این نوشته ها، اسمش آی تی نویسی نیست!

* همه چیز از این پست مطرود شروع شد. نمیتونم پنهان کنم که من با تک تک جملات این پست موافقم! اینم واضحه که من اصلا وبلاگنویس قدیمی ای نیستم که بخوام به این دلیل باهاش موافق باشم. فکر کنم من به طور جسته و گریخته قبلا توی این وبلاگ چند بار به انحا و اقسام مختلف برخی از این آی تی نویسان رو زیر سوال بردم

* من نه حکم میدم و نه انتظار دارم با این متن مثل یک حکم قضایی برخورد بشه. صرفا نظر شخصی خودم رو مینویسم!
واقعیت اینه که آی تی نویسان گویا تافته های جدا بافته ای از جامعه وبلاگستان هستن که بدون توجه به اوضاع آی تی مملکت و حتی کاربران فارسی اینترنت برای خودشون مطلب نویسی می کنن! مطالب گاها پرتی که دقیقا روز بعدش حتی به درد خودشون هم نمیخوره!
از اون مهمتر اینکه هیچ کس جرات نداره به این رسته که من کماکان فکر میکنم مافیایی عمل میکنن، اعتراض کنه! بدون شک در اولین فرصت چندتاشون پستی علیه ات میزنن و بقیه هم تند تند هم شیرش می کنن و هم بهش لینک میدن و زیرش کامنتهای تند میذارن و هم اینکه چنان برخوردی باهات میکنن و انگ های عجیبی میزنن که ناخودآگاه بیچاره اعتراض کننده، منزوی می شه! متاسفانه اونها انتقاد پذیر نیستند! و نمیخوان هیچگاه، هیچکسی وبلاگهای اونها رو زیر سوال ببره! باور کنید این راهش نیست! بهتره اجازه بدیم دیگران حرفاشون رو بزنن، نقدهاشون رو بگن، شاید حق با اونا باشه! وقتی اکثریت با آی تی نویسان هست، واقعا نمیشه کاری کرد! این حرفا به گوش کسی نمیرسه اما من دلم میخواد بگم…

* دلایل غیرفنی تعدادی از آی تی نویسان برای عدم انتقاد گاها خیلی مضحکه! مثلا سر همین پست مطرود وقتی بحثش شد، خیلیاشون اینطوری عنوان کردن که چون اینطور وبلاگها دیده نمیشن و یا چه میدونم کاونتر فیدشون کمه (!) و مشترکین کمی دارن و کسی بهشون توجه نمی کنه از روی حسادت این حرفها رو میزنن! یعنی اینطوری میشه استنباط کرد که از دنیای آی تی برای خیلی هاشون، صرفا کاونتر فید و لابد ویزیتور و چنین آماری معنی داره! اگه دقت کنین توی دیدیش میبینین که اتفاقا بیشترین تعداد مشترکین فید هم دقیقا برای آی تی نویسانه! مطمئنا تعداد زیادی از مشترکینشون باهم یکسان و حتی جزء خودشون هست و سهم بخشهای دیگه وبلاگستان خیلی خیلی اندک هست. همین مسئله باعث اعتماد به نفس کذایی خیلیاشون شده و باعث شده فکر کنن میشه در وبلاگستان سلطنت کرد و دستور داد و جریان هدایت کرد و نصیحت کرد بقیه رو!

* من الان راحت نیستم وبلاگ خاصی رو نام ببرم ولی لطفا تشریف ببرید توی دیدیش و در وبلاگهای ابر فیدداران وبلاگستان یا همون پدرخوانده ها، سرچ کنین و ببینین چقدر سرویس بی فایده (مثلا میکروبلاگینگ) و امثالهم  معرفی شده که فقط همون روز اعتبار داشته؟! فایده معرفی اینهمه سرویس بی فایده و عضو شدن در اونها چیه؟

* دیگه لازم نیست بحث ترجمه رو تکرار کنم!  نظر من در این مورد متاسفانه کما فی السابق هست! اصولا آی تی نویسان ایرانی چیزی به نام تولید محتوا و یا بومی سازی آی تی ندارن! همونطور که گفتم بیشترشون، مطالبی رو ترجمه می کنن که به درد خاصی نمیخوره! حداقل به درد تعداد بسیار زیادی از کاربران فارسی زبان نمیخوره. استدلالشونم اینه که فلان وبلاگ معروف خارجی (که سورس های اکثرشون تقریبا یکی هست) این مطلب رو نوشته پس چیز خوبیه و ترجمه کنیم! در حالیکه واقعا همه سرویسها لزوما به درد نمیخورن! اگه اون وبلاگ خارجی معرفی کرده به خاطر نون و زن و بچه اش هست! احتمالا پول گرفته که تبلیغ کنه! من معتقدم “اکثر” وبلاگنویسای ایرانی در جامعه آی تی ایران نیستند و دانش درستی از اوضاع آی تی مملکتشون ندارن و نمیدونن تنها چیزی که تااصلا زه اونم به صورت جسته و گریخته، مدیران حتی رده بالا و حتی کارمندا میدونن تایپ توی ورد هست! اونوقت من توی این اوضاع بیام فرت فرت سرویس معرفی کنم که چی بشه؟! کجای آی تی این مملکت زیرساخت درست و حسابی داره؟!

