لا اکراه فی الدین

* من قبلا هم یه چیزی درباره محدودیت و سختگیری نوشته بودم. این چیزی که میخوام بنویسم، شاید خیلیها خوششون نیاد. منظورم طیف خوانندگان وبلاگ خودمه که تصورم اینه که باید بیشترشون مذهبی باشند.

* بارها توی بحثهام با دوستام و یا به طور کلی در جمعها دیدم که کسانی که از چادر (یا به طور کلی حجاب اجباری/تحمیلی) به کم حجابی رسیدن، و یا از یک خانواده شدیدا سنتی و سختگیر فاصله گرفتند، توی بحثها و اعمالشون به شدت رادیکال تر از کسانی هستند که از اول در خانواده ای بودن که مذهبی نبودن یا مذهبی بودن ولی سختگیری ای  بهشون نداشتن. حتی این افراد، برخوردشون با محجبه ها و مذهبی ها شدیدتر و توهین آمیزتر هم هست و اصلا به طور کلی نمیشه بدون دعوا با اینها راجع به حجاب و دین و مذهب حرف زد!

* ما توی قرآن هم داریم که اجباری در دین نیست، اگه شما یک خانواده سنتی هستید که دورو بریهاتون همه شون محجبه ان و حالا دختر خانواده مایل نیست، چادر سر کنه، هیچ مجبورش نکنید که وای آبروی ما میره و خجالت بکش و اجبارا چادر سرش نکنید. اگه توی یه خانواده مذهبی هستید که آقایون فامیل همه شون محاسن دارن و پیراهنشون رو میندازن روی شلوارشون، و حالا نوجوان خانواده میگه که میخواد فلان تیشرت با مارک فلان بپوشه یا فلان مدل ریش رو بذاره، هیچ مجبورش نکنید که خلاف اینو انجام بده. میدونید میخوام چی بگم؟ این بچه اگه مایل باشه، آدم دینداری بشه، تو هر ظاهری میتونه اینکارو بکنه، اگه نمیخوادم که اجبار شما چیزی رو حل نمیکنه، غیر از اینکه خاطره بدی از دین توی ذهنش ایجاد میشه.
حالا حتما میگین، اینطوری که فایده نداره، ممکنه هیچوقت نخواد رفتار دینی داشته باشه. من بازم میگه اشکالی نداره اگه میخواد اینطوری بشه. حداقلش اینه که فردای دیگه، ذهن ۴ نفر دیگه رو هم با حرفهای منفی پر نمیکنه. این آدم یادش هست که توی یه خانواده به شدت مذهبی بزرگ شده، ولی آزادانه پوشش و روش زندگیش رو انتخاب کرده و همه باهاش مهربان بودن و سختگیری، توهین و تبعیضی هم درکار نبوده، چون دین خانواده مانعشون شده.

* اگه شما یک رفتار و گفتار دینی درست داشته باشید و اجازه بدید، اون فرزند روش زندگیشو خودشو انتخاب کنه، من مطمئنم وقتی رفتار دینی درست رو دوروبرش ببینه، خودش متاثر میشه و میفهمه این دین چقدر خوب و منعطف هستش و اگه بخواد انشاءالله دیندار میشه، اما اگه مجبورا دیندارش کنید، ۲ روز دیگه وقتی بزرگتر شد و مستقل تر شد، اونوقت به یکباره عصیان میکنه. حالا این عصیان کردن چیز مهمی نیست، مسئله اینجاست که اینجور بچه ها ذهنشون پره از اینکه اسلام دین اجباریه، زورگو هستن و سختگیر و… اینطوری میشه که توی بحث باهاشون جرات نداری خلاف اینو بگی، چون به این آدم خلاف این ثابت نشده.
میخوام بگم، سختگیری بیش از حد همیشه نتیجه معکوس داره. کافیه این فرزند بزرگ بشه و وارد اجتماعی بشه که دیگه محدودیتهای شما روش اثر نداشته باشه، یا از تیررس اجبار شما دور باشه، اونوقته که دیگه نمیشه جلوشو گرفت.

