سریال های ما و سریال های اونها

* راستش ایده نوشتن این مطلب، از  این پست خانم گلدختر تو ذهنم اومد. اولش بگم که این پست یک نقد علمی یا سینمایی نیست. بیشتر به عنوان یک شهروند ساده دارم این متنو مینویسم

* میگم یکی از ویژگیهای مثبت سریالها و یا فیلمهای خارجی شخصیت پردازی اونها از آدمهاست. حالا چه شخصیت های منفی و یا چه شخصیت های مثبت. بیشترشم به خاطر اینه که ریا و کنترلی تو کارهاشون نیست. مثلا قرار نیست شخص مثبت فیلم مورد تائید کسی قرار بگیره و یا شخص منفی لزوما شبیه به کسی باشه. قراره یه نقش مثبت و یا منفی ساخته بشه. حالا هرکدوم از این اشخاص میتونن نقاط مثبت و یا منفی هم داشته باشن، برای مثال اینطوری نیست که یک شخصیت از شدت مثبتی و پاستوریزگی حال آدم رو بد کنه و یا یه شخص منفی، تماما منفی باشه بدون دارا بودن حتی یک صفت مثبت. همین کار تو ظاهر افراد هم نمود داره، یعنی لزوما یه شخصیت مثبت قیافه مثبتی هم نداره و یا یه شخصیت منفی شبیه یه غول ترسناک نیست!!

* رو همین اساس وقتی کسی رو قهرمان میکنن، به دل آدم میشینه و یا به عبارتی دیگر طوری قهرمانش جلوه میدن که شما حاضری هرکاری که طرف میکنه رو توجیه کنی! حتی کارهایی که خودشونم میدونن جرم هستن و دارن به خاطرش تمام دنیا رو به نقض حقوق بشر متهم می کنن، ولی وقتی قهرمانشون انجام میده، از نظر شما توجیه شده است!

* برای مثال شاید شماها سریال ۲۴ رو دیده باشید. اگه هم ندیده باشید اتفاقات این سریال اغلب از زبان یک مامور فدرال به نام جک باور توصیف میشه که تو واحد ضد تروریستی لس آنجلس کار می کنه. حالا توی همین سریال بارها و بارها شده که مامورین فدرال و به خصوص همین جک باور به بدترین شکل متهمین و یا مظنونین رو شکنجه می کنن که ازشون حرف بکشن! از تهدید خانواده هاشون گرفته تا شلیک کردن به اعضای بدنشون و یا قطع انگشتانشون، کشتنشون و تزریق آمپول درد به گردن و … و جالب اینجاست که شما وقتی این صحنه ها رو می بینین میگین آفرین به جک باور! اگه اینکارو نکرده بود، الان هزاران آدم بیگناه در معرض خطر مرگ بودند! حالا تصور کنید اینکار تو سریالهای ما انجام میشد، لابد راپورت میدادن که جمهوری اسلامی داره توی تلویزیونش تبلیغ خشونت میکنه.

* بگذریم! حالا برعکس سریالهای ما چطورن؟! باور کنید این سریال پر هزینه و میلیاردی حضرت یوسف فقط باعث شده که اصلا یکسریها نسبت به این پیامبر دید منفی پیدا کنند! جدی میگم. اصلا قصه خود قرآن رو هم تحریف کرده! یا مثلا تصور کنید وقتی میخوان توی سریال یک آدم مهربان و فداکار رو نشون بدن، الا و بلا میرن سراغ سید جواد هاشمی! راستش من خودم به شخصه بس که این آدم نقش مثبت بوده، ازش بدم میاد! :دی

* بعد تازه اصلا سریالهای ما سر و تهش فکر کردین چیه؟ همش درباره مسائل خاله زنکی و ازدواج و عروسی و اینهاست. یعنی سر تا ته فیلم میبینی بالاخره جریان اصلی همینه. خوب معلومه که برای قشر زیادی، جذابیت خودش رو از دست میده. نمیدونم چرا روز به روز مدل ساختن سریالهای ما بدتر میشه و قهرمان پردازیهامون ریاکارانه تر! شایدم به خاطر اینه که تلویزیون ما دولتیه، براشون جذب مخاطب مهم نیست در حالیکه تلویزیونهای اونها خصوصیه. رقابت بر سر ساختن یک سریال جذاب که در عین حال مخ افکار عمومی رو به طرف خواسته های خودشون کار بگیره، پر اهمیت تر میشه. اگه دقت کنید، محاله تو یک سریال پر طرفدار، حرفهای خودشون رو غیر مستقیم نزنن. تازه همین غیر مستقیم و نهفته حرف زدن هم خیلی مهمه. مثلا تو برخی اپیزودهای همین سریال ۲۴ غیر مستقیم دارن اهمیت انرژی هسته ای رو برای آمریکا گوشزد میکنن اونم در غالب داستانهایی کاملا غیر مستقیم! اونوقت تلویزیون ما چیکار میکنه؟ تو سریال بیربط نرگس یارو یک دفعه ای سر از جایی در میاره که مستقیما در باب اهمیت انرژی هسته ای حرف میزنه (!)

