نگرانی درباره جنگ…

* اصلا دلم نمیخواست راجع به جنگ و این چیزا بنویسم چون از صمیم قلب دعا میکنم همه چیز در حد یک جنگ سرد باقی بمونه و بس! ولی بعضی مطالب رو که آدم میخونه واقعا متعجب میشه. تصور کنید کسانی که تا همین چند وقت پیش می گفتن آمریکا کشور صلح دوستی هست و اینهمه سازمان و ارگان و بودجه واسه ایجاد دموکراسی(!) توی کشور های دیگه و به خصوص ایران اختصاص میده و همین هایی که میگفتن اسرائیل برخلاف تصور شماها کشور مظلوم و بدبختی هست، حالا که گزینه جنگ از طرف آمریکا و اسرائیل جدی شده، میگن خوب چرا ایران کوتاه نمیاد؟

* من واقعا دلم میخواد به این سوال من صادقانه جواب بدید:
به نظر شما اگه ایران توی این ماجرایی که از طرف غرب شروع شده، کوتاه بیاد قضیه حله؟! مثلا بریم در بوشهر و نطنز رو تخته کنیم؟ اصلا چطوره بریم صنایع موشک سازی همت رو هم تعطیل کنیم؟! چطوره؟ در اون صورت آمریکا و اسرائیل دست از زورگوییشون بر میدارن؟! یعنی مطمئنین با این کارا دیگه آمریکا و اسرائیل بیکار میشینن؟!!

* ناراحتی من بیشتر از این طرز تفکره که خیلیا ناخودآگاه سلطه آمریکا رو بر دنیا پذیرفتن و به نظر اونها اینطور میاد که خوب نمیشه که آمریکا کوتاه بیاد، پس بقیه کشورا بهتره کوتاه بیان و هرچی اونها میگن گوش کنن! مشکل من با این بخش قضیه است که میگم چرا همش آمریکا باید برای بقیه کشورا تعیین تکلیف کنه که کی انرژی هسته ای داشته باشه؟ کی نداشته باشه؟ کی بمب بسازه؟ کی سلاح داشته باشه، کی از کی نفت بخره، کی لوله گاز رو ار کجا رد کنه؟ کی فلان قرارداد رو ببنده و … اصلا به آمریکا چه مربوطه چه کشوری داره چیکار میکنه که تا یه چیزی با منافعش در تضاده شروع می کنه به تحریم و تهدید و متاسفانه خیلی از کشورام از ترس باهاش همراهی می کنن؟

* توجه کنید که هیچ کدوم از پاراگراف های بالا به معنای دفاع از برخی جملات احمدی نژاد نیست. من اصلا به احمدی نژاد رای ندادم برخی از کاراش مورد تائید من نیست! مثلا یه مثال میزنم چند روز پیش توی یه دونه از فروم های خارجی بحث برسر جنگ علیه ایران بود و مجبور شدیم با یکسری از اونا بحث کنیم. در نهایت همه چیز به خوبی و خوشی تموم شد الا اینکه چند نفرشون به این گیر داده بودند که چرا رییس جمهور شما گفته “اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود” البته اون بابا می گفت اسراییل باید از روی نقشه دنیا پاک شود:-) این جمله به نظرم قابل دفاع نبود حداقل توی این اوضاعی نابسامانی که الان هستیم.
من به عنوان یک آدم عادی میتونم توی خونه ام یا جمع دوستانم یا تو وبلاگم بگم اسرائیل باید از بین بره ولی وقتی حکم ریاست جمهوری یک کشوری رو دارم اعلام این جمله در هر جایی میتونه خطرناک باشه و ممکنه یه نوع شبهه در مورد تهدید نظامی محسوب بشه حتی!
تنها دفاعی که در برابر این حرف داشتیم این بود که عزیز دل برادر مگه شما به بوش رای دادی؟ مگه همه کارها و حرفهای بوش مورد تائید شما و یا ملت آمریکاست؟ خوب در همه کشورها سیستم مشابهی وجود داره و اینا.
من به شخصه سیستم خاتمی رو در این زمینه ها بیشتر می پسندیدم. در زمان خاتمی ما بیشترین پیشرفتها رو در زمینه انرژی هسته ای داشتیم ولی اینقدر توی بوق و کرنا نبود قضیه! ضمن اینکه دیپلماسی خارجی خاتمی صلح دوستانه و مبتنی بر مذاکره بود. از طرفی ظاهرا تعلیق سازی و اینام داشتیم (یعنی در ظاهر)

* به نظر من وقتی کسی میگه جنگ رو جدی بگیریم، منظورش لزوما این نیست که شمام بیاین تهدید کنین و جملاتی رو بگین که اوضاع آشفته تر بشه. فکر میکنم توی این شرایط امنیت ملی از همه چیز مهمتر باشه. از اون مهمتر شفاف سازی دیپلماسی خارجی ما باشه. شاید توضیح برخی موارد. جدی گرفتن مذاکرات. گفتگوی شفاف و مواردی نظیر این…

* همین دیگه. به خدا ما ملت ایران گناه داریم. موندم برای چه بقیه کشورها اینقدر راحت ما رو تهدید می کنن؟! یا وقتی کسی تهدید و یا تحریم میکنه سریع باهاش همراهی می کنن؟
واضحه که این پست یه نوشته احساسیه بیشتر. چون وقتی خبرا رو میخونم بیشتر از پیش میترسم. اشتباه کردم رفتم مشترک چند تا فید خبری داخلی و خارجی شدم. هی خبرای مربوط به جنگ و تهدید نظامی اسرائیل و آمریکا میاد جلوی چشمم هی ناراحت میشم هی آدم عصبی و نگران میشه…
الان داشتم با یکی از همکلاسی هام که الان آمریکاست چت میکردم طفلی کلی نگران شده بود. حتی میگفت یه شایعاتی مبنی بر بمباران اتمی ایران هم شنیده!
خدا به خیر بگذرونه…

۵۹ نظر

  1. Alberto ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱:۲۷ ق.ظ

    سلام
    مطلب صمیمانه و زیبایى بود

    بقول سعدى علیه الرحمه :

    اگـر صد ناپسند آیـد ز درویـش
    رفیقـانش یکى از صـد ندانند

    وگر یک بذله گـوید پادشـاهی
    از اقلیمى به اقلیمى رسانند

    براستى که اى کاش همه ى ما شأن جایگاه خویش را در ابرازاتمان مى‌دانستیم
    چه که در مسئولیت و منصبى باشیم و این ابرازات معرف نظرات و اعتقادات یک جامعه نیز باشد.

    جواب به این نظر

  2. احمد ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱:۳۸ ق.ظ

    ببین… بحث حق نیست. حتی رادیکال‌ترین مدافعان آمریکایی‌ی جنگ نمی‌گین ما چون زور داریم هر کاری دلمون بخواد می‌کنیم. اونا با استناد به تندروی‌های دولتیان ما ایران رو یک تهدید جلوه می‌دن. و صادقانه بگم ایران در این ماجرا مثل یک بچه پرروی ده ساله‌ی بد قلق و دوست نداشتنی عمل کرده که برای “بچه‌های بزرگتر” شاخ و شونه می‌کشه.
    صدالبته که ما کوتاه می‌آیم. ما جام زهر می‌نوشیم. همین امشب بخش‌هایی از پکیج پیشنهادی‌ی ایران به ۵+۱ رو می‌خوندم: http://www.tabnak.ir/pages/?cid=13366
    ما کوتاه می‌آیم اما قضیه حل نیست. ما از همون اول باید حد خودمون رو می‌شناختیم که نشناختیم و هزینه‌های بسیار سنگینی پرداختیم و هزینه‌های بسیار سنگین‌تری هم خواهیم پرداخت. آمریکا ارباب جهان نیست ولی توی شرایطی که پارادایم حاکم بر روابط بین‌الملل مبناش بر زوره از همه پر زورتره و البته هیچ ابایی هم نداره از به کار بودن زورش. من صد در صد با پارادایم رئالیسم در روابط بین‌الملل مخالفم. من یک آرمان گرا هستم اما این موضوع واقعیت رو تغییر نمی‌ده. واقعیت اینه که آمریکا توانایی این رو داره که حتی در صنایع موشکی همت رو هم تخته کنه و ما باید با این شرایط کنار بیایم و منافع ملی خودمون رو از طریق کم هزینه تری جستجو کنیم و البته تلاش کنیم که در دراز مدت پارادایم حاکم بر روابط بین‌الملل انسانی‌تر بشه.