۲۳ نظر

  1. soha ۱۳۸۸-۱۰-۲، ۹:۰۴ ب.ظ

    ۱۵۹
    باورم نمی شه دوباره اول شدم…
    فکر کنم یه بار دیگه اول شم از ذوق بمیرم(ذوق مرگ شم)

    جواب به این نظر

  2. soha ۱۳۸۸-۱۰-۲، ۹:۱۹ ب.ظ

    یه کمک یه سوال یه اویزون بازیه دوباره البته به همراه شرمندگی… ترجیح دادم سوالم رو بپرسم گرچه شاید چیپ باشه ولی مهم اینه که من از ندونستنش دارم عذاب می کشم…
    کامپیوترم رو فرمت کردم الان به جز چیزای مورد نیاز برا وصل شدن به اینترنت وشبکه و یه چنتایی فایل و این بساطا چیز دیگه ای ندارم ولی امروز یه کتاب دانلود کردم که برام خیلی مهمه و می خوام حتما حتما بخونمش ولی به هیچ صراطی باز نمی شه فایلش از نوعfile RAR است.حالا من برا این که این فایله…(بییییییب)باز بشه باید چه کار کنم؟
    زهرا جان لطفا هرچه سریع ترپاسخ دهید.
    راستی در مورد این پست با نظرت موافقم اجبار اکثر مواقع نتیجه ی عکس می ده!
    با سپاس فراوان
    سحی

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    سوها جان نرم افزار win zip و. یا win rar رو از اینترنت دانلود کن و نصب کن و فایلت رو با اون باز کن. فایلت فشرده است باید آن زیپش کنی اول

    جواب به این نظر

  3. ناشناس ۱۳۸۸-۱۰-۲، ۹:۴۹ ب.ظ

    کاملا درست می گید.
    من چون تویه فضای مذهبی زندگی میکنم این مسائل رو تجربه کردم.
    فرزند همچین خانواده هایی چون با فضا های دیگه ای آشنا می شه و بعضا براش جذاب هم هست دچار یه تقابل می شه.
    اگه خانواده اش بخواد فرزندش ضربه کمتری بخوره از این تقابل، باید کمکش کنه در جهت شناخت صحیح اون دو فضا
    اما من میگم خانواده اگه درست دین رو بشناسه وبه فرزندش بشناسونه هیچ وقت فرزندان اون خانواده فراری نمیشن.
    *لا اکراه فی الدین نه (فی الاحکام). فکر نکنم کسی بتونه بگه من دین رو قبول دارم ولی مثلا حکم حرمت شراب خوردن رو قبول ندارم یا حجاب رو قبول ندارم.
    ممنون

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    ناشناس منظور من هم همین هست، یعنی نرسوندم؟:)

    جواب به این نظر

    morteza Reply:

    با سلام
    اینکه بگوییم صد درصد خانواده ای دین رو به فرزندشون بگویند و بشناسندشون همچین عقلانی نیست چون این با توجه به شرایط فعلی جامعه ایرانی ممکن نیست اما اگر شاکله کلی فردی در یک خانواده بر اساس شناخت صحیح استوار باشد اگر فردی یک روز هم به کجراهه برود بدلیل همان بنیاد های ذکر شده امکان برگشت او زیاد است
    در این زمینه اگر به زندگی افراد تواب نگاه کنید همین رویه در زندگی آنها مشاهده می شود یعنی یک نقطه روشن در وجود آنها هست که از همان نطفه حلال یا لقمه حلال یا شرافت نسبی و خصلت ذاتی و یا خصلت اکتسابی درست و……..ناشی میشود که در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است و به صورت های مختلف نظیر شخصیت ؛ فطرت و….. بیان میشود.
    حالا اگر فردی وارد محیط جدید شود چالش او ابتدا با نظام معرفتی فرد شروع میشود اگر پاسخ های روشنی پیدا کند رویه جدید را ممکن است بپذیرد و و این همان ادامه وضع قبلی است حالا با تغییر کمی در ظاهر و یا بدون تغییر و اگر رویه جدید با رویه های قبلی منافات داشته باشد و در تقابل باشد در این صورت تمایلات فردی هم وارد معادله میشود مثلا اگر جوان باشد و وقت ازدواج او هم رسیده باشد و این فرد در تعاملب ا یک دختر غیر عامل به احکام شرعی قرار گیرد و همین طور دختر مورد نظر پول دار باشد و همین طور این پسر بی بضاعت باشد و به این دختر علاقمند شود در این صورت اگر تمایلات غلبه کند ممکن است به شرایط دختر تن بدهد و به ظاهر از دایره احکام بیرون رود اکثر کسانی که دیده میشوند که کنترلی به زنان خود ندارند و یا بعد از ازدواج به ظاهر به شرعیات پایبندی کمی دارند از این گونه هستند اما با گذشت زمان بوجود آمدن شرایط اعتدال به راه اصلی برمیگردند و البته جامعه ای که این روند را در کمترین زمان و هزینه مدیریت کند به سمت توسعه با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.
    و این رویه برای دیگر موضوعات هم صادق است .
    از نظر عقیدتی داستان جلال آل احمد نمونه خوبی است.
    داستان توابین در تاریخ اسلام هم زیاد است

