مناظره دیشب و حواشی بعد از آن

* خوب من اصلا نمیخوام راجع به این بحث کنم که کی توی مناظره برنده بود و کی بازنده. دارم کم کم به این نتیجه میرسم که این مناظره ها و فیلمهای انتخاباتی فقط هواداران رو هوادارتر میکنه و مخالفین رو مخالف تر. اینکه روی آرای اکثریت چه تاثیری دارند، الله علم.
به عبارتی طرفدارای موسوی میگن سکوتش از نجابت بود و کار احمدی نژاد وقیحانه. طرفدارای احمدی نژاد هم میگن ظلم و فساد رو افشا کرد و سکوت موسوی از جواب نداشتنش بود. حالا اگه برعکس بود بازم موضع گیریها از قبل مشخص بود یعنی موسوی ای ها میگفتن خوب موسوی مدرک داشت و مستدل حرف میزد و احمدی نژاد جوابی نداشت و طرفدارای احمدی نژاد هم برعکس میگفتن سکوتش از متانتش بود و ملت دیدین چقدر مظلوم و نجیب بود؟
مثلا نگاهی به لینکهای شر شده و یا خوشمزه شده و یا حتی مطالبی که از طرف وبلاگنویسها به اشتراک گذاشته میشه بکنین متوجه میشین که دیدگاهها همون قبلیه و صرفا مطالب موافق با خودشون رو پیدا می کنن و به اشتراک میذارن. به قول ایشان اکثر این رایها “تکلیفی” هست!

*دیگه حتما دستتون اومده که توی کشور ما این اندیشه نیست که منش سیاسی رو مشخص میکنه، بلکه برعکسه این جهتگیری سیاسی هست که نوع تفکر رو رقم میزنه. از همین رو یکزمانی دکتر سروش میشه غول و معلم اخلاق و یکزمانی دیگر هر کسی به خودش جرات میده (با هر ادبیاتی ولو بدتر از خود سروش) زیر سوالش ببره (!)

* من دلم میخواد بیشتر راجع به حوادث بعد از مناظره اشاره کنم. یعنی این شلوغ کاریهایی که از دیشب توی تهران ایجاد شده. راستش به نظر من یکی از مقصرینش صدا و سیما هست. اگه صدا و سیما اینقدر یکطرفه عمل نمیکرد و هرزچندگاهی برنامه هایی میذاشت که سران ما نسبت به همدیگه و کارشناسان ما از سران کشور انتقاد کنن، اونوقت شاید یه برنامه ۱٫۵ باعث اینهمه شلوغکاری و جنجال توی این مملکت نمیشد و اینهمه واکنش احساسی به دنبال نداشت.

* یه چیز دیگه هم هست و اونم تازگی این نوع مناظره برای ماهاست. مناظره دیشب ۱۳ خرداد ۸۸ نقطه عطفی توی تاریخ انتخابات ایران بود. شاید میلیونها ایرانی شاهد شنیدن اتهاماتی بودند که از طرف فرد دوم مملکت به کسانی زده میشد که قبلا همتاش توی این مملکت بودند و یا اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران جز سران رده اول محسوب میشن.. اتهاماتی که قبلا در حد شایعه و بین دهانهای مردم میگشت و هیچگاه از رسانه ملی اونهم در یک برنامه پربیننده و از اون مهمتر شب سالگرد وفات امام پخش نشده بود.

* یک چیز دیگه هم بگم و اونم اینه که منطق مناظره اینه که طرفین به همدیگه نگاه کنن و همدیگه رو مورد خطاب قرار بدن نه مجری رو! مثلا من یادمه تو اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اوباما بیشتر اسم کوچیک مک کین رو میبرد و حرفاش رو میزد (هرچند که یکی دو بار سوتی داد یه بار گفت تام، یه بارم گفت جیم! :دی) ضمن اینکه مطرح کردن اتهامات چه به زندگی خصوصی و چه به سوابق حرفه ای کاندیدا و خانواده اش بازم یکی از چیزهایی که توی مناظره ها مطرح میشه و ایرادی هم بهش وارد نیست و اتفاقا مناظره واقعی همینه که طرفین همینها رو به چالش بکشن و از همدیگه جواب بخوان. منتها نوع مطرح کردن و مستدل بودن اتهام مهمه. اینو برای این میگم که واکنش برخی طرفداران در علم کردن “ناموس” و ال و بل از نظر فن مناظره درست نیست و بیشتر عوام فریبی به نظر میاد! هرچند از دید شرقی بخوایم نگاه کنیم مطرح کردنش به ضرر گوینده بوده.

* قبلا در مورد سریال ۲۴ نوشتم (اینجا و اینجا). توی سریال ۲۴ فردی رو داریم به اسم دیوید پالمر که به عنوان اولین سیاه پوستی هست که کاندید ریاست جمهوری آمریکا شده بود و امکان برنده شدنش هم بالا بود. برای همین رقیبش در رسانه ها مسئله مشکوک به قاتل بودن پسر پالمر رو مطرح کرد. ماجرا این بود که به دختر پالمر تجاوز شده بود و طرف هم خودکشی کرده بود البته شبهاتی بود که پسر پالمر با فرد متجاوز درگیر میشه. در پرونده حق با پسر پالمر بود یعنی در فوت طرف هیچ نقشی نداشت ولی وقتی پالمر کاندید ریاست جمهوری میشه رقبا پرونده رو از نو می کشن بیرون و دنبال مدرکی برای اثبات قاتل بودن پسر پالمر و زیر سوال بردن خودش میشن. اینجاست که دیوید پالمر عصبانی میشه که اینها به زندگی خصوصی من چیکار دارن و چرا دارن زخمهای یک درد کهنه رو از نو سرباز می کنن که زنش بهش میگه:
ببین وقتی کسی کاندید ریاست جمهوری میشه دیگه زندگی خصوصی براش چندان معنایی نداره. رسانه ها و مردم حق دارن درباره سلامت اخلاقی خودش و خانواده و نزدیکانش در گذشته بپرسند و جستجو کنند.
بعد اتهاماتی هم که توی مناظره زده میشد کجا و اتهامات اینور کجا!:
مثلا یکی از اتهاماتی که به دیوید پالمر در دور بعدی زدن این بود که شوهر سابق زنی که الان پالمر باهاش رابطه داره تخلف دارویی داشت و رقیب میخواست از این طریق پالمر رو آچمز کنه. یا مثلا یکی دیگه از اتهاماتی که رقیب به پالمر زد این بود که چرا برادر دیوید پالمر (که الان مشاورش هست) با زنی شوهردار رابطه برقرار کرده بود؟! و اتهاماتی از این دست که رقیب مجبور بود برای حفظ شرافتش از خودش و خانواده اش دفاع کنه و یا اینکه به طریقی روی اون سرپوش بذاره!

* کلا اینکه من فکر میکنم با توجه به فضای مذهبی (سنتی) کشور ما همون مناظره خنک اولی بین رضایی و کروبی بهتر جواب میده تا مناظره های آتشین مانند دیشبی. من به شخصه وقتی بعد از تموم شدن مناظره شعارهایی که توی خیابون نزدیک خونه ما داده میشد و فحشهای طرفدارای ۲ کاندیدا رو نسبت به همدیگه می شنیدم، پیش خودم فکر میکردم خدایا نکنه کودتایی انقلابی چیزی رخ بده؟!!!

