اجماع بین حجاب، تنوع و زیبایی لباس

* این لینکِ وبلاگ یک مسلمان است که در نیمکره‌ی غربی زندگی می‌کند. زن‌های مسلمان باحجاب را که در خیابان می‌بیند، ازشان اجازه می‌خواهد عکسشان را بگیرد و بگذارد اینجا. به دوستانش هم می‌گوید که همین کار را بکنند.
اسمش را هم گذاشته، “حیجابز های” که یعنی “هلد یور حیجابز های” که یعنی “حجابتان را بالا بگیرید” که یعنی “حجاب یک جام، یک کاپ است، بگیرش بالای دست، بگذار همه ببینندش”.
متن بالا رو از وبلاگ خوب Dear Enemy نقل قول کردم.

* میگم یکی از مشکلاتی که ماها توی ایران داریم عدم تنوع لباسه. مثلا من لباسهای خانمهای محجبه این وبلاگ رو میدیدم بیشتر حسرت میخوردم که ماها چرا نمیتونیم توی ایران از این لباسها بپوشیم؟! اگه دقت کنین، اینها هم محدوده حجاب رو رعایت کردن و هم اینکه اصلا رنگهاشون جیغ نیست ولی در عین حال بسیار پوشیده تر از دخترای ایرانی هستند. باور کنین اگه توی ایران پوشش کمی آزادتر بود و از این حالت رسمی یا چادر و یا مانتو خارج بود (مثلا اجازه پوشیده بلوز/کت با شلوار یا کت دامن بود) وضع حجاب خیلی بهتر از الان بود! توی خیلی از کشورهای مسلمان که پوشش آزادتری نسبت به ما دارن، پوشش نسل جوانشون به مراتب بهتر از ماهاست. تو ایران باز چادریها رو دیدم که زیر چادر روسری یا شال و یا لباس رنگی کوتاه می پوشن ولی اگه یه مانتویی این پوشش ها رو داشته باشه، نه تنها دانشگاه و یا محل کارش راش نمیدن که باید با گشت محترم ارشاد هم برخورد بکنه !:) و این شاید یکی از دلایل آرایش های جیغ توی ایران باشه حتی. چون خانمها به طور ذاتی تنوع طلبن (مخصوصا روی لباس و ظاهرشون) رو این اساس وقتی چنین محدودیت هایی هست، تمام هم و غمشون رو میذارن روی جاهایی که میشه روشون کار کرد!

* برداشت من اینه که سیستم/ قوانین پوششی فعلی با این لباسهای نه چندان شاد و خوشرنگ و تکراری، واقعا جوابگوی خانمهای جوان نیست. ولی لباسهایی که توی این عکسها هست، هم به مراتب ساده تره و هم شیک تر و از همه مهمتر متنوع تر.

* لینکهای مرتبط:
۱- لباسهایی شاد برای خانمهای محجبه
۲- دردسری به نام تنوع لباس در خانمها

۴۵ نظر

  1. آلوچه ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۶:۲۰ ب.ظ

    خوب بود.
    فقط یه چیزی رو نباید فراموش کنیم که یه مقداری هم بعضی خانم های ایرانی خودشون مشکل دارن.

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    چطور؟ یعنی سر چی مشکل دارن؟

    جواب به این نظر

  2. مهدی ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۶:۳۱ ب.ظ

    از فرض غلط به حکم غلط میرسیم برخی اوقات!
    شما فرض کردید همه خانم ها میخوان حجاب داشته باشن، در صورتی که برای خیلی ها با توسری حجاب بهشون تحمیل شده. لذا اینکه اوضاع خوب و همه چیز سر جاش باشه یکم دور از واقعیته. الان همه میگن قانون مملکت و اسلامه! باشه، تا زمانی که قوه قهریه دارید در دینداری تان موفق و ثابت قدم باشید!

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    شما مطمئنین من اینطوری نوشتم؟! فرض من برای کسانی بود که میخوان حجاب داشته باشند!
    ضمن اینکه این که باید همه حجاب د اشته باشند قانونیه که بنده وضع نکردم و تغییر یا عدم تغییر توش هم به دست بنده نیست!