* کی گفته تعریف آی تی نویسی و آی تی نویس یعنی همینی که توی وبلاگستان فارسی هست؟! یعنی همین معرفی ۴ تا سرویس و بعد پز دادن به شماره فیدهاشون و محبوب نامیدن خودشون؟! کدوم یک از اینا واقعا سعی کردن آی تی در ایران رو بشناسن و آسیب شناسیش کنن و مشکلات رو در زمینه های مختلف اعم از نیازمندی ها، طراحی، معماری، پیاده سازی، نگهداری، امنیت، رمزنگاری، بیسیم و … بگن؟! چند تا پست اینطوری توی وبلاگستان دیدین؟ من نوعی به عنوان کسی که به هر حال به تازگی در این مملکت از رشته کامپیوتر فارغ التحصیل شده و زمینه کاریش هم در همین زمینه هست، و در محیطی کار میکنه که همه به نوعی درگیر مسائل آی تی هستند، به عبارت دیگر در یک محیط It-Based کار میکنه که هم تحقیقاتی و هم عملیاتی هست، به جرات میتونم بگم محتوای ۹۰% (و بلکه بیشتر) وبلاگهای آی تی حتی ابرفید(!) که محبوبیت های فراوانی هم در دنیای مجازی دارن، به درد جامعه آی تی ایرانی و حتی یک دانشجو و یا کارشناس آی تی نمیخوره! اینها دلخوش کنک هایی هستن که واقعا راهکار پیشرفت آی تی در ایران نیستن! من حتی اسم محتوای آی تی رو هم روشون نمیذارم! به همین دلیل من با قسمت ترجمه مخالفم!
فلان وبلاگ خارجی اگه فلان سرویس رو معرفی میکنه، دلایل محکمی براش داره، اون وبلاگنویس تقریبا اکثر زندگی و کار خودش و هموطنانش بدون هیچ مشکلی روی اینترنت هست! از دولت الکترونیک گرفته تا آموزش مجازیش تا مهد کودک بچه اش تا کنترل فرزندش، کارای بانکیش، امنیت حسابهای الکترونیکیش، سفارشهای خرید و غذاش و … اما ما چی؟! ما کجای کاریم؟

* و در پایان اینکه وبلاگستان متنوع نیست! من وبلاگهای اینطوری رو دوست ندارم. اکثر آی تی نویسان دارن از نفوذ و محبوبیتشون سوء استفاده می کنن، و باعث میشن وبلاگهای فارسی بیشتر شبیه خبرگزاری بشه تا وبلاگ! اساسا وبلاگ رو دارن زیر سوال میبرن! وبلاگ یعنی یک رسانه شخصی! جایی که فرد دیدگاههای خودش رو در مورد هر مسئله ای که دوست داره عنوان میکنه! حالا میخواد از هر سرویسی استفاده کنه! از هر مرورگری استفاده کنه! این یعنی تنوع سلایق و زیبایی وبلاگها در گذشته به همین بود! اما الان وبلاگستان بیروحی و بیرحمی داریم که توش فراوان در مورد وردپرس، فید، فایرفاکس و لینوکس می شنوید بدون اینکه چنین افرادی حتی لطف کنن و نگاه دقیقی به کاونتراشون بندازن ببینین چقدر کاربر دارن هنوزم از IE 6.0 استفاده می کنن و البته که به نظر من اصلا عیب نیست! هرزچندگاهی جنبشهای این چنینی راه می افته که فلان چیز رو داونلود کنید و آپلود کنین و از این حرفها، بعد متعصبینش زیاد میشه بعد توهین ها به عدم استفاده کنندگان و نظایر آن! فایرفاکس ۳ رو که یادتون نرفته؟! چند تا پست مشابه دیدین که ای عزیز همراه شو و دانلود کن و این حرفا؟! و یا توصیه به استفاده از وردپرس که واقعا داره حال بهم زن میشه طوریکه یکی از سرویسهای ایرانی رو تا حد چی تنزل دادن که الان هرکسی به راحتی بهش فحش میده! همین آی تی نویسان محترم سردمدار این حرکت بودن.

