منبع تحلیل: اینترنت یا متن جامعه؟!

* ببین آقا/خانم روشنفکر، اگه میخواین با این اطمینانهایی فعلی که به خودتون دارین، راجع به اکثریت جامعه ایران و اینکه کدوم وری ان، یا رای شون چیه، و یا دغدغه های اصلی شون چیه حرف بزنید، تنها راهش اینه که پیپ ها و لپتاپهاتون رو خاموش کنید و برین توی متن جامعه تا اینها دستتون بیاد.
ببینید اصلا بحث من اینهایی که خارج از کشور هستند نیست. اینها تنها منبعشون اینترنت و دوستان انتخابی شون در اینترنت هست، طبیعیه که گاها چیزهایی بنویسن که از نظر ما داخلی ها ماورایی محسوب بشه. من الان بحثم روی تحلیلگران داخلی مون هست که ظاهرا کوچه و بازار، حاشیه شهرها، و شهرستان ها و اصلا اطرافشون رو نادیده میگیرن. ظاهرا همونطوری که روی اینترنت، وبلاگها و اکانتهای ارزشی ها (صفتی که خودشون اطلاق میکنن) رو نادیده میگیرن یا اصلا بلاک میکنن، تو دنیای واقعی هم اینها رو نمی بینند. یا بین دوستانشون راه نمیدن.

* بارها تصمیم گرفتم نسبت به این متنهایی که توی وبلاگهای به اصطلاح نخبه ها و روشنفکرهای سیاسی نوشته میشه واکنش نشون ندم، برای اینکه دلیلش واضحه. یا واقعا نویسنده به چیزهایی که میگه اعتقاد داره و یا اینکه نه چون میدونه مخاطبینش کیان و کیا وبلاگش رو می پسندن و میخونن و لینک می کنن، اینطوری مینویسه که من ترجیح میدم به خودم دلداری بدم و فکر کنم گزینه دومه. چون اگه اولی باشه باید تاسف خورد به اوضاع غیر قابل تغییر روشنفکران ایرانی. یعنی قبل از تغییر مردم عادی، باید ذهنیت اینها رو عوض کرد که اینقدر اینترنتی و مخصوصا بالاترینی فکر نکنن!

* هربار که نزدیک انتخابات میشه، پستها و لینکهای اینها پره از تحلیلهایی که آدم فکر میکنه دیگه الان ۸۰ درصد مردم ایران وارد اردوگاه اصلاح طلبان شدن!! بعدش انتخابات که تموم میشه و نتایج معلوم میشه، تازه اینها یادشون میاد که باید تعجب کنن، تعجبها و تحلیلهای مربوطه که تموم میشه، دوباره شروع میکنن به یکسری تحلیل ناامیدانه و چند وقت که از انتخابات میگذره و مظلوم نمائی های مرتبط تموم میشه، دوباره یادشون میره و اینترنت و سایتهای دلبخواهشون میشه منبع تحلیلهایی که ما هم ناچاریم بخونیم چون حتی اگه مشترک فیدشون نباشیم، بعضی دوستان توی گوگل ریدر شر میکنن و میذارن جلوی چشمت.

* من نمی فهمم اینها کی میخوان جامعه سنتی، محافظه کار و دیندار ایرانی رو بشناسن و توی تحلیلهاشون دغدغه ها و نوع افکار اینها رو لحاظ کنن؟ اصلا به نظر شما چند درصد جامعه ایرانی اصولگرایانه فکر میکنن؟ چند درصد در صدد اصلاحن؟ (بگذریم از اینکه آیا تعاریف اینها رو میدونن یا نه؟) به فرض که انتخابات فعلی رو نادیده بگیریم و فرض کنیم اصلا رخ نداده، اصلاح طلبان توی چند انتخابات متوالی قبلی شکست خوردن؟! (من به شخصه ۳-۴ تاش رو یادم میاد!) اصلا این جمعیت نخبه ای که ازش حرف زده میشه چقدره؟! تو ایران بین ۲-۵ تا ۳ میلیون دانشجو داریم. در اینصورت جامعه اساتید و دانشگاهیان و خانواده های مرتبط، کلهم اجمعین نباید از ۵ میلیون متجاوز بشه!
از طرفی میانگین ضریب نفوذ اینترنت در ایران بر اساس شاخص های جهانی، کمتر از نیم درصد هستش! که تازه این آمار شامل کل کاربران اینترنت میشه. در حالیکه این ضریب صرفا باید دسترسی به اینترنت پرسرعت رو لحاظ کنه که مطمئنا اگه این لحاظ بشه، این آمار به شدت افت میکنه. چون در ایران از هر ۱۰۰۰ نفر، یک نفرشون به ADSL دسترسی داره. بدون شک حجم زیادی از این کاربران هم همون دانشجوها و اساتید هستن. نمیدونم رنج سنی بقیه کاربران چیه؟! از اینها بگذریم تازه باید فرض کنیم همه این کاربران میان روی اینترنت که فعالیت مفید سیاسی یا علمی انجام بدن!!

* بازم قربان پیش بینی خودم برم که چند ماه قبل از انتخابات نوشته بودم:
با روند فعلی (و اگه تغییر نکنه) حدس بنده اینه که نتیجه انتخابات باز چیزی خواهد بود که اصلاح طلبان بیان تو وبلاگهاشون یا تقلب در انتخابات رو مطرح کنن یا مردم بیچاره رو پوپولیست بنامند(!)
و البته این پست هم که هیچکس نفهمید منظورم چیه!

۴۶ نظر

  1. نارسیس ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۲:۱۸ ب.ظ

    منظورت از این متن چی بود میشخ توضیح بدی ؟
    اول فکر کردم مال ۵ ماه پیشه اما تاریخ بالای وبلاگ میگفت که اشتباه کردم .
    بعد ۵ ماه هنوز ول نکردین یا موضوع واسه نوشتن نداشتی ؟

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    منظورم این بود که شما این کامنت رو بگذارین

    جواب به این نظر

  2. محمد ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۲:۳۶ ب.ظ

    براساس شاخص های جهانی، ضریب نفوذ اینترنت در ایران کمتر از نیم درصد است.
    :))

    http://alef.ir/1388/content/view/56340

    جواب به این نظر

  3. حسینی ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۲:۴۷ ب.ظ

    دقیقا یادم میاد ساعت ۱۱ یا ۱۲ شب جمعه ۲۲ خرداد بود که بعضی از کاربران فرندفید، با زبان خودشون اعتراف کردند که در انتخابات شکست خوردند و دلیل این شکست را هم دوری خودشان از مردم عادی جامعه و از شهرها و روستاها و حواشی جامعه نوشته بودند! فکر می‌کنم این اعتراف، یکی از بزرگترین نتایج این انتخابات برای این دوستان وبلاگ نویس بود. هرچند متاسفانه از فردای آنشب، خودشان اعترافات خودشان را زیرسوال بردند! و تا زمانی که این دوستان عزیز، عمدا و سهوا چشمشون رو بر این واقعیت ببندند، اوضاع همینی هست که الان هست.

