چرا اکثرا چادریها رو تحقیر می کنند؟!

* اینهایی که دارم این پاپین کپی می کنم بخشهایی از وبلاگ خانومی به نام خرس قهوه ای هست که من امروز وبلاگش رو خوندم و خیلی خوشم اومد. اون درددل کرده که چرا ماها اکثرا چادریها رو تحقیر می کنیم؟! من به شخصه چه به چادری و چه غیر چادری احترام میگذارم و معتقدم که نباید از روی ظاهر آدما قضاوت کرد. اونقدر متنش صادقانه و رک و راست بود که دلم نیومد همه اشو نذارم. حالا خرس قهوه ای چی نوشته:
«همین می شه که آدم خسته می شه. همین می شه که آدم دل زده می شه. آدم دلش می خواد بره یه جایی که مردمش از روی ظاهر قضاوت نکنن. دلش می خواد همه ی زندگیش و بریزه گوشه یه چمدون و بزنه به چاک! بره اونجایی که معیارشون برای سلام های گرمشون یا خم شدن تا نوک شصت پاشون٬ مارک لوازم ارایش خانومه یا مدت ریش مرده نباشه! حالم بهم می خوره از همه نگاه هایی که با تحقیر به آدم دوخته می شن. نگاه هایی که از بالان! من دلم گرفته…من دلم از سردی همه این مردم گرفته. بذار بگم. چه فرقی می کنه اگه چار نفر به خاطر این که واقعیت خرس قهوه ای یه دختر چادریه دیگه اینجارو نخونن؟! به همون جهنمی که این روزا همه رو حواله می کنم همونجا!
من یه دخترم. من یه دختر مسلمونم. من یه دختر مسلمون چادری ام. من یه دختر مسلمون چادری اجتماعی ام. من یه دختر مسلمون چادری اجتماعی شیطونم. من یه دختر مسلمون چادری اجتماعی شیطون درس خونم. من یه دختر مسلمون چادری اجتماعی شیطون درس خون با یه عالمه آرزو و ایده و فکر توی کلمه م ام! اصلاْ مهم نیس من کیم. قبل از اینکه همه اینا باشم من یه آدمم! یه آدم که حق زندگی داره٬ حق انتخاب داره٬ حق داره اونجوری که دوست داره فکر کنه٬ راه بره٬ حرف بزنه٬ لباس بپوشه…
من موندم متعجب! اینهمه آدم با ادعای روشنفکری٬ با ادعای جستجو برای آزادی. مگه آزادی چیه؟ مگه آزادی شامل آزادی افکار نمی شه؟ آزادی انتخاب؟ ما مثلاْ الآن خیلی فرق داریم با فلان کشور که حق تحصیل رو از دخترای مسلمون می گیرن؟ که روسری از سرشون می کشن؟ که به اعتقاداتشون٬ به باوراشون توهین می کنن؟ چه فرقی داریم؟! من با تو ام! با تویی که فروشنده ی یک فروشگاه باکلاس توی بالاشهری! تویی که اگه یه مشتری چادری بیاد توی فروشگاهت نادیده می گیریش! یا اصلاْ راش نمی دی یا اگه اومد تو جوری جوابشو می دی که زودتر شرشو کم کنه! من با تو ام! استاد عزیز این مملکت! که معیارت برای سنجش دانش یه دانشجو قوس کمرشه و رنگ لباش! که اگه دانشجوی چادری سر کلاست داشته باشی هیچوقت توجهی بهش نشون نمی دی حتی اگه بهترین دانشجوی عمرت باشه!
من با تو ام! تو که توی این مملکت زندگی می کنی و وقتی از کنار یه زن چادری رد می شی خودتو انقدر می کشی کنار که خدای نکرده آلوده نشی از تماس باهاش! همچین نگاش می کنی که انگار اون از ناف داهات اومده و تو نسل اندر نسلت شاه و شاهزاده بودن! با تو ام! با تویی که فکر می کنی هم کلاسی چادریت ارزش ارتباط برقرار کردن و دوستی رو نداره! توی که فکر می کنی همه چادری ها یه سری آدمای خشکه مذهبن که از شادی هیچی نمی فهمن و مهم ترین مسئله زندگیشون عقب افتادن وقت نمازشونه! کسایی ان که از هیچی سر در نمیارن. نه از سیاست٬ نه از جامعه و روابط آدما٬ نه از سلیقه و رنگ و آب!
فکر می کنی اون دختر چادری که همسن توه دوست نداره قرتی بگرده؟ دوست نداره شلوار کوتاه بپوشه و مچ سفید پاهاشو به همه نشون بده؟ دوست نداره مانتوی تنگ بپوشه که چشم همه مردا دنبالش باشه؟ دوست نداره هفت قلم نقاشی کنه صورتشو همه حظ کنن از دیدن چشمای شهلاش؟ دوست نداره عطری بزنه که وقتی از توی یه کوچه رد می شه تا یه ساعت بعدش کوچه بوی عطرش و بده؟ دوست نداره با کلاس بازی در بیاره با پسرای هم کلاسیش دست بده؟ دوست نداره ناخوناش و مانیکور کنه ناخون مصنوعی بذاره هر روز یه جور نقاشیش کنه؟ فکر می کنی دوست نداره موهاش و مش کنه بریزه تو صورتش٬ یه شال بندازه روی سرش که هر نسیمی همون یه تیکه پارچه رم از سرش برداره؟ مگه یه دختر چادری گرمش نمی شه؟ تابستون و نمی فهمه؟؟ یعنی حالیش نیست یه روسری کوچیک چقدر خنک تر از مانتو و مقنعه و چادره؟!
به خدا می فهمه! همه اینا رو می دونه. دلشم می خواد. کی بدش میاد از خوشگل بودن؟ از توی چشم بودن؟ اونم برای یه دختر که زیبا دوستی توی خونشه. توی وجودشه. ولی اعتقادش این نیست. درست یا غلطش پای خودش. همونطور که درست و غلط کسی که به این چیزا اعتقاد نداره پای خودشه. من حرفم این نیس که همه بیاین بشیم خواهران زینبیه! به کسی هم توهین نکردم و نمی کنم. خیلی از دوستای من اصلاْ چیزی به اسم حجاب رو قبول ندارن. حرف من یه چیز دیگه س.
من می گم اون دختر چادری یه آدمه! باهاش مثه آدم برخورد کنیم!
من دیگه یه دختر نوجوون نیستم که بخوام با این برخوردا از چیزی که دوسش دارم برگردم. اما چرا٬ خانوم٬ آقا٬ چرا دل اون نوجوون دل نازک رو می لرزونی با نگاهت؟ چرا تحقیرش می کنی که برگرده از هرچی خدا و پیغمبره. خود این مذهبی نماها به اندازه کافی گند زده ن به واقعیت ماها. تو رو خدا شماها نمک نشین به این زخم! چند سال پیش٬ وقتی من خودم نوجوون بودم٬ اوضاع نمی گم خیلی خوب بود. اما لااقل از الآن خیلی بهتر بود! لااقل ۲ جا پیدا می شد که به خاطر چادری که سرت بود بهت احترام بذارن. یه جور نگاه مودبانه تحویلت بدن. الآن اگه مسخره ت نکنن٬ کسی دیگه تحویلتم نمی گیره! من اون احترام و نمی خوام.
من رفتار عادی با یه شهروند و می خوام. با یه همشهری. با یه ایرانی. با یه آدم! سخته…به خدا خیلی سخته. جوون باشی٬ شادابی سن ات رو داشته باشی٬ خواسته ها و آرزوهای همه هم سن و سالاتم داشته باشی اما خودت و به خاطر اعتقاداتت از یه سری چیزا محروم کنی. حالا از اون سخت تر اینه که یه نموره شیطونم باشی٬ بچه راحت و اجتماعی ای هم باشی٬ هرکسی هم بهت نزدیک شده باشه همیشه پیشت مونده باشه چون دوست داشته٬ دلسوز همه باشی خودت٬ همه رو به یه چشم نگاه کنی٬ بین دوستات فرق نذاری٬ اونوقت باهات اینجوری تا کنن! قربانی یه پیش داوری احمقانه ت بکنن!
دلم بد سوخته…بد!!»

* این بالائی ها حرف خرس قهوه ای عزیزم بود که امیدوارم دیگه هیچگاه توی زندگیش تحقیر نشه و اینقدر دلش نشکنه. حالا یک سوال:
تا حالا شده واقعا این کارو بکنین؟! منظورم اینه که با حرکاتتون، حرفاتون و یا حتی نگاهتون یه خانوم چادری رو تحقیر کنید؟! کسائی رو می شناسید که اینطوری باشند؟ فکر می کنید انگیزه اصلیشون از تحقیر چادری ها چی باشه؟!

۱۷۲ نظر

  1. kamrad ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۱۱:۵۲ ق.ظ

    ! من تاحالا اینجوری فکر نکردم.! من که دیدگاهم اینطوری نیست! به نظر من ایشون دیدگاه بهتری هم میتونن داشته باشن! به طور مثال اگه کسی قراره به خاطر ظاهر آدم، با آدم ارتباط داشته باشه همون بهتر که نداشته باشه. با این وضعیت حداقلش اینه که آدمهای هرزه از آدم دور میشه. درسته انسانهای واقعی تو این دوره زمونه خیلی کم شده، ولی باید ببینی چی بیشتر برات می ارزه.

    vida-juju Reply:

    سلام اعتراف میکنم من این کارا رو میکنم و گاهی اونارو تهقیر میکنم . ولی چرا؟ چون قبل این که ما یه کاری بکنیم اونا این کارو با ما میکنن باور کن خرس قهوه ای عزیز تا حالا نشده که من از کنار یه چادری بگذزم و اون بهم چپ چپ نگا نکنه که چرا حجاب ندارم و …به نظر من هر کی خودش میدونه چطور باشه . ممنون

  2. asal ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۱۲:۰۱ ب.ظ

    از نظر من هر کسی آزاده هر جوری که دوست داره بگرده و خب هر کسی هم یه سلیقه ای داره که ممکنه گاهی باب میل خیلی های دیگه نباشه بهرحال سلیقه ئیه و مسلما باید هر کی تو انتخابش آزاد باشه شاید حتی یکی نه از روی اعتقاد بلکه مثلا چادر رو قشنگتر از مانتو روسری بدونه بهرحال به خود طرف مربوطه
    اینکه الان اوضاع دقیقا تو جامعه چطوریه نمی دونم چون چند سالی هست اونجا نیستم و مسافرت هم نیومدم اما اینطور که خرس قهوه ای نوشته باید بیشتر افراد جامعه ضد چادریها شده باشن که به نظر من باز هم نباید به دل بگیره چون تا حدی قابل درکه چرا کسی دل خوشی نداره چون همه این گیر دادنها و اذیت کردنها چه تو دانشگاه چه توسط کمیته خانومهاش همه چادری هستن(درواقع باید باشن) و تو خیلی از سریالها و فیلمها هم خیلی اغراق میشه و تصویر چندان جالبی ازشون نشون داده نمیشه هرچند باز هم این دلیل نمیشه به همه چادریها بی احترامی کرد اما منظورم اینه که تو ناخودآگاه مردم یه حس منفی نسبت به این افراد هست که قابل درکه چون از افراد با این پوشش خیلی اذیت شدن اونها هم به خاطر ظاهرشون که چرا مثلا مانتو کوتاه تنشون بوده یا…بهرحال مقصر دولته که خیلی جاها اجباری اش کرده یا با افراد با این پوشش مردم رو آزار داده و ذهنیت مردم رو خراب کرده پس نباید به دل گرفت

  3. روژ ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۱۲:۲۹ ب.ظ

    من تا حالا به یه خانم چادری خیلی با نفرت و تحقیر نگاه کردم (این موردیه که الان یادم می یاد) که اون هم اصلاً به خاطر چادری بودنش نبود. به خاطر این بود که تو فرودگاه ارومیه به من تذکر داد که حجابم رو درست کنم. من هم کاملاً به خاطر دارم که آنچنان با تحقیر نگاه کردم این زن رو که روشو برگردوند و رفت. دوست نزدیک چادری ندارم. اما با خیلی چادری های دانشگاه یا محیط کار روابط خوب و صمیمانه ای دارم و اصلاً نگاه خاصی نسبت بهشون ندارم. اینی که با هم دوست صمیمی نمی شیم هم به نظرم کاملاً منظقیه، چون بخشی از اعتقاداتمون با هم فرسنگ ها فاصله داره. من نگاه تحقیر آمیز به هر انسانی (اون هم به خاطر پوشش) رو رد می کنم. اما باید بپذیریم که چیزی که باعث این برخوردها می شه شاید بخش مهمیش به خاطر نگاه تحقیر آمیزیه که از طرف نمایندگان این تفکرها (یعنی تعداد نه چندان کمی از زنان چادری) به آدمای عادی وجود داره. من خودم به هیچ زن چادری ای به خاطر چادری بودنش نگاه تحقیر آمیز نداشتم، اما از طرف زنان چادری زیادی نگاه تحقیر آمیز رو (به خاطر پوششم) حس کردم. ضمن اینکه این رو هم در نظر داشته باشین که در مورد دید زنان چادری نسبت به غیرچادری ها در خیلی از موارد این می تونه از نگاه تحقیر آمیز فراتر بره و برای اون فرد عادی مشکل هم ایجاد بشه. می خوام بگم که اینکه در مجموع قدرت فعلاً در دست قشر مذهبیه یک واقعیته و شاید بخشی از حس تحقیر نسبت به نمایندگان تفکرات مذهبی به همین دلیل باشه. و البته منظور قدرتیه که بی نهایت هم ازش سواستفاده شده.

    vida-juju Reply:

    khob kheili ziade injur moreda ke una bemun tazakkor midan khob age be nazare to bashe ke kherse ghahvei nabayad una be ma tazakkor bedan chon har ki khodesh midune ke chejur zendegi kone va chetor lebas bepushe chan bar in mozu vase man pish umade ke pishe hame zaye shamo hey az yarafe una tahghir sham ke chera hejab nadaram are man khatereye khoshi az in chadoria nadaram ba in ke tipamam anchenani nisto mamolie vali hamishe ye juri negam mikonan miduni manam mesle to aslan tu khiabuno invar unvar rahat nistam mituni darkam koni dg .khob in yejur mozale be nazare man bayad tu in donya adam bashim hamin bara hame kafie ADAM BUDAN

  4. خودم ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۱:۱۵ ب.ظ

    خیلی جالب بود مخصوصا اینا که راجع به حجاب نوشته بودی
    انصاف برای همه خوبه

  5. morvarid ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۱:۵۹ ب.ظ

    همه حرف هایی که زدی درست و من هم موافقم.اما روی دیگر سکه رو هم باید دید. برخی چادری هایی که خدا نکنه میدون دستشون بیفته! وقتی منه که مادر، خواهر و اغلب آشناهام چادری هستند با روپوش و مقنعه اونم ساده ساده مقابلشون قرار بگیرم جوری نگاه می کنند که همون تحقیری که گفتی ازش می باره. گویی که حضرت فاطمه و دیگر ائمه و …. مهر تاییدی بر اعتقاد و کردار و شمایل آنها زدند و انگار که امثال من ادمهای بی اعتقاد و نامسلمونی هستیم که بویی از خدا و پیغمبر و ائمه نبردیم و نمی دونیم نماز چیه دعا چیه. تحقیر آنها و رفتار آنها کم اثرتر از این دسته ای که توصیف کردید نیست.
    شاید همینها هستند که باعث می شن نگاه به افراد چادری بد باشه و رفتار بد بعضی ها با ادم های چادری ادمو اونجور که باید متاثر نکنه.