    بهتره قبل از نظرات فاشیستی کمی دقت کنید روی نوشتار

    جواب به این نظر

    مهدی Reply:

    من به شما توهین کردم که شما به من توهین می کنید؟! یا مرا می شناسید که به من نسبت فاشیست می دهید؟ شما اصلا میدانید فاشیست به چه کسی می گویند؟!
    شما در مورد آرایش های به قول خودتان جیغ گفتید، من هم گفتم برخی از آنها اصلا نمی خواهند حجاب داشته باشند یا خیلی هایشان هم اعتراض دارند ولی چون ابزار دیگری ندارند از تن شون مایه میذارند. منم نگفتم این قانونی هست که شما وضع کردید و خواست تغییر یا عدم تغییر نیز از شما نداشتم. فقط گفتم به عنوان یک وبلاگ نویس نظرات واقع بینانه داشته باشید.

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    خوب با این تفاسیر اصلا ربط کامنت شما به نوشته من چی بود؟!
    بله من میدونم فاشسیت یعنی چی! و عرض کردم نظر شما فاشیستی بود نگفتم شخصیتتان چون اصلا نمیدونم کی هستید یا نیستید!
    ضمن اینکه با این اعتماد به نفس که می فرمائید واقع بینانه حرف بزنید دیگه جایی برای بحث نمی مونه
    ظاهرا شما عادت به دستور دادن و خود محق بودن دارید

    جواب به این نظر

    سوده Reply:

    چرا تغییر در این قانون دست تو نیست؟ یا با حجاب اجباری موافقی که هیچ! یا مخالفی که حتی با ابراز مخالفتت، اگر هیچ کار دیگری هم نکنی، در جهت تغییر آن یک قدم کوچک برداشته ای. پنهان شدن پشت جملاتی از این دست ممکن است از نظر سیاسی تو را مصون نگه دارد اما وجهه تو را به عنوان یک آدم مسئول عضو جامعه کاملا خراب می کند.

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    میشه بفرمائین چرا خودتون تا حالا کاری نکردین؟! چرا ما همش انتظار داریم بقیه کاری بکنن؟!

    جواب به این نظر

  3. شهرزاد ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۷:۱۱ ب.ظ

    نمیدونم چی بگم. تو کشورهای عربی خلیج فارس که من بودم، این سیستم حجاب اجباری از طرف خانواده یا طایفه اعمال میشه که کم از حجاب اجباری دولتی در ایران نداره. فرض کن خارجی ها اونها همه نیمه لخت و دخترها مجبور هستن که حجاب بگیرن.
    واسه همین میبینی که دخترها با جلباب و روسری های سیاه میان بیرون اما آرایش می کنن (که خوب هم بلد نیستن، مثلا ردیف پشت چشم سبز می زنن) و یه کوچولو یا خیلی بزرگ موهاشونو بیرون میزارن. در ضمن همش به من می گفتن که از مانتوهای ایرانی و کلا حجاب ایرانی تعریف می کردن. البته تو لبنان و سوریه و کشورهای مسلمان آفریقا لباسها رنگی و ایناست و متنوع. اما تو حوزه خلیج فارس لباس زنهای محلی همون جلباب و روسری سیاه هستش.
    یه چیزی نوشته بودم درباره حجاب جدید در ایران تو وبلاگم. وقتی یکی نمی خواد حجاب بگیره نباید اصلا اجبار باشه چون هیچ مفهومی نداره اون حجاب. در ضمن خیلی از مسلمون ها هنوز مفهومش رو دقیقا درک نکردن. فکر می کنم که حجاب از درون آدمی سرچشمه می گیره و یه نُرم اجتماعی هم هستش. و پوشیدن لباس رنگی تو ایران برای حجاب تا قبل از محدود کردنش به سیاه پوشی در زمان صفویه، همیشه معمول بوده. درحالی که لباس های سیاه مخصوص طوایف بیابان نشین و عرب های نومد بوده.

    می تونستی حتی لباس محلی های ایران رو مثال بزنی که همشون رنگی و در مدل های مختلف هستن و این نشون میده که متنوع پوشیدن یک نُرم اجتماعی در فرهنگ ایرانی اسلامی هستش که متاسفانه از زمان صفویه (مشکی کردن) و بعدش رضاخان (همسان کردن لباس ها که تا الان ادامه داره و فرهنگ ما رو نابود میکنه) و بعدش گشت های محترم ارشاد جمهوری اسلامی به زور تغییرش میدن..