    جواب به این نظر

  4. جواب به صاحب وبلاگ ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۳:۵۵ ب.ظ

    زهرا یه سوال ازت دارم

    مگه خودت نخبه سیاسی هستی که میخوای از نخبه سیاسی انتقاد کنی ؟

    بله تو حق داری به عنوان عضوی از جامعه نسبت به هر کسی و هر مقام و هر متخصصی انتقاد کنی اما حق نداری به گونه ای صحبت کنی گویی نظرات خودت تخصصیه !!!! و هیچ نقصی در سخنانت نیست !

    اگه جامعه ایران رو اکثریت سنتی میدونی پس بگو زمانی که ۲۰ میلیون نفر (متناسب با جمعیت مشارکت کننده سال ۷۶ حدود ۶۹ % ) به خاتمی رای دادن آنها که بودن ؟!

    حتما جامعه سنتی بودن که اشتباهی بجای اینکه به ناطق نوری (نماینده محافظه کارها) رای بدن به خاتمی رای دادن !!!

    در ایران وقایعی اتفاق افتاده که نشانه کودتاست، زمانی کودتا اتفاق میفته که رای مردم پشتیبان نماینده کودتا نباشه ، همین بس که ثابت کنه احمدی نژاد رای کافی نیاورده

    نشانه کودتا : قدرت گرفتن سپاه به عنوان یک نهاد نظامی-امنیتی حامی احمدی نژاد بیش از هر زمان دیگه ، دست اندازی به منابع ملی نظیر پروژه های نفت و گاز، ورود به حوزه های سود آور مثل خرید ۵۰ % + ۱ سهم از مخابرات که حتی صدای مجلس و سازمان بازرسی کشور هم درآورد

    میل احمدی نژاد به ورود به مدیریت شهرداری تهران در حالیکه طبق قوانین مصوب مجلس هیچ حقی برای دولت برای دخالت در نهادهای انتخابی نظیر شهرداری و شورای شهر و … وجود نداره

    میل احمدی نژاد به خارج کردن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از عایدات حذف یارانه از نظارت و کنترل دیوان محاسبات و مجلس

    و ده ها مورد دیگه که ناشی از میل قدرت به یک دست سازی خودشه تو کی هستی که خودت رو مقابل تحلیل گرانی قرار میدی که ۱۰۰ تا پیراهن بیشتر از تو پاره کردن ؟

    فقط چند سال صبر کن تا تاریخ تکرار بشه و بفهمی جامعه ایران از خواب سنت و محافظه کاری بیرون امده ۱۶ اذر رو رصد کن اصلا خودت بلند شو به دانشگاه های تهران و امیر کبیر و علامه و آزاد تهران و حتی دانشگاه های شمال کشور سر بزن اینها نسل جوان ایران هستن از غرب و خارج به ایران نیومدن و همینها آینده ایران رو میسازن

    تو هم در خواب سنت و محافظه کاری ات سیر و سفر کن

    فقط همین رو بهت بگم ، فقر و فلاکت اینترنت نمیشناسه کسیکه شکم زن و بچه اش رو نمی تونه سیر کنه اینترنت نمیشناسه کسیکه صبح تا بوق سگ کار میکنه و از سهام عدالت جز شعارش رو نفهمیده از اینترنت چیزی نمی دونه بله بخشی از جامعه ایران لزوما با اینترنت سر و کار ندارن ولی بخش عمده ای از جامعه ایران زیر سوء مدیریت له شدن چه سنتی چه تحول خواه

    خوش باشی

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    من کسی رو که واقع بین نیست نخبه سیاسی نمیدونم
    ضمن اینکه هرکس موظفه برای بهبود شرایط انتقاد کنه!
    مثلا همین الان مگه شما وبلاگنویس هستی که به من انتقاد می کنی ؟ میبینی حرفم چقدر خنده داره. ایضا دلیل شما!

    زمان خاتمی اوضاع فرق داشت. خاتمی علیه رانت رفسنجانی بلند شد و برای همین رای آورد. (چیزی که احمدی نژاد هم ازش کم بهره نبرد) اون موقع اصلاح طلبی به شکلی که الان مطرحه وجود نداشت. خاتمی جذابیتهای دیگه ای هم برای جامعه سنتی ما داشت. یک روحانی خوش چهره. سید خندان

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    ضمن اینکه بنده خودم موقع انتخابات به چند شهر سفر کردم و میدونم اوضاع چطوری بود
    شما هنوزم تو کف ۱۶ آذر و ۱۳ آبانی؟ واقع کم شدن جمعیت رو ندیدید یا خودتون رو زدین به اون راه؟!

    دقیقا منظورم همون بخش عمده جمعیت بود که پاراگراف آخر نوشتی و باقی پاراگرافها یادت رفته که وجود دارن!!

    جواب به این نظر

    جواب به صاحب وبلاگ Reply:

    کم شدن جمعیت ناشی از ریزش در اعتراضات نیست که اگه اینطور بود در ابتدای دهه ۴۰ با سرکوب شاه اکثریت معترضین تا چندین سال خاموش شدن و اعتراضات خیابانی ماند تا ماه های پایانی رژِیم شاه

    اگه شاه همان اشتباه رو کرد و تصور کرد با سرکوب سال های ابتدای دهه ۴۰ توانسته معترضین رو خانه نشین کنه جمهوری اسلامی و هوادارانش همین اشتباه رو دارن انجام میدن

    وقتی میگویم از جامعه شناسی و سیاست و تاریخ ایران هیچ نمی دانی و حق نداری نظرات خودت رو کارشناسی تلقی کنی بدون دلیل نگفتم

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    دوست نادیده
    سعی کنید بیدار شید. شما هنوز فکر می کنید در ایران انقلاب رخ خواهد داد؟! با چند درصد جمعیت؟ با کدام رهبر؟ چه کسی به پای امام خمینی و شهرت و محبوبیتش بین توده مردم خواهد رسید؟!