  6. امین ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۲:۰۵ ب.ظ

    سلام ،
    فکر می کنم اکثر افرادی که در این وبلاگ آمد و شد دارند جوانان هستند ، ولی من کمی سن و سالم بالاست ( ۴۳ سال ) یک دختر نوجوان دارم که در دبیرستان مشغول تحصیل است . اما دل من و خیلی از کسانی که با آنها آشنا هستم . ( منظورم از نسل خودم است ) از کینه مسلمانان و اسلام پر است ، میدانی چرا برای این که نسلی فدا شده هستیم آنهم فدای هیچ و پوچ ، نمی دانم چرا ولی آنقدر از مذهب و مذهبی ها کینه دارم که اگر زمانی اتفاقی رخ دهد که موجب تغییر وضعیت فعلی شود . حاضرم با دستان خودم تمام آنهایی را که ظاهری مذهبی دارند یک به یک خفه کنم .

    vida-juju Reply:

    kamelan movafegham agha amin gol gofti

    من Reply:

    تو با این منطق آب دوغ خیاریت و با این حماقتت اوج وحشیگری درونت رو نشون دادی!
    خدا رو شکر که قدرت دست مذهبی هاست و شماها هیچ غلطی نمیتونید بکنید.
    خدا خر و دید بهش شاخ نداد!

  7. عبدالجبار ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۳:۲۰ ب.ظ

    خوب گفتی با نگاه تحقیر کردید تا حالا نگاه که سهله هزار دفعه روشون فحش هم دادم حالا چرا؟ خوب به خاطر این رژیم و حکومت به خاطر اذیت و آزاری که توی این جامعه تحمل میکنیم همش رو از چشم کسانی میبینیم که با اعتقاداتشون آب به آسیاب حکومت اسلامی میریزند با علم به اینکه این کارشون چه تبعاتی برای جامعه داره حالا بعد از سی سال باید فهمیده باشه
    فکر کردی اگر مسلمونها دو آتیشه نبودند این حکومت هم نبود پس ما هر چی بدبختی میکشیم از این چادر و ریش می باشد پس باید از پایین جامعه شروع کرد و نه از بالا اگر کسی این اعتقادها را نداشته باشه خوب اونوقت حکومت هم نمیتونه به بهانه اسلام به ما زور بگه
    نتیجه اخلاقی: هر وقت یه چادری دیدید روح پدرش رو بیارید جلوش همونجا تو خیابون اگر تونستید باهاش …

    عبدالرحیم Reply:

    امیدوارم تا زمانی که این تفکر احمقانه رو داری صاحب دختر نشی چون مطمئن باش اون وقت یه کی هم در مورد دختر تو این طوری فکر می کنه

    من Reply:

    باز هم میگم:
    خدا خر و شناخت بهش شاخ نداد!

    ناشناس Reply:

    خدا کنه یکی با زن وبچه ی خودت این کارو کنه.از خدا نمی ترسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. maryam ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۳:۳۹ ب.ظ

    منم با عبدالجبار کاملا موافقم

  9. مژگان ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۴:۱۵ ب.ظ

    بنظرم اصلا اینطوری نیست! درسته که ایشون هم مثلا از ما بهترون وتقریبا کوبیده ولی من سعی می کنم بدون قصد وغرض جواب بدم .بهش بگم که منم مورد تحقیر همین خواهران مثلا مسلمون قرار گرفته ام .اینکه تا اونها رو می بینم باید منتظر این باشم که عقایدشونو بزور بشنوم یا بهم به زور تحمیل بشه . همچین نیست که می گه…من شخصا برای خودم ارایش می کنم تو خونه وبیرونم هم فرقی نمی کنه حتی وقتی تو ماشین جلوی در خونه می رسم دوباره رژمو تمدید می کنم نمی تونم الان هم تمام وکمال براش تعریف کنم تا برای این خانوم هم مسجعل بشه که واقعا من برای خودم ارایش م یکنم چون تو نوشته هاشون این نتیجه گیری رو کردن که ما دلمون خوشه برای یه نگاه هرزه …خب شاید یه عده از ما هم اینطور استباط کنن که اینها هم یه عده ادم ه….همونی که خودش گفته هستن …با این توضیح که همیشه با نگاه اونها با مثلا نصیحت اب دوغ خیاری اونها با تهمت اونها وبا گیر دادنهای بیخودی اونها ما متهم شدیم متهم شدیم به فساد به نداشتن اخلاق به کثیفی به هرزگی….زیاد تند رفته ! زیاد…چون همینهایی که اون برای عده ای از ماها گفته ما هم معتقدیم که همینها پدر ما رو دراوردن.تو دانشگاه تو کارهای دولتی باید خودتو بزنی به موش مردگی باید سیاه بشی باید سیاه ببینی تا کارت راه بیفته .همچین هم نیست که گفته .در هر صورت من با هر دو گروه که اون گروه رو مسخره می کنه یا تحقر می کنه مخالفم ! ولی ما هم چه ها که نکشیدیم وچه ها که نشنیدیم !

    ناشناس Reply:

    سلام نمی دونم چرا درمورد چادری ها اینقدر بد فکر می کنید من در مشهد زندگی می کنم اینجا چادری زیاده اما فکر نمی کنم کسی اینقدر بد مثل عبدالجبار به چادری ها نگاه کنه من چادری هستم گاهی به مانتویی ها نگاه می کنم البته نه از سر تحقیر تازه تودلم می گم خوش به حالشون که اینقدر راحتن که از متلک ها یا نگاه های خیره ی پسرا نمی ترسن یابراشون اهمیت نداره من چادر رو دوس ندارم اما به خاطر همین پسرای بی فرهنگی که تااز کنارشون رد می شی حتی اگه با باباتم باشی بازم یه چیزی می پررونند دوست ندارم چادرمو کنار بذارم پس اونهایی که چادر نمی پوشند فکر نکنند ما چادری ها از سر تحقیر بهشون نگاه می کنیم شاید تیپ یا چهره خوشگلشون باعث شده خیره بشیم بهشون به خاطر اینکه آدم چا چادری باشه چه نباشه زیبایی رو دوس داره.ناگفته نمونه اینجا اطراف حرم ازنظر متلک پرونی رکورد بقیه مناطق رو شکسته .

  10. مژگان ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۴:۱۷ ب.ظ

    برای من که اکثرا برعکس این قضیه بوده ! البته بغیر از بقول خودشون مغازه ها

    vida-juju Reply:

    kamelan ba mojgan movafegham

  11. meriyas ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۴:۲۵ ب.ظ

    بعضی‌ها چه حرفهای عجیبی می‌زنن! به نظرم نباید در مورد همه نسخه یکسان صادر کرد! همیشه احتمال اینکه قضاوتاتون درباره بقیه اشتباه باشه خیلی زیاده! تحقیری که در جملات شماها هست _چه جملات خرس قهوه‌ای درباره کسانی که دوست دارن پوشش‌ةای متفاوت ویا حتی غیر معمول داشته باشن، چه اونهایی که کامنت گذاشتن درباره کشتن؟؟؟؟؟:O آدمهای مذهبی_هیچ‌کدوم طبیعی نیست! چه فرقی هست بین کسی که بخواد از آدما انتقام بگیره به خاطر ظاهرشون و یا کسی که به زور بخواد اعتقادات خودش رو تو مغز تو بکنه؟ بهتر به همدیگه کاری نداشته‌باشیم، مخصوصاً وقتی همدیگررو نمی‌شناسید!

    بیتا Reply:

    اگر زمانه با تو نساخت تو با زمانه بساز

  12. قند عسل! ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۵:۰۵ ب.ظ

    ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را

    اگر کسی ادعا داره که از روی ظاهر افراد میتونه باطن افراد رو تشخیص بده!!؟ میتونه به خودش اجازه بده متناسب با عقایدش رفتار کنه (البته نه توهین!) در غیر این صورت حق نداره ظاهر رو ملاک قرار بده. در غیر اینصورت پس فرق یک نژاد پرست با ما چیه؟!!

  13. tiktak ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۶:۱۰ ب.ظ

    salam khaste nabashid avalan tashakor babate en hame talash dovoman darmorede en khanoom kher3 ghahvei bayad begam azize delam manam me3 khodet ye 2khtaram vali farghsh ene ke man cha2r sar nemikonam badam nemiyad amma be naare man hejab faghat tooye cha2r khola3 nemishe be nazare ma kasai ke az cha2riha dele khoshi nadaram dalil daran shyad daleleshoon en bashe ke dor az joone shoma kheyliha hastan ke zire cha2r ye karai mikonan ke dar shaen ye khanoome gole moalmoon nist akhare kalam ham en ke say kon dideto nesbat be adamaye 2robaret vasi tar koni va ye khanoomemosalmoone vaghei bashi

  14. آلوچه ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۸:۳۴ ب.ظ

    من بسیاری از اقوامم چادری هستند و براشون هم احترام قائلم. چون اونها بنا به اعتقاداتشون زندگی می کنن و من به کسانی که با اعتقاد چیزی را انتخاب می کنند احترام می گذارم. اما یه نکته مهم اینه که خیلی از کسانی که با مردم عادی برخوردهای غیرانسانی داشته اند همین خانم های چادری باتوم به دست بودند. واسه همین خیلی از مردم از آنها کینه دارند. البته من جز اون دسته نیستم ولی وقتی توی یوتیوپ کتک زدن یه دختر خانم رو توسط خانمهای باتوم به دست و چادر به سر دیدم حالم از هرچی زن متظاهره به هم خورد. آیا این خانم (خرس قهوه ای) توی ایران نیست و نمی بیند چطور با دختران به خاطر پوشش آنها برخورد می شود؟ آنها کتک می خورند زندان می روند و تبعید می شوند برای چی؟ برای اینکه به این حجاب اعتقاد ندارند. ایشان کتک خورده؟ زندان رفته؟ تبعید شده؟ تحقیر ایشان اگر کمتر از تحقیر دیگران نباشد بیشتر نیست. من دوستان چادری داشتم (توی ایران) که بسیار صمیمی بودیم و برایشان حرمت قائل بوده و هستم . آزادی برای همه باید باشد نه فقط یک قشر . ایران متعلق به همه ایرانی هاست نه فقط یک گروه خاص. بهرحال از برخورد تحقیر آمیزی که با این خانم کردند متاسفم ولی اینها نتیجه رفتارهایی بدتری است که دیده اند .

  15. ژیاردیا عینکی ۱۳۸۶-۰۴-۱۶، ۱۰:۳۸ ب.ظ

    من چادریم از نوع خفنش تازه افتخار هم میکنم
    تازه هر وقت میرم بیرون به مامانم میگم روتو بگیر
    خیلی اجتماعی ام خیلی ام دوست دارم
    خیلی هم می خندم جوک میگم همه خواننده ها و بازیگرا رو می شناسم
    در ظمن این یارو به نام میلاد بدون سانسور چشه؟ خوله؟ دیونس؟
    خلاصه یه مرگیش هست
    حتما خیلی بیکار بوده چهار ساعت نشسته این چرت و پرتا رو تایپ کرده!!
    نمی دونستم خواننده خول و دیونه و روانی هم داری؟!
    کیس جالبیه بهتره به یه روانپزشک حواله بشه؟

    پنیر Reply:

    بابااااا…… بیخیال…
    اینقدر خفنی یموقع خفه نشی…

    شیوا Reply:

    به نظر من که این حکومت خوب به هدفش رسیده یعنی همه رو به جون هم انداخته.من اصلا متوجه حرفات نمیشم به نظرم بیشتر داری تبلیغ حجاب می کنی بعدم دختر گلم الان دور دور شما چادری هاست پسرا لاسشون با ما قرتی ها می زنند آخر سر میان با شماها ازدواج می کنن.تا جایی که یادمه چادری هی با تحقیر به بقیه نگاه می کنن.در کل حجاب تو جامعه ما بین زنان فاصله انداخته هدفم همینه.به نظرم در درجه اول نباید منفی بافی کرد.اینجوری اعصاب خودتم راحت تره.اگه حجاب آزاد باشه و هر کسی خودش تصمیم بگیره ما دیگه از این بحث های بیخودی نداریم.بالا بری پایین بری جامعه ما با عریان بودن و عرض اندام زن مخالفه این فرهنگ ما ایرانی هاست.اما الان از حد نرمال خارج شدیم.در ضمن خیلیم دلت برای خودت نسوزه وضع مانتویی هه خیلی بدتره چه برای کار پیدا کردن چه رفتاری که استادا تو دانشگاه باهاشون دارن.

    xxx Reply:

    درتو بذار بابا

    xxx Reply:

    با ژیاردیا عینکی بودما(توروخدا ببینبن چه اسمی ام رو خودش گذاشته بد بخت)

    مینا Reply:

    خیلی خوب گفتی ناشناس!البته منظوره این خفن جیگره خواننده های وطنی اونم از نوع رو زمینی ایه!که ته ناجورشون خواجه امیری!!!!!!!
    منم انقدر چادری بی خود دیدم که دل خوشی از چادری ها ندارم.البته جدیدا(۳هفته ای میشه) با یه چادری دوست شدم ولیاونم از روی اجبار سرش می کنه جالبیش اینجاست که می گه خودم دوست دارم چادر سر کنم!

  16. طیبه ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۱۲:۱۳ ق.ظ

    نظر و اعتقاد هر کسی محترمه هر چند ما قبولش نداشته باشیم.