* آی تی نویسی در ذات خودش چیزی بدی نیست! اما نه به این شکلی که در وبلاگستان انجام میشه! نوشتن انتحاری به قصد محبوبیت! (این اصطلاح کی بود؟) نوشتن مسائل به اصطلاح آی تی در دنیای خلا! بدون در نظر گرفتن شرایط حال و حاضر آی تی در مملکتشون! حتی توجه بهش و سعی در گوشزد کردن مشکلاتش و یا بررسیش! این آی تی نویسی نیست!
به هر حال ببخشید که فرد دیگه ای که مشترک فیدش کمه و مشهور و محبوب نیست، بهتون گیر داده. امیدوارم دلایلش رو بشنوید…

۳۵ نظر

  1. avecina ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۴:۳۵ ب.ظ

    این عبارت دقیقا از کجا سرچشمه گرفته؟ “به انحا و اقسام مختلف” :دی
    باز گشت شکو‌ه‌مندانه‌یِ منتقدانه‌یِ عدالت‌محورِ واقع‌گرایانه‌ی شما را تبریک می‌گویم :))

    جواب به این نظر

  2. زهرا ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۴:۴۰ ب.ظ

    باور کن یه همچین اصطلاحی داریم من شنیدم ولی املاش رو بلت نیستم:))

    جواب به این نظر

  3. مریم ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۴:۴۳ ب.ظ

    ای بابا زهرا جون دلت خوشه ها.بیخیال.البته من با یه جایی از حرفات موافقم یه جای از حرفات هم به نظره من سوء برداشته و لحنت تنده.

    جواب به این نظر

  4. abdo ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۴:۴۴ ب.ظ

    سلام !
    خب یه جورایی موافقم اما حتی از این دیدگاه هم نباید همه چیز رو یک طرفه دید!
    من خودمو یه بلاگر و آی تی نویس نمیدونم و تا حالا حتی سعی هم نکردم تو این جریانات اینترنتی شرکت کنم اما بخوام به فردی چیزی معرفی کنم رو یک سری چیزا تاکید میکنم و بخوام واسه هرکی ویندوز بریزم یه فایرفاکسم واسش میریزم بعد بهش میگم ازش استفاده کن !

    ببینید یک چیزو نباید اشتباه گرفت
    هیشکی کسیرو مجبور نکرده از سیستمی استفاده کنه فقط ماجرا اینه که افرادی که خبر ندارند و خودشونو تو یه سیستم قدیمی حبس کردند خوبه خبردار شند!
    بعد خودشون تصمیم بگیرند!

    مثلا
    ممکنه تمام کارمندهای یه شرکت از طرفدارهای فایرفاکس باشند و رو سیستم شخصیشون اونو نصب کنند اما در شرکت از IE استفاده کنند چرا ؟‌ چون تمام سایت هایی که تو شرکتشون طراحی میشه فقط از IE پشتیبانی میکنه ! (‌این یه مثال واقعیه ) خب حالا اگه تبلیغات و مطالب درباره مثلا فایرفاکس و غیره نباشه همه به همون سیستم ویندوزی شرکتشون که پیش فرضش ویندوز هست استفاده میکنند و مثلا وقتی میخوان بیان خونه نمیدونند میشه با سرویس fireftp راحت با ftp شرکت ارتباط برقرار کنند و میرند دنبال هزار نوع برنامه کرکی دیگه !

    نکته دوم اینه که وبلاگستان فارسی خیلی متنوع هست ! :D
    شما خودتون رو به همین بچه های فرند فید و توییتر و وردپرس محدود نکنید برید وبلاگ های میهن بلاک ،‌بلاگ اسکای ،‌بلاگفا رو بخونید تو بلاگستان فارسی در هر زمینه ای میشه وبلاگ پیدا کرد که خیلیاشون هم خیلی خوب دارند کار میکنند ،‌انتظار ندارید که همه بیان معتاد فرند فید و توییتر بشند و خوشونو به این سیستم ها محدود کنند !!! ؟!

    جواب به این نظر

  5. زهرا ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۴:۴۵ ب.ظ

    با یه بخشهای مخالف و با یه بخشهایی موافقم، من وبلاگهای اصطلاحاً آی تی رو از حدود سه سال قبل دنبال میکردم، بعد که با سورس ها آشنا شدم، فید وبلاگهای فارسی رو از گودرم پاک کردم و تعدادی از سورس ها رو که به دردم میخورد اضافه کردم، اما منکر این مطلب نمی شم که بچه هایی که در زمینه تکنولوژی اطلاعاتی می نویسن زحمت زیادی می کشن و البته مثل یک میوه فروشی که واردش میشی، وبلاگستان آی تی هم درجه های متفاوتی داره از وبلاگهای دست اول و دست دوم و غیره.
    به شخصه مدتهاست ترجیح میدم منابع غیرفارسی و اصل رو دنبال کنم، ولی خوب یه کوچولو بی انصافی شده در حق بعضیا تو متن شما.
    البته وردپرس و فایرفاکس که با هیچی در دنیا تعویض نمیشه، خوب حق بده دیگه سر به سر کسایی بذاریم که از این دو تا استفاده نمی کنن دیگه :D :D :D

