد و حاضر نیست به یک اشارت سر بدهد و مثل خیلی هم نسل هایش در نقاط دیگر جهان پی لذت های آنی ست. نمونه اش همین عادت به سفر و تفریحه. پس خیلی “جنگ” و”آبدیده” شدن و تعمیم آن به تمام نسل ها درست به نظر نمی رسه. ضمن اینکه این نسل که فرزند جامعه اطلاعاتیه خیلی به قرائت های رسمی(در هر زمینه ای)خوشبین نیست و اهل چون و چراست. من فکر کنم اگر همان جنگ امروز جریان داشت با چون چرا بیشتر روبرو می شد و به نوعی این نسل دیر تر عادت می کند و یا حتی شاید به فکر تغییر هم بیفتد!
    سوم-البته من نمی دونم این آمارهای سفرهای سیاحتی چقدر می تونند قابل اتکا باشند. خوب یک روز بیشتر مردم دنبال سفر مشهد و زیارت بودند و حالا جهت سفرها عوض شده که به نظر من باید تا حدودی به کم رنگ شدن باورهای مذهبی مردم هم توجه کرد. فقط کافیه نیم صفحه پایین روزنامه های همشهری و جام جم رو نگاه کنید تا ببینید چه حجم از مردم حاضرند بخش قابل توجهی از درآمد خودشان را خرج تفریحات “منفور حکومت” بکنند. ضمنا این پایداری ما در برابر اقتصاد جهانی و کم تر نمود پیدا کردن تحریم ها فقط بر می گرده به شکل در آمد های خارجی ما: منابع هیدروکربوری که اگر روزی تحریم بشه دیدن آثارش به یک هفته هم احتیاجی نداره.
    چهارم- اینکه مردمی با هر وضعی بسازند حسن نیست، عین قبحه. دنیا رو آدم هایی ساختند که همیشه از وضع قبلیشون ناراضی بودند و دنبال تغییر و ایده های نو.
    پنجم- به هر حال علی رغم این سر زیر بر کردن های صوری، امیدوارم همان راهی را نرویم که صدام حسین رفت: تحریم، ضعف، تحریم، نارضایتی، ضعف، …حمله نظامی!
    ششم- کشورهای زیادی هستند که به قول ماهاتیر محمد در این دنیایی که دست ابرقدرتهاست دوست دارند به جایی که بزنند زیرکیک(که نمی توانند)از کیک سهم بیشتری حداقل بردارند. اگر نمی توانیم نباید به حساب بزرگ منشی و “زیربارحرف زور”ترویمان بگذارم! این حاصل بی عرضگی مان هست. این همه ملت متوسط الحال توی دنیاهستند که نه تحریم اند، نه حلقه به گوشند و البته دنبال سهم بیشتری از کیکشان هستند . می توانم نیم دو جین از آنها را نام ببرم!
    این پست شما به من بیش از پیش ثابت کرد که هیچ فکر اقتصادی ندارید. اگر روز رئیس جمهور شوم اول یک دوره اقتصاد خرد و کلان برای بچه های مهندسی اجباری می کنم تا به جای تاریخ اسلام و دفاع مقدس پاس کنند.

    پیروز Reply:

    ضمنا بعد ایجور پست ها ست که دوست دارم براتون یک بلیط مترو به سمت پایین شهر تهران بگیرم! این جمله شما را یاد چیزی نمی اندازد؟

    فاطمه Reply:

    این همه فشاری که به مردم ایران میاد و انعطاف پذیری اونا منو یاد غورباقه ی آب پز میندازه.

  2. ali ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۳:۴۶ ب.ظ

    یه نمونه ازین اثرات تحریمها لغو برگزاری آزمون تافل در ایران است

  3. ali ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۳:۴۹ ب.ظ

    شما ظاهر مردم را می بینید که مثلا شادند می روند مسافرت آیا از درونشان هم خبر دارید؟ آیا خبر دارید به خاطر مشکلات ناشی از تحریم چه استرسها، گرفتاریها و مشکلات دیگر را تحمل می کنند؟

  4. ali ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۳:۵۵ ب.ظ

    چرا باید با این همه منابع عظیم نفتی و گازی (به غیر از صنعت توریسم، کشاورزی ،دامداری،شیلات و غیره) در کشور باید بیکاری باشد؟ آیا غیر ازین است که به خاطر تحریم خارجیها درکشور ما سرمایه گذاری نمی کنند؟ در میدان مشترک پارس جنوبی با قطر، آیا می دانید قطریها چند سال از ما جلوتر هستند؟ آیا می دانید چقدر بیشتر از ایران ازین ذخایر استفاده می کنند؟

    خوشه چین Reply:

    باز هم برای شما متاسفم …………..
    فقط همین !

  5. ناشناس ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۳:۵۵ ب.ظ

    خوب مردم کره شمالی هم دارن تو شرایطی بدتر از ما زندگی می کنن .
    و کار خودشون رو می کنن و میدونن خودشون رو در شرایط جدید چطور وفق بدن.
    اینقدر خوب که حاضرن بدون بیهوشی تحت عمل جراحی قرار بگیرن. لینک تابناک

    http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=109080

    این تحریمها بیشتر مردم رو مقاوم میکنه تا نتیجه دیگه ای داشته باشه! دقیقا انسانها رو تبدیل به ابر قهرمان می کنه !!!!!. طوری که حاضرن این شرایطو هم تحمل کنن ولی واقعا این جز شرمساری برایه دولت اون کشور ، چیز دیگه ای داره ؟؟ !!!! .کاشکی واقعا برایه یه هدف مهمی این رنج رو تحمل می کردن نه هوسبازیهای یه رهبر دیوانه.

    کاشکی می شد قبل از اینکه اینجوری شروع به حماسه سرایی کنیم از همون مردمی که سنگشو نو به سینه می زنیم سوال کنیم که واقعا می خوان که تبدیل به ابر قهرمان بشن یا نه؟

    ابن اسمش دیگه زندگی کردن نیست. زنده موندنه.

    خالا ما اگه نخوایم آبدیده بشیم و بخوایم یه زندگی نرمال داشته باشیم ، گناهمون چیه؟

    زهرا Reply:

    خوب شما گناهی ندارین! دنیا دست ابرقدرتهاست و اونام هروقت عشقشون بکشه ما رو تحریم می کنن. خیلی هم دنبال دلایل عقلانی تحریم نباشید که اگر اینطور بود تا حالا باید اسرائیلی ها و آمریکائیها از گشنگی میمردن از شدت نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی. متاسفانه کاریش نمیشه کرد.

    ناشناس Reply:

    گناه دنیا چیه که رهبرایای دیوونه ای مثل کیم جونگ ایل ، صدام حسین و … ( بماند!!)
    وجود دارند که می خوان با هوسبازیهاشون دنیا رو به آتیش بکشند.
    همش آمریکا، همش اسراییل ، همش استکبار، بسه دیگه

    این حرفا ۳۰ سال پیش خریدار داشت.
    چرا این همه کشور تو دنیا هست فقط بند می کنن به ما و کره شمالی و عراق….
    آها چون ما می خوایم مستقل باشیم، الان مثلا ترکیه چون دنبال بمب اتم نیست و قصد نداره برایه مدیریت جهان نسخه امام زمانی بپیچه عملا مستعمره آمذیکا است و خودشون خبر ندارن. فقط ما می فهمیم.

    تعصب چشم رو کور می کنه. دلایل علمیشم اخیرا بررسی شده .تو این سایت بحث شده

    سندرم «می‌دانم که حق با من است» یا چگونه مغزهایمان از پذیرش حقایق سر باز می‌زنند
    http://1pezeshk.com/archives/2010/07/how-facts-backfire.html

    زهرا Reply:

    یه دور دیگه جواب بچگانه خودت رو بخون و بعد ببین کی دچار سندروم حق با من است بوده. اینجا من یادم نمیاد اصلا از حقی حرف زده باشم.
    قبل از کامنت گذاشتن یک لیوان آب سرد میل بفرمائید. با تشکر!!

    زهرا Reply:

    در ضمن کی با هوس بازیش دنیا رو به آتش کشیده؟
    ایران تا به حال به کدوم کشور حمله کرده؟
    کی به ویتنام و افغانستان و عراق حمله کرده؟ کی بیش از ۱۰۰۰ روز مردم یه ایالت رو تحت شدیدترین محاصره ها قرار داده و اجازه ورود غذا و دارو رو نمیده؟

    مثال بیارین از تاریخ که ایران به جایی حمله کرده باشه.
    به جای کلی گویی با دلیل و مدرک حرف بزنید

    زهرا Reply:

    خوب حالا که نداره. بیایم ایران رو به خاطر کاری که نکرده مجازات کنیم و کاری به کار آمریکا و اسرائیل که آلردی جنایت می کنن نداشته باشیم و بقیه مونم ساکت باشیم چون امریکا قدرتش زیاده؟
    شما واقعا فکر میکنی اگه ایران با آمریکا تعامل داشته باشه مثلا تحریم نمیشه؟ ارجاعتون میدم به زمان خاتمی که محور شرارت نام گرفتیم!