    جواب به این نظر

  3. احمد ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱:۴۳ ق.ظ

    منظورم از : “واقعیت اینه که آمریکا توانایی این رو داره که حتی در صنایع موشکی همت رو هم تخته کنه و ما باید با این شرایط کنار بیایم” این نیست که ما خودمون باید در موشک‌سازی رو تخته کنیم! سوء‌تفاهم نشه. منظور اینه که ما باید آمریکا رو با همه‌ی ابعادش بپذیریم و بعد استراتژی‌ها و تاکتیک های سیاست خارجی‌مون رو بچینیم.

    جواب به این نظر

  4. وب 3 ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱:۵۵ ق.ظ

    با زمزمه هایی که واسه مذاکره هست، گویا ایران شرط تعلیق رو ولو بگونه ای خاص پذیرفته ، زیرا شرط مذاکرات تعلیق غنی سازی بوده است، گویا ایران پذیرفته است که uf6 جدید تزریق نکنه و سانتریفیوژها هم واسه خودشون بچرخن، و این به معنی تعلیق هست البته میتونن به مردم بگن ما تعلیق نکردیم چون سانتریفیوژها دارن میچرخن، خوب وضعیت واقعا خطرناکه، و مسئولین این بار گویا مساله رو جدی گرفتن، اگه وارد مذاکره نشن، حمله قطعی است (دقت کنید «حمله قطعی است»، چیزی به نام «جنگ» به معنی واقعی کلمه تحقق نخواهد یافت)
    تشکر و ممنون از مطلبتون!

    جواب به این نظر

  5. طاها بذری ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۲:۱۷ ق.ظ

    خوب این خیلی خوبه که اندکی پیشرفت کردی و تفکرات ح.د را تماما قبول نمی کنی. همین راه را در پیش بگیر. کم کمک جواب تمام سوالات بالا را پیدا خواهی کرد.

    جواب به این نظر

  6. شادی ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۲:۲۲ ق.ظ

    زهرا جان!
    ۱٫قرار نیست ما کوتاه بیایم. قرار نیست در همه چیز رو تخته کنیم. در حالی که ما می‌دونیم بیش‌تر از چند سال (قریب به ۷ سال) اورانیوم نداریم و با این فرض که انرژی هسته‌ای رو برای بمب اتم نمی‌خوایم، به‌ترین حالت اینه که در این جنگ سرد به‌ترین پیشنهادی که بهمون می‌شه رو بپذیریم و سود کنیم. وگرنه گیرم که بدون دخالت آمریکا و به طور مستقل انرژی هسته‌ای‌مون هم راه افتاد. بعد از ۷ سال چه کنیم؟ این همه هزینه و تحریم و فشار اقتصادی و غیره برای ۷ سال؟ بعدش دیگه ما هیچ برگ برنده‌ای نخواهیم داشت برای امتیاز گرفتن.
    ۲٫ این حرف که چرا بعضی‌ها سلطه آمریکا رو پذیرفتن و اینا مثل این می‌مونه که بگیم چرا بعضی‌ها ناخودآگاه قبول کردن کسی که ۱۰ سال بدن‌سازی کار کرده زورش از یه بچه ۳ ساله بیش‌تره. اون یکی حالا ۱۰ سال بدن‌سازی کار کرده که کرده، می‌خواد زور بگه، دست بزن داره، گردن ۴-۵ نفر رو هم شکسته، اما چرا توقع دارین همه بچه‌های ۳ ساله جلوش کوتاه بیان؟! اصلا چرا ۱۰۰ تا بچه ۳ ساله متحد نمی‌شن که جلوی زورگویی‌های اون یک نفر رو بگیرن؟!!
    ۳٫ می‌دونی سازمان ملل چطور به وجود اومد؟ می‌دونی چرا بعضی کشور‌ها حق وتو دارن؟

    جواب به این نظر

  7. روژ ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۷:۱۳ ق.ظ

    واقعاً فکر می کنی اگر کشورهای دیگه به قول تو باج می دن یه جاهایی از “ترس”ه؟ اونها نمی فهمن که الان داره یه جاهایی این یکی دیگه اس که داره تعیین تکلیف می کنه؟ یا اینکه می یان منافع خودشون رو می سنجن و بر همون اساس تصمیم گیری می کنن؟ به نظرت اگر بازم چندسال مردم ایران قربانی بشن و انواع و اقسام بمب های معمولی و شیمیایی و به قول دوست شما اتمی بریزه روسرشون دنیا می فهمه که یه چیزایی به امریکا هیچ مربوط نیست؟ البته باید به یه نکته دیگه هم توجه کنی. این دفعه دیگه فقط شهرهای غربی و جنوبی، خرمشهر و آبادان و سوسنگرد و سردشت و… و… هدف این بمب ها نخواهند بود. یقیناً به تهران و رشت هم خواهد رسید. باز هم به نظرت از جون مردم باید مایه گذاشته بشه برای احقاق حقوق؟
    من نمی گم که باید از منافع گذشت. منتها چون دیپلمات ها و سیاستگذاران بی عرضه ای داریم معنیش این نیست که منافع رو باید ارتش و سپاه به دست بیاره. ضمن اینکه ایران (سیاست گذارانش) یه جورایی بدش(ون) نمی یاد ورژن خاورمیانه ای امریکا باشند. منتها امریکا این رو به پشتوانه اقتصاد و قدرت سیاسی قویش تامین می کنه، ایران با سخنرانی راجع به پاک کردن کشورها از روی نقشه، نتیجه هم اینه که دنیا از ایران متنفر می شه و حتی حمله به ایران دستاویز انتخاباتی و عامل رای جمع کردن برای یک گروه می شه. هیچ فکر کردی چرا مردم یه گوشه دنیا باید برای حمله به ما به یکی رای بدن؟ البته علاوه بر تاثیر دستگاه های تبلیغاتی و… و… .
    توجه کن من طرفدار امریکا نیستم، اگر هم جنگی بشه فکر کنم حتی خودم هم برم توش شرکت کنم یا نمی دونم هر کار دیگه ای که از دستم برمی یاد، چون چاره ای نیست دیگه، نمی تونم به قربانی هاش فکر کنم و راحت باشم، اما مسئول مستقیم این جنگ فقط اونی که حمله می کنه نیست.

    جواب به این نظر

  8. صندوقک ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۷:۲۰ ق.ظ

    با پاراگراف دومت و تقریبا تمام متنت موافقم .

    جواب به این نظر

  9. حامد ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۷:۲۳ ق.ظ

    هیچکس نگفته چون آمریکا قلدره و چون زور داره پس هرچی گفت ما و بقیه باید بگیم چشم!
    قضیه اینه که با بی تربیتی و فحش و ناسزا گفتن و شاخ و شونه کشیدن جز تحمیل هزینه های هنگفت اول از همه به مردم بیچاره و بعد هم به پیکره جامعه که فی الواقع همون مردمن چیزی عایدمون نمیشه و اونوقت وقتی دهن کجی به بی ادبی سیاسی و تهدید به حذف از صحنه روزگار اسرائیل تبدیل بشه گاهی هم یه آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه چاشنیش بشه، باید منتظر شنیدن صدای کوبیدن بر طبل جنگ باشیم و خوب این وسط کسی که مورد تعرض واقعیه من و تویی هستیم که این وسط صدامون به هیچ کس نمیرسه.
    من هر روز و هر شب دعا می کنم که خدای ناکرده جنگ یا به قول وب حمله ای اتفاق نیافته.
    ما داریم چوب سیاست زدگیه دولتمردانمون رو می خوریم و این اصلاً عادلانه نیست.
    حرفای شما هم زهرا خانوم متین، ولی یه کوچولو دیدتون رو به قضیه باز تر کنید.
    تهدید، تهدید میاره.قضیه انرژی هسته ای به سادگی قابل حل بود، در حالی که الان رسیدیم به جایی که باید یا جام زهر بنوشیم و یا به جنگ ناخواسته ای تن بدیم که نمی گم همه، اما اکثر کشورهای دنیا و همینطور همه کشورهای دوست خواستار اون هستن.
    هنوز جنگ ۸ ساله رنگ و بوی تازگی داره، و هنوز زخم های جنگ دهه شصت التیام پیدا نکرده.