  17. علی ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۷:۱۱ ق.ظ

    به نظر من چادری ها آدمای ساده لوحی هستند که فریب خورده اند
    وگرنه آدم بیمار نیست که خودشو با این پارچه های مسخره( که اعراب هوسباز چون خودشون ،خودشونو میشناختن و نظر به ناموس دیگران داشتند ، برای در امان بودن ناموسشون ! از دید دیگران ابداع کردند !) آزار بده تو گرما و فعالیت و …
    ما عرب سوسمارخور نیستیم ، ما ایرانی با فرهنگیم . چادر مال همون عرباست .
    تاحالا فکر کردین چرا تو اروپا و آمریکا که این چیزا نیست و هر کس آزاده هر طور دلش میخاد بیاد بیرون ، کسی نظر به بدن اینها نداره ؟ ولی تو ایران : طرف چادری باشه یا مانتویی باشه و هرچی باشه ، یه عده دنبالشون راه میوفتن . میدونید چرا ؟ چون هرچیزی رو محدود و سرکوبش کنید ، صد برابر بیشتر نسبت بهش تمایل پیدا میکنید . ولی اگه این محدودیت ها نباشه همه چیز روال عادی خودش رو طی خواهد کرد .
    یه نیگاه به اینها بندازید :
    http://www.teeups.com/image.php?file=zEvw9mSLhq
    http://www.teeups.com/image.php?file=jtEGxnNhWf

    رویا Reply:

    سلام من کاملا با علی مخالفم!
    چادر از ابتدا پوشش زنان ایرانی بوده و هست،هیچ کشور عربی از چادر استفاده نمی کنه.زنان عرب عبا می پوشن.
    کی کفته توی غرب زنان مشکلی ندارن!مگه شما اون جا بودین؟گذشته از اون توی غرب زنانی که از عطرها و آرایش آنچنانی استفاده می کنن مهمولا زنان بد کاره هستن وزنان مقید به خانواده برای حظور در اجتماع از پوشش مناسب تری استفاده میکنن.
    علی گفته بود:”چون هرچیزی رو محدود و سرکوبش کنید ، صد برابر بیشتر نسبت بهش تمایل پیدا میکنید . ولی اگه این محدودیت ها نباشه همه چیز روال عادی خودش رو طی خواهد کرد .”
    اگه اینطوریه پس چرا در غرب هر روز جور جدید روابط جنسی بین انسانهای بلاقید پیدا میشه؟!یه روز روابط جنی با حیوان.یه روز همجنس بازی و… دلیلش اینه که شهوات افسار کسیخته انسان رو به بند غرایز مادی وجنسی در میارن و از تکامل عقب میندازن.ما ایرانیا چقدر بدبختیم که میخوایم راه به بن بست رسیده ی غربی هارو دوباره تکرار کنیم.
    من توی سن ۲۰ سالگی چادری شدم یعنی چند ماه پیش.جدا پوششمو دوست دارم هر چند که در گرمای ۴۰ درجه ی اهواز باشه،خدارو به خاطر این پوشش زیبا و کامل وایرانی الاصل (حتی قبل از اسلام زنان ایران چادر میزدن)شاکرو سپاس گذارم.

    ناشناس Reply:

    پس لابد برا همینه که تو اروپاو آمریکا خیلی از بچه ها مادر و پدرشون معلوم نیست.هان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  18. زهرا ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۸:۰۴ ق.ظ

    من الان اکثر نظرات رو خوندم. اکثرتون گفتید که چون توی این جمعه پلیسهای زن و یا کسانی که بی حجابی رو تذکر میدن چادری هستند!
    ولی به نظر شما آیا این دلیل میشه که همه رو با هم یکی بدونیم؟ یعنی اون دختر بی گناه که تا حالا کاری به کار کسی نداشته و فقط میخواد زندگی خودشو بکنه چرا باید به چوب بقیه بسوزه؟!

    من خودم الانم با اینکه چادری نیستم ولی یه سری دوستام حتی عضو بسیج هم هستند ولی خیلی دخترای فرهیخته ای هستند. دلیلی نمیشه که اگه یکی یه بار چیزی بهت گفته به خودت اجازه بدی تمام افراد از اون طیف رو تحقیر کنی!

    مثل این میمونه که یه دکتری باهات بدرفتاری کنی و تا آخر عمر بخوای دکتر نری و همه شون رو با نگاه و یا حرفات تحقیر کنی…

    برای من جالبه اکثر کسانی که نظر دادن از آزادی و این چیزا دفاع کردن یعنی اون خانوم معتقد حق نداره آزاد باشه که هر طوری دلش میخواد بگرده! اصلا دلش میخواد پوشیه بزنه چرا ما باید تخقیرش کنیم؟!!

    آتوس Reply:

    فقط چادریا حق دارن هرطور میخوان بگردن؟؟؟؟؟؟؟؟

  19. ada ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۹:۱۰ ق.ظ

  20. soheil ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۱۰:۵۱ ق.ظ

    باید دید چرا تو جامعه چنین طرز فکری رشد کرده .من خودم تو خانواده ای بزرگ شدم که فامیل پدری به شدت مذهبی بوده و فامیل مادری نصفه نیمه خارجی بودن و خیلی اهل مذهب نبودن. مادر من در تمام طول زندگی مشترک جدا سعی کرد به رسوم و عقیده فامیل پدرم احترام بذاره همیشه وقتی خانه اونها می رفتیم مادر من چادر سر کرد وقتی اونها خونه ما می یان چادر سرش می کنه ولی چون اونا م یدونن مادر من خیلی جاها یا تو مهمونی های خانوادگی طرف خودشون بی حجابه به راحتی قضاوت می کنن که بعله طرف سر لخته و معلوم نیست وضعیتش چیه و خلاصه مادر من یک عمر نقل محافل خاله زنکی طرف مقابل بوده.
    چند وقت پیش من با خودم فکر می کردم چرا آدم های مذهبی جامعه ایفقدر خود خواه هستن و نمی تونن بپذیرن آدم های دیگه هم اینجا زندگی می کنن. مادر من که اعتقادی به حجاب نداره وقتی خونه اونا می ره به احترامشون چادر سرش می کنه ولی حق نداره به عنوان یک آدم وقتی اونا میان خونه ما بگه من تو خونه خودم حق دارم بدون حجاب باشم و تازه باید مورد قضاوت هم قرار بگیره. اصولا قوانین مذهبی بر خلاف قوانین انسانی مثل تیغ عمل می کنه و حق زندگی معمولی رو به آدم غیر مذهبی نمی ده رفتاری که خرس قهوه ای از اون ناراحته در واقع عکس العمل قوانینی است که اون نشانه های ظاهری پایبندی بی قیدو شرطشو با خودش همه جا حمل می کنه. هر چند ممنکه خرس قهوهای واقعا طرز تفکر متفاوتی داشته باشه ولی چادر در جامعه امروز ما فقط یک پوشش نیست و سمبلی از طرز فکر مذهبی و متاسفانه تعصب داشتنه .

  21. شاملوی کثیف ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۱۱:۰۱ ق.ظ

    به بهانه ای آغاز کردیم که همه با خاک یکسان شویم. دلهامان پس از زمستان سرد خاموش شد و اینک من به دنبال تکه ای از قلب خویش میگردم. آخر خواب دیدم هنوز نفس میکشد. باشد تا عشق برای شما آمدنی باشد.

  22. زهرا ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۱۱:۳۴ ق.ظ

    به سهیل:
    در این مورد با شما موافقم.
    من یه بارم توی وبلاگ به نقل از خانوم احمدی نیا نوشته بودم که ای کاش بعضی از آدمهای مذهبی اینهمه تندخو و خشن نبودن. قرار نیست ما برای آدمها تعیین تکلیف کنیم

  23. soon ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۱:۳۴ ب.ظ

    نمیدونم فیلم گاو مهرجویی رو دیدین یا نه، این فیلم واقعا یه جهان بینی واقعیه. یه جاییش هست که مش حسن نشسته لب دیوار آبادیو کشیک میده تا نکنه آدمای ده بالایی حمله کنن. اونها فکر میکنن که مردم ده بالایی اجنبی و کافرن. این قصه همیشه و همیشه واسه ی همه مون صادقه. هر چیزی که ازش دوریم در موردش خیالبافی میکنیم. مثلا اینکه شیعه ها در مورد سنی ها چه فکر هایی میکنن و سنی ها در مورد شیعه ها چه فکرهایی. اینکه ما مسیحیان رو کافر میدونیم و اونها هم مارو. اینکه ما امریکایی ها رو دشمن میدونیم و اونها ما رو. میدونی. یه جورایی همیشه در مورد گروه “دیگر” موضع گیری شدید میکنیم. الان توی این نظرات هم که میخونی اینجوریه. اکثرا اگه با چادر موافقن، اون دسته رو میکوبن. اگرم مخالفن، این دسته رو میکوبن.هیچ کس هیچ کس واقع بین نیست. میدونی، همه مون دنبال حقیم، اما کدوم حق؟ خوب معلومه، هر دسته ای که به نفع من باشه و من توش هستم اون “حقه!” . این نظریه که همه مون داریم.

  24. k ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۱:۵۰ ب.ظ

    من این کار رو کردم. البته نه تحقیر. اما هیچ وقت دوست نداشتم با چادری، زمانی که این نماد همراهشه (چادر سرشه) همرا و همپا بشم. چون هیچوقت نتونستم به این حجاب اعتقاد پیدا کنم. همونطور که هیچ وقت دوست ندارم با یه خانمون شلوار کوتاه با آرایش زننده تو جمع دیده بشم. من با فلسفه هر دوتا مشکل دارم.
    من تو خوابگاه دوست دوست داشتنی چادریی داشتم، که به اجبار خانواده اش چادر سرش بود. من خیلی دوستش داشتم ولی با همه اینها همیشه ترجیح می دادم با اون جایی نرم.
    در هر حال بر اساس دوستان دور و بر هم در مورد آدم قضاوت می کنند.
    به نظر من می شه خیلی ساده تر و راحت تر گشت که نه نیاز به چادر باشه نه اون همه خودنمایی. تو هیچ جای دنیا افراط و تفریطی که تو ایران هست وجود نداره.

  25. nhabibi ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۹:۰۵ ب.ظ

    وبلاگ شما هم که فیلتر شد! الان دارم از پروکسی استفاده می کنم.
    وبلاگ بسیار جالبیه، امیدوارم بشه مشکل فیلترینگشو برطرف کنید.

  26. خواننده همیشگی ۱۳۸۶-۰۴-۱۷، ۱۱:۲۱ ب.ظ

    به نظر من برای حل شدن این مشکل یک راه حل نهایی وجود دارد و آن حمایت زنان چادری جهت تغییر قوانین به نفع آزادی پوشش است .

  27. mehdi ۱۳۸۶-۰۴-۱۸، ۱:۱۴ ق.ظ

    سلام.
    متاسفانه من چند بار چک کردم و دیدم که وبلاگ شما برای شهرستان دزفول از امروز فیلتر شده.

  28. ماهایا ۱۳۸۶-۰۴-۱۸، ۴:۳۸ ق.ظ

    اینکه بخواهند دیگران را از روی ظاهرشان قضاوت کنند کار درستی نیست ولی مگر همین مسلمان های افراطی از روی ظاهر قضاوت نمی کنند؟ افرادی مثل خرس قهوه ای همانقدر قربانی این اختناق هستند که خانم هایی که حجاب ندارند . بحث حجاب کاملا بحث فردی است و به شخص دیگری هم مربوط نیست. ولی آیا خانم هایی که حجاب ندارند آزاد هستند؟ خب امثال خرس قهوه ای هم نمی تواند راحت و بدون دغدغه آزادی انتخاب داشته باشد. آزادی بحثی است که یا هست یا نیست. اینکه برای عده ای باشد و برای عده ای نباشد اسمش آزادی نیست. آیا این خانمهای فرهیخته بسیجی همونقدر به اشخاص بی حجاب یا بدحجاب احترام می گذارند که به خانم های باحجاب و بسیجی؟ گمان نمی کنم.

  29. محسن ۱۳۸۶-۰۴-۱۸، ۱۰:۳۲ ق.ظ

    یه ضرب المثل قدیمی می گه: جیک جیک مستونتون که بود، فکر زمستونت نبود. اون زمانی که خانمها و آقایون با ریش و چادر، از امکانات اجتماعی، شغلی، تفریحی و هزار کوفت و زهر ماری دیگه برخوردار می شدند، هنوز از یاد مردم نرفته.خرس قهوه ای داره چوب اونا رو می خوره، البته شاید جیک جیک مستون مال یه عده ای دیگه بووده و حالا برف زمستونش گیر خرس قهوه ای اومده. مطمئنم که خیلی از اونایی که چادر و ریش و کلا مذهب رو ابزار رسیدن به آرزوهای دنیوی کردن، الان با مانتوی تنگ و صورت چپه تراش دارن راه می رن.

  30. hhhhhh ۱۳۸۶-۰۴-۱۸، ۱۱:۲۷ ق.ظ

    webloget filter shode ke

  31. امیر ۱۳۸۶-۰۴-۱۸، ۲:۵۲ ب.ظ

    شما رو واسه چی فیلتر کردن؟؟؟

  32. ali ۱۳۸۶-۰۴-۱۹، ۲:۳۶ ق.ظ

    وبلاگ فیلتر شده امان از دست….

  33. vahid ۱۳۸۶-۰۴-۱۹، ۳:۳۲ ب.ظ

    be nazare man hejab ye masaleye kamelan shakhsie va be hichkas marboot nist.yani ham on dokhtare chadori bayad az azadish lezzat bebare va hichkas hagh nadare ba.hamintor on dokhtari ke dost dare onjoori ke rahate begarde nabayad negarane chizi bashe va az kasi behash barkhorde badi dashte bashe ya negahe badi kone.har kasi bayad azad bashe har jori ke dost dare hejab dashte bashe.vali hameye ma pesara va dokhtara bayad yad begirim in farhango dashte bashim ke be hameye dokhtara che masanan ba hejab che bihejab be yek cheshm negah konim va doosteshoon dashte bashim.