    رزیتا Reply:

    زهرا می نویسد: “کاری به کار آمریکا و اسرائیل که آلردی جنایت می کنن نداشته باشیم ”

    واقعاً « آلردی» یعنی چی؟

    یعنی تا این حد کمبود واژه داریم؟

    ابریزرخان Reply:

    اولن که جنایت ابرقدرت‌ها دست‌های آلوده حکومت ایران را پاک نمیکنه. اگر آمریکا نباید ادعای حقوق بشر کنه ج.ا به طریق اولی نباید چنین ادعایی بکنه. حکومتی که عملن کشور رو به زندان شهروندانش تبدیل کرده و حقوق اساسی‌ و اولیه‌شون رو سلب میکنه بی‌خود میکنه گنده‌تر از دهنش حرف بزنه. شما هم اگه واقعن دلت میسوزه همه جا دلت بسوزه اول از همه هم برای مردم کشور خودت دل بسوزون که باید اسیر ایدئولوژی ضد زندگی این فاشیست‌های دروغ‌گو و ریاکار باشن. من با تحریم مخالفم ولی فکر می‌کنم عقلم خوب چیزیه. معلومه کسی دلش به حال ما نسوخته. همه به فکر منافع ملی خودشونن. مگه کره‌جنوبی ترکیه مالزی و ده‌ها کشور دیگه توی دنیا که دارن بدون درگیری با آمریکا زندگی‌شون رو میکنن ذلیلن؟! کله‌شقی بی‌خود با ژست‌های ریاکارانه چه دردی از ملت دوا میکنه آخه؟
    یکی از بهترین شعارای مردم نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران بود. اگه ایران درست بشه مسلمن مردم غزه و لبنان هم مشکلاتشون کم میشه. همین که حکومت ایران اونجا دخالت نکنه و نه غزه و نه لبنان سیاست ما بشه گره‌های کور امید بازشدنشون بیشتر میشه. اینم یه تصور بسیار ساده‌لوحانه است که فکر کنیم حکومت ایران دلش به حال مردم غزه سوخته. یکی تندروهای اسرائیلن که نمیخوانن مشکلشون با فلسطینیا حل بشه یکی هم حکومت ج.ا. وقتی مردم غزه دارن کشته میشن خوب میشه حس کرد که چقد اینا خوشحال میشن…

    خوشه چین Reply:

    زمانی کوروش تنها قدرت عالم بود . اما به کارگران خارجی مزد می داد
    ( تو موزه ی تخت جمشید می تونی بخونی ) به زنان حامله مرخصی می داد ،
    و و و ……
    اگه تو یه ادم عوضی بی جنبه ای به همه ی ایران تعمبم نده.

    opek Reply:

    iran be jaii haml nakarde. vali dar koshtare mardiome aragh, afghanestan, esraeel, fletin ba dorost kardane groohhhaye troristi va hemayat pooli azashoon sharike. marghe bar hokkomate mazhabi akhhondi.

    حسین Reply:

    به نظر شما جدی جدی تحریم دلایل عاقلانه نداره ؟
    یعنی اینهمه ادم که تصویب و تاییدش میکنن همشون احمق تشریف دارن ؟ فقط زاویه دید ما درسته ؟ جالبه توی این تحریم آخری به جز کشور دوست و همسایه ” روسیه” که رای ش موافق بود ، کشور دوست و کمکپذیر عزیزمون ” لبنان” هم رای ممتنع و نه مخالف ، دادن . ما با چه احمق هایی روابط دوستانه داریم !!!

    راستی شما که میفرمایید:
    “تا حالا باید اسرائیلی ها و آمریکائیها از گشنگی میمردن از شدت نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی. ”
    از کجا متوجه وضع نابهنجار و اسفناک حقوق بشر در این مراکز ظلم شده اید ؟‌
    شاید از جایی احساس کردی برعکس مردم ایران ، مردمش خیلی کمتر به تفریح میرن و کمتر توی سواحل جنوبیش تشریف دارن .

    سعید(همووووون دوجنسه ی سابق) Reply:

    خوشم میاد هنوز همیشه این کامنت های سیاسی طرفدار داره!!!!!!!!!!

    ماشالله زهرا هم که دست بر نمیداره!!!!!!!!!!!!

  6. shanbelile ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۳:۵۷ ب.ظ

    .

  7. ali ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۴:۰۱ ب.ظ

    اگر در ایران سرمایه گذاری خارجی انجام شود با این همه منابع خدادادی و طبیعی نه تنها ایران دیگر جز جهان سومی نیست بلکه جز کشورهای پیشرفته دنیا می شود دیگر مشکل بیکاری و تورم و مشکلات اقتصادی ما کمتر خواهد شد

  8. - ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۴:۲۰ ب.ظ

    عزیزم به نظرم عقیده ت خیلی سطحی ئه. اثرات این تحریم ها یکی روی قشر پایین خیلی مشخصه (که بدبخت ها هر روز بدبخت تر میشن) یکی روی افرادی که از حقوق و امکانات شون در سطح یه مقدار بالاتری استفاده می کنن، مثل بازرگان ها یا افرادی که در زمینه های علمی برجسته هستن یا …

  9. رزیتا ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۴:۳۰ ب.ظ

    از اینکه می خواهی دلداریمان بدهی ممنونم.
    اما اگر تشکیل خانواده داده بودی و شوهرت توی یک شرکت مهندسی مشاور اسم و رسم دار در صنعت نفت و پتروشیمی کار می کرد که تا الان دست کم ۲ ماه حقوق بهش ندادن و اصلاً آینده کاری اش تیره و تار است.
    اون وقت کنار دریا بیشتر بهت خوش می گذشت.

    بله آنهایی که از قشر متوسط هستند و کار دولتی دارند یا توی شغلهای واسطه گری (نه تولیدی)مشغولند هنوز تن شان گرم است.

    رضوان Reply:

    خواهر ما هم واسطه هستیم یه تاجر متوسط ولی رکود و تحریم اثرش رو روی تجارت گذاشته البته عده ای با رانت دارن نون میخورن که اون یه بحث دیگه اییه

  10. مهسا ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۴:۳۹ ب.ظ

    این حرف تا حدی قابل قبول که تحریم کنندگان گاها به دلایل غیر قابل قبول دست به تحریم ایران زدند و میزنند .اما این حرفی که از ایت الله خمینی زدی احتمالا مربوط به زمانی بوده که جامعه جهانی شکل نگرفته بود و نه حالا که همه کشورهای دنیا در تعامل با همدیگه عمل میکنند حالا این وسط بعضی کشورها سر تاا پا امریکایی شدند (به دلیل ابر قدرت بودن امریکا) و بعضی با حفظ ارزش های خودشو ن و فرهنگشون تعامل سازنده ای رو با دنیای شرق و غرب و ابر قدرت غیر ابر قدرت بر قرار کردند .این وسط کشورهایی مثل ایران موندند که سال های سال به شرق و غرب فحش دادند و به دهان این و اون مشت محکم کوبیدند و نتیجه اش به جای پیشرفت پس رفتهای زیادی بود که شاهدش بوده و هستیم و حالا نه فرهنگ انچنانی برامون با قی مونده و نه ارزش های اولیمون چندان حفظ شده.
    اما مردم ایران عادت دارند در مواقع سخت راه بی خیالی رو انتخاب میکنند یعنی هرچی فشار اقتصادی و اجتماعی بیشتری برشون وارد بشه بیشتر از قبل بی خیالی طی میکنند اما این به معنای خوشحال یا خوشبخت بودن نیست .

  11. رضوان ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۴:۴۹ ب.ظ

    وقتی LC رو حتی بانک های چینی برای تجار ایرانی باز نمیکنن چطور می تونید بگید تحریم اثر نذاشته
    آخه مگه با دیدن ظاهری می تونید به این نتایج عجیب و غریب برسید ؟
    با رفتن مردم به سفر که نمیشه یه تحلیل درست و حسابی از این قضایا ارائه کرد هنوز هم که بنزین ۶۰۰ ۷۰۰ تومانی ارائه نشده این چه تحلیل آبکی شما داری؟
    خواهر بسیجی لطفا کمی اطلاعات اقتصادیت رو بالا ببر همین الان فروش نفت ایران به چین و ژاپن کاهش پیدا کرده ایران از جایگاه سوم صادرات نفت به چین به جایگاه هشتم رسیده علتش تحریم هاست اگه نفت رو دنیا از ایران نخره تصور کن چه بلایی سر این مردم میاد
    اینقدر سطحی نباش

