سلیقه شما چیه؟!

* یه پروژه ای هست که قراره یه سیستم عامل توی ایران بنویسن که هسته اش لینوکسیه (طبیعتا). فکر میکنم خیلیاتون درباره اش شنیدین. چون الان چندین ساله صحبتش هست. اخیرا تیم ما ناظر این پروژه شده. حالا من خودم اونقدر لینوکس وارد نیستم که بخوام درباره امن سازیش نظر بدم، برای همین فکر میکنم تو این پروژه خیلی چیزها یاد بگیرم. امروز مسئول پروژه میگفت که گزارشی که ما از ارزیابی این پروژه میدیم رو کمیته فنی میبینه که متشکل از اساتید معروف کامپیوتر توی ایرانه. یادمه اون موقع، چند تا از استادهامون تو این پروژه فعالیت میکردن. بعدش من از الان میترسم که بخوام با اونها چلنج کنم!:)) چون ممکنه یه سری از فیچرها رو رد کنیم یا بگیم به درد سیستم عامله نمیخورن.

* به هر حـــــــال. امروز ماموریت رفته بودیم محل تحقیق و توسعه این سیستم عامل. موقع برگشت با راننده مخصوص مسئول پروژه برگشتیم. راننده یه پسر جوون بود. مسئول پروژه و یه آقایی از همکارای ما عقب نشستن و به من گفتن که برم جلو راحت بشینم. اینم بگم که این مسئول پروژه کلا خیلی آدم رو تحویل میگرفت. همش خانم مهندس و سرکار خانم مهندس میگفت. تو عمرم اینقدر یکجا خطاب خانم مهندس نشنیده بودم. بعد این پسره فکر میکرد من چقدر آدم مهمی ام:)) منم ته دلم کلی خنده ام میگرفت. خلاصه. مسئول پروژه و اون همکار ما به یکی از موسسات تابعه وزارت پیاده شدن و مسئول پروژه سفارش کرد که خانم مهندس رو تا محل کارش برسون. منم دیدم آخر وقته گفتم منو تا فلانجا برسون. میخواستم از اونجا برم متروی میرداماد. یه کم که توی ترافیک بودیم.، پسره شروع کرد به حرف زدن که آقای مدیر… چقدر وقتم رو گرفت. به من گفت ۱۰ دقیقه تو منظریه کار داره در حالیکه یک ساعت تو نیاوران جلسه فورس ماژور رفت و فلانجا و بیسار جا و کلی من معطل شدم. منم که دلم پر بود گفتم: آره فایلهای این پروژه محرمانگی شون خیلی بالاست برای دسترسی کلی هماهنگی میخواد. ایشون خیلی ناهماهنگ عمل میکنه و کلی وقت ما صرف متقاعد کردن مجری گرفته میشه و این حرفا. پسره گفت: میفهمم. من الان باید دانشگاه میبودم! با تعجب گفتم: شما دانشجویید؟ گفت: آره، من دانشجوی مهندسی عمران توی علم و صنعتم. ولی برای پول در آوردن اومدم اینجا و راننده ایشون و یه مدیر دیگه شدم. نزدیکیهای مقصدم که رسیدیم برگشت گفت: شما مسیر بعدی تون کجاست؟ یعنی خونه تون کدوم سمته؟ من دیگه بیکارم میتونم برسونمتون. گفتم میخوام برم متروی میرداماد. گفت اگه مترو میخواین برین من یه متروی نزدیکتر سراغ دارم. گفتم چه خوب. ته دلم فکر میکردم لابد متروی قلهک رو میگه. چون شمال شهر بودیم. نگو آقا میخواد کل تهران رو دور بزنه! میدونین منو کجا رسوند؟!! شرق تهران. متروی شهید باقری!! بعدش تازه اون مترو اصلا تازه افتتاح شده بود و وقتی وارد مترو شدم هنوزم ادوات و آلات توسعه مترو توش بود:))

