مقایسه با دیگران صحیح است؟

* چرا همه عالم و آدم پینگ میشن الا من؟ ای کاش این باگ بلاگرولینگ هر چه سریعتر رفع بشه. آدم دلش میسوزه. سرویس خوبیه. بعید میدونم رقیب خاصی هم داشته باشه.

* هر وقت به مامانم میگم از شرایط فعلیم ناراضیم و احساس میکنم به هیچ جایی نرسیدم (یا اقلا جاهایی که دلم میخواست) میگه نه تو نباید ناشکری کنی. دختر فلانی رو ببین که چقدر از تو بدتره و یا فلان دوست دوران دبیرستانتو ببین اینا نصف تو هم نمیشن.
با اینکه شاید حرفای بالا به آدم اعتماد به نفس بده و باعث بشه آدم خدا رو شکرگزار باشه اما حقیقتش اینه که من فکر می کنم این مقایسه عمیقا صحیح نیست و حتی در دراز مدت باعث پس رفت آدم میشه. از طرف دیگه اگه همیشه خودمون رو با افراد بالاتر از خودمون مقایسه کنیم اینبار بیشتر ضربه میخوریم چون ممکنه اعتماد به نفس و یا حتی عزت نفسمون رو از دست بدیم
خوب حالا با توجه به شرایط بالا یعنی نباید با دیگران مقایسه بشیم؟ همیشه فقط خودمون رو با خودمون بسنجیم؟ راستش به نظر من اینهم غلطه. چون به هر حال ما در اجتماع بین همکارانمون و همکلاسی هامون هستیم و گاها ناچار و ناخواسته در معرض قضاوت دیگران هستیم و از اون مهمتر اینکه در اجتماع شرایطی پیش میاد که باید گاها از بین چند نفر بهترینها رو انتخاب کنن و توی اینجور مواقع هست که واسه اینکه بهمون ثابت بشه بهمان ظلم نشده ناچاریم خودمون رو با دیگران مقایسه کنیم. منظور از اجتماع در اینجا یک اجتماع منصف هست و نه جاهایی مثل برخی از سیستم های ارزیابی در ایران که معیارهاشون بیشتر حول محور روابط هستش!!!
پس همیشه این فرض وجود داره که مورد مقایسه، مقایسه کننده، شرایط مقایسه و … به هرحال یکی از اینها منصفانه نباشه. در اینصورت یعنی نباید مقایسه بشیم؟

نظر شخصی من اینه که باید بشیم. به نظرم این مورد یک نوع trade off هست. یعنی یکسری مزایا داره و یکسری معایب و بسته به نتیجه ارزیابی خودتون از نقاط منفی یا مثبتش باید تصمیم بگیرین که میخواین در معرض چنین ارزیابی هایی قرار بگیرین یا نه؟ به نظر من اگه میخواین از نظر شخصی و شخصیتی رشد کنین حتما جواب مثبت بدین. منظورم از رشد شخصی رشد تحصیلی و کاری و اینجور چیزاست و رشد شخصیتی یعنی رشد اجتماعی (اعتماد به نفس، مورد اعتماد بودن و …). اگر در مورد خودتان شناخت کافی و منطقی و واقع گرا داشته باشید حتی اگر در این مقایسه ها پیروز نشید بازم به رشد خودتون کمک کردین البته به شرطی که به خودتون و زحماتی که کشیدین ایمان کامل داشته باشید. برای مثال اون دانش آموزی که تو یه خونه محقر روستایی و یا کمترین امکانات زندگی کرده و پدر و مادرش سواد ندارند و کشاورز هستند اگه توی دانشگاه استان محل سکونتش قبول بشه نباید خیلی خودش رو دست کم بگیره که چرا نفر اول کنکور نشده یا چه میدونم فلان دانشگاه در تهران قبول نشده. حقیقت اینه که شرایط مقایسه در این حالت صحیح نیست. یعنی در حقیقت نیازی نیست این آدم خیلی خودش رو دست کم بگیره. و یا اگه فردی هستید که علیرغم همه شایستگی هاتون سمتی که در فلان اداره دولتی دارید بسیار سطح پائینه ولی فلان فرد فقط به خاطر اینکه ننه و باباش کاره ای بودن در سن ۱۴ سالگی شده کارمند رسمی وزارتخونه بازم نباید از دست خودتون ناراحت باشید. واقعیت اینه که در این حالت مقایسه کننده فرد منصفی نبوده و اصلا سیستم ارزیابی غلطه
مسئله بعدی نیاز مداوم به اثبات شدگی هست! به نظر من واقعا خیلی لازم نیست فرد مداوما در تلاش باشه که خودش رو اثبات کنه. باور داشته باشیم که اونی باید و برحقه و قدر اینها رو میدونه خودش می فهمه. اونی هم که نباید و یا نمیتونه و نمیخواد بفهمه اگه خودمون رو به درو دیوار هم بزنیم کارساز نخواهد بود. پس بهتره خودمون باشیم و با ارزشهای خوب خودمون زندگی کنیم.

