یک خواهش از پرزیدنت اوباما

* در حالیکه کنگره آمریکا طرح تحریم صادرات بنزین رو به ایران در دست بررسی داره، اخیرا (لابد) لطف کردن و یه چند میلیون دلاری هم برای مبارزه با فیلتر.ینگ اینترنت در ایران اختصاص داده اند!

* جناب پرزیدنت اوباما:
با تشکر و سپاس از اینهمه لطفی(؟) که به ملت ایران روا داشتید، خواستم بگم که ما کاربران ایرانی، از زمان ریاست جمهوری خاتمی تاکنون توی اینترنت فیلتر.ینگ سایتها رو داشتیم و توجه دارید که نیاز مادر اختراع هست و از اینرو ما در طی این سالها، توی تکنولوژی ضد فیلتر.ینگ کلی پیشرفت کردیم. بعلاوه تا دلتون بخواد توی اینترنت پرا.کسی و فیلتر.شکن ریخته که حجمشان کمه و براحتی قابل دانلود هستند. ضمن اینکه مطمئنا نیروهای اطلاعاتیتون بهتون گفتند که بنزین چه تاثیر وحشتناکی روی تورم و اقتصاد ایران داره، و طرحی که داره تصویب میشه در صورت اجرا، چه فشاری رو مردم ایران خواهد آورد؟ میبینید که پارادوکس رفتاریتون با هیچ منطقی قابل توجیه نیست!

* جناب اوباما:
اگه شما خیلی حسن نیت دارید و میخواین ثابت کنید به فکر مردم ایران هستید خواهشا لطف کنید و تحریم های سابق رو رفع کنید! که اتفاقا اگه حافظه تون یاری کنه، یکسری از این تحریمها از قضا تکنولوژیک هستند (+ و +) . یا اگه اینکارو نمی تونید بکنید لااقل تحریم جدیدی علیه ما تصویب نکنید. یا اگه اینکارم نمیتونید بکنید، لااقل فکرتون رو به کار بیندازید و مطمئن بشید که ملت ایران یک ملت مستقله و در طول تاریخ همواره ثابت کرده قادر به حل مشکلات خودش هست، بنابراین مطمئنا نسخه عراق و افغانستان رو نمیشه براش پیچید. در غیر اینصورت خواهشا دست از سر ملت ایران بردارید و هرزچندگاهی جهت بهبود دیدگاه افکار عمومی نسبت به خودتون، حرفهای بیهوده نزنید چون این کمکها جز دمونایز کردن هرنوع انتقادی، هیچ سودی به حال ملت ایران نداره.

* با تشکر یکی از مردم ایران!

۴۳ نظر

  1. احسان ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۱:۳۹ ب.ظ

    بابا دمت گرم!
    مرگ بر آمریکا!
    مرگ بر افریقا!!…

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    آفریقا چه گناهی کرده؟! :دی

    جواب به این نظر

    مریم Reply:

    چرا ما فکر می کنیم آمریکا فکری جز ایران نداره ؟؟؟؟؟ سالهاست داریم می گیم مرگ بر آمریکا چی شد؟؟جز پیشرفت لحظه به لحظه اونا و عقب گرد ماها؟؟!!!!

    جواب به این نظر

  2. ازوپ ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۲:۰۰ ب.ظ

    بسیار تنگ نظرانه و متعصبانه و همراه با حس پتریوریسم شدید گفته و نوشته شده این متن .
    دخترجان احتمالا می دانی که همین پیشرفت در زمینه ی گستردن انواع اقسام آنتی پروکسی های رنگارنگ تا به همین حالا از صدق سر آمریکا و اروپای بالغ بوده و گرنه همین نرم افزار های از قول تو کم حجم را امثال تو و دوستان بی همه چیز دست آورد سوار ایرانی ما هرگز خلق و تکثیر نکردند و هرگز ورطه برداری و کپی های ناقص همین موتورهای آنتی پروکسی بدون ولیدیتی نسخ اصل آن موجود نمی بود . دوم اینکه در زمینه تحریم بنزین و داستان فشار اقتصادی و دست آورد این فشار اقتصادی یک مقدار کج خلقی و بی مبالاتی ،ایضا بی ادبی و بی سیاستی به نمایش می گذاری … . و حتما و یا احتمالا دست آورد فشار اقتصادی را آن طور که می بایسیت نمی فهمی و یا دوست نداری بفهمی و یا انگیزه های بی چون و چرای آنچنانی چنان ذهن غرب گریزت را قمع نموده که عجز و لابه جای خود را به فریاد و فعان و سیاست به انزوا داده؛ موتور تحریم فشار می آورد : فشار اقتصادی نتیجه می شود ، نارضایتی بالا می گیرد و دولت در تنگنای رفع مشکل و تن دادن به داده ها بر می آید و این مطالبات آنانی را برآورد می سازد که سقوط و قمع نظام حاکم را خواستارند و نه دختران فیروزه ای موج سوار همچون تو در پناه جان پناه اعتقادات جان بر کفند و آواز می خوانند بل آن دخترکان حزین و نازنین و دلبران کلاسیک که الفبای مطالبات اوانگارد و همگام با تاریخ را می دانند .

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    مشکل شما اینه که آمریکا قبله آمال شماست!
    ضمنا در مورد پراکسی و فیلترشکن چینی ها به دلیل اینکه مثل ما مدام تحت فیلترن پیشرفته ترن
    در ضمن از نظر بنده هیچ انگیزه ای نباید باعث بشه ملتی رو تحریم یا تحت فشار آورد
    ظاهرا شعارهای انتخاباتی اوباما رو فراموش کردید یا نخوندید؟!
    ضمن اینکه بنده فیروزه ای نیستم و بهتره سعی نکنید با ادبیات حماسی به کسی توهین کنید
    موفق باشی

    جواب به این نظر

    ازوپ Reply:

    اولا مسلما به این سبک از نوشتار یا گفتار یا ادبیات نمی گویند حماسی . می گویند : فانتزی – رویاگونه – آنتی آیدیوماتیک یا چیزی از این قبیل .
    دوما شما از چه رو از آن نتیجه گیری های آنچنانی نموده و قبله ی آمال بنده را آمریکا قلمداد نموده اید ؟ هان ؟ مگر شما رزومه ی داکتراین بنده را دارید ؟ یا بنده در ستایش کپیتالیسم آمریکایی چیزی نالیده ام ؟ موضوع بحث بسیار ساده است : متن نوشتار تو که بیشتر به گفتاری عجولانه و به قضاوت نرفته می ماند با حسیات غلیظ پتریوتیستیک نگاشه شده و این چیزی نیست که نه از چشمان نیم سو دار من جا بماند و نه از کرم و لطف و بزرگواری هواداران .
    و سوم آنکه سیاست گذاری و تعقیب یک خط سیاسی مشخص در منش و اصالت جهانی رنگ و لعاب میهن پرستانه ندارد . هدف گذاری می شود – الگوریتم نوشته می شود و سیاست خوانده می شود . و هالو صفتانه برش مقطعی به قسم های مختلف یک سیاست خارجی تبیین شده نمی دهند .
    چهارم آنکه توسط تو التفات نشده فیروزه ای چیست و به کجا می رود و منظور از آن نسبت دادن گرایشی سیاسی – اجتماعی به دخترکی همچون تو نبود بل آنکه نمادی از گسیختگی ، بی مبالاتی ادراک و صحنه سازی مدرنیسم ایرانی عرضه می کرد که شایسته ی فهم و بررسی بود و هست . و توسل جستن به ارزش های حقیقی که چه کلاسیک ، چه مدرن از هویت ارجینال برخوردارند.

    جواب به این نظر

  3. قلیدون ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۲:۵۴ ب.ظ

    ازوپ جان اتفاقا این متن متنی بسیار خوبه.

    دقیقا این حرف درسته که افرادی مثل شما هستن که کشورهایی مثل امریکا رو بزرگ کردن و پر و بال دادن. اتفاقا این شما هستین که برای امریکا می میرین و چشمتون رو به حقیقت بستین. البته نباید بر شما خورده گرفت وقتی خیلی انسانهای تحصیل کرده از ایران و خیلی کشورهای دیگه هم گول داشتن یه صنعت قوی Entertainment در امریکا رو خوردن و برای تفریح و یه سری چیزای کاذب رفتن ناآخود آگاه خودشون رو اسیر این سیستم کردن. سیستمی که بر پایه همین صنعت با دست اندازی به منابع دیگر کشورها یه سیستم کثیفی رو برای خودش ایجاد کرده و تونسته یا این ثروت نا مشروع تکنولوژی و تحقیقاتش رو بالا ببره.

    دوست عزیز شما که مدعی هستین اینا با ملت ما کاری ندارن می شه بفرمایین دلیل این رفتار پایینی که توضیح می دم به عنوان مشتی از خروار استکبار امریکا چیه؟

    این امریکایی ها میان هر ترم به صورت گله ای ایمیل می زنن به دانشجویان دانشگاههای برتر ما که بیاین اینجا ما بهتون پول می دیم درس بخونین. دانشجویان ساده لوح ما که متاسفانه تحت تفکرات غلطی مثل همین بالایی بزرگ شدن خیلی راحت گول می خورن و کل وقت و هزینه خودشون رو می گذارن و حداقل ۱ تا ۱٫۵ سال وقت می گذارن برای دانشگاههای امریکا و بعد از گذشتن از کلی مراحل مشکل می رن تو پروسه ویزا. بعد همین عشاق سینه چاک ملت ایران که فقط با دولت و حکومت مشکل دارن میان برای دانشجوهای ما که هم تحصیل کرده ترین قشر جامعه هستن پروسه کلیرنس می گذارن و به بدترین نحو با این قشر تحصیل کرده برخورد می کنن. آخرش دانشجو با کلی حرص و جوش و صرف هزینه می ره اونجا با یه ویزای یه بار ورود که تمام کمک هزینه تحصیلی که می گیره در حد اقل زندگی در اون شهره بعدش می بینی که مثل یه اسیر مغز ایرانی رو به کار می گیرن و اونجا نگه می دارن برای سالها و سو استفاده می کنن. از اونور یه جوان امریکایی تموم طول جوونیشو می ره خوش می گذرونه و آخرشم میاد خیلی راحت از دسترنج سالها زحمت بهترین جوونهای ما استفاده می کنه که کلی تو این مملکت برای اونا هزینه شده حتی تو همین سیستم در پیت و وقتی می خوان نتیجه بدن می رن مفت و مسلم تو امریکا نتیجه می دن.

    شما اگه واقعا می خوای تو این قضیه بحث کنی فقط ازت می خوام یه کم وقت بگذاری از ۱۰ تا دانشجوی ایرانی که تو این چند ساله این پروسه رو گذرنودن بخوای که برات تعریف کنن که چه به اینا می کنن.

    این تفکرات مال آدمهاییه که نشستن دورادور امریکا رو با فیلمای هالییود و حرف ۴ تا آدم کم سواد که تو تاکسی می شینن هی غرولند می کنن شناخته. اتفاقا فراموش نکنین که دشمنی با ایران و ایرانی در ذات کشورهای غربی و حلقه انگلیس و کانادا و امریکاست. من خودم جزو مخالفین سرسخت نظام جمهوری اسلامی هستم ولی این حرف که بیاین امریکا رو برای ایران دایه مهربونتر از مادر کنین یه پشیز هم براش ارزش قائل نمی شم. اینا چه قبل از انقلاب چه بعد از اون به فکر سو استفاده از تمام منابع طبیعی و انسانی ایران و خیلی کشورهای دیگه بودن و هستن و خیلی ساده لوحانست که اونا رو طرفدار مردمممون بدونیم. این اصلا راز ماندگاری کشوری مثل امریکاست. اینا اگه از کشورهای دیگه استفاده نکنن نمی تونن منابع لازم برای مصرف بی رویه و وحشیانه جامعه خودشون رو پوشش بدن.

    جواب به این نظر

    ازوپ Reply:

    می گویند که انسان موجودی است دو پا ، گوشت خوار و دارای حواس که از قضا چیزی دارد به نام ادراک و از این ادراک خواندن و نوشتن و فهمیدن بر می آید که عجبا از شما بر نمی آید – دانشجو ؟ عشق آمریکا ؟ هالیوود ؟
    این ها از کجا می آید ؟ از انجا که انسان نفهمیده چه خوانده و می خواند و طرفش که هست و چه داعیه ای دارد به همین علت جواب هم نمی گیرد – وسلام !