    Sorry for my long rant :)

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    نه اتفاقا ممنونم !:) به خصوص پاراگراف آخر رو شدیدا تائید می کنم

    جواب به این نظر

  4. Amin ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۸:۵۰ ب.ظ

    دارم یه اسپمر مینویسم فقط هم میام اینجا اسپم کنم .

    پ.ن ۱- اینجا چرا ویرایشگر پیشرفته برا رسال نظر نداره ؟

    پ.ن ۲ – عکس ها رو چرا کوچیک میکنی ؟ بزار ببینیم چیه آخه ! اه

    جواب به این نظر

  5. سعید ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۹:۳۵ ب.ظ

    این خانم الان متبرج نیست؟ سردار محترم بیاد تشخیص بده!‌ :دی

    جواب به این نظر

  6. ا... ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۹:۴۱ ب.ظ

    با پاراگرف آخر موافقم

    جواب به این نظر

  7. یک طلبه بی‌سواد ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۹:۴۵ ب.ظ

    اجماع نه، جمع.

    جواب به این نظر

  8. aaaaaaaaaaaaaaa ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۱:۰۱ ق.ظ

    یگه اینجام سیاسی شد و همه از همه چیز حرف میزنن غیر از بحث اصلی

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    دقیقا :D:D:D

    جواب به این نظر

    ا... Reply:

    منم فکر میکنم ایرانی ها باید از چیزهای خوبی مثل همین موضوع درس بگیرن. ای کاش جامعه ما بتونه درک کنه این موضوع رو

    جواب به این نظر

  9. aaaaaaaaaaaaaaa ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۱:۰۳ ق.ظ

    و آما نظر من اینه که این نوع حجاب (محلی و روستایی) چون معمول نیست پس استفاده نمیشه چون بی ادبیه بهت میگن دهاتی!!!! یعنی مشکل فرهنگی داریم

    جواب به این نظر

  10. نظر پرداز ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۳:۳۸ ق.ظ

    به نظر من باید اول فلسفه حجاب رو بررسی کنیم بعدش بیایم و مدل از خودمون در کنیم.
    مگه غیر از اینه که حجاب برای پوشاندن زینت ها (یا به قولی زیبایی ها) از طرف خداوند واجب شده؟ پس چرا ما می خوایم که خود این پوشاننده رو به زینت تبدیل کنیم؟
    احساس می کنم کمی دور زدن احکامه. حالا چرا نمی دونم.

    جواب به این نظر

  11. خاطره ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۹:۴۲ ق.ظ

    خوب زهرا جان اول به این کامنت های بی اساس توجه نکن عده ای با حجاب مشکل دارن هرجا از حجاب تعریف کنه بدون توجه به موضوع حرف میزنن…یکی بهشون بگه خوب دوست نداری نداشته باش تقصیر ما نیست که حجاب اجباری است!
    من این حرف تو رو بارها گفتم اگه حجاب به چادر ومانتو نبود…..
    چه میشه کرد
    واقعیت اینه اگه این طور باشه که ما میخوایم حدش رو نمیشه تعیین کرد
    کاش اجباری نبود
    اون موقع هرکی با دولت مشکل داشت فکر نمیکرد باید با حجاب هم مشکل داشته باشه

    جواب به این نظر

  12. گل دختر ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۳:۴۸ ب.ظ

    سلام زهرا خانوم
    به نظرم اینقدر این موضوع جای صحبت داره که من رو از گوگل ریدر تا اینجا کشوند!
    دیدم حدسم درست بوده و بیشتر محتوای کامنتها سیاسی شده.

    در مورد رنگ و مدل لباس فکر کنم چون تند تند چند تا موضوع رو با هم بیان کردی برای بعضی ها کژفهمی حاصل شده!