    اگه نمیخواین بیدار شید خواهشا از پای صدای آمریکا بلند شید
    لطفا بلغورجات سازگارا و نوریزاده رو در کامنتهای بنده درج نکنید
    توهین به اشخاص هم باعث دیلیت کردن کامنت میشه.

    هرچند ظاهرا شما ید طولایی در فحش دادن دارین چون آی پی شما در لیست فیلتر کامنتها بود. اشکالی نداره. سعی کنید ادبتون رو زیاد کنید.
    خیلییییی ممنونم

    جواب به این نظر

    The madonna of the rocks Reply:

    خوب ممنون از حذف کامنتم .
    شما نمی تونید افراد رو از طریق IP کنترل کنید . خودتون هم خوب می دونید ۹۹% کاربرها IP استاتیک ندارند (در ایران) .
    شاید این روشی شده برای اینکه وقتی منطقه طرف مقابل به شما می چربه , اون فرد رو تخریب کنید . امیدوارم این دوستمون از همون ۱% باشد.
    امیدوارم IP من توی لیست سیاهتون نباشه :دی, البته من که از اون ۱% نیستم .
    در ضمن من صدای آمریکا هم نمی بینم :دی

    جواب به این نظر

    The madonna of the rocks Reply:

    کم شدن جمعیت به خاطر همین امنیتی شدنه کشوره , هیچکس علاقه نداره بره کهریزک.

    جواب به این نظر

  5. بهنام ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۴:۰۵ ب.ظ

    سلام زهرا. دو نکته.

    اولا حداقل یک بیست سالی هست که من متوجه شدم که هر فرد ایرانی ای که دیده ام فکر میکنه نود درصد مردم ایران مثل خودش فکری میکنن حالا این فرد چه ضد جمهوری اسلامی باشد چه وفادار به نظام. حالا در جدال بین اصلاح طلبان و محافظه کاران هم جریان همان است.

    ثانیا هیچ کس قبول نداره که فردی که نظر دیگری دارد اصلا امکان آدم بودنش وجود داشته باشه. بنابراین خیلی ها بخاطر این پست واقع بینانه بهتون حمله خواهند کرد و اتهامات ناجوانمردانه ای به شما خواهند زد. پس آماده حملات باشین و از حملات ناراحت نشین و زدن حرف حساب رو ادامه بدین. به قول فرنگی های انگلیسی زبان “پوست کلفتی” داشته باشید.

    با ارادت
    بهنام

    جواب به این نظر

  6. محمد ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۴:۱۳ ب.ظ

    به مساله مهمی اشاره کرده ای. من هم معتقدم ظرفیت های واقعی جامعه گاهی به طور جدی مورد غفلت قرار می گیرد که البته دلایل زیادی دارد؛ دوست دارم سر فرصت در این باره بیشتر بخوانم و بنویسم. این جا به یک جامعه شناس نیاز مبرم داریم!

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    حتما بنویسید. فکر می کنم مطلب خوبی بشه:)

    جواب به این نظر

  7. مریم ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۴:۲۱ ب.ظ

    ای داد بیداد ، عزیز دل خواهر تو که زیادی به مغزت فشار آوردی ، این پیش بینی تقلب رو کیهان و رجانیوز و ایرنا و فارس هم زود تر از تو انجام داده بودن !!! نکنه تو برای کیهان پیش بینی کرده بودی
    ای پیشگو ….. ای ناقلا ……. ای شیطون

    جواب به این نظر

  8. مهدیه ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۴:۲۶ ب.ظ

    مثل اینکه شما هم خودتون و زدید به خواب شما مردم و ندیدید چند درصد دور و بریهاتون اومدن رای دادن تا احمدی ن رئیس جمهور نشه ؟؟؟؟ چرا اینهمه تتو انتخابات شرکت کردن ؟؟ مامان من سر صندوق بود چند درصد افراد اسمشون وارد کامپیوتر شد و کامپیوتر گفت شماره ملی این افراد قبلا ثبت شده ؟؟؟ چند نفر اعضای خانواده تون به کی رای دادن ؟؟؟؟؟ چرا باید چندین شهر بالای ۱۰۰ درصد واجدین رای بدن؟؟؟ چرا ؟؟؟ چرا چشماتون و بستید اگر هم جواب این سوالها رو دارید چرا یه کاری نمی کنید مردم قانع شن ؟؟ مردم گفتن فقط ما رو قانع کنید مگه غیر این بود؟؟؟؟؟
    اگه اون ۳ میلیون آدم تظاهرات انقلاب تا آزادی اشتباه می کنن چرا کسی جواب قانع کننده بهشون نمی ده تا همه باورشون بشه ؟؟؟؟؟ چرا باید اعضای شورای ناظر ( نگهبان )قبل انتخابات جانبداری یه نفر کنن؟؟ چرا این چیزها به ذهنتون نمی رسه شماها که به احمدی نژاد رای دادین چرا یک کم عاقلانه به مردم نگاه نمی کنید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا می خواهید با توسل به رهبر و زور و دروغ مردم و آروم کنید ؟؟؟؟؟ چرا باید فردی ساعت ۱۰ شب بره تو حوزه های انتخابی بگه ان با ۲۴ میلیون رای آورد چرا ؟؟؟؟؟ ۲۴ میلیون می دونید یعنی چه ؟؟؟ یعنی همه زمان انتخابات خاتمی همه مردم به خاتمی رای داده بودن و میگفتن طرفدارشن ۲۱ میلیون رای آور حالا این آدم که با هرکی حرف می زنی میگه بهش رای نداده و اینهمه آدم حاضر شدن به خاطر نشون دادن درستی حرفشون و تقلب اونها خودشون رو به کشتن بدن می گه ۲۴ میلیون آخه تو رو خدا یک کم فقط یک کم فکر کنید عاقلانه فقط یک کم چرا سعی می کنید همه چیز رو با سفسطه پیش ببرید ؟؟ بابا انصاف داشته باشید ما فهمیدیم شما طرف کی هستید مرسی که روشن موضع گیری کردید