* حالا توی راه فکر کردین چی میگفت؟ یه بار موبایلش زنگ زد و به یه بهزاد نامی گفت که میره خونه فقط سرش رو میشوره و میاد. تلفن که قطع شد، برگشت گفت: خانم مهندس (یه حالت طنزیم اینو گفت) به نظر شما من همینطوری برم دانشگاه یا برم خونه موهامو بشورم و ژل بزنم؟ آخه از جاهای دولتی خبر دارین که! نمیتونم موهامو مدل بدم. من همینجوری مونده بودم که چی بگم. گفتم نمیدونم هرطور راحتید!! گفت: شما چطور راحتید؟! گفتم اون کله شماست. راحت بودن یا نبودن من چه اهمیتی داره؟! ته دلم هی خودمو لعنت میکردم که چرا اصلا جوابشو دادم. چون میدیدم داره مسیرم رو دور میکنه. هرچند کاری نمیتونست بکنه. برگشت گفت: والا من اگه یه روز با این قیافه برم دانشگاه دیگه هیچ دختری تحویلم نمیگیره! گفتم خوب سلایق فرق میکنه. گیر داده بود که بگو سلیقه تو چیه؟! آخرسر گفتم هیچی بابا من تیپ ساده رو ترجیح میدم. بعد شروع کرد به سخنرانی که شما دخترها سر و ته همه تون یکیه. من با دخترهای زیادی دوست بودم، از اون چادری سفتهاش بگیر تا اون دافها و سانتی مانتالها، شماها هرطور دختر باشید، بازم دنبال مرد سنگین میگردین. اونوقت بقیه پسرها و تیپها رو میذارین سرکار!

* وااای نمیدونین وقتی آرم متروی شهید باقری رو دیدم چقـــدر خوشحال شدم. تو دلم گفتم حالا خوبه میگن خانمها زیاد حرف میزنن!:D

۵۳ نظر

  1. n a m n a m ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۲:۲۶ ق.ظ

    از اینی که این آدم چقدر بی‌فرهنگی تعجبی نیست اما از این که چرا شما مسیر به این طولانی‌ای رو باهاش کل کل کردین تعجب داره

  2. Amer ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۲:۴۸ ق.ظ

    سیستم عامل

    ایران

    گروه تحقیقاتی

    محرمانه

    مهندس

    راننده

    پسر

    مترو

    دختر

    ژل مو

    ساده

    چـــــــه جـــــــالب

    جواب دیگه Reply:

    ببین Amer جان شما زیاد سخت میگیری این خانم مهندس ما خیلی دوست داره بهش بگن خانم مهندس واسه همین همیشه پستهایی میذاره که توش یه خانم مهندسی چیزی باشه

    حالا منم موندم چرا در ممالک توسعه یافته هیچ مهندسی اینقدر شور و اشتیاق نداره بهش بگن مهندس این چیزها مخصوص ممالک عقب افتادس

    این طرح محرمانه لابد خیلی خیلی محرمانه هستش که در یک پست بیان میشه مثلا فرض کنید وزارت خارجه یک طرح امنیتی برای شیعه سازی در یمن داره بعدش یه دیپلماتش که خیلی دوست داره بهش بگن خانم دیپلمات در وبلاگش بنویسه آره ما یه طرح محرمانه برای شیعه سازی در یمن داریم بعدش ما رو هم گذاشتن ناظر بر اجرای پروژه بعدش راننده هه …..

    بگذریم Amer جان شما سخت نگیر

    زهرا Reply:

    واقعا جواب خوبی بود. خیــــــــــلی ممنونم :دی هرچی که لازم بود بگم گفتید!!!! حالا خوبه دکتر سر رات قرار نگرفته. بابا اسم مهندسا بد در رفته. دکترا بین خودشونم همدیگه رو دوهتور دوهتور صدا میزنن.

    sasan Reply:

    نظر خواصی نبود .تو خوبی این ماییم که بدیم.مواظب خودت باش اگه دوست داشتی گاهی هم یاد منو کن ۰۹۳۶۲۸۶۰۶۶۲———–درضمن در دنیا خواستار سه چیز باش*عشق*معرفت*امید به اینده******بای -در حسرت دیدار تو اواره ترینم

    سروش Reply:

    ببینین مهندس شدن زیاد مهم نیست شما باید یه زره فکر کنید بعد حرف بزنید منم عزر می خواهم

  3. علی ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۵:۱۶ ق.ظ

    این پروژه احتمالاً همون پروژه «سیستم عامل ملی» نیست که چند سال پیش {توی | با همکاری} مرکز آی‌تی دانشگاه شریف راه‌اندازی شد؟ من کماکان نمی‌فهمم چرا ایرانی‌ها اینقدر به کلمات بومی و ملی علاقه‌مندند؟ سیستم‌عامل مگه حیوونه یا گیاهه که می‌خوان بومی‌اش کنن؟ به جای اینکه تبلیغات کنن، آموزش بدن، مردم رو با نرم‌افزارهای متن‌باز آشنا کنن میرن پروژه‌های بی‌سر و ته تعریف می‌کنن که از همون اول معلومه هیچ‌چی از توش در نمی‌آد. حالا مثلاً این سیستم‌عامل در بیاد کی قراره ازش استفاده کنه؟ بخش‌های دولتی که نصفشون هنوز یا دارن داس ران می‌کنن، یا فوقش به زور با ویندوزهای قفل شکسته کشتی می‌گیرن. همه اپلیکیشن‌هاشون ویندوز-بیسد یا داس-بیسده. واسه کی دارن زور می‌زنن؟ سیستم‌عامل ساپورت می‌خواد، کی قراره پشتیبانی بده، آپدیت کنه، سوراخ‌های امنیتی بگیره؟ واقعاً چقدر باید تأسف خورد به حال این مملکت!