از وبلاگ سماموس: * از من به تو نصیحت: لذت بردن از زندگی را جزو TODOهایت قرار نده
//TODO: Please implement it right now
public void EnjoyYourLife()
{
}

۲۱ نظر

  1. خسروبیگی ۱۳۸۶-۰۸-۲۱، ۴:۳۱ ب.ظ

    چرا از اینجا به بعد کل وبلاگت سبز شده؟؟؟؟؟؟
    درستش کن بابا، بیخیالی نسبت به اشکالات فنی وبلاگ آنهم برای کسی که متخصص کامپیوتر هست زشته!

    [جواب به این نظر]

  2. زهرا ۱۳۸۶-۰۸-۲۱، ۵:۴۴ ب.ظ

    مشکل از ادیتور وردپرسه نمیدونم چطوری باگشو رفع کنم. ظاهرا تگ انتهای پی اچ پی مشکل داره. انگار بسته نشده. این مشکل اغلب پیش میاد. به خصوص وقتی آخرا مطلب خراب میشه.

    [جواب به این نظر]

  3. علی ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۱:۴۶ ق.ظ

    سلام،

    فکر می کنم معمولا برای ارزیابی یا سنجش هر چیزی دو معیار وجود داره، یکی نسبی، یعنی نسبت به یه چیز یا کس یا موقعیت و مشخصات دیگه، یکی هم مطلق. تو ناوبری و موقعیت سنجی هم از این مفاهیم استفاده می شه.

    حالا چیزی هم که شما گفتی رو می شه اینجوری راحت تر تفسیر و فهم کرد:

    من فکر می کنم هر کسی تو زندگیش نیازمند یه سری اصولی هست که بتونه بر اساس اون حرکت کنه، خودشو ارزیابی کنه و اگه لازم شد مسیرشو اصلاح. البته این اصول می تونه در طول زمان شفاف تر، کامل تر و یا تغییر کنه، اما باید یه حد قابل توجهی از ثبات رو هم داشته باشه.

    حالا این مقایسه با دیگران به چه دردی میخوره: خوب فکر می کنم برای ارتقاء همین اصول، اما نباید محور حرکت آدم بشه.

    متاسفانه معیار حرکت شخصی ما تو ایران بیشتر نسبی هستش، نسبت به رفتار دیگران انتخاب میکنیم، ارزیابی می شیم و … و این وقتی آدم یک کم عقلش بیشتر می شه، خیلی آزار دهندست.

    [جواب به این نظر]

  4. محمد حسن ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۳:۱۴ ق.ظ

    سلام
    یه سریم به ما بزن.خوشهال میشیم.
    یا علی

    [جواب به این نظر]

  5. محمد جواد ساعی ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۱۰:۰۷ ق.ظ

    منم موافقم…
    سنجش ممکنه اشتباه باشه…

    [جواب به این نظر]

  6. خانمه ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۱۱:۵۴ ق.ظ

    ظاهرا من جز عالم و ادم نیستم …چون پینگ نمیشم.

