این دخترا هم ایرانی اند و به اندازه ما حق رای دارند

* فضا واقعی کشور هنوز انتخاباتی نشده درست برعکس فضای مجازی ما. منظورم وبلاگها و شبکه های اجتماعی است. از دیروز تا حالا که نشست دوم خرداد برگزار شده بحثهای زیادی توی فیس بوک و فرندفید در گرفته.

* یکی از این بحثها که به نظرم خیلی ناراحت کننده است، بحث مسخره کردن طرفداری دخترهای بدحجاب از برخی کاندیداهاست. این بحث قبلا هم بوده. من طرفدار میرحسین نیستم اما در این مورد خاص حرف و حدیثهای برخی طرفداران سایر رقباش رو هم نمی پسندم. دوستان عزیز ما هر کدوم در نهایت حق یک رای داریم. این دخترها هم اندازه ما ایرانی هستند و هر کدوم یک رای دارند. اینها هم توی همین مملکت و همین شهرها زندگی می کنند و دقیقا به اندازه باقی ایرانیها حقوق شهروندی دارند. چه چادری، چه مانتویی چه بدحجاب در نهایت یک رای داره. من خودم قبلا در همین وبلاگ بارها درباره حجاب نوشتم. با اینحال فکر میکنم این دلیل نمیشه برای توی نوعی که درباره کسی که مثل تو فکر نمیکنه، حقوق شهروندی قائل نباشی. باور کنید این رفتارتون درست مثل کسانیه که چادریها رو تحقیر می کنند. مگه این رفتار مورد نقد شما نیست؟! اینم بهتره بدونین که توی همین انقلاب ما، زنهای بی حجاب هم نقش داشتند.

* من کاری ندارم به اینکه نزدیک انتخابات وضع پوشش تا حدی زیادی آزاد میشه و اینم میدونم که برخی کاندیداها از همین دخترها استفاده ابزاری می کنند برای تبلیغ خودشون (در حالیکه در بقیه سال عکس اینه) ولی من اینو میدونم که خیلی از این دخترها خودجوش طرفدار کسی میشن و براش تبلیغ می کنن. مثلا من طرفدارای معین رو در سال ۸۴ یادم هست. بسیاریش از همین مدل دخترها بودند. اگه نصف رای معین زنان باشند به عبارتی میشه گفت ۲ میلیون دختر اینطوری طرفدارش بودند. شما که نمیخواین همه اینها رو آدم حساب نکنید؟! همه ایرانیها که مسلمان نیستند، همه که معتقد به حجاب نیستند، یعنی کسی باید به خودش حق بده اینطور درباره اینها قضاوت کنه؟! من توی این موارد از دوستان مذهبی عمیقا ناراحت میشم. میدونین این رفتار مثل چیه؟! مثل اینکه در ترکیه بگن خانم محجبه حق رفتن به دانشگاه نداره. مگه اون رفتار ناراحت کننده و مورد انتقاد ما نیست؟ چطور میتونین همچین اظهار نظراتی بکنین؟

* این بحث از جایی شروع شد که ۲ تا از فرندفیدی ها که معروفند به برادران ارزشی از میرحسین طرفدارای کردند. نویسنده وبلاگ واژگون که نهایت در جواب اونها این پست رو نوشت و جناب رسم روزگار که متن جالبی نوشت: جالبه در حزب الله لبنان زنان بی حجاب برای سید حسن نصرالله کف و سوت میکشن ایرادی نداره. اما تو ایران جوان‌های این مرز و بوم برای شرکت در انتخابات و بالا بردن سهم مشارکت فعالیت می کنند دوستان مثلن ارزشی متعصب اینجوری ندای وااسلاما سر می دهند…

