یک میلیون دختر از ازدواج محروم می شوند!

* الان داشتم کامنتهای مربوط به این خبر یک میلیون دختر، از بخت ازدواج محروم میشن رو میخوندم. انگار این آقایون همیشه مترصد فرصت هستن که بگن همیشه خانمها مقصرن:دی دیگه وقتی همچین لینک و همچین خبری هم باشه که فبها! خانما زیاده خواهن، خانما رو باید بیکار کرد، تعداد خانمایی که میرن دانشگاه باید کم شه، تا همه مشکلات حل بشه!
حالا من تقریبا همه کامنتا رو کپی کردم که یه کم در موردش بحث کنیم. به نظر شما واقعا دخترها تو این مورد مقصر هستن؟ منظورم کلا تو بالا رفتن سن ازدواج و حتی عدم ازدواج؟ یعنی همه و یا بخش اعظم تقصیرها گردن دخترهاست؟ یعنی مردها عوض نشدن؟ توقعات اونها فیکس مونده و فقط خانمها زیاده خواه شدن؟ آیا اصلا تعریف پیشرفت (یعنی تحصیل و اشتغال خانمها) اسمش زیاده خواهی هست؟!! اینم کامنتها و بعضا راهکارهای ملت درباره این معضل:

* ۱- از اشتغال خانم ها کم کنید و به اشتغال آقایان اضافه کنید. ۲- از سهمیه دانشگاه خانم ها کم کنید و به سهمیه آقایان اضافه کنید. قسمت اعظم مشکل حل می شود (؟؟!!)

* بابا ما هم که ازدواج کردیم آنقدر درگیر قسط و وامیم هنوز ۳۰سالمون بیشتر نیست قرص اعصاب و قرص چربی واینا باید بخوریم تازه ما خوباشونیم

* آقایان کمی هم به فکر مشکلات بعد از ازدواج باشند نه فقط اینکه ۲ نفر را به هم برسونند و بعدش خب که چی؟ با این وضعیت مسکن که باید هر ۲ نفر زن و مرد کار کنند تا بتوانند اجاره مسکن را پرداخت کنند، خوب چی بخورن – چی بپوشن – تفریح که فراموش، آقا ترا به خدا اینقدر شعار ندید گوش ما پر شده. من ۴۰ سالمه و نمیتونم ازدواج کنم چون با این حقوق کارمند ماهی ۳۰۰ هزار تومن به زور خرج خودم را تا آخر برج میدم

* باید طوری در مورد ازدواج برنامه ریزی کرد که منجر به طلاق نشود (؟؟!!)

* اگر خانمها کمی کمتر به مهریه گرفتن فکر کنند و از مهریه درخواستی کم کنند اقایون بیشتری برای ازدواج قدم بر میدارند.

* وقتی درجامعه ای هیچگونه تضمین شغلی ویا درآمدی برای جوانان اعم از دختر وپسر وجود ندارد با کدامین امید ازدواج نمایند شما چرا آمار جوانانیکه سن آنهابیش از ۲۶-۲۷سال است بر زبان نمی آورید

* من الان حدود سی و سه سال سن دارم و با وجود این که از بیست و پنج سالگی به صورت پارت تایم و…. یا وزارت کشاورزی سر و کار داشته ام – خیر سرم مهندس کشاورزی این مملکت هستم – از دار دنیا فقط یک پراید مدل ۸۰ دارم حالا دوستان که برای کار و ازدواج و … ما کار نمی کنند هیچ جدیدا برای بهبود شرایط امار هم که شده اصلا افراد هم سن و سال ما را جزء مجردین دم بخت – یا حداقل از دم بخت گذشته – هم حساب نمی کنند

* پیشنهاد میشود یک بررسی ملی در مورد ازدواجهای انجام شده در این سالها و معیارها و اولویتهای واقعی مدنظر همسران (بویژه آقایان) انجام شود تا مشخص گردد که چه درصد بالایی از دختران عفیف و پاکدامن و با تقوای خانواده های متوسط و پائین که جاذبه آنها ثروت و موقعیت پدر ومادر و… و یا عرضه های بی پروای جنسی و زیبائی ظاهری فوق العاده نبوده اند لیکن از نظر عفت، سلامت جسم و روح، اخلاق، تقید به مسائل مذهبی و… در کنار ظاهر معمولی و خانواده ای متدین و متوسط از فرصت اردواج باز مانده اند از این رو باید نگران نسل آینده بود که حاصل چنین ازدواجها و چنین پدران و مادرانی خواهند بود.

* ای بابا چقدر سخت می گیرید! ازدواج اینقدرا هم سخت نیست که! دو سه هزار سکه برای مهریه می خواد و بیست سی میلیون تومن پول برای مراسم و یه آپارتمان متری سه چهار میلیون تومن و یه ماشین ارزون وطنی ده پونزده میلیون تومنی. سر جمع پونصد میلیون تومن نمی شه!

* اگر دختر و پسر، هر دو برای داشتن زندگی ساده اما ایده آل تلاش کنند، بیشتر مشکلات حل خواهد شد. اما متاسفانه خانمها فکر میکنند که این وظیفه آقایان است. اگر هر دو با هم کار کنند (با وجود شرایط بد کاری) و برای ارتقا هم تلاش کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد. دختر خانمها به فکر خانه ای مثل خانه پدری نباشند و سختی ها را تحمل کنند. در مقابل آقایان هم زود از سختی ها خسته نشوند و آنها نیز تحمل نمایند.

