استفاده از اخبار تائید نشده در پوشش خبری انتخابات ایران

این پست ترجمه ای از این مقاله نیویورک تایمز هست که به استفاده از خبرها، عکسها و ویدئوهای شهروندان عادی (آنچه که اطلاعات تائید نشده نامیده) در مورد پوشش خبری از ایران اشاره داره.

“بررسی منبع” اولین قانون روزنامه نگاری است. اما در ماه جاری در پوشش از اعتراضات در ایران، برخی از سازمانهای خبری، موضع  دیگری اتخاذ کردند: اول چاپ کنید، بعدا درباره اش سوال بپرسید. اگر هنوز هم جواب را نمیدانید، از خوانندگان بپرسید.

CNN بالاترین حجم از فیلمهای ارسال شده توسط مردم ایران را نمایش داد، که بسیاری از آنها را احتمالا کسانی گرفته اند که در اعتراض به نتایج انتخابات ایران (انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در ۱۲ ژوئن) به خیابانها ریخته بودند. وب سایتهای  نیویورک تایمز،  Huffington Post، روزنامه گاردین در لندن و دیگر خبرگزاریهایی که دقیقه به دقیقه با پستهایی متشکل از فیلمهای تائید نشده، توئیتهای ناشناس یا حسابهای غیر قابل اعتماد توئیتری از تهران آپدیت می شدند.
این وبلاگها تمایل دارند مسیر جداگانه ای را همانند گزارش های سنتی آژانسهای خبری طی کنند با این تلاقی که اطلاعات یا ویدیوهای کاربران “می تواند” تایید شود. یکی از روشهای جدید گردآوری اخبار، ترکیب اطلاعات جزئی بدست آمده و تشکیل خبر بزرگتر است. به عبارتی روزنامه نگار، از خبرهای شهروندان عادی کمک میگیرد و سپس تجزیه و تحلیل ژورنالیستی خود را در گزارش آن می گنجاند.

بسیاری از رسانه های مطرح، که در گذشته به دلیل استفاده از منابع اطلاعاتی نامشخص در وب مورد انتقاد قرار گرفته اند، چاره ای جز باز گذاشتن درهای خود، در این مورد نداشته اند. با رشد اعتراضات علیه آقای احمدی نژاد، دولت  ایران به سرعت شروع به محدود کردن مطبوعات خارجی کرد. به عنوان مثال تمام شدن اعتبار ویزا، از کار برکنار کردن بسیاری از روزنامه نگاران، و آنهایی که مانده بودند از گزارشات خیابانی محروم شدند.

در یک خلاء خبری، ویدیوهای آماتورها و اکانتهای شاهدان عینی منبع برای کسب اطلاعات شد. در واقع، نماد اعتراضات، تصویر خونریزی و مرگ یک زن جوان به نام ندا در یکی از خیابانهای تهران شد که توسط دو نفر با دوربین موبایل فیلمبرداری شده بود.

متیو ویور در عصر پنجشنبه، پس از ۱۰ روز وبلاگ نویسی بی رقفه برای وب سایت روزنامه گاردین با صدایی خسته گفت: حجم اطلاعاتی که از ایران بیرون می آید، باور نکردنی است. وقتی که تجمع و درگیری رخ می دهد، اولش توئیتها می آیند، و سپس عکسها و سپس ویدیوهای YouTube، سپس تلفنها. او گفت: این خارق العاده است. مهم ترین چیزی که، او افزود این بود که: آنچه را که مردم می گویند “از یک منبع در روز واقعه است و سپس توسط منابع مرسوم بیشتری چهار یا پنج ساعت بعد تأیید  میشود”.

CNN  بینندگان خود را تشویق به آپلود عکسها و مشاهدات در سایت iReport.com کرده است، که وب سایتی برای روزنامه نگاری شهروندان محسوب می شود. هر فایلی که به طور خودکار در iReport.com فرستاده شده، بعد از مطالعه، در تلویزیون نمایش داده شده است.
در روند بررسی، CNN با فردی که مدیا را فرستاده شده تماس میگیرد و در مورد محتوا میپرسد و سعی می کند صحت آنرا تایید کند. لیلا کینگ، مدیر اجرایی  iReport، میگوید: اعضا سعی می کنند جزئیات یک رویداد را با  همخوانی داستان با سایر مشترکان iReport در همان منطقه تائید کنند. فارسی زبانان در CNN گاهی مشتاقانه به صداهای اعتراض آمیز ویدیوها گوش می دهند، لهجه های مردم شهرهای مختلف ایران را تشخیص می دهند و شعارها را نقل قول می کنند.