    جواب به این نظر

  10. ahmad ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۷:۴۱ ق.ظ

    من معتقدم اراجیف این مردک پیزوری کار دست ما می ده . اینجا هیچکس طالب جنگ نیست .با خاطرات بدی که از جنگ با عراق مونده ، کسی هم از این مملکت دفاع نمی کنه یا اگه هم بکنن خیلی کم . با در نظر گرفتن اینکه ، این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری ها نیست . شما میای می گی اسراییل باید محو شه و بعد توسعه صنایع اتمی تو شروع می کنی ، اینا همش برای آمریکا و اسراییل نگران کننده هست . همونطوری که ما نگرانیم ، اونام نگرانن .

    جواب به این نظر

  11. علی ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۷:۵۷ ق.ظ

    به زهرا خانم:
    عجب!!! نظر شما درباره ی انرژی هسته ای برام جالب بود ،همچنین نظر برخی دوستان.
    بزارید از اول صحبتاتون شروع کنم.
    امام خمینی گفت:هر قدمی که عقب بگذاریم دشمن یک قدم به جلو میاد.جدا از اینکه کی چی رو گفته به نظر من این حرف درسته.
    در مورد اینکه اسرائیل باید محو شود این حرف سالها قبل زده شده بود اما قبول دارم در شرایط کنونی زدن دوباره ی این حرف خیلی دردسرساز شدو نگفتنش بهتر بود ولی به هر حال نمی تونم بگم که خود حرف ،حرف غلطی بود!
    حرف های منم دلیل بر دوستی یا دشمنی با کسی نیست فقط نظر شخصی خودمه،آیا نمیشه نظر شخصی دو نفر در یک موضوع خاص شبیه به هم باشه؟؟!
    و اما در زمان خاتمی،قضیه ی انرژی هسته ای که در زمان رفسنجانی شروع شده بود در زمان خاتمی سرعت خیلی زیادی گرفت(اما به طور مخفیانه) تا اینکه در سال ۸۱(فکر کنم) با ورود چند جاسوس به تاسیسات و درز اخبار به بیرون و همچنین عمرکرد بد سیستم اطلاعاتی گندش در اومد و ایران مجبور شد خبر موفقیت غرور آفرین جوانان ایرانی رو به همگان اطلاع بده در حالی که هنوز چرخه ی سوخت ما خیلی تا کامل شدن فاصله داشت.(هنوز که هنوز است تعداد سانتریفوژ های ما به ۱۰۰۰۰ نرسیده است)
    به هر حال در اون زمان ایران امتیازات زیادی رو داد بدون اینکه هیچ امتیازی بگیره و بیش از دو سال فعالیت هسته ای ایران به طور کامل و نه در ظاهر تعلیق شد .یک سری اطلاعات نظامی که هیچ ربطی به فعالیت های هسته ای نداشند نیز برای اعتماد سازی تقدیم غربی ها شد.سایت بازتاب به خاطر مخالفت هاش به خصوص در زمینه ی هسته ای با شکایت شورای عالی امنیت ملی چندین بار فیلتر شد.
    (من خیلی در این زمینه حرف دارم ولی …….)
    من موافق شاخ و شونه کشی برای دیگران نیستم و حتی می تونم بعضی از شما رو قانع کنم که انرژی هسته ای در زمینه ی تولید برق خیلی هم به درد ما نمی خوره(اصلا رشته ی خودم برقه) ولی تکنولوژی هسته ای چرا،
    حرفامو کوتاه می کنم چون باید برم بیرون: معتقدم جلوی حرف زور باید ایستاد اگر معتقدیم که الگوی ما امام علی ، امام حسین و … است.

    جواب به این نظر

  12. حامد ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۸:۰۳ ق.ظ

    پیشنهاد می کنم یه نگاهی به این وبلاگ بندازین:
    http://fpourmoradi.blogspot.com/2008/07/blog-post_04.html

    جواب به این نظر

  13. خبرنگارافتخاری نیویورک تایمز ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۸:۰۴ ق.ظ

    تازه اونهایی که بیرون از کشورن خیلی بیشتر نگران می‌شن. همه‌اش فکر می ‌کنن همین فردا صبح تو ایران جنگ می‌شه!!

    جواب به این نظر

  14. saee:Dsharif ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۸:۲۹ ق.ظ

    I think we should accept Suspension until End of presidentship of Mr Bush.These neocons are crazy and we must not excite them
    I hate war
    اصلا نباید وارد این بازی می شدیم ، منظورم بازی ای بود که متعلق به اسرائیل و اعراب بود

    جواب به این نظر

  15. مهدی ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۰:۴۱ ق.ظ

    موافقم. من فکر نمیکنم ایران در حد و اندازه یک پسر بچه سه ساله پررو باشه. نباید خودمون رو دست کم بگیریم. ما توی جنگ ۸ ساله نشون دادیم که تواناییمون بیشتر از این حرفهاست.
    از طرف دیگه اگر هم یه بچه سه ساله باشیم، وقتی عقیده مون حکم میکنه باید در برابر حرف زور و افرادی که میخوان ما رو از حقوقمون محروم کنند بایستیم.

    جواب به این نظر

  16. حامد ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۱:۱۵ ق.ظ

    ببین آقا مهدی قضیه قمه و قمه کشی سر کوچه نیست که بریم بزنیم هرکی زورش بیشتر بود اون برنده، بشه قلدره محل.
    این فحش و فحش کشی رو هم اسمش رو نمیذارن عقیده!
    عقیده به چی، به اینکه اسرائیل باید از صفحه روزگار محو بشه یا عقیده به اینکه انرژی هسته ای حق مسلم ماست به قیمت فنا کردن نمیگم ۷۰ میلیون نفر، حداقل ۲۵ میلیون جوان ایرانی که دنبال حداقل آزادین؟
    این اسمش عقیده نیست.
    ما توی جنگ ۸ ساله چی و نشون دادیم؟ اصلاً تو خونوادتون خانواده شهید دارین که ببینین چه زجری کشیدن؟جانباز دارین که ببینین هر نفسی که فرو میده امیدی به برگشتش نداره؟
    این تواناییه؟
    اینکه ما از ارزش هامون دفاع کردیم درست و منم منکرش نیستم، اما به چه قیمتی؟
    بیا به این قضیه منطقی نگا کنیم، بذارین این برامون دغدغه بشه نه بازیچه و صرفاً وب پر کن.
    چرا گره ای که با دست باز میشه رو با دندون باز کنیم؟

    جواب به این نظر

  17. سرگیجه ها ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۱:۳۰ ق.ظ

    سلام
    عادت کرده ام دیگر به تهدیدات ایشان گوش ندهم.
    چون واقعا این ها شهامت حمله به ایران را ندارند
    سیاست حمله هم در امور دیپلماسی سیاست خوبی هست که دولت دکتر احمدی نژاد پیش گرفته ( کاری به سیاست های داخلی نداریم)
    من هم فکر می کنم با تسلیم شدن فقط راه را برای گام های بعدی فشار اون ها باز کردیم و نباید بهشون رو بدیم
    مرگ بر آمریکا
    مرگ بر اسرائیل
    همین! مال هیچکس نیست!