    [جواب به این نظر]

  7. آرش ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۱۲:۱۲ ب.ظ

    سلام

    به نظر من اگر قرار باشه مقایسه ای انجام بشه و این مقایسه در جهت بهبود یک فرد (یا حتی یک شی) باشه.
    و همچنین به این صورت باشه که تمام مزای، معایب و نقاط مشترک هر دو فرد در نظر گرفته بشه(نه فقط مزایا)
    بهتره که با بهترین فرد که از نظر خودمون بهترینه باشه. مشکل ما آدما اینه که وقتی می خواهیم مقایسه کنیم خودمون
    رو با تمام دورو بریها، دوست و آشنا، همکار و … خلاصه همه آدما مقایسه میکنیم. و پیش خودمون می گیم که چرا
    من جای اینا نیست، چرا من نمیتونم این موفقیتها رو داشته باشم، چرا من ….
    مشکل مقایسه ماها فکر میکنم همین جاست که می خواهیم جای تمام آدما باشیم.

    شاد باشید

    [جواب به این نظر]

  8. زهرا ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۱۲:۳۵ ب.ظ

    به خانمه شما که پینگ میشین خانوم:-) یکی باید ما رو پینگ کنه بعد ۴ تا مطلب هنوزم اون زیر میرام

    [جواب به این نظر]

  9. زهرا ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۱۲:۳۸ ب.ظ

    به آرش:
    نظر من اینه که مقایسه حتی اگه لزوما در جهت بهبود نباشه بازم منجر به بهبود میشه. مثلا ممکنه یک مقایسه باعث بشه نقاط ضعفمون رو بهتر بشناسیم توی این حالت عملا مقایسه ربطی به شناخت مزایا مون نداره و در واقع داره ضعفامون رو گوشزد می کنه اما هدفش بازم بهبوده.
    البته بسته به نتیجه ای که میخوایم از مقایسه بگیریم هم داره. مثل اینکه باعث میشه روی خودمون بیشتر کار کنیم و یا اینکه اعتماد به نفسمون رو از دست بدیم

    [جواب به این نظر]

  10. آرش ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۱:۴۲ ب.ظ

    بله موافقم مقایسه همیشه در جهت بهبود انجام میشه. این که میگین مقایسه می کنیم تا نقاط ضعفمون رو بفهمیم و در جهت بهبودش اقدام کنیم، خوب من مخالف این نیستم ولی اینجور که به نظر میاد شما نسبت به موقعیت های مختلف یا کاری یا درسی دائم خودتون رو با دیگران مقایسه میکنید و نتیجه این مقایسه بیشتر منجر به این میشه که شما فکر کنید دارای نقاط ضعف هستین و به مرور زمان نتیجش این جمله میشه که بالا گفتین : “از شرایط فعلیم ناراضیم و احساس میکنم به هیچ جایی نرسیدم”

    راستشو بخواین من خودم تا چند ماه پیش همچین احساسی داشتم و حتی به این فکر هم افتادم که خودم از این دنیا راحت کنم….. ولی حالا به این نتیجه میرسم که تنها ضعفی که ما (یا شایدم من) داریم اینه که خودمون رو قبول نداریم.

    دیگه فقط اینو می تونم بگم که اون چیزی که ما از نداشتنش احساس ضعف می کنیم ممکنه یکی دیگه از داشتن همون چیز احساس ضعف کنه

    موفق باشید

    [جواب به این نظر]

  11. زهرا ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۲:۳۰ ب.ظ

    نه نه اینطوری نیست نباید این احساسهای لحظه ای که گاها همه ما داریم رو به حساب کل بذاریم. منظورم اینه که همه ما گاهی وقتا احساس عجز و نا مفیدی می کنیم. اما این احساسات گذرا هستند. منظورم یه احساس ضعف دائمی و ترس از مقایسه شدن هست.