CNN در این مدت ۵۲۰۰ ویدئوی ثبت شده مربوط به حوادث ایران دریافت کرد و ۱۸۰ تای آنرا در تلویزیون نمایش داد! از آنجا که این فیلمها و تصاویر توسط یک کارمند CNN گرفته نمی شود، این شبکه به طور کامل نمی تواند اعتبار آنها را تایید کند. اما بدون حضور حرفه ای در صحنه- پس از محدودیت های خبری دولت ایران، CNN در طول هفته گذشته کماکان مخبر باقی مانده است، آنها عکسهای مهم را تهیه می کنند تا داستان را بازگو کنند.
ایران در حال حاضر از نظر ترافیک مقام سوم را در  iReport.com به خود اختصاص داده است (بعد از آمریکا و کانادا). یک ماه پیش، ایران در مقام ۶۳ ام بود.

Nico Pitney، ویرایشگر ارشد اخبار Huffington Post، اخبار ایران را از تاریخ ۱۳ ژوئن، روز پس از انتخابات آغاز کرده است. این وبلاگ  از اواسط هفته گذشته، – در طول روز هر ساعت چند بار به روز رسانی می شود- ۱۰۰،۰۰۰ کامنت و پنج میلیون مشاهده صفحه را دریافت کرده است.
در به رسمیت شناختن نقش وب در پوشش آن اعتراضات، آقای Pitney به کاخ سفید دعوت شد تا در کنفرانس مطبوعاتی یک سوال از رئیس جمهور بپرسد. او از آقای اوباما سوالی را پرسید که یک ایرانی به وی ایمیل کرده بود.

رابرت مکی نویسنده وبلاگ Lede از وب سایت نیویورک تایمز که به مدت ۲ هفته متوالی انتخابات ایران و اعتراضات متعاقب آنرا دنبال کرده است، میگوید: «حتی برخی از کاربران ناشناس اینترنت به مرور زمان، از این طریق به شهرت رسیده اند. اگرچه برخی از ادعاهای موجود در سایت هایی مثل توئیتر اطلاعات غلط هستند، ولی به طور کلی “به نظر میرسد اطلاعات ساختگی کمی روی آن وجود دارد”. مردم به طور کلی می خواهند برای حل پیچیدگی به وجود آمده کمک کنند»

با گذشت زمان، گزارشگران فی البداهه  ایرانی مهارت های خود را بیشتر کردند. برخی سعی کردند در فایلهای ارسالی شان تاریخ  یا  نشانه ها و اسم خیابان محل وقوع زد و خوردها را درقسمت توضیحات فایل بگنجانند. اما ارسالهای کاربر گاهی می تواند گمراه کننده باشد. سه شنبه گذشته، آقای مکی با خوانندگان تماس گرفت تا تعیین کند آیا اتفاقات یک ویدیو جدیدا واقع شده است؟ یک کامنتگذار با اشاره به ویدئویی در یوتیوب تذکر داد که واقعه مربوط به دو روز قبلتر است.

مواردی همانند فوق نشان می دهند که چقدر اطلاعات مربوط به توئیتها و یا عکسهای فلیکر می توانند غیر قابل اعتماد باشند. یک مثال دیگر آقای ویور از وبلاگ گاردین است که می گوید: رفتار و مدل گزارشدهی اش برخی از همکاران او را ناراحت ساخته  بود؛ او به یاد می آورد که یکی از همکاران اش به وی گوشرد کرده بود: توئیتر؟ من آن را شهودی نمیدانم و اطلاعات آن بیخود است. یک زن و شوهر در همین راستا ویدئوئی به وبلاگ گاردین فرستاده بودند که بعدا کشف شده بود مربوط به روز های قدیمی تر است.

گویندگان تلویزیون هم وقتی در حال پوشش خبری ایران بودند، بارها در موقعیت مشابه قرار گرفته اند. چهارشنبه پیش، گوینده شبکه فاکس نیوز- شفرد اسمیت- یک ویدئو از یوتیوب نشان داد که مقامات پلیس در حال ضرب و شتم و کشیدن مردم بودند.
آقای اسمیت به بینندگان گفت: ما نمی دانیم این ویدئو مربوط به کی و کجاست؟! ما حتی نمی دانیم آیا واقعا اتفاق افتاده است؟ ما هیچ دلیلی برای باور کردن آن نداریم. تنها چیزی با اطمینان می دانیم این است که این ویدئو به تازگی به YouTube ارسال شده. به هر حال برای سازمان های خبری که در صورت گزارش، با محدودیتهای خبری مواجه می شوند، نحوه پوشش خبری انتخابات ایران، تبدیل به یک نقطه شروع خوب بوده است.