    جواب به این نظر

    قلیدون Reply:

    خب شما اینطوری می خواید تفسیر کنین بکنین مشکلی نیست. شما هم ادراک دارین و حتما با همون ادراکتون مسائل رو تفسیر می کنین.

    جواب به این نظر

    یاسر Reply:

    بازم گاف زیادی خوردی موش کور، این درازگوشهایی مثل تو هستند که در برابر دیوار ندبه ۳ هزار سال الد تستمون را دوره کردن و هنوز هم میکنن و نمیدونن چی میخونن! اون عده ی قلیلی که فهمیدن و میدونن اون دسته هستند که با ایجاد کشور صهیونیستی مخالفن و بهشون میگن “هسیدیک”. لاف در غریبی گوز تو بازار مسگرا، برو یه جایی عر و گوز کن که نشناسنت.

    جواب به این نظر

    صابر Reply:

    “این امریکایی ها میان هر ترم به صورت گله ای ایمیل می زنن به دانشجویان دانشگاههای برتر ما که بیاین اینجا ما بهتون پول می دیم درس بخونین”

    من دانشجوی ارشد شریفم و تا حالا این اتفاق نه برای من افتاده و نه هیچ کدوم از دوستام. همه خودشون می رن و کلی هم تلاش می کنند برای رفتن و ممکنه در حالاتی هم نپذیرنشون.بهتره قبل از زدن هر حرفی کمی تحقیق کنید.

    جواب به این نظر

    قلیدون Reply:

    عزیز دل برادر من هم دانشجوی ارشد تهرانم

    حداقل تو این دو سال ۷-۸ تا نمونه دیدم که چنین کاری رو کردن و خودم از دوستان هم رشته ای و رشته های دیگه شنیدم. امیدوارم حمل بر بی ادبی نگذارین ولی احتمالا شما به دردشون نخوردین که خبری ازشون نیست و شایدم به زودی سراغ شما هم بیان.

    من تا جایی که می دونم اینا دست رد به سینه هیچ دانشجویی نزدن. حداقل فکر می کنم ۱۰۰۰ تا مورد رو دیده باشم با شرایط مختلف.

    جواب به این نظر

    صابر Reply:

    محض اطلاع شما باید عرض کنم که پارسال شاگرد اول یکی از گرایش های ما از هیچ دانشگاه آمریکایی نتونست پذیرش بگیره. معدلش هم بالای ۱۹ بود. افراد بسیاری با شرایط بسیار کمتر از ایشون تونسته بودند سال های قبلش پذیرش بگیرند. دلیلش هم این بود که به دلیل برخی شرایط ترجیح می دادند به ایرانی ها کمتر پذیرش بدهند. (در یکی از رشته هایی که بسیار هم متقاضی دارد و جز رشته های تاپ شریف هم هست. اینو گفتم که بعدا نگید : پس حتما رشته اتان پایین است!)

    اتفاقا ایشون جز دانشجوهای برتر دانشگاه تهران در لیسانس هم بوده اند. اون ۱۰۰۰ موردی که شما دیدید ماله سال های قبله، از پارسال آمریکا خیلی سخت گیری می کنه در مورد ایرانی ها. اون قضیه میل ها هم برای من جالبه . حتی ۱ مورد هم از کسی نشنیده بودم. حتی شاگرد اول ها. در اکثر رشته ها هم دوستانی دارم و از اون ها هم نشنیده ام. و برایم کمی خنده دار هم به نظر می رسد :)

    جواب به این نظر

  4. بهرنگ ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۲:۵۷ ب.ظ

    به طرز ناراحت کننده ای، مضحکانه بود.

    جواب به این نظر

  5. فــَرا ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۳:۱۲ ب.ظ

    واقعاً هم که میخواد خودنمائی کنه … زهرا جان از فیل ترینگ فیس بوک چطوری میشه رد شد … یک راهی پیدا کردم اما فقط میشه صفحه اول رو دید … ممنون

    جواب به این نظر

  6. مرتضی ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۳:۲۴ ب.ظ

    زهرا خانوم این طور که درباره فیلترینگ نوشته اید یاد چیزی افتادم
    به راستی فکر می کنید چند درصد از کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده میکنند؟ اصلا هدف شان چیست؟ آیا فیلترشکن در ایران برای دسترسی به اطلاعات ( در بیشتر موارد مزخرفات) استفاده می شود یا …..؟
    چرا این وبلاگ شما فیلتر نمی شود ؟ با وجود آنکه بعضی نظرات مطرح شده مخالف نظام وحتی توهین به مقامات است.
    آیا شما گزارش تیم رصد سایبری سپاه رو خوندید؟ آمار وحشتناک مراجعه کابران ایرانی به یک سایت غیر اخلاقی؟ آمار کلمات غیر اخلاقی که از سوی کاربران ایرانی جستجو می شود؟
    بودجه ای که برای مقابله با فیلترینگ ایران از سوی آمریکا تصویب شده ۲۰ میلیون دلار است و البته این کار به همت جناب مک کین سناتور جمهوری خواه و دوستانش انجام شده که ایشان چندین باراز ” آغاز پایان نظام جمهوری اسلامی ” سخن گفته اند >

    البته این چیز عجیبی نیست بودجه های سنگینی در سالهای گذشته از سوی آمریکا جهت تلاش برای سرنگونی نظام ( بخوانید دموکراسی) اختصاص یافته است .

    جواب به این نظر

    مرتضی Reply:

    اما در مورد تحریم بنزین …. قطعا هیچ کشوری ازتحریم خوشحال نمی شود اما
    من فکر می کنم از این بابت ما باید خوشحال باشیم . به راستی در چند درصد از مسافرتهای ما ( درونشهری و برونشهری ) ضروری است؟ با اتومبیل شخصی سفر کنیم ؟
    هیچ کس نمی تواند انکار کند که ما در لیست اسرافکاران دنیا اگر اول و دوم نباشیم حداقل جزو اسرافکارترین ملتها هستیم.(نه فقط بنزین در همه چیزمان )
    ۳۵ درصد بنزین ما وارداتی هست با وجود سهمیه بندی که ابزار خوبی برای کنترل مصرف هست باید کم کم مدیریت مصرف یاد بگیریم !

