دایره تاثیرپذیری آدمها

* تو این پست ناز کردن گفتم که مینا میگه ناراحتی تو از دیگران بیشتر به یک مفهوم دیگه ارتباط داره تا چیزی که خودت میگی. این مینا خانم که میگم روانشناسی دانشگاه تهران خونده:)

* بیشتر مواقع وقتی از چیزی ناراحت میشم به این طفلکی مینا زنگ میزنم و باهاش درددل می کنم. یکی از چیزهایی که همیشه به من میگه و به نظرم خوبه شماهام بدونین یه اصطلاحی هست به اسم دایره تاثیرپذیری. این تاثیر میتونه هر حسی باشه که در ما به وجود میاد مثلا شادی، عصبانیت، آرامش، ناراحتی و … حالا اینی که من میخوام بگم بیشتر به حسهای منفی مربوط میشه یعنی کسانی که میتونن حسهای منفی رو در ما بیدار کنن مثل عصبانیت و یا ناراحتی و امثالهم.
از نظر مینا آدمهای دنیا از نظر تاثیری که روی ما دارن به ۳ دسته تقسیم میشن. تاثیر متقابل: یعنی کسانی که هم ما روشون تاثیر میذاریم و هم اونا روی ما. این دسته جزء آدمهایی ان که ما از نظر عاطفی و احساسی بهشون وابسته ایم و اونها نیز به ما مثل خانواده و یا دوستان خیلی صمیمی. دومین گروه عده این که یا اونها روی ما تاثیر میذارن و یا ما روشون تاثیر میذاریم. مثل کسانی که به هر دلیلی از ما خوششون میاد و به اصطلاح از ما الگو میپذیرن و یا اینکه عده ای که اصلا ممکنه ما رو نشناسن ولی ما یکطرفه ازشون تاثیر میپذیریم و گروه سومی هم هستن که خارج از دنیای عاطفی ما هستن و کلا تاثیری از اونها نمی پذیریم. یعنی یه همچین دایره ای رو اگه در نظر بگیریم بخش سبز میشه گروه اول، بخش نیلی گروه دوم و بخش زرد هم گروه سوم که تقریبا لایتناهی هست!

* از نظر مینا منه زهرا اچ بی که زودی از آدمها ناراحت میشم و به عبارتی زودرنج محسوب میشم کسی هستم که دایره تاثیرپذیری آدمها رو برای خودم تعریف نکردم. به عبارتی هنوزه هنوزه برای خودم دقیق مشخص نکردم که از کیا خوشم میاد، به کیا وابسته ام و نظرات کیا روی زندگیم میتونه تاثیر داشته باشه. بخوام به زبان عامیانه بگم از نظر مینا من تو وضعیت روحی بدی هستم چون هرکسی ممکنه منو برنجونه! حالا میخواد یک کاربر بیربط تو دنیای مجازی باشه که بهش فحش میده تا دوسته دوسته فلان کسی که خیلی به من ارتباطی نداره و یا تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیمی توی زندگیم در دنیای واقعی نداره! یعنی اون دایرهه برای من فلت هستش! یعنی مرزی بین آدمهایی که واقعا از نظر احساسی و یا عاطفی بهشون وابسته هستم با کسان دیگه وجود نداره… یعنی اینکه قسمت سبزرنگ و نیلی رنگ برای من خیلی بزرگه و این یعنی فاجعه… اکثر مواقع وقتی علت ناراحتیم رو بهش میگم تندی یه دایره میکشه و میگه: زهرا اون تو قسمت سبز نیستا! حتی تو قسمت نیلی نیست، پس تو ناراحتیت از چیه؟ تو نمیتونی از این آدم انتظار خاصی داشته باشی…

* مینا میگه که هر آدمی باید برای خودش یک دایره ای از آدمها درست کنه که روش تاثیر متقابل دارن و فقط توی همون محدوده است که ناراحتی هاش معنادار هست. و حتی اینم میگه که هرچقدر این دایره کوچکتر باشه فرد از نظر روانی آدم سالمتری هست! به عبارتی دیگه اگه فردی پیدا بشه که ۲۰۰ نفر میتونن حقیقتا اون رو برنجونن و یا بقدری ناراحتش کنن که اشکش در بیاد، آدم چندان سالمی نیست! از نظر اون این تعداد باید محدود باشه و برای همین فکر میکنه منه نوعی یعنی زهرا اچ بی آدم سالمی محسوب نمیشم. چون این دایرهه برای من تعریف نشده و بسیار وسیع هست. چون بارها جلوش از ناراحتی هایی گفتم که از نظر اون بی معنیه و منطقا اون فرد نباید اینقدر اختیارات میداشته که منو تا این حد ناراحت کنه. به عبارت دیگه اظهار نظر اون فرد، دعوای اون فرد، کاری که فلان کس کرده، هیچ تاثیر منفی مستقیم و یا غیر مستقیمی تو زندگی من نداشته و ناراحتی من بی مورده:)