* ازماست که برماست! وقتی خود دخترخانم ها اینو انتخاب کرده اند، خوب تقصی بقیه چیه؟ اونا حاضرند که همیشه مجرد بمونند ولی ازخودشون ذره ای نگذرند. جالبه که الان اونا به خاطر اشتغال کسب درآمد کاملاً مستقل شده اند ولی تازه وارد یک بحران وخلا روحی به نام کمبود محبت واحساس وعشق وعاطفه شده اند که دیگه اینارو باپول نمی شه خرید… این نتیجه همان خودخواهی و منیت های دخترخانم های عزیزه که متأسفانه روز به روز به تعدادشون افزوده می شه…

* تاوقتی که ازدواج برای خانم ها یعنی ۲شیفت کاری و حداقل انجام ۸۰درصد امورمنزل و ازدواج برای آقایان یعنی فقط دستپخت مامان جون به دستپخت خانم تبدیل میشه و متاسفانه آقایان انجام امورمنزل رابرای خود عیب و عار میدانند معلومه خانمی که دستش توجیبش رفت به این راحتی تن به ازدواج نمی ده.

* بنظر من که خودم در سن ۲۵ سالگی شخصی رو برای ازدواج سراغ ندارم سه مشکل اساسی در راه ازدواج در جامعه ما وجود دارد:
۱-توقع بیش از حد و خیالاتی بودن خانومها در کنار عدم توانایی تامین زندگی برای آقایون.
۲-فرهنگ پایین و مشکلات ایجاد ارتباط برای افراد مجرد.
۳-عدم وجود یک پایگاه اطلاعاتی در کشور

* یه مشکل هم از آقایونه که در انتخاب همسر فقط به ظواهر اهمیت می دهند: خانواده پولدار و بخصوص دختر خوشگل. الان در جامعه ما دختران بالای سی سال زیادی زندگی می کنند که با وجود نجابت، عفاف، تحصیلات و حتی موقعیت خوب خانوادگی و … مجرد مانده اند چون زیبا نیستند. شما می دانید کمبودهای عاطفی چه بر سر این دختران پاکدامن می آورد؟

* پدر و مادرای ما که با عشق و علاقه زیاد به هم ازدواج کردند بعضی وقتا کم میارن چه برسه به ما که برای تراز کردن آمار ازدواج کشور باید ازدواج کنیم!!

* توقعات را باید منطقی کرد. برخی با مهریه کلان که در ابتدا به داماد تحمیل می کنند نگاه سوداگرانه دارند و بخش عمده ای که منجر به طلاق می شود از همین گروه است. در ثانی به بانکها و یا … مراجعه کنید اکثریت کارکنان خانم ها هستند و جوانان در خیابان ها پرسه می زنند، تعادل اجتماعی بهم خورده است. اشکال در سیاست ها و راهبردهایی است که در جامعه وجود دارد و هر روز دامنه آن گسترده تر می شود.

۷۵ نظر

  1. زهرا ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۱:۰۹ ب.ظ

    ۱-از اشتغال خانم ها کم کنید و به اشتغال آقایان اضافه کنید. ۲- از سهمیه دانشگاه خانم ها کم کنید و به سهمیه آقایان اضافه کنید. قسمت اعظم مشکل حل می شود
    >>>>
    پسرها اگه مرد کار بودن که خوب اصن من همین الان می رفتم از کاربرکنار میشدم یه پسر رو معرفی میکردم. جوونای الان انقدر عارشون میاد از کار، میگی کار دولتی میگه اه یعنی چی من صبح ساعت ۶ پاشم برم سرکار سر ماه چندرغاز. میگی کار خصوصی میگه عمرا من بشینم یکی دیگه بهم دستور بده اخرشم چندرغاز بده.
    میگی دانشگاه ، میگه همه لیسانسه ها بیکارن. کی حال درس داره و …
    اینطوری زهرا جان، دخترا توقعاتشون پایینه نمیخوان راه صدساله رو یه شبه برن و موفق هم میشن. پسرا حالا حالاها برن جلو بوق بزنن با نازنازی بار اومدنشون.

    علی Reply:

    خفه شو

  2. شیخ حقگو ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۲:۳۸ ب.ظ

    من نظر خودتون رو ندیدم زهرا خانوم اما در مورد دوستتون که اتفاقا اسمش هم زهراست باید بگم اصلا این طور نیست.
    من خودم حین تحصیلم دارم کار میکنم و خیلی دیگه از دوستانم هم همینطورن. خیلیهاشون هم کارهایی رو انجام میدن که برای خیلیها میتونه کسر شان باشه.هیچکدوم هم این تفکراتی که ایشون مثال اوردن رو ندارن نمیگم اینجور افراد نیست اما اقایون هم همشون مثل مثالهای ایشون نیستند.
    پسرانی که با سنهای ۱۹ تا ۲۴-۲۵ سال بخاطر اینکه حداقل هزینه های تحصیلشون اعم از شهریه و کتاب و … باری روی دوش خونوادشون نباشه دارن سختترین جاهای ممکن کار میکنن.
    بهتره که یک تنه به قاضی نریم و راضی بر نگردیم. و اگر شما پسری اهل کار سراغ ندارین بمن بگین تا یه نفر معرفی کنم که شما کارتون رو به ایشون بسپارین.