    اما از اینکه در جایی از مطلب نوشته اید ایران نشان داده قادر است مشکلاتش را حل کند جای تعجب و صد البته خوشحالی است که اینگونه فکر می کنید . بخش بسیار کوچکی از تحریمها جواب داده اند. این را خود آمریکاییها هم بارها گفته اند . رشد اقتصادی ایران به طور متوسط در حدود ۶ درصد بوده یعنی تقریبا نزدیک به ترکیه ای که تحریم نیست در ساخت تسلیحات پیشرفتهای غیر قابل تصور داشته ایم در حالی در اوایل جنگ برای خریدن سیم خاردار التماس یوگسلاوی سابق می کردیم . اگر نمایشگاه نفت گاز پتروشیمی تهران دوماه پیش سرزده باشید محصولات مورد استفاده در صنعت نفت را که تنها چند کشور و در راس آنها آمریکا سازنده آنها هستند و نیز جزو تحریمها بوده اند را در داخل ساخته ایم هرچند با سرمایه گذاری هنگفت دولتی. اصلا اگر انقلاب نشده بود و ما تحریم نشده بودیم آیا امروز چرخه کامل سوخت هسته ای از خود داشتیم؟

    برخی از جوانان این روزها و سالها قبله آمالشان شده آمریکا

    تا جایی که برخی دوستان اصلاح طلب وکیل مدافع آمریکا شده اند و میآیند در گفتگو های خبری شبکه خبر میگویند آمریکا در جنگ هیچ کمکی به صدام نکرده ! اهل این حرفها نیست ! تغییر کرده ! فقط برای ما دشمن فرضی است ! صهیونیستها تاثیری روی آمریکاندارند!….

    پرزیدنت اوباما هم که شما ازش خواهش کرده اید در سیاستگذاری های آمریکا چندان مهم نیستند و تغییر هم یک شعار است . جمهوری اسلامی سی سال است که مثل استخوان در گلو شده برای آمریکا .. یکروز کودتای طبس ..یک زمان جنگ .. یک زمان تحریمهای اقتصادی … یک زمان تلاش برای انقلاب از درون …. البته ناموفق

    جواب به این نظر

  7. قلیدون ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۴:۰۵ ب.ظ

    آقا علی

    می شه بفرمایین چه کسی به مردم یا دولت آمریکا (یا هردو) این حق رو داده که واسه دموکراسی تو کشورهای دیگه تصمیم بگیرن؟ اینا اصلا چکاره مردم ما یا کشورهای دیگه هستن؟ بر فرض اینکه درصد اقلی تو یه کشور مثل شما دلشون بخواد که اینا براشون تصمیم گیری بکنن کی این حقو داده بهشون که برای اکثریت نسخه بپیچن؟ مگه مردم ما قیم می خوان که اینا بیان براشون حرف بزنن؟ در ثانی شما فعالیتهایی که در نهایت فقط به مردم ایران ضربه می زنه رو ترویج آزادی برای مردم توصیف می کنین؟ اینکه اینا بیان بودجه بدن دست یه سری آدم کودن که شبکه بزنن و با حرفهاشون توجیه بهتری برای نظام جمهوری اسلامی درست بکنن و با دادن برنامه و تفسیرهای غلط مردم رو به اشتباه بندازن اسمش شد کمک به آزادی در ایران؟

    در این بحث که در ایران آزادی نیست شکی نیست ولی شما واقعا فکر می کنی اینی که شما حاضری با جون و دل براش بهایی بپردازی آزادیه؟ کدوم آدم روشنفکری (بع معنای واقعی) واقعا وجود داره که بیاد بگه برای حل یه مساله بیاین یه مساله بزرگتر درست کنین؟ کی میاد بگه مردم هموطن منو تحریم کنین که به دولت ضربه بزنین؟ اینایی که شما اسم روشنفکر روشون می گذارین مطمئن باشین فردا روزی که با کمکهای امثال شما به قدرت برسن خیلی بدتر از همین نظام جمهوری اسلامی به سر مردم میارن.

    یه نکته رو بگم تمومش کنم اونم اینکه شما مطمئن باش همین الانشم یه حکومت امریکایی تو ایران به قدرت برسه اینا نمیان برای کسی فرش قرمز پهن کنن بگن آقا بفرما امریکا واسه خودت عشق و حال بکن.

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    fekr nemikonam Obama har cheghadr ham zoor bezaneh betooneh be andaazeye A.N be eghtesaad e Iran berineh

    جواب به این نظر

    قلیدون Reply:

    من واقعا نمی دونم این ربطش به موضوع بحث من چی بود. می شه توضیح بدی؟

    اگه خیلی طرفدار اوباما هستی خوب مستقیم بگو. در اینکه ا.ن. اسمش با خودشه کسی بحثی نکرده ولی متاسفانه این تفکر غلط مملکت ما رو داره نابود می کنه که حالا چون جمهوری اسلامی بده و آدمهاشم بدن پس هر چی اینا خوب می دونن بده و هر چه اینا بد می دونن خوبه پس امریکا خوبه. این طرز نتیجه گیری آدمهاییه که قوه تعقل و تفکر ندارن و نمی تونن خوب و بد رو در هر شرایط تمیز بدن.

    جواب به این نظر

  8. سمیرا ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۴:۵۴ ب.ظ

    باز خدا خیر بده به اوباما که می شه بهش نامه نوشت و هنوز زندگی کرد. شما باید یه نامه به سران مملکت خودتون بنویسید که عامل اصلی تحریم ها هستند! می نویسید؟

    جواب به این نظر

  9. Meisam ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۵:۴۸ ب.ظ

    وقتی این دختر خانم مذهبی میگه اسلام دین صلح طلبیه دیگه چه انتظاری میشه ازش داشت؟

    جواب به این نظر

  10. elvis ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۵:۵۰ ب.ظ

    این که اوباما چه شعار هایی داده مهم نیست . چون شعار همین جور که از اسمش معلومه شعاره و هیچ تاثیری روی سیاست خارجه ی امریکا نداره !!!
    (شعار مجموعه ایست از جملات برای انتخاب شدن و هیچ ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد , تعریف من از شعار)

    ولی اینکه بنزین رو تحریم کنن به ضرر ماست , کاملا درسته . ولی این رو هم در نظر بگیریم که ما می دونیم به یه چیزی به نام بنزین احتیاج داریم ولی بعد از ۳۰ سال هنوز برای تهیه کردن اون به کشور های دیگه نیاز داریم در صورتی که یکی از مهم ترین تولید کننده های ماده اولیه بنزین که نفت باشه خود ما هستیم .