    جواب به این نظر

  18. ایلیا ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۱:۵۳ ق.ظ

    سلام
    جنگ ؛ صلح ؛ طرفدار کدومشی ؟ جواب معلومه ! البته صلح مگه کسی طرفدار چیز دیگه ای هست؟ منطقا هم همینه (همه از راستگویی تعریف میکنن حتی اگه دروغگوی قهاری باشن)
    آنچه که جامعه ما مشکل داره سیاست کلی نظام نیست (یعنی حتی ایرانی های مخالف رژیم هم میگن اگه الان همه فعالیت های انرژی اتمی رو هم کنسل کنیم باز آمریکا یه بهانه دیگه ای میگیره در این مورد هیچ شکی نیست )
    متاسفانه کار از اونجا خراب میشه که مملکت داران ما یا به مردمی که بهشون رای دادن دروغ میگن یا بعضی وقتا اونها رو مسخره میکنن که خب این دیگه قابل تحمل نیست وقتی به آقای رئیس جمهور تو مجلس میگی اقا گرونی بیداد میکنه طرف با تمسخر تمام میگه بیاین از بقالی محله ما خرید کنین (اینو دیگه همه دیدن !!)یا اون سخنگو وقتی بهش میگی بابا تورم رسمی دولت ۱۶ درصده کارمند بیچاره با ۷ درصد چکار کنه میگه افرایش بیش از این حرفهاست و بعد دروغ از آب در می اد یا همسر مکرمه شون انگار قبلی ها چه جنایتها که نکردن و احمدی نژاد چه مظلومیتی میکشه (این خانوم قبلن ها کجا بوده ) همچی حرف می زنه انگار از این انقلابی های اول انقلاب هم انقلابی تره اونا نفهمیدن این تازه میخواد یاد مردم بده ……. از این قماش بسیار زیاده اونوقت دیگه دلیلی باقی نمی مونه برای دفاع ؟ دفاع از چی ؟
    من نگران حمله امریکا و اسرائیل به ایران نیستم که اگه ایرونی اراده کنه امریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه ! نگران اینم که جوون ایرانی به این نتیجه برسه که برای چی دفاع کنم برای کی بمیرم تو مملکتی که جرات میکنن به اسم دفاع از راه امام به خانواده و انقلابی های قدیمی تهمت جداشدن از انقلاب رو بزنن شاید گروه بعدی اصلا بیایند و بگویند انقلاب ۵۷ انقلاب نبوده ما تازه داریم انقلاب میکنیم ……
    اصلا ولش کن خدا نکنه جنگ بشه کهاگه بشه طبق معمول قشر کارمند و مستضعف جامعه لگد مال میشه و کاری از ذستش بر نمی اد.
    اونهایی هم که ادعای اخلاص میکنن اعمالشون به هیچ وجه اینو نشون نمی ده.

    جواب به این نظر

  19. نسیم ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۲:۳۱ ب.ظ

    سلام . مطمئن باش آمریکا تئوری حمله به ایرانو هیچکاه نمیتونه عملی کنه . من نمیدونم چرا هر از چندگاهی این موضوع دهن به دهن میشه . مطمئن باشید اکه سران آمریکائی جرات اینکارو داشتن خیلی قبل تر این کارو میکردن چون منافع اسرائیلو در خطر میبینن چون اسرائیل آمریکایه نه آمریکا اسرائیل . متوجه منظورم شدی زهرا ؟

    جواب به این نظر

  20. محمود ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۲:۵۸ ب.ظ

    سانسور شد!!!

    جواب به این نظر

  21. دیااکو ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱:۲۷ ب.ظ

    زهرای عزیز کی گفته کشوری مثل آمریکا لزوما زورگوست ؟ ببین در عرف بین‌الملل هر کشوری به دنبال منافع مردم و کشور خودشه حالا به هر روشی .

    قبل از اینکه بپردازیم به سیاست ایران و آمریکا به من بگو ببینم نظرت در مورد کشورهایی مثل مالزی , سنگاپور , اندونزی , سوئد , فنلاند چیه ؟ این‌کشورها زیر یوغ استعمار امریکا یا اسرائیل هستند ؟ اقتصاد و بازار این کشورها (که اکثرا مثل ایران منابع بزرگ نفت و دیگر نعمات خداداد رو ندارند) بیشتر وابسته به امریکا و انگلیس و … است یا ایران ؟ یک سوال دیگه سال ۱۹۷۸ وضعیت کشورهای پاکستان , اندونزی , مالزی ,‌نیوزلند , سنگاپور و کره جنوبی رو با وضعیت ایران در سال ۱۹۷۸ بررسی کن . وضع ما چطور بوده وضع اونها چطور ؟ اون موقع فیلیپینی‌ها و سنگاپوری‌ها برای کلفتی و نوکری و باغبانی به ایران می‌آمدند حالا کرور کرور جوان ایرانی به امید تحصیلات و کار و زندگی روانه مالزی و سنگاپور هستند . تو این سالها اقتصاد و وضع مالی و جهانی ایران بهتر شده یا کره جنوبی ؟

    چی توی ایران الان مایه افتخار تو ست ؟ اینکه یک تنه جلوی دنیا ایستاده‌ایم و به شرق و غرب تودهنی زدیم و تنها دوستانمان سوریه (به ضرب و زور نفت مجانی ) و حزب ا.. لبنان (به ضرب پول یامفت) هستند و عربها هم برای ما سوسه میان !

    ما می‌تونستیم با همه بد نباشیم و پیشرفت کنیم و درست زندگی کنیم . می‌تونستیم شاخص‌های رفاهیمون رو بالا ببریم بجای پافشاری بر آرمانهایی که حتی الان مورد قبول خودمون هم نیست و کسانی که برای اون آرمان یقه جر می‌دادند الان همه برگشته‌اند و دربه‌در این ور و اون ور هستند .

    درسته جنگ خوب نیست اما متاسفانه دولت ایران بیشتر طرفدار اینه که مدام مردم رو بترسونه از بحرانها از جنگ از دولتهای خارجی که همه دست به دست هم دادند که ایران رو از بین ببرند . این برای اینه که ایرانی‌ها نبینند که دیگران چه‌گونه زندگی می‌کنند .

    جواب به این نظر

  22. صبا ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۲:۲۲ ب.ظ

    خدا بخیر بگذرونه
    :((

    جواب به این نظر

  23. لیلی ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۲:۲۶ ب.ظ

    نمی دونم چرا بعضی ها نمی تونن نظرشون رو مثل آدم حسابی بگن.
    با اینکه افراد زیادی اومدن و با دلیل و منطق حرف خودشون رو زدن و محترمانه نظر نویسنده رو نقد یا تایئد کردن ولی بعضی ها فقط بلدن فحش بدن.
    بعضی از ما حرف زدن با خودمون رو هم بلد نیستیم چه این که بخوایم بریم با غریبه مذاکره کنیم

    جواب به این نظر

  24. رضا واقع بین ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۲:۵۵ ب.ظ

    آفرین دقیقاً با دست برداشتن ما از غنی سازی قضیه حل نمی شود. مشکل اساسی ما امریکا و غرب است، وقتی ما روابط دیپلماتیک با هیچ کشور دنیا نداریم( بجز ونزوئلا، سوریه و کوبا که اونها هم برای منافعشون با ما دوست هستند) نتیجه بهتر از این هم نمی شود. یکی از نتایج واقع بینی نیز همین است. دنیا محل نزاع است و قانون جنگل برپاست. مهم نیست شما محق باشید یا نه. هر کسی قوی تر است زور می گوید. از نتایج واقع بینی همین است که باید حد و اندازه و قدرت خود را ببینی و متناسب با‌ آن در جهان حرف خود را بزنی. اینکه از مدیریت اقتصاد ساده نفتی ایران عاجز باشی حرف از مدیریت جهان و محو فلان کشور و … بزنی فقط باعث خنده عده ای در خارج و افسوس در داخل می شوی. امریکا از بعد گروگان گیری برای ما سنگ اندازی می کنه ولی انصافاً سیاست خارجی ما هم ضعیفه، ما می توانستیم مثل چین منافع ملی و مواضع خود را حفظ کنیم و سر ناسازگاری با تمام جهان را نداشته باشیم. واقع بینانه امروز به هر دلیل دنیا به دو قسمت یکی ما یکی بقیه دنیا. والسلام

    جواب به این نظر

  25. پدرام ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۳:۱۹ ب.ظ

    در آمریکا ——————> « انرژی هسته ای برای مردم »
    در ایران ——————–> « مردم برای انرژی هسته ای »

    در آمریکا—————-> دولت: « مادر » برای ملت خود , « زن پدر آگاه » برای ملت دیگر
    در ایران—->دولت: «زن پدرناآگاه» برای ملت خود,« دایه دلسوزترازمادر» برای ملت دیگر

    جواب سئوالی هم که خواسته بودید صادقانه جواب بدیم:
    کم نبود جن و پری که این یکی هم از در تو پرید .
    به زنم به تخته ! در روابط دولت ایران و آمریکا , جن و پری کم نیست . با بیرون کردن یک جن یا پری , باز هم جمع جن و پری ها جمع می ماند .

    جواب به این نظر

  26. خانوم میم ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۳:۴۱ ب.ظ

    خدا آخر و عاقبت ما رو به خیر کنه

    جواب به این نظر

  27. دل‌زده ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۳:۵۱ ب.ظ

    موافقم با تمام موارد. بدون تردید دغدغه جنگ وویرانی پشت سر آن چیزی نیست که بتوانیم بی‌تفاوت از کنار ان بگذریم. کاش همه چیز دروغ باشد!