    زهرا Reply:

    علی آره یه چیزی توی همون مایه هاست ولی قراره برای جاهایی که اطلاعاتشون از نظر مالی یا تکنولوژیکی مهمه صرفا استفاده بشه نه هرجایی.
    در مورد جاهای دولتی که خوب موافقم ولی حالا داس دیگه نیستن. الان یه ذره اوضاع بهتر شده.

    ضمن اینکه بومی سازی خیلیم چیز بدی نیست. خیلی از جاها در دنیا در مراکز مهمشون از سیستم عاملهایی استفاده می کنن که بیرون نیست چون کمتر درموردشون ویروس نوشته میشه و ضمن اینکه از back doorهاش اطلاع دارن

    پیام Reply:

    “علی آره یه چیزی توی همون مایه هاست ولی قراره برای جاهایی که اطلاعاتشون از نظر مالی یا تکنولوژیکی مهمه صرفا استفاده بشه نه هرجایی.”
    آن سازمانی که می خواهد این سیستم عامل را استفاده کنه بهتره از قبل یک سفره ابوالفضل بده…..

    “ضمن اینکه بومی سازی خیلیم چیز بدی نیست. خیلی از جاها در دنیا در مراکز مهمشون از سیستم عاملهایی استفاده می کنن که بیرون نیست چون کمتر درموردشون ویروس نوشته میشه و ضمن اینکه از back doorهاش اطلاع دارن”
    آره مثل چین که یک سیستم عامل نوشتن برای کارهای امنیتی خودشون و هیچ کس هم از کد های اون خبر نداره………..نه این که سی دی ان را به فلان قیمت بفروشن….

    “لان یه ذره اوضاع بهتر شده.”
    چی بهتر شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟امنیت………؟؟؟؟؟؟؟

  4. FAFA ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱۰:۳۳ ق.ظ

    امان از دست این راننده جماعت! انگاری حرف نزنند روزشون شب نمیشه….

  5. جواد ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱۱:۱۶ ق.ظ

    سلام زهرا جان، مدتیه نوشته هات رو میخونم و نظری نذاشته بودم. دیدم وقتشه چیزی بگم!

    اولا برام جالب هست که شما و دوستانتون شدین تیم نظارتی اجرای یه سیستم عامل داخلی و از طرفی هم خود شما میگی “حالا من خودم اونقدر لینوکس وارد نیستم که بخوام درباره امن سازیش نظر بدم، برای همین فکر میکنم تو این پروژه خیلی چیزها یاد بگیرم …” به نظر شما یادگیری مباحث امنیتی در عمل روی یکی از کلان ترین پروژه های کشور (۱) جالبه یا درسته؟ من بطور تخصصی رشته امنیت اطلاعات رو توی یکی از معتبرترین دانشگاه ها خوندم (ToDai)، بصورت تخصصی هم روی توسعه سیستم های BSD و Unix Based کار کردم اما زمانی که بحث به ایجاد تغییر در لایه های پایینی مرتبط با کاربر میرسه سعی میکنم با تیمی کار کنم که هر کدوم واقعا جدای از اسم و رسم تخصص این رشته رو داشته باشن.
    از سویی هم میگی خود شما زیر نظر گروهی هستین که “متشکل از اساتید معروف کامپیوتر توی ایرانه”، کلاه خودت رو قاضی کن ما چند تا استاد به معنای واقعی کلمه داریم. من اگه بخوام نمونه متوسط استادم رو بگم از پرفسور رندی پاش اسم میبرم، حالا شمایی که توی یکی از معتبرترین داشنگاه ها درس خوندی واقعا میخوای به کی افتخار کنی؟ استادی که خودش با پروژه دانشجوهاش پیشرفت میکنه؟ یا جو دانشگاهی که بجای اینکه علمی باشه شده چایخونه و محل اجتماعات سیاسی؟
    توی همین شرکتی که من مدیر فنیش هستم یه فارغ التحصیل شریف داریم، باور کن هر روز باید التماسش کنم “خانم X خواهش میکنم اگه رفتین فلان جا فقط گزارش تهیه کنید، دست به هیچ چیزی نزنید!” در حالی که معرفی نامه ای که این خانم داره باهاش برای گرفتن پذیرش اقدام میکنه چنان غولی ازش ساخته که نگووووو ……
    هدف من زیر سوال بردن ارزش انجام چنین پروژه هایی نیست، مسلما ما هم توی راه پیشرفت هستیم. اما حداقل به عنوان یه ایرانی که شاید دلم بخواد فردا روز به یه پروژه تو کشور افتخار کنم ازت میخوام به عنوان یه فرد درگیر حواست به آبروی جمعی هم باشه. نشه مثل اون پروژه توسعه linux که همه یادشون هست چی شد! فقط چند تا فایل زبان ترجمه شد و آخرش حتی سورت های تاریخش اشتباه بود! بعد از چند سال ما موندیم و یه لینوکس تکه پاره بدون اعتبار بی سر و ته که نصبش مایه خنده بود و کارکردش عامل گریه (احتمالا اگه به پشتیبانی نیاز داشت میشد عامل سکته!) در نهایت هم یکی از اساتیدی که شما میگی اومد تو سالن، سینه رو داد جلو و گفت “اصولا ما یه سیستم عاملی نوشتیم که هک نمیشه!”