    اگر ما به آدمای فرصت طلب , فرصت می دیم , مقصر این موضوع خود ما هستیم و نمی تونیم کس دیگه ای رو به خاطر استفاده از اون فرصت سرزنش کنیم .

    مشکل ما اینه که همیشه باید مشکلاتی رو که خودمون بوجود میاریم رو گردن یکی دیگه بندازیم .

    جواب به این نظر

  11. حامد ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۵:۵۴ ب.ظ

    من یه سوال دارم، اصلا چرا وضع عراق رو بد میدونید؟ خواهش می کنم در مورد حرکات انتحاری حرف نزنید که اینها صرفا کار یه عده بدبختیه که مثل ما دچار مصیبت اسلام شدن و بس! سنی ها شیعه ها رو میکشن و برعکس. ضمن این که خوشبختانه با گندی که جمهوری اسلامی به اسلام زد مطمئنا این حرکات شهادت (؟!) طلبانه در ایران دیده نمیشه.
    من مطمئنم دور نیست اون زمانی که خیلیای ما آرزو داشته باشیم کاش یه حکومت مثل عراق داشته باشیم .
    و در آخر من “مرگ ناگهانی” رو خیلی بیشتر از “مرگ تدریجی” همراه با توهین و تحمیق و تجاوز جنسی، اخلاقی و جسمی به هموطنانم می پسندم…

    جواب به این نظر

  12. eddy ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۱۰:۱۹ ب.ظ

    دریغ از یک ذره … توی این نوشته!
    شما واقعا نمیتونی بفهمی اونها ملت ما رو تحریم نکردن ، حکومت و دولت ما رو تحریم کردن؟
    شما که اینهمه ادعا داری نمیدونی که تو دوره خاتمی خیلی خیلی این تحریمها کمتر شده بود؟
    نمیتونی بفهمی که تحریم بنزین صدقه سر آقای دکتر عزیز شماست!
    نمیتونی بفهمی که اونها یه موقعی افغانستان رو هم به خاطر “حکومتش” تحریم کردن. اما الان دیگه تحریم نیست و خیلی از ایران عزیز شما بهتر شده!
    واقعا که مصداق کامل تبل تو خالی شدی!
    اگر مشکشون با ملت بود که توی دوره طاغوت هم همین ملت بود! چرا اون موقع تحریم نکرده بودن؟!!!!!
    نکنه فکر کردی اوباما عاشق چشم و ابروت شده؟
    یا مثلا فکر کردی اوباما رییس جمهور شماست (چه آرزوهایی!!!!!) که بیاد برات این کارها رو بکنه!

    جواب به این نظر

  13. حسین ۱۳۸۸-۰۵-۱۳، ۱۱:۳۱ ب.ظ

    اینکه اصرار داری از بعضی واژه های انگلیسی مثل دمونایز استفاده کنی خیلی توی ذوق میزنه !! خدای نکرده برای کلاس گذاشتن که نیست ؟؟!! هست؟

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    حسین این لغت به همین صورت و با همین حدف به کار برده میشه توی رسانه ها
    راستش نمیدونم معادل فارسیش رو چی بذارم: اگه بگم دیوسازی اون معنی ای رو که باید نمیرسونه.

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    حدف=هدف :D

    جواب به این نظر

  14. aram ۱۳۸۸-۰۵-۱۴، ۱:۰۴ ق.ظ

    خیلی‌ جالبه که چون ما توی ایران حکومت استبددی داریم و رسانمون ر اهم حکومت اداره می‌کنه وقتی‌ میخواهیم کشورهای غربی را هم نقد کنیم از همون ادبیات خودمون استفاده می‌کنیم.

    مثل اینکه یکی‌ می‌خواد فاصله را اندازه بگیر از ترازو استفاده کنه. مثلا اگه یه قانونی‌ توی آمریکا تصویب بشه لزوما اوباما انجام نداده. یا یه تلویزیون آمریکایی‌ یه چیزی نشون بده اوباما اینکارو انجام نداده. یا یک دانشگاهی یه نامه دعوت بفرسته برای یه دانشجو ربطی‌ به سیاست خارجی دولتشون نداره چون هر کدوم از هم مستقل هستند. البته اگه با هم هم نظر باشند خوب واضحه که همه چیز سریع پیش میره اما خیلی‌ وقتها هم ممکن نباشند و در این صورت به نظر شما ممکن است دچار تناقض شده اند در صورتی‌ که این صرفا نشان چند صدا بودن جامعه است. مثلا در مورد دعوت از دانشجوها خود بنده بارها از دنشجوهای ایران ایمیل داشتم که چه جوری پذیرش بگیریم. خوب اگه شما پول داشته باشین اینجا دانشگاهای سطح پایینی هستن که از خداشونه که شهریه بدین بهشون و بهتون پذیرش بدهند و حتا در تلویزیون تبلیغ میکنن که بیایید دانشگاه ما و شاید دوستان شما از آنها ایمیل تبلیغاتی گرفته اند. در عین حال همهٔ دانشگاهها با هم در حال رقابت هستند و همیشه دوست دارند بهترین دانشجوهای دنیا را به دانشگاه خود بیاورند پس یک سری برنامه‌های کلی‌ دارند که به همهٔ دانشجوهای خوب بگویند ما بهتر از بقیه هستیم پس از ما درخواست پذیرش کنید اما این اصلا به این منظور نیست که بشما راحت پذیرش خواهند داد. معمولاً دانشگاههای خوب یک کمیته از هیأت علمی‌ دانشکده تشکیل میشود و پذیرش‌ها را برسی‌ می‌کند و بنا به استانداردها و سلیقه‌های این افراد تصمیم گرفته میشود. شما اگر هزار سال هم در ایران صبر کنید و بهترین دانشجوی ایرانی‌ هم باشید تا دنبالش ندوید هیچ کس برای شما از هاروارد یا استنفرد پذیرش نخواهد فرستاد! خود من از بهترین دانشجوهای شریف بودم و المپیادی هم بودم اما هزار تا بدبختی کشیدم تا از یک دانشگاه درجه دو پذیرش گرفتم و بعد هم نتونستم ویزا بگیرم. مسئولین دانشگاه حتا برای کمک به من از یک سناتور خواستند که نامه به سفارت بزند و از آنها خواهش کند که ویزا بدهند اما سفیر مستقیم به من گفت حتا اگر خود رئیس جمهور را هم بیاری من تصمیمم را گرفته‌ام و نمیخواهم به تو ویزا بدهم. من هم با هزار مکافات رفتم یک سفارت دیگر که اونوقت یک سفیر مهربون بهم افتاد و بهم ویزا داد بعد هم معذرت خواهی‌ که ببخشید من خودم هم با این قوانین موافق نیستم و‌ای کاش می‌تونستم به شما ویزای چند بار ورود بدهم. بعد از اونهم خیلی‌ از بچه‌های شریف که پذیرش میخواستن گاهی از من کمک میخواستن و من هروقت می‌تونستم سعی‌ می‌کردم با اعضای کمیته تماس بگیرم و قانعشان بکنم که این دانشجو خیلی‌ خوب است.