    اگه درست فهمیده باشم منظور شما به خانومهایی هست که میخوان حجاب داشته باشن ولی به خاطر عرف نمی تونن حجاب های رنگی و زیبا داشته باشن. صرف نظر از اینکه یک پوششی که اسم حجاب داره تا چه حد مجاز هست زیبا باشه ( به قول کامنت نظرپرداز) این مسئله در ایران کاملا به عرف بر میگرده. نه گشت نیروی انتظامی و امنیت اجتماعی!

    تا حالا کدوم خانوم رو دیدید که حجابش کامل باشه و البته مثل بعضی از عکسهای اون وبلاگ بلوز و شلوار تنگ نباشه و حالا رنگ های شاد هم باشه و ارشاد بهش گیر بده؟

    منم موافق حجاب مشکی مخصوصا با شدت زیاد برای روسری و مانتو نیستم. البته فکر کنم این نوع حجاب در ایران ریشه های دیگه هم داره که دارم کم کم این فکرا جرقه یه پست وبلاگی رو در ذهنم روشن می کنه و بعدا خواهم گفت.

    خلاصه اینکه… وبلاگ جالبی رو کشف کردی. ممنونم

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    گل دختر جان به شدت منتظر پست وبلاگیت هستم :)

    جواب به این نظر

  13. هدی ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۴:۰۷ ب.ظ

    من فکر نمیکنم اگر کسی در ایران کت و دامن بپوشه ، مخالفتی باشه باهاش. تصور من اینه که مردم به این گزینه فکر نکرده اند و الگویش را نداشته اند.
    من محجبه هستم و خارج ار ایران زندگی می کنم. و بعد از تجربه چند ساله فکر میکنم سیستم مانتو پوشیدن خیلی خوب باشه، چون آدم لازم نیست هر روز بلوز و شلوار/دامن و روسریش رو با هم ست کنه!! :)

    جواب به این نظر

  14. XZIBIT ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۵:۲۴ ب.ظ

    دم برو بچه های ارشاد گرم که معلوم حاله بعضی ها رو بدگرفتن همه میدونیم اگه حجاب ازاد بشه اوضاع بدتر می شه اونم تو ایران حالا که به فرموده ی شما رو چادر اجبار هست اوضاع اینه وای به اینکه…………………………………..

    جواب به این نظر

  15. ... ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۶:۱۰ ب.ظ

    بله بله ! چقدر هم ایشون با حجاب هستن!!!
    مگه به لباسه!؟
    این همه چادری بی حجاب ریخته تو شهر

    جواب به این نظر

  16. محمد علی امجدیان ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۱۲:۰۹ ق.ظ

    خیلی تحلیل زیبایی بود ممنونم و موافقم باهات

    جواب به این نظر

  17. محمد ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۹:۳۹ ق.ظ

    سلام و خسته نباشید یه کلیه نظر دهنده ها .
    از نویسنده این وبلاگ (ظاهراً بنام زهرا) تشکر میکنم که این فضای بحث بوجود آمد تا همه کما بیش بهره ای بگیرند .
    در بخش اول مطلبی را عرض می کنم و در صورت پاسخ به آن جواب را بعداً می دهم .

    بخش ۱ :

    آیا در حال حاضر این مشکل را می توان حل کرد ؟
    و آیا الان که به این برهه از زمان رسیده ایم و با این وضع کنونی مسئله راه حل دارد ؟

    ادامه دارد…

    جواب به این نظر

  18. maziar ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۱۰:۱۶ ق.ظ

    با درود

    حجاب آراستگی توام با زیبائی هست……..

    پوشاندن چند قسمت بدن نشانه حجاب نیست……

    من ۱۰ سال تو آمریکا زتدگی کرد. باور کنید در اونجا پوشش خیلی بهتر از ما رعایت میشه. چرا؟

    چون هر کس با آزمون و خطاذ پس از یه دوره تو زندگیش به این مهم دست پیدا میکنه که

    چی بهش میاد و چی بهش نمیاد.

    تو ایالتهای شمالی به دلیل نوع اقلیمی که مردم دارن پوشش بیشتری دارن که ربطی به حجاب نداره.

    تو ایالتهای جنوبی مردم بازتر میگردن…. چون هوا گرمتره

    تو برخی مراسمها با کت و شلوار و تو بعضی جور دیگه…..