  12. آقای رگبار ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۵:۰۲ ب.ظ

    زهرا خانم سلام
    اهل جواب دادن نیستی ولی اینو بشنو .
    تو اقتصاد نفتی دیدن این چیزها عادیه . عادیه که گردش ببینی . تفریح ببینی . خرید ببینی مهمونی ببینی ولی اینو نبینی که این ها به چه بهایی تهیه شدن . نبینی که بهای اینها از سرمایه خوردنه . از سود خوردن نیست .
    اینه که دولت نفتی میاد و بخشی از فروش منابع تجدید نشدنی رو برای امور جاری اختصاص میده و می ذاره شما فعلا خوش باشی . اینو هم بدون این تحریم ها هنوز چندان رو قشر حقوق بگیرتاثیر نذاشته . باز هم به مدد نفت

  13. نوشین ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۵:۰۲ ب.ظ

    این تحریمها روی افرادی مثل شما مجرد تحصیلکرده وبا شغل خوب دولتی (یا وابسته به دولت بصورت غیر مستقیم )اثر خاصی نداره ونخواهد داشت اگه یکی از این گزینه ها تغییر کنه متوجه میشی که چقدر این تحریم ها روی زندگی اکثریت این مردم اثر داره
    راجع به مسافرت مردم هم بهتره نسبت مسافرت به جمعیت رو با سال های پیش مقایسه کنی واینکه اکثر مردم محل سکونتشون با جاییکه متولد شدن فرق داره وسفر به زادگاه خرج زیادی نداره وهمینطور شرکتهای دولتی امکانت خوبی برای مسافرت در اختیار کارمنداشون میذارن که باز خرج سفر رو کم میکنه در این راستا میتونی به شهرکها وویلاهای اختصاصی ارگانها و ادارات دولتی که سرتاسر مازندران وگیلان ساحل رو از دسترس ادما عادی دراوردن یه سری بزنی واز تعدادشون یه اماری بگیری .ودست اخر اینکه یه ادمایی مثل من که میبینن دیگه دارن زیر فشار زندگی له میشن هرسال وام جور میکنن سه روز میرن شمال وتا اخر سال قسط وام میدن که توزندگیشونم خیلی نمود داره وهمیشه به باعث وبانی این روزگار لعنت میفرستن

  14. خودش ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۵:۱۹ ب.ظ

    دیگه کاملاً مطمئن شدم این متنا رو بت می دن بذاری تو وبلاگت. تابلو..

  15. همیشه در صحنه ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۵:۲۳ ب.ظ

    باز هم مردم همیشه در صحنه و شهید پرور ایران اسلامی با مسافرت به شمال مشت محکمی به یاوه گوین شرق و غرب زدن و با عشق و حال و اینا در شمال توطئه استبکار جهانی خنثی کردن

    بذرپاش ۱ ساعت بعد از خوردن قرص توهم: ایران ابرقدرت دنیاست

    http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=108129
    تکبیر

    سید امین Reply:

    “باز هم مردم همیشه در صحنه و شهید پرور ایران اسلامی با مسافرت به شمال مشت محکمی به یاوه گوین شرق و غرب زدن و با عشق و حال و اینا در شمال توطئه استبکار جهانی خنثی کردن”

    عالی بود…خیلی خندیدم با این حرفت جناب…

    موفق باشی :))

  16. ناشناس ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۵:۲۷ ب.ظ

    تو پولداری و خوشحال همه اینطوری نیستن. شاید اگه با متوسط مردم برخورد کنی نظرت عوض بشه. افسردگی واقعا بالاس.

  17. f-C ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۵:۳۲ ب.ظ

    پست از این مسخره تر و بی پایه اساس تر ندیده بودم . وقتی جای دیگه ای رو ندیدی چطور میای میگی مردم خوشن و شادن وتحریم اثری نداشته . نمخواد جای دوری بری یه سفر به ترکیه کن یا اصلا برو دبی . تا بفهمی اونا الان کجان و ما کجاییم . ببین تفاوت کلاس شادی و زندگی کردن از کجا تا به کجاست . وقتی برگشتی و از افسردگی یه چند روزی بیخیال کار کردن شدی بیا و دوباره این پست رو مرور کن .

  18. aki ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۵:۴۷ ب.ظ

    واقعا دو تا شاخ نقلی رو سرم سبز شد نوشتت رو خوندم!
    من خودم خوزستان ، تو سالهای جنگ به دنیا اومدم! می خوای سختیای اون موقع و اثراتش رو ببینی بیا از ما بپرس دختر جون!
    حرف امام جونت رو هم راجع اش چیزی نمی گم چون ارزش اظهار نظر در موردش رو هم نداره…
    واقعا کلی جواب دارم که بهت بدم ولی قضیه تو “نرود میخ آهنین در سنگه”! فایده ای نداره…

  19. درجیک ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۶:۲۸ ب.ظ

    هرچقدر امثال تو، این مملکت رو برای مردم جهنم کنن باز مردم از زندگی کردن دست نمیکشن

  20. بهنام س. ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۶:۴۰ ب.ظ

    سلام زهرا.

    این تحریمهای اخیر تا حدی یه اقتصاد ایران صدمه میزنه ولی اینطور نیست که نتایجش خیلی آشکار باشه و بلافاصله در زندگی روزمره مردم دیده بشه. علتش اینه که اولا تحریمهای سازمان ملل محدود هستند و ثانیا تحریم های جداگانه و یک جانبه آمریکا و اروپا که خیلی وسیع تر هستند رو روسیه و چین ملزم نیستند اطاعت کنند و به نفعشونه اطاعت نکنن تا پول تجارت با ایران به جیبشان بره. فکر کنم یکی از نتایج این تحریمها افزایش تجارت ایران با کشورهای آسیایی باشه.

    ولی انواعی از تحریم هم هستند که میتونن وحشتناک باشن. تحریم عراق در دهه نود میلادی نمونه ای از آن بود که منجر به مرگ ششصد هزار کودک زیر شش سال شد.

    بهنام س.

  21. زینب ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۶:۵۲ ب.ظ

    خیلی از پست هاتو می خوندم و میخواستم بهت جواب بدم ولی وقتی می دیدم در مورد انتقادها از متن هات چقدر حق به جانب رفتار میکنی می گفتم چه فایده ای داره این خانم چشماشو رو حقایق بسته.
    اون آقای خمینی و اهل بیتش دیدیم چقدر نون و پنیر خوردن!!!!!!!!
    من تو تعطیلات شمال بودم حتماً ندیدی مردم تو گرما چطوری تو بلوارها تو چادر میخوابیدن چون توان پرداختن هزینه برای اقامت تو جای حداقلی را نداشتن…
    شما مثل اینکه تو ایران زندگی نمی کنی حجم مهاجرت تحصیل کرده ها را نمی بینی من از همکلاسیهام تو دوران لیسانس و فوق لیسانس ۸۰ درصد رفته اند
    الان هر کی می تونه دنبال مهاجرت و رفتن اینا اثر تحریم نیست
    فکر میکنی چرا حاضرن از خانواده و وطنشون دور باشن عزیزم نبودن کار، امکانات و……
    عزیزم استانداردهای زندگی فرق کردن مثل رئیس جمهور عزیزت آمارها را با سی سال پیش مقایسه نکن ایران را با همسایه بغلی هات بسنج قطر, کویت, ترکیه، امارات، عربستان
    یه کم دورتر مالزی و خیلی های دیگه

  22. رزیتا ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۷:۱۱ ب.ظ

    زهرا خانوم
    راستی چرا توی آن پیوند خبرهایت،خبر انصراف قرارگاه خاتم الانبیاء از دو فاز پتروشیمی پارس جنوبی را کار نمی کنی؟
    این خبر گوشه ای از اثر تحریمها را نشان می دهد .که موجش دارد با خیز بلند از سواحل جنوبی کشور وارد می شود.البته آنهایی که کمی از اقتصاد و سیاست می دانستند این روزها را پیش بینی می کردند.
    آن آقای خاتمی هم بخاطر همین روزها بود که تمام تلاشش را کرد تا پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نرود.حال ممکن است آن احمق بوش حرفی هم بزند.
    ولی در آن زمان اینگونه اتفاق و اجماع بر سر تحریم های ایران بوجود نیامده بود.

    http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=109150

  23. ناشناس ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۷:۴۰ ب.ظ

    فقط با همین سوال که چرا -چین -ژاپن -کره جنوبی -مالزی -هلند -اتریش -و……. تحریم نمیشوند پاسخ خوبی برای همه هست.

  24. حوا ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۸:۱۵ ب.ظ

    برام واقعا” عجیبه آدمی که دسترسی به اینترنت داره,تو این مملکت زندگی می کنه ;سوار تاکسی میشه;….اونوقت یه نوشته ای مث اینو میگذاره توی وبلاگش.شاید به خاطر موقعیت اجتماعیت باشه.شما دختر وزیری معاون وزیری…..نیستی؟
    فقط ۴جور آدم میتونن اینجور چیزی بنویسن:
    پرت.دروغگو.دارای تب ۴۰ درجه.شما که هیچکدوم اینا نیستین

  25. حوا ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۸:۲۹ ب.ظ

    جوابای خوبی براتون نوشته شده اما منم یه سوال دارم اینکه یه مردمی همچنان تمام تفریحات قدیمشونو دارن همچنان همونطوری مصرف میکنن خودشونو وفق داده ان؟به این میگن وفق دادن به نظرشما؟

  26. ناشناس ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۸:۴۳ ب.ظ

    سلام

    چه طور این حرف رو می زنید؟ مردم از شیکم خودشون می زنند پس انداز می کنند و بعد به مسافرت می روند.