فکر میکنم خوبه در موردش فکر کنیم، نه؟ امروز داشتم این دایرهه رو پر میکردم که بدم بهش. بعدش با خودم فکر میکردم چرا دارم بعضی از آدمها رو قرار میدم؟ مطمئنم که ایراد میگیره ولی خوب دست خودم نیست:)

۲۷ نظر

  1. آرام ۱۳۸۷-۰۷-۲۶، ۱۱:۴۴ ب.ظ

    سلام زهرا. فکر کنم این دو پست بهترین پست های شخصی ای بود که اخیرا نوشته ای. ویژگی اش این است که تجربه شخصی امروزت را بدون تفصیل زاید نوشته ای. یک کمک واقعی است. هم خودت را بیان کردی به گونه ای که در کامنتها متهم به مظلوم نمایی و ناز کردن نشوی و هم تجربه ای را نوشته ای که می تواند برای بقیه هم مفید باشد. از پستهایی است که ممکن است بازدید کننده زیادی نداشته باشد ولی به یاد می ماند.
    امروز من هم در Wiki How به دنبال موضوع مشابهی (چگونگی مکالمه) می گشتم. :)

    جواب به این نظر

  2. زهرا ۱۳۸۷-۰۷-۲۶، ۱۱:۴۹ ب.ظ

    شاید چون مدت زیادی درگیرش بودم اینطوری از آب در اومده مرسی:)
    راستی شما همون آرام وبلاگ فیزیک نوتس هستین؟

    جواب به این نظر

  3. شیخ حقگو ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱۲:۲۲ ق.ظ

    راستش تا حدودی یعنی خیلی زیاد حق رو به دوستتون میدم البته این جسارت رو هم نمیکنم که شما رو ادم سالمی ندونم. دی:
    ولی واقعا همینطوره من واقعا اخرین باری که عصبانی شدم رو یادم نمیاد از بعضی از ادما رنجیدم و اون ادما توی همون دایره آبی - یا نیلی هستن و البته نوع اخلاقم یه جوریه رک و راستم و بهشون میگم این زفتارتون باعث ناراحتی من شده ولی باور کن بعد از این تذکر فراموش میکنم اصلا چه اتفاقی افتاده.
    فکر میکنم توی دنیای امروز جایی برای انسانهای زود رنج یا نانازی وجود نداره چون خیلی دلایل برای رنجیدن وجود داره.
    راستی ۲ تا معذرت خواهیم بدهکارم یکی برای کامنت ۲ پست قبل برای اقا پدرام و یکی هم برای کامنتیه که بعد ازین کامنت در جواب کامنت بعدیشون میدم

    جواب به این نظر

  4. شیخ حقگو ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱۲:۳۴ ق.ظ

    به پدرام عزیز- با عرض پوزش از زهرا-:
    راستش این بهانه ای که شما اوردین چون فلان شخص توی وبلاگ شما چه نظری داده من فلان میکنم بهمان اصولا نمی تونه دلیلی منطقی باشه چون اصولا هر نظری نظر شخصی فردی که کامنت میزاره واصلا ربطی به صاحب وبلاگ هم نداره و بنده هم تا بحال نشده کامنتی رو حذف کنم حتی مواردی که دری وری بوده به خودم نظرات اشخاص مختلف برام ارزشمنده همانطور که نظر جنابعالی.
    و اما در مورد نصایحی که فرمودین بنده پند گیرم و …
    خدمتتون عرض کردم که هرچه میخواد مطرح بشه وقتی که منبع اصلیش در دست هست چرا باید از جای دیگه ذکر کنیم. چرا لقمه رو دور دهنمون تاب میدیم تا بزاریمش توی دهنمون. من این کتاب دکتر رو نخوندم ولی خوب میتونه توی اون کتاب هم اشتباه کرده باشن جناب دکتر شما که ایشون رو معصوم نمیدونین.
    اگر دسترسی به منبع اصلی هم براتون مقدور نیست ادرستون رو برام به صورت خصوصی بزارین یا ایمیل بزنین شیخ با کمال میل نسخه ای نفیس ازین اثر گرانبهای ادبیات جهان رو خدمتتون تقدیم خواهد کرد بدون هیچ منتی و تنها به عنوان یک هدیه به دوستی تازه.
    و گرنه حکایتی که مورد بحث هست از باب چهارم در فوائد خاموشی است که به اشتباه در کامنت قبل در فضیلت قناعت ذکر شد البته بر اساس نسخه محمد علی فروغی.
    …………….
    حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او
    ور بحق گفت جدل با سخن حق نکنیم.