  3. ییلاق ذهن ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۳:۰۱ ب.ظ

    به نظر من که در این قضیه نود درصد پسرها مقصرن ده درصد دخترها دلیلشم کاملا واضحه چون تو جامعه عقب افتاده ما (این عقب افتاده رو با غلظت بخون) این دخترهان که انتخاب میشن باید صبر کنن که کیس مورد نظر از روی شانس و اقبال بیاد سراغشون تعارف که با هم نداریم همینه دیگه! موج جدیدی هم که تو جامعه ما هست اینه که پسرها زیر بار ازدواج نمیرن دیگه خیلی رک بگم وقتی همه جوره همه چیز در اختیارشون هست دیگه برای چی زیر بار مسوولیت ازدواج برن؟!

    علی Reply:

    مردشور تو ونظرت راببرن

  4. زهرا ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۳:۳۲ ب.ظ

    هوم
    درسته
    هم پسر بد زیاد شده هم دختر
    مسئله اینجاست که پسرا خودشون رو پاک شستن گذاشتن کنار میگن فقط دخترا مقصرن:(

  5. پدرام ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۳:۵۰ ب.ظ

    فرار مرد از ازدواج در جامعه ما , صرف نظر از علل اقتصادی آن ( که چیزی عیان است و حاجت به بیانش نیست ) , علل دیگری هم دارد که نتیجه تبلیغات سوء ج.ن.س.ی و بازاری به زیان زن است . قطعا فرار مرد از ازدواج , فرار او از زن به طور مطلق و کلی نیست بلکه فرار وی از قبول « زن » به عنوان « همسر » است , نه به عنوان گریز از « معشوقه » .
    « نهضت بازاری – ج.ن.س.ی » که از برنامه سازان تلویزیون و کاریکاتوریست ها و موعظه گران سر منبر و … خواسته یا ناخواسته آن را ترویج داده اند و می دهند , زن را اصولا در نظر شمار قابل توجهی از مردان به صورت یک « شر ضروری » جلوه گر ساخته است که به خاطر هوسرانی به وی نیازمندند ولی در مسائل جدی زندگی باید از وی اجتناب کنند .
    روزی که هریک از ما مردان , زن را تنها به عنوان « معشوقه » و یا « وسیله تفریح خاطر » در نظر نگیریم و به او به عنوان « همسر » و « مادر فرزندان » نگاه کنیم , خیلی از مسائل و مشکلات بعد از ازدواج را هم به نظر من نخواهیم داشت .
    زنان هم برای ترویج « نهضت واقعی زن » خود باید تلاش کنند و در وجود خود « انسان » را به مرد بازشناسانند و سپس « جنس لطیف و ماده » را .

  6. علی ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۴:۱۶ ب.ظ

    سلام،

    فکر نکنم مشکل خاصی در رابطه با ازدواج وجود داشته باشه، یعنی میل به ازدواج که تو جامعه ما کم نشده، (حداقل از این آمار چیزی نمیشه فهمید) ریشه میانگین سن ازدواج هم که جای دیگست. من الان آمارو نمی دونم، اما حدسم اینه که درصد قابل توجهی از پسرا میخوان لیسانس بگیرن، دو سال هم که باید سربازی برن، این میشه ۲۴ سال، بعدشم تا کار گیر بیارن و پس اندازی، خوب میشه همین. میانگین سن ازدواج خانومها هم که بنظرم طبیعیه شایدم یک کم پایین.

    مشکل اصلی طلاق و دلایلشه، دو دلیل اول طلاق، اعتیاد و مسایل مالیه، که این بنظرم خیلی جدیه، باید فکری براش کرد.

    این معاون فرهنگی-اجتماعی هم که در حد جک مساله رو تحلیل کرده، واقعا که.

  7. جهان بخش ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۷:۲۸ ب.ظ

    اما شما دختر خوبی هستید . آفرین ، آفرین به زهرا که دختر شجاع ، خوب ، با اخلاق ، بامرام و باصفایی است .

  8. حامد «آسمان نقره ای» ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۸:۵۸ ب.ظ

    میدونید اینا رو من خیلی باهاشون برخورد داشتم.
    تا وقتی دخترا فکر می کنن بعد از ازدواج شوهر باید نوکرشون باشه. کار کنه تو کارای خونه کمک کنه. زن وظیفش نیست غذا درست کنه. کار وظیفه مرده. مرد باید مهریه بالا بده و نفقه هم با مبلغ بالا به گردنشه.
    بهتره همه پسرا فکر ازدواج رو از سرشون بیرون کنن!

    مشکل ما تو مملکت برای ازدواج دختران اول از همه قوانین قدیمی و پوسیدست.
    مهریه درسته سنت پیامبره اما مبالغی که این روزا پیشنهاد میشه تو حالت عادی کافیه که از ازدواج منصرف بشن جوونا.
    تا وقتی که زنا و البته اول خانواده های دخترا حاضر نیستن دخترشون بعد از ازدواج کار کنه و میخوان تو این روزگار که خرج یه نفر آدم هم به زور درمیاد صرفا خانوم خونه باشن. برای پسرا مجرد بودن بهتره.

    تا وقتی که از اول زندگی دنبال خونه و ماشین هستن و طلا و عروسی های مجلل هیچ پسری حتی با تمام عشقی هم که داشته باشه اگر منطقی باشه -که هست- از ازدواج منصرف میشه.
    تو این روزگار ازدواج خیلی سخته. زندگی سخته.
    دخترا باید به مهریه منطقی، خونه اجاره ای -هرچند کوچیک-، مراسم مختصر، نداشتن وسیله شخصی، نخریدن دو سه دست طلا و… راضی باشن تا تو این زمونه براشون “موقعیت ازدواج” پیش بیاد؛ وگرنه از ازدواج محروم خواهند شد.