* امیدوارم از این پست حمل بر غربزدگی نشه! چون من خودم بیشترین مشکل رو با جماعت غربزده دارم، صرفا میگم ای کاش هنرمندان ما هم کمی سواد داشتند، تلویزیون ما کمی آزادتر بود. برنامه هایی که ساخته می شدند، کمی حرفه ای تر بودند و از همه مهمتر اهمیت به شعور مخاطب !:)

۶۹ نظر

  1. علیرضا ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۴:۵۳ ب.ظ

    سلام
    من ۲۴ رو ندیدم ولی lost رو چرا این رو قبول دارم که رسانه محترم ملی!! ما کمترین اهمیت رو به مخاطب نمی ده اما این همه قصه نیست اساس قصه یک کلیت که اون اهمیت ندادن به مردم است حالا قصد حرف سیاسی ندارم اما متاسفانه توی کشور ما کمترین اهمیتی به شعور مخاطب داده نمی شه
    خوش باشی
    یا علی

    جواب به این نظر

  2. حامد ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۵:۰۱ ب.ظ

    حرف شما رو قبول دارم اما ۲۴ رو که مثال زدید به نظرم اصلاً مثال جالبی برای منظورتون نبود. کلاً جک باور یک نمونه سوپرقهرمان کلیشه‌ای امریکایی هست. همون قهرمان سفیدپوست همه فن حریف خستگی ناپذیری که تمام دنیا هم جلوش باشن، باز هم کار خودش رو می‌کنه. ۲۴ توی فرندفید هم بحث شد و گفتم که امریکایی‌ها بعد از ۱۱ سپتامبر خواستند یک سریال با موضوع تروریستم بسازند و نتیجه‌اش شد ۲۴ که اولین فصلش به فاصله دو سه ماه بعد از ۱۱ سپتامبر پخشش شروع شد.
    اینجا هم سریال‌های به یاد ماندنی هم کم نبودند. من سادگی و صمیمیت کتابفروشی هدهد رو دوست داشتم. یا مثلاً کیف انگلیسی حرف‌هایی برای گفتن داشت و … البته این هم هست که بالاخره در کنار کار ارزشمندی مثل سریال امام علی (ع) مهدی فخیم زاده هم سریال تاریخی-مذهبی درست می‌کنه یا همین سریال یوسف ساخته می‌شه. به نظرم همه کارها و سریال‌ها رو نمی‌شه با یک چوب زد.

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    fair enough !:)

    جواب به این نظر

  3. فائزه ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۵:۲۴ ب.ظ

    درسته یه کم ضعیفیم ولی کار ارزشمند کم نداریم

    با افشای یه انسان کثیف اپم …………………………… اگه دوست داشتید سر بزنید

    جواب به این نظر

  4. نسترن ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۷:۳۸ ب.ظ

    تمامه حرفات درسته
    به نظر من باید از همین جومونگ شروع کنیم و ببینیم که چرا اینقدر جذابه…
    چی داره که پر طرفدارترین سریال کره ای در جهانه..؟؟ اینطوری باید شروع کنیم

    جواب به این نظر

  5. نسترن ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۷:۴۲ ب.ظ

    اه اه
    این سریال ماه عسل بود
    واقعا که نمونه یه سریال خاله زنکی که سطح فکر پایینو بهت تحمیل میکرد
    انگار همه باید تا به هم رسیدن ازدواج کنن….
    اه

    ولی جومونگ هم تو این کار از ما جلو تره.. قهرمانای سریال حالا حالا ها بهم نمیرسن و این خودش جذابیت میاره

    جواب به این نظر

  6. Ali ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۷:۵۹ ب.ظ

    سلام
    جالب است که بدونی اسم این قهرمان هفت تیر کش کلیشه ای بیشتر از هر آدم در دوره جورج بوش در مذاکرات مربوط به قوانین جدید برای بازجویی متهمان به فعالیتهای تروریستی آورده می شد. وکلای کاخ سفید جورج بوش می گفتند:‌‌ اگر جک باور در این موقعیت بود برای نجات جان انسانها اینکار را می کرد. ترسناک است ولی این کاراکتر باعث تغییراتی در قوه قضاییه آمریکا شده است که حالا حالا باید پاکش کنند.