    جواب به این نظر

  5. سارا فلاح ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱۲:۳۵ ق.ظ

    سلام
    خیلی پست قشنگی بود.باهات موافقم.

    جواب به این نظر

  6. پدرام ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱۲:۵۴ ب.ظ

    ممنون . پستهای آموزنده ای بود .

    جواب به این نظر

  7. علی ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱:۱۸ ب.ظ

    سلام امیدوارم برات مفید باشه
    من که به این دایره و این جور چیزا احتیاجی ندارم

    جواب به این نظر

  8. jsj ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱:۳۹ ب.ظ

  9. مسافر ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱:۴۸ ب.ظ

    سلام.

    برای پست قبلی: :) واقعا عجب. جالبه :)

    برای پست فعلی:
    حتما افرادی به شما گفتن مشکل اصلی چیه.
    بارها برای من پیش اومده که از رفتار بعضی ها به شدت ناراحت شدم (البته در کل آدمی نیستم که از دیگران زیاد توقع داشته باشم، و سعی کردم تا جای ممکن ناراحت نشم) در حالی مطمئنم اگه در حالت روحی دیگری یا در شرایط دیگری بودم و همون شخص همونطور رفتار میکرد، اصلا ناراحت نمیشدم.

    یه همکار داشتیم، که به شدت از زمین و زمان ایراد میگرفت و زود هم ناراحت میشد، ولی بعد از یه اتفاق خاص توی زندگیش، رفتارش ۱۸۰ درجه تغییر کرد.

    فکر کنم بسیاری از اخلاقیات رو نمیشه با منطق فرموله کرد و گفت چون فلانی رو من اصلا نمیشناسم پس نباید از حرفاش ناراحت بشم. آره این حرف درسته و منطقی به شرطی که آدم در شرایطی روحی و محیطی خوبی باشه. وقتی آدمها در شرایط خوبی پایدار نباشن، هر رفتار نامطلوب از هر کس و ناکسی میتونه آدمو برنجونه.

    جواب به این نظر

  10. مجید ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۳:۰۲ ب.ظ

    سلام
    میشه این دوست روانشناستون رو به من هم معرفی کنید ؟
    من دنبال یه روانشناس خوب می گردم که قابل اعتماد باشه و بتونم باهاش خیلی راحت باشم . کسی که بتونم تمام درونم رو جلوش خالی کنم .
    ۰۹۱۲۲۷۷۳۹۷۷
    این شماره تماس منه اگه بتونید این لطف رو در حق من کنید ممنون میشم .

    جواب به این نظر

  11. نصیر ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۷:۱۱ ب.ظ

    من دوسته واقعیت نیستم می خوای چکارکنی؟؟؟

    کارت عالی

    جواب به این نظر

  12. من ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۷:۴۲ ب.ظ

    سلام.راهکار جالبیه فکر کنم باید درباره ی خودم اجراش کنم. ولی آدم هم نمیتونه نسبت به دایره ی زرد بیخیال باشه!

    جواب به این نظر

  13. روزها و سوزها ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۸:۱۳ ب.ظ

    سلام
    مطالب خوبی دارین . لذت بردم .دعوت می کنم به روزها و سوزهای من هم سر بزنین . خوشحالم می کنین .و البته اجازه بدین لینک کنم ؟

    جواب به این نظر

  14. ناگفته های یک دختر ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۸:۱۵ ب.ظ

    سلام
    ناگفته های یک دختر منتظر شما و حرف های زیبایتان است …

    جواب به این نظر

  15. آرام ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۹:۵۶ ب.ظ

    سلام. :) به این زودی یادت رفت مرا؟ انارستان که یادت هست؟

    جواب به این نظر

  16. سپیده ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱۰:۵۷ ب.ظ

    سلام
    از مینا تشکر کن……. این دایره خیلی کمکه برای همه…….