  34. somebody ۱۳۸۶-۰۴-۲۰، ۲:۳۴ ب.ظ

    راستش من هم چادری هستم ولی به جز چند مورد متوجه چنین حرکاتی نشدم شاید چون برام مهم نبوده. البته به جز کار! روزی که خواستم در محل کار فعلی ام استخدام بشم مدیر عامل مخالف بود و فقط با اصرار مدیر قسمت بود که قبول کرد. مسئله اش هم چادری بودن من بود! چند جای دیگه هم بود که توی مصاحبه ها یک جورایی ترس از خودشون نشون می دادند. اینکه چقدر مثلا در مورد مذهب همکارام واکنش نشان خواهم داد. به نظرم یک الگویی از خانم های چادری درست شده و به عادت همیشگی ما ایرانی ها شده ابزار ما برای سنجیدن همه. تقصیر من نیست که حکومت هم داره از چیزی که من بهش اعتقاد دارم سوء استفاده می کنه.
    یک چیزی هم که در بعضی نظرات برام جالب بود اینه که بعضی ها از دادن امکانات اضافی به چادری ها نوشتند!! این از کجا آب می خوره من نمی دونم ولی من و همه قوم و خویشم که چادری هستند چنین امکاناتی نگرفتیم.
    از آقای امین هم فکر کنم جا داره تشکر کنم از این همه بزرگ منشی شان! اگر نتوانستید در وقت خودش حقتون را بگیرید لطفا با خفه کردن امثال من کینه تان را خاموش نکنید. همین طور آقای عبدالجبار که معلوم نیست با چه منطقی من رو موظف می کنه به شیوه ای که دوست داره زندگی کنم چون شیوه انتخابی زندگی من چیزی که مورد پسند دولت است.
    ببخشید که نظر طولانی شد ولی در آخر هم باید بگم که بر عکس این خانم که دوست داره آرایش کنه و شلوار کوتاه بپوشه و… نظرها رو به خودش جلب کنه و نمی دونم چرا این کار رو نمی کنه من علاقه ای به این کارها ندارم. از رنگ مشکی بدم میاد با کم حجاب ها و بی حجاب ها هم مشکلی ندارم. لازم به ذکر است که خانواده همسرم کلا بی حجاب هستند و اهل حجاب کامل بدون چادر و این حرف ها هم نیستند ولی مشکلی نیست!

  35. ستاره ۱۳۸۶-۰۴-۲۱، ۴:۲۹ ق.ظ

    دوستان:اولا متوجه این حقیقت باشید که هیچ انسانی کامل نیست و هر کس ممکن است مرتکب اشتباه شوددوما-متوجه این حقیقت باشید که دیگران حق دارند مثل شما نباشندهرگز در برابر هیچ چیز نقش خدا را بازی نکن هیچ وقت از مردم به خاطر اینکه عاداتشان با عادات تو فرق دارد یا نوع دیگری از لباس ،مهمانی، اتومبیل یا مذهب را ترجیح می دهند بیزار نشو تو مجبور نیستی کارهای دیگران را تایید کنی ولی نباید به خاطر سلایق انها ازشان بدت بیاید هرکس در مورد عقاید شخصی خودش محق است ولی گاهی بهتر است ان را برای خودش نگه دارد و سعی نکند به زور دیگران را با خود هم عقیده کند
    (من یک چادری پروپاقرص هستم و خودم چادر را انتخاب کرده ام ولی هرگز فکر نمی کنم دیگران باید انرا بپذیرند بلکه فکر می کنم خودشان باید درست و غلط را تشخیص بدهند از نظر من کار درست داشتن حجاب کامل است)

  36. morvarid ۱۳۸۶-۰۴-۲۱، ۱۰:۴۱ ب.ظ

    حالا اگه شما روز زن توی ادارتون هدیه روز زن رو همین خواهرای چادری می دادن و به اونهایی که چادری بودن کلی تبریک میگفتند و به اونهایی که مانتویی بودند مثل یه ادم نجس نگاه می‌کردن اونوقته که ادم دلش می خواد تف بندازه تو صورت هر چی چادری این طوریه. زنیکه فکر کرده داره از جیبش می‌ده که امثال ما رو که میبینه اینطور دماغشو بالا می‌گیره. خاک تو سر هر چی چادریه ایم مدلیه که از قبل چادرشون نون می‌خورن و ادای دینداری در میارن.

  37. ساتین ۱۳۸۶-۰۴-۲۳، ۲:۳۰ ب.ظ

    چه حرفهایی می زنید:
    “برای من جالبه اکثر کسانی که نظر دادن از آزادی و این چیزا دفاع کردن یعنی اون خانوم معتقد حق نداره آزاد باشه که هر طوری دلش میخواد بگرده! اصلا دلش میخواد پوشیه بزنه چرا ما باید تحقیرش کنیم؟!!”
    چطور حق دارن این همه خانم رو برای اینکه هر جوری دلشون خواسته پوشیدن پوست بکنن؟
    مسخره است بخدا

  38. عبدالجبار ۱۳۸۶-۰۴-۲۵، ۸:۲۵ ق.ظ

    من دوباره نظر میدم تا یک سری سوء تفاهم ها برطرف بشه
    من نمیگم که یک خانم چادری حق نداره چادر سر کنه بله اون آزاده که هر جور دوست داره لباس بپوشه ولی نه توی ایران دقت کنید وقتی توی کشوری زندگی میکنیم که لباس پوشیدن آزاد نیست مثلا کسی نمیتونه روسری سرش نذاره یا اینکه با دامن کوتاه بیاد توی خیابون اون چادری هم حق نداره اون جور که دوست داره بیاد توی خیابون چرا چادری ها به خودشون حق میدن که هر جور دوست دارن باشن ودیگران هم همونطور که اونها دوست دارن ببینید یک کشوری مثل ترکیه مردم آزادند من خودم اونجا آدمهایی با پوشیه دیدم و انسانهایی با مینی جوپ کسی هم به کسی کار نداشت این یک اقدام متقابله. اگر چادری به خانم بی حجاب کار نداشته باشه اون هم به این کار نداره ولی توی ایران این طور نیست این یک جنگ واقعی جنگ بین ارتجاع و مدرنیته (هر چی میخوای اسموشو بذار مهم اسم نیسن مهم اینه که واقعا جنگ هست) حالا شما نمیتونید بی طرف باشید بدتر از اون که شما پرچم(چادر) طرف ارتجاع را با خودتون حمل میکنید اون وقت انتظار دارید که دشمن به شما چیزی نگه واقعا انتظار نابجایی شما حداقل اینه که این پرچم را با خودتون حمل نکنید حالا حجاب داشته باشید بخوره تو سرتون ولی دیگه چادر نداشته باشید این حداقل کاری که میتونید بکنید تا ثابت بشه که شما با اونها نیستید
    حالا یکم توضیح بدم راجع به این پرچم بودن چادر تا مسئله کاملا باز بشه شاید شما بگید که خوب من اعتقاد دارم ببین خانم شما به چی اعتقاد داری به اسلام به قران به چی اگر میخوای حجاب داشته باشی دیگه نهایتش اینه که طبق دستور اسلام خودتو بپوشونی میشه با پیراهن و شلوار هم پوشوند (مثل مردم مالزی) آره حتی مانتو هم فراتر از چیزی که اسلام گفته شما اگر مسلمونی که حجاب اینه حالا این حجاب برتر چیه یعنی چیزی فراتر از آنچه محمد گفته شما میگید این پیامبر در مورد حجاب کم گفته ما بیاییم اضافه کنیم بهش حجاب برتر را اختراع کنیم این بدعت در دینه شما باید در اون دنیا جواب فاطمه زهرا را بدین که چرا از اون بیشتر حجاب داشتین!! این رو جدی میگم
    کارکرد چادر در این زمونه چیزی نیست جز اینکه یک سمبل یک مظهر در واقع یک پرچم هست پرچمی که نشون میده طرف توی جبهه ارتجاع هست کسی که چادر سر میکنه نمیخواهد که حجاب داشته باشه میخواهد که پرچم ارتجاع را با خودش حمل کنه و به دیگران بگه که آره من یک مرتجع هستم
    خانم سام بادی گفته که

    … آقای عبدالجبار که معلوم نیست با چه منطقی من رو موظف می کنه به شیوه ای که دوست داره زندگی کنم چون شیوه انتخابی زندگی من چیزی که مورد پسند دولت است…

    باید بگم خانم این که شما دارید شیوه زندگی نیست این در جبهه دولت بودن است شما اگر تونستید با دلایل منطقی به من بگید که چرا چادر سر میکنید من حرفم را پس میگیرم این چادر را از کجاتون در آوردید خاصیتش چیه همانطور که گفتم دفعه قبل شما وضع جامعه و این جنگی را که گفتم میبینی کارکرد چادر را میبینی و میدانی که چادر ربطی به حجاب و اسلام هم نداره باز هم چادر سر میکنی شما چه مشکلی داری؟ یا واقعا در جنگ با انسانهای آزاد هستی یا اینکه یا نداره همون یدونه است نمیتونی بگی نمیفهمم

    ناشناس Reply:

    سلام
    منم چادری ام..تو خانواده مذهبی بزرگ شدم و خوب طبیعیه که تا سالهای پایانی دبیرستان با نگا ه کردن به مادر و اطرافیانم این پوشش را پذیرفته بودم….

    رفتم دانشگاه …رشته پزشکی
    بیشتر وارد جامعه شدم …. دوستان مختلف و از تیپ های متفاوتی هم داشتم…و باهم در خیابان هم راه می رفتیم….. مردان بیشعوری را دیدم که با چشم آدم رو می خوردن….

    در بیمارستان مجبوریم با روپوش باشیم …و من از ماه اول بیمارستانم تا الان که دو سه سالی میگذره رفته رفته روپوش هام گشاد تر می کنم…

    و همه اینها من رو روز به روز بیشتر مصر می کنه چادرم با عث راحتی خودمه….

    و صد البته به خودم مر بوطه و تبعاتشم رو هم پذیرفتم و لازم نیست کسی از جمله شما رو قانع کنم

    من چادرم رو جز پرچم اعتقاد خودم پرچم چیز دیگری نمی دونم و به نظرم شما در جایگاهی نیستی که ارتجاع رو تعریف کنی و مصادیقش رو پیدا کتی

    و خرس قهوه ای! بهتره بیشتر رو خودت کار کنی تا رفتار ها رو تحقیر آمیز نبینی …و عجیبه که به نظرت نگاه کردن به آدم !توسط مردای بیشعور لذت بخشه(توی چشم بودن) دقیقا چیزیه که منو آزار می ده

    من به شخصه تا به حا ل به جز احترام از هر طیف و قشری چیزی ندیم به لطف خدا

    و البته متقابل بوده…من برای همه احترام قائلم…حتی بیماری که تو چشمم زل می زنه و بد و بیراه می گه (البته چون دردش زیاده نه به خاطر چادر :)) )

    ناشناس Reply:

    جالبه هرچی که خدا گفته ارتجاع و هرچی که بی دینی و سکولاریسم میگه مدرنیته است.

  39. ساتین ۱۳۸۶-۰۴-۲۵، ۱:۱۸ ب.ظ

    با نظرات جامع آقای عبدالجبار کاملا موافقم دستتون درد نکنه حق مطلب رو ادا کردید منم همینو می خواستم بگم.

  40. یکی مثل تو مثل اون مثل اون یکی ۱۳۸۶-۰۴-۲۵، ۱:۳۷ ب.ظ

    سلام. دلیلش ساده است. چادریها هم غیر چادریها را تحقیر می کنند و اتفاقا این خیلی شدید تر و رایج تر است.

    بیتا Reply:

    همه مثل هم نیستن غم نخور دنیا ۲روز این دو روزم رزو به روز راست نمی گم؟

  41. ghazal ۱۳۸۶-۰۴-۲۶، ۲:۵۶ ق.ظ

    khanum, har ki moche pash birune mesle to fekr nemikone ke khaste bashe moche pasho neshun bede! ettefaghan toi ke injuri fekr mikoni, hamun behtare ke chador saret koni, chon agar nakoni, kare faheshegi kardi. har vaght eteghadet avaz shod va be chiz haye mohemtari az moche pa o haighlight fekr kadri, unvaght mifahmi ke un garma tahamol kardanet cheghadr bi dalile.

  42. مهدیس ۱۳۸۶-۰۵-۲۷، ۲:۴۵ ب.ظ

    همه این حرفها درست.هیچکسی حق نداره دیگران را به خاطر عقایدشون تحقیر کنه. این دوست عزیز از نگاه ورفتار تحقیر امیز دیگران با چادری ها دلخوره وحرفش را هم گفت اما همین نگاه ورفتار تحقیرامیز اغلب چادر یها به دیگران را هم یاداوری میکنم چنانکه گویی انان خیلی از ما بهترانند .انسان باید از انسان بودن خویش شرمسار شود که چنین به انسان دیگر (که جالب است بدانید ریشه انسان از (انس) گرفته شده

    بیتا Reply:

    خانم های بد حجاب مردهارو از راه به در می کنن وخانم هاشون به اونا نگاه تحقیر امیز میکنن به این سادگی خلاص

  43. مهدیس ۱۳۸۶-۰۵-۲۷، ۲:۴۶ ب.ظ

    )به دیده تحقیر بنگرد!!!!!!!!!!!

  44. sadegh ۱۳۸۶-۰۵-۳۰، ۱۲:۵۴ ب.ظ

    jan madaret ye filter shekan khob bezar inga

  45. roya ۱۳۸۶-۰۶-۳، ۱۱:۱۹ ق.ظ

    من خودم یک مانتویی راحت هستم ولی با نظر این خانم کاملا موافق هستم و من تا به حال پیش نیومده این کارو با کسی انجام بدم ولی با این خانم احساس همدردی می کنم چون آدمهارو از روی ظاهر نباید شناخت شاید ای خانم در یک خانواده مذهبی زندگی می کند و یا به خاطر اعتقادات خود چادر به سر می کند مثلا من خودم هیچگاه روسری جلوی نامحرم نمی پوشم ولی اهل تیپ و آرایش هم هستم ولی نماز می خونم و روزه می گیرم به خاطر اعتقادات خودم و اینو یک رازو نیاز کردن با خدا و نزدیک شدن با او می دانم

  46. حسن ۱۳۸۶-۰۶-۵، ۱۰:۳۷ ق.ظ

    مطالب جالبی نوشتی با تشکر

  47. هاله ۱۳۸۶-۰۶-۱۰، ۲:۳۹ ب.ظ

    به نظر من اشتباه مردم اینه که مسایل شخصی رو با مسایل و دولتی و سیاسی اشتباه میگیرن بین تمام نظرات نظر آقای امحمد واقعا منطقی بود البته خیلی ها هم همین نظر رو داشتند.ولی از این حیث عنوان میکنم که من ۲۰ سال دارم و چادری هستم.هیچ وقت کسی به دیده تحقیر بهم نگاه نکرده.بلکه با احترام باهام برخورد شده.باید دید این خانم به جز چادر برخوردش با مانتویی ها چطوره.من اغلب دوستام مانتویی هستند.ولی تا حالا با هم مشکلی نداشتیم.پس بهتره ما به عقاید یکدیگر احترام بذاریم در این صورت هیچ مشکلی پیش نمی یاد از این دوست عزیز هم خواهشمندم که اعتماد به نفسش بالا ببره و زندگی زیباتر ببینه.