    مردم مسیرهای بسیار طولانی رو پیاده راه می روند تا بنزین داشته باشند به مسافرت بروند.
    مردم اگه ماهی ۱ لباس می خریدند دیگه اون رو هم نمی خرند تا به مسافرت بروند.
    چرا اینقدر سعی می کنی همه چیز رو مثبت نشون بدی؟

    یعنی منظورت اینه که مردم هیچ فشاری بهشون نیست و در کمال ارامش و آسودگی زیر تحریم های علیه ایران زندگی خوش و آرامی رو دارند و دل تو دلشون نیست؟
    آیا همین مردم می تونن ۱ بار برن ترکیه مسافرت؟؟ تو خودت تا حالا رفتی؟ ۱ بار فقط ۱ بار برو ترکیه ببین مردم چی جوری زندگی می کنن. تو به این می گی زندگی؟؟
    تو به این ماشین هایی که سوار میشی میگی ماشین؟
    لابد ایندفعه می گی انتظاراتت رو پایین بیار!!!!
    باشه تو راست می گی:
    “مردم ایران اصلا مشکل مادی ندارن. ایران هم روز به روز داره پیشرفت می کنه. پله های طرقی هم روز به روز داره بالاتر می ره و کشور های دیگه پایین تر ایران هستن”

  27. name ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۹:۲۷ ب.ظ

    cheghad kos sher migi!
    midooni kos sher chie? hamin kosayi ke migi kos shere
    kos migi! midoonesti!? ki behet jayze mide vase in kos sherat?
    mishe kamtar kos begi?
    kos nagoo
    lotfan kos nagoo
    enghad kos nagoo jire khor
    pas kos sher kamtar begoo
    pato ke az shabdol azimo oon dehetoon biroon gozashti
    zaboon be kos goftan baz kon
    bashe azizam?
    afarin

  28. نقطه+ ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۱۰:۰۱ ب.ظ

    تقصیر تو نیست زهرا پولداری همه رو پولدار میبینی که شاد و خندان در کوه و جنگل خوش میگذرونن
    معطل جور کردن پول واسه یه پراید دسته ۲ نیستی

  29. پیوست ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۱۰:۳۷ ب.ظ

    ۱- چرا تولید بنزین ما از لحاظ کمیت و کیفیت پیشرفت نکرده؟ مگه با این همه پولی که توی بودجه‌ی عمرانی ما صرف کارهای صِــرف عمرانی (ساخت و ساز سازه‌ای، بتنی، ساختمانی، حفاری و…) شده نمی‌شد بهترین شبکه مخابراتی (سیار و ثابت)، پیشرفته‌ترین شبکه‌ی ریلی، ساخت اتوموبیل‌های کم مصرف و پاک‌تر و… رو داشته باشیم که همگی هم جزو زیرساخت‌های پیشرفت یک کشور هستند. کدوم‌شون رو داریم؟ جواب این سؤال تحلیل جامع فضای ساختاری و عملکردی و مدیریتی کشور ماست.
    ۲- همون روزهایی که شما شمال بودید من هم ۴۰ کیلومتر اون‌ورتر توی روستای جد و آبادی بودم. اگر اعلام می‌کردن که شما تحریم هستید و فرضاً اتوبوس شهری نمی‌تونید سوار شید، شما از داشتن امکاناتی محروم می‌شدید، اما تحریم روی من اثری نداشت، آخه توی روستا که اتوبوس وجود نداره! اما به نظر می‌آد که حلقه‌ی تحریم تنگ‌تر شده. سهمیه بندی بنزین در واقع یه جور حل کردن صورت مسأله است. در واقع حذف کردن همون اتوبوس شهری از سطح شهر شماست. مدیریت و تفکر خطرناک اینه که اتوبوسی وجود نداشته باشه که حالا تحریم بخواد روش تأثیرداشته باشه. با سهمیه بندی بنزین داریم می‌گیم: بنزین ما رو تحریم می‌کنید؟! خوب اشکالی نداره، اصلاً ماشین‌های ما همه گاز سوزن داداش! بنزین ما هم از اولش گرون بوده! تهیه‌ی بنزین گرون هم که کاری نداره. پس می‌بینی که وفق داده شدن توی روستا ساده‌تره. جمله‌ی امام جمله‌ی خوبیه اما به این معنی نیست که ما توی جزیره و با حداقل پیشرفت زندگی کنیم.

  30. حسین ۱۳۸۹-۰۴-۲۶، ۱۱:۴۷ ب.ظ

    سلام
    نمی دونم چی باعث شده به تفریح مردم از این زاویه نگاه کنی و ازاین بابت به مردم کشورت ببالی .
    زهرا خانم ،‌ اخه مثبت نگری هم حدی داره. فکر نمی کنی این دید مثبت به ته مونده لیوان یه جوارایی امیدنابخرادنه باشه ؟
    راستی شما استاندارد زندگی رو با کجا مقایسه کردی ؟ با افغانستان یا مالزی یا شیطان بزرک . به نظرت استاندارد زندگی ،‌ تفریح و خنده اونم فقط توی شماله . سرانه درامد بالا و بیمه درمانی واقعی نیست ؟ مسکن و حق تحصیل مناسبت نیست ؟ اصلا معیار شاخصت چی و کجا و توی کدوم دوره زمانی بوده ؟؟!!
    همونطور که خودت اشاره کردی ، احتمالا چون از ایران بیرون نرفتی یا با خارج نشین نبودی داری اینطوری میگی . البته میتونی به ما که این حرفارو میزنیم بگی غربزده و باقیشو نخونی ولی خودت میدونی حقیقت عوض نمیشه
    جالبه که دقیقا قبل مطلبت داشتم اینجا رو میخوندم و افسوس خوردم
    http://www.doctorshiri.com/weblog/archives/001008.php
    وبرای اینکه بدونی کم ادمی اینو ننوشته :
    http://www.doctorshiri.com/weblog/archives/001009.php

    (اگه جالب دونستی قسمت امارگیری هم توی وبلاگت بزار )

  31. Mehrdad ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۲۴ ق.ظ

    من با اینکه می شناسمت ولی چون در ایران نیستم نمیدونم حرفایی که میزنی دسته یا نه!
    آخرین باری هم که ایران بودم بر میگرده زیاد ملاک نیست چون اون موقع اصلا سرم تو سیاست و اقتصاد نبود.

    اما با حرفت که میگی آمریکا داره اشتباه میکنه موافق نیستم.
    من ارجاعت میدم به گفته های رهبران شوروی که تا آخرین روز آمریکا را مایه بدبختی و مردم شوروی و سیاست هاش را ضد بشری میدونستند؟
    من از تو سوال میکنم کدومشون توسط مردم خودش به زیر کشیده شد.
    کدومشون در عین حال که بد و بیراه تهمت به آمریکا میزد دیوار بین مردم کشیده بود(آلمان شرقی و غربی)
    و خودی نا خودی راه انداخته بود.

    آمریکا برای صلح همیشه جنگیده و خواهد جنگید.
    بشر را از شوم هیتلر آمریکا بود که با ورودش به جنگ نجات داد.
    جلوی دیکتاتور های ویتنام ایستاد و از مردم ویتنام برای آزادیشون جنگید.
    تمام سرزمین های متصرف شده توسط ارتش ژاپن را پس گرفت و به مردم ون کشور ها باز گردوند.
    منطقه خاورمیانه را از لوس ضد بشر هایی مثل صدام و طالبان پاک کرد.
    نکنه صدام و طالبان از نظر تو مردمی بودند و بشر دوست؟
    چندتا نمونه دیگه بیارم که آمریکا برای صلح و آزادی در دنیا میجنگه.حتی جنگ داخلی خودش!

    با تمام وجود اعلام میکنم که قلبم برای ایران هنوز میتپه اما حرفات را مبنی بر اینکه آمریکا با کشوری بر اساس منافع خودش دشمنه قبول ندارم.هرچه هست از ایران و دولت ایران است

    Mehrdad Reply:

    اصلا و ابدا
    به شخصه خود من کسی بودم که همیشه شعار های استکبار جهانی و امپریالیسم و امثالهم که در دانشگاه بود را آنچنان به خوردمان داده بودند که باورم شده بود آمریکا واقعا امپریالیسم!
    من غرب زده نیستم ولی اعتراف میکنم غرب گرا هستم
    سایه شوم شوروی به خواست اراده مردم برداشته شد.اگر آمریکا هم به اون شومیست باید این اتفاق هرچه زودتر بیفته.
    اگر این حرف تو درست باشه که آمریکا بر اساس منافعش وارد منازعات میشه چرا همیشه وارد منازعات با کشور هایی میشه که مشکل دارند.یا حقوق بشر و دموکراسی را لگد مال کردند یا نظام تمامیت خواه دارند.یا حکومت های ضد بشری و نا متعادل دارند.
    هیچ وقت این سوال را از خودت پرسیدی؟

    رزیتا Reply:

    به مهرداد:

    “جلوی دیکتاتور های ویتنام ایستاد و از مردم ویتنام برای آزادیشون جنگید.”