    ۱ – می تونم بگم متاسفم که کشور ما پروژه کلانش ایجاد تغییرات توی یه سیستم عامل هست …
    ۲- برای این وبلاگت اولا یه سیستم WYSIWG بذار که بتونم باهاش تاکید های متن رو مشخص کنم و یکی هم امکان ارسال پیام بصورت خصوصی.

    خوش باشی و سربلند …

    زهرا Reply:

    فکر میکنم شما متن رو اشتباه برداشت کردین. منظور من این نیست که من یا تیمم هیچی بلد نیستیم! من خیلی شکسته نفسی هم کردم که از این متن برداشت پز دادن نشه!
    دوما اینکه تیم ما تا حالا خیلی از پروژه های ملی رو امن سازی کرده. تنها و اولین تیمیه که در ایران به صورت تخصصی امن سازی نرم افزار انجام میده. همینطور وب سرور و پایگاه داده.
    پروژه جدید صرفا کار نظارت رو داره. اونم نظارت اونچه که به عنوان فیچرهای امن سازی این سیستم عامل مطرح شده. کار تیم ما اینه که ببینیم آیا ادعاها انجام شدن؟ قابل انجامن؟ و آیا به درد سیستم عامل میخورن؟

    شما ظاهرا از روی شکسته نفسی که ای توی متن بود، دانش ما رو صفر در نظر گرفتید!

    جواد Reply:

    راستش من نه نشانی از “پز دادن” می بینم و نه “شکسته نفسی” !

    به هیچ عنوان هم تخصص و دانش شما رو صفر در نظر نگرفتم، بهر حال بعد از خوندن ۷۱ صفحه! از نوشته های شما تقریبا میدونم دارم با چه آدمی حرف میزنم.

    در مورد اینکه گفتی “تنها و اولین تیمیه که در ایران به صورت تخصصی امن سازی نرم افزار انجام میده …” هم خیلی دوست دارم این تیم رو بشناسم و نمونه پروژه های امن شده اش رو ببینم.

    در هر حال نوشته من (که قبول دارم از حد معینی تند تر نوشته شده) دل نگرانی های کسی بود که اگر دستی بر آتش نداشته باشه حداقل شعله هاش رو میبینه.

    زهرا Reply:

    ممنون شما لطف داری. راستش همه شو نمیتونم بگم:دی به دلایلی که شاید براتون قابل حدس باشه. برخیش نرم افزارهای مالی وزارتخونه هاست ولی برای نمونه نرم افزار کارت سوخت. شماره گذاری ماشینها و برخی خبرگزاریهای دولتی. و برخی دانشگاهها:D

    حدیثه Reply:

    واااای جداً نرم افزار کارت سوخت که الاآن تو دفاتر پلیس + ۱۰ ازش استفاده می شه کار شماست ؟؟؟؟

    زهرا Reply:

    نه بابا:)) دولوپش رو یه سری دیگه انجام دادن. ارزیابی امنیتی و امن سازی شبکه و نرم افزارش.

    مهدی Reply:

    بابا جواد جان بابا خارجی بابا اور سیز!!!!!!

    حالا اون شریفیه تحویلت نگرفته چرا پشت سرش حرف میزنی؟؟؟؟

    جواد Reply:

    آخ گفتی، من اصلا رفتم درس خوندم خودمو کشتم اینکاره شم که یه دختر شریف رو تور کنم !!! :lol:

    ولی خارج از شوخی من وقت داشته باشم اولین کاری میکنم اینه که میرم ریشم رو میزنم تا اینکه سریش شم.