    جواب به این نظر

  9. طاهره ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۵:۰۴ ب.ظ

    مرسی انتقاد…بزن اون دست قشنگه رو
    حال کردیم

    جواب به این نظر

  10. دانش آموخته علوم سیاسی ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۵:۴۳ ب.ظ

    استادی داشتیم یادش بخیر استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر عسگرخانی ، فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه روابط بین الملل دنیا در کانادا
    ایشان ۴ سال پیش با ذکر دلایلی که جای طرحش اینجا نیست نقل به مضمون گفت جامعه جوان ایران به سمت ملی گرایی و بازگشت به آرمانهای ملی و حذف باورهای سنتی پیش میره

    چیزی که در جامعه شناسی سیاسی از آن به تغییر باورهای نسلی به نسل دیگه یاد میشه حالا موندم مطالب علمی استاد رو که بیشتر از همه سن و سال زهرا اچ بی سابقه تحقیق و پژوهش داره باور کنم یا اینکه توهمات یک آدمی که پر از بغض و کینه نسبت به روند اصلاح طلبی در ایرانه ؟

    جواب به این نظر

  11. امیر ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۵:۴۴ ب.ظ

    چرانظرم ثبت نمیشه؟

    جواب به این نظر

    جواب به سرکار Reply:

    امیر جان ناراحت نباش عزیزم در ایران آزادی نزدیک به مطلق است

    جواب به این نظر

  12. مریم ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۶:۵۸ ب.ظ

    واقعیتش من هر چند وقت یه بار با دو سه تا دانشجو از دانشگاه های مختلف هم صحبت میشم و هر دفعه هم این افراد جدید هستن. خیلی جالبه که در مرتبه ای از ۴ نفر لاقل یکی از این دانشجو ها به احمدی نژاد رای داده. من خودم همیشه فکر می کردم از هر ۲۰ نفر دانشجو یکیشون ممکنه این انتخاب رو داشته باشه اما واقعیت چیز دیگه ای بود. به هر حال قشری که منتخبشون احمدی نژاد هست کم نیستن اما متاسفانه کسی نمی خواد ببینتشون. شاید چون اصلاح طلب ها حوصله کار کردن روی قشر مردم و اطلاع رسانی و آگاهی دادن رو ندارن و بیشتر ترجیح می دن انرژی شونو رو صرف هوچیگری و این چیزا کنن.متاسفانه هم تا الان جواب نگرفتن

    جواب به این نظر

  13. اشکان ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۷:۲۳ ب.ظ

    والله وقتی ما در متن جامعه هم می‌رویم و دقیق می‌شویم و تعریف می‌کنیم محکوم می‌شویم به تحلیل‌های راننده تاکسی‌ها و مردم اتوبوس سوار و غیره. اما خب… به قول آقای احمدی‌نژاد که “مردم” رو برای خودش سند زده «فکر کردین مردم اونایی هستن که دور و بر شما هستن؟!»
    ولی خارج از همه‌ی حرف‌ها یا شوخی‌ها… این «مردم» کیست و چیست که تمام ایران و سیاستمداران و تحلیلگران دیوانه‌ی آن هستند؟ همه مردم را دوست دارند و فکر می‌کنند مردم طرف آن‌ها هستند و… کاش یه نفر می‌گفت آدم چطور می‌تونه به مرتبه‌ی مردم صعود کنه!

    جواب به این نظر

  14. مدیر چهان ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۸:۴۳ ب.ظ

    سلام
    صحبت هاتون اونقدر دقیق،کامل و منصفانه بود که دوست دارم دستتون رو ببوسم.من یکی از خوانندگان پر و پا قرص نوشته هاتون هستم امیدوارم همیشه پیروز باشید به امید دیدار

    جواب به این نظر

  15. ناشناس ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۱۰:۰۳ ب.ظ

    به نظرم شما خودت هم شامل این نقد میشی‌. کلا وقتی‌ جامعه غیر قابل پیشبینی‌ باشه و خطای امارگیری و نظرسنجی زیاد باشه، پیش بینی‌ و تحلیل هر کسی‌ از دیدگاه مردم محدود به اطرافیان خودش می‌شه. مثلاً یکی‌ به من میگفت بازنشسته‌ها به نژاد رای دادن ( به خاطر اطرافیانش) ولی‌ من بازنشته‌های اطراف خودم رو میدیدم که یا رای ندادن یا به اصلاح طلبها رای دادن. به هر حال من نمی‌دونم متن رو برا کی نوشتی‌ و مخاطبت کی‌ بوده. قبول دارم که پیشبینی‌ رای مردم هم راحت نبود و نمی‌شه تئوری داد (اصلش هم به خاطر حرف‌های ضد هاشمی‌ که احمدی نژاد زد). ولی‌ کلا این انتخابات با انتخابات ۸۴ قابل مقایسه نیست. در ضمن در باره شکست اصلاح طلب‌ها در دوره‌های قبلی‌ شما همه فاکتور‌های دیگه را حذف کردی و تئوری میدی. این فرقی‌ با مدلی‌ که داری ازش انتقاد میکنی‌ نداره. شما عده زیادی که تحریم کردن و مساله رد صلاحیت‌ها رو حذف کردی. فقط میگی‌ شکست خوردن.
    دوره قبل من ایران بودم و به هاشمی‌ رای دادم. با اینکه ازش خوشم نمیومد ولی‌ مثل روز برام اوضاع ۴ سال نژاد روشن بود. هنوز وقتی‌ یادم میاد خندم میگیره. اون موقع گاهی فکر میکردم شاید حالا با اومدن نژاد به این شوری نشه و دار و دسته هاشمی‌ داره یه کم شورش می‌کنه (تئوری توطئه) چون خیلی‌ از هاشمی‌ بدم میومد، تو شریف یکی‌ دو تا جلسه استادای مدیریت و اقتصاد صحبت میکردن و خیلی‌ منطقی‌ سیاست‌های اقتصادی رو توضیح میدادن. خلاصه هروقت یاد پیشبینی‌‌ها می‌افتم خندم میگیره که چقدر درست بود. یک سال بعدش هم دکتر نیلی یک سخنرانی‌ تو یک همایش داشت که راجع به نرخ رشد و سرمایه گذاری خارجی‌ و برنامه ۲۰ ساله بود. واقعا هرچیزی که میگه مستدل هست و پیشبینی‌ هاش و تخمین هاش درست. یکی‌ از کسایی که من خیلی‌ قبولش دارم. ولی‌ وقتی‌ نژاد رای آورد ناراحت نشدم. چون اگه هاشمی‌ رای میاورد اوضاع تغییر زیادی نمیکرد و بالاخره تو در‌های بعدی یکی‌ مثل نژاد رای میاورد. به نظرم لازم بود کسی‌ با شعار‌های اینجوری رای بیاره تا ملت یاد بگیرن بدون برنامه درست و فقط با شعار (حتا اگه واقعا آدم خوبی باشه و هدفش بهربرداری از شرایط موجود نباشه) وضعشون درست نمی‌شه. بد از این انتخابات هم همین حرف رو با خانوادم زدم و بهشون گفتم هم مردم هم سیاستمدار‌ها تجربه پیدا می‌کنن. سیاستمدار هم هم یاد میگیرنن وقتی‌ سر قدرت هستن آینده نگر باشن، و خواسته‌های مردم رو بیشتر در نظر بگیرن. ولی‌ داداشم (که سال ۸۴ طرفدار نژاد بود) به من میگه تو اونجا نشستی برات گفتن این حرف‌ها راحت هست، اینجا نیستی‌ ببینی‌ ما چی‌ میکشیم.