    بی ریشه ترین و پرت ترین جمله ای که می شد برای دفاع از جنایات آمریکا در ویتنام زد؛همین جمله بالا بود.
    لاا قل برو ببین در همین هالیوود چقدر فیلم ضد جنگ ویتنام ساخته شد و این جنگ چه مصائب بیشماری برای خود مردم آمریکا به ارمغان آورد.

    از فیلم سخن گفتم چون که همچون کسی مثل شما اهل خواندن تاریخ و سیاست نباید باشد که اینچنین حرفهایی را می زند.

    فارست گامپ،پلاتو و…
    فیلمهایی هستند علیه جنگ ویتنام

    Mehrdad Reply:

    عزیز من
    احتمالا از ایران هستید شما
    شما فیلم هاشون را دیدی.ایران هم که خوراکش همین فیلم هاست.
    محض اطلاع بگم نه تنها فیلم می سازند رادیو و تلویزیون و شبکه و مطبوعات و مجله و کمپین و گردهمایی و خلاصه دستی بر همه جا دارند.
    میدونی کسانی که این فیلم های هیجان انگیز را ساختند چه کسانی اند.همان سیاه نماهای آنارشیسسم که در آمریکا هیچ جایی ندارند.البته خود من به شخصه دیدم که اغلبشون هم از همین نازیست ها نئوفاشیست های آمریکاند.
    همون کسایی که قضیه ۱۱ سپتامبر را میخواستند لوس کنند و یک قضیه داخلی.
    حتی لینک بیلبوردی که در بالای این وبلاگ زهرا میبینی با نام”"کسانی که در جهان خواستار Change “هستند را ببین.
    کسانی که همین اوبامای صلح طلب را مسخره میکنند همان ضد جنگ هاییند که شما طرفداریشون را میکنی.شما که اطلاعات دارید میدونید برای چی مسخره میشوند؟چون اوباما اقدامات بعضا سوسیالیستی میکنه.
    مگر نتیجه جنگ ویتنام چی شد؟با حمایت شوروی و چین الان یک حکومت سیاه کمونیستی برقراره.اینم نتیجه کار ضد جنگ ها!!
    چیزی که خودشون اینجا تبرئه میکنند ولی شما هنوز داری از اون دوران و فیلم هاشون صحبت میکنید.

    رزیتا Reply:

    آره عزیز جان من از ایرانم
    اگر مد نظرت این بوده که این فیلمها را هم از تلویزیون دیدم و تحت تاثیر جو تبلیغاتی آن نظراتم شکل گرفته ، اشتباه فکر می کنید!
    از نوشتار شما برایم مشخص شد که از سینما هم چیزی نمی دانی وقتی سازندۀ فیلمی چون فارست گامپ و امثال ایشان را بنا به نوشته خود سیاه نما می دانی و در عبارات زیر توصیفی جاهلانه از آنها ارائه می دهی:

    “همان سیاه نماهای آنارشیسسم که در آمریکا هیچ جایی ندارند.البته خود من به شخصه دیدم که اغلبشون هم از همین نازیست ها نئوفاشیست های آمریکاند.”
    من فقط توصیه می کنم دست کم یکی از این فیلمها را ببین و در همان منابع انگلیسی در مورد آنها و سازندگانشان جیتجویی کن و اگر کلمات توصیفی خودت را در مورد این افراد و فیلمها از زبان منتقدین بزرگی چون “کریستین تامسون،جان بردول و…” نیز شنیدی ما را نیز خبر کن!
    “شکارچی گوزن” (مایکل چیمینو) ، “بازگشت به خانه”(هال اشبی) و ” اینک آخرالزمان”(فرانسیس فورد کاپولا) و….

    Mehrdad Reply:

    این فیلم ها را نمیبینم چون این کار گردان ها همه از قماش دموکرات هستند یا سمپاتی به حزب دموکرات دارند.
    لابی دموکرات ها در هالیوود قوی است.
    من خودم را یه جمهوری خواه میدانم.بسیاری از ایراداتی که اکنون چه داخلی و چه سیاست خارجی در آمریکا وجود داره اکثرا به دلیل نادیده گرفتن دیدگاه ها نئو محافظه کار ها بوده.اوباما نمونه بارز است.که با این سیاست های سوسیالیستی آینده آمریکا را به خطر انداخته.
    اما در پاسخ به شما باید بگویم که جو غالب بر ایران هم افکار دموکرات هاست.من از شما میخوام کمی هم انصاف خرج بدید و به جای اسم این فیلم ها و کارگردان ها را ردیف کردن کمی هم به نقطه نظرات و گفته های جمهوری خواه ها و نئو محافظه کار ها توجه کنید و مطالعه کنید تا حقیقت و پشت پرده این فیلم های رنگارنگ و جنبش های ضد جنگ و امثالهم برایتان کمی آشکار شود.

    شب خوش Reply:

    آفرین . من هم مثل شما جمهوری خواهم و از سیاستهای از موضع ضعف اوباما نا خشنود . به نظر من مک کین خطر بزرگتری برای ج.ا.ا بود . همونطوری که بوش کاری کرد که غنی سازی تعلیق شد.
    این آخوندها فقط زبان زور میفهمند و بس .
    با یه تشر انگلیس سربازاشونو سریع آزاد کردند. حالا اوباما باید منتظر بشینه تا ج.ا.ا شهروندهاشو آزاد کنه

  32. Mehrdad ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۲۸ ق.ظ

    از شناختن منظورم نوشته هاته که مشخصه از چه طیفی هستی همین!

  33. من ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۴۰ ق.ظ

    سلام!
    در این که مردم جالبی داریم با شما هم عقیده ام. اما بیشتر معتقدم این مردم “بی خیال” و “کم حوصله” هستن و نسبت به داشتن اون چیزی که حقشون هم هست و ازشون دریغ میشه زود بی خیال میشن.
    متاسفانه مسافرت رفتن هایی که اثری از رفاه یا خوشی توی بیشترشون نیست همیشه نمی تونه این طور که باعث خوشحالی و قضاوت مثبت شما شده خوشحال کننده باشه.
    این خوشی های ظاهری در صورتی ارزش داشت که مردم متوجه اوضاع باشن و جواب هر هشداری در مورد اوضاع کشور و پیامدهای تحریم و … رو با “بی خیال بابا حوصله داری” و “یکی دیگه هم می اومد اوضاع همین بود” و” حالا یه چیزی میشه” و ناسزاهای عجیب و غریب به مسئولین همراه با توصیه به بی خیال شدن ندن.

    اگر خوب توی احوال مردم دقت کنید می بینید که بیشتر مردم “خوش حال” نیستن. این رفت و آمد و شلوغی ظاهری متاسفانه دلیل بر خوبی احوال مردم نیست.

  34. من ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۴۰ ق.ظ

    من همین یک ماه پیش شمال بودم. برای صرف ناهار جایی توقف کردیم. وضع اسکان مسافرایی که از ظاهرشون معلوم بود افراد متوسط به پایین هستن و گویا تمام مدت اقامتشون در شمال رو توی چادرهایی در اون محل به ظاهر زیبا اما نامناسب برای اقامت طولانی سر میکردن . اکثر آدمهایی که در اون چند روز دیدیم آدم های خسته ای بودن. ظاهر محل اسکان شبیه مناطق حاشیه نشین شهرها شده بود. چیزی که زیاد می بینی فروشگاه هایی هست که از بس همه میرن داخل قیمت می پرسن و چیزی نمیخرن -برای قیمت بالا یا کیفیت پایین صنایع دستی که گفتن اغلبش چینیه- فروشنده شون کلافه ست و حتی اگر قصد خرید داشته باشی جوابت رو درست نمیدن.

    من Reply:

    خب من هم دقیقا همین فرمایش شما رو به شکل دیگه گفتم. اینکه رفاه همین سر زدن به شمال و شلوغ بودن جاده ها نیست.

  35. من ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۴۱ ق.ظ

    برای این مردم توهم های رئیس دولت که میگه برای خودکفایی در تولید بنزین دو هفته وقت کافیه مهم نیست. چون ازش خبری ندارن. چون حتی به صحبت های کسی که میاد و میگه “مرده شور هیکل زنی رو ببرن که به خاطر هیکلش بچه نمیاره” هم به شکل عجیبی واکنش نشون میدن و آخرش میگن “ولی راست میگه ها!”