    جواب به این نظر

  28. vivavida ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۴:۱۲ ب.ظ

    والا من نه از جنگ خوشم میاد نه از سیاست نه از بحثای این مدلی. ولی چیزی که می دونم اینه که این روزا فعلا اینطور که بوش میاد این ماییم که داریم تو کار کشورای دیگه دخالت می کنیم. طرف فته دبی یه کاره برگشته گفته شما همه چیتونو از ما دارین اگه ما نبودیم شما هیچی نمی شدین !!! بعدم می ریم برای لبنان و عراق می شیم دایه ی عزیزتر از مادر. مردممون زیر آوار له می شن اما ما آب و برقمون مال کشورای دیگست . مال عراقیایی که همین فردا نظرشون برگرده دوباره میان به ایران حمله می کنن ! منم نظرم اینه که بابا هر کی بشینه سر جاش و به زندگی خودش و مملکتش برسه. این مردک رسما تو مملکت خودش ………. حالا تصمیم گرفته بره اسرائیل رو از صفحه روزگار محو کنه ؟ مرگ بر آمریکا بگه ؟ آمریکای جهانخوار ! اگه اینطوریه اونا هم دوست دارن افغانستان رو بزنن به ما چه ! بذار بزنن ! ما باید برای عراق و لبنان و افغانستان و هند و پاکستان و اینور و اونور بریم شعار بدیم مرگ بر آمریکا ؟ خب مسلمه این حرفا و این مرگ بر اسراییل و آمریکا گفتن برای اونا اهمیتی نداره که بخوان بگن وای وای تو ایران ملت ریختن بیرون می گن مرگ بر آمریکا پس بیاین بریم جنگ کنیم ! اما دخالتای بی مورد و بیخود و مضحک همین مرد کوتوله داره همه رو به فنا می ده !!!!!! واقعیتش اینه که اگه یه روز جنگ بشه مطمئن باشید من در جبهه ی دشمن خواهم بود !

    جواب به این نظر

  29. ناشناس ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۴:۱۳ ب.ظ

    و بیش از پیش مطمئن می شوم که این وب سایت یک دختر بچه دهاتی با یه طرز تفکر
    دهاتی بیش نیست.

    جواب به این نظر

  30. محمدعلی ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۴:۲۱ ب.ظ

    سلام
    با این همه مدافع بی اسم و نشونی آمریکا که کامنت می گذارن،‌ دیگه چه نیازی هست به شورای نمی دونم چی چی وزارت خارجه ی آمریکا که بیاد کامنت بذاره واسمون!

    جواب به این نظر

  31. شادمهر ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۴:۴۹ ب.ظ

    همنطور که خودتم گفتی بیشتر احساسیه متنت.

    اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود جمله ی امام بود و احمدی نژاد فقط تکرارش کرد . اسراییل ۶۰ سال پیش اصلا کجا بوده این ۶۰سالی که میگم کمتر از عمر نصف جمعیت دنیاست یعنی وقتی نصف جمعیت فعلی دنیا داشتن بدنیا میومدن اصلا اسراییلی وجود نداشته پس محوشدن این نوزاد همچین عجیبم نیس زهرا خانوم !
    نکته دیگه درباره اصل مطلبی که طرح فرمودین اینکه یعنی فقط اونا باید دست به تهدید وارعاب بزنن و با یه سخنرانی و بیانیه قیمت نفت و موادغذایی و کلی چیز دیگه رو ببرن بالا . واسه خودشون مهاجر (با یه عالمه ثروت) جور کنن . یعنی اینکه یه کشوری میاد و از قدرت واقعی خودش صحبت میکنه و خانواده های سربازان بیگناه رو از واقعیتی که در انتظارشونه اگاه میکنه ، کاربدیه ؟
    انهایی که از جنگ طلب بودن احمدی نژاد گاها گله میکنند و بعضی مواقع او را با سنگ صلح دوستی سید عزیز خاتمی میکوبند مثل اینکه فراموش کردند در سالی که از سوی ایران و به پیشنهاد شخص اقای خاتمی گفتگوی تمدنها اعلام شد همین بیخ گوش ما در افغانستان مردم با فلاکت و بدبختی روبرو بودند و با موشک وتانک وتوپ دست و پنجه نرم کردند .
    چیز دیگه ای که باید بگم اینه که تهدید به جنگ و حمله همیشه از اول انقلاب تا الان بوده ولی الان داخلی ها یه خورده پیاز داغشو زیاد کردن فکر میکنم دولت کارشو در این زمینه خوب بلد باشه .

    سپاس

    جواب به این نظر

  32. حسین ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۶:۵۶ ب.ظ

    عدم دسترسی به آزادی اطلاعات باعث می شه یه چنین طرز تفکرایی بوجود بیاد.خیلی چیز
    عجیبی نیست اگه تو کره شمالیم بری خیلی از مردمش همین جوری ضد آمریکایین. این لولو ها رو حکومتا واسه مردم درست می کنن تا امثال شما این حرفا رو بزنه. نمی دونم شاید فکر کردی مردم اسپانیا و فرانسه و ایتالیا و … خرن و یه مشت نفهم و به گفته شما
    مطیع آمریکا هستن اما شما و کره شمالی یه سری آدمای آزادیخواه که نه تنها حق خودتون
    تو مملکتتون کاملا احقاق شده!! حالا دنبال احقاق حقوق مردم بقیه دنیا هم هستین و خواهران فلسطینی باید به قیمت نابودی اسراییل هم شده آزاد شن! مشکل شما رو شاید
    زمان و افزایش تجربه حل کنه. بحثی نیست که آدمیزاد در دنیای خوبی در کره زمین زندگی نمی کنه.این همه فقر و مشکلات و …. اما یه چیز یادت باشه آمریکا هر چی هست بهترین
    لیدر دنیاست. چینی که به مردم خودش رحم نمی کنه مطمئن باش اکه یه روز لیدر جهان
    بشه کارایی می کنه که بیای بگی خدا زمان آمریکا رو بیامرزه(دقیقا عین اینکه الان مردم می گن خدا پدر شاه رو بیامرزه). یا حتی تصور کن رییس جمهور محبوبت که با بعضی از
    حرفاشم موافقی الان رییس کره زمین بود؟ جالبه می گی الان در این شرایط حرف از نابودی
    اسراییل درست نیست.آهان لابد منظورت اینه که پس این حرف اساسآ درسته ولی زمان
    مناسب باید باشه. خوب این نشون دهنده ی اینه که شما بالقوه یه دیکتاتور خشن و خطرناک می تونی باشی پس خدا کنه خدا هیچ وقت بهت شاخ! نده. تا حالا پا تو از ایران بیرون گذاشتی؟ می تونم با اطمینان بگم نه. یه چیزی رو بدون که دنیا خیلی خیلی
    بزرگتر از این تصورات احمقانه ی ذهن تو هستش. در مورد افغانستان و عراق دایه عزیز از مادر هم لطفا نشید.خیلی زیاد می شه حرف زد ولی نه حوصله نوشتن دارم و نه فعلا
    فایده داره امیدوارم حداقل ۲۰ سال دیگه به این طرز تفکرت بخندی.

    جواب به این نظر

  33. mohamad reza ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۹:۲۴ ب.ظ

    mohem ineke vaghty dolate iran baraye mardome khodesh ahamyiat ghayel nist entezar nabayd dasht keshvaraye dige baraye ma tare khord konan

    hamin man be skahse hich vaght hazer nistam baraye fardy mesle ahmadynejad bejangam
    alanam midonam hame migan in keshvarete be ahmadynejad chikar dary are in mogheha mishe keshvaram valy on moghe ke be ma javoona 24 saat gir midan inja keshvaremoon nist migan in ghavanino doost nadarid berid biroon

    kholase jangy shoro shod khode ahamdynejad behtare tamomesh kone

    جواب به این نظر

  34. همایون ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۰:۵۱ ب.ظ

    به هر حال ما از پدرام تشکر میکنیم که مارو قابل دونستن و حداقل گفتن که چیزی نمیدونن! ما هم گویا اشتباه آمده ایم. فکر میکردیم اینجا چیزی دستمونو بگیره ولی مثله اینکه زرت و پرت های آمریکایی ها مهمتر از سوالات یک جوان ایرانی است!
    آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه!