    این خانومه خودش عین پاندول آویزون تشریف داره، کافیه بفهمه داری نگاش میکنی …. خدا بیامرزدت :دی

    مهدی Reply:

    جواد جان برادر میشه آدرس ما رو به این خانوم بدی بیاد ما رو خدا بیامرز کنه عزیز؟؟؟؟!!!
    به قول شما :دی

    جواد Reply:

    اگه مشکلی با بد خدابیامرز شدن! نداری، بسم الله …

  6. کاوشگر ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱۱:۲۷ ق.ظ

    حالا این پروژه چقدری پیشرفت کرده؟!

    زهرا Reply:

    کل پروژه که ۱۰ ساله است. الان ۴ سال گذشته. :دی

  7. ناشناس ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱۱:۴۴ ق.ظ

    بالاخره پیشنهاد بیشرمانه ای (در حد دوستی)داد یا نه؟ بالاخره اینهمه راهو دور کرد حتما” یه قصدی داشت!

  8. زهرا ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱۲:۳۱ ب.ظ

    اول صبحیی روزمو ساختی. خیلی باحال بود مردم از خنده:))))))))))

  9. نرم افزار ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱۲:۳۳ ب.ظ

    به نظرم سیستم باید جوری طراحی بشه که کمترین Error رو بده و کمترین حفره های امنیتی رو داشته باشه تا هم کاربر در عذاب نباشه و هم عده ای از حفره های سیستم سوء استفاده نکنند و اسم سیستم بد در نره !!

    می دونی منظورم چیه ؟ یاد چندپست قبلیت افتادم که از اسلام حمایت میکردی جایی که میگفتی یه عده ای چهره اسلام رو مخدوش کردن خوب خواهر با سوادم آن نرم افزار (مذهب اسلام) اگر واقعا توسط خدا نسخه اش نگارش شده پس چرا اینقدر حفره هایی داره که باعث سوء استفاده گسترده از اسلام شده ؟

    اگه نرم افزار توسط خداوند نگارش شده یقین بدون اینقدر بد طراحی نمی شد که مرتب Error بده و هرکسی به گونه ای تفسیرش کنه

    اگه نرم افزار سیستم عامل بد طراحی بشه نهایتا چند هزار نفر یا چند میلیون نفر درگیر مساله میشن اما اگه نرم افزار یک مذهب یا مکتب فکری بد طراحی بشه میلیاردها نفر انسان در طول نسلهای مختلف درگیر میشن

    بیشتر فکر کن خواهر عزیز

    جواد Reply:

    ببخشید به جای زهرا جواب میدم ولی یه چیزی رو فکر کنم باید تو ذهن داشته باشیم؛

    شما ممکنه نرم افزار یا راهکاری ایجاد کنی که تمامی جوانب اون حساب شده و حتی براساس احتیاجات اون اجتماع کاربری باشه. اما این همه ماجرا نیست، در طرف دیگه نحوه برخورد – عمل – برداشت و در کل تعامل کاربر با اون راهکار هم مهمه. چرا خیلی از ما با سیستم های تحت یونیکس غریبه ایم؟ چون آشنا نیستیم. اسلام هم تقریبا همینطوریه، خیلی از جاها برداشت ها و یا تعمل غلط هست که باعث بروز مشکل میشه.

    میتونم بگم بالای ۹۰% با اون نوشته زهرا موافقم …

    زهرا Reply:

    یه کمشو جواد گفت. کلا توی امنیت یه اصلی داریم که میگیم شما هیچوقت نمی تونین امنیت صد در صد برقرار کنی چون همیشه باید این اصل رو در نظر داشته باشی که هکرها چند گام از شما جلو هستن.

    ما نهایتا میتونیم تمامی روشهای امن سازی موجود رو راهکار بدیم مطمئن نیستیم خطر جدیدی سیستم رو تهدید نکنه.
    همیشه خرابکارها یک گام جلوتر از سازندگان هستن:)

  10. هسته ی مرکزی ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱:۲۰ ب.ظ

    اون سر تو رو برد تو هم سر ما . فرقش این بود که اون سر یه نفر برد تو سر صد نفرو . حالا دیدی بازم زور زبونه شما دخترا بیشتره

    زهرا Reply:

    ای بابا من که حرف نزدم:دی تایپ کردم فقط:))

  11. محمدرضا ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۱:۴۵ ب.ظ

    بعید می دونم پروژه لینوکس فارسی به جایی برسه، آخه تو کشوری که ویندوز ۴۰۰ دلاری رو میشه مجانی و حتی قبل از Release رسمی در کشور سازنده استفاده کرد، دیگه چه نیازی هست به لینوکس فارسی؟؟
    با همین ۷ حال می کنیم دیگه… D:

    جواد Reply:

    تا حالا رو server نرم افزار جعلی نصب کردی تا برات IP هات رو ببندن و آخرش مجبور شی اطلاعات اون Master Card خوشگلت رو بهشون بدی؟ فکر نکنم کار زهرا در زمینه Desktop Release باشه، احتمالا حرف از سرور و …. هست.