    جواب به این نظر

  7. شمع سحر ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۸:۴۷ ب.ظ

    آره درسته و حرف حقم جواب نداره عزیز.

    جواب به این نظر

  8. default ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۸:۵۰ ب.ظ

    قسمتیش قابل قبوله
    چون کارگردانای م عموما بسیار ضعیف عمل می کنن
    مثل همین کارگردان یوسف
    همه چیش افتضاحه
    کارگردانی
    بازی
    حتی منشی صحنه هم ضعیفه
    اما یه سر ی عوامل را در نظر بیار
    مثلا همون امریکایی ها از یک چیزایی می تونن استفاده کنن که کارگردانای ما نمی تونن
    مثلا لباس خانوما
    تیپ خانوما
    رابطه ی مرد و زن
    همین محدودیت ها باعث عدم القای احساس بازیگر و محدودیت می شه
    از یک طرف امکانات اونا با ما قابل قیاس نیست
    هزینه ها و مخارج فیلمای اونا خیلی بیشتره
    ما فقط می آییم اونی که یه ربطی به دین داره را هزار میلیارد خرجش می کنیم
    اما الاقی موضوعات صفر
    ثانیا ما به یک سری موضوعات کلا نمی تونیم تو سینا و تلویزیونمون بپردازیم
    من کلا با تلویزیون مخالفم
    چون فقط وقت تلف کردنه….

    جواب به این نظر

  9. اسدی ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۹:۲۷ ب.ظ

    مثل همیشه لینکدونی جالبی بود. ممنون. ولی همیشه هر فکری حسادت نیست.
    راجع به فیلمها هم حق با شماست. اینکه حرفها غیر مستقیم زده بشن جذابتره.

    استادم آقای نستار میگفت من بار اولی که فیلمی رو میبینم به نحوه جابه جایی دوربین و صدابردار و اینکه الان کارگردان کجاست فکر میکنم. بار دوم که به مضمون فیلم دقت میکنم اون فیلم برام قشنگتر میشه. فقط میتونم بگم زهرا خانوم از جمله کساییه که به فیلمها خیلی توجه میکنه. کاری که خیلی هامون نمیکنیم.

    جواب به این نظر

  10. سعید ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۱۱:۱۹ ب.ظ

    کاملا موافقم . تو یه پست دنباله دادم بحث رو.

    جواب به این نظر

  11. جمال ۱۳۸۸-۰۱-۲۶، ۱۱:۳۶ ب.ظ

    کاملا موافقم. ما میبینیم بقیه یه کارایی دارن میکنن ولی راه و روشش رو بلد نیستیم طوری عمل میکنیم که اون چیزی که میخوایم تو سریالامون تاثیر مثبت بذاره تاثیر منفی میزاره.
    نقشهای تکراری هم که دیگه نگو. جالب اینجاست بعضی از این اقایون و خانمهای هنرمند بعد از ایفای یه نقش مثبت فکر میکنن واقعا همون شخصیت رو دارنو. بعنوان مثال اقای داریوش ارجمند بعد از اجرای فوق العادش در نقش مالک اشتر باورش شده بود مالک اشتره همش تو مصاحبه هاش مردم رو نصیحت میکرد و از بالا نگاه میکرد.
    از این سریال یوسف که چیزی نگم بهتره.واقعا اگر کسی سریال رو ببینه و ندونه یوسف و یعقوب پیامبران خدا بودند میگه عجب آدمایی پیدا میشنا.آخه مگه میشه پیامبر خدا بین بچه هاش فرق بزاره اون وقت بخواهد عدالت و حق رو تبلیغ کنه؟ به قول یکی از دوستان که این سربال بیشتر سریال زلیخا هستش تا یوسف

    جواب به این نظر

  12. حامد «آسمان نقره ای» ۱۳۸۸-۰۱-۲۷، ۱:۳۵ ق.ظ

    موافقم زهراجان همون حرفای همیشگی خودم رو گفتی

    جواب به این نظر

  13. morteza ۱۳۸۸-۰۱-۲۷، ۲:۰۶ ق.ظ

    سلام

    راستش تو نگاه اول از نوشته هات چندشم آمد ولی وقتی کمی ظریف نگاه کردم توستم ارتباط بر قرار کنم و کلی حال کردم (حقیقت داره به جون خودمون {من و خودمو میگم })

    جواب به این نظر

  14. فرزاد ۱۳۸۸-۰۱-۲۷، ۳:۴۹ ق.ظ

    سلام.