    جواب به این نظر

  6. پدرام ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۵:۰۶ ب.ظ

    خطاب به avecina:
    انحا یعنی راهها و روشها
    از نظر املائی هم مشکل نداره .خاطرجمع

    جواب به این نظر

  7. amin ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۵:۰۹ ب.ظ

    با یکی دو تا از ستاره ها! موافقم(مخصوصا ششمی از بالا) ولی اولا شما با این تعداد مشترک فید و این آرشیو خودتون جز مافیا محسوب میشید :دی
    دوما لطف کنید وقتی جمله یا کلمه ای از کسی یا وبلاگی مینویسد لینک هم بدید البته اگه ممکن باشه :)

    جواب به این نظر

  8. شادی ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۵:۱۱ ب.ظ

    سلام زهرا جون. خوبی . بابا بی خیال . ناراحت نشو.

    جواب به این نظر

  9. hamid11771 ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۵:۱۷ ب.ظ

    ببخشید.

    من نفهمیدم شما از چی ناراحتید ! هم شما هم مطرود.
    مگر کسی تا به حال موجودیت شما را زیر سوال برده؟ مگر کسی حق داره که بگه مثلا شما خزعبل می نویسی؟ نه آی تی نویس ها نه شما جای هیچ کسی را تنگ نکرده اید ! یه جمله نغز هست که میگه” هر کی سی خودش!” مگه کسی انگشت تو چشم شما فرو کرده؟ فکر میکنی آی تی نویس ها از مثلا وبلاگ های سیاسی لزوما خوششون میاد؟ یا مثلا سیاسی نویس ها از وبلاگ های دختر بچه ها که شعر می نویسن و عکس قلب میذارن و اینا …
    من بالشخصه نفهمیدم کی داره از چی حرص می خوره و شما از چی ناراحت هستید !
    قسم میخورم اگر این آی تی نویس های (به قول شما) شما فلان فلان شده نبودند الان بلا نسبت شما، سواد خیلی ها حتی اینقدر هم نبود که وبلاگی داشته باشند و توش بنویسند و توی فرند فید کامنت و لایک بگیرن !
    به نظر من این آی تی نویس های فلان فلان شده، از اون دکتر ها بگیر که جدید ترین تکنولوژی های وب رو به زبون من و شما تفسیر و تحلیل می کنن، تا این جوون هایی که لینک دانلود برای مردم آماده میکنن، به سواد ایرانی جماعت و به فرهنگش خدمت کردن، خیلی بیش از اونایی که بلا نسبت شما فقط بلدن از روحیات زرد و صورتی دخترونه شون بنویسن.
    من هنوز هم نفهمیدم که شما از چی ناراحتید.

    ببخشید

    جواب به این نظر

  10. احمد ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۵:۳۱ ب.ظ

    بگذارید بحث رو مصداقی نکنیم. دو تا ایده در مطلب زهرا مطرح شده که به نظرم من هر جفتش درستن و بهتره به جای این‌که دنبال مصداق باشیم برای این‌که چه کسانی مشمول این انتقاد می شن این دو تا ایده رو همیشه به یاد داشته باشیم و یادمون باشه که بهتره که به اون‌ها عمل کنیم. اول این‌که مطالبی که به قصد کاربردی بودن نوشته می‌شن باید در جامعه‌ای که مطرح می‌شن باید برای عده‌ای کاربرد داشته باشن و دوم این‌که وبلاگ خبرگزاری “و من اضافه کنم: ویکی‌پدیا و…” نیست. البته هرکسی مختاره هر جوری که می‌خواد از رسانه‌ی خودش استفاده کنه اما بهتره که تنوع سلایق رو بپذیریم و بهش احترام بگذاریم

    جواب به این نظر

  11. یک فتحی ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۵:۴۳ ب.ظ

    روش قشنگی است. هر روز و هر روز به آی تی نویسی گیر داده بشود. به آی تی نویس جلادی و بی رحم! به آن آدمکش و خون خوار!
    وبلاگ خوبی دارید.

    جواب به این نظر

  12. من یک زن هستم ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۵:۴۶ ب.ظ

    تو هم سرت درد می کنه ها.

