اهمیت خبرگزاریهای مردمی وب ۲٫۰ئی

* چند ماه پیش بامدادی یه مطلبی نوشته بود با عنوان: گامی کوچک به سوی خبرگزاری مردم جهان. یعنی نوع اخباری که یک فرد به صورت آنلاین و آن تایم از یک شبکه وب ئی مثل توئیتر مینویسه و همون لحظه بقیه هم می بیننش. تو این مطلب بامدادی به طور اخص از گزارش لحظه به لحظه مناظره مک کین و اوباما تقدیر کرده بود.

دکتر مجیدی هم چند وقت پیش یه مطلبی نوشته بود با عنوان: چالش‌های رسانه‌های نو: توییت‌هایی از بمبئی در باب اهمیت توئیتر و اینکه چطوری تو حادثه بمبئی سرعت انتقال اطلاعات از طریق این سایت از خبرگزاری های رسمی بیشتر بود. مثلا یکی از کاربران ظاهرا از یکی از هتلهایی که تروریستها یه سری رو به گروگان گرفته بودن توئیت میکرده و اوضاع رو گزارش میداده.

* بهانه من برای نوشتن این مطلب، این پست از نسخه ۱۷ با عنوان: «برخی از فعالین حقوق بشر» خالی نبندید! بود که توش نوشته چطوری از فاصله ۴-۵ متری شاهد یک حادثه ای بوده و حالا رادیو فردا داره تحریفش می کنه. حتما این پست و ۳ نکته ای رو که اشاره کرده بخونین، نکاتی که اشاره کرده به نظرم خیلی جالبه. روز قبل از اینکه این خبرگزاریها این اخبار رو اینطوری تحریف کنن، همین وبلاگنویس به صورت آنلاین داشت از اتفاقی که می افتاد توئیت میکرد.

* یه بار دیگه هم این اتفاق افتاد. خودکشی ۲ دختر در حراست دانشگاه لاهیجان! خبرنامه امیرکبیر ماجرا رو پیچونده بود و بیخود سیاسیش کرده بود! همون موقع که اون خبر پخش شد و خیلیم سر و صدا کرد، یادمه حدیثه اون موقع آنلاین بود و داشت توئیت میکرد که با خواهر شوهرش اس ام اس رد و بدل میکنه، خواهر شوهرش  تو دانشگاه لاهیجانه و میگه قضیه اصلا یه خودکشی عشقی بوده و ربطی به حراست نداره! بعد ماها بهش گفتیم که خوب همین رو یک پستش کن بقیه حتما ازت حمایت میکنن که نتیجه اش این پست خودکشی دانشجو در دانشگاه آزاد لاهیجان شد.

* همه این مقدمات رو گفتم که بگم من به این نوع خبرگزاریهای از کاربران آنلاینی که قابل اعتماد و بیطرف هستن و میشناسیم بیشتر از رسانه های اپوزوسیون و برخی رسانه های تندروی داخلی اعتماد دارم. منظورم اینه که اگه برفرض یکی از کاربران توئیتر مثلا توی متن یک حادثه ای باشه و در موردش بنویسه من اطلاعاتی رو که میده بیشتر از یک خبرگزاری قبول دارم چون هم بروزتر هست و هم اینکه فرد به قدر تو هیجان حادثه است که امکان دروغگویی توش اندکه.

* راستش من فکر میکنم با وجود سایتهای وب دوئی اهمیت خبرگزاریها خیلی کم میشه. به این دلیل که اکثرشون آفلاین هستند و در ضمن امکان تحریف خبر به دلیل وقت بیشتر تو اونها وجود داره، حالا حتما میگین خوب این شبکه های اجتماعی خیلیا توشون عضو نیستن ولی خبرگزاری رو همه میخونن، من فکر میکنم این دیگه به عهده وجدان ماست که اطلاع رسانی درست کنیم، ضمن اینکه من فکر میکنم راجع به یک حادثه ای اگه خبری رو وجدانا اصلاح کنی و ۴ تا کاربر دوستت واقعیتش رو بفهمن بازم بهتر از اینه که کسی نفهمه. کاربران وب ۲٫۰ معمولا سواد بیشتری دارن (قصد توهین به اونهایی که اطلاع ندارن و عضو نیستن رو ندارم) میگم اینهایی که زودتر عضو شدن، معمولا جز کاربران قدیمی و خبره اینترنت هستن، همینها هم اطلاع درستی از یک حادثه داشته باشن خودش کلیه. ضمن اینکه اعتمادمون رو نیز نسبت به موثق بودن سایر اخبار اون خبرگزاری از دست میدیم.

* خلاصه اینکه خبرگزاریهای جهان بهوش باشید: فناوری نحوه نگاشته شدن تاریخ را سالهاست که تغییر داده است، تاریخ دیگر به وسیله رایانه ها و کاربران عادی اینترنت نوشته می‌شود. به عبارت دیگر، همانگونه که نشریات چاپی و نوشتاری، روند ثبت تاریخ و تاریخ‌پژوهی را متحول کردند، رسانه‌های اجتماعی هم روند ثبت و ضبط تاریخ را متحول کرده‌اند و خواهند کرد.