  9. شیخ حقگو ۱۳۸۷-۰۸-۸، ۱۰:۴۷ ب.ظ

    و اما برسیم بر سر مساله ازدواج.
    ما متاسفانه مرکز اماری درست و حسابی که نداریم که امار درست و حسابی برای نحلیل بیرون بده پس جامعه اماری و تحلیلی ما میشه جامعه اطرافمون که میبینیم و البته که جامعه اطراف هر یک از ما با هم فرق میکنه-مثل جامعه اماری اطراف من و زهرای شماره ۲- و ازونجایی هم که ندیدن دلیل نبودن نیست نمی تونیم بگیم که اینطور نیست.
    با توجه به این تمام فرمایشات عزیزان تایید میشه ولی بالاخره وقتی دونفر همو پیدا کردن و … هر جور شده با هم زندگی مشترک رو شروع میکنن.

  10. sara ۱۳۸۷-۰۸-۹، ۱۲:۱۷ ق.ظ

    ممنون که این مطلب رو اینجا آوردید. مشکل من به عنوان دختری که در سن ازدواج هستم، نه طلب مهریه سنگینه، نه خانه و ماشین وغیره… که بعضی آقایان این چنین مشکل را فقط مهریه دو سه هزار سکه ای می دونند.
    مشکل دخترها به اعتقاد من، عدم اعتماد به پسرهاست که اکثرا یا اعتیاد دارند، یا چنان در روابط جنسی بی قید و بند و اهل افراط هستند که اصلا نمیشه بهشون اطمینان کرد. سایر مشکلات اخلاقی شون هم بماند. اونها که اعتقاد دینی ندارند که راحتند. اونها هم که دارند که آقایان علما راه صیغه رو براشون باز کردند. با این حساب کدوم پسری هست که خودش رو تا آخر عمر فقط به یک دختر متعهد کنه؟ فرض کنیم چنین پسری هم بخواد ازدواج کنه، آیا دختر می تونه به همین راحتی از این همه فساد و فحشا و اعتیاد بگذره و بدون جشن عروسی و با پنج تا سکه مهریه که به آقا فشار نیاد و هر موقع خواست پرداخت کنه و عذر خانم رو بخواد، با همچین پسری زندگی کنه؟ و البته حتما دیگه روشنفکری و مدرنیته و تساوی حقوق زن و مرد و مشکلات زندگی امروز هم ایجاب می کنه که دختر خانم علاوه بر جهیزیه کامل که پدر بیچاره باید به خاطرش چندین میلیون تومن هزینه کنه، حتما حقوق ماهیانه مکفی هم داشته باشه!!!

  11. شایان ۱۳۸۷-۰۸-۹، ۲:۴۶ ق.ظ

    زهرا جان این نه مشکل خانم هاست نه آقایان بلکه عدم برنامه ریزی مسئولان است
    چون افراد کوچک بر روی صندلی های بزرگ می نشینند وطبیعی که نمی توانند درست
    تصمیم بگیرند البته تا حدودی فرهنگ ما هم ایراد دارد ولی اگر در این زمینه کمی
    برنامه های آموزشی درست کنیم این هم براحتی حل مشود ولی با برنامه ریزی کارشناسانه!!!

  12. duman ۱۳۸۷-۰۸-۹، ۱:۵۴ ب.ظ

    و صدایم کن

    با صدای پایت

    با ندای جان

    شوق دیدارت

    صبحدم از خواب رهایی تو بیدارم کن

    و چه سنگین خوابی ست ، خواب پژمردن یاس ، در گِلِ خُش ( ک ) شده ی بیمارم

    و چه سنگین صوتی ست ، صوت قد قامت تو

    و مرا تاب ندارد بدنم

    لِه شدم زیر ِ یک بوسه ی قاصدکت

    من تو را می خوانم

    به حقیقت ظلم کردم به تن بیمارم

    من تو را می خواهم

    چاه نفسانی من

    پُر شد از حجم تهی

    از این دنیای سراسر زالو

    من تو را می خوانم

    به حقیقت تو مرا دریابی

    من تو را می خواهم

    بر سرِ سجده ی من خاک به صحبت آمد

    چه نصیحت ها ، چه پند ها داد به من

    من دگر خام رفاقت نشوم

    من تو را می خوانم

    به حقیقت روزی تو مرا می بوسی

    من تو را می خواهم

    گمنام Reply:

    دوست دارم نجمه جان

  13. بهار ۱۳۸۷-۰۸-۹، ۸:۴۸ ب.ظ

    من اولش با خواندن این نظرات خندیدم اما بعد کلی غصه خوردم و به فکر فرو رفتم. چرا مردهای جامعه ما دارند عقب گرد میکنند؟ حالا خوب است جامعه ما جا برای پیشرفت مردها حتی از لحاظ فکری بازتر گذاشته است اما مثل اینکه آن مردسالار درونشون نمیخواهد کمی از عقایدش کوتاه بیاید و … متاسفم که ما به جای پیشرفت مرتب داریم عقب گرد میکنیم.

    رضا Reply:

    shoma khanoma manzoreton az pishrafte mard polo mashono hesabaye bankie ! vaghean ajibee !