  36. من ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۴۱ ق.ظ

    اون قشری که شما دارید ازش صحبت میکنید شاید آدم هایی شبیه همین ها باشن که من مثال زدم. حرفام پراکنده شد. فقط میخوام بگم این مردم بیش از نازنین بودن عجیب و بی خیال هستن و متاسفانه از شوق دونستن و خبردار شدن از اینکه حقشون چی هست و چی میتونن باشن به دورن . اگر روزی به جای گله های همراه با ناسزا یا موافقت های همراه با “بی خبری” یا “تعصب”، مردم آگاه تر و خوشحال تری دیدیم بتونیم از شلوغی جاده ها و … هم تا حد زیادی خوشحال بشیم.

  37. من ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۴۲ ق.ظ

    الان اینجا به من هشدار داد که “خیلی تند تند دیدگاهتان را می نویسید کمی اهسته تر!”

    کاش به بعضی آدما هم می شد هشدار های این طوری داد و جلوی سخنوری شون رو وقتی تند تند دارن تحریم تقدیم این مردم می کنن گرفت! داخلی و خارجی جمیعا” !

  38. من ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۲:۴۷ ق.ظ

    در ضمن. فکر نمیکنم تحریم قرار باشه یک شبه زندگی مردم رو زیر و رو کنه. اسمی از تحریم می شنون و به صحبت های بعضا” جوگیرانه مسئولینمون. و گاه حرفهای دور از ادب و منطقشون -اون قدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود… این قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیست- دل خوش میکنند و …. خیلی خوش بینانه و دور از منطقه که الان بنشینیم و بگیم که بله مردم ما به تحریم اهمیتی نمیدن! ببینیم اگر این وضع پایدار باشه برخورد و واکنش مردم ۱۰ سال بعد چیه! عجله نکنیم!

  39. sahar ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱:۳۵ ق.ظ

    متاسفم
    نمیدونم چراانقدر افکارهای بی خردانه که قطعا ناشی ازشخصیت و روحیه ای رذالت طلب هست رو تازگی ها زیاد میبینم
    شمامی خوایدایران تحریم نباشه امابه چه قیمتی؟
    به قیمت رذالت و زیر بار حرف زور رفتن؟
    لطفاازخواب خرگوشی بیدار بشید
    وفقط دنبال بهانه جویی وموضع گیری هایی که فقط از رو یه لجبازی نشآت میگیره نباشید.

  40. جوان افسرده ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۲:۵۴ ق.ظ

    یه جورایی درست میگه
    ما بیش از اینکه نگران تحریما باشیم نگران آخوندا هستیم DDDDDDDDDD::::

  41. هکر ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۳:۳۳ ق.ظ

    به گزارش حمام نیوز
    یکی از سران فتنه
    برای غلبه بر ۳۰ سال بی اعتمادی میان امریکا و ایران
    گذشت زمان و استحمام در حمام عمومی ضرورت دارد‏
    در ابتدای امریکا به اشتباه حمام نمره رفته بود توجیه شد
    ‏ در هر دو سو متقاعد شده اند
    که طرف مقابل در استحمام بستن لنگ سبزجدیت به خرج می دهد‏
    ‏ تعیین زمان بندی های خاص مثلا ۶ ماه احتمالا باعث شپش گذاشتن شکست
    این روند خواهد شد‏
    ‏ در نهایت برای وادار کردن ایران به رفع نگرانی های ۱+۵
    امریکا محکوم کیسه کشی منافع ایران خواهد بود‏

  42. ناشناس ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۴:۱۰ ق.ظ

    مردم فعلن هنوز و همچنان تحت فشارهای اقتصادی اجتماعی فرهنگی سیاسی … دولت خودشون هستن و هنوز آثار تحریم ها شروع نشده هنوز امضای اوباما خشک نشده خانم. بهرحال منظورم اینه که مردمی که فشارهای ذکر شده در فوق را بهر ترتیب تحمل میکنند بقیه را هم تحمل خواهند کرد. شما توجه داشته باشین اما به چه قیمتی؟ فکر می کنی چند شغله بودن از کجا نشات میگیره؟ فکر میکنی چرا بیشتر پزشکا در کار خرید و فروش ملک و سهام هستن؟ فکر میکنی چرا یه کم میایی پایین تر توی طبقه متوسط، مسافر کشی و خرید وفروش سکه و سیم کارت و پیش فروش خودرو و این جور فعالیت های اقتصادی آسیب مند از کجا ریشه میگیرن؟ حالا بیا پایین تر، خرید و فروش کلیه و رحم اجاره ای و اینا چی هستن؟ ریشه ی اینا چیه؟ عوارضشون چیه؟ بد اخلاقیا از کجا میان؟ جبران فشارهای وارده به شکل های ناجور آیا هزینه خوبی است که جامعه می پردازد؟ فکر میکنی این خیلی خوبه که مردم بی خیال سهمیه بنزینشون باشن و مثل سابق مصرف بنزین داشته باشن؟ بنظر من اگه این سهمیه بندی یه اثر خوب می تونست داشته باشه همون تغییر الگوی مصرف می تونست باشه که اونم که میگی اثر نکرده. کمی به فشارهای اقتصادی اشاره کردم میتونیم به فشارهای فرهنگی و اجتماعی هم اشاره کنیم مثلن همین گشت های حجاب و نسبت و این کارایی که بنظرم در حد جنایت هستن به حال فرهنگ و اخلاق این جامعه

  43. Mehrdad ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۶:۱۱ ق.ظ

    در ضمن من هیچوقت در مورد وضعیت اقتصادی ایران نظر ندادم.چون نمیدونم واقعا در ایران چطوره وضع.
    ولی چون در مورد سیاست آمریکا صحبت کردی نظرم را نوشتم.

  44. Ela ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۹:۲۸ ق.ظ

    Zahra khanum,
    adat kardan ba zendegi kardan fargh dare….har mojude zendei be sharayete jadidesh adat mikone, zendani ham be zendan adat mikone….parande ham be ghafas adat mikone…vali in adat kardan be in maeni nist ke oun mojude shade va dare zendegi mikone:

    adat mikonim va zende mimanim
    zendegi mikonim va lezzat mibarim

    in 2 ta ba ham fargh daran sar kare khanum

  45. مریم ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۹:۵۳ ق.ظ

    چه قدر پنیر های دانمارکی اون موقع ها که کوچیک بودیم خوشمزه بود من خالی خالی می خوردم. اما بعد (۱۰ سال بعد) تو بعضی جراید و رسانه ها نوشتن سرطان زا بوده .خوب پنیر خودمون که نبود !
    ایرانی جماعت همیشه به همرنگ شدن و جور شدن با شرایط حاکم شهره بوده. شما در خارج از کشور محله ایرانی نمی بینی ولی به وفور محله چینی می بینی این یعنی اینکه این قدرت را همیشه داشتیم تا خودمون رو با شرایط وفق بدیم و حل بشیم تو قضیه. مثل زمان حکومت مغولها در ایران، عباسیان و …..که اونها را با تربیت ایرانی و منش پارسی آشنا کردیم. اسم بچه هامونو گذاشتیم اسکندر، تیمور، چنگیز و ……وزرای دریار مغول و آل عباس از باهوش ترین ایرانیها بودن و به آنها خدمت می کردن و……تمام اینها طی سالیان سال به ژن پاچه خواری که مهران مدیری به خوبی بهش اشاره می کرد تبدیل شده .پس شرایط جغرافیایی هم بی تاثیر نیست در این مسئله.من خودم سه ساله مسافرت نرفتم یعنی نمی تونم برم……پس بی خیالش شدم

  46. مریم ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۰:۰۴ ق.ظ

    http://yekiyedoneyeman.blogfa.com/post-360.aspx
    این خوراک توه زهرا!

  47. ع ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۰:۱۱ ق.ظ

    سلام

    فکر نمی کنی همین خوشی فعلی هم که توصیف کردی از سر صدقه پول فعلی نفته واگرنه …
    مطلب شما جالب بود ولی بنظرم باید ریشه ای تر بررسی بشه و همهه ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت اون مورد بررسی قرار بگیره

  48. مریم ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۰:۳۶ ق.ظ

    خصوصی

    من فکر کنم یه چیزی رو اشتباهی برای شما فرستادم . در صورتی که مخاطبش دوستم بود . اگه تایید نکنید ممنون میشم . همون کامنتی که آدرس یه وبلاگ بود ، باید تو پنجره ی دوستم کوپی می کردم اینجا شد . ببخشید .

  49. سعید(همووووون دوجنسه ی سابق) ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۱۱:۳۲ ق.ظ

    خدایا یخورده از اون بی حجابی های اونور ابو بیار اینور تا این گرما و خشکی از بین بره تا دما از ۴۰ درجه به ۳۰ درجه برسه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  50. رضا ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۲:۳۹ ب.ظ

    بیش از ۱ ساله که وبلاگت رو بخاطر مطالب فنی میخونم ولی خیلی ببخشید این پست در نهایت ساده انگاری بود که تا الان تو وبلاگت خوندم.
    حسی در حد خنکی یه بستنی یخی که یه آدم مفلوک تو تابستون از رو زمین برمیداره و ذوق کنه.