۱۲ نظر

  1. فرزاد ۱۳۸۷-۱۰-۲، ۹:۴۰ ب.ظ

  2. دلسوخته ۱۳۸۷-۱۰-۲، ۹:۵۱ ب.ظ

    سلام. زهرا خانم ما که منگ شدیم و هنگ کردیم با این تغییر درجه دادنت در نوشتن مطالبت. یهو از بحث انارو ترک خوردنش رفتی سراغ علوم روزو کاربرانش . خدا به خیر کنه مطلب بعدیت رو.
    تاببینیم چی پیش میاد

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    ای بابا:دی
    اون دسته فناوری اطلاعات رو ببینین
    همچین خیلیم تغییر درجه نبود

    من یه کم محتاط شدم تو این دنیای وب! یعنی خوب البته یشتر میترسم:دی

    جواب به این نظر

    دلسوخته Reply:

    ترس از چی داری. ترس از فیلتر شدن یااز نظر دادنهای بیربط بعضی از دوستان به اصطلاح دلسوز . دل بدریا زن ودریایی شو دامن دریاست پراز موج بلا.
    تا ببینیم چی پیش میاد

    جواب به این نظر

    حامد «آسمان نقره ای» Reply:

    مگه قراره همه نوشته ها سریالی و مرتبط به هم باشه؟

    جواب به این نظر

  3. Mohammad ۱۳۸۷-۱۰-۲، ۱۱:۴۰ ب.ظ

    Che khobe ke to in sait ba mobailam mitonam ngzar bedam
    amma rajea be post bayad begam
    vaghti yek khabar ra az manabea
    mokhtalef mishnave nemidoneh kodomesho bavar koneh amma tarikh ham akhbar rasanehhay por ghodrat ra sabt khahad kard

    جواب به این نظر

  4. جغله ۱۳۸۷-۱۰-۳، ۱۱:۲۲ ق.ظ

    خانم اچ بی
    شما احتمالا با خانم فاطمه رجبی نسبتی ندارید؟

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    خیر خوشبختانه
    ولی به نظر شما دارین

    چون مدل نتیجه گیریتون شبیه ایشونه!

    جواب به این نظر

  5. سعید منتظری ۱۳۸۷-۱۰-۳، ۱۱:۴۵ ب.ظ

    نمیدانم شما چه اصراری دارید به که فعالیتهای حقوق بشر و چیزهایی مثل این را زیر سوال ببرید…شاید این هم نوعی ژست است… اما برای که و چرا ؟….حالا گیریم چهار تا خبر را هم عمدا یا سهوا تحریف کردن….خوب که چی؟…عده ای دارن در ایران با تحمل انواع فشار ها و خطرات و تهدیدها و بازداشتها برای احیای حقوق من و شما صادقانه تلاش میکنند …خیلیها رفته اند زندان..شکنجه شده اند..انواع و اقسام فشارها را خود و خانواده شان تحمل کرده و میکنند فقط برای عقیده شان…چون دارن برای هدفشان زندگی میکنند…آن وقت یکی مثل شما, تحصیل کرده و باسواد چپ و راست و شوخی و جدی، هر از چندی با بهانه کردن خبری،چیزی یا کسی، با نوشتن چنین مطالبی آنها را زیر سوال میبرد…از تحریف بدتان می آید؟…شبانه روز این همه تحریف و سانسور دارد در صدا و سیما و رسانه های حکومتی اتفاق می افتد و در روز روشن دروغ میگویند…آن وقت همه اینها را ول میکنید، می چسبید به همین چهار تا فعال حقوق بشر یه لا قبا ؟؟….دعا میکنم خدا به ما و شما بصیرت و انصاف دهد
    موفق باشید

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    گیرم ۴ تا خبر را هم عمدا و یا سهوا تغییر داده باشن!
    به همین سادگی؟!

    شما از طرف مقابل هم چنین سهو و یا عمدی رو به همین راحتی قبول می کنین؟!

    ذکر یک نکته: هیچوقت نمیشه یک کار درست رو از راه اشتباه انجام داد! در اون صورت به یکی از این گزینه ها باید شک کرد!

    جواب به این نظر

  6. سعید منتظری ۱۳۸۷-۱۰-۴، ۱۰:۵۶ ق.ظ

    شما همان جمله اول من را گرفته اید و شروع کرده اید پاسخ دادن….ببینید …چه کسی این ۴ تا خبر رو عمدا یا سهوا تحریف کرده؟…خودتان گفته بودید رادیو فردا…بسیار خوب …پس بگویید رادیو فردا….چرا کلمه مقدس حقوق بشر را خراب میکنید ..عرض من این است که چرا عمدا میخواهید پای چیزهایی مانند حقوق بشر را وسط این قضیه باز کنید؟…
    جمله ای گفتید که خیلی با آن موافقم :هیچوقت نمیشه یک کار درست رو از راه اشتباه انجام داد…قطعا همین طوره…خودتان قضاوت کنید چه کسانی درهمین نزدیکی ما دارن هرروز این کار را انجام میدهند؟…
    نوشته بودید : شما از طرف مقابل هم چنین سهو و یا عمدی رو به همین راحتی قبول می کنین؟
    از طرف مقابل(حکومت) قبول نمیکنم چون ادعای ارزشمداری و دینداری و عدالت محوریشون گوش فلک رو کر کرده !!…..در واقع آنها عذری ندارن برای این کارها چون مثلا حکومت دینی اند …فرق دارد بین کسی که ادعای اخلاق و دین میکند و مرتب ضدش را عمل میکند و کسی که ادعایی در این مورد حداقل در سطح حکومت ندارد

    جواب به این نظر

    زهرا Reply:

    فکر میکنم شما از کل قضیه بی خبرین و صرفا روی کلمه حقوق بشر حساس شدین

    فکر میکنم بهتره برین اصل قضیه رو تو وبلاگ ورژن ۱۷ بخونید و ربطش رو به حقوق بشر بفهمین ماجرا بر سر پلپمب چی بوده و …

    جواب به این نظر

نظر شما