    جواب به این نظر

    قلیدون Reply:

    اگه این کامنت رو در جواب کامنت من نوشتین در وهله اوّل باید بگم که متاسفم که شما بحث اصلی رو واقعا درک نکردین و فقط چون از ماهیت ضد غرب زدگی خوشتون نمیاد سعی دارین یه طوری مخالفتتون رو ابراز کنین.

    اینکه این کار دانشگاهها جزو سیاستها هست یا نیست رو ما اصلا می گیم نیست ولی آیا این پروسه ویزا دادن جزو سیاستها نیست؟ اینکه یه قشر تحصیل کرده که به قول شما توسط دانشگاهها و مراکز علمی تایید شدن رو به این شکل نکبت بار باهاشون برخورد کنن جزو سیاستها نیست؟ اگر با اینا اینطور برخورد می شه دیگه چه توقعی از یه آدم معمولی می شه داشت که چی کارش کنن؟ اینجا دیگه چه دلیلی داره که با مردم اینطوری برخورد می کنن؟ اینجا که پای دولت ایران وسط نیست!

    شما الان مشخصه که تجربیات خودتون رو دارین بسط می دین و بر اساس اون می خواید قضاوت کنین. هر آدم معمولی هم از حرف شما می فهمه که دارن قند ته دلتون آب می کنن که رفتین اونور آب و سعی دارین سفیر رو خوب و مهربون جلوه بدین. حالا اگه رد می شدین همین Angel شده بود Devil! واقعا خیلی بده این طرز تفکر که ما نتونیم به درستی قضاوت کنیم در مورد موضوعات. ما ایرانی ها خیلی هامون همش دنبال سیاه و سفید کردن موضوعات و آدمها هستیم. اگه امریکا ۵ تا جاش خوب بود چشممون رو می بندیم هی در مورد اون ۵ تا اغراق می کنیم که هیچ می ریم ۵ تا جای بدشم نمی بینیم می گیم اونم خوبه!

    بحث روی ماهیت ضد بودن امریکا با مردم ایرانه و اینا همش مثاله حالا شما واقعا چرا سعی نمی کنین با عینک انصاف قضیه رو حداقل برای خودتون حلاجی کنین من نمی دونم.

    بدبختانه این جمهوری اسلامی خودش یه دلیلی شده برای اینکه مردم با چشم بسته غرب پرستی کنن. اگه الان این امریکا در تضاد با امریکا قرار نگرفته بود مطمئنا مردم ما خیلی بهتر می تونستن واقعیات رو ببینن.

    جواب به این نظر

    aram Reply:

    این جواب شما خودش خیلی‌ بیشتر از اونی‌ بود که من انتظار داشتم به نظر حداقل در ازا برچسب غرب زده بودن به من شما قبول کردین که سیاست دانشگاههای آمریکا و دولتش قرار نیست باهم یکی‌ باشند. حداقل در عمل اینطور نیست. حالا چرا سیاست دولت آمریکا ضد مردم ایران است؟ خیلی‌ ساده است در کشور آمریکا هیچ کس نیست که از منافع مردم ایران دفاع کند و هیچ کدام از سیاستگذاران دولت آمریکا هم دلیلی‌ در این باره نمی‌ بینند. دولت آمریکا نمایندهٔ مردم امریکاست نه خدا پس معمولان وظیفه‌ای نسبت به حق مستضعفین در بقیه جاهای دنیا احساس نمی‌کنه مگر اینکه مردمش فشار بیارن یا شخصی‌ شکایت کنه و بره دادگاه تا قاضی حکم بده حق با کی‌ بوده.

    در این حال خیلی‌ گروهای فرصت طلب از اسراییلی تا عرب و غیره هم هستند که ضد منافع ایران هستند. اگه مردم آمریکا یک صدا بگویند که با مردم ایران در سفارتها خوش رفتاری کنید خوب دولت آمریکا هم مجبور می‌شه اینکار را انجام بدهد. مثلا فکر می‌کنین اگه هر روز توی تلویزیونهای آمریکایی‌ بگویند مردم ایران پرچم آمریکا را آتش میزنن و هر جمعه شعار مرگ بر آمریکا میدهند و هر یک سرباز امریکای‌ای که توی عراق کشته می‌شه ذوق می‌کنن مردم آمریکا میگن به‌به و چه چه بیایین مردم ایران را دوست داشته باشیم؟ به نظر شما این جور سیاست گذاری نسبت به ایرانیها ناآ عادلانه است؟ به نظر من هم همینطور! اما اگر ازش ناراضی هستین و انقدر به نظرتون مهم هست که باید عوض بشه تا با نفع منافع ما باشه باید در درجه اول ازش شناخت درستی‌ داشته باشیم اینکه از خودمون یه تفسیر نادرست درست کنیم و بعد هی‌ بهشون فحش بدهیم بگیم تقصیر اوباما است که درست نمی‌شود. بطور مثال زمان بوش وزارت امنیت آمریکا دستور داده بود که حتا ایرانیهایی که دارای پاسپورت کانادایی هستند باید در مرز‌های آمریکایی‌ جداگانهٔ مورد بازجویی قرار بگیرند. ایرانیهای کانادا که نسبتا جامه بزرگی‌ هستند به دولت کانادا اعتراض کردند و ظاهراً دولت کانادا وقتی‌ اوباما به کانادا آمد بهش از این رفتار در مرز‌ها اعتراض کرد بعد از مدت کوتاهی‌ این قانون عوض شد. در ضمن اینکه گفتین من قند در دلم آب می‌شه که اینطرف هستم کاملا درس نیست اما تا حدود زیادی درست است. اون روزهای اول که آمده بودم این سوال را خیلی‌ از اینجایی‌ها میپرسیدند که چه احساسی‌ داری زندگی‌ خیلی‌ فرق داره؟ و من هی‌ می‌گفتم نه من بیشتر برای تحصیل اومدم اما هرچی‌ زمان گذشت فهمیدم چقدر حقوق فردی مهم هستند و چقدر مایه آرامش. تازه آمریکا بین کشورهای دمکراتیک اصلا نمونه نیست و مثلا کشورهایی مثلا سوییس و کانادا خیلی‌ از این نظر جلوتر هستند با این همه من مطمئنم اگه یه روزی توی ایران آزادی و حقوق فردی به یک دهم همین اندازهٔ آمریکا هم برسه بیشتر ایرانیها ترجیح میدهند برگردند ایران.