    نقل به کات و پیست و اندکی تغییر :) :

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    * بگذریم! حالا برعکس سریالهای ما چطورن؟!
    باور کنید این سریال پر هزینه و میلیاردی حضرت یوسف
    فقط
    باعث شده %%%%% ……………….
    %اصلا%
    « قصه خود قرآن رو هم تحریف کرده! » !؟

    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    ١- (یادآوری) سریال پرهزینه بوده قبول به عبارتی میتوان آن را با هزینه یک پروژه عمرانی درون شهری مانند یک پل نه طولانی ولی حدفاصل دو تکه از یک بزرگراه در تهران مقایسه کرد. این هزینه توسط تهیه کننده برای پروژه سینمایی فراهم میشه و به نوعی
    سرمایه گذاریه و عرفا و اخلاقا برای سرمایه گذاری از من و شما نظر نمی پرسن.

    ٢- (پیشنهاد) بهتر است وقتی میگوییم یا می نویسیم × قرآن رو تحریف کرده × یا «قرآن با این عمل یا گفته یا نوشته تحریف شده» مستندات محکمه پسند ارائه دهیم و هر مورد را با دلیل آن جزء به جزء ذکر کنیم.

    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    موفق باشید.

    ——————————————————————————–
    (برای خودم) سریالی موفقه از نظر من که باعث بشه منتظر قسمت بعدیش تا سه روز یا هفت روز باشم و برنامه هفته رو بر اساس اون تنظیم کنم :) (وای بر زندگی که برنامش با سریالهای سیمای جمهوری اسلامی ایران تنظیم بشه) و الا کسی هم پیدا میشه که دوتا سیزن یک سریال رو تا لحظه ای شرایط محیطی اجازه بدن در چهار روز قورت میده و سر تا پا … به زندگی خودش و خانوادش.

    جواب به این نظر

  15. فرزاد ۱۳۸۸-۰۱-۲۷، ۴:۰۳ ق.ظ

    نکته: در کامنت قبلی فقط یک قسمت رو خوندم و اچند برابرش نوشتم. حالا سر فرصت این پنج شیش تا پستی رو که نوشتین رو میخونم. جالب باید باشه. این سریال بیست و چهار یکنفر بهم گفت داره بده ببینم. به امید خدا در آینده نزدیک میبینمش :)

    جواب به این نظر

  16. آرمین ۱۳۸۸-۰۱-۲۷، ۸:۵۲ ق.ظ

    خوب البته باید به فضای بازی که در دنیای غرب وجود داره هم اشاره کنی. این باعث میشه تا تمتمی آنچه که در ذهن یک کارگزدان و نویسنده است به صورت کامل پیاده شه. اما اینور باید از نظر آبدارچی تا رئیس حراست تامین شه.

    جواب به این نظر

    فرزاد Reply:

    به تفاوت فرهنگی هم دقت نظری داشته باش.

    جواب به این نظر

  17. الی ۱۳۸۸-۰۱-۲۷، ۱:۱۰ ب.ظ

    می دونی، وقتی عصبانیم از یه موضوعی میام سراغ وبلاگ تو و بعد به حال تهوع که رسیدم میرم عق میزنم و بهتر میشم.”…از این پست حمل بر غربزدگی نشه.من خودم بیشترین مشکلو با جماعت غربزده دارم”…عق.

    جواب به این نظر

    بی نام Reply:

    پیش یه روانپزشک بری بد نیست خانم الی تحمل این همه حالت تهوع برات خوب نیست

    جواب به این نظر

    الی Reply:

    ممنون که به طور ضمنی به تهوع اور بودن اینجا اشاره کردی.

    جواب به این نظر

    فرزاد Reply:

    نرو اگه سه چهار سال سه چهار سال عق میزنی.

    جواب به این نظر

  18. علی ۱۳۸۸-۰۱-۲۷، ۳:۰۸ ب.ظ

    سلام،

    البته این کار شما رو نمی شه غرب زدگی اسمشو گذاشت، اما اگه بهش “آمریکا زدگی” بگیم، پر بیراه شاید نباشه!

    بلاخره بحث سر کیفیت و تعداد اثر خوب نمی تونه بدون توجه به شرایطی که این آثار توش ساخته می شه باشه، یعنی اگه این شرایط رو در نظر نگیریم بحث بی سرانجامه.

    یکی از این شرایط میزان سرمایه ای هست که خرج اثر می شه، یکی دیگه محدودیتهای فرهنگی-سیاسی و … من فکر کنم اگه نشه از سیاستها و محدودیت های صدا و سیما برای کارگردانهای ایرانی دفاع کرد، که حتمن نمی شه، اما کارگردانای ایرانی هم اثرات فاخری دارند که بنظر من کاملا ناب و اصیلن و متعلق به خودمون.

