توصیه هایی به دانشجویان کامپیوتر و IT

* امیدوارم از این پست این برداشت رو نکنین که من میخوام ژست آدمای موفق رو در بیارم یا اینکه کسی رو نصیحت کنم، چون واقعا اینطوری نیست ضمن اینکه منم تازه فارغ التحصیل شدم و هنوزم تازه کارم. اینایی که میگم بیشتر مربوط به تجربیات کاریم هست چون من از سال دوم دانشگاه به طور پاره وقت و یا دائم اینور و اونور کار کردم و یا اینکه پروژه انجام دادم. بنابراین تو رشته خودم (یعنی مهندسی کامپیوتر و به خصوص گرایش نرم افزار) تا حدی بازار کار دستم هست.
ضمن اینکه این تجربیات بیشتر به درد کسانی میخوره که اون سه بند پ رو ندارن! یعنی پول و پررویی و پارتی!

* اولش اینکه من توصیه میکنم به هیچ عنوان به آموخته های دانشگاهی بسنده نکنین. حالا مهم نیست دانشگاه تهرانین یا شریفین یا پلی تکنیک، حتی به رتبه های زیر ۱۰۰ تون هم ننازین! چون کلا چیزهایی که تو دبیرستان خوندیم به درد دانشگاه نمیخورن و البته چیزهاییم که تو دانشگاه میخونیم خیلی به درد بازار کار نمیخورن!! سعی کنین حتما e-book بخونین. تو اینترنت زیاد سرچ کنین. دنبال تکنیکها و متدولوژی های تازه باشید و حتی سعی کنین تو دانشگاه اونا رو دمو کنین.

* دوم اینکه حتما و حتما حین تحصیلتون کار کنین! اگه فرصت شغلی گیرتون نیومد حتما واحد کارآموزیتون رو جدی بگیرین و یه جای درست و حسابی برین که اقلا روی یک پروژه ملی و یا دهن پرکنی چیزی کار کنین. (اگه پارتی ندارین سابقه کار تو همچین پروژه هایی به جذب شما خیلی کمک میکنه). یعنی مثلا اینطوری نباشید که یه فارغ التحصیل صفر کیلومتر باشید و حالا بخواین برین جایی کار کنین.
حتی اگه پروژه یا کار درست و حسابی گیرتون نیومد، بازم کارای عادی رو قبول کنین. از این جهت که سریعتر با سیستم اداری آشنا میشین! خیلی فکر نکنین که مهندس هستین و حالا باید شسته رفته عمل کنین وقتی وارد سیتسم اداری میشین تازه میفهمیم کلاس گذاشتن های ما تو دانشگاه و پز دادن ها و اینا خیلی به درد نمیخوره!

* سوم اینکه اعتماد به نفس داشته باشید! باور کنین اینایی که از دور میبینم مدیر فلان قسمت و یا جا هستن لزوما خیلی بیشتر از ما نمی دونن که ممکنه کمتر هم بدونن (که کلا اینجا ایران هست و قس هذا :دی) چیزایی که نمیدونین بپرسین. از قبول مسئولیت های سنگین نترسین! من اولین باری که رفتم مرکز انفورماتیک تو یه پروژه یه مسئولیتی بهم دادن، سریع قبول کردم. با اینکه اصلا نمیدونستم باید چیکار کنم (تابستان سال دوم دانشگاه!) بعد هی خوندم و مطالعه کردم تا یه چیزایی دستم اومد. بعدشم همون پروژه باعث شد منو مسئول یه پروژه ای بکنن که با PHP نوشته شده بود و یکی از افراد تیمش یکی از کتابهای PHP رو ترجمه کرده بود و توجه کنین که بنده تا اون موقع یک خط از این کد رو هم ندیده بودم و حتی دقیقا نمیدونستم MySQl چی هست؟! ولی بازم قبول کردم و رفتم کتابش رو خوندم و اونم به خیر گذشت. با اینکه هنوزم وقتی یه کار جدید بهم می افته میترسم ولی ته دلم میدونم که همه کمابیش اندازه همدیگه میدونیم فقط یه سری تجربه شون بیشتره، همین.