  48. هاله ۱۳۸۶-۰۶-۱۰، ۲:۴۴ ب.ظ

    به نظر من اقای امحمد عقیده منطقی و درستی داشتند.من ۲۰ سالم و چادری هستم و هیچ مشکلی تا به حال نداشتم.به دلیل اینکه ادم باید با همه راه بیاد.پس کسی هم به من کاری نداره.و از دوست عزیزم میخوام که اعتماد به نفسش بالا ببره.ممنون

  49. الناز ۱۳۸۶-۰۷-۱۵، ۱۲:۱۶ ب.ظ

    سلام
    امیدوارم حال همگی خوب باشه . دوست دارم نظرم رو خلاصه بنویسم. بنظر من همه خانومهایی که با چادر موافق بودن خیلی قشنگ نظرشون رو اعلام کردن . من فقط میخوام جواب یک نفر رو اینجا بدم اونم شخصیه به اسم “علی” که گفته چادر مال زمان اعراب سوسمار خوره !! میدونی آقای محترم بنظر من وضعیت اکثر آقایون الان توی کشور ما (البته به بعضیا توهین نشه منظورم کلی نیست اکثریته) از اعراب سوسمار خوره قدیم هم بدتره . وقتی یه دکمه مانتوت باز میشه همه آقایون دور و برت اعم از پیر و جوان و خرد و کلان و عمله و . . . میخوان چشمت رو از کاسه در بیارن ، بنظر شما فرقی با اعراب سوسمار خور دارن . یه مسئله دیگه اینکه بنا به گفته مادر و مادربزرگهامون مردای قبل از انقلاب هم همین خصوصیت خورندگی رو داشتن و به انقلاب و اسلام و . . . مربوط نمیشه . مسئله دیگه اینکه هیچوقت فکر نکنیم که خیلی با فرهنگیم ما فقط تاریخ داریم نه فرهنگ . درضمن توی خارج از کشور هم اگر تابلو بگردی همه مسخرت میکنن . ولی اونا بلدن کجا چی بپوشن . من خودم ۸ سال کانادا بودم میدیدم تابلوترین آدمای اونجا که ناجور لباس پوشیدن و مردم چپ چپ بهشون نگاه میکنن اکثریت ایرانی ها هستن . این به خاطر محدودیت توی ایران نیست بلکه بخاطر عقده ای بودن اون آدماست . درضمن آدم اگر لیاقت و علم داشته باشه به همه جا میرسه ربطه به متراژ پارچه ای که تنشه نداره . بنظر من آدم هرچی داخلش پرتر باشه و علم و شعورش بالاتر باشه لزومی به آرایش آنچنانی و نمایش ظاهری نداره و ساده تره و برعکس هرچی توخالی تر و کم سوادتر باشه چاره ای نداره جز اینکه ظاهرش رو به نمایش بزاره تا خودش و عقده هاش رو خالی کنه .

    من Reply:

    قربونت برم حق مطلب رو اد کردی!

  50. 09329268040 ۱۳۸۶-۰۷-۱۷، ۵:۱۵ ب.ظ

    عالی بود

  51. سپیدار ۱۳۸۶-۰۹-۷، ۵:۰۹ ب.ظ

    چون چادریها مثل کلاغ سیاهند

  52. بهرام ۱۳۸۶-۰۹-۱۹، ۶:۵۷ ب.ظ

    من وقتی یه چادری میبینم یاد بدبختیهام میفتم.خیلی نفرت انگیزند.

  53. مهتاب ۱۳۸۶-۰۹-۱۹، ۶:۵۹ ب.ظ

    من قبلآ چادری بودم.ولی از وقتی که مبارزه با بدحجابی شروع شد مانتویی شدم اونم مانتو کوتاه.چون از زورو اجبار متنفرم.البته قبلآ که چادری بودم کمتر کسی منو تحویل میگرفت و طوری باهام رفتار میکردن انگار از داهات اومدم.ولی الان برعکس شده.قبلآ هیچکی خواستگاریم نمیومد وکم کم داشتم ناامید میشدم ولی الآن یه شوهر پولدارو با شخصیت کردم

    من Reply:

    چه جالب!
    اینجا شده محل اوهام افراد عقده ای!
    امیدوارم واقعا یه شوهر پولدار گیرت بیاد تا مجبور نباشی تو اینجا عقده های سر خوردت رو وا کنی!

  54. ساناز ۱۳۸۶-۰۹-۲۵، ۲:۱۹ ب.ظ

    ولی من فکر میکنم این چادری ها هستند که با پوشش مناسب خود قرتی ها رو تحقیر میکنن

  55. مهم نیست ۱۳۸۶-۱۰-۳۰، ۲:۱۳ ب.ظ

    من با این خرس قهوه ای وسیاه وسفیدش کارندارم.
    حرف من با اون میلاد کوچولوی بی سانسوره.ببین بچه این برای همیشه یادت باشه.اون موقعی که هنوز تو به دنیا نیومده بودی وتوی اعماق وجودی ننت بودی همین ریشو ها و چادریها بودند که رفتند جنگ وعملیات بپا کردند تایه وقت نکنه کسی دیگه بجای بابات پیش ننت بخوابه. مهمتر اینکه یادت باشه هر که با آل علی ع در افتاد ور افتاد . جیش.بوس. لالا. شب بخیر کوچولو.

  56. مهم نیست 2 ۱۳۸۶-۱۱-۴، ۵:۴۷ ق.ظ

    من تا حالا از هیچ خانم چادری این حرفها را نشنیدم و فکر میکنم این خرس قهوه ای باید یه جای عقیده اش بلنگد. خرس قهوه ای عزیز به ندای دلت گوش کن _ واقعا دلت چادر میخواهد_من که فکر میکنم فقط از روی اجبار چادر را انتخاب کردی (حرفهایت که اینو میرسونه) شجاع باش و تصمیم بگیر . نذار یه عده…..بجای تو فکر کنند.

  57. جیگر طلا ۱۳۸۶-۱۱-۷، ۱۱:۳۹ ق.ظ

    چندی پیش در تلوزیون تله تاتری نشان داد که یک نفر سعی می کرد بلند فکر کند بله یعنی افکار خود را بر زبان آورد و اینکار چه عواقبی که برای او داشت.

    بر گردیم سر موضوع خودمان یا همین اعتقاد . جایی خواندم که اعتقاد داشتن به احمقانه ترین چیز بهتر از بی اعتقادی هست. گویا نویسنده فراموش کرده بود بگوید از روی تفکر .

    تا حالا برای کدامتان پیش آمده به این چیزهایی که اعتقاد ماست و باور دینی و … با صدای بلند فکر کنید در کفه ترازو بگذارید و سنگین سبک کنید و ووو ببینید واقعا درست است یا نه یا مثل این دارو های شیمیایی هست که یک درد را تسکین می دهد و هزار آفت و عوارض دیگر برای بدن دارد.

    من به شخصه یک چیز را با عقل ناقص خودم فهمیدم : کسانی که تاکید به قبول باور و اعتقاد توسط مردم را دارند مسلما وقتی پای بی چون و چرایی هم در وسط باشد منافعشان تامین شده خواهد بود .
    واقعا احمقانه است که نپذیریم ازاین باور ها و اعتقادات چه دینی و چه غیر دینی افرادی مرتبط و باهوش هستند که منفعت می برند.

    بهرحال توصیه من اینست که واقع بین باشیم و در مورد اعتقادات خود فکر کنیم . چه بسا نادرست باشد و چه بسا درست که مورد سهل انگاری هم قرار گرفته است.

    به صرف شنیدن یک مطلب آن را باور و اعتقاد خود قرار ندهیم.
    متاسفانه هنوز دستگاه و ماشین اعتقاد سنج و تقوا سنج اختراع نشده که اگر شده بود بسیاری از مشکلات بشریت حل می شد.

  58. پروین اعتصامی ۱۳۸۶-۱۱-۸، ۱۱:۴۴ ب.ظ

    چشم دل را پرده میبایست اما از عفاف

    چادر پوسیده بنیاد مسلمانی نبود

  59. پریسا ۱۳۸۶-۱۱-۹، ۱:۱۲ ب.ظ

    به مردم حق میدم که چادریهارو مسخره کنند چون واقعا مسخره اند ولی این نکته قابل ذکر است:
    من فوق لیسانس زبان عربی دارم و باید بگم که نام چادر در قرآن وجود ندارد.چادرسنت عرب است که وارد فرهنگ ماشده است و این آخوندهای شیاد هستند که آیه های قرآن را هرجوردلشون میخواد ترجمه و تفسیر میکنند.برای اطلاعات بیشتر از حجاب در اسلام به سایت زیر مراجعه کنید:
    http://www.efarsi.org/Queen_Rania.html

    soha Reply:

    خفه بابا…

    پنیر Reply:

    منم موافقم… لطفا از راه دهان صحبت کنید…

    متشکرم.

    آتوس Reply:

    خودت خفه آدم ضایع خوب راست میگه چرا زورت گرفته؟؟؟

    آتوس Reply:

    خودت خفه آدم ضایع!خوب راس میگه چرا زورت گرفته؟؟؟

    ناشناس Reply:

    در جواب به پریسا.آخوندها هم میگن چادر حجاب برتره.نمی گن الا وبلا باید حتما چادر پوشید.

  60. frg ۱۳۸۶-۱۱-۱۸، ۴:۳۲ ب.ظ

    grg

  61. باران ۱۳۸۶-۱۱-۲۹، ۱۰:۱۴ ق.ظ

    به نظر من متن خوبی ننوشتید. اولا تا این حد اقرار در مورد تحقیر چادری ها درست نیست و ثانیا یه دختر که چادری باشه اگه این واقعا اعتقادش باشه به خودش و پوششش افتخار می کنه.و در ضمن هیچ علاقه ای نداره که خودش را در معرض دید مرد های هرزه ای بگذاره که تو رو واسه همه چیز می خواد غیر خودت به نظر من زیبایی برای محارم این قدر لذت داره که جایی به خود نمایی برای دیگران نمی گذاره. من فکر میکنم هر کسی اگه واقعا می خواد رفتار درستیتو جامعه داشته باشه باید هر دو جورش را امتحان کنه. مثل من
    من بعد از یه مدت که به قول شما قرطی خفن بودم الان دو سال هست که چادری بودن را امتحان می کنم و هیچوقت این احساس ارامش و وقار را نداشتم.

    xxx Reply:

    مشکل شما چادریا اینه که فکر میکنین خیلی خوشگل و خوش اندامین و همه به صف وایسادن که شمارو نگا کنن. من خودم به شخصه تا حالا یه چادری زیبا ندیدم مبالغه هم نمیکنم عین واقعیتو دارم میگم

    xxx Reply:

    در جواب سعیده گفتم نمیدونم چرا اینجا ثبت شد

    من Reply:

    بهx xx :
    تمام دوستای چادری من جزو قشنگترین آدم هایی بودند که تا حالا دیدم.اتفاقا همین زیباییشونه که باعث شده مثل تو و امثال تو عقده آرایش و خودنمایی نداشته باشند.البته منظورم این نیست که همه بی حجاب ها خودنمایی میکنند.زن داداش خودم خیلی دختر پاکی و نماز هم میخونه و غیبت هم نمیکنه و همیشه میگه که چادری ها رو خیلی دوست داره ولی خودش بی حجابه و زیاد هم آرایش میکنه.البته من و خواهرم می خوایم مخشو بزنیم چادری شه!

  62. عیلرضا ۱۳۸۷-۰۲-۱، ۳:۱۸ ب.ظ

    خواهرم از قدیم گفتن خواهی نشونی رسوا همرنگ جماعت شو …
    اگه تو یه جامعه ای دیدی یه قشری به دزدی و بدکارگی و ریا مشهورن سعی کن شبیه اونا نگردی … سعی کن فکر کنی که کی/کی/کجا گفته چادر حجاب برتر …

  63. هرچی دوست دارید ۱۳۸۷-۰۲-۵، ۱۱:۲۱ ق.ظ

    به نظر من چادر برای بعضیها مثل یک ابزار برای حفاظت از خودشون خود من هم وقتی تنهایی بیرون میرم واقعا مترسم اخه چرا توی جامعه ی ما یه دختر برای بیرون رفتنش باید بترسه شاید حد اقل فایده ای که تحقیر کردن داره اینه که که اسیبی بهت نمیرسه ولی نظر شما گاهی عکس است یعنی چادریها به تحقیر افراد قرطی می پردازند به نظرم نه اونا چیزی از اسلاام ومسلمون بودن میدونن ونه افراد بی بیحجاب کار مفیدی میکنن به نظرم وقتی این دو قشر به تحقیر هم می پردازند که خودشون کمبود و عقده داشته باشند یا افراد بی حجاب از بی عفتی خود رنج می برند ولی مجبورند که در این راهی که افتاده اند بمانند تا مورد سرزنش دوستان قرار نگیرند و چادری ها هم به این دلیل افراد بی حجاب را تحقیر میکنند چون به نظر خودشان جاشون تو وسط بهشته

  64. متین ۱۳۸۷-۰۳-۱، ۱:۴۵ ب.ظ

    سلام خانوم
    ترجیح میدم که درباره ی نوشته تون نظرندم.
    من سردبیریک نشریه دانشگاهیم اگه اجازه بفرمایید مطلبتون رو تو نشریم چاپ کنم؟

  65. افسانه ۱۳۸۷-۰۳-۱۱، ۱۰:۱۱ ق.ظ

    طبیعت انسانهاست که جذب زیباییها می شوند و بخاطر همینه که از مردای ریشو و چادریها فاصله میگیرند چون خودچادریها و ریشوها میخوان که زیبباییهاشون پیدا نشه.من خودم وقتی ریشوها و چادریهارو میبینم حالم به هم میخوره ولی هیچوقت مسخرش نمیکنم چون کار درستی نیست هرکی میخواد زشت باشه به خودش مربوطه

  66. سمیرا ۱۳۸۷-۰۴-۱۰، ۲:۱۲ ب.ظ

    ببین خانم مهتاب به نظر من تو یه ادم عقده ای هستی که دچار دو گانگی ارزشیه!!!!!!!!!!!!!
    در ضمن خانم پریسا یا از خودت یه حرفیو همین طوری زدی یا اصلا تا حالا قران نخوندی حرفای تو مسخرهست نه شکل و شمایل یه جادری.
    اقای بهرام به نظرم شما کمبود داری.اگه تو از چادریها متنفری بیجا میکنی می ای تو این وبلاگ و نظر میدی.
    من یک ساله که پوشش برتر(چادر) رو انتخاب کردم و اصلا هم پشیمون نیستم تا قبل اون یه ادم مزخرف و بی جنبه ای بودم مثل سپیدار و مهتاب و………..