    جواب به این نظر

  19. اسدی ۱۳۸۸-۰۱-۲۸، ۶:۱۶ ب.ظ

    زهرا مرسی به خدا داشتم دیوونه میشدم. هی با خودم میگفتم یعنی وبلاگت پاک شده. خدا رو شکر. منو اگه یه دوست وبلاگی میدونی اگه بخوای برات یه قالب خوشگل درست میکنم. تمام سعیم رو میکنم خوب درستش کنم. فقط بهم بگو. خوشحالم برگشتی

    جواب به این نظر

  20. اسدی ۱۳۸۸-۰۱-۲۸، ۶:۳۲ ب.ظ

    تبریک برگشتی به حالت قبلی این واقعا قشنگتره خوشحالم به خیر گذشت منم قالبمو کمی عوض کردم

    جواب به این نظر

    اسدی Reply:

    حامد بهم میگفت متاسفانه سرور سایت زهرا که در آمریکا هست به علت تحریمات اطلاعات ایشون رو حذف کرده. داشتم از نگرانی دق میکردم

    جواب به این نظر

    حامد «آسمان نقره ای» Reply:

    اشتباه کردم
    البته این تحریمات وجود داره

    جواب به این نظر

  21. رامین(نون وَ الْقَلَمِ) ۱۳۸۸-۰۱-۲۸، ۷:۱۱ ب.ظ

    به مسئله خوبی اشاره کردید. حرفهای خوبی هم زدید. به نظر من سریال حضرت یوسف اشکالاتی داشت که اکثرا به کارگردانی مربوط میشد ولی در کل سریال خوبی ساخت. بازم سر میزنم.

    برزوم با کلاغ های جام جم و اعتماد ملی.

    جواب به این نظر

  22. amir22 ۱۳۸۸-۰۱-۲۹، ۱:۴۴ ق.ظ

    سلام
    با اجازه لینک کردم شمارو به اسم زهرا ..
    یاهشت

    جواب به این نظر

  23. morteza ۱۳۸۸-۰۱-۲۹، ۵:۲۰ ب.ظ

    باسمه تعالی
    با سلام
    زهرا یی مطمئن هستی که داری همه این پست ها رو داری خودت می نویسی ؟! دارم کم کم مشکوک می شم که اینگار بعضی از این پست ها رو خودت نمی نویسی از حس قلم شما این برداشت را دارم بهتر است بعضی مطالب خیلی تخحصصی رو تو اینجا ننویسی و یا به طور جداگانه بنویسی

    جواب به این نظر

  24. مکشوف ۱۳۸۸-۰۱-۲۹، ۵:۵۲ ب.ظ

    ممنون از لینکی که شر کردی.

    جواب به این نظر

  25. saman ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۱۲:۰۲ ق.ظ

    سلام خانم hb
    اگه فقط برا دل خودتون می نویسین این نوشته من رو نادیده بگیرین
    اما اگه دوست دارین نظرات یه خوانندتون رو بشنوین یا علی

    حدود دو سالی میشه که میآم اینجا و روزمرگی هات رو میخونم
    (بیشتر اوقات آر اس اس دریافت میکنم)

    قبلا نوشته هاتون برام خیلی جذاب بود
    یه دختر بذله گو و شوخ و شاد

    چند وقتیه که همش از کودک درون و این دختری که میشناسین و اینکه دنیای مجازی همه بر ضد شما هستن و همیشه در حال خنثی کردن توطئه هستین مینویسین

    من یکی که دوست دارم همان زهرای قبلی باشین
    من اون یکی زهرا رو بیشتر میپسندم

    جواب به این نظر

  26. yara ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۲:۰۳ ب.ظ

    سلام. جالب بود .نکات خوبی اشاره شده بود.شاد و سلامت باشی.

    جواب به این نظر

  27. default ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۳:۵۵ ب.ظ

    سلام
    توی سیستم گوگل ریدر من ذخیره هستی
    اونجا من دیدم سه تا پست جدید گذاشتی ولی اینجی اومدم می بینم هیچی نیست؟
    پاکشون کردی؟

    جواب به این نظر

  28. fozool ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۴:۴۰ ب.ظ

  29. امین ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۶:۲۴ ب.ظ

    سلام. قدم کیلیکت روی چشم.http://rasadzadeh.blogfa.com

    جواب به این نظر

  30. Amin ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۷:۵۹ ب.ظ

  31. رجا ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۸:۴۱ ب.ظ

    سلام.اومدم سری بزنم.