    جواب به این نظر

  13. سروش ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۶:۰۷ ب.ظ

    با تمام تفاسیری که شما و مطرود مطرح کردید علت این مخالفت یا حتی مبارزه ی شدید شما با آی تی نویسان یا بهتر بگم ورد پرسی ها مشخص نشد. به خاطر همین هم این انگ حسادت به شما زده میشه.
    اما من فقط با دو بند آخر نوشته تون موافقم.
    باند بازی که شما ازش دم میزنید هم قبول دارم که وجود داره اما هنوز خیلی کمرنگه.

    جواب به این نظر

  14. احسان ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۶:۳۹ ب.ظ

    از تحلیل شما لذت بردم. البته کاش کمی آروم تر می نوشتید. تند بودن این بحث باعث میشه خیلی ها جناح بگیرن و شروع کنن به جوابهای تند دادن و دوباره جنجال بی خود و…
    اما حقیقت این است که کمتر آی تی نویسی داریم که حقیقتا مسلط به مباحث آی تی داخلی باشد. برخی از روزنامه نگاران آی تی نویس این کار را خوب انجام می دهند، اما همچنان بلاگرها در این زمینه ضعف دارند.
    به شخصه فوق العاده از تحلیل شما خوشم اومد، گرچه نظرات شخصی هم داخلش بود که نمی شه کاملا تائیدش کرد. اما به عنوان یکی از مدیران و مشاوران آی تی کشور اگر قرار باشه کسی رو استخدام کنم، ترجیح میدم کسی باشه که همچین شناخت و تحلیلی داره. ممنون از این که یادآوری کردید آی تی نویسی چیزی جز ترجمه هم هست، گرچه میشه مترجمین رو به عنوان واردکنندگان اطلاعات در نظر گرفت و اونها رو هم آی تی نویس وارداتی دونست.

    جواب به این نظر

  15. مریم ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۶:۵۰ ب.ظ

    در یک جمله : قربون دهنت.

    جواب به این نظر

  16. مصطفی ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۷:۳۷ ب.ظ

    سلام.
    این کلمه‌ی «گاهاً» که عادت دارید زیاد به کار می‌بریدش، اشتباه است.احتمالاً خودتان می‌دانید که اشتباه است و شاید برای شما به نوعی حالت اصطلاحی و لهجه‌ای پیدا کرده‌است. علّت اشتباه بودنش هم این است که کلمه‌های فارسی تنوین نمی‌گیرند و تنوین اساساً عربی است. برای نمونه، خواهشاً، دوّماً، سوّماً و البته گاهاً، همگی اشتباه هستند.

    جواب به این نظر

  17. حمید ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۸:۳۵ ب.ظ

    اونایی که میان ایراد میگیرن تابلوی که ریگی به کفششون هست! به قول یاروگفتنی اگه بهشتی یک ملت بو زهرا یک وبلاگستان است ! ولی خدایی کی حوصله داره این پست هایی طویل رو بخونه؟!! من شرمنده اصلا حسش نی

    جواب به این نظر

  18. محسن ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۹:۲۷ ب.ظ

    زهرا دیگه شورش رو در آوردی. همه اش دنبال مخالف خونی هستی. یه جورایی بحثهات تکراری شده، هر چند من هر روز به ساییت یا همون وبلاگت سر می زنم.

    جواب به این نظر

  19. آرش ۱۳۸۷-۰۵-۲۸، ۹:۴۸ ب.ظ

    خوب میشه گفت تا حدودی با حرف های شما موافقم ، ولی نه کاملا خیلی سلیقه ای
    با این مساله برخورد کردین
    در این بین یک سری سوال پیش میاد
    اصلا در حال حاظر در کشور ماچیزی به نام آی تی میتونه معنایی پیدا کنه؟
    یا اگر هم هسا تا چه اندازه استفاده میشه ؟ (مطمعنا خیلی کمرنگ)
    آیا با توجه به این سوالات این جمله معنایی داره؟
    “اصولا آی تی نویسان ایرانی چیزی به نام تولید محتوا و یا بومی سازی آی تی ندارن!”

    با این تفاصیر کشوری که حرفی برای گفتن در زمینه آی تی نداره، وبلاگ نویسایی
    که می خوان در این زمینه بنویسن چه باید بکنن؟
    وبلاگ نویسای آی تی مجبورن تابع وبلاگ نویسای خارجی باشن، چون چاره ی
    دیگه ای ندارن
    با طرز فکر شما آی تی نویس ها اصلا حرفی برای گفتن ندارن

    آیا این همه داد و بیداد بر سر آی تی نویسان چیزی رو عوض میکنه؟

    شاید بتونیم اینجوری به قضیه نگاه کنیم که کلا مشکل چیز دیگه ایست.