    جواب به این نظر

  35. همایون ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۱:۰۷ ب.ظ

    عجب تحلیل های خوبی میخونم تو این کامنت ها.
    ببینید ایرانی جماعت غیییرت داره! میدونی یعنی چی؟ یعنی خار و مادر بوش و اولمرت و …را تو قوطی میبریم! ببین! محاسبات نشون میده اگر ایرانی یک ناوچه داشته باشه معلوم نیست معادل چند تا ناو امریکایی تو خلیج همیشه نیلگون فارسه!

    جواب به این نظر

  36. ساتین ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۱:۲۴ ب.ظ

    رضا واقع بین و حسین بد نگفتن
    ضمنا اینو مطمئن باش هرکشوری تو دنیا در وهله اول منافع ملی خودشو در نظر می گیره و به اندازه توانش چاره اندیشی می کنه جز دولت ما که به فکر منافع ملی نیست بلکه به فکر یک مشت حرف و شاخ و شونه ای که کشیده است.
    نمی تونی توقع داشته باشی وقتی دولت خودمون به فکر مردم نیست بقیه کشورها بیان از ایران دفاع کنند.
    تازه مگه نشنیدی رئیس جمهورمون داره برای حل معضل گرسنگی تو دنیا نسخه می پیچه و دلش هم برای مردم آمریکا می سوزه !
    اینم بدون : در جمهوری اسلامی اصل اسلامه البته فقط به تعبیر سران و مردم و من و تو اینجا صاحب حق نیستیم بلکه مثل سایر ذخائر ملی کشور که بسادگی برای اهداف خودشون خرجش می کنند، جون و مال مردم هم بری هزینه کردن سر همین حرفهاست.
    مردم هستند که قربانی میشن ، بشن ، فدای سر اسلام!
    رفاه ندارند؟ تنشون می لرزه از تهدید جنگ ؟پس فکر کردی فایده وجودی مردم برای اینا چیه؟
    همین که از احساساتشون سو استفاده کنند و دسته دسته بفرستنشون برای مرگ
    اونم با وعده رستگاری و شادکامی در اون یکی دنیا !
    اونوقت توقع داری بقیه کشورها بیان برای ایران یه کاری بکنن؟
    اینا وجهه برای ایران باقی گذاشتن؟ سیاست بلد بودن؟
    ما حتی با کشور های هم دینمون ارتباط خوبی نتونستیم برقرار کنیم.
    گناهکار اصلی همینها هستند.
    مسئله هم فقط انرژی هسته ای نیست که با این حق مسلممون فعلا داریم از رفع اساسی ترین نیاز های روزمره مون هم عاجز میشیم.

    جواب به این نظر

  37. امیر موسوی ۱۳۸۷-۰۴-۱۶، ۱۱:۴۹ ب.ظ

    می‌بینم بازم افاضات کردی زهرا کوچولو
    دوستان عزیز خوبه قبل از اظهار نظر یه کمی مطالعه داشته باشیم.
    نمی دونم چقدر از سایت غنی سازی یا نیروگاه بوشهر خبر دارید؟
    ولی زیاد مخفی نمونده، راحت می‌تونید یکی رو پیدا کنید که امریه سربازیشو تو نطنز گذرونده باشه.
    ای کاش می‌تونستم بگم این نامردا چقدر گند زدن توی پول این مردم بدبخت. ای کاش چیزی رو که داریم تاوانشو می‌دیم واقعا وجود داشت.
    علی آقا تو کامنتش به ۱۰۰۰۰ تا اشاره کرد :)
    ما هنوز به ۳۰۰۰ تا نرسیدم!!!!!! . اصلا تولید نداریم. ای کاش می دونستید که چون تحریم هستیم قیمت هر قطعه رو حداقل ۵ برابر قیمت واقعیش داریم می‌دیم.
    ای کاش از قراردادهای نفتی ایران و چین می گفتی زهرا خانوم . روسیه کشور رو غارت کرد کسی دم بر نمیاره. خیلی جالبه هر باجی به روسیه می دیم تا با امریکا مخالفت داشته باشیم. هنوز یادمه پوتین اومده بود ایران، همه آویزونش شده بودند و کلی افتخار میکردن که بر خلاف میل امریکا پوتین به ایران اومده. هاشا به غیرت ایرانی
    ای کاش یه روز برید توی یه وزارتخونه ببینید توی مدیریت سطح کلان چه فجایعی داره رخ می‌ده. مطمئنا باورتون نمی‌شه.
    نمی دونم ملت ما کی می‌خوان درست فکر کنن. فکر کنم اون روز هیچ وقت نرسه.
    راستی، مقاله های دکتر شیرزاد رو بخون جالبن هرچند تو اطلاعات دادن محدوده.
    موفق باشی

    جواب به این نظر

  38. mohammadreZa ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱:۰۳ ق.ظ

    تو با احمدی نژاد نسبتی نداری؟
    مثلا برادر خواهری چیزی…؟

    دختر خوب سیاست هم چیزه خوبیه نه؟
    اگه کمی سیاست داشته باشیم میتونیم کم کم راهی رو چین (در مورد همین مسئله هسته ای) تو ۱۴ سال رفت طی کنیم. نه اینکه یه کله بگیم ما کوتاه نمی آیم

    جواب به این نظر

  39. علیرضا ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱:۴۳ ق.ظ

    فکر نمیکنم این همه موضع گیری لازم باشه! دوسال پیش هم تا همین حد تهدیداتی شده بود که خب اتفاقی نیافتاد…!

    جواب به این نظر

  40. احسان ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۲:۴۵ ق.ظ

    منم الان مدتی هست این نگرانی ها رو دارم، روز به روز هم بیشتر میشه، بدتر از همه سایت های خبری هستن که گاهی واقعن آدمو میترسونن
    اون پاراگراف آخر دقیقن توصیف حال منم بود
    فقط دعا میکنم ….

    جواب به این نظر

  41. reza ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۶:۳۳ ق.ظ

    باید اهمیتی نداد به این حرفا

    به هرچی فکر کنیم همون به سرمون میاد این قانونه دنیاس

    واقعا درب و داغون شدیم از دست این فکره ها

    کی این ایران درست می شه نمی دونیم !!

    تحریم که هستیم همه چیز گرونه

    اینترنته کم سرعتم که داریم(وسط دعوا دارم نرخ تعیین می کنم)

    جواب به این نظر

  42. احسان ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۷:۳۷ ق.ظ

    من اصلا به احمدی نژاد رای ندادم برخی از کاراش مورد تائید من نیست!
    میشه بگی با کدوم کاراش موافقی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟جالبه

    جواب به این نظر

  43. دانیال ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱۱:۲۹ ق.ظ

    شما را به خدا یکی واسه این بنده خدا یه شوهر پیدا کنه
    اول به علی دایی و دختر های روشنفکر و آدمهای آزاد گیر میداد
    حالا داره به آمریکا و اسرائیل گیر میده
    به زهرا:
    مطمئن باش اگه آمریکا حمله کرد خودم با یه سرباز آمریکایی حرف میزنم که از غم بی شوهری خلاصت کنه
    من هیچ نیتی بجز دلسوزی ندارم

    جواب به این نظر

  44. mina ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱۲:۰۸ ب.ظ

    tahlilat dorostan hamin!

    جواب به این نظر

  45. سها ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱۲:۱۶ ب.ظ

    خب چون ما توی دنیا یه کشور منفور هستیم اون هم به خاطر رفتار و سیاست های حکومتمون هست برای همین همه علیه ما خیلی راحت و سریع بسیج می شن !!! ضمن این که خب آمریکا زورش می رسه و بقیه هم ترجیح می دن که با اون همراه باشن تا با کشور بدبخت و عقب افتاده ای مثل ما . حالا گزینه ی جنگ. به نظرت اگه ایران کوتاه نیاد چی کار می تونه بکنه؟؟؟؟ به نظرت اگه جنگ بشه کی می میره؟؟؟ سران مملکت که خیلی راحت فرار می کنن ما مردم هستیم که می میریم. حالا می گی وایسیم به خاطر شکم آقایان جلو آمریکا که آقایان سرمایه های مملکت رو بردارن و در برن و ما بریم زیر خاک؟؟؟؟؟