* قبلا هم اگه یادتون باشه آقای قاضیان یک عکس از طرفداران حزب الله لبنان گذاشت و در پست بعدش این متن جالب رو نوشت: امروز تبلیغات رسمی ما این زنان را از انقلاب قیچی می‌کند و خاطره‌شان را دور می‌ریزد. اما برای تبلیغ شرکت در انتخابات یا حمایت از انرژی هسته‌ای یا هر چیز دیگری که حنایِ موافقتِ موافقان رنگی از اعتبار ندارد، ناچار می‌شود دربه‌در دنبال زنان و دختران «شل حجابی» بگردد که جلوی میکروفون‌های صدا و سیما مشت محکم به جاهایی بکوبند. چون ما از روزهایی تصمیم گرفتیم زیستن با تفاوت‌ها را زندگی نکنیم، دیگر نتوانستیم به وجود این زنان و دخترانی که «دیگر»‌اند هم اذعان کنیم. پس اینان وجودشان هم انکار ‌شد. حالا هم که وجودشان را تحمیل کرده‌اند، تنها به وقت استیصال به دنبالشان می‌رویم. حزب‌الله لبنان از این مسیر نرفت. وجود دخترک را انکار نکرد. شاید هم نمی‌توانست یا نتوانسته است. هر چه هست، دخترک می‌خواهد و می‌تواند از حزب‌الله حمایت کند. حزب‌الله او را پنهان نمی‌کند. پس وقتی گردباد مشکلات در‌می‌رسد، نیازی به التماس هم ندارد. دخترک پناهگاه امنی می‌شود برای کسی که با او تفاوت دارد؛ می‌شود قصه‌ی همان عکس.

* بعضی بحثها نزدیک انتخابات به شدت مشمئز کننده است. یکی میاد عکس یک دختر چادری سیبیلوی بسیجی رو میذاره و مسخره اش میکنه و همه زیر فیدش شروع به خوشمزگی می کنن. یکی دیگه هم میاد عکس یه دختر بدحجاب.کمتر کسی دقت میکنه که الان عقیده این زن به خاطر نوع پوشش داره زیر سوال میره. نمیدونم این اظهار و نظرات سطحی و مسخره کردن یک کاندیدا یا طرفدارانش به خاطر ظاهر و قیافشون کی تموم میشه؟!

* شاید مرتبط نباشه ولی دیشب این پست جلال سمیعی هم خیلی به دلم نشست: بپا نفتی نشی، بو میگیری:
انگار نه انگار که ما با سیاست‌ها مشکل داریم، نه با قیافه‌ها.

۶۷ نظر

  1. حسینی ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۲:۱۶ ب.ظ

    کاش اشاره می کردین که دختران لبنانی حامی حزب الله مسیحی هستند یا دروزی یا مسلمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    منم نگفتم همه این دخترها مسلمانن. مگه هرکی توی ایران زندگی می کنه مسلمانه؟

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    من اصلا راجع به دینداری اینها حرف نزدم گفتم اندازه ما ایرانین و حتما حقوق شهروندی دارند و همین طور حق انتخاب

    اینها که نباید به مسلمانی یا غیر مسلمانی مربوط باشه درسته؟ توی کشور ما اقلیت های مذهبی هم زندگی می کنن

    جواب به این نظر

  2. صندوقک ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۳:۲۶ ب.ظ

    دقیقا با حرفات موافقم

    جواب به این نظر

  3. حسین ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۳:۳۰ ب.ظ

    منم با شما موافقم همه حق دارن… ولی این وسط وقتی میگن کشوراسلامی یعنی چی؟ البتهباز یه چیز دیگه هم میشه گفت که یه روایت داریم میگه که اسلام رو به روزش پیاده کنین… البته اگه این کارا رو هم نکننکسی رای نمیده…
    سیاست هیچی نمیشناسه عزیزم… دنیا همینه… .

    جواب به این نظر

  4. هانیه ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۳:۳۱ ب.ظ

    سلام
    به نکته ظریفی اشاره کردید
    این روزها دیگر کسی توجهی به این جور مسائل نداره
    الان باید فقط به جو بین المللی فکر کرد که همه رای میدن و این مهمه چه اهمیتی داره به کی؟این نظر شخصی هر فرده و نمونه بارز دموکراسی
    لینک شدید

    جواب به این نظر

  5. حامد ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۳:۴۸ ب.ظ

    شما چطور میتونید حقوق شهروندی و آزادی کشورهای دیگه رو با ایران مقایسه کنید وقتی که امروز صبح پست سیاسی من که به مزاج خیلیا خوش نیومده بدون اطلاع پاک میشه.
    ما تو خونه خودمون هم آزاد نیستیم

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    پسرم خوب همون خیلیا مخاطبت بودن دیگه!مگه نه؟اگه نتونستی ارتباط برقرار کنی مشکل ازکیه ؟از اون خیل عظیم ؟یاخودت؟