    و سوالا و نتیجه گیری های بیشتر …

    جواب به این نظر

  20. مریم(g=10) ۱۳۸۷-۰۵-۲۹، ۱:۴۲ ق.ظ

    سلام.چه عجب آمدی جانم به قربانت!ما رو تو این کامنت دونی رها کردی رفتی پی عروس کشون!ببین من یکی که اصلاً با این جور پستات حال نمیکنم….اه
    به avecina:”انحاء”جمع مکسر “نحو”است به معنای روشها ….این کلمه بر وزن “افعال” است و در زبان فارسی “انحا”هم تلفظ میشود.گاهی به غلط”انحی”هم نوشته میشود!!!
    به مصطفی: تنوین دادن به کلمات فارسی غلطه نه کلمات عربی….بنابراین:دوماً.سوماًو….درست هستند .اما “گاهاً “غلطه چون” گاه “کلمه ای فارسیه و تنوین مال لغات عربیه!

    جواب به این نظر

  21. میلاد ۱۳۸۷-۰۵-۲۹، ۲:۰۵ ق.ظ

    باز هم میگم به کار بردن لفظ مافیا اصلا شایسته نیست

    جواب به این نظر

  22. وحید ۱۳۸۷-۰۵-۲۹، ۸:۱۴ ق.ظ

    سلام

    همیشه این مسئله وجود داره که تو فضای آزاد تبلیغاتی الزامی وجود نداره که وبلاگها یا اجناس یا نویسنده های محبوب و مشهور ، بهترین ها یا شایسته ترین ها باشند.
    خیلی واضحه که شرایط موجود بهترین شرایط نیست و قطعا با وضعیت آرمانی فاصله داره ، یه نکته رو هم یادمون نره که این موضوع خوب و بد بودن نوشته ها و کیفیت وبلاگ ها شدیدا نسبی و سلیقه ای هست.
    بسیار افرادی هستن که از شرایط و نوشته ها و وبلاگ های موجود راضی هستن و هرگز نمی تونیم اونا رو محکوم کنیم به ناآگاهی و ندانستن ، می خونن و استفاده می کنن ، توجه کنیم که ما درصد بالایی کاربر داریم که تازه دارن با وب آشنا می شن و اونا نیاز به مطالب در سطح خودشون دارن ، باید در کنار وبلاگ هایی که به معرفی سرویس ها و تازه های وب می پردازن متخصصصان رو هم تشویق کرد به حضور در وب ، اون وقت هست که چندین سطح وبلاگ آی تی خواهیم داشت و هر سطحی خواننده و مخاطب خودش رو خواهد داشت.
    این محیط فراهم شده برای کاربران و خوانندگان و اگر یه وبلاگ تعدادی خواننده راضی داره ، نمی تونیم بگیم چون نوشته هاش باب نظر و سلیقه ما نیست باید تغییر روش بده.
    با بخش هایی که وقایع موجود بیان شده مخالفتی نمیشه داشت ولی گاهی نتیجه گیریها سلیقه ای هست و به همین دلیل همونطور که خودتون هم اشاره کردین حکم کلی و جامع نیست.
    زاویه دید انتقادی شما ستودنی است اما راه حل در شرایط موجود چیه ، بحث این نیست که بلاگر ها در توانشون نیست مطالب تخصصی بنویسن ، خیلی مواقع باید قدرت درک مخاطب رو هم سنجید و به مرور رشدش داد ، به مرور داریم به سمتی میریم که بحث های تخصصی و مطالب سطح یوزر در وبلاگ های آی تی مجزا میشن.
    امیدوارم محیطی فراهم کنیم که نقد و نظرات بیان بشه و بحث ها به سمت توهین نره.

    گفتی ز خاک بیشترند اهل عشق تو
    از خاک بیشتر نه که از خاک کمتریم

    جواب به این نظر

  23. میرکا ۱۳۸۷-۰۵-۲۹، ۹:۲۸ ق.ظ

    خوب بود زهرا جان ، حداقل به اندازه پستهای سیاسی و فرهنگی ات مضمحل نبود و میشد رگه های از استدلال را دید ، حالا از اثر مطرود بود یا خودت نمیدانم

    جواب به این نظر

  24. Amir ۱۳۸۷-۰۵-۲۹، ۱۰:۴۵ ب.ظ

    آفرین ! با اینکه با بعضی عقایدت موافق نیستم اما جدا این رو گل گفتی !