* چهارم اینکه به خصوص تو رشته نرم افزار فقط نشینین کد بنویسین و کدنویسی تون رو تقویت کنین! چون خیلی مهم نیست و ضمن اینکه چیزی که تو دنیا زیاده کامپوننت و کد و نرم افزار آماده است! و اصلا دانشگاه هم نرید قادرین کدنویسی رو فرا بگیرین. برین سمت طراحی و مدلسازی نرم افزار به خصوص از نوع شی گرا و یا Object Oriented. چون این دید مهندسی و طراحی بهینه هست که شما رو از یک کدنویسی معمولی که بیرون کدنویسی یاد گرفته متمایز میکنه!

* پنجم: از اون مهمتر بچه های رشته IT به خصوص گرایش امنیت رو جدی بگیرن. یه زمانی تو ایران IT مد شده بود، همه فرت فرت انواع و اقسام نرم افزارا رو استفاده کردن و همین طوری مثلا ساختار IT ایجاد کردن بدون اینکه به عواقبش فکر کنن و تازه حالا فهمیدن IT بدون امنیت یعنی اینکه همه چیز رو صاف و مستقیم بدی دست هکرها و مهاجمین و این یعنی خسارت به اونهمه خرجی که کردن. برای همین این گرایش هم بازار کارش خیلی خوبه. حالا مهم نیست امنیت در سطح شبکه های LAN داخلی ادارات هست و یا حتی در سطح ارزیابی یک نرم افزار.
به خصوص تو این دو تا زمینه یعنی طراحی و امنیت اصلا به درسهای دانشگاهی بسنده نکنین. حتی خیلیم به آموخته های تئوری اینترنت هم بسنده نکنین، بیشتر سعی کنین تجربی یاد بگیرین. یعنی با انواع و اقسام Tools کار کنین و باهاشون ور برین و تا جایی که میتونین تست کنین.

* و ششم اینکه به فکر مدرک و معدلتون باشید! هرچند اون آموخته ها بیشتر تئوریکال هست و تو صنعت به درد نمیخوره اما خوب متاسفانه سیستم اداری ما خیلی دانشگاه برتر گرا و معدل گرا هست! مثلا سعی کنین دیگه از ۱۴ پائینتر نیاین (هرچند که خیلیییی سخته) ولی بعدا اقلا روحتون در آرامشه از اون همه بهانه الکی برای عدم جذب و استخدامتون!

* و در نهایت اینکه وقتتون رو با اینترنت و چت و شبکه های اجتماعی تلف نکنید! تجربه ثابت کرده که از اینها چیزی از آب در نمیاد و شکی نداشته باشید که شهرت مجازی پول زا نیست! :دی
فعلا اینها به ذهنم میرسه. اگه کسی خواست چیزی دیگه ای اضافه کنه حتما تو قسمت نظرات بنویسه و یا ایمیل بزنه به: zahrahb@gmail.com

* پانوشت: این همونی پستی بود که براش دنبال عکس میگشتم و رسیدم به این عکس بامزه !:)

۳۷ نظر

  1. گیلانی ( لاهیجانی ) ۱۳۸۸-۰۲-۲۰، ۹:۴۷ ب.ظ

    منم با نظرتون موافقم که آنچه در دانشگاه یاد می گیریم برای پیشرفت در محیط کاری کافی نیست و تجربه مهم تر هست … البته خیلی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف در عرصه های کاری متفاوت و کاملآ به دور از آموخته های علمی دانشگاهی مشغول به کار میشوند …

  2. دینا ۱۳۸۸-۰۲-۲۰، ۹:۵۸ ب.ظ

    سلام. به عنوان یک مهندس سخت افزار کاملا با حرفات موافقم.
    تو سخت افزار هم همه فکر میکنند که ما باید دل و روده کامپیوتر رو بیرون بریزیم در صورتی که میتونیم طراحی کنیم. درسته تحریم هستیم اما باز هم یه سری قطعه ها رو خودمون می زنیم :) به وسیله fpga میشه خیلی کارها کرد :)

    فرزاد Reply:

    بــــــــــله.