    جواب به این نظر

  16. ناشناس ۱۳۸۸-۰۸-۲۵، ۱۰:۳۱ ب.ظ

    راستی‌, در مورد خاتمی این چیزی که گفتی‌ درست نیست. این رو قبول دارم که اگه هاشمی‌ از خاتمی علناً حمایت میکرد به هیچ عنوان رای نمی‌‌آورد. ولی‌ اون موقع کمی‌ مشخص بود که تعدادی از کارگزاران از خاتمی حمایت میکنند، مثلا تو شهرستان ما روز رای گیری مشخص بود که الویری و خانوادش با خاتمی هستند. من این رو به وضوح یادم هست چون ما از الویری و در و دسته خیلی‌ دل خوشی‌ نداشتیم ولی‌ باز به خاتمی رای دادیم. ولی‌ باز خود رفسنجانی‌ و آدمهای که خیلی‌ بدنام بودن موضعگیری نکردن.
    تنها چیزی که مردم رو خیلی‌ متحد کرد (البته باز هم دیدگاه من محدود با تهران و یکی‌ دو تا شهرستان می‌شه) موضع راست سنتی‌ بود. من کاملا یادم هست که بچه آرزشی‌ها مثلا میگفتن خاتمی برا هایده پیام تسلیت داده، ما میگفتیم‌ای ول.نه به دلیل اینکه شایعه را باور میکردیم، اول اینکه حال میکردیم که این‌ها باهاش مخالفن. بد هم کلا حال میکردیم که به بچه‌های آرزشی بفهمونیم وقتی‌ ما چیزی نمیگیم به خاطراین نیست که این‌ها برای ما ارزش هست و ما هم همین اعتقادات رو داریم، فقط به خاطر خفقان موجود ما خودمون رو سانسور کردیم. یا نشریه انصار کلی‌ بهش فحش میداد و تیک‌های کتاب هایی که زمان وزیر ارشاد بودنش چاپ شدد بود رو با خط خطی‌ چاپ میکرد ما کلی‌ حال میکردیم که یکی‌ پیدا شد بزنه تو حال اینها. کلا از اینکه پیوستگی حکومت بهم خورده بود و یک عده سعی‌ میکردن تندروی‌ها رو ملایم کنند حال کرده بودیم. واقعا اون موقع احساس میکردیم که قراره یکم فشار از رومون برداشته بشه. خلاصه اون موقع هاشمی‌ خیلی‌ سیاستمدرانه عمل کرد و این جبهه رو متفرق نکرد.

    جواب به این نظر

  17. The madonna of the rocks ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۱:۴۵ ق.ظ

    شما یک جوری در مورد IP صحبت می کنید , انگار همه ی کاربرهای ایرانی IP استاتیک دارند که شما از طریق اون بتونید کاربرها رو log کنید.
    شاید هم برای اینکه منطق طرف مقابل به منطق شما چربیده شما قصد تخریبش رو دارید.
    خوشبختانه من صدای آمریکا هم نمی بینم :دی
    لطفا نگو من هم یک دفعه مودب شدم و از اونایی هستم که توی لیسته سیاهم :دی

    جواب به این نظر

  18. اصلاحات مرد زنده باد اصلاحات ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۳:۳۹ ق.ظ

    خانم زهرا خانم ببینید شما همیشه از یک زاویه به این قضیه نگاه می‌کنید،درست اصلا این جماعت روشنفکر پخمه هستن،شما که ادای روشنفکری دارید دقت کنید(کسی‌ که به این راحتی‌ اصلاح طلبها رو و جمی‌ از وبلاگ نویسها رو روشنفکر خطاب میکنه بدم با یک تحلیل یک خطی‌ اونها رو متهم به نه آگاهی‌ میکنه‌اصلا اگر به فرض هم که یک کسی‌ بگوید من رشنفکرم و اصلاح طلب دلیل نمی‌شود آن را اصلاح طلب یا حتا روشنفکر بدانیم)،شما با این نقد خود مدعی هستید که جامعه ایران را می‌شناسید و افراد به اصطلاح شما روشنفکر نمیداند ایران چگونه جامعه است،من یک سوال از شما میپرسم اگر مطلب را حذف کردید یا چاپ نکردید که هیچ ولی‌ اگر دلتان خواست جواب سوال من را بدهید،در ۴ سال پیش ۱۰ میلیون به هاشمی‌ رای دادند و ۱۷ میلیون به احمدی‌نژاد نزدیک به ۲۰ میلیون هم در دور دوم رای ندادند!!!،بر اساس آمار‌های سر انگشتی میزان داوطلبان نزدیک ۲ میلیون بیشتر از ۴ سال پیش بوده،احمدی‌نژاد هم که ۲۵ میلیون رای آورده،حال اگر فرض کنیم احمدی‌نژاد به دلیل کارنامه روشن و درخشان ۱۷ میلیون دور گذشته را پشت خود داشته (که خیلی‌ بعید است چرا که خیلی‌‌ها از لج هاشمی‌ به احمدی‌نژاد رای دادند) حالا احمدی‌نژاد ۸ میلیون رای جدید داشته!!!،یعنی‌ از افراد به اصطلاح رای خاموش و طرفداران هاشمی‌ به سمت احمدی‌نژاد گرایش پیدا کرده اند!!!! حالا شما واسه بنده ناقص عقل توضیح دهید خانم علامه جامعه شناس،یعنی‌ شما اون ۲۰ میلیون که رای ندادند و ۱۰ میلیون هاشمی‌ را بهتر می‌شناسید دیگه،

    جواب به این نظر

  19. حمیداقا ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۳:۵۰ ق.ظ

    سلام!