* پانوشت: در مراسم سالگرد رحلت امام، احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به فاصله یک نفر (جنتی) کنار همدیگه نشسته بودند. من سخنان رهبری رو کامل گوش میدادم. ایشون تلویحا از هر دو نفر انتقاداتی کردند منتها خیلی سربسته و مبهم. مثلا تلویحا به احمدی نژاد گفتند که حرکت کلی سی ساله مسئولان جمهوری اسلامی صحیح بوده است البته فراز و نشیب داشته اما همواره با اعتماد به نفس بوده و یا اینکه برای اثبات خود به نفی دیگری متوسل نشوید و همین طور سربسته به موسوی گفتند که: وای به حال کسانی که نادانسته و از روی غفلت حرف همونها رو (دشمن) تکرار کنند. من قبول ندارم که ملت بخاطر پایبندی به عقاید خود در دنیا خوار و ذلیل شده است.
در پایان گفت: من تا به حال به کسی نگفته ام و نمی گم و نخواهم هم گفت که به چه کسی رای بدید ولی سعی کنید حتمن اکثریت در انتخابات شرکت کنید. بنده در این انتخابات یک رای بیشتر ندارم کسی نمیدونه ولی میشه حدسهایی زد !:-)
تا اینجا از پس لرزه ها خیلی خبری نیست که حتی نوشتند رفسنجانی و احمدی نژاد امروز خوش و بش کرده اند! (آرامش پیش از طوفان آیا؟)

۸۷ نظر

  1. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۶:۱۸ ب.ظ

    هوم!:)
    نمیدونم مردم ایران قابل پیش بینی نیستند. اینو تجربه ام بهم میگه

    جواب به این نظر

  2. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۶:۴۸ ب.ظ

    ممکنه لطفآ شما که از این قطعنامه ها مطبع هستین تعریف دروستش رو برای ما هم بگین و روشن کنین کجای اظهارات رئیس جمهور غلط بود، اخه این حرف شما بار حقوقیه بیشتری داره!!!

    جواب به این نظر

    بیننده #۲ Reply:

    منظور ایشون این بود که قطعنامه‌های شورای امنیت که به استناد بند ۷ منشور ملل متحد علیه ایران صادر شدند هم از نظر حقوقی الزام‌آور (Legally Binding) هستند (http://en.wikipedia.org/wiki/UNSC#Resolutions) و بنابراین استدلال آقای احمدی‌نژاد که می‌گفت قطعنامه‌های شورای حکام الزام‌آورند ولی شورای امنیت نه، درست نبود.

    البته من معتقدم احمدی‌نژاد منظورش رو اشتباه رسوند، یعنی می‌خواست بگوید که شورای حکام چون جنبه‌ی فنی دارد و ساختارش دموکراتیک است (در مقایسه با شورای امنیت که به طور واضح سیاسی است و ساختارش غیرعادلانه است) قطعنامه‌هایش از نظر آبرو برای ایران بدتر بودند. شاید هم فقط از نظر تعداد قطعنامه‌ی صادره خواسته مقایسه بکنه.
    من حامی احمدی‌نژاد نیستم ولی معتقدم او خواسته دروغ نمی‌گوید، یا اطلاعات غلط بهش رسیده یا اشتباه کرده یا از حرفش برداشت اشتباه شده. چون دروغ گفتن به راحتی لو می‌رود و دروغ گفتن در تلویزیون نوعی خودکشی است.

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    مرسی دوست عزیز

    جواب به این نظر

    علی Reply:

    من فکر نمی کنم نظر هیچکدوم شما درست باشه احمدی نژاد تو این قسمت گاف بزرگی داد ولی متاسفانه بی اطلاعی و کم اطلاعی مهندس موسوی او نتونست از این نکته به نفع خودش بهره برداری کنه

    کلا احمدی نژاد دروغ گوی خونسردی

    جواب به این نظر

  3. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۶:۵۲ ب.ظ

    ایا شما دلایلی مبنی بر رد اتهامات وارده بر حضراتی که از مفلس بودن حالا میلیاردر شدن دارین؟

    جواب به این نظر

    کویر Reply:

    موسوی بدبخت که نمی دونست احمدی نژاد تا این حد بی منطقه که بشینه به جای ریاست جمهوری فقط برای تک تک مخالفینش پرونده بسازه و فقط حرف بزنه و ولی عمل بلد نباشه . یه رئیس جمهور چقدر باید احمق باشه که به هر استان سر بزنه وپول مملکت را ریخت و پاش کنه به جای اینکه با این پول چرخ صنعت کشور را راه بندازه گدا پروری کنه وحتی به کارگردان سریال یوسف پول بده که در راستای کارهای خودش زندگی پیامبر رانمایش بده. خیلی سخته که رئیس جمهور برای سیاه کردن یک کاندیده به زن مردم هم برای رسیدن به اهدافش استفاده کنه . حتی در دادگاه هم کسی را به خاطر اشتباه برادر متهم نمی کنند چه برسه در برنامه مناظره که کاندیده ها می خواند در مورد اهداف ۴ سالشون صحبت کنند…

    جواب به این نظر

    فا Reply:

    آفرین پسر

    جواب به این نظر

    مریم Reply:

    سلام دوست عزیز.
    من کاملا با تو هم عقیده ام. آفرین گل گفتی.

    جواب به این نظر

    ناشناس Reply:

    بارکلله

    جواب به این نظر

  4. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۶:۵۳ ب.ظ

    من الان هر موضعی بگیرم یک گروه بنده رو به بی اخلاقی متهم می کنن چه طرف اینو بگیرم چه طرف اونو! برای جلوگیری از فحش خوری سعی کنید به کلیات تکیه کنید و مواضع شخصی تون رو دخالت ندید
    اینو تجربه ۵-۶ ساله وبلاگنویسی بهم گفته. با تشکر

    جواب به این نظر

    علی Reply:

    ای کاش که مسئولین جمهوری اسلامی اینقدر شجاعت داشتند و مردم رو محرم خودشون می دونستند که اونها رو از هزینه های تصمیمها، مخالفتها و … آگاه می کردند، اون وقت اگه مردم می دونستند که هزینه هایی که همین کاغذ پارههایی که چند تایشو شورای امنیت بر علیه کشورمون صادر کرده چقدر هست و بعدا تصمیم می گرفتند، واقعا غمی نبود، اما دریغ …

    البته من به اندازه شناختم حرف می زنم که قطعا کامل نیست و انتظارم از شما هم اینه که جواب بدین نه فرافکنی.

    جواب به این نظر

  5. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۶:۵۵ ب.ظ

    من نگفتم کل مناظره به این اختصاص داشت! گفتم بندی که ملت شروع کردن یعنی ناموس طرف رو ال و بل کرد مطرح کردنش موردی نداره. به سایر موارد مطرح شده توی مناظره ایرادی نگرفتم
    در ضمن اگه مشکلی بود آقای موسوی باید اونجا پاسخ میدادند (بازم از نظر فن مناظره) وظیفه بنده نیست در این مورد پاسخگو باشم. با سپاس

    جواب به این نظر

    طه Reply:

    البته با عذرخواهی از محضر آقای رضایی عزیز!