    جواب به این نظر

  4. علی ۱۳۸۸-۱۰-۲، ۱۰:۱۴ ب.ظ

    زهرا خانم فقط شما نیستی این حرف رو میزنی. خیلی ها این حرف رو زدند که اگر خیلی شانس آوردند دیگران فقط وانمود کردند نمیبینندشون..

    حرف حق هست ولی کو گوش شنوا؟ نصفی از اینور بوم میفتن نصفی از اونور بوم. :/

    جواب به این نظر

  5. رسول ۱۳۸۸-۱۰-۳، ۱:۰۷ ق.ظ

    روایت داریم که هیچوقت دین خدا رو باحرف زدن تبلیغ نکینین… بلکه با عملتون تبلیغ کنین… من تو خانواده مذهبی بزرگ شدم. اما پدر و ماردم هیچ وقت منو مجبور نکردند. همیشه خودم انتخاب کردم… البنه اونا هم کمکم کردند… خیلی دوسشون دارم… هیچ وقت احساس نکردم تو یک خانواده خشکی مذهب هستم…

    جواب به این نظر

  6. گروهبان فلفلی ۱۳۸۸-۱۰-۳، ۱:۱۹ ق.ظ

    همه سواستفاده از دین باعث شده این ملت بی دین ایمون بشن
    و گرنه مغز خر که نخوردن
    مثلا شما همین وبلاگ وحشتناک و همچنین فاجعه اهستان رو ببین
    مرتیکه هر اتفاقی تو این مملکت میفته ربطش میده به جنبش مسخره سبزها.خب این به نظر شما چیه.اسمش اینه که من دیندارم وشماها نیستید پدرسوخته ها!!

    راستی=
    زهرا تو انگشتات میشکنه یا احیانا خورد میشن جواب کامنت های من رو بدی
    اخه لامذهب بی توجه ای تا کجا.هان!!!

    انقدر جواب من رو نمیدی که باعث میشی من همکاریمو با این وبلاگ قطع کنم و از سمتم استعفا بدم!!!!!

    فکر کردی اینها واسه کی میان خوب معلومه من اگه من کامنت نذارم کی میخواد پستات رو بخونه!!!

    خداییش اگه این دفعه جوابم رو ندی اول خودم رو میکشم
    بعد تو رو!!!!

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    ۱۵۹
    سلام گروهبان .بابا به اعصابت مسلط باش!خدایی نکرده سکته می کنی می مونی رو دستمون ها!!
    فقط تو رو خدا نرو و از سمتت استعفا نده چون من به امید نظرهای تو بخش نظرات رو می خونم!!!!!

    جواب به این نظر

  7. دارابی ۱۳۸۸-۱۰-۳، ۳:۰۸ ق.ظ

    شما در زمینه‌ی دین چقدر مطالعه دارید؟ چرا در موردی که سر رشته ندارید نظر می دهید؟ شما دین را خوب شناخته‌اید؟ آن آیه‌ای که شما نقل می‌کنید مربوط به بچه مسلمان‌ها نمی‌شود؟ بچه مسلمان نمی تواند در پذیرش دین انتخابی داشته باشد. به محض خروج از دین مرتد است و مهدور دم. شما چقدر تاریخ ادیان را خوانده‌اید؟ تا چه حد با ادیان ابراهیمی آشنایی دارید؟ آیا از اسطوره شناسی و رابطه‌اش با ادیان چیزی می‌دانید؟ بعید می‌دانم با این ادبیات مطالعه‌ای حتا مختصر در این زمینه‌ها داشته باشید.
    این طور از سر بی‌سوادی نظر دادن و حکم صادر کردن درست نیست.
    ضمنن حکم کلی صادر نفرمایید که همه‌ی بچه مسلمان‌های بریده از دین به دین داران توهین می کنند و مسخره‌شان می‌کنند. من برعکس خیلی جاها دین‌داران را مشغول توهین به دیگران و تفکرشان دیده‌ام.