  3. amir ۱۳۸۸-۰۲-۲۰، ۱۰:۰۹ ب.ظ

    چه در ایران چه در خارج منظورم از خارج یعنی MIT , برکلی و هاروارد و .. ما دانشگاه نمیریم که دانشگاه به ما چیزی یاد بده دانشگاه فقط یک بستره برای رشد، بقیش با خودمونه.

    فرزاد Reply:

    تو خارج (منظورم آمریکاست) از همون سال دوم بستر برای وارد اجتماع کاری شدن توی همون دانشگاه از کشورای دیگه خیلی بیشتر است.

  4. صایر ۱۳۸۸-۰۲-۲۰، ۱۰:۲۶ ب.ظ

    فکر می کنم بهترین توصیه به دانشجویان موفق کامپیوتر اپلی کردن باشه !
    تو ایران غیر از کارهای پایگاه داده ای و مختصری از شبکه و امنیت کار دیگه ای نیست
    (که به نظر من زمینه هایی هستند که کمتر از بقیه به خلاقیت نیاز داند)

    حس من اینه که این نوع کار کردن خلاقیت رو از آدم می گیره ، پس یک توصیه خوب چسبیدن به
    زمینه ای که فرد به اون علاقه داره است (علاقه به همراه استعداد) . کار همزمان با درس
    هم توصیه خوبی به نظر نمی رسه . چند نفر از دوستان من که این کارو کردن بعد
    از این که پول خوبی به دست آوردند تقریبا درس رو ول کردند.

    فکر می‌کنم ابداع روش‌ها و راه‌های جدید جز مهمترین انگیزه‌های کامپیوتری شدن
    یک آدم باشه که با کار کردن بخش زیادیش از بین می‌ره.(یک بخش مهم دیگش بازی‌های کامپیوتریند ;) )

    البته توصیه‌های شما برای کسانی که می‌خواهند بمونند خیلی خوبه ولی اگر استعداد
    خاصی رو تو خودشون حس می‌کنند شاید بهتر باشه در مورد کار کردن کمی تجدید
    نظر کنند.

    با احترام

  5. صابر ۱۳۸۸-۰۲-۲۰، ۱۰:۲۸ ب.ظ

    فکر می کنم بهترین توصیه به دانشجویان موفق کامپیوتر اپلی کردن باشه !
    تو ایران غیر از کارهای پایگاه داده ای و مختصری از شبکه و امنیت کار دیگه ای نیست
    (که به نظر من زمینه هایی هستند که کمتر از بقیه به خلاقیت نیاز داند)

    حس من اینه که این نوع کار کردن خلاقیت رو از آدم می گیره ، پس یک توصیه خوب چسبیدن به
    زمینه ای که فرد به اون علاقه داره است (علاقه به همراه استعداد) . کار همزمان با درس
    هم توصیه خوبی به نظر نمی رسه . چند نفر از دوستان من که این کارو کردن بعد
    از این که پول خوبی به دست آوردند تقریبا درس رو ول کردند.

    فکر می‌کنم ابداع روش‌ها و راه‌های جدید جز مهمترین انگیزه‌های کامپیوتری شدن
    یک آدم باشه که با کار کردن بخش زیادیش از بین می‌ره.(یک بخش مهم دیگش بازی‌های کامپیوتریند ;) )

    البته توصیه‌های شما برای کسانی که می‌خواهند بمونند خیلی خوبه ولی اگر استعداد
    خاصی رو تو خودشون حس می‌کنند شاید بهتر باشه در مورد کار کردن کمی تجدید
    نظر کنند.

    با احترام

  6. محمدعرفان ۱۳۸۸-۰۲-۲۰، ۱۱:۰۵ ب.ظ

    تا حدودی باهات موافقم. ضمن اینکه انقدرم اطلاعات امنیتی در ایران پایین نیست.