    جواب به این نظر

  32. المیرا ۱۳۸۸-۰۱-۳۰، ۱۰:۴۰ ب.ظ

    سلام, دیلماجم از نوع اجنبیش!!!

    جالب بود. با اجازه لینکت کردم.
    خوشحال میشم یه سری هم به من بزنی. مننتظر نظراتت هستم.

    جواب به این نظر

  33. فرزاد ۱۳۸۸-۰۱-۳۱، ۱۲:۴۹ ق.ظ

    سریال با سریال، فیلم با فیلم و شرایط رو با شرایط مقایسه کنید.
    مثال بیارید. مثلا: یوزارسیف با ماکسی میلیان و کهف با یوسف و … .

    فرزاد.

    جواب به این نظر

  34. مریم بانو ۱۳۸۸-۰۱-۳۱، ۱۰:۱۸ ق.ظ

    اینا برای اینه که ما همیشه برای خوب یا بد بودن الگوی از پیش تعیین شده داریم ولی اونها الگوهای اخلاقی متفاوت ..

    جواب به این نظر

  35. علیرضا ۱۳۸۸-۰۱-۳۱، ۳:۴۶ ب.ظ

    ای تف تو ..نت زهرا… از طرف علیرضا + فرندز+ کامنتز

    جواب به این نظر

  36. ساغر ۱۳۸۸-۰۲-۱، ۱۲:۲۱ ق.ظ

    سلام خوبید؟
    خوب بود.موفق باشید
    اگه خواستید تبادل لینک کنیم
    شب خوش

    جواب به این نظر

  37. default ۱۳۸۸-۰۲-۱، ۶:۵۰ ب.ظ

    سلام زهرا
    من اولین غزل سال ۸۸ ام را برای ماماننوشینم سرودم
    می آی بخونیش؟

    جواب به این نظر

  38. کامران ۱۳۸۸-۰۲-۱، ۹:۳۷ ب.ظ

    گفتی که مرا دوست داری گله ای نیست

    بین عشق من وتو فاصله ای نیست

    گفتم کمی شتاب کن وگوش به من بسپار

    گفتی باید بروم حوصله ای نیست

    پرواز رسم خوبیست ولی حیف نمی آیی تو

    دیگر اثر از ارکیده ام نیست!

    گفتی که می خواهم فکر خودم باشم

    آنگاه عشقت در خاطر من ملالی نیست

    رفتی تو…

    مرا با هزاران نفرین گذاشتی پشت سرت

    به سلامت…

    بگذار بمیرم من

    مساله ای نیست

    جواب به این نظر

  39. alikonkori ۱۳۸۸-۰۲-۲، ۸:۴۵ ق.ظ

    سلام
    از سایتت خیلی خوشم اومد
    بهت تبریک میگم
    افکارت دقیقا عینه خودمه
    اومدی وبلاگم ای دی خودت رو تو چت برام خصوصی بزار
    ادت میکنم
    ای دیه من ساقی شراب ۹۴ اه

    جواب به این نظر

  40. رعنا ۱۳۸۸-۰۲-۳، ۴:۵۱ ب.ظ

    من ایران زندگی نمیکنم برای همین گاهی فیل یا سریالی رو دانلود میکنیم تا شی ببینیم هر وقت میخوام اینکارو بکنم پسر ۶سالم میگه اینا همش طلاق و عروسی داره
    من چی کار کنم که تو همه فیلما اینا هست

    جواب به این نظر

  41. vahid ۱۳۸۸-۰۲-۳، ۸:۰۹ ب.ظ

    salam
    where are you ? are you all right ?

    جواب به این نظر

  42. احمد ۱۳۸۸-۰۲-۴، ۳:۰۳ ق.ظ

    من فکر میکنم آمریکایی ها فیلم و سریالشون رو برای همه دنیا میسازن و برای همین سعی میکنن هدف و ایده خودشون رو بصورت غیر مستقیم به همه القا کنن اما سریالهای ایرانی البته نه همه شون صرفا برای سرگرم کردن مخاطب ساخته میشن و هدف خاصی رو دنبال نمیکنن. حالا برای اینکه عریضه خالی نباشه مثلا توی سریال نرگس صرفه جویی در مصرف گاز رو تبلیغ کردن . توی یک سریال دیگه به کامپیوتر گفتن رایانه و … خوش باشید