    من هم همیشه مقایسه نمی کنم و واقعا تا حالا اونقدر احساس عقب بودن نکردم که بخوام خودم رو از بین ببرم. منظور من این بود که به طور کلی نباید از ریسک کردن مقایسه شدن و یا مسابقه دادن با دیگران بهراسیم وگرنه طبیعی هست که گاهی اوقات اقرار کنیم آدم نامفیدی هستیم و یا به هیچی نرسیدیم
    فکر میکنم بخشی از انسان بودنمونه

    [جواب به این نظر]

  12. یاسمن(چند قدم نزدیک تر به خدا) ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۳:۲۷ ب.ظ

    مقایسه کردن با فردی که ازمون جلوتره در صورتی خوبه که ما رو ترغیب کنه به تلاش بیشتر در غیر این صورت مخربه…اما تو پست قبلیت که برام خیلی هم جالب بود فکر کنم fishing اینجوری نوشته میشه نه؟ اگه به معنی ماهی گیری باشه…

    [جواب به این نظر]

  13. زهرا ۱۳۸۶-۰۸-۲۲، ۳:۳۴ ب.ظ

    یاسمن جان اون اسمو از یک مقاله NIST برداشتم و دقیقا همین طور نوشته بود. اگه وقت کنم حتما لینک مقاله اش رو هم میذارم

    [جواب به این نظر]

  14. مهرداد ۱۳۸۶-۰۸-۲۳، ۱۲:۳۶ ق.ظ

    سلام خانم زهرا
    پیشنهاد میکنم که این مطلب رو بخونید.

    http://somamos.blogfa.com/8511.aspx

    با آرزوی مؤفقیت.

    [جواب به این نظر]

  15. آلوچه ۱۳۸۶-۰۸-۲۳، ۱۲:۴۵ ق.ظ

    سلام
    اینو اگه تونستی ببین.
    http://uk.youtube.com/watch?v=LnLVRQCjh8c
    بعد میتونی مقایسه بکنی که با امکاناتی که داشتی و داری چه کردی. من همیشه خودمو اینجوری مقایسه میکنم و بعضی وقتا نتیجه اش امیدوارم کننده و بعضی وقتا ناامیدکننده اس . موفق باشی

    [جواب به این نظر]

  16. ناشناس ۱۳۸۶-۰۸-۲۳، ۱:۵۱ ق.ظ

    سانسور شد

    [جواب به این نظر]

  17. ناشناس ۱۳۸۶-۰۸-۲۳، ۱:۵۲ ق.ظ

    سانسور شد

    [جواب به این نظر]

  18. وحید ۱۳۸۶-۰۸-۲۳، ۹:۵۹ ب.ظ

    زهرا جان در مورد باگ و پینگ بلاگرول فقط می‌تونم بگم برای من که پینگ می‌شی.
    انجام این کار برای رفع مشکل دیگه‌ای توصیه میشه.

    در مورد رقیب هم٬ گوگل ریدر داره جاشو می‌گیره.
    می‌تونه لینک وبلاگهای مورد علاقت رو با خلاصه‌ای از مطلب یا هر پارامتر دیگه‌ای که مدنظرت باشه تو وبلاگت نشون بده.

    [جواب به این نظر]

  19. ح بشه ۱۳۸۶-۰۸-۲۴، ۱:۳۲ ق.ظ

    من بیشتر به این معتقدم که آدم خودش و کارها و فعالیتش رو اغلب ارزیابی کنه. خوب اگه ادم هدفی و برنامه ای داشته باشه ، خوب ارزیابی هم میکند. مقایسه هم اگر که ما را به روشهای با بهروری بیشتر آشنا بکند و اشتباه های ما را مشخص کند خوبه. بایستی در نظر گرفت که هر کسی نقطه قوت و ضعفهای خاص خودش را دارد. این مطلب هم جایی خواندم که جالب بود.
    حرمت اعتبار خود را هرگز در میدان مقایسه ی خویش با دیگران مشکن که ما هر یک یگانه ایم .موجودی بی نظیر و بی تشابه و آرمانهای خویش را به مقیاس معیارهای دیگران بنیاد مکن تنها تو می دانی که « بهترین » در زندگانیت .چگونه معنا می شود

    [جواب به این نظر]

  20. ع ش ق ۱۳۸۶-۰۸-۲۴، ۳:۳۹ ب.ظ

  21. امید ۱۳۸۶-۰۹-۱۸، ۶:۵۶ ب.ظ

    جناب ناشناس میدونی ترکهای اهل نت در جواب تو چی میگن ؟
    سیکتیر بینیم بابا

    [جواب به این نظر]

نظر شما