    محمدرضا Reply:

    می بینم که بچه ها همه خفن تشریف دارن و با سرور و این چیزا سر و کار دارن.
    حالا یه سوال:
    اگه کسی همون ویندوز اصلی رو بخره بهتره یا اینکه از لینوکس فارسی (علی رغم بعضی مزایا از جمله Support زبان فارسی) که قراره تولید بشه استفاده کنه؟؟

    خوشحال میشم راهنماییهاتون رو بشنوم…

    محمد Reply:

    من همین الان دارم از یک لینوکس به اسم پارسیکس استفاده می‌کنم، چون ویندوزم ویروس گرفته و بالا نمیاد! حداقل خوبی لینوکس اینه که اگر ازش در دسکتاپ استفاده کنی خیالت تقریباً به طور کامل از جهت ویروس و هک و بدافزار و … راحته.
    بنابراین من یک لینوکس فارسی خوب مثل پارسیکس رو به ویندوز اصلی ترجیح می‌دم.

    جواد Reply:

    نمیشه گفت تقریبا کامل، بعضی مواقع لینوکس از ویندوز خطرناک تر هم هست. بعنوان مثال زمانی که حرف از Root Kit ها هست ویندوز مقاوم تر عمل میکنه. اما در کل امنیت در لینوکس رو بیشتر میپسندم.

  12. Alex ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۳:۰۷ ب.ظ

    تا شما باشید نخواهید زودتر برسید :)

  13. وای از این ملت ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۳:۵۴ ب.ظ

    شعری درباره این روز ناخجسته :

    سیزده روزی که نحس است
    سیزده روزی که مرگ است
    سیزده روزی که جهل است
    سیزده روزی ز آبان , ننگ بر پیشانی این آب و خاک است
    سیزده فرزند نامشروع یک زن زیر چادر با شعار مرگ بر زیبایی دنیای غرب است
    سیزده مشت گره کرده و خون آلود یک مرد عقب مانده و اسلامی ,آغشته به جان مردم آزاد اندیش است
    سیزده یاد آوره حمله ی اعراب بی فرهنگ و بی ریشه به این مرز گوهر خیز است
    سیزده تکرار پاییز و خزان حمله ی چنگیز و تاتار است
    سیزده تسخیر یک خانه بدست قومی افسرده و سرخورده با افکار پست است
    سیزده ظلم مسلمان است بر ادیان دیگر با سرود زنده باد جمهوری اسلامی و نابود باد هر چه غیر مسلمان است
    سیزده آغاز فصل سرد و غمباره زمستان است پنهان زیر عبای پر ز چرک و خون و نفرت ملای بیرحم است
    سیزده روز غم انگیز پرواز جغد تحجر هم نوا با نغمه ی شوم مرگ بر علم و تجدد بر فراز میهن ما سایه افکند است
    سیزده روزی که با دستان این ملت که از سر تا به پا در بیشعوری بی سوادی فرو رفت است بانوی عشق و آزادی شهید گشت است
    سیزده روزی که………………

  14. نرم افزار ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۴:۰۰ ب.ظ

    در پاسخ به جواد آقا و زهرا خانم باید عرض کنم قبول که ۱۰۰ % امنیت رو نمیشه برای هیچ سیستمی طراحی کرد ولی با نگاهی به وضعیت اسف بار و فلاکت بار کشورهای اسلامی میشه نتیجه رو گرفت که نرم افزار فکری این کشورها مشکل داره شما می تونی بگی برداشت از اسلام مشکل داشته اما برداشت از اسلام تا کی قراره اشتباه باشه ؟ پس نسخه اصلی چگونه و چه زمانی قراره خوشبختی و سعادت رو برای مردم ۵۷ کشور اسلامی فراهم کنه ؟

    برای همینه که عرض کردم بایست نرم افزار به گونه ای طراحی بشه که کمترین خطا رو در تعامل باهاش داشته باشه خدا انسان رو خلق کرده پس با پیچیدگی های انسانی آشناست میدونه انسانها از نرم افزارش چه برداشت هایی میکنن نیازی به آزمون و خطا نداره
    بنابراین طراحی همچین نرم افزاری که بالاترین بازدهی و کمترین خطا رو داشته باشه از قدرت خالق به دور نیست من تبلیغ هیچ دینی رو نمیکنم ولی معتقدم که خدا هیچ مذهبی رو برای ما نفرستاده چون هیچ مذهبی نتونسته کمکی که مورد ادعای مذاهب بوده به بشریت کنه جنگهای بزرگ در طول تاریخ عمدتا در مناطقی بوده که مذاهب مخصوصا مذاهب ابراهیمی از اونجا بلند شده مثل خاورمیانه.
    ایا باید منتظر وعده های مذاهب بود تا آخرالزمان ناجی بیاد ؟ من گمان نمیکنم، چه ضرورتی داره که ناجی بیاد در حالیکه اگه ناجی وجود داشت بایست زودتر از اینها میامد و جهان رو مخصوصا جهان اسلام رو از فلاکت نجات بده

    جواد Reply:

    میدونی من همچین مواقعی چی میگم؟

    میگم “داداش برو سر اصل قضیه ! چی تو اون دلت هست؟”

    در ضمن تا میتونی مذهب و نرم افزار رو یکی نکن، اینها به یه شیوه سنجیده نمیشن.