    جواب به این نظر

    نقطه Reply:

    درسته به نظر من توهین کردن یه رفتار غیر اخلاقیه حالا چه دیندار به بیدین چه بالعکس
    مثالی که میگن از این برنامه‌های قبل افطاری تلویزیونه که مجریه میگفت تو مسجد بوده و حزبلاهیها به یکی که مدل شلوارش مدل جدید بود گیر میدن و مسخره میکردن
    کلا مسخره کردن یه طرفند غیراخلاقی شده وایرانیها هم که در بربر مسخره شدن تسلییم
    و با حرف شما موافقم در مورد مطلع بودن و بعد نظر دادن چنان که میبینیم بعضی ساده لوحان میگن دین اینی نیست که الان تو حکومت هست در حاله که ناقلان این مغلطه هیچ سوادی از دین ندارن

    جواب به این نظر

  8. خاطره ۱۳۸۸-۱۰-۳، ۴:۴۴ ب.ظ

    مدتی از این پست گذشته و پست جدید هم داشتی اما خوب من بی اینترنت تازه خواندم
    میدونی زهرا جان این که حرفت کاملا قبوله مد نظر نیست
    من موندم که این کشو مثلا اسلامی چطور نمیدونه اجبار نتیجه عکس داره؟!
    گاهی واقعا به این نتیجه میرسم عمدا میخوان جوونها رو از دین جدا کنند
    اما در خانواده ها دقیقا به چیزی که گفتی رسیدم
    چون شخصا هیچ اجباری نداشتم و البته اقرار هم میکنم تا قبل ۱۹ سالگی فقط انجام میدادم و بیشتر تکرار کارهای دیگران بود تا اعتقاد واقعی بعد از ان اعتقادم واقعی بود نه اکتسابی
    دقت کردی کسانی که در کشوهای دیگه مسلمان میشوند اعتقادشون از خیلی از ماها بیشتره؟
    نمیدونم چرا بعضی خانواده ها درک نمیکنند

    جواب به این نظر

  9. JetPack ۱۳۸۸-۱۰-۴، ۷:۰۵ ق.ظ

    نمی دونم چرا هر کس که نمی خواد یکی از احکام دین رو رعایت کنه سریع میره سراغ لا اکراه فی الدین….
    میدونی لا اکراه فی الدین یعنی چی:::
    یعنی ای بندگان… در انتخاب دین آزاد هستید اما وقتی اومدید تو دین اسلام دیگه نمی تونید زیر احکامش بزنید….
    البته من پست شما رو کامل نخوندم ولی همون دو سه خط اول در مورد حجاب تا ته داستان رو معلوم کرد

    جواب به این نظر

    نقطه Reply:

    کاشکه دین رو آزادانه انتخاب میکردم نه اینکه چون بابام یه اشتباهی کرده منم به پای اون اشتباه بسوزم

    عزیزم عربیت هم که ضعیفه
    لا=نیست/نه اکراه=اجبار فی= در الدین=دین
    اونی که شما میگی میشه لا اکراه فی الانتخاب الدین
    مفهومه؟ نکهنه استغفرالله میخوای حرف خدا رو تحریف کنی؟
    این عکس هم خدمت زهرای دین‌پروانه‌ای
    http://religiousfreaks.com/UserFiles/Image/ashura.2009.big.jpg

    جواب به این نظر

    JetPack Reply:

    فقط می تونم سکوت کنم و بگم متاسفم که یک کلمه هم تفسیر نخوندی

    جواب به این نظر

  10. نقطه ۱۳۸۸-۱۰-۴، ۹:۴۸ ق.ظ

    فقط در عربستان و ایران حجاب اجباریه که هر دو کاملا شبیه همن

    جواب به این نظر

    نقطه Reply:

    در حالیکه تو ترکیه مساجد پر هست (دین اکثریت سنی هست) و حجاب اجباری نیست و شراب هم ممنوع نیست و این جور موارد فرعی رو نچسبیدن بهش

    جواب به این نظر

  11. پریزاد ۱۳۸۸-۱۰-۷، ۱۰:۲۸ ق.ظ

    کاملا درسته…

    جواب به این نظر

  12. حسین نریمانی راد ۱۳۸۸-۱۰-۱۶، ۳:۱۲ ب.ظ

    به نام او
    سلام.

    به قول یکی از دوستان (خدا حفظش کنه) در حال حاضر ما با سه نوع اسلام مواجه هستیم! اسلام سنتی، اسلام مدرن، اسلام ناب محمدی.

    وقتی خونواده ای برای حفظ آبروش از دختر و یا پسر خودش می خواد که پوشش خاصی رو داشته باشه در واقع نشون داده که این وسط این دین نیست که مهمه بلکه این آبروی بعضی هاست که مهمه!

    شاید در این جور موارد (به طور خاص؛ حجاب) سه تا مشکل وجود داشته باشه.
    ۱٫ اطلاعات نادرست و یا نا کافی: خونواده های مثلا مذهبی ما دقیقا از حدودی که برای این موضوع تعیین شده اطلاع ندارن بیشتر از اینکه دین براشون مهم شده باشه دنبال پیروی از عرف هستن. نتیجه ی این داستان میشه، “سخت گیری بی مورد”

    ۲٫ دغدغه ی اشتباه: در مواردی هم که حساسیت خونواده ها درست و به جا هستش شاهدیم که برای همون حفظ آبرو و مردم چی می گن و … فرزندشون رو مجبور می کنن که طور خاصی باشه

    ۳٫ توجیه اشتباه: در مواردی هم که دغدغه ی خونواده ها در این زمینه یه دغدغه ی دینیه، موضوع رو اشتباه برای فرزندشون جا می اندازن.

    مورد سوم، مورد مهمیه چونکه تا اسم دین میاد خیلی ها ذهنشون جای دیگه ای می ره در حالی که دینداری کار کاملا عقلانی ای هستش چرا که

    و من یتعد حدود الله فقد ظلم نفسه

    پس چه خوبه که یاد بگیریم که برای ناظم مدرسه، فلان همسایه، پدر و مادر، فامیل، قبول شدن توی گزینش، گرفتن وام از مسجد محل و … نیست که باید دیندار باشیم.

    دین برنامه ای از طرف کسی که به دونه دونه ی سلول های بدن ما آگاهه و میدونه چی ما رو ضعیف می کنه و چی ما رو قوی می کنه.

    جواب به این نظر

  13. ناشناس ۱۳۸۸-۱۱-۱۵، ۲:۵۵ ق.ظ

    یا هو
    خدمت ملت عزیز سلام دارم

    جواب به این نظر

  14. ناشناس ۱۳۸۸-۱۱-۱۵، ۳:۱۵ ق.ظ

    یا هو
    خدمت ملت عزیز سلام دارم
    توصیه ای که به شما بزگواران دارم اینست در هر ضمینه ای به متخصص اون امر رجوع نمایید بنابراین تفسیرو معنی ایات الاهی جز از عهده مفسرین ولغوین زبردست بر نمی آید ونظر اونها بر گرفته از نظر معصومین است نه اظهار نظر شخصی. به خاطر همین پیرامون لا اکراه فی الدین شما را به تفسیر المیزان رجوع میدم امیدوارم حظ وافی عاید گردد.
    همانطوری که دوستمون فرمودند قبل از ورود اجباری نیس ولی بعد از ورود مسلما باید چارچوبهایی رعایت شود درس مثل ورود به هر تشکلی

    باآرزوی عاقبت بخیری برای دوستان گلم

    جواب به این نظر

  15. مهشید ۱۳۸۸-۱۲-۳، ۳:۱۶ ق.ظ

    من که خدا تو قلبمه. هرچی دلت بگه همون درسته

    جواب به این نظر

نظر شما