    جواب به این نظر

  17. pejmaaan ۱۳۸۷-۰۷-۲۷، ۱۰:۵۷ ب.ظ

    سلام . من عضو یک بازی اینترنتی هستم که خیلی جالبه . شبیه ساز دنیا . یا دنیای مجازی
    ما در کشور ایران زندگی میکنیم و کار میکنیم و روزنامه داریم و آرتیکل میزنیم . رییس جمهور داریم.کنگره داریم. وزیر داریم. دومین خزانه پول دنیا رو داریم . ۹ امین کشور بزرگ دنیا هستیم .وخیلی چیزهای جدید. جمعیت ایران فعلآ ۱۵۰۰ نفره که یه گروه ۶۰۰-۷۰۰ نفره اسراییلی میخوان به ایران حمله کنند.برای همین ما داریم عضو جدید میگیریم. این بازی نیاز به دعوت نامه داره. برای گرفتن دعوت نامه به همین اسم من در جی میل ایمیل بفرستید.. امیدوارم که با دوستانی که شما دارید سریع جمعیت ایران رو ببریم بالا.من رییس کل اتحادیه های ایران هستم و در مورد آموزش بازی هم میتونم کمکتون کنم تا توی وبلاگتون هم قرار بدید… این یهودیها واقعآ دارن به ایران توهین میکنند و همچنین احتمال حمله پاکستان به ایران هم میره..در ضمن این بازی اصلآ به سرعت بالای اینترنت نیاز نداره . ممنون از کمکتون به ایران مجازی

    جواب به این نظر

    حمید.خ Reply:

    من دوست تو هستم و آماده هستم تا تو رو همراهی کنم.

    جواب به این نظر

  18. بهار ۱۳۸۷-۰۷-۲۸، ۱:۱۰ ق.ظ

    این پستت و پست قبلی ات از بهترین نوشته هایی بود که می توانستی بنویسی. واقعا عالیه واقعا. من با اینکه خیلی با نوشته هایت موافق نیستم و اکثرا مخالف هستم اما برای این نوشته حاضرم کلاه از سر بردارم و تعظیم کنم در برابرت. چرا که خودت را شناختی و داری میفهمی که اشکال کار رفتاری ات کجا است؟ این یعنی:‌ بزرگ شدن. بالغ شدن.
    مطمئن باش و شک نکن که “مینا” بهترین دوست تو در زندگی میتواند باشد. کسی که به زهرا توانسته این موضوع را بگه و تذکر بده واقعا دوست عالی و قمیتی ای هست. من جای تو بودم همواره در تلاش برای حفظ این دوستی بودم.
    البته من میدانم این اشکال رفتاری ناشی از کجا است اما بهتره همین دوستت “مینا” بهت بگه که سرچشمه این رفتار اشتباه کجا است؟ و به نظرم بهتره از کلمه بیمار استفاده نکند چون بار منفی در ناخودآگاه آدم میگذارد. میشود گفت “اشتباه رفتاری” اینجوری ناخودآگاه آدم کمتر اذیت میشود مخصوصا برای دختری مثل تو که می گویی حساس هستی.

    زهرا جان فقط این یادت باشد گاهی رفتارهای آدم ها که ما را می رنجاند براساس معیارها و رفتارهای خودشان درست هست و براساس معیار و رفتار ما اشتباه است و باعث رنجش میشود که البته می شود تذکر داد بهش که من مثلا از فلان رفتار خوشم نمی آید و … البته منوط به اینکه آن آدم همین مشکل رفتاری را نداشته باشد و انتقاد پذیر باشد و … و الا ممکن است اصلا کار به دعوا و داد و بیداد و … بکشد. بنابراین خیلی خست نگیر.