    راستش با حرفهای شما موافقم

    در جریانات اخیر، اما یک سوال بدجوری مغزم رو آزار میده و اون اینه که نمیفهمم چرا برخورد با مخالفان و معترضان، هرچند اعتراض بلاموضوعی داشته باشند، اینقدر خشن و سخت انجام شد!!
    نمیفهمم چرا نظامی که مردمش ۸۰ درصد در انتخابات شرکت کردند، به بدترین وجه ممکن، معترضان رو سرکوب کرد!
    راستش تمام تردیدهام در مورد انتخابات، از این سرکوب سنگین براومده!!

    ارادت!

    جواب به این نظر

  20. رضا ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۴:۰۳ ق.ظ

    گروهبان فلفلی جان ، هیچ شخصی از انقلاب و تحولات سنگین سیاسی استقبال نمیکنه اما خود سیستم سیاسی به دلیل سوء مدیریت و عدم پاسخ به مطالبات و نیازهای جامعه کشور رو به سوی تحولی بزرگ نظیر انقلاب پیش می بره ولی جنس انقلاب متفاوت از انقلاب کور ۵۷ خواهد بود. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اگرچه یک انقلاب نبود و اگرچه رهبری نداشت اما ناشی از عدم توان سیستم در پاسخگویی به مطالبات جامعه بود.
    احتمال خشونت به ویژه از جانب مذهبی ها و لمپن ها وجود داره اما درصد خشونت به تحولات آتی بستگی داره کنش و واکنشها مقولاتی هستن که بستگی موثری با درک سیستم سیاسی از موقعیت و عملکرد آتی داره وارد بحث های تخصصی نمیشم چون وبلاگ زهرا جای مباحث سطح بالای سیاسی نیست اینجا برای بیان عقده و حقارت های شخصی بنا شده و لاغیر پس بهتره وبلاگش رو با صاحبش تنها بذاریم تا تاریخ میان ما قضاوت کنه

    راستی چرا دم از سنت میزنیم در حالیکه یک در میان واژگان انگلیسی بکار میبریم ؟ مگر برای Delete معادلی در فارسی نیست ؟ یا برای challenge که چندین بار در وبلاگ مدعی سنت تایپ شده معادل چالش در فارسی وجود نداره ؟ بهتره یک نگاه به خودتون بندازین بعد درباره سنتی بودن یا نبودن جامعه بحث کنید.
    قریب به ۵۰ % یحتمل IP من هم در لیست سیاه فحاشی قرار داره به نظرم نصف IP های ایران در لیست سیاه اینجاست!
    بدرود

    جواب به این نظر

  21. ژوکر ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۵:۵۵ ق.ظ

    با قسمت اول نوشته‌ات موافقم که گفتی برای اینکه افرادی که دم از روشنفکری و… می‌زنند باید از آن بالایی که نشسته‌اند یک نگاه به پائین بیاندازند و در میان مردم جامعه حضور داشته باشند تا بتوانند نیازهای واقعی آنها را درک کنند و این خلأ بین روشنفکران و عوام پر شود و… اما با قسمت بعدی‌اش مشکل دارم. درست است که خیلی از تعاریف سیاسی و جناحی برای مردم عوام نه مشخص هست و نه دغدغه یاد گرفتنش را دارند، درست است که ضریب نفوذ اینترنت در ایران بسیار پائین است، درست است که جامعه دانشجویی و بکل روشنفکر ما درصد کمی نسبت به کل جامعه است، درست است که اصلاح‌طلبان چند تا شکست سخت خوردند تا از توهم بی‌عیب بودنشان خارج شوند… اما جامعه جوان ایرانی، نیازهای اساسی جامعه و نسل جوان و مطالباتشان همه و همه در کنار هم باعث می‌شود همین جامعه سنتی- محافظه‌کار- دیندار ایرانی در انتخاباتی که هیچ میلی به شرکت کردن در آن را ندارد اما بر اساس همان ضرورت‌هایی که بهش اشاره کردم چنین حماسه ای خلق کنند و تا بحال هم بدنبال گرفتن مطالباتش از سیستم هستند.
    بنظرم دو مقوله آدم‌های روشنفکرنما بی‌تعهد را با کلیت جامعه ایرانی که با درک آگاهانه شرایط امروز جامعه‌اش هزینه‌ای سنگین متحمل شده است، قاطی کردید و این قدرنشناسی از این حماسه خس و خاشاک نارواست.

    جواب به این نظر

  22. پریزاد ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۱۱:۳۸ ق.ظ

    منطقی بود…

    جواب به این نظر

  23. مریم ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۱:۱۲ ب.ظ

    گروهبان بهت قول میدم بیش از ۲ برابر کامنتهای اینجا نظر درباره این پست نوشته شده و این بابا عمومی نکرده اگه عمومی کنه نقطه ضعفهای نوشته هاش معلوم میشه دیگه تو برو خودت رو اصلاح کن دختر بعدا به اصلاح طلبها ایراد بگیر

    جواب به این نظر

  24. تماشا ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۲:۴۳ ب.ظ

    خیلی خوب بود
    به داشتن هچنین هموطنانی مثل شما افتخار می کنم

    جواب به این نظر

  25. خاطره ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۳:۴۹ ب.ظ

    چون اینترنت در دسترسم نیست دیر این مطلب رو خواندم اما دلم میخواست نظرم رو بگم
    میدونی درسته که تا حدی حرفهات رو قبول دارم اما یه خورده هم رد میکنم
    چرا؟ چون در شهر نسبتا مذهبی و سنتی زندگی میکنم
    من به تقلب در انتخابات اعتقاد دارم مخصوصا که حتی در شهر ما هم رای اکثریت با ایشون بود! من یه خانواده مذهبی دارم و یه فامیل بسیار زیاد که اکثریت مذهبی هستند و البته مذهبی سنتی هم زیاد هستند حتی یه سری فامیلهای دورمون بودن که من یکی امکان نمیدادم به موسوی رای داده باشن اما بعدش دیدم اشتباه کردم!
    میدونی خانه کارگر از موسوی حمایت میکرد؟ چرا چون در این ۴ سال خیلی اوضاع به هم ریخته درسته درصد افرادی که تو میگی زیادند اما نه به اندازه افرادی که در این ۴ سال ضرر کردند و خسارت دیدن از کار بیکار شدند ….
    حالا هم این قضیه حذف یارانه ها…میدونی اگه اجرا بشه چه مشکلاتی برای قشر کم درامد جامعه پیش میاد ؟
    وقتی من در شهری زندگی میکنم با این اوصاف و اکثریت افرادی که دیدیم مخالف بودن و انوقت رای اکثریت چیز دیگری بود….