    زهرا Reply:

    نرم افزار از کجا میدونی عقلت کامل هست؟! پس آدمهای دیوانه و یا کم عقل تکلیفشون چیه؟

    چطور به این نتیجه رسیدید که عقل جامعه الشرایطی دارید؟!

    محمد Reply:

    خب خدا می‌تونست انسان رو جوری خلق کنه که هیچ مشکلی در دنیا به وجود نیاد، نمی‌تونست؟ اتفاقاً توی قرآن هم این نکته گفته شده. اصلاً ماجرا با نرم‌افزار فرق داره، در نرم‌افزار شما قراره تمام زورتو بزنی که بهترین نرم‌افزار ممکن رو تولید کنی حتی اگر کاربراش باهاش خوب کار نکنن ولی در مورد خلقت انسان و دین، هدف این بوده که اختیار رو به انسان بدن تا به انتخاب خودش، خودش رو بدبخت یا خوشبخت کنه. هدف اصلی امتحان کردن کاربرهاست نه این که کاربرها انتخاب دیگه‌ای جز کار خوب نداشته باشن! وگرنه برای خدا که کاری نداشت، اصلاً انسان‌ها رو خطاناپذیر خلق می‌کرد. دیگر نیازی به فرستادن پیامبر و دین و … نبود.

  15. نرم افزار ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۴:۰۳ ب.ظ

    ناجی ما عقل ماست نه آن نسخه هایی که تابحال بازدهی مطلوبی ارائه نکرده

  16. مهدی ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۵:۲۹ ب.ظ

    نمیدونم بعضیا واقعاً منظور طرف رو نمیفهمن یا ترجیه میدن نفهمن؟؟!!!!!
    بعضی چیزا خیلی تابلو هست.شاید هم بعضیا خیلی خوش بین هستن و نمیدونن کجا دارن زندگی می کنن.
    شایدم به قول شاهین نجفی بچه زرنگن هر موقع به نفعشون باشه میفهمن هر موقع نباشه نمیفهمن D:

  17. نرم افزار ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۷:۵۸ ب.ظ

    زهرا خانم، من اعتقاد ندارم عقل شخص بنده یا عقل هر شخص دیگری جامع الشرایطه و مطلقا خطایی نداره. آن شخص دیوانه هم دچار نقص طبیعیه مثل هر نقص دیگری مثل اینکه من از دو پا فلج باشم خوب طبیعیه که نمی تونم در مسابقات دو میدانی شرکت کنم. ولی صحبت من سر استثنائات نیست.
    نظرم اینه که عقل جمعی و عقلی که در بستر زمان تکامل پیدا میکنه بهتر از مذهب میتونه به سعادت بشر کمک کنه

    در سوئیس جرم و جنایت خیلی کمه در بعضی شهرها فقط هفته ای ۲ روز دادگاه ها تشکیل میشن و بقیه روزهای هفته تعطیلن این عین واقعیته غلو نیست چرا ؟ چون محور سیاست گذاری و قانون گذاری رو مذهب گذاشتن، نرم افزار فکری رو بر روی سنتهای مذهبی که جوابگوی نیازهای امروز بشر نیست قرار ندادن
    حقوق دان و جامعه شناس و اقتصاد دان از عقل بشری برای پاسخ به مطالبات و نیازهای بشر استفاده میکنند و بازدهی اش همینی میشه که در کشورهایی نظیر سوئیس می بینیم
    مطمئنا اونجا هم بهشت مطلق نیست اما خیلی اوضاع بهتر از کشورهایی هستش که در ابتدایی ترین مسائل هنوز درجا میزنن.