    جواب به این نظر

  15. هاتف ۱۳۸۸-۰۵-۱۴، ۱۰:۴۴ ق.ظ

    دو چیز رو نمی فهمم!

    “لااقل فکرتون رو به کار بیندازید و مطمئن بشید که ملت ایران یک ملت مستقله و در طول تاریخ همواره ثابت کرده قادر به حل مشکلات خودش هست”

    اولی:

    اینکه ما در تاریخ پر افتخارمون چه چیزی رو ثابت کردیم؟! نه جدا چه اتفاق جالبی در تاریخ ما افتاده که ما هی می خواهیم بهش افتخار کنیم؟! ما چه مشکلی رو برای مردم دنیا حل کردیم ؟ برق اختراع کردیم ؟ تکنولوزی رو گسترش دادیم ؟ حمل و نقل رو راحت تر کردیم ؟ اقتصاد نوینی به وجود آوردیم ؟ به فکر زمین های زراعی خشکیده ی آفریقا بودیم ؟

    دومی:

    سوال: چرا ضد غرب بودن خوب است؟
    ۱- چون برق رو اختراع کرده
    ۲- چون تکنولوزی رو گسترش داده
    ۳- چون حمل و نقل رو راحت تر کرده
    ۴ – و …..

    باور کنید من خسته شده ام از این همه ضد غرب بودن- خودمون رو مافوق بشر تصور کردن و دروغ بستن!

    درمورد تحریم به عنوان یک عضو از ملت خیلی بزرگ ایران مخالفم چون احتمالا باید خطر توپولوف رو تحمل کرد- گران بودن مسخره iphone رو تحمل کرد و همچنین مزدا ۳ مزخرف را که قیمتش همانا در بازار جهانی ۱۲۰۰۰ دلار است و در بازار داخلی n میلیون!

    اما وقتی که یک سیاستمدار آمریکایی باشی و منافع ملیت تبعا رجحان داشته باشد بر هر چه خاورمیانه ی نا آرام مستبد است نباید تصمیم دیگری جز همین تحریم که شاید خیلی بهتر از جنگ نظامیست گرفت!

    جواب به این نظر

  16. بهنام ۱۳۸۸-۰۵-۱۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ

    سلام زهرا

    متاسفانه آقای اوباما نسبت به حرفهای حساب شما حرف شنوی نداره. ای کاش که داشت.

    او یک سیاست مداری هست که دیدگاهش مطابق با دو حزب بزرگ آمریکا هست که هر دو ایران را دشمن بحساب میاورند. آدمهای حسابی تو آمریکا معدود هستند: دنیس کوسینیچ ران پال نوم چامسکی …

    به نظر من یکی از وظایف عمده رییس جمهوری آمریکا باید توجه به دیدگاههای شما باشد. در اون صورت وضع این دنیا از اینی که الان هست خیلی بهتر میشد!

    بهنام

    جواب به این نظر

  17. محمد - کرج ۱۳۸۸-۰۵-۱۴، ۴:۲۸ ب.ظ

    آمریکا که کار خاصی نکرده هنوز ، بنده های خدا میگن شما که اینقدر قوی هستید و آپولو هوا می کنید لطفا بنزینتون رو خوتون تامین کنید و دلار هاتون رو خرج بنزین نکنید ما هم از سود بیمه کردن نفت کش ها میگذریم تا شما پیشرفت کنید.
    حالا بماند که دولت مهرورز حتی خوراک مردمش رو هم با واردات انبوه گندم ، شیر خشک و میوه داره تامین میکنه

    جواب به این نظر

  18. سعید ۱۳۸۸-۰۵-۱۵، ۹:۴۲ ق.ظ

    زهرا خانم!
    به نظرم باید به این موضوع از دید ناسیونالیستی نگاه نکرد.
    دختر خوب!
    آمریکا به عنوان یک کشور که به تنهایی (فکر کنم ، مطمئن نیستم) حدود ۲۰درصد تولید ناخالص دنیا را تولید میکنه و با دارا بودن تکنولوژی برتر و قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی برتر می خواد تمدنش را جهانی کنه.
    شما تاریخ ایران باستان را بخونید! مگه هخامنشی اینگونه نبوده؟ البته نحوه برخورد و عملکرد کوروش متفاوت بوده اما بالاخره امپراطوریها می خواهند تمدنشون را جهانی و غالب کنند. اصلا مگه ما نمی خواستیم و جدیدا نمی خواهیم انقلاب را صادر کنیم؟
    اما خانم خانما!
    شما لطفا تاریخ انقلاب را هم بخونید!
    هنوز چند ماهی از انقلاب نگذشته بود که یک کنفراس بین المللی توی تهران برگزار کردیم و تمام جنبشهای انقلابی جهان را جمع کردیم توی ایران که چی؟! هیچی! می خوایم از شما حمایت کنیم! که اینکه ما پیروز شدیم می خواهیم کمک کنیم شما هم پیروز بشید!!!!
    توی این گروههای دعوت شده هم همه بودند! از گروههای چپ انقلابی که کمونیست بودند تا مسلمان و کافر و سنی و البته همین یاسر عرفات که بهش کلی پول دادیم بره برامون انقلاب کنه!!!!
    خب! دنیا حق داره نگران بشه! حق نداره؟
    من نمیدونم این چه عدالتیه؟!!!
    ما حق داریم در مسائل داخلی عراق و لبنان و …. دخالت کنیم ولی اونها حق ندارند؟؟؟
    چطور ما میتونیم انقلاب صادر کنیم اونها حق ندارند؟
    ما حق داریم چریکها را مسلح کنیم و نیروی قدس تشکیل بدیم اما اونها حق ندارند؟
    من متنظر پاسخ شما هستم