۳۹ نظر

  1. ُS ۱۳۸۸-۰۴-۱۱، ۱۰:۴۲ ب.ظ

    So What? آره همه اونا دروغ میگن فیلماشون مال قبلنه و کلا زیر نظر انگلیس خبیث هستن!

    زنده باد صداو سیمای راستگوی ما و مزدورای پشتیبانش!

    زهرا Reply:

    وااا! چه ربطی داره؟!!! مثل اینکه مقاله مال نیویورک تایمزه ها!!! اصلا خوندی منظورش چیه؟ کجاش گفته صدا و سیمای ما راست میگه؟! :دی

    زهرا Reply:

    در ضمن مقاله اصلا نگفته کی زیر نظر کیه و اگه دقت کنی میبینی که عملا از این شیوه خبرنگاری دفاع کرده و فته در مواقع بحرانی جواب میده!
    مجبورید اینقدر دید بسته داشته باشید؟!

    سینا Reply:

    بعضی ها مجبور نیستن . مریض هستند بلانسبت .( این مریضای اسلام از اون دسته هستند که با همه جای این کشور مشکل دارن ) بلا به دور .

    حسام Reply:

    اتفاقا متن جالبی بود. و من نمیدونم چرا نظردهنده اول یکطرفه قضاوت کرده است. این متن به خوبی نشان می دهد که جتی وقتی دولت ایران همه خبرنگاران خارجی را اخراج کرده و یا اقامتشان را به مکان هایی خاصی محدود کرده با این حال با پیش گرفتن یک ساز و کار تهیه و ارسال خبر جدید که عمده نقش آن را خود مردم ایران بازی کردند تمام وقایع ایران حتی جزئی ترین موارد آن هم در دنیا منعکس گردید.
    و این یعنی عجز نظام ایران در سرپوش نهادن بر سرکوب های صورت گرفته!

    یاسر Reply:

    بالاخره چند سالته اقا حسام؟

    حسام Reply:

    بزرگتر از این حرفام. برو یه همبازی دیگه پیدا کن پسر جون

    ناشناس Reply:

    khak bar sar to gharb zadeh

  2. ایران ۱۳۸۸-۰۴-۱۱، ۱۰:۵۱ ب.ظ

    بله حالا که آب ها از آسیاب افتاد و ریییس جمهور منتخب انتخاب شد. . . دیگه میشه برگشت به اصله وجودی و شرح حال قبلی, بقول فاطی خانم رجبی, اسلام پیروز است, شرق و غرب نابود است

    زهرا Reply:

    شرح حال قبلی چی باشه؟! چرا فکر می کنید همه چی تموم شده؟!

    ایران Reply:

    شرح حال قبلی که مشخصه و شما تو وبلگستان از وبلاگ نویسان شاخص شناخته شده هستید. ولی من جوابایی برایه پرسشه شما پیدا نکردم, میشه شما لطف بفرماییید و بگید چی باقی مونده…

    زهرا Reply:

    خوب بنده هم جوابی برای پرسش شما پیدا نکردم! اینطوری می افتیم روی لوپ بی پایان!

    شما شروع کردید و گفتید فاطمه رجبی چی گفته (و من نفهمیدم ربطش به مقاله نیویورک تایمز چی بود اصولا که ایشون چی گفته) شما هنوز جواب ندادید

  3. مسافر ۱۳۸۸-۰۴-۱۱، ۱۱:۱۲ ب.ظ

    سلام.

    نکته ای که در روش (که اول چاپ کنن بعد صحتش بررسی کنن) وجود داشت این بود که خبرهایی که خودشون از صحتش اطلاع نداشتن مینوشتن که این خبر تأیید نشده است.