    جواب به این نظر

  25. میلاد ۱۳۸۷-۰۵-۳۰، ۵:۵۰ ق.ظ

    نظر مطرود در مورد این پست هم خواندنی بود :) همون شعر مولوی بود یادم اومد بازم :دی

    جواب به این نظر

  26. ناشناس ۱۳۸۷-۰۵-۳۰، ۳:۴۸ ب.ظ

    با سلام

    در مورد این که باید آسب شناسی بشه و بحث ها رو گسترده تر دنبال کرد موافقم

    نه فقط معرفی چند سایت که شاید کاربردی کوتاه داشته باشند

    باید کلی تر به بحث ها نگاه کرد

    موفق باشید

    جواب به این نظر

  27. persian365 ۱۳۸۷-۰۵-۳۰، ۳:۴۸ ب.ظ

    ا سلام

    در مورد این که باید آسب شناسی بشه و بحث ها رو گسترده تر دنبال کرد موافقم

    نه فقط معرفی چند سایت که شاید کاربردی کوتاه داشته باشند

    باید کلی تر به بحث ها نگاه کرد

    موفق باشید

    جواب به این نظر

  28. بانو ۱۳۸۷-۰۶-۱، ۹:۴۴ ق.ظ

    زهرا خانوم سلام
    این که آی تی نویسی امروزی وبلاگ نویس ها چه جوریه یا مافیا دارن یا ندارن موضوعیه که من نظری در موردش ندارم اما برای من سوال اینه که خوب شما که خودت تحصیلاتت آی تی هست بجای انتقاد از اونها مدل صحیحی که می پسندی آی تی نویسی کن. بجای ایراد گرفتن نوع دیگه ای رو که می پسندی به خواننده هات ارائه بده خواننده هات رو با حقایق آی تی و تکنولوژی های درست آشنا کن لازم نیست که اونها رو زیر سوال ببری اونها اینو بلدند اینجوری هم ارائه میدند
    شما که در کامنت دونی گفتی “…بعد که با سورس ها آشنا شدم، فید وبلاگهای فارسی رو از گودرم پاک کردم و تعدادی از سورس ها رو که به دردم میخورد اضافه کردم،…” چرا این سورس ها رو تو وبلاگت معرفی نمی کنی اگر فکر می کنی بدرد خواننده هات می خوره؟ همیشه آدمهایی هستند که به آی تی نویس های فارسی به عنوان سورس نگاه می کنند بعد که اطلاعاتشون بیشتر شد سورس های بهتر و معتبر تر رو انتخاب می کنند شما اگه سورس بهتری داری و معرفی نمی کنی یا در عین حال که سواد آی تی داری و چیزی ارائه نمی دی (در اون موضوعی که مورد انتقادت هست) و در عوض از سورس های فارسی (هر چقدر هم سطح پایین و بیخود باشند) انتقاد کنی کار مثبتی انجام ندادی و از نظر من جزو مافیایی هستی که مورد انتقادت هست
    امیدوارم کامنتم رو منتشر کنی و جواب هم بدی
    متشکرم و موفق باشی

    جواب به این نظر

  29. زهرا ۱۳۸۷-۰۶-۱، ۱۲:۳۲ ب.ظ

    بانو جان اولش بگم که اون کامنت رو زهرا المورو گذاشته و نه من:)
    ولی من سر فرصت جوابت رو مفصل میدم

    جواب به این نظر

  30. فیاض خاک ۱۳۸۷-۰۶-۱، ۶:۳۴ ب.ظ

    کشتی خودتو خواهر من… کشور…کشور… وطن… وطن… ایران… ایران…
    هرکی ندونه فکر میکنه فقط توئی که به فکر ایرانی!
    آی تی نویس اصلا اهدافش چیز دیگری است.
    حالا یک نفر ممکنه هم وبلاگ آتی داشته باشه و هم یک نوع وبلاگ دیگه.در وبلاگ آی تی که قرار نیست در مورد ایران، درد های آی تی در ایران و این حرفا بنویسه که.آی تی نویسی، دغدغه ها و لذت های خودش رو داره. اگر برای تو ملموس نیست، از کنارش آرام بگذر.
    از این گذشته، این گفتمان وطن پرستانه ی پر ایراد خیلی وقته می بایست جای خودش رو به یک گفتمان لذت جوی اومانیستی بده. که در آن بجای خاک انسان، به جای دین انسان، به جای هدف انسان، به جای آرمان، انسان مهمه.شما از فردیت همین آدم ها که به انحاء مختلف لذت میبرند دفاع کن، نتیجه البته این خواهد بود که در مواجهه ی این لذت ها و تضاربشون چیزی به نام کشور ایران هم رشد میکنه.
    واقعیت رو بپذیر دختر خانم.با نصیحت تو برای کسی چیزی مهم نمیشه و با مخالفت تو هم چیزی از مزه برای کسی نمی افته…پس یکم تحلیلی تر بنویس.یعنی به پدیده ها نظر کن و بی طرفانه تحلیلشان کن.
    اگی وضع آی تی نویسی این است، شما آنقدر دید از بالا نداری که بگویی بد است یا خوب.پس لاجرم باید فقط تحلیل کنی.گزاره هایی مانند این:
    -توجه کرده اید آی تی نویسان دغدغه ای در مورد وضعیت آی تی در ایران ندارند.