  7. حامد ۱۳۸۸-۰۲-۲۰، ۱۱:۳۱ ب.ظ

    این حرفو در مورد بسنده نکردن به آموخته های دانشگاهی قبول دارم.
    باور کن من مهندس نرم افزار میشناسم هنوز حتی دوخط کد نوشتن رو هم بلد نیست. نمیدونم چطوری درس خونده خیلی برام عجیبه. تازه فارغ التحصیل شده اما حتی اصطلاحات رو هم بلد نیست.
    من تا حالا همچین چیزی ندیده بودم آخه چطور میشه؟
    این پروژه بزرگ دست گرفتن هم خیلی خوبه.
    یادمه وقتی تازه رفته بودم خدمت برای راحت تر کردن کار خودم (تو قسمت ایثارگران) یه برنامه ساده نوشتم. بعد از مدتی این برنامه کلی سرو صدا کرد و پیشرفتش کردم و یه برنامه موندنی شد برای س.پاه.
    اما متاسفانه من در حال حاظر شرکت خصوصی دارم و دیگه مسئولیت زیادی ندارم که از طریق اون بخوام پیشرفت کنم.

  8. Pouya ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱۲:۰۳ ق.ظ

    کم و بیش موافقم ، البته همه اونایی که کامپیوتر و IT می خونن ، اطلاعات کاملی در مورد رشتشون ندارن و بعضا دیدم که کسانی رو که دانشگاه هم نرفته از یک مهنس نرم افزار اطللاعات بیشتری دارن. ضمن اینکه به دانشجوا اللخصوص از نوع دخترش بگید که پروژه کپی تحویل استاد ندن ، پروژه هم مثل کارورزی خیلی مهم هست و می تونه خیلی کمک کنه.

  9. haleh ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱:۴۴ ق.ظ

    به درد من که نخورد باشد تا بقیه استفاده کنند!

    فرزاد Reply:

    صبر کن.

  10. فرزاد ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۵:۲۸ ق.ظ

    برمی‌گردم.

  11. محمد ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱۰:۳۰ ق.ظ

    با نظراتت موافقم . خیلی خوب گفتی.تشکر

  12. علیرضا ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱۰:۵۶ ق.ظ

    «شهرت مجازی پول زا نیست» جملة خیلی زیبایی بود….. و البته تکان دهنده.

    [سـبـز بـاشـیـد]

  13. خانمه ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱۲:۱۴ ب.ظ

    خارج از موضوع
    شما الان شمال مستقر هستین ؟؟!!! :)

  14. پریزاد ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱۲:۲۹ ب.ظ

    جالب بود ومفید برای مهندسان کامپیوتر.
    موفق باشید

  15. morteza ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱۲:۲۹ ب.ظ

    پست جالبی بود من که خیلی وقته دنبال همچین مطلبی بودم
    من می خوام رشته نرم افزار را در دانشگاه بخونم ( الان دارم واسه کنکور می خونم ) به نظر شما من که می دونم رتبه بدی میارم و دانشگاه بدی می رم به نظرتون دانشگاه را برم یا یه سال دیگه بخونم ؟
    از نظر علاقه هم من علاقه دارم و برنامه نویسی هم تا حدودی بلدم و طبق گفته دوست عزیز که گفتند دانشگاه یه بستره برای رشد فکر کنم نام دانشگاه برای من اهمیتی نداشته باشه
    ضمنا من هم با نظرتون درباره چت و شبکه اجتماعی موافقم ولی اگر خودتان طراح این بخش باشید اون موقع چیز خوبیه

  16. عرفان ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۱:۲۲ ب.ظ

    خیلی مفید بود. یه سوال دارم که اگه جواب بذارین خیلی خوبه. شما فوق دارین یا لیسانس؟ و اینکه از کدوم دانشگاه. مرسی بابت این چند نکته، من هم رشته ام نرم افزاره و خوب این چیزایی که گفتین رو حس کردم و بهشون برخوردم. مخصوصا اون بند کار کردن در حین تحصیل رو. :)