    جواب به این نظر

  6. Crash ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۳:۵۸ ب.ظ

    خوشحالم یکی داره از حق این دخترانی که تو عکس نمیتونن دهن باز کنن و از حقشون دفاع کنن داره دفاع می کنی
    زهرا اچ بی خسته نباشی:)
    حرفت کاملا منطقی بود همه حق رای دارند دور ار طریقه ی پوشش مذهب و….
    با تشکر
    Crash

    جواب به این نظر

  7. خرچنگ زاده ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۴:۱۴ ب.ظ

  8. کمپین تلفنی هر شهروند یک ستاد ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۴:۵۳ ب.ظ

    با سلام به شما دوست عزیز

    از شما دعوت می‌کنم به کمپین تلفنی «هر شهروند یک ستاد» بپیوندید. برای آشنایی با این کمپین متن زیر را مطالعه کرده و در صورت تمایل به دوست خودتان ایمیل کنید یا آن را در وبلاگ خود کپی کرده و از دوستانتان بخواهید که به این کمپین بپیوندند.

    http://negaheno.wordpress.com/2009/05/24/kampein-tel-mir/

    در ضمن مهم نیست طرفدار کروبی هستید یا میرحسین موسوی، این کمپین برای حمایت از هردو نامزد اصلاح طلب کارایی دارد و در انتخابات آمریکا جواب داده است.

    با تشکر از همکاری‌ شما

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    دوست نادیده بنده اصلا حامی موسوی نیستم و در همین متن هم نوشتم ایشون کاندید بنده نیستن برید به طرفداران ایشان بفرمائید

    جواب به این نظر

  9. بهار ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۵:۵۳ ب.ظ

    سلام
    کاملا موافقم
    تخریب همدیگه واقعا بی معنیه
    موفق باشید

    جواب به این نظر

  10. ناشناس ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۵:۵۳ ب.ظ

    خوب قبل از انقلاب کسی چادر چاق چولی های مثل شما ها را آدم نمی دونست، شما تو خونه هاتون تپیده بودید یا داشتید جایی کلفتی می کردید شاه بیچاره به شماها اجازه تحصیل داد ببیند خودتان چه دزدی و غارتی کردید و چه به روز این مملکت آوردید مثل همین ریس جمهور عملتون

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    اولا با ادبت مشخص کردی کی هستی
    دوما محض اطلاع شما بنده چادری نیستم هرچند اگه بودم هم به شما این اجازه رو نمیده که توهین کنید به خاطر پوشش. ضمن اینکه همون بی حجابهای قبل از انقلاب سگشون شرف داره به توئی که معلومه از آزادی هیچی نفهمیدی.

    و سوما بازم محض اطلاع شما بنده اصلا قبل از انقلاب دنیا نیومده بودم و تازه چند سال بعد از انقلاب دنیا اومدم !

    پس حرف دهنت رو بفهم و اگه بلد نیستی حرف بزنی دهن باز نکن که لااقل حماقتت آشکار نشه

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    عالی است دست درد نکند

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    افرین ابجی !منطقت دلمو قرص کرد فهمیدم دلت به کر وصله.یاحق!

    جواب به این نظر

    امیر Reply:

    اول متاسفم برای این فرد که اینگونه داره صحبت می‌کنه!! متاسفانه و از قرار معلوم این فرد در همون کلاسهایی که اولیا حضرت برگزار می‌کردند شرکت نکرده بخاطره همین یه خورده که چه عرض کنم خیلی بیشتر از این حرف‌ها بی ادب و بی سواد شده !!

    ثانیا بسیار خوشحالم از اینکه نظرات در اینجا سانسور نشده!

    زنده و در پناه یگانه حق پایدار باشید

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    vaghean ke kheili bi adabi aghaye nashenas
    ki mige chadoria kolfat nokari mikardan
    alanam age negah koni mibini ke hamin chadoriha adamaye tahsil karde o movafaghi hastan

    جواب به این نظر

  11. سینا بابایی ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۶:۱۹ ب.ظ

  12. رندانه ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۸:۲۶ ب.ظ

    سلام بر زهرا….
    کاری به انتخابات و هواداری از فرد خاصی ندارم… کلا در طول تاریخ این زنها بوده اند که بیشترین بار تغییرات رو روی دوش کشیده اند و بیشترین تهمت ها رو هم خورده اند.