    جواب به این نظر

  6. رضا ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۷:۰۳ ب.ظ

    سلام زهرا. این مطلب وبلاگ شفا هم جالب بود.
    آدم های اوریجینال و آدم های پوچ http://shefa.blogspot.com/

    جواب به این نظر

  7. کویر ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۷:۳۹ ب.ظ

    تحلیلت در مورد برنامه مناظره خیلی با حال بود خوشم اومد
    اگه می تونی بین هر مطلبت ، نظر خواهی جدا گونه بزار تا هم ما راحت باشیم هم تو
    بای

    جواب به این نظر

  8. نسترن ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۷:۴۹ ب.ظ

    وقتی عکس همسر موسوی رو نشون داد دلم سوخت … برای این ۴ سال .. برای مردمی که دل ساده ای دارند … برای مردمی که نمی دانند انرژی هسته ای نمی تواند نتیجه ۴ سال باشد … برای مردم ساده توی روستاهای ایران دلم سوخت که معذرت خواهی بلر را باور می کنند … برای خودم دلم سوخت که رییس جمهور کشورم به پایه های این کشور توهین می کند …
    از پوزخند هایش متنفر شدم .. از مظلوم نمایی اش حالم به هم خورد …
    نمی دانم چرا به قدرت بیانش می نازید ؟!
    من بیان ساده و ناشیانه را می پسندم … بیان پرشور اما پر از دروغ به چه کارم می آد؟!
    موسوی ۲۰ سال است پشت هیچ تریبون زنده ای ظاهر نشده … و او ۴ سال است نون حماقت این مردم را می خورد …
    نمی فهمم … قدرت بیانش برای شما نان می شود ؟ کار میشود ؟ ازدواج میشود ؟تنهاییهایتان را سامان می دهد ؟!
    آقای رییس جمهور !
    دکترا ی “آسفالت ” به خود نازیدن دارد؟! آن هم زمانی که از هر ۳ نفر ۲ نفر توی کنکور قبول میشدند؟!
    آقای رییس جمهور سالهای جنگ کجا بوده اید؟ زمان زد و بند های ساواک کجا پنهان شده بودید؟اصلا چند سالتان بود؟ چه آسان به آقای هاشمی توهین می کنید؟!!
    آقای رییس جمهور! به راستی فکر می کنید مردم آنقدر احمق هستند که مقایسه بهترین سالهای ایران را با زمان جنگ و دولت موسوی باور کنند ؟ ! اصلا می توان اینها را با هم مقایسه کرد ؟
    آقای رییس جمهور متاسفم …
    بازنده ی اصلی شما بودید … نه نجابت و آرامش و مظلومیت موسوی …
    بازنده ی اصلی شما هستید … ۲۲ خرداد … نزدیک است !

    جواب به این نظر

    نسترن Reply:

    همه میدانند که آقای هاشمی قبل از انقلاب چه املاکی داشتند که حتی بعد از انقلاب بسیاری از آنها در راه سازندگی خرج شد

    اما آقای محصولی چی ؟؟

    از تهمت زدن به آدما به جایی نمیرسید

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    درسته همه میدونن اما نه اونی که به شما به عنوان حقیقت رساندن، اقای رفسنجانی از کجاش چیزی داشته؟ ایشان از یک روستا در سنین نوجوانی برای تحصیل فقه به قم فرستاده شدن و بر مبنای سخنان خودشون فاصله ی زیادی رو از روستای خودشون پیاده طی کردن به امید پیدا کردن یک وانت بار تا اسباب خانه خودشون رو حمل بکنن و در نهایت هم وقتی پیدا میکنن روی همان وسایل خانه روی وانت بار سفر میکنن. مردم دو دسته هستن یکی اونهایی که حقیقت رو میدونن و جرآت ندارن بگن و یکی هم مثل شما معصوم و نا اگاه.

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    نه نسترن عزیز این توقع بزرگیه که از شما بخواهیم اینهمه حقایق وحشتناک رو یکشبه باور کنین به همین دلیل میگم نگران نباش این تازه شروع رسوایی هاس. بزودی عادی میشه و هر روز بیشتر از دیروز به حقایق تلختری پی میبری.

    جواب به این نظر

    بیننده #۲ Reply:

    بیننده‌ی عزیز

    می‌شه منبع خودتون رو در مورد فقیر بودن آقای هاشمی قبل از انقلاب بگید؟ چون من از قول کسی که در حوزه با ایشون همدرس بود شنیدم که ایشون آنقدر وضعش خوب بوده که شهریه‌ی حوزه رو نمی‌گرفته و زندگیش از زمین‌ها و باغ‌هایی که داشته تأمین می‌شده.

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    منابع من نوشته ها و سخنان خود اقای رفسنجانیه و دیگه اینکه خانم محترم وقتی رئس جمهور مملکت اینها رو برملا میکنه و کاندیدایی که تمام مخارج هنکفت انتخاباتیش توسط رفسنجانی تآمین میشه صداش به لرزه میافته و میگه خودشون جواب بدن شما چه مدرک دیگه ای میخواین اگه افراد بخوان حاشا و انکار واقعییات بکنن هیچ کسی نمیتونه جلوشونو بگیره نکنه شما فکر کردین این کار اسونی بود برای اقای هحمدی نژاد که دست این ادمهارو رو کنه؟

    جواب به این نظر

    بیننده #۲ Reply:

    چون من منبعم رو دقیقاً معرفی نکردم نمی‌توانم از شما انتظار داشته باشم منبع‌تون رو دقیق معرفی کنید (یعنی مثلاً رفسنجانی کی و کجا چنین حرفی رو زده) اما منبع دقیق را می‌دانید خوشحال می‌شوم معرفی‌اش کنید.
    در ضمن دلایلتون قانع‌کننده نیستند، نه تأمین مخارج انتخاباتی هنگفت جرمه، نه لرزیدن صدا دلیل بر مجرم بودنه (ممکنه ناشی از ناراحتی و غافلگیری از حمله‌ی شدید احمدی‌نژاد باشه) و همچنین کاملاً طبیعی و منطقیه که آقای موسوی بخواد که هر کس از خودش دفاع کنه نه از دیگران. همچنین رئیس جمهور بودن هم ملاک درست بودن حرف نیست، همون طور که بالاتر گفتم رئیس جمهور اشتباه هم می‌کنه و قبلاً هم کرده (ممکنه اطلاعات غلط بهش رسیده باشه یا از روی هیجان و عصبانیت حرفی رو بزنه). این که «آیا کار آسونی بود» هم دلیل نیست چون آقای احمدی‌نژاد با این نام بردن‌ها امکان رأی آوردنش رو بیشتر می‌کنه و ممکنه در واقع به نفعش باشه.
    نمی‌خوام هم وارد این بحث بشوم که آیا متهم کردن کسی که جرمش اثبات نشده و برای دفاع از خودش در جلسه حاضر نیست کار درستیه یا نه. این اشکال به موسوی هم وارده که به ثروت محصولی گیر داد.

    تازه، اصلاً احمدی‌نژاد خود هاشمی رو به فساد متهم نکرد، بلکه پسرانش رو متهم کرد! شما کاسه‌ی داغ‌تر از آش نشوید!