    جواب به این نظر

  19. پدرام ۱۳۸۸-۰۵-۱۵، ۱۲:۳۱ ب.ظ

    سلام خانومِ یکی از مردم ایران!
    طبیعیه که اوباما به فکر «مردم ایران» نیست
    مسئله‌ی دنیا با ایران، سر حکومت ایدئولوژیکشه
    که متأسفانه تجربه ثابت کرده که وقتی یک به اصطلاح دیندار به قدرت می‌رسه، دیگه هیچی جلودارش نیست!
    این اواخر هم ثابت شد که این حکومت که هنوز بمب هسته‌ای نداره، با مردم خودش -که تازه می‌گه مسلمونن و شیعه‌ی علوی- اینجوری رفتار می‌کنه، اگه سلاح هسته‌ای داشته باشه، چه بلایی سر جهان میاد؟!
    بله؛ منم می‌گفتم خب ما که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، CIA هم تأیید کرده، حکومت ما هم می‌گه این چیزا با اسلام جور در نمیاد؛ ولی ثابت شد اولا حکومت ما راحت دروغ میگه؛ ثانیا کاری به اصول اسلامی نداره!

    پس دولتی توی دنیا حامی «ملت ایران» نیست
    اگه حمایتی می‌کنه، بره اینه که شاید ملت بزنن و رژیم رو عوض کنن و خطر همچین افرادی از سر اونا کم بشه
    حرف‌های احمدی‌نژاد رو توی تحلیف شنیدی؟ چه شاخ و شونه‌ای می‌کشید؟!
    این آدم بمب هسته‌ای دستش باشه، نقطه‌ای از زمین هست که بهش رحم بشه (مگه اینکه به کعبه رحم کنه!‌ تازه شاااااید!!!)؟!!

    مبارزه با فیلترینگ هم بره اینه که اولا امثال من و جوون‌های دیگه بیشتر برن تو سایت‌های اونجوری و بیشتر با اسلام فاصله بگیرن (شاید اسلام حکومت ما هم درست نباشه؛ ولی با فاصله گرفتن از این چیزها، میل به حکومت سکولار بیشتر می‌شه و آدم زودتر می‌فهمه اینا تحت عنوان اسلام چه ظلم‌ها که نمی‌کنن) و ثانیا بیشتر به اخباری دسترسی داشته باشیم که حکومت سانسور می‌کنه و به ضررشه.

    هدف همون جهانی شدن به سبک اوناس و کنار رفتن حکومت‌های غیر سکولار و ایدئولوژیک و افراطی که نه تنها جلوی اونا وایمیسه، اما بعضی جاها واقعا منشأ کشتاره.
    طالبان
    القاعده
    همین نیجریه که به خاطر مخالفت با «تحصیل» به «شیوه» غربی (Boko Haram) یه دفعه تو یه روز می‌زنن صد و خرده‌ای نفر رو می‌کشن!

    اسلام ناب و پر از رحمت، تو هیچ کدوم از حکومت‌های فعلی نیست.

    اونام از هر جا می‌تونن و احساس می‌کنن می‌شه، سعی می‌کنن به این حکومت فشار بیارن؛ حالا اگه بشه از راهی باشه که کمتر به مردم صدمه بخوره و وجهه‌شون حفظ بشه؛ نشد هم نشد!

    جواب به این نظر

  20. کیمیا ۱۳۸۸-۰۵-۱۶، ۱:۴۲ ق.ظ

    سلام

    عیدتون مبارک

    موافقم

    موفق باشین
    یاعلی

    جواب به این نظر

  21. ناشناس ۱۳۸۸-۰۵-۱۶، ۱:۲۸ ب.ظ

    خاک تو سرت با این طرز فکرت،برو تو مردم یه کم،ببین چند درصد از این تحریم ها راضین،ببین چقدر نامه از طرف مردم برای افزایش تحریم ها نوشته شده،فشار به مردم باعث نارضایتی بیشتر از دولت میشه،خداییش خیلی احمقی، خاک تو گورت

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    متقابلا همه اینها رونوشت به خودتون با این طرز تفکر بچگانه که اصلا راجع بهش حرف نزنم بهتره!

    جواب به این نظر

  22. hanieh ۱۳۸۸-۰۵-۲۶، ۱۲:۰۹ ب.ظ

    man migam etefaghan khube ke tahrimim ishala do ruz dige abo bargh ham rumun bebandan nafto azad konan ke in ahmadi nejade gusale pulesho bekeshe bala ke bere vase pirezana hamum besaze?? ya vame chand sad milliardi bede be serilanka marg bar dictator marg bar jomhuriye eslami???

    جواب به این نظر

  23. سامان ۱۳۸۸-۰۶-۱۲، ۲:۱۶ ق.ظ

    عزیزان متاسفم برای خودم، شما و کشورم “ایران” که داره با ریاست کسانی چون ا.ح روز به روز بدبخت تر و فقیر تر و عقب مونده تر میشه…!!
    در اتفاقات اخیر شاهد کثافت کاری بعضی افراد بودیم که از نام اسلام برای مقاصد کثیف خودشون استفاده میکنن و دروغ هایی به ۷۰میلیون نفر میگویند که انسان از بزرگی این دروغ ها شگفت زده میشود و به مردم این چنین ظلم میکنن!!
    کجاست آن اسلام ناب محمدی…؟؟
    به امید ظهور تنها منجی عالم بشریت اباصالح المهدی(عج) .

    جواب به این نظر

  24. مریم ۱۳۸۸-۰۶-۲۳، ۵:۴۰ ب.ظ

    من ایرانو دوست دارم ولی کاش وضع یه خورده بهتر بود…………

    جواب به این نظر

  25. مهسا ۱۳۸۸-۰۹-۲، ۱۱:۴۶ ق.ظ

    من فکر میکنم در هرصورت بتید به ایرانی بودنمون افتخارکنیم به جای غرزدن به جون همدیگه هم هرکسبه وظیفش عمل کنه.

    جواب به این نظر

نظر شما