    اصولا ما زنها بلد نیستیم از حقوق انسانیمون دفاع کنیم .. مقصر هم جامعه ایست که همیشه به زنها به چشم کالا نگریسته… البته بر خلاف گفتارش… عملا بیشترین فشارها چه اقتصادی چه اجتماعی بر دوش زنها بوده و همیشه هم نادیده گرفته شده اند
    چه وقت جامعه ی ما یاد میگیره که به زن اول به چشم یک انسان نگاه کنه تا یک جنس… خدا میدونه
    مطلبتو پسندیدم … موفق باشی

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    هیچ کس از درون هیچ کس خبر نداره

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    غیر خدا واولیااش

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    رندانه جون سلام برام جالبه بدونم تا حالا تایلند یا فیلیپین یاانگلیس یافرانسه یا افغانستان یا هر کشور خارجی دیگه ای رفتی تا ببینی زنا اونجا چطوری باهاشون برخورد میشه؟یانرفتی؟اصولا این مطلب مربوط به ملیته یا تفاوت جنسیت زن با مرد؟نظرت چیه؟

    جواب به این نظر

  13. default ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۸:۵۱ ب.ظ

    همه حق رای دارند
    ما الزامی در دین کسی نداریم.
    جامعه مهم است
    حاکمیت مهمتر از مشروعیت،‌مقبولیت می خواهد که ندارد

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    دلیلت؟

    جواب به این نظر

  14. محمد حسین ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۱۰:۰۳ ب.ظ

    به نظر من این دختر ها قانون این کشور رو که عموم جامعه قبول دارند زیر سوال می برند. و در ضمن ابنگونه لباس پوشیدن و رفتار کردن نتیجه های بد ثانویه اجتماعی دارن.
    فکر می کنیم این گونه افراد حق زندگی ابراز رای و … دارند ولی نباید هنجار شکنی بکنند
    اما چیزی که تو ذهن من است واقعاً این است که رعایت یه حجاب الکی و نپوشیدن یه لباس بدن نما (اعم از برجستگی های قدامی و تحتانی) چقدر سخت.
    خانوم زهرا اچ بی من که دخنر نیستم شما بگین که آیا رعایت یک حجاب ساده و نه نوع کاملش که چادره خیلی سخته؟

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    هیچ کس رو نمی شه به زور مومن کرد و چادر سرش گذاشت… این آزادی همه جاوجود داره حتی لبنان و سوریه اما این جا ایران است ….

    جواب به این نظر

  15. صادقی ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۱۲:۰۱ ق.ظ

    سلام
    خواهر من! قیاس مع الفارق نکن! اینجا نه لبنانه و نه میرحسین سید حسن نصرالله
    جامعه لبنان جشنواره ادیان و قومیت های مختلف است که اگر با هم نسازند مجبورند جنگ داخلی کنند. صبحت هم سر یه مشت دختر بی حجاب نیست صحبت سر کاندیدی که اینها می خوان بهش رای بدن اینها چی تو حرفهای موسوی دیدن که اینچنین از خودشون بیخود شدن «خذف گشت های ارشاد» متاسفانه این حرف یکی از پوپولیستی ترین حرفاست. تو فکر کردی این دخترها خیلی فرهیخته اند؟ نه اینها می خوان این ته مونده روسری هم سرشون نباشه

    جواب به این نظر

    ازوپ Reply:

    بله پسرجان ، نمی خواهند همان ته مانده روسری هم بر سرشان باشد چون دلقک بازی مرامشان نیست، تو چه کارشان هستی ؟ زیر ۱۸ سالند ؟ یا تو را که هویتت ظاهر و باطن به مرده ریگ نمی ارزد به قیمومیت برگزیده اند ؟ یا تصورت این است همگی شان باید به دین و مرام تو اقتدا کنند هان ؟ حذف گشت ارشاد پوپولیستی است ؟ چه چیزش پوپولیستی است ؟ حذف کردنش ؟ یا قادر به حذف آن بودن ؟ …حذف نمودنش که مسلما امری است بزرگوارانه و به خط یک جامعه ی مدنی و ارزش گذار بر فرد. اما قادر بودن بدان حرفی است که جای بحث دارد و به قلدر مآبی نیازمند است . آن گونه که رییس جمهور وقت بدان مهارت دارد .
    فرهیختگی هم که احتمالا معیاریست من در آوردی بسته به نجابت زن و افاضاتی از این قبیل هان ؟
    اما من به عیاشی توسل می جویم و بسیاری دیگر نیز چنیند، از همان دخترهای خمار و کرخ و بی حس که در اطراف می بینی. ما یاقوت داران برج سبز به هرزگی توسل می جوییم و تنها وجود خویش را تملک می کنیم . از مرام عیاش به دور است هرزگی را مقدس نخواندن و بر نجیب پوک راست و تهی نام فرهیخته دادن.