    جواب به این نظر

    علی Reply:

    این ها درست این موضوع چه ربطی به مناظره اونها داشت

    آقا تو از خودت مایه بزرا از برنامه هات و کارهات مردم خودشون خر که نیستن می فهمن
    لابد فهمیدن چقد رگند به این مملکت تو این ۴ سال زده شده

    جواب به این نظر

  9. کویر ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۷:۵۰ ب.ظ

    بارون همیشه می باره (و در هر نفسی دو نعمت است و بر هر یک شکری واجب…)
    ولی آدما فکر می کنند خشک سالی شده.
    تو چقدر از بارون استفاده می کنیء فرصت کمه …
    من که هر چی می تونم زیر بارون می ایستم ولی…
    بازم کویرم…

    جواب به این نظر

  10. کویر ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۷:۵۹ ب.ظ

    من از احمدی نزاد خیلی بدم می یاد ولی دلیل دادم
    فقط بلد حرف بزنه. همون طور که دیشب دیدید به جای این که به کار های دولتی بپردازه کارش این شده که پرونده سازی کنه حتی اعضای خانواده ی کاندیده ها هم رحم نمی کنه. واقعا برای یک رئیس جمهور خیلی زشته که تو کار قوه قضایی هم دخالت کنه . نمودونم به نظر احمدی نزاد مناظره بود یا دادگاه.
    به این می گند دیکتاتور

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    کویر عزیز شما چند سالته؟

    جواب به این نظر

  11. farshid ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۸:۴۵ ب.ظ

    neshan dadane axe zane mosavy bozogtarin eshtebah ahmadynejad bood vaghan karesh zesht bod

    fekr mikonam inkar dar jaemye ma tarafdary nadashte bashe va fekr mikonam nazarsanji beshe maloom beshe ke inkare ahmadynejad kheily behesh zarbe zad

    va khosham omad mosavy az zanesh defa kard hadghal maloom shod az harki to on jalase defa nakard az zanesh kard

    ahmadynejad jalebe dorane riyasat jomhory hata khamenhiro ham zire soal bord va say kard mesle 4 sale pish neshon bede hame joloshan va in tanhast

    kholase hala bayad bebinim natije chi mishe

    جواب به این نظر

    فرزاد Reply:

    از کاه کوه ساختن از زمان قاجار تا به امروز در رگ مردم ایران باقی مانده است!

    جواب به این نظر

  12. فرزاد ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۹:۳۹ ب.ظ

    خوب.
    به نظر من انتخابات برای امروز بسه. یعنی امشب بیوسیمش بذلریم زیر بالش. من به شخصه هفته دیگه هم کار زیاد دارم و هم کارهای عقب افتاده شخصی و خرده ریز کارها. شماها هم اگه به بازوی خودتون پول می سازید و متکی به خودتون هستید و احیانا خانواده کوچکتون (همسر و شاید نی نی یا تو راهی) را اداره می کنید که مشغله و نگرانی هاتون خیلی بیشتر از کسایی هست که تبلیغات کاندیدا ها رو می کنند و آخرش هم شتر میزنن توی یک فست فود و شکم را پر می کنند از روغن و نمک و نون و مرغ و گوشت بعضا مونده و بودار :) علی ایحال هفته دیگه بنده برای حفظ آرامش و … خوردن چند سیخ دل و جیگر را پیشنهاد می کنم. و پرهیز از نوشابه گازدار و نون خامه ای و موادی که حرارت زاست. اما میوه ها و سبزیجات تازه شاید کمی از این حرارت مذکور بکاهد اگر خدا بخواهد

    این حدیث از برای این گفتم که دیشب یک حرف رئیس جمهور بدلم نشست و گفت ما نباید حافظه تاریخی مون رو کنار بگذاریم. ما یادمون نره چهر سال قبل کجا بودیم و الان کجا هستیم.‌ احمدی نژاد فقط زیاد با مردم قاطی شد و هرکی هرچی مسخره‌اش کرد نه خود که هیچکس را نداشت از او دفاع کند.

    من نیز می گویم: احمدی نژاد مظلوم بود. مظلوم به ریاست جمهوری رسید و مظلوم در مناظره نشست. ایشان چهار سال پیش با دلی پاک و قلبی مطمئن پا به عرصه خدمت رسانی گذاشت و هر وقت اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران در فضایی عادلانه رای به رفتن ایشان دهد نیز با افتخار ساختمان ریاست جمهوری را ترک و به کرسی استادی خود در دانشگاه علم و صنعت ایران تکیه می‌زنند.

    خداوند ایشان را حفظ فرمایادشان و به امید خدا در این دنیا به سعادت دنیوی رسیده و توشه آخرت خود را بیش از پیش انباشته نباید. انشاءالله.

    و وای بر کسانیکه راه و روش خود را از راه فساد و پیروی کنندگان گمراهی جدا نکنند که دوستاران رئیس جمهور ایران قلبا نفرین کنندگان ایشانند.

    والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    نفست طلا.

    جواب به این نظر

  13. فرزاد ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۹:۴۵ ب.ظ

    ولی خودمونیم همه کنار گود نشستن میگن لنگش کن. بابا آستینا رو بزنید بالا کار کنید برای همین مردم اینقدر حرف نزنید. هرچی بیشتر کار کنید کمتر حرف میزنید و مغزتون فرصت فکر کردن داره. با کتاب خوندن صرف مغزتون جرم میگیره. توی ایران باید آستینارو بالا زد و خاکی بود و کار کرد تا به جایی رسید.

    والله قسم.

    جواب به این نظر

  14. حامد ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ

    زهرا خانوم البته به نظر من شما نباید این بحث رو تو وبلاگتون مطرح میکردید اینجا جای این حرفا نیست
    اما به قول بعضی از دوستان اصلا از رئیس جمهور یک کشور انتظار نمیره که با فقط چهارسال تجربه در اداره کردن مملکت که باز هم از عهدش خوب برنیومده، بیاد و به افراد بزرگی مثل هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری توهین کنه اونم با چه لحنی.

    برای طرفدارای ایشون اینو میگم اگر کار ایشون به نظر شما شجاعته آیا بهتر نبود به جای استفاده از این حرف ها اونم چندروز مونده به انتخابات، در طول مدت این چهار سال با دلیل و مدرک اقدام میکردن؟ کجاست اون مفسدان اقتصادی که ایشون صحبت رسواییشون رو میکردن؟ یکم منطقی فکر کنید.
    حتی میتونه این حرفا پیگرد قانونی هم داشته باشه.

    جواب به این نظر

    حامد Reply:

    گیرم که همه این حرفا درست باشه
    اما بدون مدرک و یک هفته مونده به انتخابات اونم تو یه برنامه تلویزیونی باید مطرحش کرد؟
    خوبه این رئیس دولت ما یکم فکر میکرد.

    جواب به این نظر

  15. وکیل بانو ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۱۰:۲۰ ب.ظ

    به نظر من اینکه در آخرین لحظات مناظره کسی که چهار سال رییس جمهور بوده هیچ حرفی به جز نشان دادن عکس همسر طرف مقابل و … نداشته باشه یعنی که قافیه رو باخته

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    هیچ حرفی نداشت؟ انگار مثل اونایی که خودشونو به خواب زدن شما هم خودتونو به کری زدین؟!!

    جواب به این نظر

  16. فرنگیس ۱۳۸۸-۰۳-۱۴، ۱۰:۴۸ ب.ظ

    خیلی وقته این جا رو نخونده بودم چقدر بزرگ شدی زهرا.

    جواب به این نظر

  17. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۱۲:۳۳ ق.ظ

    فقط یک راه وجود داره و اون اینه که جویای حقایق بشین و بعد قضاوت کنین، شکی نیست که نقصان زیاده ولی نباید مسائل رو مخلوط کرد سعی کنین به مفاد گفتگو بین دو طرف توجه بشه و میزان اطلاعات خودتونو بالا ببرین بدون قطبی شدن. فقط با شنیدن هر دو سو میشه به کنه مطلب پی برد و با هر دو سو منظورم فقط بین کاندیداها نیست منظورم بلندگوهای تبلیقاتی هم هستن خیلی از شماها خیلی صادقانه هر چیزی که رادیوهای خارجی میگن باور میکنین درست مثل جوونی که تا از والدینش دلخور میشه به حرف هر بیگانه ای که بهش بگه تو راست مگی اعتماد میکنه.
    لحنش رننده بود چیه اخه؟ حرف حسب تیغ داره دیگه!!!