    جواب به این نظر

  26. amir hossein ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۴:۳۰ ب.ظ

    shoma jozve kodomhashi?

    جواب به این نظر

  27. اصلاحات مرد زنده باد اصلاحات ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۹:۰۲ ب.ظ

    دکترشریعتی: در مملکتی که فقط دولت حق حرف زدن را دارد، هیچ حرفی را باور نکنید

    حالا بنده عرض می‌کنم،شما انتظار نداشته باشید کسی‌ حرفهای شما رو باور کند چون شما هم در جهت دولت دارید حرف میزنید حتا اگر حرف‌های وبلاگ نویسها یا بالاترین اشتباه هم باشد با این فضا که در کشور هست نمی‌شود انتظار دیگری داشت،این روشنفکران حتا اگر اشتباه هم میکنند باید ریشهٔ آن را در جای دیگری یافت،در ضمن یک نکته دیگر هم هست،دغدغه شما خطای روشنفکران است اصلا شما دغدغه خطای دولت مردان را ندارید(لاقل از متن‌های شما من اینجور میفهمم) اگر با انصاف باشیم در کنار نقد روشنفکران نقد دولت هم می‌کنیم،در صورتی‌ که روشنفکران بزرگترین منتقد خود نیز بوده اند،البته این نقد بین نسلی بوده یعنی‌ مثلا دکتر سروش دکتر شریعتی‌ را نقد کرده شاید در آینده کسانی‌ دکتر سروش را نقد کنند،به نظر من یکی‌ از خصوصیت اصلی‌ روشنفکر نقادی است،حالا نقد از خود،نقد از جریان روشنفکری و نقد دولت،اما اگر کسی‌ فقط روشنفکران را نقد کند و دولت را نقد نکند یا جاهل است،یا خود را به آن راه زده یا سرو سری با دولت دارد.مضاف بر این که روشنفکران قدرتی‌ که دولتمردان دارند را ندارند،دولتمردان ۳۰۰ میلیارد دلار پول دارند،کلی‌ نیرو دارند،همه چیز در کنترل آنهاست،اما روشنفکران تنها قدرتشان جذب ذهنها و قلبها به سوی یک مفهوم فکری است،حالا با مقصر دانستن روشنفکران تنها فرافکنی کرده ایم

    جواب به این نظر

  28. پریسا ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۹:۴۲ ب.ظ

    شما که انقدر باهوشی لابد رای کروبی و رضایی رو هم پیش بینی کرده بودی. وای که شما چه قدر باهوشی.

    جواب به این نظر

  29. محمد ۱۳۸۸-۰۸-۲۶، ۱۱:۱۰ ب.ظ

    اتفاقاً World Public Opinion که مؤسسه‌ای وابسته به دانشگاه مریلند آمریکاست، برای تعیین درصد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در سال ۲۰۰۸ یک نظرسنجی بین ایرانیان انجام داد.
    http://www.worldpublicopinion.org/pipa/articles/brmiddleeastnafricara/609.php?nid=&id=&pnt=609&lb=brme

    خلاصه‌ی نتایج:
    اصلاح‌طلبان: ۱۸ درصد از پاسخ‌دهندگان
    محافظه‌کاران: ۴۵ درصد از پاسخ‌دهندگان
    میانه‌روها: ۲۴ درصد از پاسخ‌دهندگان
    بی‌نظرها و بی‌تفاوت‌ها: ۱۳ درصد از پاسخ‌دهندگان

    جواب به این نظر

  30. زهرا ۱۳۸۸-۰۸-۲۷، ۱:۵۱ ب.ظ

    خوشبختانه بنده هیچکدوم از اینها نیستم

    جواب به این نظر

  31. اصلاحات مرد زنده باد اصلاحات ۱۳۸۸-۰۸-۲۷، ۷:۵۷ ب.ظ

    رتبه ۱۶۸ برای ایران در زمینه فساد دولتی
    براساس تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، ایران در زمینه فساد دولتی در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۸ قرار دارد.

    گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل هر ساله براساس سنجش میزان فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی و رشوه‌پذیری دستگاه قضایی در میان مقام‌های دولتی و سیاستمداران کشور‌ها تهیه و منتشر می‌شود.

    در گزارش سال ۲۰۰۹ این سازمان، نیوزلند به خاطر مبارزه همه‌جانبه با فساد اداری در رتبه نخست قرار دارد و سومالی به عنوان فاسدترین کشور در رتبه ۱۸۰ قرار گرفته است.

    دانمارک، سنگاپور، سوئد و سوئیس پس از نیوزلند کشور‌هایی هستند که در مبارزه با فساد اداری در رتبه‌های بعدی این گزارش قرار دارند. فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا و ایسلند نیز در رده ششم تا دهم این گزارش قرار گرفته‌اند.

    افغانستان، میانمار، سودان و عراق نیز پس از سومالی، فاسد‌ترین کشور‌ها در این گزارش هستند.

    در این گزارش، رتبه ۱۶۸ ایران با کشور‌هایی همچون بروندی، گینه، هائیتی و ترکمنستان مشترک است.

    http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2009/cpi_2009_table

    براساس این گزارش، تنها هفت کشور جهان هستند که فساد دولتی آنها نسبت ایران در وضعیت بد‌تری قرار دارد.

    در گزارش سال گذشته سازمان شفافیت بین‌الملل، ایران با ۵۴ رتبه سقوط در مکان ۱۴۱ فساد اقتصادی و شفاف نبودن وضعیت اقتصادی قرار گرفته بود.