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    هر جور عشقته حال کن مرگ شتریه که در خونه هممون می خوابه امیدوارم تو هم مثل محتاطین تو اون روز خوشحال باشی همینطور خواهر ومادرت که همفکرتن .پیروز باشی

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    چرت میگی

    جواب به این نظر

    سوزی Reply:

    تو هم صبر کن

    جواب به این نظر

  16. nazbanu ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۱:۳۱ ق.ظ

    سلام.
    من نظرم را در مورد همین بحث حجاب در پاسخ به مطلبی که در سایت ۴ghad چاپ شده بود نوشته ام برایم جالب است که گرچه در دو نقطه آن طیفی که از آن یاد کرده ام ایستاده ایم اما مثل هم فکر می کنیم.
    خوشحال می شوم اگر نظراتم را بخوانید و تظرتان را بدانم.
    http://4ghad.com/New/Article.php?SubjectID=78&ID=399

    جواب به این نظر

  17. مصطفی کیا ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۱۰:۵۲ ق.ظ

    فکر می کنم که اینان زندگی می کنند و غیرشان زنده هستند. این جابرین ایرانی هستند که افکار عمومی را علیه این نسل پر انرژی و پویا سوق می دهند ورنه اینان خود به مدنیت رسیدند.
    در ضمن اینکه خبر ناخوشایندی درباره یکی از خبر گزاری های رسمی کشور ایران هست که باز هم نشانگر همین جباریت دولتمردان این این کشور است.
    مصطفی از کابل

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    کابلی اول کشورتو درست کن بعد راجع به ما نظر بده.اخه با وضع کشورت خودت بفهم دیگه …

    جواب به این نظر

  18. محمد ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۱۱:۳۲ ق.ظ

    مطلبت خیلی خوب بود.

    جواب به این نظر

  19. علیرضا ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۱:۳۰ ب.ظ

    به شدت تایید میشه.

    جواب به این نظر

  20. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۱:۵۶ ب.ظ

    مخالفم با اون قسمت درباره دخترا، اینا فقط تب مطرح شدن و همین تو رسانه ها اومدن رو دارن. من نه با بی حجاب بودن اینها بلکه با این شکل و شمایل انتخاباتی و سوءاستفاده های رسانه ای از این مسئله و این رنگ و لعابا مخالفم. حالا اگه اینجا نظرم رو می گم نه واسه اینکه بخوام نظرم رو تحمیل کنم بگم تو اشتباه می گی، شخصاً از این تیپ ها و ژیگول بازی ها که دم انتخابات راه می افته حالم بد می شه. یه دسته هایی از ایرانی ها هستند که دم هر مناسبت یه جینگول بازی واسه هر چی راه می ندازن.

    جواب به این نظر

  21. مسعود صادقی ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۳:۳۶ ب.ظ

    سلام صادقی جان.
    من هم صادقی ام ولی حرفات منطقی نیست.!!
    اتفاقاً اگه نمیدونستی بدون که پشت این حرف جمع کردن گشت ارشاد کلی اندیشه خوابیده.
    ولی شما نمیبینی!
    عزیز برادر!
    کار فرهنگی نکردیم بعداز ۳۰ سال می خوایم به زور از این دختر پسرای معصوم قدیسه بسازیم… خوبه که آدم یه کم فکر کنه…

    جواب به این نظر

  22. مهندس محمد طاهر ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۸:۲۵ ب.ظ