    جواب به این نظر

  18. ناشناس ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۱:۱۶ ق.ظ

    مسئله ی زهرا رهنورد اصلا ناموسی نبود . تحصیلی بود . این که موسوی بخواهد آن را ناموسی جلوه دهد امر دیگری است . می توانیم تحقیق کنیم ببینیم هاشمی و بچه هایش دزد هستند یا نیستند .

    جواب به این نظر

  19. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۱:۱۶ ق.ظ

    سلام زهرا جان .
    نقد منصفانه ای بود.
    ولی دریغ که مگه چند نفر تو کل کشور این طور فکر می کنند و می تونن درست تشریح کنن؟!
    به قول شما همه سر حرفشون قرص تر می شن ! و رای های شناور (مثل من ) رو شناور تر و سردرگم تر می کنه!

    جواب به این نظر

  20. هادی ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۱:۵۸ ق.ظ

    ببخشیدا .خودت داری میگی مکانیک و محاسبات عددی پیشرفته و ریاضی مهندسی پیشرفته.اگه دکترای مکانیک نگه کی باید بگه؟یه سر به خودت بزنی بد نیست.خیلی با حال گفتی.واقعا که

    جواب به این نظر

  21. kamrad ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۳:۲۶ ق.ظ

    واقعا درک همدیگر چقدر سخت شده!
    چقدر از هم دوریم!
    چقدر فاصله بین افکار ماست!
    حتی روی اصول هم با هم نیستیم!

    از دروغگو دوری کنید! فقط همین.

    جواب به این نظر

  22. ... ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۵:۴۹ ق.ظ

    bar axe on chizy ke ahamdynejad khodesho mazloom neshon mide man dorost bar ax fekr mikonam mazloom nist

    hamin akbare ganjy yadeton hast ke az hashemy enteghad kard onam na to television to ketab o to roznameha 6 sal ferestadanesh zendan hala ahamdynejad injory nafagaht az hamshemy balke az nategh va bachehashon enteghad mikone va engar na engar
    hala khatami inaro migoft meslan migoftan tashvishe azhane omomy

    hame midonim hasmhy dozdide valy kamelan moshakahse ahamdynead baraye ray jam kardan injory to television inaro matrah kard
    hala beghire hasmhemy kheily adamaye digeham hastan hashemy ro 4 sale pisham goft mafiyaye nafte , benazaram ye esme jadid bayad dafeye bad bege kheily in tekrary shode

    be inam nemgian mobareze ba mafasede eghtesady har vaght hasmhy ro ferestadi to zendan begid mobareze ba mafasede eghtesady ,

    agar in movafaghiyate , khatamiam dar zamane khodesh khob az eslahaht va hoghohghe bashar o daneshjoha harf mizad

    neshon dadane on aksam bi sharmane bod benazaram

    shado khoram bashid

    جواب به این نظر

  23. ehsan10 ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۷:۰۸ ق.ظ

    - فرمودید: ( راستش به نظر من یکی از مقصرینش صدا و سیما هست. اگه صدا و سیما اینقدر یکطرفه عمل نمیکرد و هرزچندگاهی برنامه هایی میذاشت که سران ما نسبت به همدیگه و کارشناسان ما از سران کشور انتقاد کنن، اونوقت شاید یه برنامه ۱/۵ باعث اینهمه شلوغکاری و جنجال توی این مملکت نمیشد و اینهمه واکنش احساسی به دنبال نداشت.)
    بسیار عالی و من هم موافقم.
    ۲-فرمودید: ( …کلا اینکه من فکر میکنم با توجه به فضای مذهبی (سنتی) کشور ما همون مناظره خنک اولی بین رضایی و کروبی بهتر جواب میده تا مناظره های آتشین مانند دیشبی.. ..)
    من هم موافقم.
    ۳- اما در همین متن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سریال ۲۴ مثال می آورید که باید به هم نگاه کنند و اینکه وقتی کسی کاندید ریاست جمهوری میشه دیگه زندگی خصوصی براش چندان معنایی نداره (از گفتگو های سریال ۲۴ !!)
    خوب! به همان دو دلیل بالا . این جا ایران است نه سریال ۲۴.

    جواب به این نظر

  24. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۱۲:۳۸ ب.ظ

    سلام من سانسور نکردم.
    ظاهرا یک کلمه ای توش بود که سیستم اسپم تشخیص داده بود. الان تائیدش کردم شرمنده

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    من شرمنده اشتباه من بود، چیزی سانسور نشده بود.

    جواب به این نظر

  25. پنجره چوبی ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۲:۲۸ ب.ظ

    اذهان عمومی حافظه ضعیفی دارند
    سه روز دیگر همه چیز فروکش می کند
    و باز هم یک هفته طوفانی برای تغییر نتیجه باقی است

    با حرکت دفتر هاشمی الان توپ تو زمین احمدی است
    یا صدا و سیما با برگزاری جلسه شفاف سازی موافقت میکند که هاشمی یکی چرچیل تر از خودش رو میفرسته و احمدی رو ضربه فنی میکنه یا صدا و سیما جازه نمیده که هاشمی تا ابد طلبکار میشه!

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    نیازی به گنده کردن موضوع نیست، هر حرکتی از طرف رفسنجانی فقط برای ایجاد شبهه در اذهان جوونهاست تا لطمه به عامل ایشان اقای موسوی نخوره. مردم اگاه تر و هوشیار تر از این حرفها هستن که به این سادگی بازی بخورن. این اقای رفسنجانی هزار ماشااله نه از رو کم میاره نه از طمعکاری (بخونین تبهکاری) ایشون یه موقعی خواب پادشاهی هم واسه خودش میدید که خوب پنبه دانه از کار در اومد.

    جواب به این نظر

  26. سهیل سروش نیا ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۴:۲۹ ب.ظ

    همونطور که شما نوشتین مناظره آنچنان تغییری در محدوده طرفدارهای دو طرف ایجاد نکرد. هر کدومشون طرفداراشون رو راضی کردن.

    یا بهتر بگم طرفدارها تونستن خودشون رو راضی کنن

    جواب به این نظر

  27. سردار جنگل ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۶:۳۸ ب.ظ

    مناظره مهندس موسوی و رضایی رو دیدین ؟

    وقتی وارد مباحث تخصصی در حیطه کاری و تجربه چندین ساله شد هیچ مکثی در بیان افکار و اهدافی که داره نداشت ، به راحتی در قوانینی که راضایی اصرار داشت بگه ۸ سال پیش مخالفش بود به راحتی دلایل مخالفتش و گفت ، تا جایی که رضایی که ادای آدمای روشنفکر رو داشت و تنها چاپلوسی مراجع و خط امام رو میکرد در مقابل بحث تخصصی ارائه شده میر حسین کم آورده بود ، به نظرم ایشون چند سال در عرض نظام تلاشهای زیادی برای قانونمند کردن نظام در مجمع کرده ولی از بس بیسواد مدیریت رو اشغال کرده بزرگان نظام راه چاره ای نداشتن تا ایشون وارد عرصه بشه تا شاید با طرح هایی که قرار ارائه بده تلاشی بشه تا از سقوط ناشی از سیاست های اقتصادی آمریکا راه گریزی ایجاد بشه ، ولی به نظر من اول باید مشروعیت نظام به رای گذاشته بشه بعد مراحل اجرای دموکراسی ( در صورت انتخاب ملت دینی ) انجام بگیره ، هرچند این مناقشات پیش درآمدی برای این اتفاقات قریب الوقوع.