  51. سرو ۱۳۸۹-۰۴-۲۷، ۲:۴۱ ب.ظ

    آره مردم ایران همه چی رو تحمل میکنند چون چاره ای جز تحمل ندارند ولی دارند داغون میشن.مصرف مواد مخدر بین جوونها….مصرف قرصهای اعصاب ….آمار خودکشی …
    اصلا همین بداخلاقی آدمها در تاکسی و فروشگاه و زندگی روزمره.
    خب تقصیر نداری برو از ایران بیرون تا بفهمی .
    اصلا من موندم وبلاگ به این آشغالی با این نویسنده ی آشغال ترش چرا اینقدر کامنت داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  52. sahar ۱۳۸۹-۰۴-۲۸، ۲:۰۴ ق.ظ

    جناب ناشناس اگه خوشمزه گیتون تموم شد بهتره من بعد مراقب حرف زدنتون باشید

  53. سینا ۱۳۸۹-۰۴-۲۸، ۹:۱۸ ب.ظ

    از خاکم ، نه از بادم ، نه در بندم ، نه آزادم نه من لیلاترین مجنون ، نه شیرینم ، نه فرهادم نه از آتش نه از برگم نه از کوهم نه از سنگم فقط مثل تو مسکینم ، فقط مثل تو دلتنگم

  54. آدم ۱۳۸۹-۰۴-۲۹، ۱۲:۱۴ ق.ظ

    شما خانم زرنگ و با هوشی هستید. موفق یاشید و خسته نباشید.

  55. نگاهی متفاوت به پرونده هسته‌ای ایران:چرا تحریمها را باید جدی گرفت؟ ۱۳۸۹-۰۴-۲۹، ۲:۳۰ ق.ظ

  56. نیما همایون فر نیا ۱۳۸۹-۰۴-۲۹، ۱۱:۴۹ ق.ظ

    سلام چند سال پیش امریکا به ژاپن حمله کرد زد ۲ تا از شهراشونو با خاک یکسان کرد نزدیک بود یه جنگ خفن درست بشه امریکایی ها هم آماده خون ریزی و جنگ بودن مثل همین الان و همیشه ژاپن تو روز اول جنگ ۵۰۰۰۰ نفر داوطلب عملیات انتحاری داشت یعنی اگر جنگ میشد شاید سخت تر از ما ولی هیچوقت جنگو نمی باخت تو همون روزا سران کشورشون نشستن توی یه جلسه و گفتن کشور ما نو پاس بذار الان کم بیاریم بذار دنیا فکر کنه ژاپنیا ترسیدن ولی آینده با ماست
    خلاصه اونا هر امتیازی که امریکا اون روز خواستو بهش دادن امریکایی ها برگشتن به خیال این که خیلی زرنگنو ارتششون رو دنیا تسلط داره( که البته داره ) ژاپنیا رفتن تو کشورشون و فقط مثل تراکتور کار کردن بعد از ۱۰ -۲۰ سال حال ژاپن کجاست و امریکا کجا جالب بدونین یکی از دلایل ورشکست شدن جنرال موتور (قلب اقتصاد امریکا) شرکتای ژاپنی بودن

    تمام اینا رو گفتم که بگم سران مملکت ما اینقدر نمیفهمن که سیاست بالا داره پایین داره باید یه چیزی بدی تا یه چیز دیگه بگیری اگر تو یه سری چیزا کرنش نشون بدن اونوقت این مردم اینقدر عذاب نمیکشن

    علیرضا Reply:

     من اومدم به این خانم بگم میزان شناختش از مردم ایران و وضعیت زندگی مردم ایران حیرت انگیزه، کامنت شما رو که خوندم فهمیدم اصلا من اینجا عوضی اومدم!
    شما دیپلمم داری با این میزان اطلاعات تاریخی؟! (-:
    شرمنده قصد تمسخر ندارم ولی اینقدر چیزایی که نوشتی پرت و غلط هست که آدم میمونه بخنده یا گریه کنه برای اون مملکت که جوونش اینقدر از دنیا بی خبره.
    اون جینگی که میگی عزیزم چند سال پیش نبود! ۶۶ سال پیش بود اسمش بود جنگ جهانی دوم!
    آمریکا و ژاپن هم مستقیما با هم درگیر جنگ بودن و فقط بعد از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی بود که امپراتوری ژاپن تسلیم شد.
    هیچ کسی هم مثل لمپنهای فیلم فارسیها دور هم جمع نشدن بگن “بزار کم بیاریم”! (-:
    جنرال موتورز هم قلب اقتصاد آمریکا نیست!

  57. irani ۱۳۸۹-۰۴-۲۹، ۲:۱۸ ب.ظ

    to yek adame be tamma mana kesfat hasti. hamin va bas. dari az edare etelat pool gonde mikhori vagharna har ensane ba vojdani in chenin neminvise.

  58. هایده ۱۳۸۹-۰۴-۲۹، ۳:۱۷ ب.ظ

    به نظر من خیلی حرفای بی منطق و بی اساسی توی این پست نوشتید خانوم
    آره مردم آبدیده شدن به چه قیمتی؟
    من خوب یادمه که همون زمانی که شما یادت نیست!!!!! تخم مرغ پیدا نمیشد و سهمیه بندی بود و خانواده من همیشه در حسرت بودند. این البته کوچیکترین نمونه اش هست. کره – شیر و خیلی چیزای دیگه
    من یادمه اون زمون ما نفت نداشتیم و پدرم هم یه کارخونه دار ورشکسته که حتی نفت پیدا نمیکردیم توی سرمای زمستون . مامانم خواهر کوچیکم رو که تازه به دنیا اومده بود اونقدر می پوشوند که سرما نخوره
    حالا شما بشین و بگو مردم آبدیده شدن – نخیر خانوم از این خبرا نیست.
    من یادمه وقتی دبستانی بودم دلم میخواست صبحها همیشه یه استکان بیشتر شیر بخورم ولی نبود .
    حالا با این اوضاع و احوالی که داره پیش میاد همین وضع رو برای بچه های کوچیک در نظر بگیرید ببینید آیا تحریم اثری نخواهد داشت؟
    یادتون باشه که اونموقع ما توی هوای پاک و سالم زندگی میکردیم و آب تهران هم نیترات نداشت

    سعیدی Reply:

    خانم محترم
    چرا نمیخواین باور کنین که همه برای شیر و تخم مرغ نبود که قیام کردن. البته از امثال شما که زندگی رو تو شیر و تخم مرغ خلاصه میکنن انتظاری جز این نیست.

  59. مریم ۱۳۸۹-۰۴-۲۹، ۹:۲۱ ب.ظ

    راستش فکر نمی کردم این قدر ساده لوح باشی خواهر جان. در مملکت را به روی همه چبز بستند و اون وقت ۴ – ۵ ساعت تا شمال رفتن شده تفریحشان و …. تو چه چیز را نشانه تاثیر می دانی. چه چیز را نشانه خوشی ملت. مطمئن هستم که تو هم دمبت به جایی بنده که این جوری حرف می زنی

    سعیدی Reply:

    یه چیز جالب در مورد شما و بسیاری دیگه وجود داره. فکر میکنید کسی که متفاوت با شما می اندیشه یا ساده لوحه یا احمق!
    احتمالا فکر کردی عقل کلی. برو خودتو درست کن.

  60. موجی ۱۳۸۹-۰۴-۳۰، ۸:۳۷ ق.ظ

    فکر میکنم وفق با شرایط خوبه ولی سیاسیون و تصمیم گیرنده های مملکتی از این ویژگی ملی (یا انسانی) گاهی اوقات به نفع خودشون استفاده می کنند.
    و صد البته این حالت صبوری شاید به خاطر اعتمادیه که مردم به بعضی چیزها دارند.

  61. الی ۱۳۸۹-۰۴-۳۰، ۶:۴۸ ب.ظ

    خیلی احمقانه بود…تو واقعا دانشگاه رفته هستی/؟

    سعیدی Reply:

    شک داری؟
    دوست خودمه!!!
    نوشته زهرا احمقانه نبود اما جمله شما بی ادبانه بود.