    جواب به این نظر

  43. یک نفر طلبه ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۲:۴۰ ق.ظ

    من اهل سینما وتلوزیون (_اگه درست نوشته باشمش)نیستم بیشتر ترجیح میدم کتاب ووبلاگ بخونم ولی گاهی از روی اجبار که نگاه می کنم احساس می کنم وقتم داره تلف میشه وهیچی یاد نمی گیرم
    سینما گاهی برای بعضی فیلم ها می رم ولی هرچی به مخاتطب فیلم ها نگاه میکنم نه خیر مثل فیلم ها سر سری شده اند
    سطح سلیقه خیلی پایین اومده
    چقدر گله کردم
    استغفر الله
    یا علی

    جواب به این نظر

  44. یاشار ۱۳۸۸-۰۲-۵، ۱۱:۳۱ ب.ظ

    سلام. بسیار خوب این مساله را نوشتید. وقتی همه چیز دولتی باشد یا تحت تاثیر شدید دولت، نتیجه اش بهتر از این نمیشود. هنر در تمام ابعادش به پایین ترین سطح خودش نزول کرده متاسفانه.

    جواب به این نظر

  45. تازه متولد ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۱۱:۱۴ ق.ظ

    سلام هموطنم …

    این حس شمارا زمانی داشتم که سریال “لاست” را دیدم… گیج شده بودم…
    خدایا ! اینها چی می سازند به عنوان سریال ما چی می بینیم؟… فیلمهامون شده ده رقمی و موضوع اغلبشوت آبگوشتی _ فیلم فارسی قدیم !!!

    نمی دانم چه بگویم … ولی این فرهنگسازی از خود ماست… به قول شاعر، از ماست که برماست …

    سبز باشی دوست من

    جواب به این نظر

  46. ناشناس ۱۳۸۸-۰۲-۷، ۸:۰۹ ق.ظ

    سلام
    کجایید؟ نمی گید ملت نگران میشوند؟

    جواب به این نظر

  47. ناشناس ۱۳۸۸-۰۲-۷، ۱:۲۸ ب.ظ

    vebet khobe movafagh bashiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    جواب به این نظر

  48. n,s ۱۳۸۸-۰۲-۷، ۴:۴۸ ب.ظ

    kojaee? chera be rooz nemishi, negaranet shodim dokhtar

    جواب به این نظر

  49. soli ۱۳۸۸-۰۲-۸، ۲:۵۳ ق.ظ

    موافقم. بارها برای من اتفاق افتاده که به فیلم یا سریالی که به سفارش مثلا نیروی انتظامی ساخته شده نگاه کردم ولی به خاطر همین شخصیت پردازی نابجا یا غلط یا اصلا بهتره بگم عدم شخصیت پردازی با شخصیت منفی داستان همزاد پنداری کردم و دوروبریام رو هم هر رای با خودم دیدم.
    یعنی یه نتیجه ی عکس به خاطر این قضیه.
    ولی خداییش نباید انتظارات مخاطب عامه ایرانی رو هم فراموش کرد. نباید سانسور رو فراموش کرد. نباید تمام منگنه هایی رو که رو افکار کارگردان یا نویسنده زده میشه رو نادیده گرفت. نباید کم سوادی هنری سفارش دهنده رو هم نادیده گررفت. چون اونجا اگه فیلم یا سریالی خوب ساخته میشه به خاطر اینه که هیچ کس تاب فیلم بد رو نداره ولیتو ایران داریم میبینیم که میمونه هر چیزشت تر خواهانشم بیشتر. فیلمامونم هرچقدر ضعیفتر با کمال تعصف بیننده ی پا به تلوزیون و سینماشم بیشتر. نمونه ی بارزش فیلمهای ۱ و ۲ اخراجی ها که اینقدر فروختن. یا یوسف پیامبر با تمام نقاط ضعف گریه آوری که داره.
    من لینکت میکنم. خوشحال میشم تو هم لینکم کنی.

    جواب به این نظر

  50. پریزاد ۱۳۸۸-۰۲-۸، ۸:۴۲ ق.ظ

    سلام خانمی.خوبی؟کجایی؟چرا اپ نمی کنی؟

    جواب به این نظر

  51. mashmusen ۱۳۸۸-۰۲-۸، ۸:۴۵ ق.ظ

    آفرین
    پست خوبی بود
    منم با این مطالب موافقم
    مخصوصا با اون قسمتی که درباره یوسف نوشتی
    منم یه همچین حسی دارم
    ولی یه نکته رو نباس فراموش کرد و اونم اینه که تقریبا بیشتر مردم ما به خاطر دلایل مختلف سطح سلیقه شون همینه و نه بیشتر
    چرا که من بسیار دیدم از همه این سریال ها ( دقیقا از همه ) لذت می رن و بی صبرانه اونا رو دنبال می کنن
    می دونین اصلا این سلیقه و ذائقه ی مردمه که سینماگران رو سوق می ده به سمت ساخت چنین کارهایی
    تا وقتی که مردم بخوان همینه که هس
    پس بنابراین کاریش نمی شه
    حق