    جواب به این نظر

    فاطمه Reply:

    کاملا مشخصه چیزی از علم مدیریت و اقتصاد نمیدونید که تفاوت بین بحث تخصصی و علمی و صحبت های کوچه بازاریا نمی تونید تشخیص بدین!

    جواب به این نظر

  28. ناشناس ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۷:۴۳ ب.ظ

    خوشم اومد احمدی شلوار از پای رفسنجانی در آورد. چطور اونا پشت سر احمدی حرف بزنن ولی این یه بار حرف زد نه.خیلی هم دستش درد نکنه.

    جواب به این نظر

  29. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۷:۵۳ ب.ظ

    چرا یک روز؟ چرا نه همین امروز جواب میدیم. اینجا که کودکستان نیست که با تدی بر تدریس کنیم حضرت امام بنی صدر خائن و قطب زاده ی ملعون رو هم تفقد کردن این که دلیل نشد. ای کاش امروز امام اینجا میبودن تا تکلیف این گونه افراد رو معلوم کنن چون با این پولایی که به جیب زدن انقدر ادمو حشم واسه خودشون درست کردن که فقط یک قدرتی با اختیارات امام میتونست جواب اینهارو بده. شما هم خودتونو زیاد ناراحت نکنین خورشید همیشه پشت ابر نمیمونه. در مورد دکتر بهشتی هرگز چنین تهمتهایی ادا نشد اینهم ترفنده تازهایست که میخوان دامن لکه دار خودشونو به شهید دکتر بهشتی بچسبونن همه میدونن که بمبی که در مقر حزب جمهودی اسلامی کار گذاشته شده بود بعد از خروج اقای رفسنجانی منفجر شد.

    جواب به این نظر

  30. امیر پیر ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۹:۳۱ ب.ظ

    اتفاقا این وظیفه توی نوعی است که به شکل دهی ذهن جامعه کمک کنی …

    جواب به این نظر

  31. خداحافظ کانادا ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۹:۵۵ ب.ظ

    سلام زهرا جون دقت کردی اینا که میرن کانادا قبل از رفتن همشون میگن اه اه من دیگه اینجا هیچ چیزه برام مهمنیست! I دنت کر!!!! از فرداش که پاشون میرسش کانادا فرط بیکاری و خونه نشستن دنبال اینن که یه اتوبوس کرایه کنن (که همونم اینجا خیلی گرونه) آدم جمع کنن پاشن برن رای بدن!!!

    جواب به این نظر

  32. پویا ۱۳۸۸-۰۳-۱۵، ۱۰:۲۸ ب.ظ

    واقعن ایشون! انقدر احترام دارن پیش شما؟ مسخرست… همه ی ما بازیچه ی سیاست های آقایانٍ ایشون لازم هستیم!

    جواب به این نظر

  33. فاطمه ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۱:۵۱ ق.ظ

    سلام، هم پست خیلی خوبی شده، هم لینک های خیلی جالبی را اون بالا گذاشتین
    امشب هم که دکتر خیلی خوب صحبت کردند.فقط حیف که یه عده مصداق واقعیه صم بکم عمی فهم لایرجعون هستند…

    جواب به این نظر

  34. زهرا ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۲:۲۵ ق.ظ

    خانم محترم عذرخواهی دیپلماتیک با تورو خدا منو ببخش و معذرت میخوام فرق میکنه، در این نامه کاملا لحن عذرخواهی مشهوده و از اون مهمتر گفتن تکرار نخواهد شد.
    ضمن اینکه این یک نامه پروتکلی است که در صورت تلخف شهروند یک کشور نوشته میشه. لطفا برید درباره اش تحقیق کنید و بخوانید!

    ضمن اینکه من از جریان کردان دفاع نکردم و قبلا در همین وبلاگ نقدش کردم
    در ثالث اگر چنین بوده باید آقای موسوی در مناظره مطرح میکردن یعنی از خودشان دفاع میکردن و سوال مشابهی مطرح میکردن اصلا منطق مناظره همین چالشهاست.

    هر جمله ای که نوشتید (به فرض صحیح بودن) باید توسط خود موسوی نقد میشد! مشخصه که ایشون علاوه بر فن بیان ضعیف به دانش مناظره آگاهی ندارند که بند ه اصلا فکر میکنم مشاورین بیسواد و قدیمی ایشون [(همون دوستان بازنشسته دهه ۶۰ ایش) کلا اینکاره نیستند
    در ضمن منطق مناظره یعنی مچ گیری و افشاگری در غرب خیلی متداوله در کشور ما جا نیفتاده میخوام بگم ایراداتی که گرفتید در صورت بحث یا چه میدونم مصاحبه درست بود ولی نه در مناظره!

    در پایان اینکه دفاعی که از حرفهای اقتصادی موسوی کردید بسیار ناپخته است. ایشون هنوز توی دهه شصت سیر میکنن و به اقتصاد باز عقیده ای ندارن. توصیه میکنم برنامه های ایشون رو به دور از جوگیری این موج سبز و با دقت پیگیری کنید

    جواب به این نظر

    اله سار Reply:

    زهرا جان، بهتره به جای اینکه اساس قضاوت خودت در مورد روش و منطق مناظره روی سریال ۲۴ بگذاری، چندتا از مناظره های انتخاباتی واقعی این چند سال گذشته رو ببینی! لینک های مربوطه به وفور در دسترس هستند!
    دوست عزیز، درسته که ۲۴ سریال خوش ساختی هست، اما باور کن که جک باور و دیوید پالمر شخصیتهای یک سریال هالیوودی هستند!

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    من کامنت شما رو دیروقت جواب دادم
    ظاهرا لحنم پرخاشگرانه بوده متاسفم. بگذارید به حساب کامنتهای توهین آمیزی که مجبورم پاک کنم
    در مورد پیامدهای مثبت یا منفی:
    من هم نوشتم اینطور مناظره های آتشین برای جامعه سنتی محافظه کار ما پیامدهای خیلی مثبتی نخواهد داشت اما به نظرم از جایی باید سنت شکنی بشه و از برخی سران انتقاد بشه این فی نفسه بد نیست
    بازم عذرخواهی میکنم اما در مورد من اشتباه قضاوت می کنید…

    جواب به این نظر

    nazbanu_sh Reply:

    خلاص! کامنت ما که پاک شد و بحث ما هم که به جایی نرسید…انشاءالله ادامه بحث بعد از انتخابات…

    جواب به این نظر

  35. 30-minut ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۸:۲۷ ق.ظ

    ۱۳۸۸/۰۱/self-vengeance: زهرا خانوم دیگران رو مقصر نمیدونه خودشو مقصر میدونه.
    وقتی بچه بودم صبح که پا میشدم پدرم می خواست خواهر و برادرم رو ببره مدرسه. شبکه یک این آهنگ رو میگذاشت منم

    اون موقع تو خلوتم می خوندمش. آی نسیم سحری صبر کن ما را با خود ببر از کوچه ها. زود پیر میشم سریع تر از بقیه.