    مذهب در خوشبینانه ترین حالت میتونه راهی باشه برای ارتباط با خدا و احساس آرامش از اتصال به منبع قدرت، اما برای مدیریت جهان پیچیده امروزی جوابگو نیست ببینید چه زمانی غرب از فجایع قرون وسطا جدا شد ؟ از زمانی که به سمت عقلانی شدن پدیده های بشری حرکت کرد. البته اشتباهاتی هم داشت و هنوز هم خطاهایی داره که ناشی از عدم تکامل علوم انسانیه مثل سایر علوم مثل علوم نجومی که در ابتدا خیلی بچه گانه و خیالی بود اما در گذر زمان متوجه اشتباهات گذشته شد، هر علمی چه علوم انسانی و چه علوم تجربی نیاز به تکامل داره و نکته مهم اینجاست که علوم مذهبی خیلی سخت خودش رو با زمان و شرایط انطباق میده راز عقب ماندگی کشورهای اسلامی اینجاست که احساس میکنن نیاز به تکامل نرم افزار فکریشون ندارن فکر میکنن همه آنچه نیاز بشره در قرآن و سنن مذهبی شون در احادیث و … آمده، علمای شیعه میگن “اجتهاد” رو برای آپدیت کردن نرم افزارمون داریم اما غافل از اینکه متاسفانه عقل آخرین حلقه از منابع اجتهاده و در ثانی در طول تاریخ مذاهب چه اسلام و چه غیر اسلامی اجتهاد و اپدیت کردن نرم افزار فکری بسیار کند تر از زمان بوده.
    برای نمونه به اقتصاد ایران نگاه کنید. بعد از ۳ دهه از انقلاب هنوز یک چارچوب مدون و قابل اتکای اقتصاد اسلامی نمی بینید، معجونی از اقتصاد کمونیستی و اقتصاد سرمایه داری آنهم به شکل ناقص، ترکیب این معجون چه شده ؟ یک ویرانی اقتصادی برای ایران. چرا تئوری های به درد بخوری از اقتصاد اسلامی نمی بینید ؟ چون این نرم افزار قابلیت علمی کافی برای اپدیت کردن خودش رو نداره و نمی تونه به نیازهای دنیای متفاوت امروزی پاسخ مطلوبی ارائه کنه.

  18. نرم افزار ۱۳۸۸-۰۸-۱۳، ۸:۰۰ ب.ظ

    اصلاح جمله: … چون محور سیاست گذاری و قانون گذاری رو روی عقل گذاشتن …

    سروش Reply:

    درسته

  19. یاسر ۱۳۸۸-۰۸-۱۴، ۱۱:۵۰ ب.ظ

    سلام به همگی

    من یه چیزی بگم خیال همتون رو راحت کنم
    هر چیزی که تو ایران ساخته بشه کلا به درد نمی خوره

    میدونید چرا ؟؟؟؟؟

    جواب : آخه ما اصلا ۵۰ سال از دنیا عقب موندیم

    اثبات : اینم به شما ثابت می کنم که که شما جنبه یه مطلب ندارید و کمبودتون رو با تایپ کردنتون به دیگران نشون میدید آخه اینجا نوشتن نظر بدید نه اینکه دعوا کنید …

  20. محمد ۱۳۸۸-۰۸-۱۵، ۲:۲۰ ب.ظ

    ای بابا ، اه اه این عمران علم و صنعت رو هم باید ببندند با این دانشجو یان جدید و قدیمش که یکیش رییس جمهور مجبوب ۲۴ میلیونی باشه .

    خخخ Reply:

    خوبه خودت میگی رئیس جمهور ۲۴میلیونی .۲۴ میلیون یعنی ادمای فهمیده

  21. ffffffff ۱۳۸۸-۰۸-۲۲، ۹:۲۰ ب.ظ

    ۰۹۳۶۳۲۱۷۱۱۹

  22. omiddj42@yahoo.com ۱۳۸۸-۰۸-۲۲، ۹:۳۲ ب.ظ

    زهرا خانم گل گلابی حالا که سلیقتو به اون نگفتی لا اقل به ما بگو

  23. سروش ۱۳۸۸-۱۱-۲، ۲:۴۳ ب.ظ

    وبلاگی چرت

  24. سبز آریایی ۱۳۸۸-۱۲-۱۱، ۱۱:۲۳ ق.ظ

    تو واقعا هنوز به ۲۴ میلیون رای اعتقاد داری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فکر می کردم فهمیده ایی اما حالا می بینم تو هم مثل او ۲۴ میلیون هستی البته به قول خودت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    برادرها و خواهر های ما چه گناهی کرده بودند که کشتنشون ، زندانی شدن ، از تحصیل باز موندن ، مجروح شدن ……
    با این همه دروغ تو باز هم به اون ۲۴ میلیون اعتقاد داری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    به اون ور قضیه هم نگاه کن ایران ما بیشتر از ۷۰ میلیون نفر جمعیت داره بالای ۵۰ میلیون نفر قبولش ندارررررررررررررررررررررررررررررررررررررررن

  25. رضا ۱۳۸۹-۰۱-۶، ۳:۴۸ ب.ظ

    دوستت دارم