  14. ladan ۱۳۸۷-۰۸-۱۱، ۹:۵۶ ق.ظ

    به نظر من دیگه زمان به عقب بر نمیگرده پس آقایون نباید فکر کنن خانومها دانشگاه نمی رن یا کار نمی کنن که آنها بتونن به برده داریشون ادامه بدن. بنظرمن تقفکراتمون رو باید عوض کنیم. بنظر من مجرد موندن خیلی بهتر از اینکه با مردی ازدواج کنی که هیچ باری از روی دوش ادم بر نمی داره منظورم مسائل مادی و اینجور چیزها نیست چون آدم با حداقل ها هم می تونه خوشبخت باشه، منظورم احترام و عدالت.
    من خودم دوستهای سی ساله به بالایی دارم که واقعا انسانهای دوست داشتنی هستن، تحصیل کرده و شکر خدا در آمدی هم دارن که بتونن زندگیشون رو تأمین کنن اما تا بحال موقعیت مناسبی برای ازدواج پیدا نکردن تا اونجا که من میدونم توقع چندانی هم ندارن، شاید یه دلیلش جنگ و کشته شدن جوانهای کم سن و سال در آن زمان باشه که از نظر سنی به دخترهای دهه چهل و پنجاه می خوردن یه دلیل دیگه هم وضعیت اقتصادی و در عین حال مسائل فرهنگی و خودخواهی ماست!
    اما واقعا ما هایی هم که ازدواج کردیم وقتی برای دوست داشتن همدیگه و لذت بردن از زندگی نداریم همسر من یک کار تمام وقت و یک کار نیمه وقت داره من هم کار تمام وقت دارم و الان دو ساله بدنبال جمع کردن پول و خربد یک آپارتمان ۵۰-۶۰ متری هستیم و روزگار ما اینچنین می گذرد!

  15. ناشناس ۱۳۸۷-۰۸-۱۵، ۲:۱۸ ق.ظ

    اره این یک حقیقت تلخی که در جامعه ما رواج پیدا کرده
    مرد سالاری من نمیدونم اگر این زن ها نبودن که این اقایون باید فاتحشون می خوندن حالا یک کار کردن خانم ها شده فاجعه برای دنیا پس چرا وقتی میرید خواستگاری اول چیزی که میپرسید میگید دختر تحصیلات داره میره سر کار ؟
    اگر که نره سر کار والاد ه محترم میگن نه پسر ما یک دختر سر کار رو میخواهد بابا اقایون اول تکلیف خودتون روشن کنید که ما بریم سر کار یا نه بعد بشنید در عالم هپروت شاعر بدن و ارمان گرای کنن
    کمی به این جامعه نگاه کنید بیش از ۳۰ درصد خرج خونه را خانمها میدن و اقایون که …..
    فقط بلد شاعر بدن .

  16. شاکی ۱۳۸۷-۰۸-۱۵، ۲:۳۰ ق.ظ

    عجب مرد سالاری شده ما خبر نداشتیم
    این اقایون تا کی میخوان این بفهمین که دوره عوض شده
    و دیگه خبری از اون اثر هجر نیست که زن فقط باید بشور بپزه و کلفت مرد باشه هان
    البته حق دارن براشون خیلی سخت به بینن زن ها تو هر کاری از اقایون بهتر هستن و نمی تون پیشرفت خانم ها رو به بینن

  17. arameshe sookoot ۱۳۸۷-۰۸-۱۷، ۷:۳۷ ب.ظ

    vaghean nemidonam chi bayad goft adam ghat mazaneeeeeeeeeeeeeeeeeeee matonam bashtar ba shoma ashna shaaaaaaam

  18. رعنا بهاری ۱۳۸۷-۰۸-۲۱، ۱:۲۷ ق.ظ

    به نظر من پسرها چه تحصیل کرده چه نکرده:کارشون هوس وخوشگذارونی تا جایی که میتونن:حالا شاید بعدمدتی هوس ازدواج کنن:ولی هیچ کس تو جامعه ی مااز پسرها نمی پرسه تواین مدت کی کاراکرده:ولی کافیه دختر بخوادازروی احساس بایکی باشه… پسرهای جامعه ی امروز ما با هزارجور خواهش پیشنهاد دوستی میدن بعد مدتی دیگه نمی خوانت:تومیمونی با غصه هات….

  19. یکی ۱۳۸۷-۰۸-۲۳، ۱:۴۹ ق.ظ

    عتیقه!

  20. مرداگ ۱۳۸۷-۰۸-۲۷، ۱۰:۱۶ ب.ظ

    اه چرا اینقدر چرت میگین انگار همه مسئولین نشستن و منتظر نظرات شما هستن

  21. علی ۱۳۸۷-۰۹-۵، ۱۰:۰۳ ب.ظ

    من الان به یک دختر علاقه مندم. ولی کو پول
    خیره سرم مغازه دارم هستم. دانشجو رشته حسابداریم هستم.
    ولی خدائی زن گرفتن آسون تر از نگه داشتنشه.
    خدا به ما جوونا رحم کونه.