    دلگیرم دلگیر است
    و من از غصه می میرم
    بدو گفتم مرا مگذار و مگذر
    به پای از ره مانده ام
    این دشت سبز را
    ای وای میمیرم
    بدو گفتم مرا مگذار و مگذر
    سوگند بر چشمش
    دلم خواست
    بدو گفتم مرا مگذار و مگذر
    من به غیر از جرم عاشق بودن او
    بی جرم و تقصیرم
    بدو گفتم مرا مگذار و مگذر
    آشفته تر از آشفتگان روزگارم
    از غم به دلگیرم
    بدو گفتم مرا مگذار و مگذر
    روشن ترین اندیشه کردم اما
    در بند تقدیرم
    بدو گفتم مرا مگذار و مگذر

    جواب به این نظر

  36. ناشناس ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۸:۵۶ ق.ظ

    آقای موسوی بگم !؟ شما این خانم را می شناسید !؟ فکر می کنم بشناسید….موضوع این خانم را بگم؟ و …” حالم خیلی بد شد

    جواب به این نظر

  37. جمال ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۸:۵۶ ق.ظ

    مناظره رو احمدی نژاد برد

    جواب به این نظر

  38. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۱۲:۰۸ ب.ظ

    دوست عزیزی که از منابع من در مورد اقای رفسنجانی پرسیدین!!
    اقای رفسنجانی در شهر بهرمان که در ان زمان روستایی از توابع شهر رفسنجان در استان کرمان به حساب می امد در خانواده فقیری از باغداران پسته در سوم شهریور ۱۳۱۳ بدنیا امد. ایا برای این مطلب نیازی به اثبات و منابع اطلاعاتی دارین؟

    جواب به این نظر

    شهیر Reply:

    آقای رفسنجانی قبل از انقلاب هم متمول بودن و اصلاً یکی از حامیان مالی انقلاب تو اون دوره بودن

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    ایشان مستضعف بودن و حامیه حقوق مستضعفین و همواره در جنگ با طاغوت زمان تشریف داشتن. شما چند تا عکس از دوران پر شکوه تمول از ایشان و ابوی و اهل بیت ایشان در ان زمان رو دیدید؟

    جواب به این نظر

  39. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۱۲:۴۲ ب.ظ

    دوست عزیز، اقای رفسنجانی یکی از قدرتمندترین چهره های سباسی در ایرانه و یکی از ثروتمندترین افراد جهان (ایشان در رآس خانواده). ایشان حامی و تآمین کننده ی مخارج انتخاباتی اقای موسوی هم هستند. ایا زیر سوال رفتنشون (از کجا اوردید) از نظر شما کاملآ بی معنیه؟

    جواب به این نظر

  40. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۱:۱۲ ب.ظ

    من فقط بلدم فارسی بنویسم و بخونم!!

    جواب به این نظر

  41. علی ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۲:۴۴ ب.ظ

    من فقط یک سوال دارم قبل از این که نقطه نظرم رو بگم

    ببینید دیدید تا حالا تو این اخبار میان مقایسه می کنند می گند در سال ۱۳۸۷ به اندازه ۸۰ سال زمان پهلوی تلفن واگذار شده
    بارها می خواستم این مطلبو بگم آخه این چه مقایسه سفیهانه ای که می کنید

    خطوط تلفنی که در اون موقع واگذار می شد به نسبت تکنولوژی و سطح وضعیت اون موقع بوده
    اصلا خوبه نمی گند نسبت به زمان قاجار

    خوب الان با این مقایسه های غلطی که جناب احمدی نژاد داشتند و حتی کار الان رو با زمان جنگ مقایسه می ککنند فکر نمی کنید تا حالا تمام این نوع اخبار دادن از اول نوعی عوام فریبی بوده

    در ضمن به نظر اون دوستانی هم که فکر می کنند مهندس موسوی برنده بوده اشتباه می کنند
    آدمی که نه قدرت بیان داره نه قادره ز حق زنش دفاع کنه چطور می تونه از حق ملت دفاع کننده

    خدا به همه ما چشم بصیرت بده
    موسوی نه برنامه ای داره و نه طرحی روی موج احساسات سوار شده و من متاسفانه
    دور زمانی رو می بینم که مردم از این انتخاب هم پشیمون بشن درست مثل انتصاب ۴ سال پیش احمدی نژاد

    جواب به این نظر

  42. علی ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۲:۵۸ ب.ظ

    احمدی نژاد چند تا دروغ شاخدار تو مناظره گفت :
    ۱- نامه تونی بلر
    ۲- کم ارزش بودن قطعنامه های شورای امنیت در مقابل شورای حکام (‌دیگه هر سفیهی اینو می دونه که اشتباهه اگرنه شورای حکام چرا ارجاع داده به شورای امنیت )
    ۳- آمار و ارقام دروغ و….

    خوب اگر مهندس زرنگ بود بدون بی ادبی حداقال این موارد رو به چالش می کشید
    این ها چه ربطی به متانت و ادب داره

    جواب به این نظر

  43. یک کلیبری ۱۳۸۸-۰۳-۱۶، ۳:۰۹ ب.ظ

    نمی‌توانم نظر شما را در مورد محتوای مناظره و اجازه‌ی طرفین برای پیش کشیدن مسایل خصوصی آن هم بدون توجه به نظر کارشناسان و نهادهای ذی‌صلاح مربوطه (مثلاً دادگستری) بپذیرم.
    اخلاق شرقی، ایرانی و اسلامی و حتی اخلاق حرفه‌یی حکم می‌کند که مناظره کننده در بحث‌های خود از حریم اخلاق، چهارچوب‌های قانونی خارج نشود.
    چه تضمینی وجود دارد که در صورت تداوم این روش‌ها، زندگی خصوصی من و شما و بقیه از تهدید، تحدید و هجوم‌های متجاوزانه در امان باشد؟
    فارغ از این که طرفدار چه کسی هستید، به این فکر کنید که در سر تا سر دنیا، عدم ورود به حریم شخصی افراد یک ارزش است و رعایت نکردن این اصل، ضمن این که با نظام ارزشی جوامع متعدد انسانی سازگار نیست، یک حرکت ضد ارزشی نیز محسوب می‌شود.
    آدم‌های اخلاق‌مدار و قانون‌گرا، یک‌سره افشاگری غیر قانونی و خارج از حدود وظایف و اختیارات را نمی‌پذیرند. قانوناً نیز اگر شما اتهامی به کسی وارد کنید که در قانون جرم محسوب می‌شود و نتوانید آن را اثبات کنید، مجرم و مفتری محسوب می‌شوید.
    امیدوارم حرف‌هایم را روشن زده باشم.
    موفق باشید. 

    جواب به این نظر

  44. نیلوفر ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۱۱:۵۸ ق.ظ

    امیدوارم مهندس موسوی رای بیاره تا رویه احمدی نزاد کم بشه.

    جواب به این نظر

    مریم Reply:

    نیلوفر خانم تو داری اشتباه می کنی فکر می کنی مثلا این آقای موسوی چیکار قراره برات بکنه . همه می دونن این اقای موسوی دست نشونده آمریکایی هاست.

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    این سوال براتون باقی میمونه که چرا امیدوارین که موسوی ببره و اونچه که پررویی قلمداد میکنین چیه که تمام این گردن کلفتهایی که کشور رو میراث امام برای خودشون میدونن قادر نیستن باهاش مواجه بشن!!

    جواب به این نظر

  45. مریم ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۱۲:۲۳ ب.ظ

    زیاد مطمئن نباش

    جواب به این نظر

    بیننده Reply:

    اون گردن کلفتها هم همینو میگن که شما گفتین.