    البته اونها هم خیلی زرنگن. به نظر میرسه اول یه سیاست جامع و کلی در مورد یک واقعه اتخاذ میکنن یعد به صورت بسیار زیرکانه خبرهایی که در جهت سیاستشون باشه چاپ میکنن(به نوعی بعضی ها رو فیلتر و بعضیها را گین بیشتر نشون میدن)

    ایران Reply:

    خوب مسافر جان که احتمالا از مسجد محله زهرا خانم اینا مینویسی, خوب عزیز من, وقت خبر نگار هایی بین المللی رو بیرون میکند و بهشون میگن که نباید از هیچی بغیر از تظاهرات شما و برادرن بسیجی جولیه سفارت انگلستان چیزی بنویسند, اون بنده خدا ها مجبورند که به خبر هایی مردمی روی بیاورند, . . . ولی خدایش حال کردی که دور اول را به موبایل باختید؟

    ایران Reply:

    خوب مسافر جان که احتمالا از مسجد محله زهرا خانم اینا مینویسی, خوب عزیز من, وقت خبر نگار هایی بین المللی رو بیرون میکند و بهشون میگن که نباید از هیچی بغیر از تظاهرات شما و برادرن بسیجی جولیه سفارت انگلستان چیزی بنویسند, اون بنده خدا ها مجبورند که به خبر هایی مردمی روی بیاورند, . . . ولی خدایش حال کردی که دور اول را به موبایل باختید؟ …

    زهرا Reply:

    خوب ببین دوست نادیده مشکل تو همینه آدما رو به ۲ گروه بسیجی و غیر بسیجی تقسیم می کنی بعد قضاوت میکنی با کامپلکس نمیشه راجع به سیاست نظر داد. با این تفاسیر باید گفت نیویورک تایمز هم بسیجیه که این مقاله رو نوشته !:))))

    ضمن اینکه اگه اصولا مقاله رو میخوندی که نخوندی جایی به همین مورد اشاره شده

    مسافر Reply:

    سلام ایران جان.

    اینکه تونستین حدس بزنین که من از مسجد محله زهرا خانم نظر میدم نشانه هوش بسیار بالای شماست! و در این شکی نیست.

    در مورد اینکه گفتین علت روی آوردن به خبرهای مردمی بیرون کردن خبرنگارها بوده، منم با شما موافقم. همینطوره که میگید.

    در مورد باخت هم باید بگم به نظر میرسه متاسقانه با هم توی یک تیم بازی میکردیم، اگه بردی بوده، با هم بردیم و اگه باختی هم بوده با هم باختیم زود قضاوت نکن.

    نکته بعدی اینکه به نظر من همونطوری که اون لباس شخصیها که مردم رو میزدن خطرناک و غیر قابل تحمل هستند، طرز فکر شما و زود قضاوت کردنتون هم میتونه خطرناک باشه، تنها تفاوتش اینه که شما توی تیم اونها بازی نمیکنین.

    حسام Reply:

    خدمت جناب مسافر عرض کنم که این وسط اونایی که زرنگی خودشون را نشان دادند دو دسته هستند. یکی مردم ایران که نگذاشتند دولت صدا و تصویر آنها را در داخل کشور خفه کنه و دیگری خبرنگاران که با ابداع روشی جدید بر سانسور یک طرفه دولت ایران غلبه کردند.
    این که بیای این مسائل را به چیزهای دیگری نسبت بدی دور از انصافه!

    مسافر Reply:

    سلام حسام.

    من نخواستم این مسائل رو به چیزای دیگه نسبت بدم، اگه اینطوری برداشت شده، معذرت. آره دم مردم گرم که واقعا کارشون جالب بود.

  4. میثم ۱۳۸۸-۰۴-۱۱، ۱۱:۱۵ ب.ظ

    لازم نیست هرکی هرچی میگه جواب بدی که ;)

    ملت جوگیر اصلا به موضوع مقاله دقت نمی کنند و بر اساس چند تا کی ورد تو مقاله به جواب از قبل آماده شده رو کامنت می کنند

  5. وانا ۱۳۸۸-۰۴-۱۱، ۱۱:۳۶ ب.ظ

    زهرا ذاتی انگاری در معنای چیزها رو حس کردی؟ هنوز نخوندن نظر میدن

    سینا Reply:

    به قولی ” بعضی ها کلا صاحاب نظرن . مهم نیست موضوع چی باشه . “

  6. من ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱:۰۷ ق.ظ

    به قول معروف ان چیز که عیان است چه حاجت به بیان است
    کاش تلوزیون ما همه چیزو نشون میداد نه چیزایی که به نفعش بود حداقل مردم جایی پیدا کردن که بعضی چیزا رو نشون بدن

  7. elvis ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱:۱۸ ق.ظ

    اینکه ما گزارشگرای خبرگزاری های خارجی و اخراج کنیم تحت فشار قرار بدیم و براشون محدودیت ایجاد کنیم اصلا کار جالبی نیست .
    ولی این نکته جالبه امروز(۸۸/۴/۱۱ ) توی اخبار صدا و سیما گزارشی از اتفاقات مشابه توی اسراییل نشون می داد که اونا هم دقیقا همین کار ها رو که ما انجام دادیم رو داشتند با خبرنگارا انجام می دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدن که بله این کار خیلی شرم آوره !!! من بهش می گم سیاست یک بام و دو هوا چون اگر کاری بده برای همه بده .