    آروین Reply:

    بابادمت خییییلی گرمه سمیراجووووون!!

    حالا... Reply:

    خانم سمیرایادم رفت بگم امثال شما همتون بد دهن و خودشیفته و زورگو هم هستین

    ناشناس Reply:

    احسنت سمیرا جان انشاله که در همین پوشش برتر باقی بمونی

  67. پروین ۱۳۸۷-۰۵-۲۲، ۸:۵۳ ق.ظ

    چادر پوششی ایرانی است وبه زمان ساسانیان تعلق دارد.به نظر من بهترین راه، تلفیق زیبایی وحجاب است بااین کار هم اعتقادات افراد حفظ میشود وهم دافعه لباسهای تیره وخسته کننده از بین میرود.البته این کار مستلزم بازنگری عمیق در مسیله حجاب از سوی اندیشمندان دینی باتوجه به وضعیت کنونی جهان است و پس از آن کار مداوم طراحان لباس را می طلبد.به نظر من افرادی هم که دغدغه حجاب ندارند اگر از دید انسانی به قضیه نگاه کنندوبدانند چه تعداد زنان متاهلی که از سوی شوهرانشان به واسطه نوع جلوه گریهای جسمی و رفتاری برخی زتان در معرض تحقیر مداوم هستند تا حدودی در رفتار خود تجدید نظر میکردند.

  68. me ۱۳۸۷-۰۶-۲۱، ۸:۳۵ ق.ظ

    تنها دلیل این برخوردا اینه که هر چی چادری و ریشو دیدیم خودشونو بهشتی می دونستن و باقی جماعت رو ته جهنم. انگار که نماینده ی مستقیم خدا هستند بر روی زمین.

    ناشناس Reply:

    عزیزم چرا این جوری فکر میکنی من چادریم ولی خیلی خودمو آدم بدی میدونم

  69. ترانه ۱۳۸۷-۰۶-۲۶، ۲:۱۹ ب.ظ

    دکترعلی شریعتی گفته درمیان مردم فقیروبدبخت محجبه هابیشترندوبین روشنفکراوثروتمنداکمتر.علتشونمیدونم ولی راست گفته چون توهمین تهران خودمون وقتی جنوب شهرمیریم چادریهاومحجبه هابیشترن ولی شما شهربرعکس-یابین فامیل ودوستانم که میبینم تنهاخانواده های سطح پائین به حجاب اهمیت میدن.
    به نظرم علت اینکه مردم دختر چادری روکمترتحویل میگیرن همینه چون فکرمیکنن ازدهات یاازخانواده سطح پائینی اومده.البته به نظرمن تحقیرآنهاکاردرستی نیست چون فقیروبدبخت یادهاتی بودن گناه نیست ولی کاری نمیشه کردجامعه اینه دیگه

    ناشناس Reply:

    به خاطر اینه که آدما تا به مقام و ثروت می رسن خدا رو فراموش میکنن .علتش اینه عزیزم.

  70. اسم مهم نیست ۱۳۸۷-۰۸-۱۰، ۱۰:۰۹ ب.ظ

    خانوم جان این حرف شما زمانی درسته که دختر مردم رو به جرم این که فلان لباس رو پوشیده/ فلان عطر رو زده/ فلان مدل مورو زده/ ریشش یه جوریه/ دینش فلانه/ نظراتش بر خلاف حکومته /و… نگیرن ببرن… وجود نداشته باشه

    تا وقتی که پوشش یه چیز نه چندان پر ارزش این قد گیر بدیم همین جوری بد بختیم
    چادر پوشیدن یا نپوشیدن یا مانتو پوشیدن یه انتخابه
    به جای این حرفا فکر آینده مملکتمون باشیم که این آخوندا دارن گند میزنن بهش
    تاریخ فرهنگ انسانیت همه چیو له کردن رفت
    بیاین یه کم به این موضوع فکر کنیم

  71. سحر ۱۳۸۷-۰۸-۱۴، ۱۰:۳۲ ب.ظ

    سلام . خوبید ؟داستان جالبیه من کلا با نظر خرس قهوه ای مخالفم چون به نظرم ایشون خیلی سخت گرفتن .من هم چادری بودم وهم مانتویی .یعنی احساس هر ۲ شو دارم واگه اجازه بدین توضیح میدم اون روزایی که مانتویی بودم آقایون که منظورم جنس مخالفه هوامو داشتن توی کلاس دانشگاه مورد احترامشون بودم ویه جورایی بد نبود . ولی یه سال که گذشت زیر همه اعتقادام زدم یه چادر خریدم وشدم چادری دلیلشو دقیقا نمی دونم ولی بعد از اون روز همه اون آدم هایی که تحویلم می گرفتن کمر به دشمنی بستن ومتلک ومسخره شدن گیرم اومد ولی این همه ماجرا نبود من به شخصه حالا خیلی از قبل هم محترم تر هستم البته به نظر خودم چون حالا یه اندیشه بزرگ دارم واون این که دارم جوری زندگی میکنم که دلم میخواد نه اون جوری که اجتماعم دوست داره من نه قیافم بد بود ونه اصلا به قیافم می یومد که چادری بشم ولی حالا احساسم اینه که موجود ارزشمندی هستم درسته هایکلاسای کلاسمون با من قطع رابطه کردن ولی هیچ وقت از این موضوع ناراحت نشدم چون این راهیه که خودم انتخاب کردم .مثل راهی که اونا انتخاب کردن. من کاری با هیچ کس ندارم وخودم هم اجازه نمی دم دیگران تو کارام دخالت کنن در کل معتقدم آدم باید آزاد اندیش وآزاده باشه اگه بخوایم همه آدم ها دوستمون داشته باشن یا همه آدم ها تحویلمون بگیرن که کلاهمون پس معرکس مگه دیگران از ماچی میدونن که حالا اگه بهمون اخم کردن ناراحت بشیم اونا فقط ما رو میبینن. نه از سرنوشتمون خبر دارن نه از زندگیمون ونه از گذشتمون ..در کل همه ما آدم ها تو این دنیا رهگذریم حتی اگه هم رو بشناسیم راهمونم از هم جداست .من با هیچ انسانی سر دشمنی نداشته وندارم وهم آدم هارو دوست دارم حتی اگه دوستم نداشته باشن هم ناراحت نمیشم وفقط اونا رو از زندگی ام حذف میکنم چون اصلا برام مهم نیست که دیگران دربارم چی میگن یا چی فکر میکنن البته در این مورد .خداحافظ

  72. ناشناس ۱۳۸۷-۰۸-۲۴، ۴:۲۸ ب.ظ

    من اولش دلم برای خرس قهوه ای سوخت که از این جامعه چی دیده که اینقدر دلش پره ولی وقتی داشتم توی وبلاگ زهرا می چرخیدم و مطلبی رو درمورد فرزاد حسنی خوندم خیلی از خرس قهوه ای بدم اومد اونجا خرس قهوه ای نظر داده بود که فرزاد حسنی به دلیل اینکه موهاشو سشوار می کشه مشکل جنسی داره اخه دختر خوب تو که در مورد ظاهر افراد به چنین نتیجه گیری وحشتناکی میرسی که حتما هم باید جواب پس بدی چطور انتظارداری دیگران در مورد تو از روی ظاهرت قضاوت نکنند درحالی که خودت بدترین قضاوت رو درمورد یک انسان انجام دادی واقعا برات متاسفم
    من خودم چادری ام و تاحالا هیچ بی احترامی از دیگران ندیدم در ضمن خانوم خرس قهوه ای سرجدت برو اون چادرت رو بردار که ابروی ما رو هم بردی
    زهرا خانوم پست فرزاد حسنی ات واقعا افتضاح بود برای شما هم متاسفم چرا اینقدر ادم درروی هستید یه جا می گی از روی ظاهر قضاوت نکنیم یه جا خودت بدترین حرفها رو به یه انسان نسبت می دی
    شاید خیلی ها از این فرد خوششون نیاد ولی دلیل نمی شه اینطوری ترور شخصیتیش کنیم
    من با نظر soon کاملا کاملا و کاملا موافقم

  73. علی ۱۳۸۷-۰۹-۱۱، ۴:۳۹ ب.ظ

    یکی نیس بگه خرس قهوه ای محترم! با اون کامنت زشتی که راجع به فرزاد حسنی گذاشتی بازم روت میشه بگی چادری ای؟و ادعا کنی که مردم ظاهربین و…اند . تو خودتو چطور ارزیابی میکنی؟؟؟؟

  74. مریم ۱۳۸۷-۱۲-۹، ۷:۱۲ ب.ظ

    با سلام من همه ی نظرها را خوندم به نظر من این بی احترامی که بعضی از مردم به چادری ها می کنند فقط از روی کینه نیست بلکه بعضی از مردم ان را املی می دانند مخصوصا در بالا شهر تهران اگر یک خانم چادری بره با این مشکل روبرو می شه اما از نظر شما کسی که خودش را ارایش می کنه وبااون ماتوی کوتاه و چسبانش وبا اون وضع روسری اش تو خیابون میرود وخود را به همه نشان می دهد امله یا اون خانومی که با چادر وبامتانت کامل در خیابون راه می رود در پاسخ به ان اقای عبدالجبار اینکه اگه ما خانوم ها چادر سر می کنیم بخاطر اینکه تو و امثال تو اندام ما را برنداز نکنید اگه هم تو و امثال تو مثل اقای علی و بهرام چادریها را قبول ندارید برای چی اومدین تو این سایت و نظر می دهید من یک چادری هستم و اصلا با چادر مشکل ندارم این خانم هم که اینجوری نوشته مثل اینکه از روی اجبار چادر سر کرده من هم چادری هستم ولی چرا این مشکل را ندارم.به نظر من اگه خودت چادر راقبول داشته باشی نباید حرکات بد برخی از افراد برات مهم باشه چون تو باید برای رضایت خدا این کار را بکنی نه برای بعضی از مخلوقات که از نظر خدا هم افرادی نادان و گناهکارند.

  75. فاطمه ۱۳۸۸-۰۱-۱، ۳:۰۰ ب.ظ

    سلام .عزیزم حق باتوست .موفق باشی

  76. reza ۱۳۸۸-۰۱-۶، ۸:۳۰ ب.ظ

    ببینید اگر همه آزاد بودند در پوشش اصلا این بحثها موردی نداشت.اما مسئله اینه که دولت و مرتجعین میخواهند با حجاب اجباری چتر خود را بر جامعه بگسترانند.در این شرایط موضوع حالت یک مبارزه پیدا میکند.که قهرمان این مبارزه خانمها هستند.باید به هر شکل ممکن این چتر و سایه شوم از سر جامعه برداشته شود.در این شرایط
    بد حجابی جلوه گری و تبرج نیست بلکه مبارزه ای بسیار بسیار جدی و عمیق است با تفکری که میخواهد به زور بر جامعه حکومت کند. حتی خانمهای چادری هم باید به نشانه اعتراض چادر خود را موقتا کنار بگذارند.تا به یک جامعه آزاد برسیم.

  77. ras ۱۳۸۸-۰۲-۶، ۵:۱۵ ب.ظ

    kos kos kos

  78. امید ۱۳۸۸-۰۲-۲۶، ۱۰:۰۰ ق.ظ

    موضعش عالی بود
    وقت نکردم همشو بخونم
    دستتون درد نکنه
    خدانگه دار

  79. ش ۱۳۸۸-۰۳-۳، ۳:۱۲ ب.ظ

    سلام
    منم به هم به خاطر چادرم مورد احترام بودم هم به خاطر چادرم مورد تحقیر هر دو سخت است و اسفناک
    به خاطر پوششم در مصاحبه های کاری قبولم نکردند و …
    در کل ما در ایران خوب بلدیم به قضاوت نادرست از هم بنشینیم چه برخی از ما چادری ها چه برخی از شما غیرچادری ها
    به خدا همان‌قدر که شما از گشت ارشاد بیزارید منم هستم همان‌قدر که شما با حراست دانشگاه درگیر شدید من هم شده‌ام
    پس خواهشا بیاید و توجیه نکنید رفتار غلط را چه در مورد من چادری چه درباره شمای غیر چادری
    ما همه انسانیم و این نقطه اشتراک ماست

  80. وارونه ۱۳۸۸-۰۳-۱۷، ۳:۱۶ ب.ظ

    نوشتید :فکر می کنی اون دختر چادری که همسن توه دوست نداره قرتی بگرده؟ به خدا می فهمه! همه اینا رو می دونه. دلشم می خواد. کی بدش میاد از خوشگل بودن؟ از توی چشم بودن؟ اونم برای یه دختر که زیبا دوستی توی خونشه. توی وجودشه. ولی اعتقادش این نیست.
    جواب من : اگه واقعا اونهایی که نوشتید رو دوست دارید ولی چادر رو انتخاب کردید یعنی تصنعیه این چادر …چطور میشه چادر پوشید و عشق داشت که قرتی گشت !!!؟؟؟ چطوری ؟ می تونی در آوری عزیزم … شان اجتماعیتم میره بالا … حضرت فاطمه دوست داشت قرتی باشه ولی نبود ؟ دوست داری یعنی ایده آلت اونه … شرمنده ام بازم … نقد نبود …من چادری و غیر چادری ها رو دوست دارم ولی اولین باره این جمله رو که نوشتی شنیده بودم …

    محمد Reply:

    وااااااااااااااا

  81. سها ۱۳۸۸-۰۳-۳۱، ۱۲:۵۵ ب.ظ

    سلام

  82. سها ۱۳۸۸-۰۳-۳۱، ۱:۰۹ ب.ظ

    سلام،من نظرات همه دوستان رو خوندم.
    اما نظر خودم:هر اندازه که رشته های عفاف در روح انسان ضعیف میشه نوع اراستگی مخصوصا اراستگی در پوشش تغییر میکنه و پوشش جنبه ی خودنمایی پیدا میکنه.وهر اندازه که این رشته محکم تر میشه پوشش و اراستگی ظاهری ،جلوه گاه زیبایی های روح و شخصیت متعالی انسان میشود.و امام علی (ع) می فرمایند :بپرهیز از اینکه خودرا برای دیگران بیارایی وبا انجام این گناه به جنگ با خدا برخیزی.
    کسی که خودنمایی می کند در حقیقت عزت را در توجه دیگران می یابد،در حالیکه مقام عزت از ان خداست.
    من خودم چادری هستم و تابحال هم کسی اجازه ی تحقیر منو به خودش نداده و خیلی راحتتر از گذشته وارد جامعه میشم و به این انتخابم هم افتخار می کنم. امیدوارم که در کنار توجه کردن به اهمیت دادن دیگران به پوششمون یادمون نره که ما باید فقط به اون که همیشه و در هر شرایطی به ما نگاه میکنه توجه کنیم وسعی کنیم که همونی باشیم که اون از ما می خواد تا بتونیم راههای رسیدن به کمال رو طی کنیم.
    به امید هرچه خالص تر شدن ظاهر و باطن.