    تو پارتی یه جور و تو کوه یه جور و لب ساحل یه جور و تو قایق یه جور و تو عزا یه جور و

    زیر آب یه جور و …………………………

    حالا تو ایران چطور؟

    تو عروسی چادر سفید…
    تو عزا چادر مشکی…….
    تو کوه چادر تنگ و ترش یا مانتو بادمجانی رنگ!!!
    تو استخر مایوی تمام قد شبیه کفن!
    تو سرما چادر با مانتو و پولیور….
    تو گرما چادر بدون مانتو پولیور…..
    تو پارتی چادر با آرایش غلیظ و طلا و جواهر عاریتی…
    تو ……

    تو یه کتابی به نام ” قند و پند ” نوشته بود یه بار دوتتا دختر خانون ترگل ورگل تو دوران

    قاجار داشتن از خیابانی رد میشدن که چشمشون میوفته به یه زن بی حجاب انگلیسی

    یکی از دخترا به اون یکی میگه میای ما هم یه بار مثل اون بگردیم ببینیم چه حسی

    داره؟

    دختر در جواب میگه…. جدای از مسائی شرعیش!! میخوای با کدوم لباس شیک مثل

    اون خانوم بگردی!!!!!!!!!!!

    بله دوستان فلسفه این شکل از پوشش نداری و بیچارگی بوده نه عفت و پاکی.

    چرا که ما ایرانیها قبل از اسلام هم پوشیده و با حیا بودیم.

    چرا منی که سالها تو یکی از آزادترین کشورها زندگی میکنم اون حس شهوتی که شما

    خانوم زهرا گفتید رو نسبت به هیچ زنی تو خیابون با انواع پوششهای مختلف ندارم؟؟؟

    چون سطح فرهنگ اجتمائی این اجازه رو به من نمیده.

    تا حالا سر کلاس درس استادی که خیلی محبوب و با سواد و با کلاسه نشستید؟

    تو این کلاسها انگار نیروئی مانع شیطنت و بازیگوشی دانشجوهائی میشه که کلاس

    درس استادای دیگه رو به گند میکشن…

    این همون منزلت فردی که به افراد مثل یه نیروی ماورادی اجازه بی نظمی نمیده.

    ما به جای قدغن کردن باید رو سطح فکری افراد کار کنیم

    جواب به این نظر

  19. XZIBIT ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۳:۳۸ ب.ظ

    (جواب خط به خط حرفای اقای maziar) جنابالی اگه رنگ امریکا رو هم دیده بودی نمی گفتی اونجا بوشش بهتره
    ۲_اینجا فقط مهم نیست که چی به کی میاد چی نمیاد مهم حفظ افت اونم افت اسلامی
    ۳_وباز هم مسله ی مهم حفظ حجاب اسلامی است نه مبارزه با گرما و سرما یا ظاهر شدن جالب در مکان ها وحالت ها ی مختلف
    ۴_اگه کسی لباس شیک بخواد مطمن باش تا بخوا ی هست اونم حالا که مد های تو ایران یه لحظم از جای دنیا عقب نیست
    ۵_الکی از خودت فلسفه نچین هیچ لباسی بهتر از چادر و مانتو درست(نه اونجوری چسبان و کوتاه و…)افت به دنبال نداره
    ۶_اگه مسله شهوت چرا اونا که به قول شما فرهنگ دارن امارشون بدتره ما ست؟چرا انقد گروه ها ی شهوت برس.play boyو…..دارن؟
    ما تمام بی حجابی هامونم به دلیل گسترش فرهنگ غربی اونوقت شما از فرهنگ اونا تعریف می کنی؟!!!!!!

    جواب به این نظر

    maziar Reply:

    با درود

    اگه فرض شما برای رعایت دینه که ……

    تو مملکتی زندگی میکنید که با پیت حلبی سر میبرن!!! وای به حالمون که تو هر خونه ای اسلحه نگه داشتن مجاز باشه!!!

    زنان ما هنوز هم ضعیفه های دوره قاجارند که کاری بهتر و بیشتر از دستگاه جوجه کشی بودن بهش آموخته نشده!!

    اگر تو کشورهای به قول شما غربی لابی های جنسی هست دلیلش اعتنا دادن به

    سطح توقعات و حتی نوع گرایشهای جنسی تو اون کشورهاست.