    قضاوت های کلی در متن تو غوغا میکند:از کجا میدانی که چه مطبی در چه وبلاگی خوانده میشود یا نه؟ چه دانشی داری که میگی آی تی نویسی باید جور دیگری باشه؟ اگر نیروی متخصص در سطوح دیگر آی تی در ایران کم داریم، چه دخلی به آی تی نویسان فعلی دارد؟ وقتی سرویس جدیدی در یک وبلاگ آی تی معرفی میشود شما الزامی به استفاده از آن نداری! ولی آی تی نویس وظیفه دارد، دلش میخواهد، خوشش می آید که معرفی کند.به من و تو چه؟
    چقدر تو احساس مسئولیت داری نسبت به همه چیز! مگر همه باید احساس وظیفه کنند.مگر قانون مشخصی برای نوشتن داریم، مگر هدف مشترکی تعریف شده.
    از طرفی این گفتمان خود مظلوم انگار چیست که هر رشدی را از سر منشاء مافیایی میبیند؟ چرا آی تی نویسان را یک جمع جدا بافته میبینی که مافیا مانند رفتار میکنند.

    من هرچه به انتهای این متن نزدیکتر میشوم، بیشتر احساس میکنم که دارم اشتباه میکنم که کامنت مینویسم… ولی از باب آشنایی با وبلاگ شما هم که شده همینقدر کافی است.
    راستی، همه ی ما سر و ته یک کرباسیم.بیخود دیگری را یزید نکن و خودت را امام زاده.

    جواب به این نظر

  31. 1pesari ۱۳۸۷-۰۶-۲، ۶:۰۴ ق.ظ

    تایید میشه !
    شخصا lifehacker رو دوست میدارم .

    جواب به این نظر

  32. م .ص ۱۳۸۷-۰۶-۲، ۳:۳۱ ب.ظ

    salam.
    دوست عزیز بسیار جالب و ارزشکند بود . حق با شماست ولی هرکس گوش ندهد دیری نمی پاید که به سنگ خواهند خورد .آرزوی سعادت وسلامت دارم .
    خوشحال میشم فرصت شد به وبم سر بزنید.

    سبز باشید

    جواب به این نظر

  33. فؤاد ۱۳۸۷-۰۶-۶، ۲:۰۶ ب.ظ

    وبلاگ خوبی داری، به من هم سر بزن

    جواب به این نظر

  34. علی ۱۳۸۷-۰۶-۶، ۲:۵۸ ب.ظ

    موافقم که اکثر (ا-ک-ث-ر) آی تی بلاگ های موجود اونجورین که گفتین و فایده ای عملا ندارن.

    ولی با چند قسمت مخالفم. مثلا اینکه وقتی سطح اطلاعات عموم جامعه از کامپیوتر و آی تی خیلی پایینه ما هم ورداریم ( من آی تی نویس نیستم. کلن میگم.) مطالب ابتدایی همه آموزش بدیم. البته منکر نیاز به وجودشون نیستم.

    به علاوه یه دلیل اینکه من فکر می کنم این مطالب شما واکنشهای اینجوری در بر داشته لحن تند نوشته هاتونه و ابراز نظراتون به حالتی که انگار یه چیز حتمیه. با اینکه اشاره می کنید این فقط نظر منه. ولی خداییش با لحن تندی می نویسید.

    در ضمن نمیشه اونایی که بلاگ نویسی رو همینطوری از علاقه شروع کردن و دنبال چیزهایی مثلا پیدا کردن یه سری خواننده و ارتباط باهاشون و یا حتی بالابردن آمار بلاگشون هستن رو سرزنش کنید یا کل جامعه آی تی نویسان رو از روی اونها بسنجید. جامعه ای که شاید اصلا خیلی جزوش حساب نشن.

    در هر حال گفتم من با مطلبتون مولفقم. ولی نه با لحنش. نمیگم خیلی بد نوشتید یا دیگرانی نیستند که خیلی بدتر می نویسند. ولی خوب همین رو جوری هم میشد نوشت که بیشتر به جای واکنش منفی بحث مفید در پی داشته باشه.

    در مورد اون رابطه مافیایی هم بگم بهتره اسمشو مافیایی نگذاریم. انگار که چه خبره. ولی موافقم همچین چیزی هست که بر حسب نفوذ و رابطشون رو وبلاگا تاثیر میذارن. ولی در یه محدوده کوچک منتهی پر بیننده.

    همه موفق باشید.

    جواب به این نظر

  35. IrDevs ۱۳۸۷-۰۶-۲۳، ۷:۲۲ ق.ظ

    درسته این نوشته ها، اسمش آی تی نویسی نیست! اما خوب آی تی نویس که با نام …. باشد غیر این چه انتظاری !!

    جواب به این نظر

نظر شما