    سلام دوست عزیز وگرامی
    بنده از بغداد هستم و دورا دور تمام اوضاع ایران رو دنبال میکنم و افرین میگم به شما که اینقدر ذهنتون باز هست .حجاب چیزی نیست که باید همراه داشته باشیم تا بتونیم رای بدهیم عزیزان او شناسنامه است که باید همراه داشته باشیم
    برای اثبات ایرانی بودن باید شناسنامه همراه داشته باشیم نه حجاب.
    حجاب یک مساله ی دینی است که به خود انسان مربوط میشود ولی متاسفانه در ایران حجاب یک مساله ی دینی نیست بلکه یکی از واجبات شماست براید اثبات کردن ایرانی بودنتون بلکه بیشتر از این حجاب در ایران یک قانون است و مخالفین باقانون توبیخ میشوند یعنی روک و پوست کنده بگم کسانی که از ترس دولت حجاب سر میکنند هیچ اراده ای از خودشون ندارند

    موفق باشید

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    سلام عزیزم میتونی یک بی اراده رو ادرس بدی باهاش برم گب بزنم حالا که اینقده دقیق تو کاری

    جواب به این نظر

  23. سردبیر دیپلم ۱۳۸۸-۰۳-۴، ۱۰:۱۷ ب.ظ

    دردی است غیر مردن

    جواب به این نظر

  24. محمد ۱۳۸۸-۰۳-۵، ۹:۲۶ ق.ظ

    شما خودت بیش از همه به این توصیه نیاز داری

    جواب به این نظر

  25. سحر ۱۳۸۸-۰۳-۵، ۷:۱۶ ب.ظ

    نمیدونم چند سالتونه. ولی برای اطلاع شما باید بگم تنها زنانی که در انقلاب ایران شرکت نداشتند زنان مذهبی بودند. یه مشت بدبخت روشنفکر اومدند انقلاب را شروع کردند و مثل همیشه مذهبیون یا همون اخوندای م….خور اومدند سر سفره اماده نشستند و بردند. تمام زنای قرتی هم فرداش چادری شدند. همونا که الان خواهر زینب شدند و هیات علمی و نماینده مجلسی و زن کاندیدا و …. و بیت المال را میچاپند.البته بعدا” زنان چادری شدند سیاهی لشکر اقایان . همان زنان ناقص العقلی که همراه با این بقول شما بد حجابان گند زدند به زندگی ما با خریتشان.خریت از نوع با پالان و بی پالانش.

    اصلا” کی گفته که حجاب چیز خوبی است که حالا شما با لفظ بد حجابی انها را بنوعی در سبد نادان ها میگذارید. اینقدر که زنها از حماقت هم جنسان با حجابشان ضرر کرده اند از این بقول شما بد حجابان نکرده اند.در ضمن حجاب اجباری از انواع خشونت علیه زنان است به همراه هزاران خشونت دیگر در جمهوری محترم اسلامی..

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    عزیزم میدونی من به عنوان یه مرد عکس العمل درونیم در قبال یک باحجاب چه فرقی با یه بی حجاب داره؟بی حجاب رو یه هندونه در دسترس می بینم که به راحتی میشه رو زمین ولوش کرد اما باحجاب بهم می گه محتاط باش من مال کسیم!مفت نیستم.خود دانی!

    جواب به این نظر

    جلال Reply:

    hjg

    جواب به این نظر

  26. حافظ خلوت نشن ۱۳۸۸-۰۳-۷، ۱۲:۳۳ ق.ظ

    توزیع‌کنندگان برنج و پنیر کوپنی دهه ۶۰، نگران چای‌کاران و برنج‌کاران نباشند

    سخنگوی ستاد حامیان دولت اسلامی گفت:بهترین معیار برای سنجش موفقیت دولت نهم مقایسه عملکرد این دولت با دولت‌های گذشته است، خدمات، عمران و آبادگری های این دولت حتی قابل قیاس با دولت‌های دیگر نیست.

    به گزارش معاونت رسانه های ستاد حامیان دولت اسلامی، بنیامین شکوه فر افزود: مطمئن باشید اگر مخالفان حرفی منطقی برای گفتن داشتند با اهانت به دولت حمله نمی کردند.