  22. شهریار نجفی ۱۳۸۷-۰۹-۱۰، ۷:۱۲ ب.ظ

    هرکس به دختر رحم کند مسلمان نیست

    گمنام Reply:

    اشتباه می کنی

    سعید Reply:

    سلام کاملأ موافقم

  23. شهریار نجفی ۱۳۸۷-۰۹-۱۰، ۷:۱۶ ب.ظ

    من دختری دوست داست داشتم هر چه می گفت اطاعت می کردم ولی بعداز دو سال گفت برای سرگرمی تورا خواستم

  24. علی ۱۳۸۷-۱۰-۲۹، ۱:۱۱ ب.ظ

    دخثرهاهمشون خالی بندن

    ناشناس Reply:

    خودتی

    روناک Reply:

    چرا

  25. علی ۱۳۸۷-۱۰-۲۹، ۱:۱۳ ب.ظ

    من میخوام ازدواج کنم کسی نیسث

    روناک Reply:

    چرا من هستم عزیزم چطور زنی میخوای

    اشکان Reply:

    کجایی

  26. علی ۱۳۸۷-۱۰-۲۹، ۱:۱۷ ب.ظ

    من زن مخوام

    ناشناس Reply:

    من زنت میشم علی

    شیدا Reply:

    زمانی آدم باید ازدواج کنه که از همه لحاظ به استقلال برسه من جمله در مورد خانواده. متاسفانه بیشتر پسرها تیتیش مامانی شدن وجوری با خانوادشن رفتار میکنن که ازدواج پسرشون باعث برانگیخته شدن حس حسادته.تازه اجازه ی دخالتم میدن و غلام حلقه به گوشم هستن

  27. محسن ۱۳۸۷-۱۱-۲۶، ۱۲:۱۱ ق.ظ

    دخترا قابل اعتماد نیستن

    روناک Reply:

    غلط کردی

    مهدی Reply:

    واقعا بی انصافی بود

  28. ناشناس ۱۳۸۸-۰۲-۱۷، ۶:۳۶ ب.ظ

    اگر درست به احکام وقوانین اسلام عمل شود این مشکلاث پیش نمیاید

    جمال Reply:

    هر کس بر اساس قوانین اسلامی ازدواج کنه بدبخت میشه

  29. ناشناس ۱۳۸۸-۰۳-۲۵، ۱۰:۵۱ ق.ظ

    سلام. من یک پسر ۳۰ ساله هستم . از خانواده خوب میخواهم ازداج کنک یک دختر خوب برای ازداج می خوام

    آزاده Reply:

    سلام، میشه از موقعیت خودتون بگید؟

  30. صحرا ۱۳۸۸-۰۴-۱۰، ۵:۰۳ ب.ظ

    آقا رضا
    من ۲۶ سالمه ۴ سال پیش با هزار وعده ی همسرم عقد کردم قرار شد با هم سر یک زندگی راحت بریم اما فروش خونه و عدم توانایی در خرید مارو متوقف کرد از اون روز دیگه آرزوی مقاطع ب%D

  31. صحرا ۱۳۸۸-۰۴-۱۰، ۵:۴۷ ب.ظ

    من و همسرم الان بعد از کلی سختی یک زندگی ساده را با هم شروع کردیم با اینکه کل خرید عروسیمون شد ۱ میلیون اما باعشق به هم زندگی می کنیم دخترهای مثل من هم کم نیستند که به خاطر عشق واقعا تلاش کنند

  32. آرمان ۱۳۸۸-۰۴-۲۸، ۳:۴۵ ق.ظ

    آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!!!

  33. روناک ۱۳۸۸-۰۷-۲۹، ۱۱:۴۶ ق.ظ

    من دوست دارم با یک پسر بیکار و لات و بی چیز ازدواج کنم کسی هست؟

    مهدی Reply:

    من بیکارم و بی چیز ولی لات نیستم

    اشکان Reply:

    بله هست

  34. پسر ۱۳۸۸-۰۸-۱، ۱:۳۵ ب.ظ

    مشکل دخترها و پسرها نیستند مشکل پدر و مادر های اون ها هستند (البته نه همه )
    اول اینکه بچه هاشون رو جوری باید تربیت کنن که قانع به زندگی ساده باشن
    دوم اینکه سعی نکنن با بلند پروازی لگد به بخت فرزندای خودشون بزنن (مخصوصا طرف دختر )

  35. مهدی ۱۳۸۸-۰۹-۱۵، ۱:۵۷ ق.ظ

    ok. your say is perfect

  36. مهدی ۱۳۸۸-۰۹-۱۵، ۲:۱۰ ق.ظ

    به نظر من مشکلات همیشه هست .
    ادما باید یاد بگیرن به هر طریقی باید زندگی کرد
    تنها راه حل تمام مشکلات اینه که در هر مرحله ای از زندگی که هستی
    در هر سطحی از مشکلات بیشترین لذت رو باید از زندگی ببری.
    پس اگه ماشین نداری پیاده اگه خونه نداریث اجاره و….
    فقط باید خندید .
    من هیچی ندارم. زن ندارم. پول ندارم و خیلی چیزای دیگه ولی راضیم و
    شاکر و همیشه شاد.