    به هر حال یک خبرنگار حرفه ای اگر موضوعی رو هدف قرار بده و بخواهد در موردش گزارش یا مقاله تهیه کنه سعی می کنه بی طرف به قضیه نگاه کنه یا اینکه اگر بخواهد اخلاق خبرنگاری رو زیر پا بزاره به صورت غیر محسوس عقیده ی خودش رو توی گزارش می گنجونه . ولی ایجاد محدودیت برای خبر نگار رسمی و حرفه ای نتیجه ای نداره به غیر از اینکه ما خبرهای غیر رسمی درست یا نادرست و با نگرشی عموما یک طرفه و احساسی رو افزایش بدیم .

    من نه می گم توی انتخابات اخیر تقلب شده و نه می گم تقلب نشده ولی اینم می گم که ثابت کردن اینکه تقلب شده مثله اینه که شما توی اروپا بخواهید اثبات کنید که هولوکاست وجود نداشته !!!

    ولی این موضوع خیلی روشنه که رفتارهایی از قبیل محدودیت رسانه های داخلی و خارجی و برخورد ناخوشایند با خبرنگار ها نتیجه ای نداره به غیر از اینکه شک و تردید رو بین مردم بیشتر کنه .

    ایران Reply:

    الویس؟ خودتی؟ جون من خودتی, یا این محموده ؟ اسمت که خیلی غرب زده است, به خاطرش یه پنج شیش سال باید بری زندان, ولی استدلالت مثل ریس جمهور منتخب انتخاب شده است, از اخبار صدا و سیما هم که خبرت رو میگیری؟ خدایش نمیدونیم باهات چه بکنیم… ولی این یتکرو خیلی باحال اومدی…

    “من نه می گم توی انتخابات اخیر تقلب شده و نه می گم تقلب نشده ولی اینم می گم که ثابت کردن اینکه تقلب شده مثله اینه که شما توی اروپا بخواهید اثبات کنید که هولوکاست وجود نداشته !!!”

    حالا چه هولوکاست باشه چه نباشه…خوبه خودتون هم قبول دارید که دولت منتخب رهبری یه شباهتهیه با آلمان نازی دارد پیدا میکنه

    elvis Reply:

    خوب جواب با مزه ای بود ولی مثل نظر های قبلی که داده بودی معلوم بود اول نظر دادی بعد رفتی مطلب رو خوندی(اگر خونده باشی) . بگذریم .
    من کلا با این موضوع که خبرگزاری ها رو که نمایندگانشون خبرنگار ها هستن رو تحت فشار و محدودیت قرار بدیم مخالفم ولی متاسفانه این اتفاقی هستش که سراسر دنیا کم و بیش داره اتفاق می افته و ما رو مجبور می کنه که اخبار رو با چندین شکل و معنی متفاوت و گاها با اختلافی ۱۸۰ درجه ای نسبت به هم توی رسانه ها ی مختلف ایران و جهان ببینیم و در بهترین حالت می تونیم نظر دو طرف رو بشنویم و دربارش قضاوت کنیم ولی در نهایت این موضوع رو نمی دونیم و نخواهیم فهمید که این استدلال و قضاوت ما چقدر با واقعیت و حقیقت سازگاری داره .

  8. papaya ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱:۲۴ ق.ظ

    http://alef.ir/1388/content/view/48637

    اینو هم بخونین جالبه.