    چطور باور کنیم حرف آنهایی را که روزگاری حتی کره و پنیر ملت را از خارج وارد می کردند و در جزئی ترین نیازهای کشور، واردات را جایگزین خودکفایی کرده بودند؟
    حتی می‌خواهند بقالی‌ها را هم دولتی کنند!!
    بجای تخریب دولت و کارشکنی در اجرای طرح های بزرگ اقتصادی –که خود زمانی اجرای آن را در رویاهایتان می پروراندید-، دولت عدالت را نقد علمی کنید و بجای اهانت، مدل اقتصادی خود را ارائه دهید.
    حاضر به مناظره با همه کاندیداهای مخالف دولت نهم هستیم

    جواب به این نظر

  27. حافظ خلوت نشن ۱۳۸۸-۰۳-۷، ۱۲:۳۵ ق.ظ

    کشف اولین سند رسمی و احساس خطر کاندیدا !

    با سوال یک خبرنگار زیرک! و کشف اولین سند رسمی، یکی از موارد احساس خطر کاندیدا پس از بیست سال مشخص شد!!!
    سوال : آقای موسوی طی سندی به شماره ۵۶۳۴۶ دفتر اسناد رسمی شماره ۲۸۴ حوزه ثبتی تهران، شش دانگ یک باب خانه چهار طبقه به متراژ جمعاً ۱۱۶۰ متر از اموال نخست وزیری به نام شما منتقل شده است، لطفاً در این مورد توضیح دهید؟!!!

    جواب به این نظر

  28. مسعود ۱۳۸۸-۰۳-۷، ۱:۱۶ ب.ظ

    سلام
    من فکر می کنم ما ایرانیها تا زمانی که برای خودمون احترام قائل نباشیم تحمل شنیدن نظرات مخالف خودمونو نداشته باشیم با هموطنامون مثل دشمن برخورد کنیم از هر فرصتی برای کوبیدن همدیگه استفاده کنیم با همه مسائل غیر منطقی برخورد کنیم همه زندگیمونو با سیاست قاطی کنیم نتونیم یک دقیقه بحث کنیم و عصبانی نشیم و صحبت و به ناسزا گویی نرسونیم تا اون موقع مشکلات اجتماعی زیادی خواهیم داشت وچون دلتمردان ما هم در همین اجتماع رشد کردن نباید انتظار داشته باشیم معجزه کنن هر کسی باید از خودش شروع کنه تا یک اجتماع متحول بشه.
    زهرا خانوم شما بحثهای داغی و مطرح می کنید و خوب بحث می کنید چند باری که اینجا سر زدم حس می کنم یک کم زود عصبانی میشین که مطمئنم به مرور صبور تر میشین.
    پایدار باشید

    جواب به این نظر

  29. صدرا ۱۳۸۸-۰۳-۹، ۱۲:۲۱ ب.ظ

    بسم الله. سلام. بنده با دختران فرانسوی و ترک محروم از تحصیل به واسطه​ی حجاب هم​دردی می​کنم و با دختران ایرانی عکس​شان نه؛ برای این که دست​گاه قضاوت بنده دموکراسی و اصالت آزادی انسان نیست؛ نگاه بنده آن است که حکم خدا چه است و چه کسی آن را رعایت می​کند و چه کسی نه. آن دختر مکشوفه​ی لبنانی هم برای ما از این باب مورد احترام است که قدری به دست​گاه حق نزدیک شده است و آن دیگری​ها را نفی می​کنیم که نشان دهیم به باطل​شان افتخار می​کنند. مهم این نیست که تو الان کجایی یا چه اندازه حجاب داری؛ مهم آن است که به کجا می​روی و ته بردارت در صف حقی یا باطل. اشتباه شما این است که تصور می​کنید که حزب​الله به نقطه​ی حضور آدم و قیافه​ فعلی​​شان کار دارد، و ما البته به معادله و بردار کلی آدم​ها می​پردازیم. منشاء این اشتباه البته از نحوه​ی دست​گاه عقلانیت ما است؛ حزب​الله منشاء حق را انتخاب انسان نمی​داند و دستور خدا می​داند؛ حال اگر انسان در حیطه​ی آزادی ذاتی خود حق را انتخاب کرد، مأجور است و اگر در حیطه​ی آزادی ذاتی خود باطل را انتخاب کرد، مورد طعن. این یعنی در نگاه وحیانی صرف این که آزادی ذاتی انسان به چیزی تعلق بگیرد، این تولید ارزش و روایی نمی​کند و این البته خلاف نگاه عقلانیت دموکراتیک است.