    ببینم شما تو ایران دوجنسی ندارید؟؟؟؟

    شما هم هم جنس گرا ندارید؟؟؟؟؟؟ ( حتما ندارید… این همون پاسخی بود که

    رئیس جمهور دکترتون تو نشست خبری سازمان ملل داد!!! )

    شما مجرد ۲۵ به بالا ندارید؟؟؟؟؟

    البته تو اسلام نااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب محمدی اون ۲ مورد بالا

    که کاملا منتفیه…. اگرم باشه باباشو در میارن.

    تو مورد بعدی هم میگن ازدواج کن!!!

    یعنی تا دیدی حالی به حولی میشی یه ضعیفه ( ببخشید. بانوی عفیف مسلمان! )

    بگیر و ………………………………………..

    شماهائی که از دینتون در همون حد دینی ۱ – ۲ – ۳ – دبیرستان و اون اراجیف تو

    دانشگاهها بیشتر نخوندین و اطلاعات سیاسیتون رو از کنال خبرتون میگیرید و

    پر بیننده ترین برنامتون برنامه خاله زنک ۹۰ هست نبایدم بیشتر از این دنیا رو بشناسید

    یه چیز یاد گرفتید که هی میگید ” حجاب محدودیت نیست و ….. ”

    آقا بس کنین.

    کی رو دیدی بره جاگوار CX-F بخره و بعد تو پارکینگش قایمش کنه!!!

    زیبائی تحسین برانگیزه. شما مسلمان هستید که از حرص و شهوت فقط زن رو تو این

    چیزا میبینید.

    فرهنگ به قول شما غرب حاصل جدال انسان و نوابغ در طول دوران طولانی با سلطه

    ویرانگر آسمان بر زمین بود تا قانون خودشو وضع کنه که مثل هر چیز دیگه نواقص

    خودشو داره.

    اما در ساختار اجتمائی-آسمانی ما!!!!! همه چیز بر وفق مراده. میگه زن برای مصونیت

    حجاب داشته باشه. از طرف دیگه در قرآن ( سوره نساء ، آیه ۳۴ ) :

    ” «فعظوهن و اهجروهن فی المضاجع و اضربوهن[۲]= و (اما) آن دسته از زنان را که از سرکشی و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دوری نمایید! و (اگر هیچ راهی جز شدت عمل،برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید!» ” ( یا به عبارت اون زمان… بر اساس خشونت
    عرب دهنشو سرویس کنید!!!! )

    تو یه جای این دین میگه به بزرگتر احترام بگذارید :

    ” وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ (اسراء: ۲۴) از روی محبت و مهربانی، بال فروتنی را برای پدرو مادرت فرود آور ”

    تو یه جای دیگه و بر اساس قوانین اسلامس که شارع مقدس! وضع کرده قتل فرزند

    توسط پدر و جد پدری قصاص ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ( یعنی بابات میتونه عشقی بکشتت و دیتو اگه کسی مطالبه کرد بده اگرم که نه
    به درک!!! )

    حالا به سخنان علماءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء ( یا همون حشت الاسلمها ) گوش کنید:

    سرویس فقه و حقوق ایسنا، با توجه پرسش‌های موجود در این زمینه، پرسشی را در قالب استفتاء از مراجع تقلید تنظیم کرده است که تاکنون آیات عظام سبحانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و صانعی به این استفتاء پاسخ داده‌اند.

    متن پرسش ایسنا و پاسخ مراجع تقلید به این شرح است:

    “به استحضار می‌رساند نظر به جایگاه انسان و کرامت انسانی در دین مبین اسلام و نگاه اسلام به کودکان که از زمان انعقاد نطفه حقوقی را برای آن‌ها قائل است، سرویس فقه و حقوق خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قصد دارد نظر حضرتعالی را درباره سوال زیر جویا شود:

    با توجه به افزایش گزارش‌های موارد فرزندکشی از سوی پدران نسبت به گذشته و با عنایت به نظر کارشناسان بسیاری مبنی بر اینکه وجود ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی (پدر یا جد پدری که فرزند خود را بکشد قصاص نمی‌شود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد) موجب تجری برخی پدران (هرچند اندک) شده و جنایت علیه کودک را سهل می‌کند و همچنین با توجه به مفتوح بودن باب اجتهاد و نظر برخی از علمای اسلام مبنی بر اینکه عدم قصاص والد در صورت قتل ولد، اختصاص به قتل‌هایی دارد که از راه عواطف و تخلف فرزند از نصایح خیرخواهانه پدر باشد و پدر بدون اختیار دست به چنین عملی زده نه سایر موارد، بفرمایید:

    ۱- آیا این نظر مورد تایید حضرتعالی هست؟

    ۲- آیا با توجه به مقتضیات زمان، ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی را نیازمند اصلاح می‌دانید؟”

    پاسخ آیت‌الله العظمی جعفر سبحــانــی:

    «بسمه‌تعالی، قتل فرزند شیوه جاهلیت است. قرآن می‌فرماید “ولاتقتلوا اولادکم من املاق” و حکم شرعی قابل تغییر نیست. والله العالم»

    پاسخ آیت‌الله العظمی ناصر مکـارم شیــرازی:

    «بسمه‌تعالی، این‌گونه پدران باید دیه بپردازند و می‌دانید که دیه بسیار سنگین است و می‌تواند کیفر مهمی محسوب شود. اگر حاکم شرع تشخیص دهد که این امر گسترش پیدا کرده می‌تواند علاوه بر این تعزیر سنگینی کند.»

    پاسخ آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی:

    «بسمه‌تعالی، حکم مذکور بر حسب ادله احکام که در کتب استدلالیه مفصله ذکر شده، قطعی است و حلال محمد حلال الی یوم القیمه و حرامه حرام الی یوم القیمه و قابل تغییر نیست. والله العالم»

    پاسخ آیت‌الله العظمی حسین نـوری همــدانـی:

    «حکم الهی همان است که فقهاء عظام کثرالله امثالهم در کتاب‌های فقهی آورده‌اند و با مسایلی که ذکر کرده‌اید، تغییر نمی‌کند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    تا خر در میان است
    ملا سوار آن است

    جواب به این نظر

  20. XZIBIT ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۳:۴۲ ب.ظ

    در ضمن هرچه فرهنگ نیز بالا بره نباید ضمینه رو برای خطا فراهم کرد(ازادی کامل حجاب)

    جواب به این نظر

  21. default ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۵:۳۳ ب.ظ

    بشر حریص علی ما منع
    امیرالمومنین می گه انسان را از هرچیزی منع کنی بیشتر به آن حرص می ورزد

    حجاب و هزار تا مسئله ی دیگه تو مملکت ما قضیه اش همینه

    جواب به این نظر

  22. صادق ۱۳۸۸-۰۲-۷، ۱۲:۵۴ ب.ظ

    آقایون و خانومایی که با حجاب مخالفن لطفا برن یه کشور دیگه زندگی کنن – مملکت که نمیتونه به خاطر ۴ تا بی دین قانون رو به هم بزنه – البته ببخشید که یه کم تند بود

    جواب به این نظر

    maziar Reply:

    با درود

    قربونم بری. نکنه کوری یا خودتو به کوری زدی. مملکت منظورت روستاهای سفلی هست

    که از سر ناچاری تا سوراخ دماغاشونو میپوشونن….

    ۴ ولی عصر رو تا میدون ولی عصر یه دور پیاده گز کن.

    مملکت.

    نادان

    جواب به این نظر

    XZIBIT Reply:

    با سلام
    هر عملی اول مشروعیت بد مقبولیت.نمی شه هر وقت جامعه هر چی خواست چه اکثریت چه اقلیت همون شه که؟!!!!!!!اگه جامعه خواست شهوت ران یا هم جنس باز باشه به نیازش اهمیت و راه داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!ما باید تو برنامه ی زندگی یعنی دین باشیم
    بیشترین امار دعواهای خیابونی وقتل مال انگلیس این نشون می ده ما فرهنگمون بالاتره
    تو ایران دو جنسی چه از نظر روحی چه جسمی هست و اگه نیاز داری ۴تا کلینیک مجاز تو تهران بت معرفی کنم باباتونم در نمیارن.هم جنس بازیم خود اونا بد و بی فرهنگی می دوننن ولی تو جامعه شون هست حداقل بیشتر از ما ست
    شان زن بالاتر از ایناس که ضعیفه بگی برو بخون شرایط زن مناسب برا ازدواج از نظر اسلام چیه اونوقت فرق افاف و ضعیفه رو می فهمی
    چرا تو از حجاب می سوزی؟
    قتل و این حرفام ربطی به موضوع نداره و جای بحث اشم نمی بینم
    اگه علاقه یم به این حکومت نداری خوش اومدی فعلا قدرت دست ماست فعلا هم سوار تون
    انقدم روستا روستا نکن که هیچ برتری نسبت به اونا نداری

    جواب به این نظر

    xzibit Reply:

    قدرت دارم که نمی نویسم.اسم من از صفت های خداست بس کثیف نیست.کم اوردی
    حرفات ربط نداشت

    جواب به این نظر

  23. دوشیزه شین ۱۳۸۸-۰۲-۷، ۲:۵۰ ب.ظ

    اوم زهرا عکس های وبلاگه باز نمیشه

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    به خاطر اینکه مسئولین محترم قیلطرینگ سرور عکسهای بلاگ اسپات رو هم قیلطر کردن :دی

    جواب به این نظر

    xzibit Reply:

    اگه زیاد حرف بزنی می گم وبلاگ تو فیلتر کنن

    جواب به این نظر

    arman Reply:

    D: یعنی اینجا سرزمین ماست ؟! یعنی این یارو یه ایرانیه ؟؟!

    جواب به این نظر

    xzibit Reply:

    منظورت کیه؟

    جواب به این نظر

  24. ولدبیگی ۱۳۸۸-۰۲-۷، ۷:۰۴ ب.ظ

    عالی بود دستت درد نکنه

    جواب به این نظر

  25. فریبایسین ۱۳۸۸-۰۲-۱۴، ۱۲:۵۱ ق.ظ

    —————————————————————————————————————-
    —————————————————————————————————————- اگه توی ایران کسی از این تیپها بزنه که سر و کارش با گشت ارشاده دختر خانم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! —————————————————————————————————————-
    —————————————————————————————————————-

    جواب به این نظر

  26. ناشناس ۱۳۸۸-۰۲-۱۹، ۷:۱۷ ب.ظ

    سلام مطلب خوب ومهمی نوشتین چیزی که در ایران متاسفانه به خاطرش جوونا به جای اینکه تمام فکرشون روی دانش و علم باشه روی لباس و آرایش هست متاسفانه از آنجا که مسئولین ما علاقه زیادی به لباس سیاه دارند و غم را به شادی ترجیح می دن با سخت گیریهای بیجا بر روی نحوه پوشش جوانها انها را حساس تر می کنن
    ما در کشوری زندگی می کنیم که مسئولین به جای ترویج فرهنگ درست و اصلاح جامعه و امنیت درست ان به رنگ شاد هم گیر میدن مثل گاوی که اگه رنگ رمز ببینه فقط شاخ میزنه هر چند حیفه که حتی به اونا گاو گفت
    چنانچه لباسهایی با رنگ شاد و زیبا در اختیار جوانها قرار بگیرد و گشت ارشاد به مو لباس کفش نحوه نشستن بر روی صندلی در پارک مخصوصا اگه یه چادری باهاتون باشه چون در اون صورت گناهتون دو براره نسبتتان با برادر یا پدر گیر ندن مسلما جوانها کمتر در اجتماع دچار مشکل خواهند شد

    جواب به این نظر

  27. ناشناس ۱۳۸۸-۰۲-۱۹، ۷:۲۴ ب.ظ

    حجاب چیه؟یعنی موی سر فقط همین
    یعنی مرد اونقدر بد بخته که فقط با یه تار موی زن تحریک شه ای بترکه اون مرد اونو باید دار زد چون لیاقت زندگی کردنو نداره
    اگه قراره که فقط با مو پاشنه پای زن یه مرد تحریک شه و گناه کنه اینجوری تو بهشت واسه من جا میشه مگه نه؟

    جواب به این نظر

نظر شما