  17. بهروز ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۲:۱۰ ب.ظ

    من هم دقیقا این مسائلی را که شما گفتید را تجربه کردم
    کاملا درست می فرمایدد

  18. omid ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۲:۱۱ ب.ظ

    البته من خودم رشتم نه کامپیوتره نه گرایشم به طبع رشته ام نرم افزار نیست ولی تجربم در این زمینه زیاده و تقریبا ۱۰ ساله متاسفانه تو این صنعت هستم
    این صحبتهای شما کاملا درسته ولی من یه توصیه دارم برای قبل از تعیین رشته و اون اینه که اصلا کامپیوتر انتخاب نکنبد و برید رشته های مالی و یا رشته های مهندسی ولی سعی کنید خوب کامپیوتر یاد بگیرید
    واقعا رشته مزخرفی هست تو ایران و فارغ التحصیلان این رشته محکوم هستند به خرحمالی(ببخشید) تا آخر عمر
    با توجه به اینکه اطلاعات کامپیوتری طول عمرشون حداکثر ۳ ساله و بعد از ۵ سال در صورتی که به روز نشید مثل یه بچه ۵ ساله در مقابل کامپیوتر هستید که فقط میدونید اینتر چیه مثالشم همین نرم افزار هایی که سیستم عامل شبکه هستند مثل ناول (اووووووووووههههههههههه) ویندوز ان تی ویندوز ۲۰۰۰ و …
    حالا مقایسه میکنم با بقیه رشته ها مثل برق که به این رشته نزدیکه سالیان متمادیه که اصولی و اطلاعاتی که تو دانشگاه یاد گرفته پایدارن و خیلی زود هم پله های ترقی رو تو قسمت خودش طی میکنه

  19. default ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۴:۳۸ ب.ظ

    سلام
    تو دانشگاه های ما آدم کار یاد نمی گیره
    درس ها به درد نخور شده
    جا واسه کار و تحقیق نیست
    دانشجویی هم که بخواهد کار کنه نمی ذارن
    اینقدر دلم از این مسئولین بی دین لامذهب جمهوری اسلامی پره که حد نداره
    خدا خرشون کنه
    کار آموزی را هم که مراکز محترم از دم توش می کنن
    خدا ازشون نگذره

    نابرده رنج گنج میسر نمی شود
    مزد آن گرفت جای برادر که کار کرد

  20. زهرا جون ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۵:۲۶ ب.ظ

    سلام . لینکدونی گذاشتی ؟ مگه می خوای هکت کنم . این دفعه دیگه از اون دفعه ها نیستا…..

  21. حسین ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۵:۵۳ ب.ظ

    لولولو… . . . . . . . . . .

  22. Hossein Sahandram ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۶:۴۶ ب.ظ

    عالی بود ، البته شهرت مجازی هم می تواند پول ساز باشد.

  23. a-sh ۱۳۸۸-۰۲-۲۱، ۹:۰۷ ب.ظ

    ابنم چندتا نکته اضافی هست که به درد مبخوره:
    ۱۰ مهارتی که ، بیش از تخصص و مدرک تحصیلی ، برای موفقیت در هر شغلی، لازم اند :

    http://www.ardal.blogfa.com/post-145.aspx

  24. m.reza ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۲:۴۸ ق.ظ

    خداییش شعر گفتی ها! یعنی چی که کدنویسی زیاد مهم نیست یا اینکه خیلی راحت میشه کدنویسی رو یاد گرفت؟!!! البته خب شاید نوشتن برنامه هایی که مثلا اعداد ۱ تا ۱۰ رو چاپ کنه یا فاکتوریل یک عدد رو بگیره زیاد هم سخت نباشه!!!
    یک برنامه نویس ۱۰ سال که کد بنویسه تازه میتونه اسم خودشو بذاره برنامه نویس بعد شما میگی کد نویسی مهم نیست؟!
    آخه چرا در مورد چیزی که سررشته نداری مینویسی و چند نفر دیگه رو هم به اشتباه میندازی؟ باور کن بعضی وقت ها سکوت کردن خیلی بهتر از صحبت کردن‌ه. حداقلش اینه که کسی نمیفهمه تو چه حدی هستی!!!