    سازمان شفافیت بین‌الملل، یک نهاد غیرانتفاعی جهانی است که هدایت مبارزه با فساد را بر عهده دارد و ائتلاف جهانی قدرتمندی را برای پایان دادن به تأثیرات مخرب فساد بر مردم تشکیل داده است. بر اساس تعریف ارائه شده در وب‌سایت این سازمان، «فساد، سوء استفاده از اختیارات محوله برای منافع شخصی است.» سازمان شفافیت بین‌الملل، یک شبکه جهانی است که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت می‌کند

    جواب به این نظر

  32. جوان نسل جدید ۱۳۸۸-۰۸-۲۷، ۷:۵۹ ب.ظ

    به نظر من تقلب به حدی بود که بیش از ۵۰درصد بشه رایهای احمدی وگرنه من هم میدونم آدم ساده زیاد داریم تو ابران نمونش شرکتهای هرمی کلاهبردار که هنوز هم قربانی میگیرن و الخ

    جواب به این نظر

    جوان نسل جدید Reply:

    یعنی اینکه آرا کمتر از ۵۰درصد بود و اینا یه مقدار بهش اضافه کردن که بیشتر از ۵۰درصد بشه

    جواب به این نظر

  33. ناشناس ۱۳۸۸-۰۸-۲۸، ۱۲:۰۵ ق.ظ

    همه چی به کنار، خیلی خوبه آدم برای اثبات درستی تصور خودش از «متن جامعه» حتی به روی خودش نیاورد مثلا ردصلاحیت‌ها را و شرکت نکردن خیلی از مردم به همین دلیل. و بعد خیلی راحت و منطقی و باافتخار به نتایج انتخابات با شرکت کمتر از ۶۰٪ مردم و شکست «اصلاح‌طلبان» استناد کنیم برای توجیه نتایج اعلام شده در انتخابات ۸۵ درصدی!

    جواب به این نظر

  34. پیمان ۱۳۸۸-۰۸-۲۸، ۱:۰۰ ق.ظ

    بابا تعداد کاربران اینترنت پر سرعت نیم درصدن! گزارشو کامل بخونید. نوشته ایران ۲۵ میلیون کاربر اینترنت داره که ۴۰۰ هزار تاشون پر سرعت دارند. لطفا تصحیح کن

    جواب به این نظر

  35. پیروز ۱۳۸۸-۰۸-۲۸، ۹:۳۷ ق.ظ

    من با شما موافقم که قشر روشنفکر ما غالبا کمی تا قسمتی دچار توهم فانتری هستند اما این رو هم قبول ندارم که متن جامعه مثلا با اوضاع فعلی مملکت موافق است و سیستم را صاحب مشروعیت و کارامد می داند(منظورم اکثریت همان متن است دیگر) حتی خیلی ها که در شهرهای کوچک زندگی می کنند وخیلی هم سنتی اند.این را با اطمینان می گویم چون دو سوم عمرم را در ۱۰ شهر ایران به خاطر درس و کار پدرم زندگی کردم از یک شهر ۴۰۰۰۰نفری که الان انجا درس می خوانم تا یک شهر یک ملیون نفری و هیچ کدام از ین شهرها در یک استان نبوده اند(جز رشت-انزلی که یک شهر حسابشان کرده ام). حتی خیلی ها مذهبی تند اند و به خاطر عدم اطمینان از الترناتیو احتمالی، سیستم را تحمل می کنند اما وقتی پای حرفشان می نشینی آنها هم با مشروعیت سیستم مشکل دارند.البته منطور شما را از شکست در انتخابات نمی فهمم. شهر۸ملیون نفری که کمتر از ۱ملیون نفرش در انتخابات شرکت می کنند و نفر اولش در مجلس تنها ۶۰۰۰۰۰رای اورده می توان گفت این انتخابات است که شکست خورده چون مردمش انقدر به ساختار رای گیری و اثرگذاری ان باور نداشته اند. البته در شهرستان ها وضع ممکن است فرق داشته باشد چون در انجا هم ملاحظات منطقه ای و قومی بدجور پررنگ است که می توانم حتی چند مثال خاص هم بزنم از چند استان.با توجه به اینکه پدر من فرماندار بوده و دو انتخابات برگذار کرده اصولا مهندسی ارا به نظر من خیلی هم پیچیده نیست!ضمنا الان خود اقایان اقرار می کنند که حداقل ۴۰ درصد مرد ماهواره می بینند، پس اصلا به نظر من مهم نیست که حالا اکثریت اصلا ندانند اینترنت چیست و روزنامه هم نخواند. ناراحت نشوید اما تحلیل شما مرا یاد تحلیل های ابکی مثلا اهستان می اندازد یا بلاگ های شبیه ان. به نظر من همان کسانی که شما آنها را بازنده چند انتخابات دانستید، خیلی بیشتر شبیه متن جامعه اند تا انهایی که تلوزیون دم به دم می خواهد انها را به عنوان تیپ فالب القا کند! به قول قدیمی ها الله واعلم! ضمنا اگر فکر می کنید تعداد مردم در تجمعات ریزش کرده می توانید دفعه بعد موقع شلوغی یک سری به خیابان ها بزنید تا ببینید چطور با باتوم عمدا توی صورت مردم می زنند. این اخری را خودم توی خ میرزای شیرازی به کرات دیدم!!

    جواب به این نظر

  36. sina ۱۳۸۸-۰۸-۲۸، ۲:۱۶ ب.ظ

    moshkel alan midoni chiye, mohafezakaran tondro eslahtabaano be tore koli hazf kardan va dige ejazeye sherkat dar entekhabt beheshon nemidonan

    va in bayes mishe dige entekhabat bi mani beshe

    albate motmeynam eslahtabanam dobare az mardom bekhan dar entekhabat sherkat konan bishtare tarafdaraneshon dige sherkat nemikonan az jomle khode bande chon dige natije kamelan m aloome benazaram dige nabayd entkehabt bargozar beshe, khode rahbary yekro bayad entekhab kone, in hame ham kharj ijad nemishe , ba rohiye mardomam bazy nemishe alaky

    bikhiale entekhabat az in be bad faghat mohafezekaran ejazeye sherkat daran, hata naveye khomeyni ro ham ke hich harfy nazade ro ham daran be bade enteghad migiran ke ye moghe be saresh nazane candid beshe

    shado khoram bashi

    جواب به این نظر

نظر شما