  37. رضا ۱۳۸۸-۱۱-۳، ۱۲:۴۴ ق.ظ

    مشکله اول ناسازکاریه هر دو طرف فکر می کنن طرفه مقابل ناسازگاره
    مشکله دوم افسردگیه هر دوطرف یه جورای مشکله فکری دارن یعنی امید به زندگی ندارن و اینم همش برمیگرده به سیاستهای اشتباه داخل کشور
    مشکله سوم ما دیگه نگاهمون به هم دیگه نگاهه عاطفی نیست تو کوچه و خیابون به همه به چشمه دشمن نگاه می کنیم و اینم دسته خودمون نیست مشکل از سیاستهای اشتباه داخله کشور و همین طور دور شدن خانوادهها از همه
    مشکله چهارم نبود اعتقاد به باری تعالی چون تنها با یاده خدا دلها ارامش می یابد و تنها با کمکه اوست که مشکلات حل می شود
    مشکله پنچم مخارجه واقعا سنگین و هر لحظه امکان بیکار بودنه شخص من خودم از ازدواج می ترسم چون می ترسم جلوی زنو بچم یه روزی به خاطره نداری شرمنده بشم
    مشکله ششم درخواستهای خانوادههانباید زیاد باشه بلکه باید دو طرف خانوادههاشون کمک هم بکنن
    مشکله هفتم انتخابه نادرست باید توجه داشت عشق کافی نیست باید از معیارهای دیگر هم وارد شد تا همسری انتخاب شود که سازگار باشد
    و در اخر به نظر من هم باید از سهمه دختران در اموره کاری و درسی کم شود و به پسران داده شود چون اگر یه پسر سره کار برود یک خانواده تشکیل می شود
    و در مورده تحصیل هم باید بگم که پسرها مشغله فکری بیشتری نسبت به دختر خانمها دارن از دلهره خدمت رفتن بدونه مدرک تحصیلی تا خرجه تحصیل و بالا رفتن سنو نداشتنه شغلو غیره شاید برای دخترها البته بعضی هاشون مهم نباشه بعد از تحصیل چی کار کنن ولی برای اقا پسرها این یک مهمه و در ضمن دختررها وقته ازاده خیلی بیشتری دارن برای تحصیل مثلا در محله تحصیله خودم از از ده تا پسر پنچ تاشون دارن هم کار می کنن و هم درس می خونن ولی از دخترها از هر ده تا شون یکی شون هم در س میخونه هم کار می کنه

  38. مهدی 14 ۱۳۸۸-۱۲-۹، ۸:۵۶ ب.ظ

    به نام خدا
    بنده ۲۳ سال سن دارم و مجرد. به نظر بنده این موضوع باید از دو دیدگاه جامعه شناسی و روان شناسی توسط متخصصین و با ارائه آمار دقیق بررسی شود تا دقیقاً مشکل پیدا شود و گرنه هرکس تنها خودش و اطراف خودش را می بیند و طبیعتاً نظرش هم در همین میدان دید، برد دارد. بنده نیز مجرد هستم و اگر بخواهم صادقانه بگویم هم از لحاظ عاطفی و روحی و هم از لحاظ جنسی بسیار علاقه به ازدواج دارم، اما مشکلات خود را دارم که کم و بیش در بالا بقیه اشاره کرده اند، گرچه فاکتورهایی هستند که مشکلات و سدها را تولید کرده اند اما با توجه به نظر و دیدگاه دیگر دوستان، عامل اصلی کلان تر از این موارد هستند که خود زاینده این ها هستند بتابراین این مهم نیاز به مطالعه تخصصی توسط مرجع معتبر و صادق دارد… امید است عالمان و قادران به این مهم، برای رضای خدا حرکتی کنند!

  39. امین ۱۳۸۸-۱۲-۱۸، ۱:۰۲ ب.ظ

    من خودم پسر هستم ولی مشکل ما مشکل بیکاری است لطفا خانم ها و آقایون الکی به جون هم نیفتند و همدیگرو مسخره نکنند.با تشکر

  40. ب ۱۳۸۹-۰۱-۳، ۲:۲۹ ق.ظ

    دختر سالم پیدا کردین سلام ما رم برسونین.

  41. ارزو ۱۳۸۹-۰۱-۱۰، ۱۱:۴۵ ق.ظ

    اتفاقا تو این دور وزمون پسر خوب پیدا کردی که سلام منم حتما برسون چون مطمعنم که باید خیلی مرد باشه چون امروزه همه ی مردا نامرد شدن اینو از ته دلم می گم در ضمن دختر برای چی جوشه ازدواج کردنو می زنین اخرش که چی چند تا بچه می دن این نامردا به بغلتون بعدم دنبال یکی دیگه می رن تو هم هی بشین بگو من زندگیمو شوهرمو بچه هامو دوست دارم بابا اصلا پسرا ارزش ندارن که ازشون بچه دار بشی و زیر یه سقف زندگی کنی یه مش اشغالن که حالم از همشون به هم می خوره فقط یه چیزی دست و پای منو بسته اونم مامانم که غصه ی منو می خوره که باید تا سنم نگذشته ازدواج کنم فقط نمی تونم مامانمو راضی کنم که بابا به خدا به پیر به پیغمبر بدون شوهرم ادم می تونه خوشبخت باشه واسه مردا فرق نمی کنه با کی باشن میکنه؟

  42. ابراهیم ۱۳۸۹-۰۱-۱۹، ۸:۰۲ ب.ظ

    من پسری ۲۷ ساله آرام و خوش اخلاق و کارمند شرکتی صنعتی دنبال یک دختر برای ازدواج میگردم من ساکن اهواز هستم.
    ebi_live2006