    جواب به این نظر

  19. saeid ۱۳۸۷-۰۷-۲۸، ۴:۱۱ ق.ظ

    سلام . مطلبتون جالب و مفید بود .لذت بردم . ممنون
    مطلبتون تو قسمت وبگردی کوتاه و خواندنی اوردم تا بقیه هم استفاده کنند همچنین با وبلاگتون اشنا بشن . موفق باشید .
    لینک مطلبتون http://azhameja4u.blogfa.com/post-974.aspx

    جواب به این نظر

  20. کلاغ قارقاری ۱۳۸۷-۰۷-۲۸، ۸:۴۱ ق.ظ

    سلام
    شاید هنوز برای اظهار نظر در مورد مطالب شما زود باشه و از طرف دیگه تو مرام کلاغی ما نیست هویجوری از کسی تعریف کنیم
    اما از اونجایی که در لیست بهترین ها بودید میشه نتیجه گرفت که حرفی دارید برای گفتن
    راستی اگه یه کلاغی پیدا بشه که ریاضیش زیاد خوب نباشه چطور می تونه برات مطلب ارسال کنه ؟!!!
    نکن این کارا رو … خوب نیست بی سوادی ما رو بزنی توی سرمون
    قربانت قارقاری

    جواب به این نظر

  21. هزاران نقطه ۱۳۸۷-۰۷-۲۸، ۱۲:۱۰ ب.ظ

    پست به جا و خوبی هست ولی به نظرم یک چیزی توش لحاظ نشده. این دایره البته خیلی بحث سرش هست در دنیای روانشناسی ولی نکته مهم اینه که نباید این مسئله باعث بشه آدم خودش رو بری کنه از همه چیز. جایگاه آدم ها در زندگی درست ولی رفتار و کردار ما هم هست که نوع واکنش دسته بندی مختلف آدم ها رو مشخص می کنه و این مسئله رو نباید اصلن فراموش کرد. از یک جنبه دیگر اگر ببینید، این رفتار ما هست که نوع برخورد طیف های اطراف رو مشخص می کند و در نتیجه، من فکر می کنم غور و تعمق در خود، رفتار خود، کردار و گفتار خود، بخش مهم تر قضیه باشد و بتواند بهتر به شکل دهی این دایره کمک کند. کما این که خیلی حرف ها، ارزش واعتبار دارند ولی لحن بد می تواند نه تنها ارزش حرف را زایل کند، که بسیار مصایب دیگر هم به بار بیاورد.

    جواب به این نظر

  22. حامد ۱۳۸۷-۰۷-۲۸، ۲:۵۲ ب.ظ

    سلام.
    دایره تاثیر پذیری بحث خیلی جالبی داره. اما این دایره برای آدمای اطراف ما هرکدوم اندازه متفاوت داره.
    من که دایرم شعاعش خیلی وسیعه.

    آسمان نقره ای رو بعد از مدتها راه انداختم. شما رو هم به لیست پیوندها اضافه می کنم. چون مطالب جالبتون رو همیشه میخونم.

    جواب به این نظر

  23. kamrad ۱۳۸۷-۰۷-۲۸، ۴:۵۰ ب.ظ

    ولی گاهی نمیشه واقعا اینجوری فکر کرد! گاهی یک آدمی که هیچ ربطی بهم نداره روی من چنان تاثیر منفی یا مثبت میگذاره که روزها ذهنم به اون مشغول میشه. مطمئنا این موضوع به خود خود شخص برنمیگرده !شاید به رفتار و امواجی که ازون شخص خارج میشه برگرده! در حالی که اون شخص رو ممکنه تو عمرم ندیده باشم و دیگه هرگز هم نبینمش.
    شاید منم باید پیش یه دکتر برم!

    جواب به این نظر

  24. بابک ۱۳۸۷-۰۷-۲۸، ۴:۵۹ ب.ظ

    مطلب خوب و ساده ای بود. من تا حالا به همچین چیزی دقت نکرده بودم.
    الان فکر می‌کنم باید راجع به دایره‌ام یه تجدید نظری بکنم.

    جواب به این نظر

  25. زهرا ۱۳۸۷-۰۹-۱۴، ۱:۳۹ ق.ظ

    با سلام ، خیلی خوبه هر از گاهی انسان بتونه با شخص فهیم و قابل اعتمادی درد دل داشته باشه و از راهنماییهای خوبش استفاده کنه من هم آدم زودرنجی هستم ولی احساس می کنم با گذشت زمان و کسب تجربه انسان می تونه بهتر با ناراحتیهاش مقابله کنه .
    موفق باشی

    جواب به این نظر

  26. میثم مشتاقیان ۱۳۸۸-۰۲-۲، ۵:۲۶ ب.ظ

    بیشتر توضیح داده شود درباره دایره

    جواب به این نظر

نظر شما