    جواب به این نظر

  46. بیننده ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۱:۴۹ ب.ظ

    منم امیدوارم مردم بیشتر توجه کنن.

    جواب به این نظر

  47. سوخته ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۲:۴۲ ب.ظ

    سلام
    کرامت انسانی
    سربلندی ایران
    ملت قهرمان و سرافراز
    ایرانیان شایسته احترام
    من به شما علاقه دارم
    اما ؛
    متاسفانه از ادب ،
    از سیاست و از قدرت و بازی قدرت که از همه چیز همه کس براش مایه میگذارم ؛و حتی از نزدیکان خودم چه در حرف و (حتی اگر پاش بیفته در عمل ) میبرم .
    من به شما آقای موسوی علاقه دارم ام متاسفانه با کلمه جنگ و اقتصاد جنگی و انقلابات اقتصادی و اجتماعی و تبعات بعد از آن آشنایی ندارم ؛
    من شما رو دوستون دارم آقای کروبی اما برای اینکه ۴ سال دیگه رئیس الوزرا باشم در افترا و تهمت به همه ملت هیچ ابایی ندارم
    من خادم ملت سربلند ایرانم
    اما نمیدانم چرا در دوره ریاستم صنایع و کشاورزی ما که مهمترین منابع اشتغال بودند به نابودی کشیده شد ،
    من عاشق این ملتم
    اما نمیدانم چرا روز به روز تعداد جوانانی که از کارخانه ها اخراج میشوند بیشتر میشه
    من محمودم و حامدان خود را دوست دارم اما؛
    چنان کودکانه و از سر زبونی خط میکشم و خیط خیط میکنم که دیروز را با ….. (!؟)
    من شما را دوست دارم مردم اما میدانم که نمیدانید سالهای ۶۸ تا ۷۴ علاوه بر فعالیتهای روتین با که ها و کجاها بوده ام .

    جواب به این نظر

  48. سوخته ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۳:۰۶ ب.ظ

    آری من از طبقات پایین جامعه ام
    اما نمیدانم چرا اطرافیانم همواره اینقدر مهیب و گنده اند .
    تا حدی که هیچگاه بالاتر از کمربندهای پهن چرمیشان را ندیده ام و حتی از میان پاهایشان روزنه ای به بیرون نیافته ام ….. (!؟)
    من افتخار میکنم که روستاییم و کشورم را جز روستایی بزرگ نمیدانم
    من به بودنم افتخار میکنم و معتقدم که با بیلهای افراشته مان میتوانیم بند هیرمند را باز کنیم و خزر را نفروخته پس بگیریم و خلیج را به عربها بفروشیم و مخالفان میاندوآب و بروجرد و کرج و کلاردشت و دامغان و قم و کردستان و کرمانشاه را بر جای بنشانیم .
    من خود مردمم و از اینهمه اعتماد به نفس در شگفتم .
    آری من منم .

    و چون منم پس دیگران نیستند ….
    کارشناس ؟
    دکتر؟
    وزیر ؟
    مدیر کل با سابقه ۲۷ ساله ؟
    اینها که هستند ؟
    به چه کاری می آیند ؟
    من خودم کارشناس ارشدم .
    من خودم بهتر میدانم .
    من مردمی ام
    من از بطن شمایم اما شاید یادم نباشد وعده های بزرگی که به هوادارانم دادم و البته عمل کردم .

    من رئیس جمهورم و تو ای دامدار بیچاره چوپانی بیش نیستی
    من رئیس جمهورم و تو ای کشاورز ذلیل رعیتی بیش نیستی .
    من رئیس جمهورم و تو ای صنعتگر مفلوک ورشکسته ای بیش نیستی .
    و اما من رئیس جمهورم ؛ و تو ای کارمند و بازنشسته و مستمری بگیر کمیته امداد به برکت من و به یمن حضورم از ماهی هایی که به تو میدهم ارتزاق کن و آسوده باش که ماهیگیران را در بند کرده ام .
    من رئیس جمهورم و نان نفت را برشته و خشخاشی با پنیر لیقوان و عسل سبلان بی هیچ زحمتی به شما خواهم داد .

    جواب به این نظر

  49. سوخته ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۳:۰۸ ب.ظ

    آری تا من منم شما آسوده باشید .

    جواب به این نظر

  50. سوخته ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۳:۱۲ ب.ظ

    طرفدار فلان و بهمان و ….
    هوادار ….. فلان و فلان
    سینه چاک حامیان مردم درد کشیده ……
    رنجور زخم ناجوانمردیهای رقیب ….
    بس نیست ؟
    کم نبود ؟
    باز هم ؟

    چه نویسم که بر این آشفته جز نمی رحمت او ،
    هیچ دیگر نه به کار آید و نه آرامد ،
    درد این زخم نمک سوده بی ایمان را….

    جواب به این نظر

  51. کولیس ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۳:۲۲ ب.ظ

    من عاشق تیم قدرتمند کروبی هستم
    تیمی که اگر حامی اصلاحات هستی میتواند مطالبات مردم را ادا نماید
    در خصوص موسوی که کور کورانه همه بلدیل شانس زیاد از او حمایت میکنندانشاءالله بعد از رئیس جمهوری او متوجه حقایق پنهان میشوید
    البته هدف اکثر مردم حذف احمدی نجاد است ولی مثال ((از چاله در آمدن و به چاه افتادن هست))
    عشق است مردانی چون
    کرباسچی
    عبدی
    مهاجرانی
    کدیور
    اعلمی
    نجفی
    و افراد پنهان و کابینه آینده

    جواب به این نظر

  52. جوانان ایران زمین ۱۳۸۸-۰۳-۱۸، ۸:۵۵ ق.ظ

    موسوس خودت خجالت بکش به رئیس جمهور محبوب توهین می کنی انتظار داری مردم با شعور و غیرتمند بهت رای بدهند زهی خیال باطل . مردم خیلی عاقل تر از این حرفها هستند .این رو بدون که تمام قلبهای ما برای احمدی نژاده نه صداو سیما و نه هیچ رسانه وجای دیگه

    جواب به این نظر

  53. میلاد ۱۳۸۸-۰۳-۱۸، ۸:۵۶ ق.ظ

    پیروز باد حق بر باطل . احمدی نژاد حامی منافع ملت .

    جواب به این نظر

  54. رضا ۱۳۸۸-۰۳-۱۸، ۴:۱۶ ب.ظ

    عججججججججججججججب!
    بابا تحلیلگر!
    خیلی خوب بود!
    عالی بود!
    بی طرفانه فضا را تحلیل کردی!!!
    خداییش کفم برید!!!
    احسنت!!
    جدی می گم
    کاملا به وجد اومد!
    میشه جواب بدید چه رشته ای می خونید؟؟؟

    شما لیاقت اینو دارید که بعد از ادامه تحصیل در مراکز تصمیم ساز استراتژیک فعالیت کنید هرچند این مراکز لیاقت شما را ندارند

    جواب به این نظر

  55. مهرداد-ا ۱۳۸۸-۰۳-۲۱، ۱۲:۱۴ ب.ظ

    با سلام به همه ایرانی های باغیرت: به نظر من اگر این دولت به دست آقای موسوی بیفته تمام افتخارات کسب شده ملت را به باد میده وایران رو مستعمره ی آمریکا میکنه..ما طرفدار رئیس جمهوری هستیم که مارو در جهان سربلند کنه نه فقط وعده بده که قیمت پنیر رو کاهش میدم…

    جواب به این نظر

نظر شما