  83. گفتن نگین ۱۳۸۸-۰۴-۲۰، ۲:۱۴ ق.ظ

    سلام
    از مطالبتون خیلی استفاده کردم. جالب بود. منم مثل بعضی از دوستان چادری هستم و احساس می کنم چادر قسمتی از وجودم چون به وجودم ارزش می ده. البته من تا حالا تحقیر آن چنانی از کسی ندیدم و اصلا برام مهم نیست. اینم بگم که به بعضی ها هم حق می دم که دل خوشی از چادری ها نداشته باشند راست می گن بعضی از مذهبی ها متاسفانه دیگه زدند رو دست اسلام و فکر کردند چه خبره! اتفاقا من سعی می کنم با این طور دوستانی که در مورد چادر فکر درستی ندارند بیشتر دوست بشم . ممکنه اون بنده خدا حالا حجابش بده ولی هزار تا حسن دیگه داشته باشه که من و امثال من ندارند. دیگه اینکه اگه آدم انتخابش عاقلانه باشه نه از روی احساس که حالا این چی میگه و اون چی فکر میکنه و هدفش معلوم باشه و از همه مهمتر بدونه تحمل سختی ها و چرت و پرت گفتن دیگران می ارزه به راحتی همیشگی اون دنیا و رضایت محبوب همه چیز حل میشه.
    مشکل ما اینه که یادمون رفته بالاخره می میریم؟

    ناشناس Reply:

    خوب توی هر قشری آدم بد هست هچین میگی بعضی از مذهبی ها بدن که انگار همه ی مذهبی ها صاف و ساده و خوب هستن

  84. غیر مذهبی ولی عاشق خدا ۱۳۸۸-۰۵-۲۵، ۱۲:۱۵ ق.ظ

    اصلا همه ی این مشکلات و تحقیرها و همه ی چیزهایی که هست ریشه در فرهنگ ما داره فرهنگ فاشیستی که آخوندا سالهاست رو ماها پیاده کردن و هر چی بدبختی داریم زیر سر این آخوندای دزد بی همه چیزه که از بغل دین به همه چبز رسیدن و اسلام رو هم به نابودی کشوندن و بد نام کردن به نظر من هر کس از نظر اعتقادی باید آزاد باشه و دیگه اون به شخصیت فرد بستگی داره که چجوری از این آزادی استفاده کنه اتفاقا اینجوری شناخت بیشتری نسبت به شخصیتا پیدا می کنیم اگه یه کم فکر کنی میبینی که هر چی عقب موندگی داریم زیر سر ایناست اصلا آیه قرآن میگه
    لا اکراه فی الدین اجباری در دین نیست

    مرگ بر طالبان

    ناشناس Reply:

    خانم یا اقای غیر مذهبی ولی عاشق خدا.دوست عزیزم لطفا پیام رو با دقت بخون.
    این کار مثل این می مونه که من تابعیت ایران رو داشته باشم وبعد بگم من مجبور نیستم که قوانینش رو قبول کنم که این رو هیچ عاقلی قبول نمی کنه واگه شما در ایران کاری خلاف قوانینش انجام بدی ،مسلما مجازات می شی(این حکمی است در سراسر عالم) اگر خداوند فرموده لا اکراه فی الدین ،برای من وتو یی که اسلام را پذیرفته ودین وآیین خود قرار دادهایم نفرموده،مگر می شود خداوند قانون وضع کند وبعد خودش راه فراروقانون گریزی را به ما بدهد وبعد تازه در آن عالم عذابمان هم بکند(برای سرپیچی از قوانینش) این برای آن کافر ویا مسیحی ویهودی است که مسلمان نمیشود وخداوند می گوید به حال خودش رهایش کنید(البته بعد از دعوت او به اسلام وشنیدن براهین ودلایل) خداوند می گوید رهایش کنید،در آن عالم به حسابش می رسم ، تویی که اسلام را پذیرفته ای ،بیایی هر گناهی وهر قانوش شکنی وفسادی دلت می خواهت انجام دهی وبعد بگویی لا اکره وتمام؟ نه عزیز من اینگونه نیست با این کارتان نعوذ بالله خدا را از انسان پایینتر دانسته اید چون انسان با این نقصش این مسئله را فهمیده .پس اینکه خداوند میگه در دین هیچ اجباری نیست یعنی مطمئن باش اگه دین داشته باشی خوشبخت میشی و اگه بی دین باشی بدبخت…پس راه به این روشنی اجباری نمیخواهد. در پناه حق

  85. شیرین ۱۳۸۸-۰۸-۲، ۱۲:۱۵ ق.ظ

    این خانوم خرس قهوه ای خودش دچار دوگانگی شخصیته. میخواد برای کنار گذاشتن چادر واسه خودش دلیل تراشی کنه. والا اینقدرا هم که ایشون میگن در سطح جامعه نگاه منفی به چادری ها وجود نداره. و حتی در بیشتر موارد چادری ها بیشتر مورد احترام هستند.

    ناشناس Reply:

    چرا خرس قهوه ای راست میگه لابد منطقه ای که تو توش زندگی می کنی این جوری نیست ولی من که یه چادریم درک میکنمش

  86. مسافر ۱۳۸۸-۰۹-۱۷، ۱۰:۰۶ ق.ظ

    به نظرمن هم خانم خرس قهوه ای افراط کردن. اگر برخورد یک آدم و نگاهش با دیگران دوستانه باشه محاله که پاسخ دوستانه دریافت نکنه . البته اینکه ایران دچار فقر فرهنگیه و بعضی از مردم برای احساس شخصیت دیگران رو تحقیر میکنند بدیهیه و ربطی به مذهب نداره . مردم کراواتی ها رو یه جور مسخره میکنن ریشو ها رو یه جور … پولدارا رو یه جور بی پولو یه جور.مشکل فرهنگ ماست …

  87. ناشناس ۱۳۸۸-۰۹-۲۵، ۸:۱۶ ب.ظ

  88. جعفر ۱۳۸۸-۰۹-۲۹، ۱۱:۵۹ ب.ظ

    من یه پسر خوش قیافه و حقوق بگیر دولتم. هنوز ازدواج نکردم. خیلی از همین دخترا که میگی واسه تو بورس بودن خودشونو به هر شکلی در میارن هر وقت می بینمن میخوان باهام ارتباط برقرار کنن. ولی من تحویلشون نمیگیرم. تصمیمم اینه اگه ازدواج کنم با یه دختر چادری اصیل ازدواج کنم.

    تنها Reply:

    بابا جفری جون کوتا بیا…

    ناشناس Reply:

    آفرین اقا جعفر

  89. امیر ۱۳۸۸-۱۰-۸، ۲:۵۰ ب.ظ

    قربونت برم خدا ، چقدر غریبی رو زمین!

  90. محمد ۱۳۸۸-۱۱-۱۳، ۴:۲۱ ب.ظ

    واقعا متاسفم برای جامعمون
    که مردها می ترسن زن هاشون روبفرستن تو جامعه بیرون
    دیروز جلو خودم به زنم گفتن سینه شو ببین منم به زنم گقتم باید مانتو گشاد بپوشی زنم گفت مانتو گشاد دوست ندارم گفتم پس چادر بپوش که اینقدر مردها ازت لذت نبرن

  91. hasty ۱۳۸۸-۱۱-۲۸، ۱:۰۲ ب.ظ

    سلام

    من تقریبا همه نظر ها رو خوندم
    من یک دختر چادریم ونه اونجور که بعضیا فرمودن سیاسیم و نه اجباری برای گذاشتنش سرم بوده!
    هرکسی برای رعایت حریم خودش انتخاب هایی رو داره به نظر من هم این دیدگاه تند و زننده نسبت به چادری هایک محدود نگری محضه!
    من هم با این نگاه هاو حرف ها روبه رو بودم منم گاهی زده میشم از این نگاهای تندو معنادار خسته میشم

    ولی چیزی که برام مهمه اینه که این نگاه ها رو به نگاهای کثیف تو جامعه ترجیح میدم!!!
    اقایون و خانومایی که فکر میکنن چادر امل بازیه و خارج از فرهنگ تا حالا فکر کردن توهین به اعتقادات دیگران تو تمام دنیا بی فرهنگی محض حساب میشه؟
    نمیگم چادر تنها حجاب برتره نه اصلا!
    ولی کاش هممون یاد بگیریم کاری رو که به نام خدا انجام میدیم خالصانه انجام بدیم کاش یاد بگیریم جعبه هم ظاهر داره هم باطن اگه ما روشو بد میدونیم دلیلی نداره که حرفمون حقیقت باشه
    ممکنه توی اون جعبه که ما بدش میدونیم زیباترین گوهر ادم نهفته باشه !
    ممنون از نویسنده
    و ممنون از همه حتی اونایی که بد نوشتن
    چون همین که رو این موضوع کار شده
    یعنی راهی برای پیدا کردن حقیقت

  92. فاطی ۱۳۸۸-۱۲-۱۱، ۱۱:۱۲ ق.ظ

    من چادریی هایی می شناسم که آدم از هرچی چادری بهم می خوره

  93. تورنت ۱۳۸۸-۱۲-۱۲، ۴:۴۲ ب.ظ

    قضیه خیلی ساده است. شما یادتون رفته تو میدان ونک و بقیه جاهای تهران در مدتی که گشت ارشاد رو راه انداختن با دخترای مردم چه کردن؟ تمسخر که خوب خوبش بود. کاش موضوع تا همینجا بود. دخترای این سرزمین رو فاحش+ه خواندند و زدند و بردند و تعهد ازشون گرفتن . چادری ها هم خوب یکمی بکشن که درد بقیه رو بفهمند.

  94. نسرین ۱۳۸۸-۱۲-۱۶، ۱۲:۳۰ ق.ظ

    من دانشجوی پزشکی هستم و با خرس قهوه ای همدرد! البته من آگاهانه چادر رو انتخاب کردم و هیچ کاری به نظر بقیه در باره چادر ندارم. برای من اون آرامش و وقاری که با داشتن چادر احساس می کنم خیلی مهم تره! و وقتی که می بینم یه پسر هشل هفت که به خودش اجازه میده با یه خانوم هر جور شوخی کنه موقع حرف زدن با من مودب میشه و تو حرف زدنش دقت به خرج میده به خودم افتخار می کنم. ولی دلم می گیره وقتی می بینم تو بیمارستان با اینکه اطلاعات خوبی داری فقط به خاطر این که اهل لاس زدن با رزیدنت و استاد نیستی نمره خوبی نمی گیری! وقتی یه نفر با یه خط چشم و یه رژ لب قرمز و یه کم ناز و عشوه اومدن بیست میگیره دلم می گیره و دوست دارم داد بزنم! و در آخر هم به عنوان یه آدم متحجر یا “حاج خانوم” معرفی بشی…
    با حجاب اجباری مخالفم. اجبار هیچ جا جواب نمیده. و معتقدم نه چادری ها قرتی ها (به قول شما) رو مسخر کنن و نه بر عکس.
    هر کسی با هر پوششی نماد نیست, فقط یه انسان است!کاش قضاوت کردن از ظاهر رو از ذهنمون پاک کنیم

  95. وحیده ۱۳۸۸-۱۲-۱۷، ۱۱:۵۲ ق.ظ

    سلام من یه دختر چادری هستم نه از اون چادری هایی که ارزش و حرمت چادر رو شکستند.من با اعتقاد کامل چادر سرم میکنم و به اون افتخار میکنم چون چادر حجاب فاطمه زهرا(س) ست.و کسان دیگه ای باید جواب ایشون رو در اخرت بدن،من با حجاب اجباری مخالفم و در بین دوستان صمیمی خودم مانتویی زیاد هست که خیلی هم دختر های خوبی هستند.مطمئنا بین مانتویی ها عده معدودی با افکار ناجور هستند همانطور که بین بعضی از چادری ها هست.نباید خشک و تر رو به پای هم سوزوند.به نظر من یه دختر چادری واقعی داره جهاد میکنه اونم با نفسش،خیلی از دوستای مانتویی خودم هم به این قضیه اذعان داشتند.امیدوارم که هممون نگاهمون رو اصلاح کنیم.

    ناشناس Reply:

    احسنت به تو وحیده جان

  96. محجبه ۱۳۸۸-۱۲-۲۱، ۱:۴۵ ق.ظ

    سلام دوست

    حجاب کامل داشتن زمانی برای خود فرد لذت بخش وزیباست که آگاهانه و با اشتیاق انتخاب شده باشه
    من چادر می پوشم و در جامعه شیک پوش متین و پوشیده حضور دارم و در عین حال مودب و محترمانه حرف می زنم و فعالیت اجتماعی دارم
    منم وقتی نوجوان بودم حس خوبی به نوع پوششم نداشتم ولی الان به سه دلیل مهم از این پوشش استفاده می کنم:
    ۱) رضای خدا ۲)تمرین تقوا و دوری از نفسانیات(فردی)
    ۳)سلامت اخلاقی جامعه ام(اجتماعی)
    البته اینم بگم به بعضی از بزرگواران مخالف حجاب که:فقط دزدان وغارتگران اندکه از حفاظت و نگه داری” جواهرات” شاکی اند و حرص میخورن والا بقیه مشکلی با این امر ندارن!!!!