    جواب به این نظر

  30. صحرا ۱۳۸۸-۰۳-۱۱، ۶:۱۱ ب.ظ

    انصافا کمی واقع بین باشیم تو خانواده همه ما همین دخترا وپسرا هستند . حتما همه ما دور وبرومون یکیشون را سراغ داریم که دارای روحیات خاصی هستند . فوق العاده روحیات انسانی ، روحیات شدید مذهبی ، روحیه کمک به دیگران ، از خود گذشتگی . درسخون ، عاشق بابا یا مامان یا پدر بزرگ ومادر بزرگ و…. میشود صدها مورد را نام برد که حالا یک ظاهرشون هم خلاف میل ماست . ولی باور بفرماییم که اینها : انسان – ایرانی – مومن ( دیندار)‌ – …. و از همه مهمتر به اندازه ما حق دارند .

    جواب به این نظر

  31. جلال ۱۳۸۸-۰۳-۱۳، ۱:۱۳ ق.ظ

    درسته اخوی جای تاسف داره

    جواب به این نظر

  32. جلال ۱۳۸۸-۰۳-۱۳، ۱:۲۷ ق.ظ

    اخوی خودت مگه وقتی می خای با کسی برا اول بار اشنا شی از کجاش پی به درونش میبری؟”الظاهر تدل الی الباطن”اینو من نگفتم قول حکمای اندلسیه.

    جواب به این نظر

  33. کمند ۱۳۸۸-۰۳-۱۳، ۱۰:۲۸ ق.ظ

    بلخره اینام ادم دیگه

    جواب به این نظر

  34. zari ۱۳۸۸-۰۳-۱۳، ۱۱:۰۴ ب.ظ

    shoma ahmadi nejadi hasti. yani fashist

    جواب به این نظر

  35. برزگر ۱۳۸۸-۰۳-۲۰، ۹:۳۵ ق.ظ

  36. جلال ۱۳۸۸-۰۳-۲۰، ۷:۵۷ ب.ظ

  37. علیرضا ۱۳۸۸-۰۳-۲۴، ۱۰:۳۵ ق.ظ

    درسته اما اینم بدون که کسایی که رفتن شهید شدن واسه نماز بود
    واسه این بود که حجاب زن رو ازش نگیرن اما با اومدن بعضیا اینطوری نشد
    من آدمی نیستم که دم از مسلمون بودن نمازخوندن حاجی حاجی کردن باشم
    اما با این طرز پوشش ………….

    جواب به این نظر

  38. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۲۹، ۶:۱۶ ب.ظ

    واقعا جای تاسف داره که همه جا از زن ابزاری استفاده می کنند

    جواب به این نظر

  39. کوثر ۱۳۸۸-۰۴-۱۰، ۹:۲۴ ب.ظ

    دختر های بی حجاب اول برن خودشونو آدم کنن نمی خوان در مورد ایران نظر دهند

    جواب به این نظر

  40. سینا ۱۳۸۸-۰۴-۱۰، ۹:۳۳ ب.ظ

    من با دختره که {اسمش کوثر}است موافقم راستی من خیلی دوست دارم بااین دختره ازدواج کنم تو رو خدا کوثر با من ازدواج می کنی

    جواب به این نظر

    کوثر Reply:

    آره سینا جون، چرا که نه.

    جواب به این نظر

  41. تارا ۱۳۸۸-۰۷-۲۸، ۱۱:۵۳ ب.ظ

    سلام رای شومارا دزدیدند دنبال چی میگردین

    جواب به این نظر

  42. arash ۱۳۸۸-۱۱-۶، ۹:۵۸ ب.ظ

    ۰۹۱۲۷۷۷۷۶۳۷

    جواب به این نظر

  43. پنیر ۱۳۸۸-۱۱-۱۹، ۵:۴۴ ب.ظ

    اوه اوه اوه…بهنام جان …. دوست عزیز یخورده یواشتر… زیاد به %A

    جواب به این نظر

  44. نازی ۱۳۸۸-۱۲-۲۰، ۱۱:۴۸ ق.ظ

    بهتر نیست به جای توهین به همدیگر به فکر چاره باشید

    جواب به این نظر

نظر شما