    جواب به این نظر

  46. رونیکا ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱:۴۱ ب.ظ

    به نظرم بهترین دفاع اونجا این بود که چند تا از بقیه جمله های احمدی نژاد رو بگی بعد بگی ببین این بچه چیزی توی دلش نیست خودش متوجه نمیشه چی می گه
    نمی دونم من رو می شناسید یا نه . من فکر کنم شما رو نشناسم ! اسمم رو هم توی وبلاگتون پیدا نکردم اما از وبلاگ شما خیلی ها اومدن وبلاگ من !
    اول که دیدم در مورد جنگ نوشتید بستم وبلاگتون رو اما دوباره اومدم که یاد بگیرم با آدم ها با عقاید ضد عقاید خودم دوست باشم و کنار بیام
    من زیاد اهل سیاست نیستم . اما کلا هیچ انسانی جنگ رو دوست نداره ( البته به جز یه عده مقام دار ها که ازین جنگ ها سودی می برن) اما دلم هم نمی خواد در موردش فکر کنم و بخوام تصمیم بگیرم که حالا آمریکا مقصره یا اسراییل
    یا اینکه چرا اونا زور می گن . چطور این مسائل قبلا نبوده؟
    به نظرم بهتر بود مردم ما توی انتخابشون دقت بیشتری به خرج می دادن
    آقای دکتر (؟) محمود احمدی نژاد یک نماینده هستن از طرف من ، شما و سایر ایرانی ها
    وقتی ایشون میگه باید اسراییل محو بشه از نقشه جهان یعنی همه ی ما این حرف رو زدیم
    واقعا زدیم؟!
    به هر حال من آشنایی با شما و عقایدتون ندارم امیدوارم با حرف هام ناراحتتون نکرده باشم
    فقط نظر خودم رو دادم
    نظر من هم خطا پذیره

    جواب به این نظر

  47. کفتار ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۳:۴۷ ب.ظ

    باید اسرائیل را نابود کرد
    ممکن است نتوانیم
    اما تلاش کنیم و بمیریم بهتر است یا تلاش نکنیم و بمیریم
    چون اونا خیلی بدن
    همش زور میگن
    البته زور که ندارن اما همش زور میگن
    همش از ما می ترسن اما همش مارو تهدید می کنند
    خیلی کشورهای بدی هستند یک مشت آدم خود فروخته می خواهند ما غنی سازی را تعطیل کنیم که اسرائیل پررو تر شود
    ما چیزهایی داریم مثل ایمان که شکست ناپذیر است اما اونها چی ؟ فقط بمب و موشک و هواپیما اینم شد وسیله جنگ؟ اگه مرد هستند بیان با دست خالی تا نشونشون بدیم
    متاسفانه آدمهایی هستند که می خواهند در کشور آزادی از نوع غربی بر جامعه ما حاکم بشه ؟ چرا ؟ واقعا چرا ؟ وقتی برنامه نویسهای تازه فارغ التحصیل خوب در جامعه پول در می آورند چرا باید اینطوری غیر منصفانه نقد کنیم ؟
    اون خاتمی ۸ سال تساحل و تسامح و لبخند به غرب مارو به کجا برد؟ وقتش رسیده با تکیه به ارزشهای انقلاب به دشمنان نشان دهیم اسلام پیروز است
    من کاملا موافقم که اگه غنی سازی متوقف بشه آمریکا پررو میشه و حتی ممکنه بیاد روسری از سر زنای ما بر داره چرا؟ چون نمی خواهند ما پیشرفت کنیم. مشکل دارند اینها با ما

    جواب به این نظر

  48. فرزاد ف ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۷:۲۸ ب.ظ

    من یه بار با یکی که زورش از خودم خیلی بیشتر بود دعوام شد. طرف منو خوابوند رو زمین و گلوم رو شروع کرد به فشار دادن. خوب من چیکار کردم؟ هیچی همونجا دراز کشیدم و فقط نگاهش کردم. اونم راهشو کشید رفت.
    بلا تشبیه نمی خوام خودمونو در اون حد بدونیم فقط برای مثال می گم جنگ امام حسین اگه بود صلح امام حسن هم بود.

    جواب به این نظر

  49. لعیا ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۹:۲۳ ب.ظ

    در زمان خاتمی ما بیشترین پیشرفتها رو در زمینه انرژی هسته ای داشتیم ولی اینقدر توی بوق و کرنا نبود قضیه! ضمن اینکه دیپلماسی خارجی خاتمی صلح دوستانه و مبتنی بر مذاکره بود. از طرفی ظاهرا تعلیق سازی و اینام داشتیم (یعنی در ظاهر)

    این یعنی شما هیچی از سیاست نمی دونی. ما در زمان آقای خاتمی داوطلبانه تن به تخته کردن در مراکز هسته ای مون دادیم . سیاست آقای خاتمی این بود که اگه می خوای خودت رو برا دیگران عزیز کنی خودت رو ذلیل کن.

    یادم می یاد اون موقع که خاتمی اوایل دوران ریاست جمهوریش با سی ان ان مصاحبه کرد با هممون تو کف این بودیم که سی ان ان ما رو آدم حساب کرده و به برکت رئیس جمهور متمدنمون باهاش مصاحبه کرده

    چند وقت پیش داشتم دوباره اون مصاحبه رو می خوندم، اونقدر از ملت آمریکا تعریف می کنه که انگار مصاحبش یک درس کلاس تاریخه در مورد مردم فهیم و دوست داشتنی و دانا و … آمریکا
    مردمی که بعد از بمباران هواپیمای مسافربری ما ککشون نگزید، بعد از بمباران اتمی ژاپن هم همچنین اگه با جنگ های بی شمار کشورشون به کره به ویتنام به ژاپن و کلاً ۱۳ جنگ مختلف آمریکا به کشورهای دیگه مخالفتی نشون می دن برا خاطر بچه های خودشونه که کشته نشن وگرنه دلشون برا کسی نسوخته. یادمه تو سفرنامه برادران امیدوار نوشته بود سال ۴۲ که رفته بودن آمریکا، از این همه بی اطلاعی سیاسی آمریکایی ها تعجب کرده بودن. مردمش نظر می دادن که این ایندین ها (که ساکنین اصلی سرزمین آمریکا هستن و به خاطر شباهت رنگ پوست و .. به این نام خونده می شدند و این آمریکایی ها بودن که رو سر اونها خراب شدن) باید به سرزمین اصلیشون یعنی هند برگردن. یعنی شعورشون همینقدره

    بعد آقای خاتمی می یاد این گاو چرون ها رو تقدیس می کنه و انقلاب اون کشور که بین سیاه و سفید ها به خاطر زمین و نون بوده را با انقلاب ما مقایسه می کنه و می گه که ما هر دو کشور انقلابی هستیم. اه اه حالم از این همه ذلت بهم می خوره

    جواب به این نظر

  50. لعیا ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۹:۴۲ ب.ظ

    قبل از انقلاب ما، اون چیزی که تو دنیا تو ذهن همه آدم ها وجود داشت یک دنیای دو قطبی بود، یعنی آمریکا و شوروی و بقیه هم یا باید قطب باشن که نبودن و بقیه قمر این قطب ها بودن که یا باید به آمریکا متمایل می شدند یا به شوروی.
    بعد انقلاب این گفتمان به هم خورد و دنیا از حالت دو قطبی در آمد و حالت چند قطبی به خودش گرفت، یک کشور می شه قطب صنعتی مثل ژاپن یکی می شه قطب فرهنگی یکی سیاسی و …
    ایران هم به عنوان یک قطب سیاسی در مقابل آمریکا مطرح می شه، حالا ما تو ایران خودمون رو حساب نمی کنیم ، اما تو دنیا تغییرات اساسی ایجاد کردیم. قبل اون هیچ کشوری جرئت نداشت به آمریکا چپ نگاه کنه و اما حالا تو هر تجمع کوچک دانشجویی تو آمریکای جنوبی یا کره یا چین یا .. به راحتی پرچم آمریکا به آتش کشیده می شه چیزیکه تا قبل انقلاب ایران حتی به مخیله کسی هم خطور نمی کرد. و خیلی کشورها به خودشون اجازه می دن که نظری مخالف آمریکا ابراز کنن.
    بعد هم ما به خاطر یک سری چیزها انقلاب کردیم و طبیعی هست که دشمنان زیادی هم داریم. انقلاب ما هیچوقت انقلاب اقتصادی نبود و از اول هم یا جنگ و تجاوز بود به کشور یا تحریم و تخریب و جنگ رسانه ای، این که چیز تازه ای نیست
    یک فیلسوفی می گفت، وقتی دیدم همه منو تایید می کنن مطمئن شدم که دارم اشتباه می کنم. حالا یک عده کشور زندگی دامپروری دارن و غیر از شکم دغدغه دیگه ای ندارن نباید خرده گرفت.
    به نظر من ما داریم الکی خودمون رو با مقایسه های غلط ناامید می کنیم، چیزیکه غرب بعد از بیش از ۳۰۰ سال کسب کرده رو می خواییم تو ۳۰ به دست بیاریم و چون نرسیدیم ناامید می شیم. نمی دونم شاید اهداف کسایی که انقلاب کردن با کسانی که می خوان الان اونو پیش ببرن متفاوت شده.