    خیار چنبر Reply:

    بابا جواهر…ندزدنت یه وقت

  97. محجبه ۱۳۸۸-۱۲-۲۱، ۱:۵۹ ق.ظ

    به هر حال اینم قبول دارم که ما باید در راه ترویج عفاف در بین نسل حال و آیندمون درست عمل کنیم و از تندروی ها و اجبارهای تعصبی اجتناب کنیم(خطاب به سیاست گذاران فخیم عرصه فرهنگ)

    خواهرانه:
    قدر خودتون رو بدونید !
    در جامعه طوری ظاهر نشید که به دید شهوانی بهتون نگاه کنن شما انسان هستید
    مظهر جمال خدا و چون گوهر گرانبها .احدی حق نداره کمتر از این به شما نگاه کنه!
    پاک باشیدتا پاکی با شما عجین گردد.

    ****چادر یک نشانه است ولی هیچ چیز رو ثابت نمیکنه مگر اینکه اخلاق و رفتار طرف هم تائید کننده نجابت و متانتش باشه****

  98. نیلوفر ۱۳۸۸-۱۲-۲۵، ۹:۵۴ ق.ظ

    تکلیف من که چادر نمی خوام نمی خوام ولی به زور کتک مامان و بابام سرم می کنم چیه ؟ تو ۲۵ سالگی نمی ذارن انتخاب کنم.

    kamyab_sama Reply:

    نیلوفرجان مامان وبابااشتباه میکنندکه به زورمیخوان چادریت کنندچون هیچوقت با منطق بهت نگفتند که حجاب تو توی این دوروزمونه باعث میشه که توآزادانه نفس بکشی به خدا آدم هایی که خارج از کشورند دادند به دین ما میاند وماهایی که دینمون اینقدر کامله داریم به سمت اونا میریم
    خداکنه وقتی آقا ظهور میکنه ما جز دجال نباشیم
    به حرفهام فکرکن دوست من

    ناشناس Reply:

    نیلوفر جان اونا کار خوبی نمی کنن ولی به نظر من حتما چند تا کتاب راجع به فلسفه حجاب بخون.در پناه حق باشی

  99. محمد ۱۳۸۹-۰۱-۷، ۸:۱۳ ب.ظ

    زن من میشی؟

  100. mosa ۱۳۸۹-۰۱-۱۲، ۶:۴۱ ق.ظ

    به نظر من بیشتر مشکل مربوط میشه به طرز فکر مردها و پسرها وزنان ودختران و آگاهی نداشتن نسبت به شرایط و موقعیتها و مکانها . یعنی هر موقعیت و هر مکانی اقتضا می کند که ما وضعیت خودمان را متناسب با آن موقعیت یا مکان وفق دهیم.خدا هم گفته که پوشش و حریم خودمون رو در روابط با دیگران حفظ کنیم.و میزان پوشش و حریم ها رو هم مشخص کرده و گفته با توجه به این معیار ها خودتون هر جی براتون بهتره رو انتخاب کنید . شما تحقیق کنید و ببینید که لباس اقوام ایرانی چی بوده و هر منطقه ای چی جور لباس می پوشیده بعدش می فهمید که مشکل از خود خانم هاست که به خودشون جرات نمیدن یه بار با اون پوشش بیان بیرون مثلا در محیط دانشگاه می تونیم از مانتویی استفاده کنیم که نه زیاد گشاد باشه و نه زیاد تنگ و خیلی هم طبیعی است و هیچ کس هم با نگاه بد به ما نگاه نمیکنه و تازه گناه هم نکردیم .اصلا مگه خانومای مسلمون ایرانی چی شون از خانومای مسلمون لبنانی و ترکی و… کمتره و آقاییون ایرانی چی شون از آقایون اروپایی و آمریکایی و غیره کمتره که بی جنبه بازی در میارن

  101. آروین ۱۳۸۹-۰۱-۲۲، ۱۰:۵۷ ب.ظ

    متاسفانه مملکت مابجای تعالی داره روبه هرزگی میره وما ایرانیها اکثرا تظاهر به مسلمان بودن میکنیم وگرنه تا همین چندسال پیش چادر یک ارزش بود ومایه پاک دامنی ولی الان مایه خفت وخواری بهتره کمی بفکر اون دنیا هم باشیم MER30

    ناشناس Reply:

    آفرین آقا آرمین

  102. ...حالا ۱۳۸۹-۰۱-۲۴، ۱۱:۵۹ ق.ظ

    همین شماهایین که این مملکت رو به گند کشیدین خرس قهوه ای جان . آقا آروین شمام خودت تنها تنها به فکر اون دنیات باش بچه جون بذار مردم زندگی شونو بکنن

  103. ...حالا ۱۳۸۹-۰۱-۲۴، ۱۲:۱۰ ب.ظ

    درود بر عبدالجبار عزیز

  104. ...حالا ۱۳۸۹-۰۱-۲۴، ۱۲:۱۸ ب.ظ

    مریم خانم شما اگه انسانیت داشته باشی خدا ازت راضی میشه مشکل امثال شما اینه که فکر میکنین خدا فقط مال شماهاس و انقد بیکاره که نشسته اندازه بلندی و تنگی چادر و شلوارو مانتو وریش بنده هاشو میسنجه توروخدا یه کم بزرگ شین یعنی اگه بهشتی هم باشه با اون عظمتش فقط مال مسلموناو و محجبه هاس که بخش کوچیکی ازین دنیارو هم تشکیل دادن ؟یعنی قراره بقیه صاف برن تو آتیش جهنم؟اونم اون جهنمی که شماها از خودتون در اوردین؟بس کنین توروخدا

    ناشناس Reply:

    عزیز با این حرفا نمیتونی بی حجابی رو توجیح کنی.ومن یعمل مثقال ذره شرا یره ومن یعمل مثقال ذره خیرا یره

  105. ...حالا ۱۳۸۹-۰۱-۲۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ

    سمیرا خانم یادم رفت بگم که امثال تو بد دهن و زور گو و از خود متشکر هم هستن

  106. ر _م ۱۳۸۹-۰۱-۲۴، ۱۲:۵۸ ب.ظ

    تورنت جان اون بد بختی که مطرح کردی تو کل ایران بود و هست.عزیزم ایران فقط تهران نیست

  107. ...حالا ۱۳۸۹-۰۱-۲۵، ۱۲:۰۸ ق.ظ

    فاطمه جان شما از یه بیماری خطر ناک رنج میبری به اسم”خودشیفتگی بیمار گونه” در اولین فرصت برو پیش یه روانپزشک خوب. ماهمه برات دعا میکنیم .ایشالا که شفا پیدا میکنی

    من Reply:

    به حالا:
    شما هم ایشالا زودتر شفا بگیری!

    ...حالا Reply:

    به من : من شفای خدایی دارم بچه جون چون مثل تو وامثالت احمق و مرتجع و عقب مانده و زورگو و مردم آزار نیستم.خرفهم شد یا باز واست توضیح بدم؟

  108. بیتا ۱۳۸۹-۰۱-۲۷، ۷:۴۵ ب.ظ

    چادر برای زن مانند صدف برای مروارید است زن با حجاب مثل طلا نایاب است قدر خانوم های چادری بدونین .زنای خارجی که ازادند قدر ایرانی ها ارایش و بد حجابی نمی کنن چون کمبود محبت ندارن زن ایرانی رو به خاطر ارایش تند و زنندش تو همه جای دنیا می شناسن نیازی به معرفی نیست جهنم اگه خوشگل شن ادم زیاد ناراحت نمیشه

  109. تنها ۱۳۸۹-۰۱-۲۸، ۸:۱۳ ب.ظ

    من با حالا… کاملا موافقم

  110. SMJ_0 ۱۳۸۹-۰۲-۵، ۴:۱۹ ب.ظ

    سلام
    نمیشه گفت که چادر یعنی حجاب. حجاب از نظر اسلام یعنی پوشش. حالا چه پوششی؟ پوششی که باعث تحریک نشه. تو اسلام هم حد اون مشخص شده: وجه و کفین (یعنی صورت و دو کف دست مشخص باشه.)
    چادر از قدیم الایام به عنوان یه مکمل حجاب از طرف زنها انتخاب شده. مکملی که باعث میشه یک حفاظت مضاعف برای خانم ها ایجاد بشه. مکملی که امنیت بیشتری برای خانم ها ایجاد می کنه.
    ضمنا یه زن هر چقدر بیشتر خودش رو از مردها دور نگه داره مردها عطش بیشتری نسبت به اون زن پیدا می کنن؛ در نتیجه قدر زن بالاتر میره.
    اگر الآن زن مثل یه دستمال به نظر میاد فقط به خاطر همین بد حجابی هاییه که از طرف بعضی از خانم ها می بینیم. اگر مرد ببینه دستش به فلان خانم محجبه نمی رسه میگه جهنم میرم سراغ یکی از همین خانم های جلف.

  111. خواهرت ۱۳۸۹-۰۲-۵، ۴:۴۳ ب.ظ

    قصه نخور عزیزم . فقط بگو اللهم عجل لولیک الفرج .

    خواهرت Reply:

    وقتی مطلبتو خوندم اینقدر ناراحت شدم ، وقتی نظرم نوشتم تازه متوجه غلط املاییم شدم .

  112. kamyab_sama ۱۳۸۹-۰۲-۱۹، ۱۱:۵۸ ق.ظ

    سلام -دوست عزیز فکرکنم شما در نوجوانی به سرمیبری اگه آدم منطقی باشی میبینی که چقدر چادر ازهمه لحاظ به توکمک میکنه که از نگاه مردان حریص پوشیده باشی حالا هرکی هرچی میخوادبگه بگه البته این مردان به خاطر همین دخترهایی که ادعایزیبایی میکنندواصلا زیبا نیستندبرمیگرده اگه اینهاآدم وار بیان توی خیابون چرا بایدمردان نگاه بدداشته باشن حالا مردا به کنار اون دنیا رومیخوای چیکار کنی میخوای به خدا بگی که چون آدم ها تحویلم نمیگرفتند من بی حجاب شدم به نظر خودت ارزش داره امیدوارم عاقبت خوبی درانتظارهمه جوناباشه آرزوی پیروزی برات دارم
    واما در مورد نظر آقای امین: بااینکه سن بالایی دارندولی از هیچ ارزش ایرانی بودن اطلاعی ندارن من به عنوان کوچکتراز شما به شما هشدار میدم که ازکینه ای بودن خدتون جلگیری کنید تا حداقل دخترنوجوان شما به خاطر ظاهر قربانی نشود.

  113. مایکل ۱۳۸۹-۰۲-۲۳، ۹:۵۶ ب.ظ

    کی گفته چادر بده دختر های چادری باشخصیتن و برای خودشون ارزش قائلن
    من ادم مذهبی نیستم اما اگه بخوام ازدواج کنم حتما با یک چادری ازدواج میکنم
    چون اونایی که چادر نمیپوشن دستماله شدن کارکرده حساب میشن
    این بی حجابا اصلا اعتماد به نفس ندارن و ضعیفن.

    مریم Reply:

    تو با اون مغز آکبندت اصلا ازدواج نکن! الکی دختر مردم رو بدبخت می کنی. البته از عربستان هم می تونی همسر انتخاب کنی. چون زنهای پوشیه ای هم خیلی خوبن و حتی از چادری ها هم قدیس تر و راهبه ترن. بعد میتونی بذاریشون کنج خونه تا آفتاب و مهتاب نبینتشون

  114. حمید ۱۳۸۹-۰۲-۲۸، ۹:۲۴ ب.ظ

    دمت گرم یاسمن جون

    یاسمن Reply:

    پس چرا نظر من حذف شد؟؟؟؟؟به مایکل گفته بودم چرا به غیر چادریا توهین میکنی و انگ میچسبونی؟کی این اجازه رو بهت داده؟ولی چون خیلی عصبانی بودم چند تا فحش اساسی هم داده بودم که احتمالا واسه همون نظرم حذف شد.حرفای مایکل راجع به بی چادرا واقعا شرم اوره

  115. dj armin ۱۳۸۹-۰۲-۲۸، ۹:۳۴ ب.ظ

    واقعا برای مایکل متاسفم

  116. ناشناس ۱۳۸۹-۰۳-۹، ۱۱:۴۱ ب.ظ

    من که حتما برات دعا می کنم عزیزم .انشالله که حضرت زهرا خودش دستتو بگیره

  117. وحیده ۱۳۸۹-۰۳-۱۰، ۱:۱۰ ب.ظ

    سلام این بگو مگوها بی فایده است،چرا همگی بجای این همه توهین و متهم کردن همدیگه یه لحظه عقل خودمون رو قاضی نمیکنیم،اگه واقعا بی حجابی و ازادی به شکل غربی درست بود که الان شاهد این همه جرم و جنایت و از هم پاشیدن خانواده ها و فرزندان نامشروع نبودیم.اینو امار خودشون میگه،اندیشمندان اونجا تازه به این نتیجه رسیدن که راهی که سالها پیش شروع کردن داره باعث تباهی نسل جوانشون میشه،چرا ما داریم راهی رو که یکبار اونها رفتن و شکست خوردن امتحان میکنیم.ما دینمون و فرهنگمون اونقدر غنی هست که نیاز به نسخه های تجویزی اونا نداشته باشیم.بقول شهید مطهری اگر برهنگی تمدن بود حیوانات متمدن ترین موجودات بودند.

  118. امین خـــان ۱۳۸۹-۰۳-۱۷، ۱:۱۴ ق.ظ

    سلام

    گی گفته چادریها رو تحقیر میکنند

    هیچ وقت نبوده و نبوده و نشده

    همش چرندیاته

    ولی من ۲ سه روزه یه چیزایی میبینم از دختر های چادری

    دیگه نمیتونم به هیچ دختری اعتماد کنم

    چادری یه افتخاره

    من همیشه خیلی از دخترای چادری خوشم میومد

    میگفم اینا پاک هستند انا به درده ازدواج و اینا میخورن

    ولی ……………….

    خونه ما نزدیک پارکه من واسه این که برم خونه

    از پارک رد میشم

    امروز ۱۷/۳/۸۹ دیدم دختره چادری با یه پسره

    بله دیگه دیدم پسره دست دختره رو میبوسه

    کاملا در اختیار پسره گذاشته بود

    نمیگم همه چادری ها اینجورین نه

    ولی این چند روزه خیلی دیدم

    اینا رو میبینم میگم این که چادریمونه

    اون یکیا چی

    یعنی دختره پاکی نیست دیگه

    افسوس…………………….