  62. سهیل ۱۳۸۹-۰۴-۳۱، ۲:۴۵ ب.ظ

    همون بهتره شما اول تشریف ببرین کشور های دیگه رو ببینین کم کم متوجه می شین

  63. ناشناس ۱۳۸۹-۰۴-۳۱، ۴:۵۲ ب.ظ

    با سلام
    قبلا از هرچیز خواهشم این است که مطلبم در این پست منتشر نشود و در صورت تمایل پاسختان را از طریق ایمیل دریافت مینمایم.
    در مورد مطلب شما آنچه با کمال احترام میتوانم بگویم ساده اندیشی بیش از حد شماست.
    امیدوارم این جمله آنقدر شما را نیازرده باشد که تا انتهای مطلب را نخوانید.
    نوشتن این مقدمه که مردم این ور آن ور هستند و مسافرت میروند نتیجه گرفتن این موضوع که ما استاندارهای خودمان را داریم و علی رغم همه فشار ها سربلند بیرون میآییم شعار زدگی محضی است که متاسفانه سال های سال است که از آن در ایران رنج میبریم.
    برای تحلیل جامعه ایران و اینکه مشکلات تا چه حد بر روی مردم ایران تاثیر گذاشته یا اساسا تاثیری داشته یا نه ملاک مسافرت رفتن ملت و نشستن کنار خیابان نیست. آمارهایی مثل تمایل به مهاجرت و یا میزان مهاجرت نخبگان دانشگاه، تمایل افراد خارج نشین به بازگشت و یا آمارهایی مثل اعتیاد، طلاق بزهکاری ها اجتماعی بخوبی میزان مشکل را در ایران عیان میکند.
    میتوانم تا انتهای این مطلب را با آمار های اسفناک اجتماعی سیاه کنم اما خواندن و ارجاع دادن آنها برای فردی که دستی در دنیای مجازی دارد ضرورتی نیست به علاوه بعید میدانم از آنها بی اطلاع باشید. لذا یک سره نتیجه آن را خدمتان عرض کنم:
    تقریبا از اواسط ده هفتاد در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی نرخ بالای تورم و دیگر نا بسامانی ها اجتماعی باعث بروز شورش هایی در قزوین، شیراز مشهد و تبریز شد. که همگی آنها با پاسخ خشونت آمیز دولت همراه بود. در اولین فرصتی که مردم برای ابراز مخالفت خود پیدا کردند میلیون ها نفر بدون آنکه شناختی از سید محمد خاتمی داشته باشند به او نزدکی شدند و تنها تصور و خیال این افراد غیر حکومتی بودن این فرد بود. به فاصله کوتاهی بعد از این قضیه در یک اتفاق استثنایی در ۱۸ تیر هفتاد و هشت موج عظیمی از شورش های خیابانی شکل گرفت. که این موج کاملا خشونت آمیز و ساختار شکن بود. در این تقریا یک هفته کشف حجاب، اتش زدن تصویر بالاترین مقام کشور و بساری اتفاقات خشن و نابسمان در سراسر کشور اتفاق افتاد. از آن تاریخ اگرچه کم بیش رفتار هایی به ظاهر اجتماعی برای بروز بعضی مسائل شکل گرفت اما قابلیت ها و سرخوردگی های حکومتی در تمامی آنها شدیدا موج میزد نظیر این قضیه در سال های ۸۱ و ۸۲ به مناسبت های مسابقات فوتبال و حتی سالگرد ۱۸ تیر بود. شادی های بعد از مسابقات فوتبال اگرچه ماهیتی کاملا غیر سیاسی داشت اما به سرعت تغییر ماهیت در آنها بروز مینمود و در قدم های بعدی به خشونت کشیده میشد.
    از آن تاریخ تا بعد خرداد هشتاد و هشت جامعه ایران تقریبا روزهای ساکتی را پشت سر گذاشت. اما همه این روزهای مهم را اگر بر روی یک نمودار بر اساس تاریخ در محور افقی و بر اساس شدت واعتراضات و حجم اعتراضات بر محور عمودی قرار دهید خواهید دید عمق فاجعه در کجاست..
    به عبارت ساده فشار و سرکوب شدید حکومت و فشارهای خارجی علاوه بر بروز مشکلات متعدد اجتماعی و روانی و بحران های اخلاقی و ساختن آمار های سرسام آور اجتماعی برای کشور سبب شده است که در صورت بروز کوچکترین فرصتی جهت اعتراض به حاکمیت تمامی ساختار های حکومتی ایران به شدت تهدید شوند. اگر ابتدای منحنی شدت اعتراضات سال های هفتاد چهار و پنج است بعد از حدود ده سال شدت اعتراضات باعث بروز یک شکاف عمیق حکومتی شده است. اگر سیاست های دولتی در سال های هفتاد ، سبب بروز شکاف های افقی در سطح جامعه و مرزبندی هایی از این دست شده است در سال های اخیر منهای ادامه بروز این گسست، گسست عمیقی نیز در لایه های حکومتی و اجتماعی به شکل عمودی اتفاق افتاده است.

    لذا جامعه ایران بر خلاف آنچه شما با خوشحالی و شاید افتخار از آن یاد میکنید همان چیز است که سال هاست حکومت ایران به آن دل خوش کرده است بر اساس آن تحلیل میکنند. اما آنچه قابل تامل است عدم تثبیت حاکمیت ایران بعد از سی سال حمایت های مردمی و بی تفاوتی ملت نسبت به اقدامات خارجی و داخلی است. چه میشود که به اذعان بالاترین مقام کشور تمامیت حکومت بعد از انتخابات به واسطه چند شورش خیابانی به خطر می افتد و آن را با سال های جنگ با عراق مقایسه میکنند؟!!

    مطالبم را با یک سوال تمام میکنم: با توجه به روند نمودار ترسیم شده چگونه آینده ای را برای سال های بعد تصور میکنید؟
    امیدوارم جواب شما خوشبینانه تر از آن باشد که من متصور هستم

    با احترام
    مقدم

    ناشناس Reply:

    mmoghadam@gmail.com

    سعیدی Reply:

    سلام
    چی شد شما فکر کردی کسی که مخالف شماست ساده اندیشه؟
    یک هفته کشف حجاب؟ میشه بگید ساکن کجایید؟
    شمایی که مقید به آمارید کافیه یه دیدی به مفهوم آمار و آمار مقایسه ای (با توجه به تعریف) داشته باشید.

  64. مرسده ۱۳۸۹-۰۵-۱، ۳:۳۵ ب.ظ

    به نظر ِ من این نشون‌دهنده‌ی ِ اینه که درصد ِ بالایی از مردم ِایران بیکارن

    زهرا Reply:

    هرکی موقع تعطیلات بره مسافرت بیکاره؟

  65. شب خوش ۱۳۸۹-۰۵-۲، ۱۲:۳۴ ق.ظ

    مردم اگه همین یه مسافرتم نرن که میترکن که
    چه تفریحی دارن غیر از فست فود و مسافرت؟؟؟
    یعتی میخوای اینجوری نتیجه بگیری که تحریم ها هیچ اثری ندارن؟؟؟

  66. سعیدی ۱۳۸۹-۰۵-۳، ۱۲:۲۹ ق.ظ

    سلام
    آقا یا خانومی که از دیپلماسی گفتن احتمالا از روی کتابهای خود انگلوساکسون ها تلمذ کردن. سیاست اسلام سیاست لیبراستی یا اصلا politic نیست. اگه به این حرف ها بود که بعثت پیامبر و تمامی غزوات بیخود بود.

  67. سعیدی ۱۳۸۹-۰۵-۳، ۱۲:۳۳ ق.ظ

    سلام
    موافقم

  68. افشین ۱۳۸۹-۰۵-۵، ۲:۴۱ ق.ظ

    دولت تحریمها رو اون جور که هست پوشش خبری نمیده. اکثر مردم نه زبان انگلیسی بلدن که خبرگذاری های خارجی رو بخونن و نه فیلترینگ و پارازیت اجازه میده خبر گذاری های بی طرف فارسی رو ببینن. به عبارت دیگه مردم واقعا نمیدونن چه بلایی داره سرشون میاد. وقتی استفاده ما از رسانه شده باشه اخبار بیستو سی از تلوزیون دولتی و فارسی وان (!) چه انتظاری میشه داشت؟

  69. افشین ۱۳۸۹-۰۵-۵، ۲:۵۲ ق.ظ

    یه چیز دیگه رو هم یادم رفت… زهرا خانم! وقتی من بچه بودم میرفتیم شمال، خیلی کم آدم میدیدیم… اما ماه پیش که رفتم شمال حالم به هم خورد از این همه شلوغی و آشغال. جاده ماشین بالا می‌آورد. احتمالا دیگه شمال نمیرم. باید به این مسئله توجه داشت که سالی یک ملیون به جمعیت و حدود ۳۰۰ هزار تا به ماشین ها داره اضافه میشه ولی شمال یه وجب هم اضافه نمیشه. اگه میزان جمعیت اضافه شده و میزان افزایش درآمد مردم (به سبب افزایش قیمت نفت) و میزان خودروهای اضافه شده رو متناسب با تعداد سفرها در نظر بگیریم، سفر های هر خانواده به شمال خیلی کمتر شده. یه سری به وبلاگ آقای قدوسی بزنید تا متوجه بشید بیشتر دیدن (!) لزوما به معنای «بیشتر شدن» نیست.

    یه مساله دیگه ای هم که هست اینه که ایرانی ها ذاتا تنبل هستند. بالاترین سطح تفریح متصور برای یک انسان در فرهنگ ایرانی گنجانده شده. نمیخواهیم قبول کنیم مشکل داریم. جدا این طوری هستیم. تا زمانی که برق قطع شه و اعلام حمله هوایی بشه قضیه رو جدی نمیگیریم. با هوشتر هامون به جای اقدام موثر، ویزا میگیرن و در میرن (یه نوع دیگه از تنبلی).