    جواب به این نظر

  52. mashmusen ۱۳۸۸-۰۲-۸، ۸:۴۷ ق.ظ

    راسی یه نظر دارم
    اگه می شه یه پست بنویسین با نام
    کدام شرق؟ کدام غرب زدگی؟
    خیلی وقته ما نه اینوری هستیم نه اونوری
    دقیقا عدم هویت مشکل ماست

    جواب به این نظر

  53. کشکول شایسته ۱۳۸۸-۰۲-۹، ۶:۱۷ ب.ظ

    ما قصه نویس خوب خیلی کم داریم
    برای این که قصه نویسی بازار خوبی نداره و مردم اهل مطالعه نیستند

    جواب به این نظر

  54. میترا ۱۳۸۸-۰۲-۱۰، ۱۲:۲۴ ق.ظ

    من کاملا با نظرت موافقم به نظر من فیلمسزای ایرانی اصلا نمیتونن یه فیلم درست حسابی بسازن که حداقل توش یه نکته اموزنده داشته باشه البته منظورم اینه که تا الان که نتونستن امیدوارم تو اینده نزدیک شاهد دیدن یه فیلم یا سریال هلو باشیم
    در مورد سریال یوسف هم نظرتو تایید میکنم. خوشحال می شم اگه به وب اسمونیه من سر بزنی موفق باشی

    جواب به این نظر

  55. دوستی از کویر ۱۳۸۸-۰۲-۱۰، ۱:۱۱ ق.ظ

  56. مهر جنوب ۱۳۸۸-۰۲-۱۲، ۱۰:۴۲ ق.ظ

    سلام دوست فرهیخته . با موضوع جدید موقعیت خود را در زندگی دریابیم منتظر حظورتان در مهر جنوب هستم . با سپاس رضا برومند-کوالالامپور -مالزی

    جواب به این نظر

  57. ...E... ۱۳۸۸-۰۲-۱۲، ۴:۱۷ ب.ظ

    سلام
    خبری ازت نیست.
    کجایی؟
    چرا چیزی نمی نمی نویسی؟

    جواب به این نظر

  58. گلابتون ۱۳۸۸-۰۲-۱۳، ۱۲:۱۲ ق.ظ

    کجایید ؟؟؟؟ چرا دیگه نمینویسید ؟!!! نگران شدم .

    جواب به این نظر

  59. یاسی ۱۳۸۸-۰۲-۱۳، ۱۲:۳۴ ق.ظ

    زهرا جون کجایی خانوم؟کم پیدا؟خدایی نکرده که مشکلی پیش نیومده؟

    جواب به این نظر

  60. alireza ۱۳۸۸-۰۲-۱۳، ۱:۵۷ ق.ظ

  61. م.ز.پ ۱۳۸۸-۰۲-۱۶، ۹:۳۲ ب.ظ

    حرفت رو تقریباً قبول دارم؛ اما به عنوان کسی که حدود ۸ ساله دستی توی برنامه سازی تلویزیونی داره میگم که مقصر اصلی این قضیه ۲ دسته اند:
    ۱٫ مدیران تلویزیون که با گارد خیلی شدیدی اجازه ساخت و پخش چیزی که کمی از کلیشه ها فاصله داشته باشه رو تقریباً نمیدن؛
    ۲٫ خود مردم! بارها شده که دیالوگی توی برنامه ها گفتیم که به نظر مشکلی نداشته؛ ولی کمی از عرف تلویزیون فاصله داشته و دقیقاً از همون موقع بوده که اس.ام.اس ها و تلفن ها شروع شده در اعتراض به یه حرکت کمی متفاوت تر؛ از طرف مخاطبین عزیز رسانه ملی! یکی از موارد دیگه ای که اینجا به نظرم میاد سریال فوق العاده خوش ساخت ساعت شنی یه که ضرغامی سفت و سخت پشتش ایستاده بود؛ اما بخاطر اعتراضهای مردم به سیما، دچار اون جرح و تعدیل ها شد.

    جواب به این نظر

  62. سعید ۱۳۸۸-۰۴-۲۵، ۱۰:۱۳ ق.ظ

    سریالهای ما و سریال های اونها!…

    امروز یه نوشته جالب دیدم اینجا و بهانه ای شد تا من هم سر این صحبت رو باز کنم. سریال ایرانی ….. خوب هر چقدر فکر میکنم فقط یاد سریالهای خنک تل…

نظر شما