    جواب به این نظر

  51. ناشناس ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱۰:۰۹ ب.ظ

    به فرزاد ف :
    نشد دیگه ، قرار نشد سانسور کنی، راستشو بگو اون یارو کلفته چیکارت کرت کرد؟
    کجاتو فشار داد؟
    من احتمال میدم با لعیا خانومم همین کارو کردن که عقل از سرش پریده:)

    جواب به این نظر

  52. وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا - گروه فرارسی دیجیتال ۱۳۸۷-۰۴-۱۷، ۱۱:۱۸ ب.ظ

    ایالات متحده سعی بر این دارد تا مساله هسته ای ایران را به صورت دیپلماتیک حل کند و نه تنها ایالات متحده، بلکه تمامی متحدان ما ، ترجیح می دهند که این مساله به صورتی دیپلماتیک حل و فصل شود. مهم است مردم ایران بدانند که برخلاف تفاوت هایی آشکار و روشنی که میان ایالات متحده و جامعۀ جهانی از یک سو و دولت ایران از سوی دیگر وجود دارد، دولت ایالات متحده و مردم آمریکا خواهان این هستند که رابطه خوبی با مردم ایران داشته باشند. ما همواره در پی شیوه های برقراری ارتباط با مردم ایران هستیم. ما بارها تاکید کرده ایم که مشکلات ما با دولت کنونی ایران، شامل برنامه اتمی این کشور و حمایت آن از فعالیت های تروریستی، به هیچ عنوان به معنای وجود دشمنی و یا خصومتی از جانب ایالات متحده بر علیه مردم ایران نیست. و ما احترام زیادی برای مردم ایران و تمدن ایران قایل هستیم.

    جواب به این نظر

  53. رضا.ق ۱۳۸۷-۰۴-۱۸، ۱:۳۳ ق.ظ

    جان عمه تان!

    جواب به این نظر

  54. ع ب ۱۳۸۷-۰۴-۱۸، ۲:۱۶ ب.ظ

    سلام. همونطور که گفتی تحلیلت تا حدودی احساسیه.. هیچ کس با جنگ موافق نیست، هیچ کس با زورگویی موافق نیست.. اما حالا شما جواب منو بده.. آیا اگه این دولت کریمه که داعیه ظهور امام زمان(عج) رو داره یه روز به بمب هسته ای برسه زورگو نمیشه؟؟؟ آیا به اسرائیل حمله نمی کنه؟؟؟ اینا چیزاییه که آمریکا و اسرائیل بهش فکر می کنن..

    ما مثل یک راننده تاکسی هستیم و امریکا مثل یه راننده تریلی.. ما اگر لات بازی دربیاریم روبروی اونها محکوم به شکستیم.. من سیاست خاتمی رو با اینکه بهش رای ندادم می پسندم چون با سیاست و زبون بازی کارا رو پیش برد. اما این آقا ….

    َموفق و شاد باشید.

    جواب به این نظر

  55. محمدرضا ۱۳۸۷-۰۴-۱۹، ۸:۴۵ ق.ظ

    رابطه امریکا با سایر کشورها مثل رابطه پدر و پسری میمونه.
    ایشالا که امریکا زودتر حمله کنه و این رژیم منحوس و نابود کنه. چون خودمون که همچین عرضه ایی نداریم.
    راستی نگفتی چقدر پول گرفتی این مطلب و بنویسی؟

    جواب به این نظر

  56. نیم ۱۳۸۷-۰۴-۱۹، ۱۰:۲۲ ب.ظ

    ببین زهرا خانوم

    دارم به سوال ات جواب صادقانه می دم

    این جنگ رو امریکا شروع نکرده. اینه نظر منه. ایران می خواد بکنه و همه ی تلاش اش رو داره می کنه. تویی که از گوش سوراخ کردن می ترسی مسوولی در برابر جون همه ی کسانی که تیکه و پاره می شن در حملات تروریستی ایران. مسوولی در برابر شکنجه های وحشتناک دستگاه مورد حمایت ات روی دانشجوهای خودش.

    نترس. من از امریکا دفاع نمی کنم که بخوام مسوول کشته های بی گناه جنگ هایی باشم که امریکا شروع کرده. جریان ایران حتا با عراق فرق می کنه. ایران دنبال بمب اتمی است.

    من دل ام می خواد بدونم واقعن شما این رو نمی دونید. یا می دونید و خودتون رو به اون راه می زنید؟ این رو من می خوام صادقانه بدونم. صادقانه!

    جواب به این نظر

  57. Pat.Riot | MohammadAli's Persian Weblog ۱۳۸۷-۰۴-۱۹، ۱۱:۱۲ ب.ظ

    اگر ایران بخواهد تنگه‌ی هرمز را مسدود کند…

    ایالات متحده‌ی آمریکا، قول شرف داده‌است تا مانع مسدود شدن تنگه‌ی هرمز توسط ایران شود : «به ایران اجازه نخواهیم داد که تنگه هرمز را ببندد»…

  58. Saeid ۱۳۸۷-۰۴-۲۲، ۱۱:۰۸ ق.ظ

    درباره نظر بالایی اگر آمریکا شرف داشت هواپیمایی مسافربری ایران رو با موشک نمی زد اگر آمریکا شرف داشت میلیون ها پول نمی داد که اسرائیل اصلاح نژادی بکند و بچه های عرب های یحودی رو تحت تششع قرار دهد تا بیمار و بمیرند اگر آمریکا شرف داشت …
    ————–
    و اما خواهرم اصلا نگران نباش آمریکا یا اسرائیل به هیچ وجه من الممکن نمی توانند به ایران حمله کنند دست کم ۱۴ سال ضمانت می کنم برات اگر حمله کند شکست براس چون ۱۰۰% هست این رو بخاطر داشته باش تعداد سلاح و نوع سلاح مهم نیست نوع به کار بری مهم هست همین جنک ۳۳ روزه لبنان یک مثال ساده که ۱ از ۵۰۰۰ توان ایران رو ندارد نتوانستند کاری انجام دهند همه دنیا این را می داند که حمله به ایران آغاز ۱۰۰% جنگ جهانی سوم خواهد بود آمریکا تنها راهی که دارد این هست که حمله فرهنگی و روانی بر روی ایران انجام دهد تا فرهنگ ایرانی رو تغیر بدهد که به لطف ماهواره ها این یکی را تا اینجا رو به راه کرده هست و هنوز مانده که تاسیر مطلوب رو بگزارد که آن هم با فرستادن ماهواره ایران و چیزهای که خودتان بهتر از من می دانید به پایان خواهد رسید و باز آن نقطه ورود هم برچیده خواهد شد در این بین ما جوانان این خاک باید هوشیار باشیم و با تمام توان فناوری ها روز را بومی کنیم و این فرهنگ را بسازیم ما هستیم که آینده این خاک را به ارث خواهیم برد پس باید دیدگاه های خود را در جامعه ایجاد کنیم اما نه با کپی از فرهنگ غرب با فرهنگی که ایرانی از بدو پیدایش این خاک با خود دارد و چند صد سال به دست سلطه طلبان تحقیر و تخریب شده هست ما باید باز قطب علم و ثروت در دنیا بشویم و به لطف خدا خواهیم توانست درباره آمریکا هم این را به شما قول می دهم آمریکا تا ۸ سال آینده دیگر این قدرت را نخواهد داشت به لطف یزدان پاک

    جواب به این نظر

  59. حمید ۱۳۸۷-۰۴-۲۵، ۱۲:۱۷ ب.ظ

    آمریکا ازاین خیلی می زنه اما من مگم جنگ روانی بدتر از جنگ نظامی چون آمریکا میخواهد با مریکا مجنگ روانی بدون نابود کردن همه ایران رو بدست بگیره با این شرایط ما می خواهیم با آ مریکا مزاکره کنیم به مردم عزیز ایران توصیه مکنم مواظب باشید

    جواب به این نظر

نظر شما