  25. ا... ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۶:۳۱ ق.ظ

    ای کاش یه کم هم به من یاد بدین

  26. سامان ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۱۲:۴۰ ب.ظ

    سلام زهرا خانم من یه ایمیل برات زدم خیلی مهمه برام جواب بدی حیاتیه

    با تشکر

  27. aMiN ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۳:۰۹ ب.ظ

    عالی نوشته بودی
    اینا همش چیزایی بود که من بهش عمل میکردم و سالها پیش بهش رسیده بودم حتی زمانهایی قبل از دانشگاه هم کار میکنم و الانم که توی یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی کشور مشغول به کارم و از همین راهها که گفتید بهش رسیدم…

  28. shamim ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۴:۳۸ ب.ظ

    bande 6 marboot be tamame donya mishe na tanha iroon , shoma har koja ke beri baraye estekhdam aval be nomre madraket negah mikonan badan too kare ke mifahman adam chizi midoone ya …

  29. سیمان ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۶:۴۲ ب.ظ

    سامان جان یه کم بیشتر التماس می کردی تا جوابتو بدن !

  30. پشت کنکوری (رضا) ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۱۱:۱۷ ب.ظ

    سلام

    با حرفات موافق نیستم البته نه با همش

    به نظر من تو این رشته تنها چیزی که اهمیت داره علاقه هستش حالا این علاقه می تونه توهر شاخه این رشته باشه و این نیست که بخوایم به این رشته جهت بدیم چون سبک تقلید میشه مثل همین جو پی اچ پی که الان همه رو گرفته پیشنهاد من اینه
    که تو یه زمینه ای که دوست دارین و واقعا لذت می برین تمرکز داشته باشید ;

    تو این رشته اگه به انگلیسی تسلط پیدا کنید رشد چشمگیری می کنین و ادم محدودی نمی مونید

    راستی این اول پستت گفته بودی فکر نکنید می خوام ژشست موفقها رو بگیرم ولی من وسطای پست که رسیدم دیدم خیلی داری ژشست می گیری

    پست امید هم کاملا رد وتکذیب هستش شما رشتتون این نیست وگرنه می دونستید ما اصول رو می خونیم که تغییری توش نیست و مانا هستش ونمیایم ویندوز (هه) وامثالهم که شما فرمودید رو بخونیم که عمری براش باشه و یا …

  31. پشت کنکوری (رضا) ۱۳۸۸-۰۲-۲۲، ۱۱:۲۹ ب.ظ

    راستی من با این پستت یاده یکی از استادامون افتادم که واقعا یه استاد بود

    استاد زبان ماشین مون بود همشه وقتی در س میداد روبه دخترا می کرد و به شوخی می گفت این کلمه ها رو یاد بگیرین لااقل چیزای دهن پر کنی هستش دی :
    (منظوره خاصی ندارم زهرا خانوم )

  32. سعید ۱۳۸۸-۰۲-۲۳، ۱:۰۶ ب.ظ

    نوشته خوبی بود. لطفا اینها رو هم به نوشته اضافه کن. آشنایی و حتی تسلط بر design pattern ها و refactor کردن که فقط و فقط با مطالعه کدهای نوشته شده در پروژه های قوی و بزرگ بدست میاد و اگه کسی شانس استخدام داشته باشه شاید ۹۰ درصد موارد مجبور باشه Code reuse کنه و خیلی کم پیش می یاد که یه چیزی رو از اول بنویسه.
    ممنون

  33. خدیجه ۱۳۸۸-۰۲-۲۳، ۴:۲۷ ب.ظ

    سلام
    مرسی از توصیه هات.یه تلنگری به خودم بود.ممنونم

  34. مرتضی ۱۳۸۸-۰۲-۲۴، ۸:۵۲ ب.ظ

    می گم این جا چه پستی شده ها !
    ملت همه طلبه اند ، زهرا خانم یه چند تا جواب هم بده تا ما دلمون خوش باشه