  43. سارا ۱۳۸۹-۰۱-۲۰، ۲:۳۵ ب.ظ

    ب بزرگی این جهان و دلیل آفرینش فکرکنید!اکثرآدمای امروزدرون خودشون تنهانوفقط دنبال کسی هستن ک درکشون کنه .۱قلب قابل اعتمادوپاک ک بهشون آرامش بده وهمین.بجه ها خوب بودن ومحبت هرگزازبین نمیره.انتهای مسیرزندگیوببینید.سرانجام هممون یکیه پس خوب باشیم وفرصت زندگی فقط۱باره بیهوده ازدستش ندیم.۱فکربازتروجهان بینی وسیع ترداشته باشید,همراه زندگیتونوپیدامیکنید.درگیرحواشی نشید.بریددنبال۱ادم روشن بین.دیدمن اینه وشریک زندگیموبراین اساس پیداخواهم کرد.اگه روزی هم فهمیدم دنیارومثل من نمیبینه فقط براش متاسفمومن دربدترین شرایط خوب می مونم چون شک ندارم به هستی ب آفرینشوبهای زندگی چیزدیگست وباقیشم میسپرم به خدا.خوبی بی باسخ نمیمونه

  44. رها ۱۳۸۹-۰۱-۲۱، ۲:۰۹ ق.ظ

    سلام ب همه.اندیشمندان ازتون نظرمیخام.اگه۱دخترعاشق۱پسربشه بایدچکارکنه؟نه واقعا جد جدی.بابامن دارم ازبین میرم جراهیشکی نوفهمه.اونیکه من میخامش نمیدونه من میخامشواوناییکه منو میخان من نمیخامشون.پس من چی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!بخدامنم دل دارم اماراه پسوپیش ندارم.چی کاربایدبکنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    یه دختربیچاره Reply:

    قصه نخورعزیزم منم مثل خودتم.

  45. ناشناس ۱۳۸۹-۰۱-۲۱، ۱:۲۴ ب.ظ

    دخترای عفیف و مومن پسرای ایرانی بی عقل و هوسرانندو ظاهر بین و دخترای جامعه هرزه وعروسک پسرا تو آخر الزمان ادم مجرد باشه بهتره

  46. Shahin iran ۱۳۸۹-۰۲-۴، ۱۱:۰۶ ب.ظ

    من ۳۰سالمه لیسانسه مجرد ،کارم توبازاره وضعیت مالی انقدرخوبی ندارم ازدخترای که خوشم اومد میگن قصد ازدواج ندارن چون از دماغ فیل افتادن ! اگر جامعه مقصره ؟ پس چرا اکثر دخترا باجراحی وتقلید غربی ولباسهای سکسی جوانان مجرد که چه عرض کنم تمام ملت رابه گمراهی هدایت میکنند شمادختراکه ادعاتون اونجای خرراپاره میکنه هنوزنمیدونید ازدنیا چی میخواین یقینا گزینه های معمولی ومتعادل که ادم زندگی اند راکنارمیزارید وفقط بلدید توخیابونها اونجاتونو تاب بدید پس زیاد زرمیزنید ، که چی معلومه ازتون سوء استفاده میکنند نانازا .

  47. ناشناس ۱۳۸۹-۰۲-۱۷، ۱:۰۶ ق.ظ

    تو این دنیا فقط حق یه انتخاب داری اگه میخوای کار کنی باید قید شوهرو بزنی خانم! چون توای که باعث بیکاری منو وامثال من شدی.

  48. ناشناس ۱۳۸۹-۰۲-۱۷، ۱:۰۸ ق.ظ

    مرگ بر دختر

    ناشناس Reply:

    مرگ برپسرای مغروروخودخواه.

  49. ناشناس ۱۳۸۹-۰۲-۱۷، ۱:۱۰ ق.ظ

    مرگ بر کسی که عامل بیکاری ما پسراست hadipersia@yahoo.com

  50. ضد دختر ۱۳۸۹-۰۲-۲۳، ۵:۲۲ ب.ظ

    ببینید چیز شر نگید . فقط دخترها مقصرند اگه راست میگن مهریه کمتر بگیرن
    با کمش بسازن اینقدر هم چسی نیان می رن به عالم و ادم میدن بعد میگن جامعه ما رو درک نمیکنه
    با اون لباساشون که یه ذره شخصیت ندارن.پول دارن برن لوازم ارایشی بخرن با لباسهای کوتاه
    بدبختها ۶۸ درصد جمعیت ایران زنها هستن میمونید میترشیدها
    مرگ بر دخترهای دیکتاتور

  51. اصغر ۱۳۸۹-۰۲-۲۳، ۵:۴۱ ب.ظ

    زهرا جون از خودت بگو اگه مجردی من طالبتم

  52. نگار ۱۳۸۹-۰۲-۳۰، ۴:۱۸ ب.ظ

    من ۲۷ سالمه موقعیتهای زیادی واسه ازدواج داشتم ولی قسمت نبود حالام دیگه هیچی خواستگار نمیاد لیسانس حسابداری دارم بیکارم ظاهرم بد نیست به خاطر فشار اطرافیان و یه سری نیازهای خودم و ….. دوس دارم ازدواج کنم ولی دیگه خئاسگار نیمیاد یا اگه میاد سن بالا ۳۷-۸ سال میاد

  53. عرشیا جان ۱۳۸۹-۰۳-۳، ۴:۰۱ ب.ظ

    من باتو دوست میشم تا خوشبخت بشی نفس

  54. عرشیا ۱۳۸۹-۰۳-۳، ۴:۰۵ ب.ظ

    وارد ایمیلم بشی تا از روابط جنسی بای دخترا بگم

    eshgh_or_mohabat@yahoo.com

  55. z ۱۳۸۹-۰۳-۱۶، ۱:۱۳ ب.ظ

    تواین دوره وزمونه پسرا خیلی هواوادعاکردن وگرنه دختراهمشون ازدواج می کنند، آهای پسرا یه کم از غرورتون کم کنید.