  9. خاطره ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۵:۵۱ ق.ظ

    مقاله خوبی بود
    همون جمله معروف هرشهروند یک خبرنگار…
    از این بیشتر خوشم آمد که با بیرون کردن خبرنگار ها نتونستند به هدفشون برسند
    وجدانی از هر نظر مردم ایران رو دست کم گرفته بودند

  10. aida ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱۰:۳۴ ق.ظ

    سلام دوست گرامی
    چند روز قبل بحث تحریم کالاهایی که از تلویزیون تبلیغ می کنن داغ بود ولی لیستی از اونها موجود نبود اگر دقت می کردید تلویزیون هم تبلیغ های زیادی پخش نمی کرد ولی با کمرنگ شدن این بحث تبلیهای تلویزیون هم دارن زیاد می شن
    این لیست کالاهاییه که از طریق تلویزیون تبلیغ میشن ممنون میشم اگه توی بالاترین بذارید
    ماسیس(کالباس،سوسیس)قالیشویی ایران مهر،کولر LG،وارنا(فرآورده های لبنی،میمک(یخمک)،کارت هدیه بانک صادرات،اتک(پاک کننده)،چی توز،لینا،تخم مرغ تلاونگ،شامپو صحت،تشک دالوپ،عرقیات علوی،عرقیات نادر،مزمز

    اریا Reply:

    مثل اینکه مغز سرکار سندروم خود همه بینی گرفته.اخه عزیز من همه ایران شماها نیستید که.

  11. حامد ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱۱:۱۱ ق.ظ

    البته درست هم گفته من خودم تو یکی از ویدئوها فیلمی از ضرب و شتم یه جوون توسط مامور نیروی انتظامی رو دیدم که مال ۶ ماه پیش بود و اون جناب سروان هم الان از کار برکنار شده و به سزای اعمالش رسیده. اما کابری این ویدئو رو به اسم کتک زدن معترضین فرستاده بود.
    البته منابع ویدئویی به نظر من از موسخ ترین منابع خبری هستن چون ویرایش و تحریف اونها به سختی انجام میشه و البته اینکه چون توسط فیلمبردار های آماتور و کاملا مستند هم ساخته میشه کمتر جای شک و شبهه باقی میذاره.

    اما متاسفم که دولت ما وقیحانه قصد در انکار این تصاویر داره.

  12. داوود ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱۱:۵۷ ق.ظ

  13. مسافر ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱:۰۷ ب.ظ

    اینقدر اتفاقات هفته های اخیر دردناکه که خیلی بی انصافیه که بخوایم به این سادگی از کنارش رد شیم. هنوزم که خبرهای اون روزها رو میخونم، اشکم در میاد. حالم شدیدا گرفته‌ست.

  14. ییلاق ذهن ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۱:۳۸ ب.ظ

    کلا منظورت از بیان این مقالات چیه؟ تهش قراره به چه نتیجه ای برسی پستهات چند وقته شدیدا مشکوکن راست میگن بعد از انتخابات هرکسی خودشو نشون داد

    زهرا Reply:

    تو اصلا جوابهای منو به خودت میخونی؟ چرا همش دنبال منظور منی؟ پستهای خودت مگه چه شکلی ان؟ اه. چرا بعد از انتخابات همه تون اینقدر عوض شدید؟!

    داره درباره روش نوین خبرنگاری حرف میزنه بعد از اینکه محدودیت ها به وجود اومدن!
    اصلا خداییش میخونی چی نوشته؟ میگه وقتی اعتراضات شدید شد دولت ایران خبرنگارا رو محدود کرد. بعدش منابع خبری مجبور شد از ژورنالیسم شهروندان به عنوان منبع خبری جدید استفاده کنند و بحران ایران نقطه شروع خهوبی برای این مدل خبرنگاری شد در نهایت ایراد گرفته که تنها مشکلش اینه که خبرای شهروندان عادی تائید نشده است

    این کجاش به تغییر من ربط داره؟ چرا الکی تهمت میزنید آخه اه!
    چرا این مقاله رو انتخاب کردم؟ چون این مدت توئیتر فعال بودم توئیتها و خبرای ساخته شده اونها رو میدیدم. خیلی پیچیده است؟!

    زهرا Reply:

    در ضمن مقالات؟! من یه مقاله بیشتر نذاشتم بعد از انتخابات
    شما هی هرچی شعر و کوفت مینویسم به این انتخابات ربطش میدید بابا
    اوووهف

  15. دینا ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۳:۲۴ ب.ظ

    نه قسم حضرت عباس صدا و سیما! نه دم خروس اون ور آبی ها!
    ما فجایعه ای را با دو چشم خود دیدیم!!!

  16. ... ۱۳۸۸-۰۴-۱۲، ۵:۳۵ ب.ظ

    weblogi ke dirooz bad az update kardan ping kardan ro ke nemian baz fardasham ping konan

  17. default ۱۳۸۸-۰۴-۱۳، ۱۲:۱۱ ب.ظ

    ?